Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vriesquote:De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.
De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.
Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.
De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.
Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.
Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.
Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."
De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).
We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
https://www.politie.nl/ni(...)ter-r.-de-vries.htmlquote:Op de A4 ter hoogte van de afrit Leidschendam hield een arrestatieteam twee mannen aan die worden verdacht van directe betrokkenheid bij het schietincident. Het gaat om een 35-jarige man met de Poolse nationaliteit woonachtig in Maurik en een 21-jarige man woonachtig in Rotterdam. De twee verdachten zitten in volledige beperkingen en worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Gedurende de avond en nacht zijn huiszoekingen verricht in Tiel, Maurik en Rotterdam. Daar zijn verschillende gegevensdragers en munitie in beslag genomen.
De politie hield in Amsterdam nog een derde verdachte aan, een 18-jarige Amsterdammer. Hij is vandaag heengezonden en is geen verdachte meer in dit onderzoek.
quote:Let op: GEEN! lugubere/bloedige foto's of filmpjes posten van dit of enig ander gerelateerd onderwerp.
Dank voor uw medewerking & begrip @Danny
Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer, potentiele daders, verdachten e.d. aub.
quote:Nicola Gratteri is de meest gevreesde crimefighter van Italië. Hij leidt het megaproces tegen de 'Ndrangheta, de maffia van Zuid-Italië. Ook hij heeft gehoord over de aanslag op Peter R. de Vries, waarbij een verdachte banden zou hebben met de georganiseerde misdaad. 'Nederland onderschat de maffia'.
"Europese landen hebben geen idee wat een maffioso, een zware crimineel, daadwerkelijk is en waar ze toe in staat zijn", zegt Nicola Gratteri. Hij spreekt met RTL Nieuws op een zwaar bewaakte locatie die tot het laatste moment geheim wordt gehouden.
'Beveilig Peter R. de Vries'
"Zwaardere straffen, een betere uitrusting, verdergaande regelgeving en meer mankracht", dat zijn volgens Gratteri 'de Italiaanse lessen' die Nederland kan leren.
Ook over de aanslag op Peter R. de Vries heeft Gratteri een duidelijke mening. "Hij had moeten worden beschermd", zegt de Italiaanse aanklager resoluut. "Het is een zeer serieuze zaak. We hebben het hier over de vrijheid van denken, van meningsuiting, democratie… Over beschaving." Peter R. de Vries weigerde overigens zelf beveiliging.
'Niemand snoert mij de mond'
Gratteri zelf wordt wel zwaar beveiligd: hij heeft minstens tien lijfwachten om zich heen. Al 30 jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Het is de prijs die hij betaalt voor zijn strijd tegen de maffia. "Ik voel me mentaal vrij, dat is het belangrijkst", zegt hij. "Mijn fysieke vrijheid heb ik al lang geleden opgeofferd, maar er is niemand die mij de mond snoert."
De offers van Gratteri leveren ook iets op. Begin dit jaar kwamen 355 verdachten voor de rechter. Ze horen bij de 'Ndrangheta, de maffia van Zuid-Italië. Dit megaproces is het grootste succes uit Gratteri's loopbaan.
Eén man pleegde honderd moorden
Gratteri maakt gebruik van kroongetuigen. "Na vele voorgesprekken en het traceren van de cirkels waarin ze verkeren ga ik met hen in gesprek. Laatst sprak ik nog met een crimineel die wordt verdacht van zo'n honderd moorden. Hij probeerde ons te neppen met geraffineerde leugens. Daar moet je doorheen kunnen prikken."
Na die gesprekken moeten de spijtoptanten minstens zes maanden in isolatie. Als ze daarna nog steeds meewerken, wordt er pas gesproken over strafvermindering, soms wel tot zo’n 50 procent, aldus de openbaar aanklager.
'Nederland onderschat de maffia'
Ook Nederland worstelt met de georganiseerde misdaad, na aanslagen op achtereenvolgens de broer (Redouan B.), de advocaat (Derk Wiersum) en de vertrouwenspersoon (Peter R. de Vries) van kroongetuige Nabil B. Probleem is volgens Gratteri dat drugsgeweld en bedreigingen in Nederland te veel worden gezien als losse voorvallen, niet als een systematisch probleem.
En dat probleem gaat volgens hem niet zomaar weg. "Niet alleen is Nederland logistiek interessant voor de georganiseerde misdaad – met doorvoerhavens zoals Rotterdam en Amsterdam in de cocaïnehandel – maar er wordt ook veel witgewassen via het openen van restaurants en hotels. Ook het Nederlandse systeem heeft er baat bij, daarom is het zo moeilijk te stoppen."
"Nederland onderschat de maffia", zegt Gratteri. Hij vindt dat het gevangenen moeilijker moet worden gemaakt. Wat dat betreft is er wel een mentaliteitsverschil. Dat bleek bij een Italiaanse drugshandelaar die in een Nederlandse cel zat. "Hij belde zijn vrouw en zei dat hij niet naar Italië wilde komen. Hij had het goed in de cel, daar had hij alles had wat hij nodig heeft."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eerde-misdaad-maffia
Er zijn hele gebieden waar de maffia de baas is in Italië, ik vraag me af in hoeverre zij in de positie zijn met de vinger naar ons te wijzen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 13:59 schreef Nober het volgende:
Harde kritiek aanklager Italië: 'Nederland naïef over georganiseerde misdaad'
[..]
Het is niet Italië dat kritiek heeft, maar één Italiaan.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Er zijn hele gebieden waar de maffia de baas is in Italië, ik vraag me af in hoeverre zij in de positie zijn met de vinger naar ons te wijzen.
Vooralsnog hebben we het namelijk beduidend beter voor elkaar
In het artikel staat precies wat voor werk de man doet. Hij oordeelt over de bestrijding van georganiseerde misdaad in Nederland, maar vooralsnog staat zijn land, waar hij voor een deel verantwoordelijk is voor de bestrijding, er beduidend slechter voor dan het onze.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is niet Italië dat kritiek heeft, maar één Italiaan.
Ken jij deze man en weet je hoe hij in Italië zijn werk doet?
Zou Derk en Peter daar ook zo over denken?quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Er zijn hele gebieden waar de maffia de baas is in Italië, ik vraag me af in hoeverre zij in de positie zijn met de vinger naar ons te wijzen.
Maar dat is niet wat ik vraag. Weet je HOE hij zijn werk doet?quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In het artikel staat precies wat voor werk de man doet. Hij oordeelt over de bestrijding van georganiseerde misdaad in Nederland, maar vooralsnog staat zijn land, waar hij voor een deel verantwoordelijk is voor de bestrijding, er beduidend slechter voor dan het onze.
Ik vraag me dus af in hoeverre hij in de positie is met de vinger te wijzen
Je kan het ze lastig vragen, maar het lijkt me een objectief meetbaar gegeven of wij het vwb georganiseerde misdaad beter voor elkaar hebben of niet.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zou Derk en Peter daar ook zo over denken?
quote:Op precies hetzelfde moment hebben Olcay Gulsen en haar liefdespartner Ruud de Wild vanochtend een statement op Instagram gezet, waarin ze hun kritiek naar voren brengen. Het is duidelijk dat het hen om een of andere reden heel erg hoog zit dat er niet genoeg aandacht zou zijn voor de liefdespartner van Peter R. de Vries.
Vriendin
Olcay en Ruud in hun statement: “Het doet ons ontzettend veel pijn om te zien dat de geliefde van Peter R. de Vries in geen enkele communicatie wordt genoemd. De vrouw waar hij al zes jaar lief en leed mee deelt. Zij zit de afgelopen dagen dag en nacht aan zijn bed zit. De vrouw waar hij zoveel van houdt. Ruud & Olcay.”
Hier doelen Olcay en Ruud dus niet op de vrouw van Peter. Hij is al veertig jaar getrouwd met Jacqueline, maar ze hebben een open relatie. Peter heeft namelijk ook buitenechtelijke relaties, zoals in het verleden met schrijfster Susan Smit en tv-eindredacteur Leonie Kragt.
Ook nu is hij alweer zes jaar samen met een vriendin, maar zij wordt nergens genoemd, zeggen Ruud en Olcay. Waarom zij daar zo mee zitten, is onduidelijk.
https://www.mediacourant.(...)er-peter-r-de-vries/
Ondermijning van de rechtstaat is slecht meetbaar, omdat je het niet ziet. In Italië is het probleem van oudsher veel groter, maar ze hebben het daar inmiddels wel veel beter in beeld.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan het ze lastig vragen, maar het lijkt me een objectief meetbaar gegeven of wij het vwb georganiseerde misdaad beter voor elkaar hebben of niet.
Daar zijn vast statistieken van
Waarschijnlijk zitten ze ermee, omdat het om Olcay gaat. Of om een zus van haar of zo.quote:
Omdat hij dus uit ervaring spreekt en ziet welke richting het op aan het gaan is. Buiten dat is Nederland iets minder lang speelbal van de zware georganiseerd misdaad dan dat in Italië het geval is.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In het artikel staat precies wat voor werk de man doet. Hij oordeelt over de bestrijding van georganiseerde misdaad in Nederland, maar vooralsnog staat zijn land, waar hij voor een deel verantwoordelijk is voor de bestrijding, er beduidend slechter voor dan het onze.
Ik vraag me dus af in hoeverre hij in de positie is met de vinger te wijzen
Dan zul je het eerst eens moeten zijn over hoe je het meet.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan het ze lastig vragen, maar het lijkt me een objectief meetbaar gegeven of wij het vwb georganiseerde misdaad beter voor elkaar hebben of niet.
Daar zijn vast statistieken van
Op de laatste plaats de vriendin van Peter R.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hey kijk iemand zit om aandacht verlegen.
Oh nu snap ik het pas, vond het al raar dat z'n vrouw 'partner' werd genoemdquote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een dom gelul weer van Olcay en Ruud, er stond bij het statement aan RTL zelfs "Familie en partner".
[ afbeelding ]
Een "partner" die de familie helemaal niet hoeft toe te laten bij hem. Wat een ongelofelijk triest geneuzel weer van een paar "BN'érsquote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een dom gelul weer van Olcay en Ruud, er stond bij het statement aan RTL zelfs "Familie en partner".
[ afbeelding ]
Overigens zei hij in het interview in VN van 31-05-2021 dat ze al jaren gescheiden zijn.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh nu snap ik het pas, vond het al raar dat z'n vrouw 'partner' werd genoemd
quote:Dat moet wel impact hebben op uw huwelijksleven.
‘Ik ben gescheiden, acht jaar geleden.’
Echt? Helemaal gemist. Ik moet vaker naar Boulevard kijken. Heeft u dat daar zelf ter sprake gebracht?
‘Nee, ben je mal. Daar ben ik niet van. Ik zorg ervoor dat ik buiten het roddelbladencircuit blijf en ik ga nooit naar premières of andere rodeloperparty’s.’
Bent u nu alleen?
‘Ik woon alleen.’
U heeft wel liefde in uw leven?
‘Jazeker, ik heb een partner van wie ik veel houd. En mijn ex-vrouw en ik zijn nog steeds goed met elkaar. Na een lang huwelijk zijn we op een zeker moment ieder onze weg gegaan. Daar heeft mijn harde werken natuurlijk wel iets mee te maken, maar ik wil niet zeggen: daardoor komt het.’
Weer wat geleerdquote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens zei hij in het interview in VN van 31-05-2021 dat ze al jaren gescheiden zijn.
[..]
Dan is het wel heel vreemd dat er in de media gesproken wordt over zijn vrouw, eigenlijk. Maar goed, het blijft nog steeds totaal onbelangrijk, natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens zei hij in het interview in VN van 31-05-2021 dat ze al jaren gescheiden zijn.
[..]
Nou, laf gedoogbeleid rondom coke waardoor mannetjes als Delano rondlopen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja, dat ligt eraan wat hij daarover vastgelegd heeft uiteraard, maar in principe geeft de status "vriendin" of "partner" idd geen enkel recht als de familie daar geen zin in heeft.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 14:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een "partner" die de familie helemaal niet hoeft toe te laten bij hem. Wat een ongelofelijk triest geneuzel weer van een paar "BN'érs
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |