abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200158341
Situatie is als volgt.

Mijn vader is ruim een jaar geleden overleden en zijn erfenis van +- 100.000 euro is naar mijn moeder gegaan.

Dit omdat mij zus en ik geen interesse hebben om zo'n groot bedrag in 1 keer te ontvangen. Deels omdat we het geld niet direct nodig hebben en deels omdat we dan een groot bedrag aan belasting erover moeten betalen wat zonde is, zeker gezien het bij ons ook maar op de spaarrekening terecht zou komen.

De erfenis staat dus bij mijn moeder op haar spaarrekening maar is niet van plan daar gebruik van te maken.
Idee is om elk jaar het max. belastingvrije bedrag als schenking naar ons over te maken.

Zowel mijn vader als moeder zijn faliekant tegen beleggingen, aandelen, bitcoin en al dat soort dingen. Noem het maar ouderwets, angst, onwetendheid enz.

Ik zelf ben daar niet zo principieel in en doe wel aan alle bovengenoemde dingen.

Het heeft dus geen zin mijn moeder daarvan proberen te overtuigen.

Maar wat is nu wel verstandig? Ook staat het bedrag nu samen met haar eigen geld op 1 spaarrekening. Ook dat lijkt mij toch niet handig.

Enige verklaring betreffende "zijn erfenis" en "haar geld" is dat mijn ouders na een lang huwelijk zijn gescheiden, maar gezien het aankomende overlijden van mijn vader een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, voornamelijk omdat mijn zus en ik daar erg op hebben gezinspeeld met het idee dat het geld van mijn vader dan belastingvrij over zou gaan naar mijn moeder en wij het niet zouden erven.

Mijn moeder is 73 en is niet van plan nog een relatie aan te gaan. Wij zien geen enkel risico dat zij er iets mee van plan is. Wel is het zo dat mocht de nood aan de man komen zij het gewoon mag gebruiken om te voorzien in levensonderhoud of verzorging.
pi_200158392
Huiskopen..
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 1 juli 2021 @ 17:34:16 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200158393
Dus je wil het niet beleggen en niet op een rekening hebben staan?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200158422
Investeren in bosgrond.
Google is your friend, abuse your friends
pi_200158426
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:34 schreef Tyr80 het volgende:
Dus je wil het niet beleggen en niet op een rekening hebben staan?
ja zoiets wel ja. Beleggen brengt risico met zich mee.

Ik snap je punt wel, ik zelf zou er namelijk wel iets mee doen wat rendement oplevert met een overzienbaar risico.
  donderdag 1 juli 2021 @ 17:39:26 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200158471
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:36 schreef Glider76 het volgende:

[..]

ja zoiets wel ja. Beleggen brengt risico met zich mee.

Ik snap je punt wel, ik zelf zou er namelijk wel iets mee doen wat rendement oplevert met een overzienbaar risico.
Naja punt is vooral wat blijft er over?

Opnemen en in een matras stoppen?
Dikke staaf goud kopen?
Huis?
Auto?
Kunst?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200158529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:31 schreef Glider76 het volgende:
Situatie is als volgt.

Mijn vader is ruim een jaar geleden overleden en zijn erfenis van +- 100.000 euro is naar mijn moeder gegaan.

Dit omdat mij zus en ik geen interesse hebben om zo'n groot bedrag in 1 keer te ontvangen. Deels omdat we het geld niet direct nodig hebben en deels omdat we dan een groot bedrag aan belasting erover moeten betalen wat zonde is, zeker gezien het bij ons ook maar op de spaarrekening terecht zou komen.
Als het volgens een wettelijke regeling zou zijn gegaan, is er wel erfbelasting betaald en hebben jullie nu een "niet opeisbare vordering" op de laatstlevende.

Tip: kijk in het testament/verklaring van erfrecht na, hoe het is geregeld met de erfenis van je vader mocht je moeder in het verpleeghuis terecht komen. Bij ons (identieke geval) is uittgesloten dat het geld van onze vader, gebruyikt wordt als ma naar een verpleeghuis gaat. Wij kunnen de erfenis van opeisen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200158573
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Als het volgens een wettelijke regeling zou zijn gegaan, is er wel erfbelasting betaald en hebben jullie nu een "niet opeisbare vordering" op de laatstlevende.

Tip: kijk in het testament/verklaring van erfrecht na, hoe het is geregeld met de erfenis van je vader mocht je moeder in het verpleeghuis terecht komen. Bij ons (identieke geval) is uittgesloten dat het geld van onze vader, gebruyikt wordt als ma naar een verpleeghuis gaat. Wij kunnen de erfenis van opeisen.
Goed punt. Maar dat specifieke punt is zeker niet aangekaart in het testament. Het was een vrij standaard testament waarbij alles naar mijn moeder zou gaan. Mijn zus en ik hebben afstand gedaan van de erfenis.

De erfbelasting is pas vandaag ingevuld. Hierbij heb ik ingevuld dat er maar 1 erfgenaam is wat mijn moeder zou zijn.

Of dat nu helemaal verstandig is geweest is nog niet duidelijk. Ik doe dit ook niet dagelijks.
pi_200158713
Crowdfunding. Je behaald er geen grote rendementen mee en je geld is gedurende een project niet vrij opneembaar, maar het is wel veel veiliger dan beleggen, aandelen of crypto's. En bovendien help je er de economie en hardwerkende ondernemers mee.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_200158782
-onnodig-

[ Bericht 34% gewijzigd door Rene op 01-07-2021 18:27:51 ]
pi_200159072
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Crowdfunding. Je behaald er geen grote rendementen mee en je geld is gedurende een project niet vrij opneembaar, maar het is wel veel veiliger dan beleggen, aandelen of crypto's. En bovendien help je er de economie en hardwerkende ondernemers mee.
Veel veiliger zelfs?

Kun je dit onderbouwen met feiten? Ik ben oprecht benieuwd hiernaar.
No bitch to me
pi_200159130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:29 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Veel veiliger zelfs?

Bewering klopt niet helemaal. Bepaalde crowdfundprojecten zijn veiliger. Bv. die met een 1e hypothecaire dekking in combinatie met een ltv <70%
  donderdag 1 juli 2021 @ 18:37:07 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200159151
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:46 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Goed punt. Maar dat specifieke punt is zeker niet aangekaart in het testament. Het was een vrij standaard testament waarbij alles naar mijn moeder zou gaan. Mijn zus en ik hebben afstand gedaan van de erfenis.

De erfbelasting is pas vandaag ingevuld. Hierbij heb ik ingevuld dat er maar 1 erfgenaam is wat mijn moeder zou zijn.

Of dat nu helemaal verstandig is geweest is nog niet duidelijk. Ik doe dit ook niet dagelijks.
Hoe bedoel je, ‘of het verstandig is’?

Ze is enig erfgenaam of ze is het niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200159230
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:29 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Veel veiliger zelfs?

De meeste projecten in crowdfunding zijn gedekt met een hoop zekerheden. Je krijgt dan (een deel van) je inleg terug mocht het fout lopen. Natuurlijk kan je het zelf zo veilig of risicovol uitkiezen als jij wil.

De gemiddelde winst in de vorm van rente per project zegt al genoeg. Het wordt meestal niet meer dan 7,5%.
Bij het voorbeeld wat user KrekelJapie aanhaalt hoort bijvoorbeeld een rente van zo'n 5%. Ik durf zo'n project gerust veilig te noemen, zeker ivm de meeste beleggingen, aandelen of crypto's. Volledige garantie op 100% van je inleg heb je natuurlijk nooit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_200159249
quote:

[..]
Nou nee dus...

Er bestaat een belastingvrije erfenis/schenking, van ouder op kind in 2020 is dat bijna 21.000 euro... Het beste had dus geweest om de 100k te verdelen over Zus en Jou ieder 20k dan de rest naar je moeder ad 60k.

Zelfs dat is discutabel, als je de erfenis "gewoon" naar de kinderen had gedaan had een ieder 50k gekregen en had er 10% van 30k aan belasting betaald moeten worden = 3k...

Nu wil je die 50k in 10 jaar gaan schenken via belasting vrije schenkingen ad 5k per jaar.
Zelfs 2 jaar van 5% rendement in beleggingen over die 10 jaar had er voor gezorgd dat de directe schenking "goedkoper" was geweest dan deze constructie.
Om nog maar te zwijgen over de kans dat moeders (helaas) ook gaat overlijden, overlijd deze vroegtijdig loop je alsnog het risico van erfbelasting.

Dan laat ik een eventuele constructie met kleinkinderen nog maar even buiten beschouwing... Beetje een besparing de verkeerde kant op.

Overigens kan je ook eenmalig 25k schenken zonder specifiek doel om e.a. te bespoedigen.
pi_200159360
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Bewering klopt niet helemaal. Bepaalde crowdfundprojecten zijn veiliger. Bv. die met een 1e hypothecaire dekking in combinatie met een ltv <70%
Is erg discutabel natuurlijk...
Wat is de kans op bijvoorbeeld een ETF op de AEX dat je je geld kwijt raakt?
Een eventuele crash van de index verlaagt tijdelijk de waarde maar in theorie hersteld dat.
Een eventuele crash van de woning(markt) waarde, kan tot liquidatie leiden en wat een eventuele veiling uiteindelijk opbrengt blijft de vraag. OK < 70% is wel "redelijk veilig" maar een veiling blijft een veiling en je weet het maar nooit.

Met de ETF heb je mogelijk nog een keuze om te blijven zitten, met je hypotheek moet je uitstappen bij verkoop.
pi_200159383
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:47 schreef namliam het volgende:

[..]

Nou nee dus...

Er bestaat een belastingvrije erfenis/schenking, van ouder op kind in 2020 is dat bijna 21.000 euro... Het beste had dus geweest om de 100k te verdelen over Zus en Jou ieder 20k dan de rest naar je moeder ad 60k.

Zelfs dat is discutabel, als je de erfenis "gewoon" naar de kinderen had gedaan had een ieder 50k gekregen en had er 10% van 30k aan belasting betaald moeten worden = 3k...

Nu wil je die 50k in 10 jaar gaan schenken via belasting vrije schenkingen ad 5k per jaar.
Zelfs 2 jaar van 5% rendement in beleggingen over die 10 jaar had er voor gezorgd dat de directe schenking "goedkoper" was geweest dan deze constructie.
Om nog maar te zwijgen over de kans dat moeders (helaas) ook gaat overlijden, overlijd deze vroegtijdig loop je alsnog het risico van erfbelasting.

Dan laat ik een eventuele constructie met kleinkinderen nog maar even buiten beschouwing... Beetje een besparing de verkeerde kant op.

Overigens kan je ook eenmalig 25k schenken zonder specifiek doel om e.a. te bespoedigen.
Wellicht heb je daar gelijk in. Ik ben hier niet zo in thuis. Het was vooral mijn zus die het geld niet wilde. Zij is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt dus een kleine uitkering en huurtoeslag. Dit zou ze kwijt raken als ze dit bedrag zou erven. Dan heb je er dus nog niks aan. Ik zelf heb het ook niet nodig want kan mijzelf prima bedruipen.
pi_200159418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zij is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt dus een kleine uitkering en huurtoeslag.
Ja dat maakt de som mogelijk anders, toch mag ze voor de huurtoeslag 31k aan vermogen hebben voordat het in de weg zit... dus de 20k belasting vrije erfenis had niet in de weg hoeven/mogen/moeten zitten tenzij ze nu natuurlijk al 30k op de spaarrekening heeft staan, maar tja.

En als je wil gaan schenken, dan komt het uiteindelijk daar toch terecht.
pi_200159678
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:02 schreef namliam het volgende:

[..]

Ja dat maakt de som mogelijk anders, toch mag ze voor de huurtoeslag 31k aan vermogen hebben voordat het in de weg zit... dus de 20k belasting vrije erfenis had niet in de weg hoeven/mogen/moeten zitten tenzij ze nu natuurlijk al 30k op de spaarrekening heeft staan, maar tja.

En als je wil gaan schenken, dan komt het uiteindelijk daar toch terecht.
Dat spaargeld heeft ze ook. Elk jaar weer gedoe. Ze had ooit een soort spaarloonregeling voor haar pensioen. Dat vermogen wordt meegenomen in je jaarlijkse aangifte terwijl je het geld nog niet hebt ontvangen.

Verder heeft ze 2 kinderen onder de 18, welke ook al een flink spaarbedrag hebben. Dat wordt ook bij haar vermogen opgeteld.(gescheiden ouder).
pi_200160613
Kun je iets bedenken om een klein huis te kopen, wat je zus dan weer kan huren om in te wonen?
.
pi_200160641
quote:

Ergens snap ik het niet: je wilt iets doen wat je moeder niet doet met het geld, maar eerst heb je de erfenis geweigerd.

Maar "to the point": ontvang gewoon jaarlijks die vrijstelling endoe daar je wensen mee. En voorkom dus dat de fiscus/verzorgingshuis e.d. een graai doen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 juli 2021 @ 20:44:24 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200160757
Je moet in ieder geval geen cash aanhouden over langere tijd.

Als ik een eigen huis had (met hypotheek) zou ik mijn moeder jaarlijks het belastingvrije bedrag laten schenken en daarmee aflossen. Dat is volkomen risicoloos en op langere termijn gaan je maandlasten dan omlaag.
The End Times are wild
pi_200160933
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hoeveel rente vang je daarop?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200161298
Kloterig appartementje kopen, opknappen, met winst doorverkopen? Daarna iets beters kopen, opknappen, met meer winst doorverkopen?

En anders is het een leuke aanbetaling voor een eigen woning, of voor verbouwingen van je huis als je die al hebt.

Verder kun je uiteraard genieten van het leven van dat geld, maar dan jaag je het er doorheen i.p.v. dat je het duurzaam gebruikt.
pi_200161347
auto kopen / op vakantie en het is bijna op
beste is een investering kopen.
Arrr!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')