Dankjewel voor de info.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Het is ook erg kind-afhankelijk of er getest kan worden. Bij Sjaak werd het bijvoorbeeld afgeraden, omdat het hem meer zou schaden dan goed zou doen. Hij heeft enorme faalangst en is slecht te testen, dus gaan we af op het oordeel van de specialiste. Zij is bevoegd om uhb vast te stellen zonder een test, dat is voor mij (en voor school gelukkig ook) voldoende. Voor een middelbare school moet er wel een test komen waarschijnlijk, maar daar heb ik ook al in de week gelegd dat die test er wellicht niet gaat zijn. Vonden ze in dit geval ook ok, omdat het zo duidelijk is dat er een grote voorsprong is.
Als school noodzaak ziet, betalen zij vaak het onderzoek. Nadeel is dan dat je niet kunt kiezen wie het onderzoek doet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:32 schreef arvensis het volgende:
[..]
Dankjewel voor de info.
Ik schrok trouwens wel van de prijzen, nooit geweten hoe duur zo’n test is.
Extra uitdaging op andere gebieden? Ik heb als kind bijvoorbeeld judo, vioolles en Chinese les gedaan, alledrie bomvol kansen om in de leerkuil terecht te komen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?
Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.
Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. Nog boekentips?
Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Boeken (en de glossy) van Renata Hamsikova vind ik altijd fijn. En Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is, van Tessa Kieboom. Sowieso is er veel informatie op www.ieku.nl te vinden. Deze mevrouw schrijft ook veel over hoogbegaafde meisjes, want dat is erg anders dan hb-jongens.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?
Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.
Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. Nog boekentips?
Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Het kan ook eventueel via de huisarts, maar dan moet er in de verwijzing iets staan in de trant van ‘opvoedproblemen’ of ‘vragen over de opvoeding’ oid, dan moet er een ‘probleem’ zijn. Dan kan je het wel vergoed krijgen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:32 schreef arvensis het volgende:
[..]
Dankjewel voor de info.
Ik schrok trouwens wel van de prijzen, nooit geweten hoe duur zo’n test is.
Ik lees nu dat boek van Tessa Kieboom, heel veel en hele duidelijke info! Ook vind ik Hoogbegaafd, de podcast interessant om te luisteren, hoewel sommige verhalen best schrijnend zijn, niet te veel achter elkaar luisteren dus!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?
Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.
Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. Nog boekentips?
Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Dat een kind zich gaat afreageren bij een gebrek aan passend onderwijs komt zeker vaker voor. Erkent school de ontwikkelingsvoorsprong?quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:52 schreef PKM het volgende:
Hoi
Mijn kleuter is sinds januari begonnen op school. Hij doet alleen ochtenden omdat ik vooraf al dacht dat hij het wat moeilijk zou kunnen krijgen.
Nou was mijn verwachting eigenlijk dat hij thuis moeilijk zou zijn, maar hij is juist op school agressief. Hij friemelt kinderen in hun gezicht, duwt, slaat, gooit bouwsels om, bijt en schopt.
Het zijn op zich bekende dingen, maar thuis is het lang niet zo extreem. Ik doe best veel aan preventie maar dat lukt de juf niet met zoveel kinderen. En ja de boel draaiend houden is soms best lastig maar daar heb ik me in zijn babytijd mee verzoend.
Wat ik ook zie, is een kindje die 's middags met buurkindjes probleemloos buiten speelt. Die met zijn 1-jarige zusje met Lego speelt en heeft geaccepteerd dat ze soms wat stuk maakt. Zijn favoriete speelgoed deelt hij graag met anderen.
Hij heeft altijd al een ontwikkelingsvoorsprong gehad. Hij is erg talig en vindt rekenen leuk. Hij is nu bezig zichzelf te leren lezen, seizoenen en maanden wil hij de volgorde van weten. Mijn indruk is dat hij te weinig uitgedaagd wordt.
Juf ziet wel vaker agressieve kinderen maar Banaan is niet-corrigeerbaar. Hij gaat onder een tafel liggen en huilt, wil er dan niet over praten. Hij doet ook vooral vervelend als de juf even weg is.
Nou gaat de IB-er ingeschakeld worden om mee te kijken. Die term heb ik hier vaker gelezen, dus wie wil me vertellen wat ik kan verwachten?
En is dit verhaal herkenbaar voor mama's van andere slimme kinderen?
Het duurde bij mij best wel lang voordat het kwartje viel. Hij zegt zelf eigenlijk nooit dat het op school te makkelijk, te saai of whatever is. Maar eind groep 3 mocht hij rekenen gaan compacten en opeens hadden we thuis een ander kind. Na maanden van gedragsproblemen was hij opeens weer gewoon gezellig thuis. Het was een enorme eye-opener.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:06 schreef PKM het volgende:
Goede vraag @:nanukerst . Ik hoor de juffen weleens iets zeggen over waarin hij sterk is, maar niet over een ontwikkelingsvoorsprong. Blijkbaar had de peuterspeelzaal ook nog niets overgedragen terwijl ze hem juist uitgebreid zouden overdragen. Dat helpt natuurlijk ook niet.
@:Phaidra Nee ik krijg geen gesprek met de IB-er, alleen de terugkoppeling van de juf. We merken het thuis ook wel als het op school niet zo lekker gaat. Hij is totaal geen opkropper, dus als er iets is dan weet je dat meestal wel snel.
@:deepfreeze Voor mijn idee is het tweedelig. Hij lijkt te klieren om aandacht te krijgen. Dat is zacht slaan, vervelende geluiden maken, beetje duwen en omgooien. Als je hem daarop wilt aanspreken wordt hij juist echt boos/verdrietig.
Wat ook kan is dat hij frustratie opbouwt en ontlaadt met die ontplof-momentjes.
Ik ben ook wel heel benieuwd naar wat de IB-er terugkoppelt. Deze week ging het al wel veel beter, hij is aan de puzzels gezet als het niet zo lekker ging.
Ohh men, hier ook praten als een peuter toen hij in groep 3 zat.. was voor ons een van de signalen dat het niet lekker liep. En mega-irritant vond ik het ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hier ook een heel duidelijk verband tussen cognitieve uitdaging en gedrag Oudste wordt boos en vreselijk onrustig als hij niet wordt uitgedaagd en de jongste gaat zich gaat zich gedragen (en praten ) als een peuter… Uiteraard alleen thuis
En welkom nieuwe aanwas hier. Fijn om te lezen dat jullie kinderen al zo snel gezien worden door school. Daarmee ben je er nog niet natuurlijk, maar het is wel een goed begin
Herkenbaar, hier ook bij de Oudste. Wij hebben gemerkt dat ergens onderweg wel de mogelijkheid bestaat om te doorgronden hoe dat schoolsysteem dan werkt en wat ze van je willen, zeg maar. En als je dat hebt uitgevogeld, dan ben je al een heel eind. Inmiddels zit hij in de 2de van het VO en werkt zijn creatieve brein erg in zijn voordeel bij de open opdrachten waarbij je zelf ergens een invulling aan mag geven.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:03 schreef Mevr_Mus het volgende:
Mijn ervaring is trouwens dat “onderpresteren” verschillende oorzaken kan hebben.
Het zich jonger voordoen en onderpresteren is bij onze jongste volgens mij ook een vorm van aanpassen aan de groep (al slaat hij daar dan enigszins in door ) en het temperen van verwachtingen.
Bij de oudste komt het onderpresteren veel meer voort uit een complete mismatch tussen zijn manier van denken en het schoolsysteem Dat is helaas iets wat je niet oplost met maximaal compacten, verbreden en verdiepen. Een deel van de basisstof blijft voor hem onlogisch Dit kind is bijv. in staat om bepaalde spellingregels zo uit te leggen dat je een woord volgens op drie manieren “goed” kan schrijven. En bij meerkeuze vragen loopt hij er tegenaan dat zijn algemene kennis zo groot is dat de hij de (vereenvoudigde) antwoorden allemaal fout vindt omdat ze geen recht doen aan de complexe, genuanceerde beelden in zijn hoofd. Op school wordt dit gelukkig eindelijk gezien en zoon wordt hierin nu ook begeleid. Maar ergens vind ik het ook lastig dat onze creatieve denker moet leren om binnen de lijntjes te denken
Daarnaast zijn beide kinderen bijzonder slordig als de stof hen niet interesseert
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |