abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200342206

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER
pi_200342210
quote:
WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse gezondheidswaakhond FDA waarschuwt voor een nieuwe, ernstige bijwerking bij het coronavaccin van Janssen (Johnson & Johnson). Volgens de autoriteiten is er een verhoogd risico op een zeldzame bijwerking, het Guillain-Barré-syndroom.

Het gaat om ongeveer honderd meldingen onder de 12,5 miljoen mensen die de Janssen-prik in de Verenigde Staten hebben gekregen. Een persoon zou zijn overleden, 95 patiënten moesten worden opgenomen.

Het Guillain-Barré-syndroom is een zenuwaandoening die tot plotselinge spierverlammingen kan leiden. Het is een onbedoelde reactie van het immuunsysteem.

The Washington Post had eerder al gemeld dat de FDA de stap zou nemen. Gezondheidsfunctionarissen blijven benadrukken dat de voordelen van het Janssen-vaccin blijven opwegen tegen de mogelijke risico's, aldus het dagblad.
Was dit al gepost? zo nee, bij dezen
pi_200342218
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:23 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Indirecte verplichting werkt dus wel. Misschien niet zo goed als ze hadden gehoopt, maar het doet wel iets. Die beperkingen zullen ook steeds verder gaan denk ik en steeds meer mensen over de streep gaan trekken.
Ik stel voor dat we dikkerdjes op straat uitlachen in de vorm van indirecte afvalplicht.

Beetje varkensgeluiden maken enzo, niets ernstigs natuurlijk.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:30:10 #4
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_200342232
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:20 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik ben allergisch voor bepaalde insecten, dat is nu gelukkig minder geworden, maar ik heb jaren met een epipen gelopen daarvoor.
Nou dan zou je kunnen weten dat:
a) de epipen zelf niet alleen de oplossing is, je zult daarna sowieso naar een dokter moeten.
b) je er behoorlijke bijwerkingen van kan hebben als je ze gebruikt (hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en zo nog wel een paar).

Het is goed dat ze er zijn en fijn dat ze erbij staan maar ik zou het nog steeds niet echt een "goede" oplossing vinden voor als je een vaccin gaat halen, waar ook nog eens een prima alternatief voor is/was zonder het risico op een anafylactische schok.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 juli 2021 @ 11:30:26 #5
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_200342234
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:29 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Ik stel voor dat we dikkerdjes op straat uitlachen in de vorm van indirecte afvalplicht.

Ja, dat is precies wat ik bedoelde ja :')
pi_200342244
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:30 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Ja, dat is precies wat ik bedoelde ja :')
Precies, je hebt geen idee wat je zegt.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
pi_200342246
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:28 schreef Oriente het volgende:

[..]

Was dit al gepost? zo nee, bij dezen
Is gisteren al een aantal keer langskomen.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:31:37 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_200342248
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:21 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Besmettingen zouden wij echt moeten gaan loslaten.
Er blijft te allen tijde een causaal verband tussen het aantal besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames. De verhouding is anders dan voorheen, maar ze raken nooit ontkoppeld. Het aantal besmettingen blijft daardoor een indicator dat iets zegt over de te verwachten ziekenhuisbezetting.
pi_200342250
quote:

[..]

Precies. Geen plicht natuurlijk, maar het zal toch sommige mensen over de streep trekken. Ik zie het ook wel gebeuren dat we dan steeds een stapje verdergaan, eerst knorknor-geluiden en later HE BOLLE KUN JE NOU NOG STEEDS NIET ZONDER HIJGEN EEN STUKJE LOPEN? naar ze schreeuwen waardoor steeds meer mensen ervoor zullen kiezen slank te worden.
pi_200342252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:23 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Indirecte verplichting werkt dus wel. Misschien niet zo goed als ze hadden gehoopt, maar het doet wel iets. Die beperkingen zullen ook steeds verder gaan denk ik en steeds meer mensen over de streep gaan trekken.
Frankrijk is wel een apart land. Daar is tussen 2000 en 2010 een groot schandaal geweest met een farmaceutisch bedrijf. Daardoor is het vertrouwen al jaren laag in dit soort dingen en staan ook vaccinaties al jaren onderdruk. Ik snap dat ze wat proberen maar ik weet niet of dit nu het vertrouwen gaat herstellen.
pi_200342254
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:30 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Het is goed dat ze er zijn en fijn dat ze erbij staan maar ik zou het nog steeds niet echt een "goede" oplossing vinden voor als je een vaccin gaat halen, waar ook nog eens een prima alternatief voor is/was zonder het risico op een anafylactische schok.
Dat is dus precies wat ik bedoel, het is een "workaround" om de persoon zo veilig mogelijk alsnog een vaccin te geven, niet de beste oplossing. Misschien had ik prima even tussen aanhalingstekens moeten zetten in dit geval, dan had het de lading beter gedekt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:33:52 #12
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_200342275
quote:

[..]

dan maak ik liever vleermuis geluiden of ga fladderen met mijn armen.
pi_200342283
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:27 schreef Evenstar het volgende:
Tot wanneer zou jij dit willen aanhouden dan? Oprechte vraag..

Gaan wij, ook als iedereen is gevaccineerd, door met testen en quarantaines?

Ik ben van mening dat als iedereen die wil volledig is gevaccineerd alles weer terug moet naar normaal. Wij registeren toch ook niet iedereen met een snotneus of een buikgriep? Wat boeit het of er 500 5000 of 50000 besmettingen zijn als er geen proberen in de zorg ontstaan?

Ik gok dat deze vraag aan mij gericht was?

Het dikgedrukte deel zegt eigenlijk alles. Besmettingen geven een indicatie of en wanneer de zorg in de knel raakt. Voor het vaccineren was dat ongeveer 1% van het aantal besmettingen. Na vaccineren (en nu ook al) zijn die verhoudingen verschoven. Dat betekent echter niet dat de besmettingen niets zeggen. De incidentie van het virus geeft een indicatie van of de zorg in de knel dreigt te raken of niet.

Wanneer je pas ingrijpt als de zorg daadwerkelijk overspoeld ben je te laat, dus dan kun je beter preventief ingrijpen. Je weet echter pas wanneer je preventief in moet grijpen (m.a.w.: wanneer zijn er 'te' veel besmettingen?) als je zicht houdt op die verhouding. En je kunt alleen zicht houden op die verhouding als je ook zicht hebt op hoeveel besmettingen er zijn.

Ik zeg niet dat dit met testen en quarantaines in de gaten gehouden moet worden, het RIVM heeft bv. gewezen op rioolwatersurveillance als methodiek. Alleen daarmee registreer je, weliswaar indirect, ook het aantal besmettingen. Ergo, het blijft te allen tijde belangrijk zicht te houden op de hoeveelheid besmettingen, alleen dat kan ook via afgeleide parameters.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200342289
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Precies. Geen plicht natuurlijk, maar het zal toch sommige mensen over de streep trekken. Ik zie het ook wel gebeuren dat we dan steeds een stapje verdergaan, eerst knorknor-geluiden en later HE BOLLE KUN JE NOU NOG STEEDS NIET ZONDER HIJGEN EEN STUKJE LOPEN? naar ze schreeuwen waardoor steeds meer mensen ervoor zullen kiezen slank te worden.
:D

We maken de poortjes en deuren overak langzaam steeds wat smaller. Wil je vliegen? Helaas dat is slechts mogelijk tot maximaal 120 kilo. Bij het afrekenen bij welke winkel dan ook moet je je vetpas laten zien.

We kunnen nog wel even doorgaan.
[..]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 juli 2021 @ 11:37:28 #15
416575 crew  Evenstar
pi_200342331
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:31 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Precies, je hebt geen idee wat je zegt.
Dat jij niet begrijpend kan lezen kan ik ook niet helpen natuurlijk.

Ik zeg net nog letterlijk dat ik tegen dat soort verplichtingen ben.

Frankrijk kondigt eigenlijk indirecte vaccinatieplicht aan en moeteen w worden 900.000 nieuwe afspraken gemaakt. Daaruit kan je toch de conclusie trekken dat het (deels) werkt? Landen waar vaccinatiebereidheid relatief laag is zullen steeds meer naar dit soort maatregelen grijpen.

Of jij en ik daar mee eens zijn is weer heel wat anders.

Als je nou eerst even leert lezen (en vooral begrijpen wat je leest) dan hoef je niet iedere keer als een dolle stier te reageren op al mijn posts.
  Moderator dinsdag 13 juli 2021 @ 11:38:39 #16
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_200342349
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:35 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

:D

We maken de poortjes en deuren overak langzaam steeds wat smaller. Wil je vliegen? Helaas dat is slechts mogelijk tot maximaal 120 kilo. Bij het afrekenen bij welke winkel dan ook moet je je vetpas laten zien.

We kunnen nog wel even doorgaan.
We maken wel fun nu hierover, maar on a serious note: Als overheden in de westerse wereld ook maar een klein beetje meer zouden inzetten op gezonder voedsel dat minder suikers bevat dan zou dat denk ik op jaarbasis al tig keer meer mensenlevens redden dan elke covid lockdown die tot nu toe ingevoerd is :')
pi_200342357
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:37 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Dat jij niet begrijpend kan lezen kan ik ook niet helpen natuurlijk.

Ik zeg net nog letterlijk dat ik tegen dat soort verplichtingen ben.

Frankrijk kondigt eigenlijk indirecte vaccinatieplicht aan en moeteen w worden 900.000 nieuwe afspraken gemaakt. Daaruit kan je toch de conclusie trekken dat het (deels) werkt? Landen waar vaccinatiebereidheid relatief laag is zullen steeds meer naar dit soort maatregelen grijpen.

Of jij en ik daar mee eens zijn is weer heel wat anders.

Als je nou eerst even leert lezen (en vooral begrijpen wat je leest) dan hoef je niet iedere keer als een dolle stier te reageren op al mijn posts.
Ik waardeer je hele verhaal wat ik niet heb gelezen maar die post was gewoon een eenvoudige springplank.
[..]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 juli 2021 @ 11:39:29 #18
416575 crew  Evenstar
pi_200342364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik gok dat deze vraag aan mij gericht was?

Het dikgedrukte deel zegt eigenlijk alles. Besmettingen geven een indicatie of en wanneer de zorg in de knel raakt. Voor het vaccineren was dat ongeveer 1% van het aantal besmettingen. Na vaccineren (en nu ook al) zijn die verhoudingen verschoven. Dat betekent echter niet dat de besmettingen niets zeggen. De incidentie van het virus geeft een indicatie van of de zorg in de knel dreigt te raken of niet.

Wanneer je pas ingrijpt als de zorg daadwerkelijk overspoeld ben je te laat, dus dan kun je beter preventief ingrijpen. Je weet echter pas wanneer je preventief in moet grijpen (m.a.w.: wanneer zijn er 'te' veel besmettingen?) als je zicht houdt op die verhouding. En je kunt alleen zicht houden op die verhouding als je ook zicht hebt op hoeveel besmettingen er zijn.

Ik zeg niet dat dit met testen en quarantaines in de gaten gehouden moet worden, het RIVM heeft bv. gewezen op rioolwatersurveillance als methodiek. Alleen daarmee registreer je, weliswaar indirect, ook het aantal besmettingen. Ergo, het blijft te allen tijde belangrijk zicht te houden op de hoeveelheid besmettingen, alleen dat kan ook via afgeleide parameters.
Ja, sorry verneukte mijn post toen ik wilde editten _O-

Ik ga er in dit geval, misschien onterecht, van uit dat de zorg niet meer overbelast gaat worden als de vaccinaties hun werk doen. Anders hebben wij sowieso een probleem en moet er heel anders naar de situatie gekeken worden.

Verder eens ^O^
pi_200342373
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:37 schreef Evenstar het volgende:

[..]

In directe zin helpt het ongetwijfeld mee om de directe crisis te verlichten, in indirecte zin en vooral op langere termijn denk ik dat je het wantrouwen alleen maar aanwakkert. Een breed gedragen wantrouwen moet ergens vandaan komen, dat niet adresseren er er gewoon overheen walsen met verplichtingen ed zal je uiteindelijk toch eens opbreken.
pi_200342375
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:38 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

We maken wel fun nu hierover, maar on a serious note: Als overheden in de westerse wereld ook maar een klein beetje meer zouden inzetten op gezonder voedsel dat minder suikers bevat dan zou dat denk ik op jaarbasis al tig keer meer mensenlevens redden dan elke covid lockdown die tot nu toe ingevoerd is :')
Precies maar dan mag opeens iedereen natuurlijk wel zijn eigen leven bepalen etc.

Geen problemen met het toekennen van namen en rugnummers indien nodig maar laten we dan wel consequent blijven.
[..]
pi_200342377
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:39 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Ja, sorry verneukte mijn post toen ik wilde editten _O-
En dat is dan mod :P :D
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:40:43 #22
131800 Tarado
capô de fusca
pi_200342379
quote:

[..]

alle kleine beetjes helpen
pi_200342380
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:39 schreef Evenstar het volgende:
Ik ga er in dit geval, misschien onterecht, van uit dat de zorg niet meer overbelast gaat worden als de vaccinaties hun werk doen. Anders hebben wij sowieso een probleem en moet er heel anders naar de situatie gekeken worden.
Het influenzavirus heeft in 2017/2018 ook voor een enorme belasting van de zorgcapaciteit gezorgd. En dat virus is vooralsnog een stuk onschuldiger. Er hoeft maar één verkeerde mutatie tussen te zitten. De kans dat het gebeurt is klein. De kans dat het nooit gaat gebeuren is ook klein denk ik.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 juli 2021 @ 11:41:19 #24
416575 crew  Evenstar
pi_200342385
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

In directe zin helpt het ongetwijfeld mee om de directe crisis te verlichten, in indirecte zin en vooral op langere termijn denk ik dat je het wantrouwen alleen maar aanwakkert. Een breed gedragen wantrouwen moet ergens vandaan komen, dat niet adresseren er er gewoon overheen walsen met verplichtingen ed zal je uiteindelijk toch eens opbreken.
Zit zeker waarheid in. Daarom is het ook zo complex.
pi_200342388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Wat zou jouw aanpak zijn dan?

Als er zo'n groot wantrouwen is, waarom zouden ze dan wel de informatieverschaffing vanuit de overheid geloven dat het toch echt beter is een vaccin te nemen?
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:41:55 #26
12221 Tijn