abonnement Unibet Coolblue
pi_202096738
Gisteren is mijn man met D naar een open avond geweest van een middelbare school. Vanochtend kwam de vraag of hij er vandaag al heen mocht. Dat wordt wel wat :D

Ze hebben er per klas 2 mentoren, maar de Hb kinderen krijgen ook een HB-coach. Ze krijgen in basis hetzelfde als de rest. Maar een eigen werkruimte om mede Hb-ers te ontmoeten. Als blijkt dat het te weinig uitdaging is, dan wordt er met de coach een maatwerk traject gemaakt. Dat is iets dat op die school heel gewoon is (ook ivm topsporters). Hier en daar dingen op een ander niveau, eerder afronden, meer vakken, iets anders dan reguliere vakken. Of mogelijk in geval van jongste wat extra sport. Ze hebben er ook trajecten, en die kies je per jaar (ipv voor je hele schooltijd zoals bij de oudste). Daar worden dus ook groepen gemengd qua leeftijd en niveau.

Nu vond ik het idee van de school al goed. En gelukkig vind mini het ook een goed plan. Nu nog 1,5 jaar basisschool om hem wat sterker in zijn schoenen te laten staan en te groeien..
pi_202098327
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 15:42 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Onderpresteren is zo'n complex iets wat zich zo subtiel ontwikkelt dat ik niet te snel zou zijn met zeggen dat dit geen aanpassen is. Hier bleek werkelijk alle 'faalangst' een vorm van (onbewust) aanpassen. Het verdween hier eigenlijk pas toen kind in kwestie passend onderwijs werd geboden: op niveau aangesproken worden kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen. Overigens ben ik ook van mening dat het helemaal niet erg is om af en toe dat 'onveilige' gevoel op te zoeken, alleen buiten je comfortzone kun je groeien.
hier geen hb-kinderen maar dit is heel herkenbaar.
Oudste zit op muziekles samen met jongste. Tempo is daardoor laag en buiten dat het best redelijk gaat blonk ze niet uit. Noten lezen wilde er niet in en de rest ging zozo..
Maar.. Als je 1 jaar les hebt gehad mag je in het schoolorkest, ze was stikzenuwachtig. Daar kreeg ze gewoon hup een partij in haar handen en spelen maar. 1e keer kwam ze terug met "ik kon er niks van, maar het klonk zo mooi".
Ze had een hele rij noten nog niet gehad (kruisen en mollen) en het ritme was best ingewikkeld. We hebben opgezocht hoe die noten horen. Nu kan ze binnen 2 weken noten lezen, inclusief het rijtje nieuwe, gaat het oefenen geweldig en speelt ze mee met het orkest. Natuurlijk zijn sommige stukjes nog lastig, maar je ziet haar groeien en ik denk eerlijk dat ze zover met nog een jaar gewoon les lang niet gekomen was.
  woensdag 10 november 2021 @ 11:54:10 #178
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_202109284
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Gisteren is mijn man met D naar een open avond geweest van een middelbare school. Vanochtend kwam de vraag of hij er vandaag al heen mocht. Dat wordt wel wat :D

Ze hebben er per klas 2 mentoren, maar de Hb kinderen krijgen ook een HB-coach. Ze krijgen in basis hetzelfde als de rest. Maar een eigen werkruimte om mede Hb-ers te ontmoeten. Als blijkt dat het te weinig uitdaging is, dan wordt er met de coach een maatwerk traject gemaakt. Dat is iets dat op die school heel gewoon is (ook ivm topsporters). Hier en daar dingen op een ander niveau, eerder afronden, meer vakken, iets anders dan reguliere vakken. Of mogelijk in geval van jongste wat extra sport. Ze hebben er ook trajecten, en die kies je per jaar (ipv voor je hele schooltijd zoals bij de oudste). Daar worden dus ook groepen gemengd qua leeftijd en niveau.

Nu vond ik het idee van de school al goed. En gelukkig vind mini het ook een goed plan. Nu nog 1,5 jaar basisschool om hem wat sterker in zijn schoenen te laten staan en te groeien..
Maatwerk is altijd goed! Heb je ook ouders en leerlingen gesproken? Mijn ervaring is dat het promotieplaatje van een school nogal eens kan afwijken van de realiteit.. :)
pi_202109660
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:54 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Maatwerk is altijd goed! Heb je ook ouders en leerlingen gesproken? Mijn ervaring is dat het promotieplaatje van een school nogal eens kan afwijken van de realiteit.. :)
Ik heb 1 ouder gesproken, al zit haar kind er voor de sport. Dus zij heeft geen ervaring met HB-maatwerk. Ze is wel tevreden verder. Maar ik heb nog 1,5 jaar om iemand te vinden die wel meer HB-ervaring daar heeft ;)
pi_202226748
Hoi ik lees hier even mee. Gisteren juf van l (5,groep 2) aan de telefoon gehad. Hij leest sinds hij 4j10m is, rekent goed, snapt keersommen, kan klokkijken etc. Juf heeft afgelopen tijd plus- en groep 3 werk gegeven en dat kon hij allemaal al en nu is er overleg met ib-er geweest en ze vragen zich af wat ze hem in groep 3 nog kunnen leren. Daarom gaan ze nu zijn niveau testen en wordt hij besproken met een orthopedagogisch team. Begin december hebben we overleg met juf en ib-er over hoe of wat. Juf benoemde eventueel hem na de kerstvakantie naar groep 3 te laten gaan, wij zijn daar niet heel positief over maar we wachten de testen en het advies even af.
pi_202226843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 09:04 schreef Nazil het volgende:
Hoi ik lees hier even mee. Gisteren juf van l (5,groep 2) aan de telefoon gehad. Hij leest sinds hij 4j10m is, rekent goed, snapt keersommen, kan klokkijken etc. Juf heeft afgelopen tijd plus- en groep 3 werk gegeven en dat kon hij allemaal al en nu is er overleg met ib-er geweest en ze vragen zich af wat ze hem in groep 3 nog kunnen leren. Daarom gaan ze nu zijn niveau testen en wordt hij besproken met een orthopedagogisch team. Begin december hebben we overleg met juf en ib-er over hoe of wat. Juf benoemde eventueel hem na de kerstvakantie naar groep 3 te laten gaan, wij zijn daar niet heel positief over maar we wachten de testen en het advies even af.
Waarom ben je weinig positief over hem naar groep 3 laten gaan?
pi_202226850
Hoi @Nazil, ik zag je verhaal al bij de kleuters..
Wij hadden met onze jongste een beetje dezelfde afweging. Hij is van december en moest na de 1e zomervakantie groep 1 nog eens doen. Toen bleek dat hij cognitief ver vooruit was, maar niet eens zo duidelijk als bij jullie. Aan de andere kant hij was ook erg speels en had daar lol in.. We zagen dat hij last had van het tekort aan uitdaging. Daar is besloten om hem eind groep 1 werk van groep 2 te geven en met 5,5 naar groep 3 te laten gaan. Dat gaat nu in groep 7 eigenlijk nog steeds prima. Hij zit cognitief nog steeds boven zijn leeftijd(plusklas), emotioneel iets eronder (wordt hij bij geholpen) en sociaal precies op zijn plek. En dat laatste ben ik vooral blij om. Het hele plaatje moet kloppen. Maar dat kun je eigenlijk nog niet goed voorspellen hoe dat gaat van te voren.

Las ik dat hij dan in een combi 2/3 kan komen? Dan gaat de overgang wel wat natuurlijker dan bij ons.

Dat speelse bij hem was ook deels gewoon verveling. Hij had in groep 3 nauwelijks de behoefte om te spelen, omdat hij daar echt even aan de slag moest met leren schrijven. Als hij zijn hersens moet gebruiken is zijn gedrag ook een stuk meer leeftijdsadequaat..
pi_202227572
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 09:16 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Waarom ben je weinig positief over hem naar groep 3 laten gaan?
hij is best jong, augustus pas 5 geworden. Hij is dus al een jonge leerling en fysiek niet heel sterk en ik ben bang dat hij zich misschien snel laat intimideren ofzo. Bang dat hij niet past tussen klasgenootjes van 6/7 jaar.


Het wordt inderdaad na de kerstvakantie een 2/3 klas dus een deel van zijn klasgenootjes komt dan toch al bij hem in de klas, wat wel een voordeel is. We wachten wel even af wat er precies uit de onderzoeken komt.
pi_202228295
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:42 schreef Nazil het volgende:

[..]
hij is best jong, augustus pas 5 geworden. Hij is dus al een jonge leerling en fysiek niet heel sterk en ik ben bang dat hij zich misschien snel laat intimideren ofzo. Bang dat hij niet past tussen klasgenootjes van 6/7 jaar.

Het wordt inderdaad na de kerstvakantie een 2/3 klas dus een deel van zijn klasgenootjes komt dan toch al bij hem in de klas, wat wel een voordeel is. We wachten wel even af wat er precies uit de onderzoeken komt.
Ik snap dat je zijn fysieke leeftijd mee laat wegen in je overweging. Kan je een beetje inschatten wat zijn cognitieve leeftijd is? Je schreef al dat hij eigenlijk klaar lijkt met groep 3. Zou zijn cognitieve leeftijd dan rond de 7 jaar kunnen liggen? Of nog hoger? Bij dit soort kinderen is er namelijk niet maar 1 leeftijd, ze hebben er meerdere, allemaal in 1 lichaampje. Sociaal hebben ze namelijk ook een leeftijd, en emotioneel.
Voor Sjaak leg ik uit dat hij een lijftijd heeft en een leeftijd. Zijn lijftijd is 6,5 jaar (zo oud is zijn lijf namelijk), zijn leeftijd is een stuk ouder. De groep waar hij nu in zit, zit daar ergens tussenin. Gymmen doet hij met kinderen van zijn lijftijd, dat vond ik belangrijk voor zijn zelfvertrouwen.

Versnellen is eigenlijk niet versnellen, maar de behoefte van je kind volgen. Ik snap ook dat je zegt dat je het vervelend vindt als hij straks met 11 jaar naar de middelbare gaat. De andere kant van die afweging is dat hij de komende 6/7 jaar onder zijn niveau moet werken, met kinderen die langzamer denken dan hij en daar niet gelukkig van zal worden. Heb je dat er voor over?
Toen mij dit duidelijk werd gemaakt, was voor mij de keuze makkelijk. We kijken naar wat Sjaak NU nodig heeft, want de toekomst kunnen we niet voorspellen. We zorgen voor goede begeleiding om hem heen, zodat we hem kunnen helpen waar dat nodig is. Juist doordat hij nu enigszins (nog niet helemaal) op niveau wordt uitgedaagd, heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen en groeit hij emotioneel meer richting zijn leeftijd. Iedereen vergeet vaak dat hij pas 6 jaar is, hij doet veel ouder aan en het past bij hem.

Dit artikel heeft me geholpen (en de publicatie waar ze naar verwijst, die kan je kopen of bij de bieb reserveren): https://kiind.nl/hoogbegaafde-kinderen-versnellen-niet/ . Het maakt dat ik op een andere manier naar ‘versnellen’ kijk.
pi_202228399
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:42 schreef Nazil het volgende:
hij is best jong, augustus pas 5 geworden. Hij is dus al een jonge leerling en fysiek niet heel sterk en ik ben bang dat hij zich misschien snel laat intimideren ofzo. Bang dat hij niet past tussen klasgenootjes van 6/7 jaar.
Dit was ook bij ons wel een dingetje, aangezien hij in een combi 3-4-5 kwam. En dan een fysiek klein kereltje en een tikkie huilerig tussen bijna pubers. Hij kwam daar in een warm bad terecht, hij paste er zo qua praat dat hij juist lekker mee kon doen.

Overweeg ook dat hij nu natuurlijk mee kan gaan. Mijn neefje is halverwege groep 3 overgezet naar groep 4 en kwam daar in een gevormde groep terecht. Die heeft nooit echt lekker connectie gemaakt met de rest omdat iedereen al vriendjes had..

Maar de testen afwachten is ook wel slim. Kijken ze wel kind-breed? Niet alleen op cognitie?

@MevrouwCactus, lijftijd is ook wel een mooie. Ik leg D uit dat zijn slimheid wat sneller is gegaan dan zijn kalender leeftijd. En dan zijn emotionele ontwikkeling een beetje langzamer is. Maar dat hij sociaal precies zijn leeftijd is. Dus gemiddeld klopt het plaatje. Dat iedereen ook nooit alles precies op leeftijd is, alleen bij hem is het wat verder uiteen en een beetje hulp van de plusklas en PMT daar wel fijn voor zijn. (edit: dit zonder negatief te doen of hem het idee te geven dat er iets mis met hem is, hij geeft zelf ook aan dat hij wel wat hulp wil)
pi_202234142
@Deepfreeze ik weet eerlijk gezegd niet wat en hoe ze precies testen, hij vertelt dat hij vandaag lezen en schrijven moest m3 was makkelijk en e3 eer ook maar daarna moest de juf helpen ofzo. En schrijven was moeilijk maar daarna toen hij nummers mocht schrijven leuk.

@MevrouwCactus mooi artikel inderdaad, dank je wel!
  donderdag 18 november 2021 @ 19:24:47 #187
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_202234312
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Gisteren is mijn man met D naar een open avond geweest van een middelbare school. Vanochtend kwam de vraag of hij er vandaag al heen mocht. Dat wordt wel wat :D

Ze hebben er per klas 2 mentoren, maar de Hb kinderen krijgen ook een HB-coach. Ze krijgen in basis hetzelfde als de rest. Maar een eigen werkruimte om mede Hb-ers te ontmoeten. Als blijkt dat het te weinig uitdaging is, dan wordt er met de coach een maatwerk traject gemaakt. Dat is iets dat op die school heel gewoon is (ook ivm topsporters). Hier en daar dingen op een ander niveau, eerder afronden, meer vakken, iets anders dan reguliere vakken. Of mogelijk in geval van jongste wat extra sport. Ze hebben er ook trajecten, en die kies je per jaar (ipv voor je hele schooltijd zoals bij de oudste). Daar worden dus ook groepen gemengd qua leeftijd en niveau.

Nu vond ik het idee van de school al goed. En gelukkig vind mini het ook een goed plan. Nu nog 1,5 jaar basisschool om hem wat sterker in zijn schoenen te laten staan en te groeien..
Als er zoveel personeel voor één leerling nodig is, begrijp ik een stuk beter dat er een lerarentekort is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_202235361
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:11 schreef Nazil het volgende:
@:deepfreeze ik weet eerlijk gezegd niet wat en hoe ze precies testen, hij vertelt dat hij vandaag lezen en schrijven moest m3 was makkelijk en e3 eer ook maar daarna moest de juf helpen ofzo. En schrijven was moeilijk maar daarna toen hij nummers mocht schrijven leuk.

@:mevrouwcactus mooi artikel inderdaad, dank je wel!
Er is nu een webinar bezig over versnellen: http://whereby.com/talentvol
pi_202259038
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 20:10 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Er is nu een webinar bezig over versnellen: http://whereby.com/talentvol
Jammer, gemist
pi_202259478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 11:00 schreef Nazil het volgende:

[..]
Jammer, gemist
Ik vond het stiekem ook wat tegenvallen, dus het lijkt me niet erg :)
pi_202285717
Heeft trouwens iemand hier ervaring met “versnellen” en dan in dezelfde groep terecht komen van een oudere broer/zus?
Js heeft vorige week het onderzoek gehad, we wachten nog op het onderzoek maar ik heb de pedagoog al onofficieel gesproken. Zij benoemde toch een jaar versnellen, maar dan zou hij bij zijn broer in de klas komen …
  maandag 29 november 2021 @ 17:38:56 #192
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_202394150
Heeft iemand hier ervaring met Agora onderwijs? Ik denk dat het heel goed zou kunnen passen bij onze oudste, maar vind het ook wel spannend, zo’n nieuw onderwijsconcept :@
Oude (on)bekende.
pi_202394436
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 22:11 schreef Loj het volgende:
Heeft trouwens iemand hier ervaring met “versnellen” en dan in dezelfde groep terecht komen van een oudere broer/zus?
Js heeft vorige week het onderzoek gehad, we wachten nog op het onderzoek maar ik heb de pedagoog al onofficieel gesproken. Zij benoemde toch een jaar versnellen, maar dan zou hij bij zijn broer in de klas komen …
Niet als ouder, wel als oudere zus :)
Mijn broertje werd in de kerst van groep 3 doorgezet naar groep 4, en kwam bij mij in de klas.
Ik heb het soms als vervelend ervaren, als klasgenoten dan steeds bij mij kwamen over m'n broertje. Dan had hij bv een nieuwe bril, en kwamen ze allemaal aan mij vragen of hij een bril had (nu ik dit typ klinkt het nogal onzinnig, maar destijds vond ik het bloed irritant). En als hij extra dingen mocht doen (bepaalde projecten in de klas voor 'slimmere' kinderen) en ik niet, terwijl ik zelf ook behoorlijk slim was, alleen net niet hoogbegaafd. Dat was meer jaloezie, omdat ik me ook kapot verveelde maar niet leuke projecten mocht doen maar hij wel. Vervolgens haalde ik de hoogste score van de klas op de cito entree toets in groep 7 (die in groep 8 hebben we nooit gemaakt), dat was mijn versie van een dikke middelvinger naar die leerkracht :+ .
Verder heb ik het op de basisschool niet als storend of vervelend ervaren. De dingen die ik hierboven noem gingen ook pas spelen vanaf groep 6 of 7 denk ik, ervoor niet.

Hij ging wel ook naar dezelfde middelbare school en zat daar dus ook in hetzelfde jaar, en omdat hij Natuur & Techniek deed en ik Natuur & Gezondheid met zwaardere wiskunde en scheikunde zat ik in de bovenbouw bij een aantal vakken ook weer bij hem in de klas. Wat school betreft zelf heb ik dat nooit erg gevonden, wel vond ik het daar soms lastig dat ik dan jongens leuk vond die zijn vrienden waren. En hij vond het leuk om alles wat ik uitspookte op schoolfeesten etc direct in geuren en kleuren door te briefen aan mijn ouders, dat vond ik wel echt heel erg vervelend. Maar dat was dus middelbare school :)

Waar ik wél achteraf gezien last van heb gehad in die basisschool periode is dat het zo ingewikkeld was met mijn broertje/het veel aandacht van mijn ouders vroeg (school deed heel moeilijk over versnellen, hij ging een aantal jaar één ochtend in de week naar een soort externe plusklas zoals dat nu denk ik heet in een stad op 1u rijden en m'n moeder moest hem dan brengen, daar wachten en halen), ik heel sterk de neiging heb gehad mijn eigen dingen te verzwijgen/alles zelf op te willen lossen, om m'n ouders niet nog meer te belasten. Ik ben bv vanaf groep 6 behoorlijk gepest maar heb dat nooit echt aan m'n ouders verteld, ik had óók best wel behoefte aan extra uitdaging maar heb dat een stuk minder aangeboden gekregen (pas in groep 8) omdat ik daar niet (duidelijk genoeg) om heb gevraagd. Dus dat zou mijn tip zijn, dat wel in de gaten houden. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat sowieso speelt in zo'n situatie, en dat dat niet per se samenhangt met of ze bij elkaar in de klas komen of niet.
pi_202394732
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 17:38 schreef Mevr_Mus het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Agora onderwijs? Ik denk dat het heel goed zou kunnen passen bij onze oudste, maar vind het ook wel spannend, zo’n nieuw onderwijsconcept :@
De paar mensen die ik ken met kinderen op VO Agora zijn positief!
  dinsdag 30 november 2021 @ 09:37:48 #195
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_202401707
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 17:38 schreef Mevr_Mus het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Agora onderwijs? Ik denk dat het heel goed zou kunnen passen bij onze oudste, maar vind het ook wel spannend, zo’n nieuw onderwijsconcept :@
Wij hebben afgelopen schooljaar heel uitgebreid gesproken met verschillende mensen die aan dat concept verbonden zijn (Sjef Drummen en zijn mede-oprichters bij Agora, zijn zoon die nu schoolleider is op een van de vestigingen, en de dame die Agora Maas & Peel heeft opgericht) en daardoor hebben we een vrij goed beeld van het concept en de voor- en nadelen. Wat me vooral opviel: elke klaptosti kan een Agora oprichten, mits genoeg verzamelde handtekeningen. Zo is bij Agora Utrecht de leerkracht betrokken die voor de klas stond toen onze Puber uitviel van school, iemand waarvan ik vind dat ze acuut uit haar functie moet worden gezet omwille van wat er destijds allemaal gebeurd is. Ze hanteren daar totaal geen regels of richtlijnen voor, dat mag wat kritischer wmb.

Wat ons erg aansprak is dat ze niet met leerjaren werken, maar dat elk kind zijn eigen tempo mag volgen. Geen stress of druk, heel erg gericht op ontwikkelen en niet perse op presteren. Op welke Agora valt jullie oog?
pi_202407467
We hebben het gesprek met school gehad. Vanaf morgen gaat hij in de schrijfles met groep 3 meedoen, hij krijgt een eigen tafel etc in groep 3. Dit omdat hij de schrijflessen echt wel nodig heeft, zodat hij in januari, als 2/3 een combiklas wordt, hij in kan stromen bij groep 3. De middag zal hij dan nog met groep 2 spelen, dat vinden ze ook erg belangrijk. Verder is het goed in de gaten houden hoe hij zich ontwikkelt, gaat het niet dan gaat hij 'terug' naar het groep 2 gedeelte van 2/3. En dan zien we eind dit schooljaar wel verder of hij klaar is om naar groep 4 te gaan of nog een keer groep 3 doet. Het was een fijn gesprek. De ib'er gaf aan dat hij op m3 las en rekenniveau ook op groep 3 zat, alleen schrijven niet. Daarom gaat hij nu gelijk met schrijven meedoen en de komende weken in groep 2 daar wat meer aandacht aan besteden en we schakelen fysio in voor de motoriek.
pi_202407594
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 17:08 schreef Nazil het volgende:
en we schakelen fysio in voor de motoriek.
Ben je het hier zelf ook mee eens? Ik heb niet teruggelezen, maar heeft hij vergeleken met zijn leeftijd een achterstand? Of is het een idee om een niet-voorsprong in te lopen?
pi_202409027
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 17:17 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ben je het hier zelf ook mee eens? Ik heb niet teruggelezen, maar heeft hij vergeleken met zijn leeftijd een achterstand? Of is het een idee om een niet-voorsprong in te lopen?
Motorisch heeft hij altijd achter gelopen, liep laat, laat springen, kan net een beetje tussen de lijntjes kleuren etc. Alles eigenlijk. Dus daar ben ik het wel mee eens. Vooral om het niveau lezen/spellen/rekenen bij het niveau van schrijven te krijgen. Dat ligt nu mijlenver uit elkaar.

En de fysio is mij vanaf 2 verschillende kanten leerkrachten (eigen leerkracht en vriendin van mijn moeder) aangeraden.
pi_202409085
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:11 schreef Nazil het volgende:

[..]
Motorisch heeft hij altijd achter gelopen, liep laat, laat springen, kan net een beetje tussen de lijntjes kleuren etc. Alles eigenlijk. Dus daar ben ik het wel mee eens. Vooral om het niveau lezen/spellen/rekenen bij het niveau van schrijven te krijgen. Dat ligt nu mijlenver uit elkaar.

En de fysio is mij vanaf 2 verschillende kanten leerkrachten (eigen leerkracht en vriendin van mijn moeder) aangeraden.
Hier liep Sjaak ook redelijk achter met dat soort dingen, maar kwam dat juist door zijn perfectionisme. Hij wilde niet kleuren, want hij kon het niet zo goed als hij zou willen. Hij liep nooit langs de meubels, maar toen hij kon lopen, liep hij zo weg. Hetzelfde met fietsen etc. Dus hou ook die mogelijkheid in je achterhoofd (maar wellicht gaat het bij jullie anders).

Tof trouwens dat school zo meedenkt! Ik denk dat 2/3 een mooie combinatie is, en dan lekker spelen in de middag bij 2 O+
pi_202409251
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:14 schreef MevrouwCactus het volgende:

quote:
Hier liep Sjaak ook redelijk achter met dat soort dingen, maar kwam dat juist door zijn perfectionisme. Hij wilde niet kleuren, want hij kon het niet zo goed als hij zou willen. Hij liep nooit langs de meubels, maar toen hij kon lopen, liep hij zo weg. Hetzelfde met fietsen etc. Dus hou ook die mogelijkheid in je achterhoofd (maar wellicht gaat het bij jullie anders).

Tof trouwens dat school zo meedenkt! Ik denk dat 2/3 een mooie combinatie is, en dan lekker spelen in de middag bij 2 O+
Ja er zit ook deels perfectionisme/faalangst achter maar we merken wel dat hij motorisch echt niet top is en we hopen hem ook wat meer zekerheid te geven met fysio.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')