abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 november 2021 @ 19:34:57 #201
319308 Tink89
To live is to dance
pi_202409409
Hoe vroeg kun je iets merken aan je kind? (Vroeg ik na maanden meelezen).

Prul is een week geleden drie geworden en ik denk te merken dat ze bovengemiddeld talig is, veel dingen snapt, prachtige volzinnen maakt (ook wwen vervoegt enzo), telt tot 30 (omdat we verder nog niet oefenen) en veel spelletjes al echt van mij en haar vader wint.

Ze raakt gefrustreerd als dingen niet lukken (loopfiets op twee wielen een half jaar geleden) om het dan een paar weken later vlotjes in een keer te kunnen.

Mijn zusje is pedagoog en geeft aan dat prul enorm voorloopt en ook het kdv geeft aan dat ze speelgoed dat voor haar leeftijd bedoeld is, snel saai en makkelijk vindt.

Ik heb mezelf m'n hele leven verveeld en ging daardoor onderpresteren en hoop haar dat te besparen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_202409491
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:27 schreef Nazil het volgende:
[ afbeelding ] Op dinsdag 30 november 2021 19:14 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja er zit ook deels perfectionisme/faalangst achter maar we merken wel dat hij motorisch echt niet top is en we hopen hem ook wat meer zekerheid te geven met fysio.
Dan lijkt de fysio me een goede stap. Sjaak heeft ook een half jaar fysio gehad en doet nu qua fijne motoriek niet onder voor zijn klasgenoten (2 jaar ouder) O+ . Uiteraard komt hij met gymmen niet mee, maar daarom gymt hij dan ook gewoon met zijn leeftijdsgenoten mee.
pi_202409874
@Tink89 Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Op deze leeftijd zou ik proberen aan te sluiten bij wat ze kan en wat haar interesseert. En evt tzt bij de overgang naar school aangeven en in de gaten houden.

@Nazil Dan denk ik dat het een mooie ondersteuning erbij kan zijn :) Fijn dat de neuzen dezelfde kant op staan!
pi_202410245
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:34 schreef Tink89 het volgende:
Hoe vroeg kun je iets merken aan je kind? (Vroeg ik na maanden meelezen).

Prul is een week geleden drie geworden en ik denk te merken dat ze bovengemiddeld talig is, veel dingen snapt, prachtige volzinnen maakt (ook wwen vervoegt enzo), telt tot 30 (omdat we verder nog niet oefenen) en veel spelletjes al echt van mij en haar vader wint.

Ze raakt gefrustreerd als dingen niet lukken (loopfiets op twee wielen een half jaar geleden) om het dan een paar weken later vlotjes in een keer te kunnen.

Mijn zusje is pedagoog en geeft aan dat prul enorm voorloopt en ook het kdv geeft aan dat ze speelgoed dat voor haar leeftijd bedoeld is, snel saai en makkelijk vindt.

Ik heb mezelf m'n hele leven verveeld en ging daardoor onderpresteren en hoop haar dat te besparen.
Dat kan best vroeg, gok ik. Volgens mij merkte ik het rond 1,5 jaar, toen ging ik twijfelen over van alles. Met 3j3m hebben we Sjaak voor het eerst (nja, de enige keer) laten testen met een Pienter Peuteronderzoek en toen was het gelijk heel duidelijk.

De beste tip die ik graag had willen hebben was: lekker aansluiten bij wat je kind leuk vindt, niet pushen maar wel meebewegen. En straks in goed overleg met de beoogde school.
pi_202411031
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:38 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Dan lijkt de fysio me een goede stap. Sjaak heeft ook een half jaar fysio gehad en doet nu qua fijne motoriek niet onder voor zijn klasgenoten (2 jaar ouder) O+ . Uiteraard komt hij met gymmen niet mee, maar daarom gymt hij dan ook gewoon met zijn leeftijdsgenoten mee.
Dat is inderdaad waar ik op hoop, dat hij straks gewoon mee kan komen met groep 3 of 4 met schrijven en de rest. En voor de rest is het voor iedereen afwachten hoe het zal gaan, maar de kans in combi 2/3 is te mooi om nu te laten schieten omdat hij het wel aan kan qua niveau. De school handelt snel, heeft goed overleg en korte lijntjes. Ik ben heel blij dat ze er zo op zitten. Ze geven zelf aan dat het niet vaak voor komt en het voor hun ook even denken was, maar de orthopedagoog heeft mee gekeken en is het er ook mee eens.

L zelf vindt het nog wel erg spannend en heeft nog niet echt zin in de schrijflessen, maar ik denk dat het nog wel komt. Er staat al een eigen tafel in groep 3 klaar en groep 3 is nieuwsgierig voor wie die tafel is. Toen ik juf een bericht stuurde dat l. Het spannend vond, stelde ze voor om een stagiair of onderwijsassistent mee te laten gaan en naast hem te laten zitten zodat hij iemand kende. Zo lief, er wordt zo meegedacht!
pi_202415504
@Nazil, wat fijn dat de school zo meedenkt en de opties open houdt. D was qua fijne motoriek niet zo snel, maar kreeg in groep 3 een juf die er veel aandacht voor had. Anders was fysio inderdaad ook een optie geweest. Het is niet zo goed geworden als die juf zou willen, maar die leverde het liefst allemaal schoonschrijvers af :P

@Tink89, achteraf hadden we het bij D wel eerder kunnen herkennen. Alleen omdat zijn grote broer erg traag was in veel talige en motorieke dingen, hadden we niet echt een goede referentie "het zal wel niet zo bijzonder zijn, de andere was gewoon traag".. Maar bij de peuterschool begon het met 2,5-3 jaar wel op te vallen. Die juf wilde hem ook een half jaar eerder naar de basisschool hebben (Na de zomervakantie beginnen ipv kerstvakantie). Maar daar wilde school niks van weten. Gelukkig kon de peuterspeelzaal ook wel aanpassen aan zijn behoefte.
We hebben nog heel lang, denk tot 5,5 gedacht dat hij misschien gewoon erg talig was, en dan lijken ze ook een stuk slimmer. In groep 3 begon hij pas echt hard te gaan cognitief en is in groep 4 getest op iq. Bleek dat hij qua taal juist het laagst te scoren. De enige op 130, de rest zat dus hoger..
We hebben in al die jaren wel proberen aan te sluiten op zijn weet-honger. Wel geprobeerd dat meer te sturen richting weetjes(waarom draait de aarde om de zon, hoe werkt bladgroen) en minder naar schoolse werkjes (puur schrijven, rekenen). Wat ze op school verbreden noemen.
pi_202423193
Groep 3 is erg leuk :Y hij is helemaal enthousiast. Ik kreeg een foto van de juf met daarop een heel trots kind.

Over eerder herkennen: wij dachten dat l echt een mbo kind zou worden (helemaal prima), pas toen hij op school begon, is het echt met sprongen vooruit gegaan.
pi_202534611
Vandaag de uitslag van het iq onderzoek van Js..
En ik hoop zo erg op een iq tussen de 100-120.
Maar stel nou dat dat zo is, wat is er dan met hem aan de hand? Wat heeft hij dan nodig?
  donderdag 9 december 2021 @ 07:48:47 #209
319308 Tink89
To live is to dance
pi_202534662
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 07:35 schreef Loj het volgende:
Vandaag de uitslag van het iq onderzoek van Js..
En ik hoop zo erg op een iq tussen de 100-120.
Maar stel nou dat dat zo is, wat is er dan met hem aan de hand? Wat heeft hij dan nodig?
Succes met afwachten en zenuwpezen! :*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_202534934
@Loj Was het IQ onderzoek onderdeel van een breder onderzoek? (Daar had je het eerder over, volgens mij) Dan zal er vast op alle gebieden iets gezegd worden tbv het totaalplaatje.
En wat het cijfertje ook is, Js is Js en heeft kennelijk 'iets' nodig, anders werd dit onderzoek niet gedaan. Dus dat moet dan ook het doel worden.
  donderdag 9 december 2021 @ 09:31:55 #211
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_202535319
Ik sluit me bij Hupje aan. Een IQ-test hoort altijd onderdeel te zijn van een breder onderzoek, want een kind is nooit alleen maar dat cijfertje. Hopelijk komt er uit het onderzoek ook naar voren waar zijn behoeftes liggen, en kunnen jullie daar op inspelen. :*
pi_202540018
Klopt klopt en het heeft veel duidelijk gemaakt.

Hij heeft een uitzonderlijk hoog werkgeheugen (150, ik wist niet dat ze boven de 140 gingen…) terwijl verwerkingssnelheid gemiddeld is (108).

De rest van de scores zaten tussen de 115-130.

Geen ass aanwijzingen, spraak loopt iets achter maar blijft binnen de norm (hij voelt zichzelf onbegrepen doordat hij op een hoger niveau denkt dan gemiddeld), en voor motoriek wat tips gekregen.

Belangrijkste is nu zijn welzijn en daarvoor heeft hij ontwikkelingsgelijken nodig dus hij wordt aangemeld voor een externe plusklas. Ik ben zo opgelucht!
pi_202540856
@Loj Fijn dat er veel duidelijk is geworden!
pi_202550572
@Loj, wat fijn dat je opgelucht bent!
Tussen de 108 en 150 zit best een flink verschil. Kan me voorstellen dat hij daar ergens ondersteuning in nodig heeft. Daar kunnen ze vast iets mee bij de plusklas.

De WISC V gaat tot de 160, de oude WISC tot 145.. Weet niet welke hij gehad heeft?
  dinsdag 14 december 2021 @ 19:30:17 #215
319308 Tink89
To live is to dance
pi_202619327
Fijn dat er veel duidelijk is!

Hoe hebben jullie een basisschool gekozen? We hebben de keuze uit klassiek om de hoek en jenaplan op 2,5 km fietsen. Allebei relatief kleine scholen. De tweede heeft in het schoolplan al dingen als compacten en verbreden staan... De andere heeft het alleen over plus klas in de bovenbouw.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_202619725
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 19:30 schreef Tink89 het volgende:
Fijn dat er veel duidelijk is!

Hoe hebben jullie een basisschool gekozen? We hebben de keuze uit klassiek om de hoek en jenaplan op 2,5 km fietsen. Allebei relatief kleine scholen. De tweede heeft in het schoolplan al dingen als compacten en verbreden staan... De andere heeft het alleen over plus klas in de bovenbouw.
De eerste school was op basis van gevoel. De tweede school omdat het moest. De derde school wederom op basis van gevoel.
pi_202620315
Hier heeft de oudste (gewoon begaafd) gekozen. Hij was belachelijk verlegen, hing bij alle schoolbezoeken aan mijn broekspijp. Maar bij de montessori ging hij direct rondkijken, en ging aan de andere kant van het lokaal zitten spelen. Die voelde zich er gewoon thuis. De jongste is daar ook heen gegaan. Dat paste ook prima voor jongste. Ook genoeg HB-kinderen, aangesloten bij een externe HB klas. Maar bij de start van de basisschool wisten we van D niet dat hij zo slim was.

We zijn halverwege de schooltijd van de oudste wel geswitcht, ivm verhuizing. Maar gezien de goede ervaring met montessori zijn ze daar ook weer heen gegaan.

Niet alles gaat altijd lekker met D, maar dat was op elke school gebeurd denk ik. Ze kunnen hier best meebewegen. Maar elke school heeft zijn beperkingen. Mogelijk dat een kleinere school beter was geweest in aanpassingen aan de cognitieve kant, maar hij heeft hier veel vriendjes en ook HB-peers. Sociaal werkt dit weer goed.
pi_202627530
Bij ons was er bij de keuze van de basisschool al wel een ontwikkelingsvoorsprong maar er speelde ook andere problematiek waar we rekening mee moesten houden. Plus dan het tweelingbeleid voor ons ook nog een dingetje was.

Wij hebben uiteindelijk voor een kleine school met een kindgerichte benadering gekozen en dat pakt goed uit.
pi_202632310
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 19:30 schreef Tink89 het volgende:
Fijn dat er veel duidelijk is!

Hoe hebben jullie een basisschool gekozen? We hebben de keuze uit klassiek om de hoek en jenaplan op 2,5 km fietsen. Allebei relatief kleine scholen. De tweede heeft in het schoolplan al dingen als compacten en verbreden staan... De andere heeft het alleen over plus klas in de bovenbouw.
Net als @Deepfreeze voor Montessori gekozen, al maakten wij de keuze al toen T. pas 2 was. Ik weet overigens niet of hij een ontwikkelingsvoorsprong heeft, maar het zou me niet verbazen. De reden dat ik voor Montessori heb gekozen is omdat ze in klassen werken met meerdere leerjaren en versnellen of vertragen daar heel gewoon is. In zijn huidige kleuterklas zijn er bijvoorbeeld ook al best wat kinderen die kunnen lezen, dat is daar niet uitzonderlijk. Bovendien leek het mij fijn dat je bij versnellen of vertragen alsnog met klasgenootjes naar een nieuwe klas gaat/in de oude klas achterblijft. Volgens mij heeft een Jenaplan dat ook, dat je onder-, midden- en bovenbouwklassen hebt.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat ook T. in de Montessorischool direct op ontdekkingstocht ging, net als wat Deepfreeze schrijft. We zijn naar drie scholen geweest, dit was de enige waar hij dat deed. Dus kijk ook vooral goed naar Prul, ervan uitgaande dat je ooit wel weer een school mag bezoeken.
pi_202659420
Hier juist bewust voor een school met traditioneel onderwijs gekozen. Juist omdat Ow en Js heel verlegen zijn en passief in spelen en ontdekken. Daarbij hebben manlief en ik beide moeite gehad met de vrijheid op het wo en zijn we allebei opgebloeid op het hbo waar veel meer structuur was.
Terwijl ik juist op papier veel meer voor montessori voel :)

Verder hebben wij ook bewust gekozen voor een school met beleid op excellentie (al is het interne plusklasje er niet meer, maar nu wel een leerkracht fulltime rondlopen op excellentie gebied) en dat ze een externe plusklas hadden (waar Js zeer waarschijnlijk vanaf februari naar toe gaat).

Het enige waar ik minder van gecharmeerd was zijn de gesplitste groep 1 en 2. Zeker in groep 1 miste de jongens verrijking en ik denk ook dat Ow beter af was geweest in groep 6 dan 5 (hij is van half januari). Maar doordat hij dus anderhalf jaar in groep 1 heeft gezeten is er niet gekeken naar of eerder doorstromen een optie was.

Oh en afstand was hier ook een ding. Met mijn verlegen achtergrond vonden we loopafstand belangrijk, zodat het gemakkelijker was om af te spreken.
pi_202660165
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 06:47 schreef Loj het volgende:
Hier juist bewust voor een school met traditioneel onderwijs gekozen. Juist omdat Ow en Js heel verlegen zijn en passief in spelen en ontdekken. Daarbij hebben manlief en ik beide moeite gehad met de vrijheid op het wo en zijn we allebei opgebloeid op het hbo waar veel meer structuur was.
Terwijl ik juist op papier veel meer voor montessori voel
We hadden hier de overweging tussen de buurtschool of die montessori. En waar die buurtschool gestructureerd was qua werkjes, was het sociaal een bende. En de montessori was qua werkjes vrijer, maar sociaal gestructureerd. In praktijk ligt er bij deze montessori ook best veel vast (andere ivm verre verhuizing). Je moet gewoon elke dag rekenen, en het concept dat je niet perse begin groep 3 hoeft te starten met leren schrijven gaat dwars in tegen de praktijk waarbij ze elke week een x aantal letters leren met de hele groep. Ze noemen het maar montessori 2.0. Want met 30 kinderen kun je niet dat niveau van vrijheid bieden.
En dat ouderwetse hele vrije montessori idee was ook niks geworden met de oudste, die is daar ook te passief voor. Al kreeg hij destijds gewoon planningen van juf, ipv zelf te maken. Ook dat is "help het mij te leren"
pi_202660277
Wij hadden 2 jaar geleden nooit verwacht dat hij zo snel zou zijn en dus hebben wij puur naar hem gekeken waar hij zich fijn voelde. Dat werd een kleine buurtschool. De opvang vond dat ook een goed idee, hij zou verdwijnen in een grote massa.

Nu, 2 jaar later is de school nog steeds een prima idee. Hij voelt zich op zijn plek, lekker dichtbij. Sociaal is hij heel erg gegroeid en doordat de school zo klein is, zijn de lijntjes kort en worden beslissingen makkelijk gemaakt.


Zijn laatste dag in groep 2, het doet mij best veel omdat de kleutertijd op school echt afgelopen is.
pi_202661620
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:32 schreef Nazil het volgende:
Zijn laatste dag in groep 2, het doet mij best veel omdat de kleutertijd op school echt afgelopen is.
Dat is ook wel een beetje gek misschien? Als hij alleen naar groep 3 gaat. Normaal ga je toch met een groep over (deel/hele klas). Maar dan zit hij straks lekker op zijn plek!
pi_202661661
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 11:54 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat is ook wel een beetje gek misschien? Als hij alleen naar groep 3 gaat. Normaal ga je toch met een groep over (deel/hele klas). Maar dan zit hij straks lekker op zijn plek!
de halve klas groep 2 wordt een combi 2/3 dus hij is niet alleen in de klas, en het scheelt dat hij de afgelopen weken met de schrijfles al heeft meegedaan dus hij herkent de gezichten. Het doet mij ook meer dan hem, hij vindt schrijven al leuk dus dat komt allemaal wel goed. Maar pff, wat een verandering in 2022. Hij begint ook gelijk met zwemles in januari.
pi_202661760
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 11:57 schreef Nazil het volgende:
halve klas groep 2 wordt een combi 2/3 dus hij is niet alleen in de klas, en het scheelt dat hij de afgelopen weken met de schrijfles al heeft meegedaan dus hij herkent de gezichten. Het doet mij ook meer dan hem, hij vindt schrijven al leuk dus dat komt allemaal wel goed. Maar pff, wat een verandering in 2022. Hij begint ook gelijk met zwemles in januari.
Je kleintje wordt groot!! O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')