Je kunt inderdaad niet op basis van die wetgeving ontbinden.quote:Op maandag 12 juli 2021 18:06 schreef julian6 het volgende:
Ik heb eerder vandaag een sportschoolabonnement voor één jaar afgesloten in de basic-fit. Door omstandigheden wilde ik deze weer opzeggen. Ik ging ervan uit dat dat altijd kan binnen 14 dagen. Basic fit geeft aan dat die termijn niet geld omdat ik het abonnement ín de sportschool heb afgesloten (in tegenstelling tot online of telefonisch) en er daarom geen sprake is van koop op afstand met de bijbehorende bedenktermijn. Weet iemand of ik het abonnement alsnog kan ontbinden of heeft basic fit gelijk en zit ik eraan vast?
Heel apart ditquote:Ik heb eerder vandaag een sportschoolabonnement voor één jaar afgesloten in de basic-fit. Door omstandigheden wilde ik deze weer opzeggen
Je hebt het product en de service letterlijk met je eigen ogen kunnen zien daar.. Je verwacht dus eigenlijk dat de wet je tegen je eigen impulsiviteit beschermd?quote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Dat ben je ook.quote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Ik was in de veronderstelling dat mijn collega (wie een tijd terug aangaf met fitness te zijn begonnen) bij de basic fit sportte maar dit blijkt fit4free te zijn Vandaar dat ik ervanaf wilde. Nu ga ik nog steeds sporten maar met een buddy is het makkelijker vol te houden.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:00 schreef Geerd het volgende:
Wat zijn die omstandigheden die een heel jaar duren dan
Een tijd geleden had ik een telefoonabbo afgesloten in de Media Markt en daar had ik naar mijn idee wel gewoon een bedenktermijn. Nu wist ik wel dat sportscholen berucht zijn als het gaat om wurgcontracten maar ik dacht dat die 14 dagen termijn bij contracten die je aangaat in álle gevallen gold. Een les rijker geworden vandaagquote:Op maandag 12 juli 2021 19:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Laat dit een les zijn. Dit geldt voor alle contractuele verbintenissen voor langere tijd. Bijvoorbeeld ook voor telefoonabonnementen. Het is raadzaam de volgende keer eerst voor jezelf de totale kosten uit te rekenen. Dus als de kosten voor dit abonnement bijv. ¤50 per maand zijn met een duur van minimaal 12 maanden, stel je zelf dan de vraag of je ¤600 wil uitgeven voor iets dat je eigenlijk niet kent. De sportschoolhouder probeert je meestal nog meer geld uit de zak te kloppen door bijvoorbeeld ¤25 te rekenen voor "inschrijvingskosten", en meer van dergelijke flauwekul.
Dat ben je ook. Bij koop op afstand (of buiten de verkoopruimte). Was je buddy maar samen met je gegaan om je abonnement af te sluiten, dan had hij je handje vast kunnen houden voor deze blunder kunnen behoeden.quote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Zolang je dat contract met je volle verstand ondertekend zie ik niet in waarom het oplichting zou zijn? Ik neem aan dat je er over nadenkt voor je dat doet en dat TS de verkeerde sportschool binnenloopt is natuurlijk niet aan de sportschool te wijten.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het is wel een verkapte vorm van oplichting om mensen meteen een contract voor een jaar te laten tekenen.
Dit. En héél normaal (als in veelvoorkomend) bij diensten als nuts, telecom, papieren uitgaven en sportscholen. Na een jaar maandelijks opzegbaar.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zolang je dat contract met je volle verstand ondertekend zie ik niet in waarom het oplichting zou zijn? Ik neem aan dat je er over nadenkt voor je dat doet en dat TS de verkeerde sportschool binnenloopt is natuurlijk niet aan de sportschool te wijten.
Gewoon gaan met je bottenzak ..gainen met die zooiquote:Op maandag 12 juli 2021 19:31 schreef julian6 het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat mijn collega (wie een tijd terug aangaf met fitness te zijn begonnen) bij de basic fit sportte maar dit blijkt fit4free te zijn Vandaar dat ik ervanaf wilde. Nu ga ik nog steeds sporten maar met een buddy is het makkelijker vol te houden.
[..]
Een tijd geleden had ik een telefoonabbo afgesloten in de Media Markt en daar had ik naar mijn idee wel gewoon een bedenktermijn. Nu wist ik wel dat sportscholen berucht zijn als het gaat om wurgcontracten maar ik dacht dat die 14 dagen termijn bij contracten die je aangaat in álle gevallen gold. Een les rijker geworden vandaag
Een verkapte vorm van oplichting schreef ik daarom. Volgens de wet is het toegestaan.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zolang je dat contract met je volle verstand ondertekend zie ik niet in waarom het oplichting zou zijn? Ik neem aan dat je er over nadenkt voor je dat doet en dat TS de verkeerde sportschool binnenloopt is natuurlijk niet aan de sportschool te wijten.
In de MediaMarkt kan kloppen, als het bijvoorbeeld geen verkoper is van de MediaMarkt maat van Vodafone.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:31 schreef julian6 het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat mijn collega (wie een tijd terug aangaf met fitness te zijn begonnen) bij de basic fit sportte maar dit blijkt fit4free te zijn Vandaar dat ik ervanaf wilde. Nu ga ik nog steeds sporten maar met een buddy is het makkelijker vol te houden.
[..]
Een tijd geleden had ik een telefoonabbo afgesloten in de Media Markt en daar had ik naar mijn idee wel gewoon een bedenktermijn. Nu wist ik wel dat sportscholen berucht zijn als het gaat om wurgcontracten maar ik dacht dat die 14 dagen termijn bij contracten die je aangaat in álle gevallen gold. Een les rijker geworden vandaag
Nuts en telecom hebben sowieso bedenktijd.quote:Op maandag 12 juli 2021 19:50 schreef baskick het volgende:
[..]
Dit. En héél normaal (als in veelvoorkomend) bij diensten als nuts, telecom, papieren uitgaven en sportscholen. Na een jaar maandelijks opzegbaar.
Enkel bij koop op afstand.quote:Op maandag 12 juli 2021 20:13 schreef Adames het volgende:
[..]
Nuts en telecom hebben sowieso bedenktijd.
Nutsbedrijven kun je inderdaad alleen op afstand kopen. Een Vodafone of KPN bieden sowieso 14 dagen bedenktijd aan, net als een Ziggo.quote:
je oorzaak gevolg is hier een beetje scheef.quote:Op maandag 12 juli 2021 20:23 schreef Adames het volgende:
[..]
Nutsbedrijven kun je inderdaad alleen op afstand kopen.
Nooit geweten dat een kpn in de eigen winkel bedenktermijn geeft. Vodafone laatste keer in ieder geval niet.quote:Een Vodafone of KPN bieden sowieso 14 dagen bedenktijd aan, net als een ziggo.
Dat lijkt me helemaal afhankelijk van de manier van afnemen van product of dienst. Mijn post zag (m.i. evident) op het feit dat je doorgaans een jaarabonnement afsluit.quote:Op maandag 12 juli 2021 20:13 schreef Adames het volgende:
[..]
Nuts en telecom hebben sowieso bedenktijd.
Klantvriendelijk zou ik het ook niet noemen. Maar die hebben tijd geïnvesteerd in TS en een overeenkomst gesloten. Dat werkt twee kanten op. Ze zouden uit coulance iets kunnen doen, maar dat doen ze ogenschijnlijk niet. Helaas.quote:Op maandag 12 juli 2021 21:11 schreef jameshond7 het volgende:
Of het wettelijk is of niet, het getuigt niet echt van klantvriendelijkheid. Het is niet zo dat de sportschool in dat uurtje tijd al allemaal kosten heeft zitten maken
Dit. Verschil tussen koop op afstand en koop buiten verkoopruimte Voor de geïnteresseerden: artikel 6:230g lid 1 sub e en f BW.quote:Op maandag 12 juli 2021 20:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In de MediaMarkt kan kloppen, als het bijvoorbeeld geen verkoper is van de MediaMarkt maat van Vodafone.
Het ging zo. Ik liep naar binnen en gaf aan mij te willen inschrijven. Ik werd verwezen naar de ‘kiosk’, een soort paal naast de entreebalie met een scherm waar je het inschrijfproces doorliep. Daarna kon ik met mijn pasje door de draaideur naar binnen en de school verkennen.quote:Op maandag 12 juli 2021 21:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Klantvriendelijk zou ik het ook niet noemen. Maar die hebben tijd geïnvesteerd in TS en een overeenkomst gesloten. Dat werkt twee kanten op. Ze zouden uit coulance iets kunnen doen, maar dat doen ze ogenschijnlijk niet. Helaas.
Ik denk niet dat het kwalificeert als overeenkomst op afstand:quote:Op maandag 12 juli 2021 21:28 schreef julian6 het volgende:
[..]
Het ging zo. Ik liep naar binnen en gaf aan mij te willen inschrijven. Ik werd verwezen naar de ‘kiosk’, een soort paal naast de entreebalie met een scherm waar je het inschrijfproces doorliep. Daarna kon ik met mijn pasje door de draaideur naar binnen en de school verkennen.
Wel een georganiseerd systeem, maar gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid.quote:de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Dat mag zeker, wel als de verkoper (in dit geval Basic-Fit) het vertrouwen had dat er toestemming van de ouders was. Zeker als het om een 17-jarige gaat.quote:Op maandag 12 juli 2021 22:31 schreef Snolkelderij het volgende:
Ben je jonger dan 18? Dan mag je dit soort contracten niet afsluiten zonder toestemming van je ouders.
Stuitent hoe slecht mensen zich inlezen of voorbereiden als ze een overeenkomst afsluitenquote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Zijn consumenten ook, maar er zijn grenzen.quote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Je bent als Nederlandse consument inderdaad erg goed beschermd.quote:Op maandag 12 juli 2021 18:56 schreef julian6 het volgende:
Helder, ik kom er niet vanaf dus. En ik maar denken dat je als consument goed beschermd was tegenwoordig
Je buddy kan gratis mee met je bij Basic Fit dus opgelost!quote:Op maandag 12 juli 2021 19:31 schreef julian6 het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat mijn collega (wie een tijd terug aangaf met fitness te zijn begonnen) bij de basic fit sportte maar dit blijkt fit4free te zijn Vandaar dat ik ervanaf wilde. Nu ga ik nog steeds sporten maar met een buddy is het makkelijker vol te houden.
[..]
Een tijd geleden had ik een telefoonabbo afgesloten in de Media Markt en daar had ik naar mijn idee wel gewoon een bedenktermijn. Nu wist ik wel dat sportscholen berucht zijn als het gaat om wurgcontracten maar ik dacht dat die 14 dagen termijn bij contracten die je aangaat in álle gevallen gold. Een les rijker geworden vandaag
Ik heb ze gemaild met een verzoek van deze strekking. Als ik een (forse) annuleringsvergoeding moet betalen vind ik dat geen probleem. Ik wacht het af.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In dit soort gevallen heb je inderdaad geen rechten.
Maw afgesloten voor een jaar is ook daadwerkelijk een jaar er aan vastzitten.
Soms uit coulance willen ze nog wel akkoord gaan met vroegtijdige opzegging, maar dan komt er wel een vergoeding om de hoek kijken.
Dus of je er netto wat aan zou hebben als ze dat al zouden doen, denk het niet.
Ter hoogte van 12 maal je maandbedrag ofzo.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:44 schreef julian6 het volgende:
[..]
Ik heb ze gemaild met een verzoek van deze strekking. Als ik een (forse) annuleringsvergoeding moet betalen vind ik dat geen probleem. Ik wacht het af.
Bijdehandquote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:49 schreef baskick het volgende:
[..]
Ter hoogte van 12 maal je maandbedrag ofzo.
Meestal is het wel zoiets ja, ze hoeven natuurlijk geen geld te missen omdat jij niet oplet wat je doet en je zonder controle vast legt voor een jaar.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:49 schreef baskick het volgende:
[..]
Ter hoogte van 12 maal je maandbedrag ofzo.
props voor Basic-fitquote:Hi Julian,
Ik begrijp jouw verhaal heel goed, en tevens heb je ook op de dag zelf nog opgezegd. Jouw herroeping is in goede orde ontvangen en verwerkt in onze ledenadministratie.
Hier een overzicht van jouw opzegging:
[…]
Als je al een betaling aan Basic-Fit hebt gedaan, dan zal het volledige bedrag binnen 15 werkdagen worden teruggestort naar het bij Basic-Fit bekende rekeningnummer.
Het is niet nodig om je Basic-Fit lidkaart retour te sturen of in te leveren op de club als je al een lidkaart hebt opgehaald. De lidkaart is door de herroeping automatisch geblokkeerd.
Als je in de toekomst wel wilt gaan sporten, dan ben je uiteraard van harte welkom bij Basic-Fit!
Laat het me gerust weten als je nog andere vragen hebt of raadpleeg onze FAQ.
Met sportieve groet,
Basic-Fit
Super netjes. Waarom nu wel? Op basis van de OP kreeg ik niet de indruk dat ze erg genegen waren je tegemoet te komen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:45 schreef julian6 het volgende:
Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven maar Basic Fit is akkoord gegaan met mijn verzoek het abonnement op te zeggen, per direct en zonder annuleringskosten .
[..]
props voor Basic-fit
In de sportschool niet nee en ook niet via de chat op de basic-fit website. Maar een e-mail waarin ik de hele situatie uitleg en een beroep doe op coulance/klantvriendelijkheid heeft wel effect gehadquote:Op zaterdag 24 juli 2021 22:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Super netjes. Waarom nu wel? Op basis van de OP kreeg ik niet de indruk dat ze erg genegen waren je tegemoet te komen.
Nou nee, meestal is dat het gevolg van niet goed lezen, blind dingen ondertekenen en dan achteraf gaan janken dat je aan je contract gehouden wordt.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:34 schreef Noisiv het volgende:
De branche staat bekend dat ze je meestal een poot uit proberen te draaien als ze dit kunnen.
Eens ze weten heel goed dat ze in hun recht staan. Maar het is niet erg klantvriendelijk als in een businessmodel zit verwerkt dat een pasje ingeleverd moet worden anders blijven ze bedrag x afschrijven. Ze weten ook wel dat mensen dit vergeten of vergeten een bewijs van inleveren te vragen (dit las ik een keer hier over F4F).quote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nou nee, meestal is dat het gevolg van niet goed lezen, blind dingen ondertekenen en dan achteraf gaan janken dat je aan je contract gehouden wordt.
Brievenbus? Per post opsturen? Desnoods aangetekend als je bewijs wilt.quote:Op zondag 25 juli 2021 00:26 schreef Noisiv het volgende:
[..]
Eens ze weten heel goed dat ze in hun recht staan. Maar het is niet erg klantvriendelijk als in een businessmodel zit verwerkt dat een pasje ingeleverd moet worden anders blijven ze bedrag x afschrijven. Ze weten ook wel dat mensen dit vergeten of vergeten een bewijs van inleveren te vragen (dit las ik een keer hier over F4F).
En dan ook nog eens het hele bedrag blijven innen maanden lang terwijl er ook loonsteun vanuit de overheid binnenkomt. Ik snap dat je bedrijven moet steunen in moeilijke tijden en dat de steun niet 100% dekkend is maar het moet wel van twee kanten komen.
Voorbeeld: opgezegd in de 2e lockdown. Technogym key kon niet ingeleverd worden omdat de vestigingen dicht zijn. Daarom wel 15 euro afschrijven omdat de sleutel niet voor de einddatum is ingeleverd. En technisch hebben ze gelijk het staat in het contract alleen op mails werd niet gereageerd en vestigingen waren dicht. Ondertussen wel verwachten dat iedereen blijft doorbetalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |