Ik ken wel wat mensen die als volwassenen alsnog de diagnose ADHD hebben gekregen. Ook zij functioneerden als kind voldoende om niet al te veel op te vallen, maar ze waren wel heel opgelucht na de diagnose. Er vielen toch dingen op hun plek. Dus aan de ene kant begrijpelijk dat je niet kan diagnosticeren zonder duidelijke 'problemen', maar ergens ook iets te kort door de bocht? Al is het voor de meester natuurlijk wel echt buiten zijn boekje zo.quote:Op woensdag 14 juli 2021 09:03 schreef Clubsoda het volgende:
De grap is dat een onderdeel van de classificatie is dat bepaalde symptomen interfereren met het functioneren of de ontwikkeling. Dus zolang een kind nergens last van heeft kun je de classificatie ADHD niet makendus eigenlijk moet zo'n leraar dat niet zeggen, of hooguit beschrijven wat hij ziet ipv op de stoel van een ander te zitten. Kijk, jij kan er goed mee omgaan venco, wat he fijn is, maar een hoop ouders en kinderen raken wel van de leg van zoiets.
Ik las vanmorgen een artikel in de krant dat er op dit moment bij bepaalde teststraten voor vakanties problemen waren met de testcapaciteit. Mensen die de uitslag van de test die 48 uur geldig was na 52 uur binnen kregen (dus daardoor ben ik er vanuit gegaan dat de testuitslag 48 uur geldig is vanaf moment van testen, maar dit is echt gebaseerd op het lezen van dit artikel heb me verder niet verdiept).quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:29 schreef FlyingFish het volgende:
Repost:
Weet iemand wanneer de 72/48 uur van testen precies in gaat?
Is dat op het moment dat je de test hebt gedaan, of het moment dat je de uitslag krijgt?
Wij moeten voor ons verblijf een maximaal 48 uur oude pcr test tonen, maar het duurt 24 uur voor we de uitslag hebben. Betekent dat dat je eigenlijk netto maar 24 uur een negatieve test hebt? Of gaat die 48 uur pas tellen na de uitslag?
Sowieso wel veel gedoe dit. Testen kan niet op het park, dus moeten we er vanaf om te kunnen testen, maar je moet een negatieve PCR test overleggen om er weer op te komen. Waarvan de uitslag 24 uur kan duren… en als je dan opeens positief test ben je de Sjaak en moet je maar in de auto slapen ofzo? :’)
En dat inderdaad! Echt heel naar.quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:48 schreef mefke79 het volgende:
Dyslexie diagnosticeren vind ik wel zo'n pijnlijk procesKind moet meerdere malen enorm laag scoren, dus je moet doorgaan met testen terwijl je heel goed weet dat de uitslag dramatisch gaat zijn. Enig idee wat dat met een kind doet? Telkens falen terwijl je er niets aan kan doen...
Naar Frankrijk. Voor de 1e test hebben we ook 72 uur en ruim de tijd, dus geteld vanaf het moment van afnemen, maar in Frankrijk zelf houden ze 48 uur aan, zowel voor attracties als bij onze wissel van park. Ik ga straks ook nog wel even bellen hoe ze dit praktisch voor zich zien idd, maar daar is nu nog geen doorkomen aan.quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:46 schreef Phaidra het volgende:
[..]
@:FlyingFish, waar gaan jullie heen? Wij hebben wel geteld vanaf moment van testen, hier hebben we rekening mee gehouden met het inplannen. Maar wij hebben 72 uur, dat maakt het wel iets makkelijker.
Dagje Disney en parkwissel is wel logisch dat er dan getest moet worden en is de 'moeite' wel waard. Ik vrees toch wel dat op het testmoment de teller voor 48 uur gaat lopen. Het gaat immers om de virusdeeltjes op dát moment, en niet 24 uur later, dan kan je alsnog iets hebben opgelopen in de tussentijd lijkt me. Maar ik kan me ook voorstellen dat het praktisch niet uitvoerbaar is met de verwachte drukte en wachttijden, dus dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend...quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:52 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Naar Frankrijk. Voor de 1e test hebben we ook 72 uur en ruim de tijd, dus geteld vanaf het moment van afnemen, maar in Frankrijk zelf houden ze 48 uur aan, zowel voor attracties als bij onze wissel van park. Ik ga straks ook nog wel even bellen hoe ze dit praktisch voor zich zien idd, maar daar is nu nog geen doorkomen aan.
Wij blijven overigens in week 2 wel op het park nu (is genoeg te doen) en in week 1 gaan we er alleen vanaf voor een dagje Disney en om dus te wisselen naar park 2 de dag erna. Eerste deel van die week zijn er sowieso nog geen beperkingen. 1 keer testen tijdens de vakantie vind ik nog acceptabel, en mijn man is tijdens week 2 volgens Franse interne norm volledig gevaccineerd (1 week), dus hij kan wel boodschappen doen ofzo indien nodig.
Zie voor alle Q&A's: https://www.lemonde.fr/le(...)6088173_4355770.htmlquote:Le gouvernement n'a pour l'heure pas précisé la surface des centres commerciaux au-delà de laquelle le passe sanitaire sera exigé dès août. « On parle de surfaces qui vont être importantes, des grands centres et pas des supermarchés », a seulement déclaré, mardi, le ministre de la santé, Olivier Véran. « Ce sera défini dans le cadre du projet de loi », a-t-il ajouté.
quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:46 schreef Phaidra het volgende:
Ik ken wel wat mensen die als volwassenen alsnog de diagnose ADHD hebben gekregen. Ook zij functioneerden als kind voldoende om niet al te veel op te vallen, maar ze waren wel heel opgelucht na de diagnose. Er vielen toch dingen op hun plek. Dus aan de ene kant begrijpelijk dat je niet kan diagnosticeren zonder duidelijke 'problemen', maar ergens ook iets te kort door de bocht? Al is het voor de meester natuurlijk wel echt buiten zijn boekje zo.
Even voor de zekerheid: het is niet mijn mening dat je geen ADHD 'vast kan stellen' zonder problemen in het dagelijks functioneren. Dat is hoe de classificatie werkt, je móet voldoen aan het criterium dat er interferentie is in het functioneren, anders krijg je het label niet.quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:46 schreef Phaidra het volgende:
Ik ken wel wat mensen die als volwassenen alsnog de diagnose ADHD hebben gekregen. Ook zij functioneerden als kind voldoende om niet al te veel op te vallen, maar ze waren wel heel opgelucht na de diagnose. Er vielen toch dingen op hun plek. Dus aan de ene kant begrijpelijk dat je niet kan diagnosticeren zonder duidelijke 'problemen', maar ergens ook iets te kort door de bocht? Al is het voor de meester natuurlijk wel echt buiten zijn boekje zo.
Maar met iets als dyslexie werkt het ook zo. Je komt pas in aanmerking voor onderzoek bij een absoluut lage score (herhaaldelijk onder niveau V dacht ik) en een relatief lage score (lager scoren dan verwachting, maar nog wel boven IV/V) telt niet mee. Terwijl een kind best belemmerd kan worden in zijn leerproces hierdoor.
Snap ik hoor! En natuurlijk zit daar een bepaalde logica achter. Maar je hebt aan beide kanten een grijs gebied. Kinderen/volwassenen die een label krijgen maar waar eigenlijk iets anders speelt, en aan de andere kant kinderen/volwassenen die zelf goed zijn in het maskeren van kenmerken en daardoor ongezien blijven. Een label is niet zaligmakend, daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik hoor regelmatig dat bepaalde hulp alleen mét label verkregen kan worden. Het zou mooi zijn als dat niet nodig is jaquote:Op woensdag 14 juli 2021 11:21 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid: het is niet mijn mening dat je geen ADHD 'vast kan stellen' zonder problemen in het dagelijks functioneren. Dat is hoe de classificatie werkt, je móet voldoen aan het criterium dat er interferentie is in het functioneren, anders krijg je het label niet.
Dat er dan vervolgens mensen zijn die pas op latere leeftijd wel de classificatie krijgen, kan meerdere oorzaken hebben: of ze hadden als kind wel problemen maar die werden niet (goed) gezien, of de eisen die nu gesteld worden zij zo veranderd dat iemand nu wel problemen ondervindt (je ziet dat bijvoorbeeld bij overgang naar de middelbare school of zelfstandig wonen), of er is iets anders aan de hand dan ADHD. Dat eerste komt natuurlijk veel voor, dat kinderen adaptief zijn en internaliseren en dat er niet goed naar ze gekeken wordt. Maar vlak dat laatste ook niet uit, ik kom genoeg mensen tegen die in de GGZ 'gediagnosticeerd' zijn met ADHD terwijl ze gewoon traumatisch hersenletsel in hun voorgeschiedenis hebben![]()
Het komt allemaal neer op mijn eerste punt: ADHD is niet 'iets'. Het is een verzameling symptomen, waarvan mensen besloten hebben dat ze in een bundeltje horen en dat ze bij een x aantal symptomen in een y mate, het label ADHD verdienen. Maar het zijn eigenschappen die bij iedereen in meer of mindere mate voorkomen, maar we hebben besloten om daar een keiharde ja of nee op te gooien in plaats van een soort glijdende schaal. Er gaan wel steeds meer stemmen op om psychiatrische problematiek in een continuum te zien (je kunt ook een beetje dwangmatig zijn, of soms druk), maar zover zijn we nog niet helaas.
Daarom heeft een label in mijn ogen niet zoveel zin. Het gaat veel meer om de beschrijving: hoe werkt jouw hoofd, hoe werken andere hoofden, hoe kunnen we jouw hoofd helpen om beter te functioneren in hoe onze maatschappij is vormgegeven? En soms is het fijn om daar een psycholoog voor in te zetten en soms kunnen ouders, kinderen en leerkrachten dat ook prima zelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 27% gewijzigd door laziness op 14-07-2021 16:16:28 ]Ik heb je lief mijn hele leven
Haha, nee de mijne is uitermate netjes, beetje te veel soms zelfs. Kind heeft op bepaalde vlakken ook OCD neigingen trouwensquote:Op woensdag 14 juli 2021 12:55 schreef mefke79 het volgende:
Lastig Lazi! Mijn ervaring is dat al je maar weet dat ze anders denken, dat je er dan heel veel mee kan. Ik las ooit ergens dat de gemiddelde add'er overal sokken laat slingeren. Of het waar is, geen idee, maar N=1 het klopt. Het zou mij ook echt niets verbazen als mijn man dezelfde diagnose zou krijgen als ie nu getest wordt. En juist daarom botst het soms zo tussen hem en de jongens. Maar goed, hij heeft allerlei coping strategieën ontwikkeld en de jongens (nog) niet. Succes met dingen uitzoeken en handvatten vinden.
niet alleen vergoeding, ook het voortgezet onderwijs en verder vraagt om een officiele verklaring en die moet dan toch echt weer afgegeven worden door een bureau wat als eis stelt dat er leestesten afgenomen zijn. Die overigens natuurlijk ook te faken zijnquote:Op woensdag 14 juli 2021 13:24 schreef Lemijn het volgende:
Over zoveel keer maximaal laag moeten scoren voor je de diagnose dyslexie kan krijgen: dat gaat over een vergoed diagnose-traject, dus over geld. Niet over de criteria van dyslexie.
Heel simpel gezegd: het geeft hem de rust om zijn werk te doen en te overzien. Hij haakt nu niet meer meteen af als ie het niet snapt, hij zet door. En je kan hem daar nu ook op aanspreken en aanmoedigen, dat kwam eerst helemaal niet aan. Volgens de juf in de klas werkt hij ook netter en sneller. Hij omschreef het zelf als dat hij nu veel minder lijstjes in zijn hoofd heeft van dingen die moeten, die hij moet onthouden en dat hij minder het gevoel heeft dat hij alles hoort en ziet. Hij kan zich beter afsluiten dus.quote:
Of zelfs 'gewoon' trauma. Of hechtingsgedoe. Wordt ook niet per se iedereen rustiger of georganiseerder van.quote:Op woensdag 14 juli 2021 11:21 schreef Clubsoda het volgende:
ik kom genoeg mensen tegen die in de GGZ 'gediagnosticeerd' zijn met ADHD terwijl ze gewoon traumatisch hersenletsel in hun voorgeschiedenis hebben![]()
Ik dacht dat dat gewoon man-eigen wasquote:Op woensdag 14 juli 2021 12:55 schreef mefke79 het volgende:
Lastig Lazi! Mijn ervaring is dat al je maar weet dat ze anders denken, dat je er dan heel veel mee kan. Ik las ooit ergens dat de gemiddelde add'er overal sokken laat slingeren. Of het waar is, geen idee, maar N=1 het klopt. Het zou mij ook echt niets verbazen als mijn man dezelfde diagnose zou krijgen als ie nu getest wordt. En juist daarom botst het soms zo tussen hem en de jongens. Maar goed, hij heeft allerlei coping strategieën ontwikkeld en de jongens (nog) niet. Succes met dingen uitzoeken en handvatten vinden.
Dat geloof ik directquote:Op woensdag 14 juli 2021 14:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Of zelfs 'gewoon' trauma. Of hechtingsgedoe. Wordt ook niet per se iedereen rustiger of georganiseerder van.
Maar die kom jij dan misschien weer wat minder tegen.
Dan ben ik ook een manquote:Op woensdag 14 juli 2021 14:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat gewoon man-eigen was. Ik kom zelf uit een vrouwenhuishouden en woon nu met 3 mannen in 1 huis, dus huishoudelijke blindheid schaar ik eigenlijk standaard onder het verschil in geslacht
.
Maar dyslexie is een hardnekkige lees- (en/of spelling) achterstand, dan is het toch logisch dat die achterstand gemeten moet worden? Bij de opticien moeten ze ook weten dat mijn ogen slecht zijn voor ze me lenzen aanmeten.quote:Op woensdag 14 juli 2021 13:47 schreef mefke79 het volgende:
[..]
niet alleen vergoeding, ook het voortgezet onderwijs en verder vraagt om een officiele verklaring en die moet dan toch echt weer afgegeven worden door een bureau wat als eis stelt dat er leestesten afgenomen zijn. Die overigens natuurlijk ook te faken zijn![]()
Het is iig bij beide methodes uit het zicht. Dat is al win! De heren in ons huishouden denken dat 'opruimen' hetzelfde is als 'neerleggen waar je het het laatst hebt gebruikt'. Op één of andere manier hebben ze een blinde vlek voor rondslingerende items op onlogische plekken.quote:Op woensdag 14 juli 2021 15:38 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een manMijn man is veel meer van het opruimen, maar dan uit de categorie 'alles wat je niet ziet, bestaat niet'. Dus die gooit gerust een stapel papieren in een la terwijl ik die dan met structuur in een map wil hebben. Voor beide valt wat te zeggen en hij ergert zich aan mijn manier en ik aan die van hem.
Dyslexie kán een leesachterstand veroorzaken, maar het is een hersenaandoening. Kinderen die heel goed de context kunnen inschatten en associatief lezen, kunnen hun leesachterstand best goed verbloemen/compenseren. Je ziet dan bijvoorbeeld wel dat ze op DMT lager scoren dat je zou verwachten, niet in lijn met overige scores. Maar niet voldoende om echt eruit te springen en reden te hebben voor testen. Terwijl ze wel baat kunnen hebben bij extra tijd en aangepaste teksten e.d. Maar je hoort ook wel dat als iemand niet absoluut laag scoort, dat er dan per definitie geen sprake is van dyslexie. Edit: zo wordt het wel verwoord door de Stichting Dyslexie Nederland, dat iemand onder de laagste 10% moet scoren om de diagnose dyslexie te kunnen krijgen.quote:Op woensdag 14 juli 2021 15:59 schreef Hupje het volgende:
[..]
Maar dyslexie is een hardnekkige lees- (en/of spelling) achterstand, dan is het toch logisch dat die achterstand gemeten moet worden? Bij de opticien moeten ze ook weten dat mijn ogen slecht zijn voor ze me lenzen aanmeten.
Je kunt het ook brengen als 'we gaan kijken wat je al goed kan en wat je lastig vindt, want dan weten we waar we je mee kunnen gaan helpen'.
Ja dat is zo simpel nog niet want als iemand ongewoon gedrag van zichzelf als gewoon bestempelt want dat is het voor hem, dan kom je daar natuurlijk niet uitquote:Op woensdag 14 juli 2021 16:24 schreef Phaidra het volgende:
Hahaha lazi, dat kan inderdaad een heel ander beeld geven.
Je kan in wezen dus de vraag stellen of iemand met ASS wel in staat is om te reflecteren op zijn eigen gedrag.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:29 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dat is zo simpel nog niet want als iemand ongewoon gedrag van zichzelf als gewoon bestempelt want dat is het voor hem, dan kom je daar natuurlijk niet uitBen heel benieuwd hoe de mensen met verstand er van daar dan naar kijken.
Precies! Dat is dus exact waar ik het vervolgens met de meneer over had. Dat de zelfreflectie te kort schiet hier. De vragen werden ook heel zwart wit opgepakt of de vraag bestond uit twee delen en als aan één deel was voldaan was het goed. Het was een interessante eyeopener alleen al om die lijst in te vullen en te vergelijken hoe we dingen zagen en vragen opvattenquote:Op woensdag 14 juli 2021 16:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Je kan in wezen dus de vraag stellen of iemand met ASS wel in staat is om te reflecteren op zijn eigen gedrag.
En het is vanuit die specifieke problematiek ook volstrekt logisch dat zelfreflectie lastig is. Wel een interessant traject zo, inderdaad!quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Precies! Dat is dus exact waar ik het vervolgens met de meneer over had. Dat de zelfreflectie te kort schiet hier. De vragen werden ook heel zwart wit opgepakt of de vraag bestond uit twee delen en als aan één deel was voldaan was het goed. Het was een interessante eyeopener alleen al om die lijst in te vullen en te vergelijken hoe we dingen zagen en vragen opvatten
Helemaal eens met je post; ik had de reactie van mefke gelezen als dat het voor een mogelijk dyslectisch kind stom is om een leesonderzoek te moeten doen.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:17 schreef Phaidra het volgende:
Dyslexie kán een leesachterstand veroorzaken, maar het is een hersenaandoening.
Ah vandaarquote:Op woensdag 14 juli 2021 17:02 schreef Hupje het volgende:
[..]
Helemaal eens met je post; ik had de reactie van mefke gelezen als dat het voor een mogelijk dyslectisch kind stom is om een leesonderzoek te moeten doen.
Zo vind ik het heel gewoon om 1 item wasgoed met 2 dezelfde wasknijpers op te hangen, terwijl een ander dat absoluut niet gewoon zal vinden.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:29 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dat is zo simpel nog niet want als iemand ongewoon gedrag van zichzelf als gewoon bestempelt want dat is het voor hem, dan kom je daar natuurlijk niet uitBen heel benieuwd hoe de mensen met verstand er van daar dan naar kijken.
Dat vind ik niet helemaal fair obv het gesprek totnogtoe. Je eigen kader is al snel wat je gewoon vindt. Daar hoef je geen autisme voor te hebben. Ook binnen het 'normale' spectrum is meer dan genoeg variatie om een enorme diversiteit in normaal te hebben.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Je kan in wezen dus de vraag stellen of iemand met ASS wel in staat is om te reflecteren op zijn eigen gedrag.
quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo vind ik het heel gewoon om 1 item wasgoed met 2 dezelfde wasknijpers op te hangen, terwijl een ander dat absoluut niet gewoon zal vinden.
2 verschillende wasknijpers op 1 item zou ik wel ongewoon vinden
Er blijft een sok onder het bed of in onder de bank liggen, er is een sok in een laars blijven zitten, er is een sok in een broek blijven hangen, er ligt een sok onder een matras of in de legobak, er zat een gat in een sok dus die ene is weggegooid en de ander in de was gedaan, de ene sok is allang gewassen en de ander ligt op de bodem van een bodemloze mand met was. En dan gooi ik eens per kwartaal alle 'solosokken' weg, en dan komt de andere helft uiteraard weer boven water, die dan weer solosok zijnquote:Op woensdag 14 juli 2021 16:17 schreef Cathmar het volgende:
Ik heb net zeker 30 single sokken in de vuilnisbak gekieperd. Ik snap ècht niet hoe dat kan.
Haat aan wasknijpers, dus die gebruik ik alleen op een pak koekjes, suiker of snoepjesquote:Op woensdag 14 juli 2021 17:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo vind ik het heel gewoon om 1 item wasgoed met 2 dezelfde wasknijpers op te hangen, terwijl een ander dat absoluut niet gewoon zal vinden.
2 verschillende wasknijpers op 1 item zou ik wel ongewoon vinden
Als een kind door zowel de eigen docenten als de hulp van buitenaf als dyslectisch wordt gezien omdat het echt aan alle kenmerken voldoet is het behoorlijk frustrerend voor dat kind om eerst nog drie keer 30 woordjes te moeten lezen in x minuten als zelfs 1 woordje al een gevecht is. Dan kan je ook na 10 woordjes zeggen 'lukt niet, we stoppen'. Maar nee, dan moet het dus een bepaalde tijd later nog een keer en dan nog een keer. En al die tijd gaat het kind niet vooruit en wordt niet extra geholpen. Dat vonden ze bij ons op school gewoon not done. Het is alsof je ziet dat het kind slecht ziet maar eerst maar eens gaat afwachten of dat niet uit zichzelf beter wordt terwijl je ook wel weet dat een bril een beter plan is. En bedenk dan dat het in ons geval speelde eind groep 5 (!), hij ploeterde al bijna 3 jaar zonder echte vooruitgang en zag om zich heen iedereen fluitend leren lezen. Lekker voor je zelfvertrouwen ook...not.quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:06 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ah vandaar. Het is natuurlijk wel heel demotiverend als er minstens 3-5 toetsen laag gescoord moet zijn (ik ken de criteria niet precies), terwijl je misschien al veel eerder ziet dat het gewoon écht niet lukt.
Daar heb je ook een punt ja. Kan je je eigen gedrag abnormaal vinden, of alleen als je het toetst aan een ander en zijn/haar referentiekader?quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat vind ik niet helemaal fair obv het gesprek totnogtoe. Je eigen kader is al snel wat je gewoon vindt. Daar hoef je geen autisme voor te hebben. Ook binnen het 'normale' spectrum is meer dan genoeg variatie om een enorme diversiteit in normaal te hebben.
Hier thuis liggen de beide normalen iig een behoorlijk eind uiteen.
En het hip maken om 2 verschillende aan te hebbenquote:Op woensdag 14 juli 2021 17:36 schreef Burdie het volgende:
Gewoon niet al te veel waarde aan sokken hechten, regelmatig de eenligen weggooien en regelmatig de voorraad aanvullen, is hoe ik het doe.
Ik kan mijn eigen gedrag wel abnormaal vinden, maar ik weet niet of dat voor iedereen geldtquote:Op woensdag 14 juli 2021 18:01 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Daar heb je ook een punt ja. Kan je je eigen gedrag abnormaal vinden, of alleen als je het toetst aan een ander en zijn/haar referentiekader?
Daar zal ik dan weer nooit wasknijpers voor gebruiken, wel van die klemmetjes, maar meestal (ook) een istad zakje van Ikea, want een spuughekel aan knoeisuiker in de kast.quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:37 schreef Burdie het volgende:
[..]
Haat aan wasknijpers, dus die gebruik ik alleen op een pak koekjes, suiker of snoepjes.
Mijn wederhelft kennende heb ik dan 8 open zakken suiker....quote:Op woensdag 14 juli 2021 18:23 schreef Vanyel het volgende:
Daarom suiker in
https://www.marktplaats.n(...)ag-vintage-blik.html
te lui voor plaatje plakken, sorry
Suiker zit bij mij in een afgesloten bus, was even een voorbeeldjequote:Op woensdag 14 juli 2021 18:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zal ik dan weer nooit wasknijpers voor gebruiken, wel van die klemmetjes, maar meestal (ook) een istad zakje van Ikea, want een spuughekel aan knoeisuiker in de kast.
die gaat gewoon op..quote:Op woensdag 14 juli 2021 18:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Suiker zit bij mij in een afgesloten bus, was even een voorbeeldje. Op een zak chips oid dan.
Ik snap dus niks van die klemmenquote:
Die heet bij ons sluitclippieclappie (op z'n Nederlands uitgesproken), onze peuter noemt het ook zoquote:
Haha ditquote:Op woensdag 14 juli 2021 22:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik snap dus niks van die klemmenBij ons ook wasknijpers!
Nee, zelf tickets en hotel los geboekt. Hotel kunnen we tot 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Geld voor de tickets zullen we wel kwijt zijn als we niet gaan. Ik denk dat het een last-minute beslissing wordt. Ik zou het geen enkel probleem vinden om bij terugkomst in quarantaine te moeten, het gaat ons er vooral om hoe het daar ter plekke zal zijn. We willen gewoon de familie weer kunnen zienquote:Op woensdag 14 juli 2021 22:09 schreef laziness het volgende:
@:Amsel, gaan jullie met Tui naar Menorca?
quote:
Deze bijwerking had een vriendin van me ook. Zolang je geen last krijgt met ademhaling is er niks aan de hand zei de huisartsquote:Op woensdag 14 juli 2021 23:11 schreef mefke79 het volgende:
Suiker gaat in een plastic voorraadbox maar alle losse zakjes meel of rozijnen ofzo gaan in van die hersluitbare zakken van de IKEA, echt ideaal.
Ik vermoed dat er op mij ook best een label te plakken valt en op man ook. Maar wij redden ons prima, hebben er mee leren leven en als we maar in control zijn lukt het prima. Maar vooral man herkent zich enorm in het afgeleid zijn op school. Is allemaal goed gekomen, gaat bij onze jongens vast ook lukken.
Ik lijk een licht allergische reactie op de tweede prik te hebben, alsof ik verse ananas op heb. Licht tintelende tong en wang/gezicht en heel typisch alleen links. Begon ook binnen een halve minuut na prik, alsof je zo'n verdoving van de tandarts krijgt. Ik had om de tijd te doden en wat suiker binnen te krijgen een lolly mee. Kon op zich vrij goed op de stoel zitten zelfs, het meest pijnlijke was de rit er naar toe
Die reactie klinkt wel een beetje eng. Hopelijk trekt het snel weg!quote:Op woensdag 14 juli 2021 23:11 schreef mefke79 het volgende:
Suiker gaat in een plastic voorraadbox maar alle losse zakjes meel of rozijnen ofzo gaan in van die hersluitbare zakken van de IKEA, echt ideaal.
Ik vermoed dat er op mij ook best een label te plakken valt en op man ook. Maar wij redden ons prima, hebben er mee leren leven en als we maar in control zijn lukt het prima. Maar vooral man herkent zich enorm in het afgeleid zijn op school. Is allemaal goed gekomen, gaat bij onze jongens vast ook lukken.
Ik lijk een licht allergische reactie op de tweede prik te hebben, alsof ik verse ananas op heb. Licht tintelende tong en wang/gezicht en heel typisch alleen links. Begon ook binnen een halve minuut na prik, alsof je zo'n verdoving van de tandarts krijgt. Ik had om de tijd te doden en wat suiker binnen te krijgen een lolly mee. Kon op zich vrij goed op de stoel zitten zelfs, het meest pijnlijke was de rit er naar toe
Wij moesten voor de oudste een lijst invullen, ging dan over sociaal emotionele ontwikkeling. Dat hebben we samen gedaan met de psychologe. Die kon uitleg geven bij sommige vragen, want ze waren niet allemaal even duidelijk gesteld. En uiteindelijk kwamen we dan tot 1 antwoord. Meeste vragen waren trouwens wel eenduidig te beantwoorden.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:22 schreef laziness het volgende:
Mijn heren zijn juist pietluttig precies, veel meer dan ik. Echt van, het moet precies recht liggen of die beker staat altijd links in de kast![]()
Overigens vulden we voor de meneer ook nog een autisme lijst in. Ieder eentje. Opvallend hoe alleen al de opvatting van gewoon en ongewoon nogal verschilde tussen ons en daardoor heel andere uitkomsten gaf
Dit is te kort door de bocht! Dat verschilt per persoon met ass, net als bij mensen zonder ass.quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hoezo snap je die klemmen niet? Vind je ze gewoon onhandig?quote:Op woensdag 14 juli 2021 22:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik snap dus niks van die klemmenBij ons ook wasknijpers!
Interessante discussies hier! Ook bij mij is ADD op mijn 26ste vastgesteld en ik was blij met het label. Alles viel op zijn plek! Ik was dus niet raar maar er was een verklaring voor veel dingen.
De sokkentheorie klopt ook
Ik ben niet heel goed bekend in de wereld van ASS, dus correct me if I'm wrong, maar ik vind goed kunnen tekenen toch niet echt een kenmerk van ASS, terwijl iets als overmatig behoefte aan regelmaat (om maar iets te noemen) dat wel meer is. Dat gedrag wordt gezien als afwijkend van de norm, terwijl diegene met ASS het juist normaal of zelfs noodzakelijk vindt om te kunnen functioneren. Mijn vermoeden is, dat dat (veel) vaker voorkomt bij mensen met ASS dan zonder, maar ik begrijp dat het kort door de bocht is en zeker niet 100% toepasbaarquote:Op donderdag 15 juli 2021 08:08 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wij moesten voor de oudste een lijst invullen, ging dan over sociaal emotionele ontwikkeling. Dat hebben we samen gedaan met de psychologe. Die kon uitleg geven bij sommige vragen, want ze waren niet allemaal even duidelijk gesteld. En uiteindelijk kwamen we dan tot 1 antwoord. Meeste vragen waren trouwens wel eenduidig te beantwoorden.
[..]
Dit is te kort door de bocht! Dat verschilt per persoon met ass, net als bij mensen zonder ass.
Zo zijn er mensen met ass die heel goed zijn in rekenen of heel gedetailleerd tekenen.
Ik kom niet verder dan stokpoppetjes en toch ass.
@:Mefke, hoe is het nu? Niet meer last gekregen?
Tot zover de vakantie voorpret.quote:Op donderdag 15 juli 2021 08:57 schreef exode het volgende:
Nou we mogen de GGD gaan bellen om de prikafspraak van verloofde te verplaatsen. Gisterenavond weer hoge koorts en nu nog steeds koorts. Moedeloos.
Ik hoop wel dat ze ergens volgende week kan, anders wordt het erg dicht op onze reis en dan zal je zien dat ze er ziek van wordt met haar huidige verminderde weerstand.
Driewerf klotequote:Op donderdag 15 juli 2021 08:57 schreef exode het volgende:
Nou we mogen de GGD gaan bellen om de prikafspraak van verloofde te verplaatsen. Gisterenavond weer hoge koorts en nu nog steeds koorts. Moedeloos.
Ik hoop wel dat ze ergens volgende week kan, anders wordt het erg dicht op onze reis en dan zal je zien dat ze er ziek van wordt met haar huidige verminderde weerstand.
Verzetten. Je mag niet ziek zijn tijdens de prik. Staat in de mail als het goed is.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:12 schreef F_r het volgende:
Beterschap voor je vriendin Exode. Ik mag morgen ook voor mijn 2e inenting ik ben alleen nog erg verkouden en hoest. Maandag negatief getest en heb geen koorts geen idee wat nu te doen.
quote:Als je in thuisquarantaine zit en/of klachten hebt die op Corona lijken zoals verkoudheid, benauwdheid of koorts, kun je niet komen. Het is dan belangrijk dat je jezelf eerst laat testen.
Zo ziet de afspraak eruit
Kom vijf minuten voordat je aan de beurt bent. Je krijgt eerst een aantal vragen, daarna volgt de vaccinatie en na afloop moet je nog een kwartier blijven ter nazorg. Houd er dus rekening mee dat je ongeveer 30 minuten op de locatie aanwezig bent.
De afspraak verzetten of afzeggen
Bel voor het verzetten of afzeggen van jouw afspraak met het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer 0800-7070. We verzoeken je om jouw afspraken alleen te verzetten als het écht niet anders kan. Bijvoorbeeld bij corona-gerelateerde klachten, andere medische redenen of bij uiterst dringende persoonlijke omstandigheden.
Als wij de afspraak afzeggen
Het kan gebeuren dat je afspraak om een bepaalde reden niet kan doorgaan. In dat geval bellen we je van tevoren.
Even bellen voor advies? Maar ik denk dat ik zelf zou verzetten, je immuunsysteem is al bezig met een ander virus. Bij de kinderen heb ik vaccinaties ook altijd uitgesteld als ze niet lekker waren.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:12 schreef F_r het volgende:
Beterschap voor je vriendin Exode. Ik mag morgen ook voor mijn 2e inenting ik ben alleen nog erg verkouden en hoest. Maandag negatief getest en heb geen koorts geen idee wat nu te doen.
quote:
https://www.rivm.nl/covid(...)e-en-medicijngebruikquote:Als je ziek bent en je hebt een afspraak voor vaccinatie
Als je klachten hebt die kunnen passen bij corona (verkoudheidsklachten, verhoging/koorts benauwdheid, hoesten, verlies van smaak en reuk) kun je niet naar de vaccinatieafspraak komen. Blijf thuis, laat je testen en houd je aan de beschermingsregels totdat je de testuitslag hebt.
Als blijkt uit de test dat je geen corona hebt, kun je gevaccineerd worden als je geen koorts (meer) hebt.
Als blijkt uit de test dat je corona hebt, ga je in thuisisolatie en kun je later gevaccineerd worden als je weer beter bent. Je kunt gevaccineerd worden vanaf acht weken na de positieve testuitslag.
Handigquote:Op donderdag 15 juli 2021 09:32 schreef Vaiana het volgende:
Wat rot dat ze zo ziek is exode.
Collega vertelde van een kennis die zou gaan trouwen, hij is op zijn vrijgezellenfeestje besmet dus nu kan de bruiloft niet door gaan.
Jup... Dezelfde collega heeft binnenkort zelf ook een vrijgezellenfeestje en bruiloft, en die wilden met het feestje in Utrecht gaan stappen. Daar gaat collega ook maar eens opperen of ze beter niet gewoon ergens op een kampeerboerderij ofzo kunnen gaan zitten.quote:
Als je partner niet al een bridezilla was dan is deze dat nu waarschijnlijk wel.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:32 schreef Vaiana het volgende:
Collega vertelde van een kennis die zou gaan trouwen, de bruidegom is op zijn vrijgezellenfeestje besmet dus nu kan de bruiloft niet door gaan.
Nou echt hoor, yikes. Ik heb het al heel vaak gezegd, maar ik ben zó blij dat wij in 2019 getrouwd zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als je partner niet al een bridezilla was dan is deze dat nu waarschijnlijk wel.
(Of groomzilla)
Ooooh dat is zo balen!quote:Op donderdag 15 juli 2021 08:58 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Jongste is verkouden met hoesten. Dus op naar de teststraat straks... Vanmiddag hebben we voor de kinderen een afspraak bij het gemeentehuis voor een nieuw paspoort. Het oude is verlopen, dus als we op vakantie willen, móét die afspraak doorgaan (het was een paar weken geleden nog het enige gaatje in de agenda bij het gemeentehuis). Het universum haat ons.
Moet ik nou lachen of huilen om dit soort verhalen?quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:28 schreef exode het volgende:
Nog een keer testen was ook het advies van de huisarts maar ze acht de kans erg groot dat het dus RS is. RS heerst op het KDV van Juul, vastgesteld ook.
Alleen nu testen kan echt niet, ze ligt van de 24 uur 22 uur in het donker met zo min mogelijk geluid.
Dus ze zou pas kunnen testen als ze weer een beetje op de been is.
Ik had net een korte call met collega's en allemaal zaten ze thuis met minstens 1 ziek familielid. Geen van allen Corona. Wat een zomer dit....
Maar 1 had een bizar verhaal: buren zitten met Corona thuis, allemaal 2 x prik gehad en de 2 weken voorbij. Gingen naar een bruiloft, iedereen was getest, ook zij. Heeft er 1 iemand met de QR code gekloot en die heeft 50 van de 90 gasten aangestoken...Echt....hoe kan je dat doen?
Kunnen mensen tegenwoordig niet meer nadenken ofzo?quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:34 schreef Vaiana het volgende:
[..]
Jup... Dezelfde collega heeft binnenkort zelf ook een vrijgezellenfeestje en bruiloft, en die wilden met het feestje in Utrecht gaan stappen. Daar gaat collega ook maar eens opperen of ze beter niet gewoon ergens op een kampeerboerderij ofzo kunnen gaan zitten.Daar moet je toch niet aan denken, geen enkele annuleringsverzekering dekt dat meer.
Wat een puinhoop. Kan je dus letterlijk alles afzeggen. Je zou haast 2 weken voor de bruiloft al lekker in quarantine gaan. Gewoon voor de zekerheid.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:32 schreef Vaiana het volgende:
Collega vertelde van een kennis die zou gaan trouwen, de bruidegom is op zijn vrijgezellenfeestje besmet dus nu kan de bruiloft niet door gaan.
To be fair, die plannen waren gemaakt toen iedereen dacht dat in de zomer de wereld wel van het slot zou zijn. Maar toch he, met voortschrijdend inzicht zou ik dan de plannen al wel wat aangepast hebben.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:40 schreef Burdie het volgende:
[..]
Kunnen mensen tegenwoordig niet meer nadenken ofzo?.
Ja gewoon lekker een maand van tevoren je vrijgezellenfeestje en dan samen in thuisquarantaine gaan.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:41 schreef vencodark het volgende:
[..]
Wat een puinhoop. Kan je dus letterlijk alles afzeggen. Je zou haast 2 weken voor de bruiloft al lekker in quarantine gaan. Gewoon voor de zekerheid.
Nu het daar oranje is dekt de reisverzekering niet alles meer als je toch zou gaan. Dat is een afweging die je moet maken.quote:Op woensdag 14 juli 2021 23:31 schreef Amsel het volgende:
[..]
Nee, zelf tickets en hotel los geboekt. Hotel kunnen we tot 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Geld voor de tickets zullen we wel kwijt zijn als we niet gaan. Ik denk dat het een last-minute beslissing wordt. Ik zou het geen enkel probleem vinden om bij terugkomst in quarantaine te moeten, het gaat ons er vooral om hoe het daar ter plekke zal zijn. We willen gewoon de familie weer kunnen zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |