quote:Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vries
De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.
De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.
Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.
De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.
Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.
Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.
Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."
De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).
We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
https://www.nu.nl/peter-r(...)ge-rotterdammer.htmlquote:Verdachten van aanslag De Vries zijn 35-jarige Pool en 21-jarige Rotterdammer
De verdachten achter de moordaanslag op misdaadjournalist Peter R. de Vries zijn een 35-jarige Pool en een 21-jarige Rotterdammer, maakt de politie woensdagochtend bekend. Een derde man, een achttienjarige Amsterdammer, was verdachte in het onderzoek maar is inmiddels op vrije voeten gesteld. De politie gaat ervan uit dat hij niets met de aanslag te maken heeft.
Bloed is beter dan hersenvocht.quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:06 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Je ziet ook dat hij bloedt uit zijn ogen/neus dat is ook geen goede indicatie.
Ja één of andere lul dmde me dat gisteren zonder melding erbij (wist niet eens dat er beelden van waren)quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:07 schreef Oriente het volgende:
[..]
Ja ik heb dat gelukkig niet gezien
(ik hoef ook geen linkjes in DM)
Oh nee, dat moet iedereen voor zichzelf weten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:07 schreef Oriente het volgende:
[..]
Ja ik heb dat gelukkig niet gezien
(ik hoef ook geen linkjes in DM)
Ik heb geen idee bij welk pakje boter jij die cursus hebt gekregen. Ik ben al 15+ jaar BHV en heb nog nooit en te nimmer een pols of hals hoeven voelen. Dat zie je enkel in films en slaat nergens op.quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Weet t niet zeker maar op de reanimatiecursus een paar jaar geleden moest je eerst de pols of hals voelen
Ik kan de OP niet aanpassenquote:
Dit dusquote:Op woensdag 7 juli 2021 12:10 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb geen idee bij welk pakje boter jij die cursus hebt gekregen. Ik ben al 15+ jaar BHV en heb nog nooit en te nimmer een pols of hals hoeven voelen. Dat zie je enkel in films en slaat nergens op.
Het is ook zonde van de tijd, als er geen ademhaling is ga je gewoon reanimeren. Als iemand niet dood is, dan ga jij dat heel snel merken als BHV’er.
Das een mooie aanvulling op de FOK! virologenquote:Op woensdag 7 juli 2021 12:10 schreef mascara-klodder het volgende:
Dus naast de FOK!-detectives hebben we nu ook een FOK!-chirurgenteam
Godsallejezus, wat een braaksels worden er hier gepost bij gebrek aan nieuws
quote:
Verbaasd dat je na alle medisch experts die we hier het afgelopen ander half jaar hebben gezien?quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:10 schreef mascara-klodder het volgende:
Het wordt steeds duidelijkerquote:Dat de verdachten uit Tiel en Maurik komen wordt door ingewijden, ook in het criminele milieu, gezien als een sterke aanwijzing dat de aanslag uit de hoek komt van Ridouan Taghi cum suis – al kan de recherche dat in dit prille stadium van het onderzoek vanzelfsprekend niet bevestigen.
Gisteravond was er hier een expert die aan de kleur van het bloed exact kon vertellen dat hij ter plekke al overleden was.quote:Op woensdag 7 juli 2021 12:10 schreef mascara-klodder het volgende:
Godsallejezus, wat een braaksels worden er hier gepost bij gebrek aan nieuws
https://mk0reanimatieral9(...)tie-in-NL-2021-1.pdfquote:Op woensdag 7 juli 2021 12:05 schreef Tengano het volgende:
[..]
Post het laatst actuele protocol hier dan even, dan kunnen we deze discussie afronden.
Omdat die Rotterdammer een Nederlander is?quote:Op woensdag 7 juli 2021 11:57 schreef Bot13 het volgende:
Ik lees op nu.nl dat de gearresteerde verdachten een Pool die in het Gelderse dorp Maurik woont, en een 21-jarige Rotterdammer zijn.
Dus die 'Pool' woont in Nederland maar noemen we toch bij zijn afkomst (geen 'Maurikenaar'). Die 21-jarige noemen we een Rotterdammer en wordt geen afkomst van vermeld. Waarom de inconsistentie?
Nee, daar stond hij ingeschreven. De 21-jarige verdachte woonde in Tielquote:Op woensdag 7 juli 2021 12:14 schreef TheRacingElf het volgende:
[..]
Alleen kwam de vermoedelijke schutter uit Rotterdam…
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |