quote:Code oranje voor Limburg wegens hevige regenbuien
Heerlen - Het KNMI heeft tot donderdagavond voor Zuid-Limburg code oranje afgekondigd in verband met de hevige regenval. Eerder gold nog code geel. Door wolkbreuken kwamen dinsdag in de namiddag veel straten, waaronder snelweg A79, blank te staan. Kelders in de regio Heerlen liepen onder, putdeksels kwamen omhoog.
Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”
De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”
De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Actiecentra ingericht
De brandweer heeft vanwege de regenval vier actiecentra ingericht in Gulpen, Maastricht, Heerlen en Sittard, van waaruit prioriteiten gesteld worden. Levensreddende uitrukken gaan voor het leegpompen van kelders, zei een woordvoerder van de brandweer.
De brandweer heeft drie mensen gered uit de historische Oliemolen in Heerlen. De oude boerderij ligt onder aan een heuvel, van waaruit water kolkend naar beneden stroomde. De Oliemolen kwam daardoor 1,5 meter onder water te staan. Een vrouw die uit de boerderij gered werd, had onderkoelingsverschijnselen.
’Ga niet de weg op’
Dinsdagavond riep de politie mensen op niet meer de weg op te gaan, tenzij dat dringend noodzakelijk is. In Maastricht liep het Emmaplein onder water. In Schin op Geul staan meerdere woningen onder water.
De brandweer heeft het erg druk in de regio Heerlen. Er is sprake van een groot aantal meldingen over onder water gelopen wegen, vollopende kelders en omhoog komende putdeksels, aldus een woordvoerder.
In Kerkrade stortte het dak van een bedrijf in als gevolg van de plensbuien. Ook de gevel raakte daardoor beschadigd. Op dat moment was niemand meer in het bedrijf aanwezig. De werknemers hadden drie minuten voor het instorten het bedrijf verlaten. Niemand raakte gewond.
’Bel alleen 112 in levensbedreigende situaties’
De overlast doet zich vooral voor in Heerlen, Landgraaf en Kerkrade. Talloze straten staan er onder water. Er komen veel meldingen binnen op de meldkamer van de hulpdiensten. De brandweer roept mensen op 112 alleen te bellen in levensbedreigende situaties, en niet bij wateroverlast.
https://www.telegraaf.nl/(...)ns-hevige-regenbuien
quote:Code rood voor regen in provincie Luik, burgemeester Rochefort wil 50 jeugdkampen evacueren
Het onweer waar al dagen voor gewaarschuwd werd, veroorzaakt heel wat wateroverlast. Het KMI kondigde code rood aan voor de provincie luik. Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen geëvacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. In het Waalse Rochefort heeft de burgemeester bevolen om alle 50 jeugdkampen te laten evacueren.
Het KMI kondigt de code rood af voor de provincie Luik, omdat er minstens 65 procent kans is dat er over minstens een kwart van de provincie meer dan 100 liter neerslag valt in 24 uur tijd. Dat zegt weerman David Dehenauw op Twitter.
Code rood wil zeggen dat er al veel wateroverlast is in de provincie en dat er nog veel neerslag verwacht wordt, waardoor de problemen nog erger worden, of dat er in kortere tijd extreme neerslag verwacht wordt. Er wordt gevraagd om ‘actie te ondernemen om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen en de raadgevingen van de bevoegde overheid strikt op te volgen’.
De code rood blijft gelden tot 1 uur in de nacht van woensdag op donderdag, daarna volgen nog enkele uren in code oranje. In de provincies Namen en Luxemburg is momenteel code oranje van kracht. In Vlaanderen geldt code oranje enkele voor de provincie Limburg; de andere provincies kleuren geel en groen op de weerkaart.
Jeugdkampen geëvacueerd
Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen geëvacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. ‘Het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. De materiële schade moet nog opgemeten worden’, zegt Jan Van Reusel, woordvoerder van Scouts & Gidsen Vlaanderen, woensdagochtend.
‘De omstandigheden zijn deze voormiddag overal onder controle en de groepen houden zelf contact met de achterban thuis’, aldus Van Reusel. De scoutsgroepen worden in Luik, waar code rood is afgekondigd, wel geconfronteerd met stijgende waterstanden en reële wateroverlast. ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen roept op om hiervoor extra waakzaam te zijn (vooral in Wallonië en Limburg) en preventief contact op te nemen met de gastgemeente om een risico-inschatting te maken’, zegt Van Reusel.
De burgemeester van Rochefort, Corine Mullens, wil alle jeugdkampen - een vijftigtal - op het grondgebied van de stad laten evacueren wegens de overvloedige regenval. Dat heeft ze woensdag gezegd. Sinds dinsdagavond werden al drie jeugdkampen geëvacueerd op het grondgebied van Rochefort, in de provincie Namen.
‘We verwachten dat de Lesse de komende dagen buiten de oevers zal treden’, aldus burgemeester Mullens. En de jeugdkampen die zich niet nabij het water bevinden, zullen volgens haar ook veranderen in meren door het water dat niet weg kan. ‘Ik heb de jeugddienst opgedragen om in elk kamp langs te gaan en duidelijk te maken dat het beter is te vertrekken. Als ze dat niet willen, zal ik aan de provincie vragen om een decreet af te kondigen. Of ik zal het zelf doen.’
De burgemeester is bereid stadszalen ter beschikking te stellen om de jongeren indien nodig op te vangen, in afwachting dat hun ouders hen komen ophalen.
Wateroverlast
In de Bolderstraat in Riemst moesten dinsdagavond de bewoners de trekkers bovenhalen. Na een kortstondige, maar felle stortregen stond de straat blank. Doordat de riolering het overvloedige water niet meer geslikt kreeg, stroomden de kelders onder.
In Heukelom liepen verschillende woningen onder. De brandweer kwam er handen te kort.
Ook in het naburige Bilzen liepen straten en huizen onder. De brandweer was er dinsdagavond volop bezig met het vullen van zandzakjes. Want het ergste moet hier nog komen, zeggen weersvoorspellers.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210713_97525386
quote:Venlo gaat samen met hulpdiensten grote delen van de gemeente ontruimen. Het gaat met name om de laaggelegen delen van dorpen langs de Maas, zoals Arcen, Lomm, Velden, een gebied in Venlo zelf, Tegelen, Steyl, Belfeld en Hout-Blerick, zo maakte de gemeente vrijdagmiddag bekend.
De evacuaties gaan om 18.00 uur beginnen. Dat is eerder dan gepland omdat het water sneller stijgt dan verwacht, en omdat de gemeente niet wil dat mensen 's nachts het huis uit moeten.
Mensen die niet terechtkunnen bij familie of kennissen worden opgevangen in buurtcentra en andere openbare gebouwen.
Loopt al t/m Bergenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:11 schreef Claude_Viole het volgende:
Tot hoever zou het evacueren door gaan?
Dat er in het overstromingsgebied zo'n 200mm water zou vallen zat al een paar dagen in de weermodellen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Ligt het trouwens aan mij of zag niemand dit aankomen? Lijkt wel alsof zelfs alle meteorologen pas doorhadden wat er gebeurde toen het al te laat was. Is dit zo onvoorspelbaar?
We zijn het land dat de beste dijken wereldwijd verkoopt maar ondertussen breken er een aantal in eigen land.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Ligt het trouwens aan mij of zag niemand dit aankomen? Lijkt wel alsof zelfs alle meteorologen pas doorhadden wat er gebeurde toen het al te laat was. Is dit zo onvoorspelbaar?
Maar?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat er in het overstromingsgebied zo'n 200mm water zou vallen zat al een paar dagen in de weermodellen.
Maar wat?quote:
Ja, twee hoge drukgebieden waardoor die lage niet wegkon en hoog in de atmosfeer zat ook nog wat ijskoude lucht in de weg, die zorgen voor nog veel meer regen. Die regenbuien konden dus geen kant op waardoor er zoveel in die specifieke regio is gevallen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef TigerXtrm het volgende:
zullen we dan maar alvast emmers vol met water gaan sparenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef jameshond7 het volgende:
Hopen dat mensen in het vervolg de waterschapsverkiezingen wel een keer serieus nemen!
#nietmijnNederland #nietmijndijken
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Dit zat gewoon in de weermodellen hoorquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, twee hoge drukgebieden waardoor die lage niet wegkon en hoog in de atmosfeer zat ook nog wat ijskoude lucht in de weg, die zorgen voor nog veel meer regen. Die regenbuien konden dus geen kant op waardoor er zoveel in die specifieke regio is gevallen.
Niet te voorspellen dus dat het zo lang zou duren.
Niet dat het zo lang (3x24/7) zo extreem (constant hoosbuien) zou zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit zat gewoon in de weermodellen hoor
Jawelquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:28 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Niet dat het zo lang (3x24/7) zo extreem (constant hoosbuien) zou zijn.
Dat zei Jort Kelder gisteren ook tegen iemand van Buienradar. Die vent wist ook even niet waar hij moest kijkenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat is redelijk in lijn met de run van het ECMWF model van 11juli 00zz, zo te zien.quote:Op sommige plaatsen in Limburg is op dinsdag 13 juli en woensdag 14 juli meer dan 150 millimeter gevallen.
Kortom: WE hebben gefaald.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is redelijk in lijn met de run van het ECMWF model van 11juli 00zz, zo te zien.
Ik verwacht een maar, als men dit zag aankomen. Je zou verwachten dat als je 200mm voorspelt, je ook kan voorspellen dat dat misschien zware gevolgen kan hebben. Die 100+ doden in Duitsland zouden dan misschien niet nodig zijn geweest, om maar wat te noemen.quote:
Nou ja, eigen land. Limburg heeft natuurlijk altijd wel bijzondere relaties tussen aannemers en bestuurders.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:22 schreef Bolasie het volgende:
[..]
We zijn het land dat de beste dijken wereldwijd verkoopt maar ondertussen breken er een aantal in eigen land.
Groot probleem is natuurlijk ook al het water dat net buiten onze grenzen valt. Vanuit het stroomgebied, stroomt een groot deel daarvan richting Limburg. Daar hadden ze zeker beter op kunnen handelen met die wetenschap. Maar het is ook wel heel Nederlands om te denken `zal wel meevallen`.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:33 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik verwacht een maar, als men dit zag aankomen. Je zou verwachten dat als je 200mm voorspelt, je ook kan voorspellen dat dat misschien zware gevolgen kan hebben. Die 100+ doden in Duitsland zouden dan misschien niet nodig zijn geweest, om maar wat te noemen.
Geen idee. Het stond iig in de modellen. Hoe ze er op zouden moeten reageren moet je niet aan mij vragenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:33 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik verwacht een maar, als men dit zag aankomen. Je zou verwachten dat als je 200mm voorspelt, je ook kan voorspellen dat dat misschien zware gevolgen kan hebben. Die 100+ doden in Duitsland zouden dan misschien niet nodig zijn geweest, om maar wat te noemen.
In veel gevallen zullen Nederlanders wel zo denken, maar in het geval van water? Daar is toch wat te veel ervaring mee denk ik.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Groot probleem is natuurlijk ook al het water dat net buiten onze grenzen valt. Vanuit het stroomgebied, stroomt een groot deel daarvan richting Limburg. Daar hadden ze zeker beter op kunnen handelen met die wetenschap. Maar het is ook wel heel Nederlands om te denken `zal wel meevallen`.
En in Duitsland liggen veel van die dorpen in een vallei waar het water nergens anders heen kan.
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is redelijk in lijn met de run van het ECMWF model van 11juli 00zz, zo te zien.
Hier ook, maar das normaal aan de Oosterschelde. Waar zit je?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:34 schreef Stoorzendert het volgende:
Hier staat het water inmiddels tot aan de dijk...
Gemeente Oss. Pas tot aan de dijk hoor. Verwacht niet al te veel problemen hier. De dijken zouden berekend zijn op 4200m3/s.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hier ook, maar das normaal aan de Oosterschelde. Waar zit je?
Je zit alleen te wachten op extreme verwoestende beelden hier?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:42 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Niets bizars aan vergeleken met de eerder gemaakte beelden elders.
Zondag nog hoger bij grave. Denk hoogtepunt in de nacht van zondag op maandag is.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:43 schreef StateOfMind het volgende:
Ben benieuwd wanneer het (morgen) bij Grave verwacht wordt.
Mijn familie zit in Grave, heb nog niet gehoord dat die zich druk maken. In 1995 of was het 1993? Ging het water ook naar de andere kant.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:42 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Gemeente Oss. Pas tot aan de dijk hoor. Verwacht niet al te veel problemen hier. De dijken zouden berekend zijn op 4200m3/s.
Is dat morgen al?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:43 schreef StateOfMind het volgende:
Ben benieuwd wanneer het (morgen) bij Grave verwacht wordt.
Ik rijd bijna dagelijks over de dijk bij Grave. Die is vrij hoog hoor. Zal eerst de andere kant op stromen inderdaad.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mijn familie zit in Grave, heb nog niet gehoord dat die zich druk maken. In 1995 of was het 1993? Ging het water ook naar de andere kant.
Ja. Klopt preciesquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:44 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Even naast elkaar
Grave niks aan de hand. Woon daar in de buurt maar water staat nog niet bizar hoog.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mijn familie zit in Grave, heb nog niet gehoord dat die zich druk maken. In 1995 of was het 1993? Ging het water ook naar de andere kant.
En dan lijkt het water nog veel hoger te hebben gestaan, de muren zijn nog zeker 6 rijen bakstenen nat, 6 rijen boven het trasraam, want dat lijkt bovenaan een rollaag van dwarsliggende bakstenen te hebben.quote:
Dan valt er waarschijnlijk heel weinig te zien, hooguit dat de waterstand wat hoger is.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Is het de moeite waard om over een paar dagen te gaan kijken op de plek waar al dit water de zee in stroomt? Of valt er weinig te zien?
Waar wil je dan kijken? Bij de Biesbosch komen de Waal en de Maas samen. Daarna is het zo breed (Hollands Diep) dat je er weinig van ziet denk ik.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Is het de moeite waard om over een paar dagen te gaan kijken op de plek waar al dit water de zee in stroomt? Of valt er weinig te zien?
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan valt er waarschijnlijk heel weinig te zien, hooguit dat de waterstand wat hoger is.
Ooh jammer. Dus geen woeste rivier die de zee in stroom ofzo. Zoals je weleens op TV ziet.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waar wil je dan kijken? Bij de Biesbosch komen de Waal en de Maas samen. Daarna is het zo breed (Hollands Diep) dat je er weinig van ziet denk ik.
geef die gast 8 knuppels in zijn nek dan houd hij zicht wel even rustigquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:51 schreef Starhopper het volgende:
Tinus Koops is er ook en is ruzie aan het zoeken met de ME
[ twitter ]
Vanuit de Eifel stroomt alleen de Rur/Roer naar Limburg.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Groot probleem is natuurlijk ook al het water dat net buiten onze grenzen valt. Vanuit het stroomgebied, stroomt een groot deel daarvan richting Limburg. Daar hadden ze zeker beter op kunnen handelen met die wetenschap. Maar het is ook wel heel Nederlands om te denken `zal wel meevallen`.
En in Duitsland liggen veel van die dorpen in een vallei waar het water nergens anders heen kan.
Stoere jongen die Tinus. Maar alleen als de ME? het niet meer kan horen wat hij zegtquote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:51 schreef Starhopper het volgende:
Tinus Koops is er ook en is ruzie aan het zoeken met de ME
[ twitter ]
Wat gaat er gebeuren met alle spullen/ afval dat nu door het water meegesleurd wordt? Zouden ze dat er uit kunnen halen voor het de zee in gaat?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waar wil je dan kijken? Bij de Biesbosch komen de Waal en de Maas samen. Daarna is het zo breed (Hollands Diep) dat je er weinig van ziet denk ik.
Al sla je me dood. Dat spul zal wel ergens aanspoelen met al die kronkels en sluizen in de rivieren verwacht ik.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:57 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Wat gaat er gebeuren met alle spullen/ afval dat nu door het water meegesleurd wordt? Zouden ze dat er uit kunnen halen voor het de zee in gaat?
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:56 schreef Starhopper het volgende:
En neusbel is er ook zie ik. Alle wappies naar Limburg
Gaat haar gewoon om tikkies
[ twitter ]
Bij Tinus ook:
[ twitter ]
Ik neem aan dat men "tot 200 mm neerslag" voorspelde. En dat als een model een maximum neerslag voorspelt 50% tot 100% hoger dan men in de laatste 40-80 jaar heeft meegemaakt, men de kans klein acht dat die maximum waarde ook gehaald zal worden...quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:33 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik woon in de buurt van Grave, maar tussen mijn dorpje en de Maas liggen nog uiterwaarden van 200 meter breed, en een dijk.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, vaarwegen zijn gekanaliseerd om de doorgang (per schip) te versoepelen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:02 schreef Stoorzendert het volgende:
Zijn dit soort extreme bochten er trouwens met opzet uitgehaald om overstroming te voorkomen? Dit zie je op meerdere plekken langs de Maas, en heet meestal ook 'oude Maas'.
[ afbeelding ]
Dankuquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, vaarwegen zijn gekanaliseerd om de doorgang (per schip) te versoepelen.
Een soort van watersnelweg dus.
Achteraf gezien is dat niet altijd even verstandig, meanderend water is beduidend beter voor de natuur, maar tsja.... dan is de route veel langer natuurlijk.
Nee dat is voor de doorvaarbaarheid.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:02 schreef Stoorzendert het volgende:
Zijn dit soort extreme bochten er trouwens met opzet uitgehaald om overstroming te voorkomen? Dit zie je op meerdere plekken langs de Maas, en heet meestal ook 'oude Maas'.
[ afbeelding ]
Je wordt er nat van in je broekje?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:09 schreef ondeugend het volgende:
Die Gerri Eickhof van de NOS is echt een held.
Bij calamiteiten bellen ze Gerri. Sneeuw, storm, ijzel, overstromingen, droogte, grote ongelukken. Waar in Nederland ook.
Gerri bellen want die komt wel. Gerri heeft nooit vakantie.
Gerri verdient eigenlijk een eigen topic.
Gerri!
Die troep door haar neus wordt steeds groter...quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:56 schreef Starhopper het volgende:
En neusbel is er ook zie ik. Alle wappies naar Limburg
Gaat haar gewoon om tikkies
[ twitter ]
Bij Tinus ook:
[ twitter ]
Dat gaat een groot gebied zijn, Haringvliet, Oosterschelde, de Maas bij Rotterdam.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Gassel City?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik woon in de buurt van Grave, maar tussen mijn dorpje en de Maas liggen nog uiterwaarden van 200 meter breed, en een dijk.
Dus wij maken ons hier in het dorp ook geen zorgen.
De sluizen werken normaliter omdat er stuwen zijn, alle stuwen in de maas heeft men open gezet om maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk water te laten stromen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Al sla je me dood. Dat spul zal wel ergens aanspoelen met al die kronkels en sluizen in de rivieren verwacht ik.
Er zijn al mensen geweest die in Valkenburg een hotelkamer wilden reserveren als ramptoerist.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Zo te zien was het al de hres control run van ECMWF model dat ging voor rond de 200 mm. Dan weet ik niet dat precies de 50 ensemble members van het model deden, die liggen daar vaak ongeveer om heen ergens.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan dat men "tot 200 mm neerslag" voorspelde. En dat als een model een maximum neerslag voorspelt 50% tot 100% hoger dan men in de laatste 40-80 jaar heeft meegemaakt, men de kans klein acht dat die maximum waarde ook gehaald zal worden...
Trouwens, wat kon men doen? Preventief evacueren nog voordat er een druppel gevallen is?
Okequote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De sluizen werken normaliter omdat er stuwen zijn, alle stuwen in de maas heeft men open gezet om maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk water te laten stromen.
Deels. Het werd ook juist gedaan om het water sneller af te voeren.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, vaarwegen zijn gekanaliseerd om de doorgang (per schip) te versoepelen.
Een soort van watersnelweg dus.
Achteraf gezien is dat niet altijd even verstandig, meanderend water is beduidend beter voor de natuur, maar tsja.... dan is de route veel langer natuurlijk.
Dus mijn vermoeden was wel een beetje goed?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:22 schreef Joppy het volgende:
[..]
Deels. Het werd ook juist gedaan om het water sneller af te voeren.
Bij zee kijken is heel wat anders dan in het overstroomde gebied in de weg lopen. Maar lees dat het niet heel spectaculair is waar de rivier de zee in gaatquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
Er zijn al mensen geweest die in Valkenburg een hotelkamer wilden reserveren als ramptoerist.![]()
Je zou ze een natte kelder moeten verhuren. Met een waterbed.
Vermindering van overstromingsgevaar was secundair.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[ afbeelding ]
Zeker. Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maasverbetering?wprov=sfla1quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dus mijn vermoeden was wel een beetje goed?
Zit net net te bedenken dat Linden ook wel mag uitkijken, sinds de laatste overstromingen hebben die aardig wat water om zich heen verzameld.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:17 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nee dat lijkt me te ver. 200meter... Dat kan eigenlijk alleen Grave zelf of Neerloon zijn, maar dan zou het in de buurt van Ravenstein zijn![]()
[ afbeelding ]
Denk het niet maar als het dat wel is doe ik een livestream,quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:23 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij zee kijken is heel wat anders dan in het overstroomde gebied in de weg lopen. Maar lees dat het niet heel spectaculair is waar de rivier de zee in gaat
Het vreemd vinden dat er geen cateraar in de buurt is. Serieusquote:
Hahaquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Denk het niet maar als het dat wel is doe ik een livestream,
[wappie ON] Dit zijn 'chemtrail' vliegtuigen! [wappie OFF]quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:25 schreef Starhopper het volgende:
Er zijn 3 vliegtuigjes bezig met fotovluchten:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
[wappie ON] Dit zijn 'chemtrail' vliegtuigen! [wappie OFF]
Gemiste kans, geen foodboatquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het vreemd vinden dat er geen cateraar in de buurt is. Serieus
Gelderse kant.quote:
Komt er poep uit je mond?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:11 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je wordt er nat van in je broekje?
Vergeet ook niet de talloze vrijwilligers van de diverse reddingsbrigades in het land die naar Limburg, maar ook naar België, zijn gegaan om te helpen.quote:
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
In Friesland is dat niks geks...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, weleens gezien.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
In Friesland is dat niks geks...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vandaag weer gebruik van gemaakt.![]()
Totdat hij eventueel zou doorbreken? Je hoeft niet verplicht te evacueren?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:37 schreef IriYe het volgende:
Venlo hier, ik woon pal naast de Maas, hoog en droog, een minuut of 2 van het ZH dat nu patienten gaat evacueren.
Drukte hier maar kan zelf gelukkig blijven zitten. Dijk is hoog genoeg.
Gaat de grote rotonde onder het spoor weer onder water komen?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:37 schreef IriYe het volgende:
Venlo hier, ik woon pal naast de Maas, hoog en droog, een minuut of 2 van het ZH dat nu patienten gaat evacueren.
Dat pleintje ligt volgens mij meters lager dan de rest met bebouwing.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gelderse kant.
Zeg maar ergens in het rijtje Heumen, Overasselt, Nederasselt, Balgoij (vanwege privacy redenen zeg ik niet exact waar) .
Je kunt daar wel lekker kilometers lang wandelen en ik kom daar ook regelmatig met de hond.
Dus ik zie het morgen of zondag vanzelf wel.
Net overigens een stuk over de Maasdijk gereden en voor zover ik kon zien heb je in Grave wel direct aan de Maas een soort pleintje met een klein muurtje aan het water, en het water leek slechts een halve meter daaronder te staan.
Al is dat lastig in te schatten van zo'n afstand.
Volgens mij is daarachter geen directe bewoning en loopt het vrij steil op.
Welnee, gaat niet doorbreken.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:40 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Totdat hij eventueel zou doorbreken? Je hoeft niet verplicht te evacueren?
Klopt ja, dat loopt daarachter vrij steil omhoogquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:42 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dat pleintje ligt volgens mij meters lager dan de rest met bebouwing.
Denk het wel, maar zeker weten doe ik het niet. Kans is groot.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat de grote rotonde onder het spoor weer onder water komen?
Koek en (ver)zopiequote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het vreemd vinden dat er geen cateraar in de buurt is. Serieus
Je woont bij mij en weet dus precies hoe de dijk gebouwd is?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:50 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ah, we hebben weer eens een expert
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:50 schreef maan_man het volgende:
Mooi dat de burgers eigen initiatief tonen, maar het is eigenlijk een schade dat de gemeente er financieel dermate belabberd voorstaat dat ze niet in de noodzakelijke bescherming van de burger kunnen voorzien: https://www.facebook.com/Foto47Horn/posts/4505227969489354
Wonen niet maar bij je op bezoek komen fjtfjeeeuw.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:52 schreef IriYe het volgende:
[..]
Je woont bij mij en weet dus precies hoe de dijk gebouwd is?
Netjes van de bedrijven. En dat is meestal. Als je op de gemeentebesluiten moet wachten (want geld enz.) dan is de boel al verzopen. Netjesquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:50 schreef maan_man het volgende:
Mooi dat de burgers eigen initiatief tonen, maar het is eigenlijk een schade dat de gemeente er financieel dermate belabberd voorstaat dat ze niet in de noodzakelijke bescherming van de burger kunnen voorzien: https://www.facebook.com/Foto47Horn/posts/4505227969489354
maar dat losse zand gaat echt niet werken als daar water langs gaat stromen .. dan neemt het water toch alles mee .. dus dan zouden ze dit wel met zeil moeten overspannenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:50 schreef maan_man het volgende:
Hopelijk geen '95 toen ze even vergeten waren dat er nog een stuk dijk gebouwd moest worden...quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:52 schreef IriYe het volgende:
Je woont bij mij en weet dus precies hoe de dijk gebouwd is?
Waterschappen besluiten en dat gaat behoorlijk snel.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:54 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Netjes van de bedrijven. En dat is meestal. Als je op de gemeentebesluiten moet wachten (want geld enz.) dan is de boel al verzopen. Netjes
Ook voor dit soort kleine dorpjes? Misschien... Wil niet zeggen dat de bevolking zelf niets mag doen behalve wachten op de gemeente. Vind dat best mooi om te zien die samenwerking.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Waterschappen besluiten en dat gaat behoorlijk snel.
Ah, jij weet meer?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit heeft niks met geld of onwil te maken.
Als je hebt gekeken dan ligt er een zeil onder. Daarnaast staan er standerd betonblokken in de straat de basis van de dijk. De gemeente heeft geen geld om dat ergens op te slaan en laat het meer staan.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:54 schreef RAVW het volgende:
[..]
maar dat losse zand gaat echt niet werken als daar water langs gaat stromen .. dan neemt het water toch alles mee .. dus dan zouden ze dit wel met zeil moeten overspannen
Sterker nog in Horn ligt een overloop gebied voor hoog water. En volgens mij is het zelfs zo afgesproken dat men dit stukje ',dijk' zelf aanlegtquote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit heeft niks met geld of onwil te maken.
Dat waren nog eens tijden. Woonde toen midden in de stad, wederom hoog en droog maar moest wel evacueren.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hopelijk geen '95 toen ze even vergeten waren dat er nog een stuk dijk gebouwd moest worden...
[ afbeelding ]
Wat is dit voor onzin:')quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ah, jij weet meer?
[..]
Als je hebt gekeken dan ligt er een zeil onder. Daarnaast staan er standerd betonblokken in de straat de basis van de dijk. De gemeente heeft geen geld om dat ergens op te slaan en laat het meer staan.
https://www.tijd.be/polit(...)mineur/10320244.htmlquote:Waalse slachtoffers kunnen snel lenen via burgemeesters
Slachtoffers van het noodweer in Wallonië kunnen onmiddellijk tot 2.500 euro lenen via hun burgemeester om de dringendste noden te lenigen. Dat heeft Waals minister-president Elio Di Rupo vrijdag aangekondigd.
De gouverneurs van de getoffen provincies krijgen ook nog eens 2,5 miljoen euro om samen met de burgemeesters oplossingen te zoeken voor huisvesting. Zelfstandigen en bedrijven die getroffen zijn, kunnen via het overheidsagentschap Sowalfin een renteloze lening tot 50.000 euro krijgen.
Met een bootje door de straten (vertelde een vriendin van me).quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:00 schreef IriYe het volgende:
[..]
Dat waren nog eens tijden. Woonde toen midden in de stad, wederom hoog en droog maar moest wel evacueren.
[ afbeelding ]
Ja, klopt.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:05 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Met een bootje door de straten (vertelde een vriendin van me).
Ik heb van omwonende iets anders vernomen, maar goed.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:04 schreef warhamstr het volgende:
Die aannemer is gewoon besteld door waterschap/gemeente.
moet je ook helemaal niet zeggen, ik vrees wel voor de prachtige maasbomen daar.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gelderse kant.
Zeg maar ergens in het rijtje Heumen, Overasselt, Nederasselt, Balgoij (vanwege privacy redenen zeg ik niet exact waar) .
Je kunt daar wel lekker kilometers lang wandelen en ik kom daar ook regelmatig met de hond.
Dus ik zie het morgen of zondag vanzelf wel.
Net overigens een stuk over de Maasdijk gereden en voor zover ik kon zien heb je in Grave wel direct aan de Maas een soort pleintje met een klein muurtje aan het water, en het water leek slechts een halve meter daaronder te staan.
Al is dat lastig in te schatten van zo'n afstand.
Volgens mij is daarachter geen directe bewoning en loopt het vrij steil op.
Succes vanavond, heb je genoeg eten in huis?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:37 schreef IriYe het volgende:
Zeker! Heb gisteren al een voorraad in huis gehaald voor het geval. Dus ik zal van de honger niet sterven.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Succes vanavond, heb je genoeg eten in huis?
Daar past wel héél veel water in tot aan de dijk. En zo laag is die ook niet hoor.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
moet je ook helemaal niet zeggen, ik vrees wel voor de prachtige maasbomen daar.
Ja Grave heeft een laag terras aan het water en dan een grote vestingmuur. Maar die dijk richting Gassel, ik weet het niet hoor. Vroeger had die regelmatig kwelwater, of hoe noem je dat.
quote:Inwoners van de geëvacueerde gebieden in Bunde, Brommelen, Geulle (beneden) en Voulwames moeten zich voorbereiden om de nacht elders door te brengen. Naar verwachting wordt pas middernacht duidelijk of zij naar huis kunnen of niet. Uit onderzoek blijkt dat het water dat bij Voulwames naar boven komt, maaswater is. Dit water komt onder de dijk in het Julianakanaal door naar boven.
Er zijn op dit moment bigbags en zandzakken geplaatst. Daarmee is de situatie voorlopig onder controle. Vanavond zal er een helikopter van de kustwacht met infraroodcamera’s het gebied scannen om de stabiliteit van de hele dijk te controleren. De scans van de kustwacht worden gedeeld met Rijkswaterstaat die op basis daarvan bepaalt of de situatie veilig is of niet.
Naar verwachting is het resultaat hiervan pas rond middernacht bekend. Pas daarna wordt duidelijk of inwoners naar huis kunnen of niet. Meer informatie over het verblijf in opvanglocaties volgt zo snel mogelijk.
Waar woon jij in Brabant als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 17:34 schreef Stoorzendert het volgende:
Hier staat het water inmiddels tot aan de dijk...
Gemeente Oss. Water staat aan de dijk bij Ravenstein.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waar woon jij in Brabant als ik vragen mag?
Dank je wel,.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Gemeente Oss. Water staat aan de dijk bij Ravenstein.
Maar wel vaak lek vroeger.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Daar past wel héél veel water in tot aan de dijk. En zo laag is die ook niet hoor.
Tja, als ‘ie wegblijft is het ook weer niet goedquote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:17 schreef IriYe het volgende:
Mark in da house![]()
Demissionair premier Mark Rutte is op dit moment in Venlo om de situatie bij de Maas met eigen ogen te bekijken. Hij liet zich eerst bijpraten door het crisisteam van de veiligheidsregio en ging daarna naar de Maasboulevard, onder meer om te praten met getroffen ondernemers.
[ afbeelding ]
Maar kwelwater is daar een bekend probleem bij hoogwater, komt in de kruipruimten van de wijk erachter. De dijk zelf houdt het wel, daar twijfel ik geen moment aan.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Daar past wel héél veel water in tot aan de dijk. En zo laag is die ook niet hoor.
Ook echt in Venlo. Hier is nog niks aan de hand. Ga dan naar het rampgebied zelf meer naar het zuiden en laat de mensen in de regio Venlo ongestoord werken. Alsof een premier daarin kan helpen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 19:17 schreef IriYe het volgende:
Mark in da house![]()
Demissionair premier Mark Rutte is op dit moment in Venlo om de situatie bij de Maas met eigen ogen te bekijken. Hij liet zich eerst bijpraten door het crisisteam van de veiligheidsregio en ging daarna naar de Maasboulevard, onder meer om te praten met getroffen ondernemers.
[ afbeelding ]
Ben ik met je eens. Er zijn gebieden die pas echt hard getroffen zijn waar hij beter naartoe had kunnen gaan.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 20:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ook echt in Venlo. Hier is nog niks aan de hand. Ga dan naar het rampgebied zelf meer naar het zuiden en laat de mensen in de regio Venlo ongestoord werken. Alsof een premier daarin kan helpen.
Hier in de binnenstad van Venlo nog weinig loos. 1995 stond het tot vooraan in onze straat, geloof nooit dat het zover gaat komen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 18:37 schreef IriYe het volgende:
Lol! Typisch Nederlands dit. Ipv alles hogerop op te bergen nemen we de hele huisraad meequote:Op vrijdag 16 juli 2021 20:54 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
File in de woonwijk, iedereen moest voor 18.00 uur de wijk uit. Er is maar één weg waarover je de rijksweg bereikt, en daar stonden mensen doodleuk hun busjes vol te laden met huisraad dwars op de straat.
![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |