quote:Utrecht opgeschrikt door enorme doffe knal
UTRECHT - In de Utrechtse Geuzenwijk zijn zaterdagavond meerdere ramen gesneuveld door een harde explosie. Een betonnen muur bij een sportveld aan de Boisotstraat is ontploft. De politie weet nog niet waardoor dit is gebeurd. ,,Of het vuurwerk was of iets anders", aldus een woordvoerster.Toeval?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens diverse Utrechters ging het niet om 'gewoon' vuurwerk. De knal klonk veel harder.
De doffe dreun werd in meerdere wijken gehoord en gevoeld. Ook zagen mensen een soort stofwolk in de vorm van een paddenstoel opstijgen.
De politie heeft de omgeving van de Boisotstraat en Lumbresstraat afgezet voor onderzoek. Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse. Zover de woordvoerster weet, zijn er geen gewonden.
Burgemeester Sharon Dijksma heeft via Twitter gereageerd. ,,In heel Utrecht was vanavond een enorme explosie te horen. Vooralsnog lijkt het erop dat er alleen materiële schade is. Ik leef zeer mee met de geschrokken buurtbewoners."
https://www.telegraaf.nl/(...)or-enorme-doffe-knal
[ Bericht 49% gewijzigd door Tengano op 10-07-2021 23:52:55 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
De marechaussee valt onder het leger. Maar de AOE is een gescheiden entiteit onder aanvoering van de politie. Als ik het me goed herinner van een paar jaar terug.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:17 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja en onder wie valt de marechaussee? Is de defensie erbij betrokken als de AOE optreedt of niet?
Hoe heeft dat hier mee te maken dan?quote:
Het is mooi gezegd van Mick, maar in de praktijk blijkt toch dat er wel degelijk gezwicht wordt voor terreur en dreiging. Dat is al een eeuwenoude wisselwerking en een wapen zo oud als de mensheid.quote:Ook Mick van Wely, misdaadjournalist bij De Telegraaf, reageerde op de dreiging waardoor RTL Boulevard niet door kon gaan. „Niet zwichten voor terreur. Nooit”, schrijft Van Wely op Twitter.
„Al stuurt het leger tanks: snel weer doorgaan”, vindt Van Wely. Volgens hem moet de driehoek van burgemeester, politie en Openbaar Ministerie „alles op alles zetten” om ervoor te zorgen dat journalisten hun werk kunnen blijven doen. „Anders is het hek van de dam”, zegt hij.
Juist ja, de politie maakt dus gebruik van defensiemacht maar de marechaussee zelf voert ook militaire politietaken uit. Politie is dus een breed begrip en wie de aanvoer precies regelt weet ik niet.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:27 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De marechaussee valt onder het leger. Maar de AOE is een gescheiden entiteit onder aanvoering van de politie. Als ik het me goed herinner van een paar jaar terug.
Maar los daarvan, als ze al betrokken zijn, wat wil je dan dat het leger nog meer gaat doen?
Ja, zie aanvulling hierboven. De Dienst Speciale Interventies is exact om die reden opgericht, om aan militaire taken grenzende activiteiten op (voornamelijk) eigen bodem uit te voeren.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Juist ja, de politie maakt dus gebruik van defensiemacht maar de marechaussee zelf voert ook militaire politietaken uit. Politie is dus een breed begrip en wie de aanvoer precies regelt weet ik niet.
Natuurlijk kan hier geen sprake zijn van het leger. Vind dat een flauwekul uitspraak. Daar heb je dus speciale eenheden voor waar we het zojuist over hebben gehad.
1x een aflevering afzeggen vind ik ook niet meteen zwichten voor terreur.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het is mooi gezegd van Mick, maar in de praktijk blijkt toch dat er wel degelijk gezwicht wordt voor terreur en dreiging. Dat is al een eeuwenoude wisselwerking en een wapen zo oud als de mensheid. En als je wilt zien waarin het volk zich niet meer veilig voelt, kijk dan maar naar welke grappen komieken en cabaretiers niet meer durven te maken.
Daarvoor hebben we de DSI.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als er sprake is van een algehele bedreiging richting een zenderstation met alle personeel erin dan kan er wel sprake zijn van terrorisme ja. Bestrijding van terrorisme valt wel onder een tak van de defensie.
Ja ik ben wel benieuwd wat ze de komende tijd gaan doen. Want die dreiging zal toch niet morgen ineens weg zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:40 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
1x een aflevering afzeggen vind ik ook niet meteen zwichten voor terreur.
Als ze er helemaal meestoppen dan wel.
Zouden ze kunnen achterhalen van wie die dreigingen komen? Lijkt mij wel essentieel wat dat betreft.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:42 schreef Snikkelbeer het volgende:
[..]
Ja ik ben wel benieuwd wat ze de komende tijd gaan doen. Want die dreiging zal toch niet morgen ineens weg zijn lijkt me.
Hij reageert niet op je post. Flikker maar weg dan.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Hoe heeft dat hier mee te maken dan?
Hij heeft een grondige analyse uitgevoerd van het beton en dat blijkt dezelfde samenstelling te hebben als de buitenmuur van de EBI!!!quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:45 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Hij reageert niet op je post. Flikker maar weg dan.
Waar heb ik dat geschreven?quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, zie aanvulling hierboven. De Dienst Speciale Interventies is exact om die reden opgericht, om aan militaire taken grenzende activiteiten op (voornamelijk) eigen bodem uit te voeren.
Het is ook justitie die besluit tot inzet, niet defensie.
En jij was toch echt degene die aangaf dat terrorismebestrijding een taak van defensie is. Dat is dus, op eigen bodem, niet zo. Dat doet de DSI en dat is justitie.
En een poster.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:51 schreef TLC het volgende:
Als taghi zo nodig wil ontsnappen moet ie maar de vijl in een taart proberen
Gewoon oldskool
Ik vraag me nog steeds af hoe je door een kleine ruimte kunt kruipen in de muur maar dat je toch nog die poster netjes kunt terug hangenquote:
Was vast een oefening voor een plofkraak, dat is hier schering en inslag.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:51 schreef Tengano het volgende:
Alles jullie er van overtuigd zijn dat deze explosie in Utrecht niets met de dreigingen van deze week te maken heeft, dan mag je hem van mij weghalen. Ik vond het opvallend en toevallig en meer kon ik er niet over zeggen.
Dat schoot net ook door me heen. Ik zag die foto en dacht dat er een huis was opgeblazen, maar later zag ik dat het alleen om een muur ging. Tja, dat lijkt mij idd niet zo dreigend en lijkt meer op wat jij zegt. Posts kunnen dus wss gewoon weg idd en zijn dan off topic.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:59 schreef Snikkelbeer het volgende:
[..]
Was vast een oefening voor een plofkraak, dat is hier schering en inslag.
Ah, dat hoorde ik dus. Denk verder dat het hier los van staat.quote:
Misschien dat ze in Utrecht geploft hebben ivm het uitlekken van de plannen op Leidseplein. Laat maar staan hoorquote:Op zaterdag 10 juli 2021 23:51 schreef Tengano het volgende:
Alles jullie er van overtuigd zijn dat deze explosie in Utrecht niets met de dreigingen van deze week te maken heeft, dan mag je hem van mij weghalen. Ik vond het opvallend en toevallig en meer kon ik er niet over zeggen.
quote:
Graag gedaan. Nu wel op blijven letten wat je zelf schrijft hè. Anders wordt het wel heel ingewikkeld.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als er sprake is van een algehele bedreiging richting een zenderstation met alle personeel erin dan kan er wel sprake zijn van terrorisme ja. Bestrijding van terrorisme valt wel onder een tak van de defensie.
Het zou ook kunnen zijn dat ze het bewijsmateriaal hebben vernietigd; het projectplan hoe ze Albert Verlinde wilden ontvoeren.quote:Op zondag 11 juli 2021 00:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien dat ze in Utrecht geploft hebben ivm het uitlekken van de plannen op Leidseplein. Laat maar staan hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |