ja zoiets wel ja. Beleggen brengt risico met zich mee.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:34 schreef Tyr80 het volgende:
Dus je wil het niet beleggen en niet op een rekening hebben staan?
Naja punt is vooral wat blijft er over?quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:36 schreef Glider76 het volgende:
[..]
ja zoiets wel ja. Beleggen brengt risico met zich mee.
Ik snap je punt wel, ik zelf zou er namelijk wel iets mee doen wat rendement oplevert met een overzienbaar risico.
Als het volgens een wettelijke regeling zou zijn gegaan, is er wel erfbelasting betaald en hebben jullie nu een "niet opeisbare vordering" op de laatstlevende.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:31 schreef Glider76 het volgende:
Situatie is als volgt.
Mijn vader is ruim een jaar geleden overleden en zijn erfenis van +- 100.000 euro is naar mijn moeder gegaan.
Dit omdat mij zus en ik geen interesse hebben om zo'n groot bedrag in 1 keer te ontvangen. Deels omdat we het geld niet direct nodig hebben en deels omdat we dan een groot bedrag aan belasting erover moeten betalen wat zonde is, zeker gezien het bij ons ook maar op de spaarrekening terecht zou komen.
Goed punt. Maar dat specifieke punt is zeker niet aangekaart in het testament. Het was een vrij standaard testament waarbij alles naar mijn moeder zou gaan. Mijn zus en ik hebben afstand gedaan van de erfenis.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Als het volgens een wettelijke regeling zou zijn gegaan, is er wel erfbelasting betaald en hebben jullie nu een "niet opeisbare vordering" op de laatstlevende.
Tip: kijk in het testament/verklaring van erfrecht na, hoe het is geregeld met de erfenis van je vader mocht je moeder in het verpleeghuis terecht komen. Bij ons (identieke geval) is uittgesloten dat het geld van onze vader, gebruyikt wordt als ma naar een verpleeghuis gaat. Wij kunnen de erfenis van opeisen.
Veel veiliger zelfs?quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Crowdfunding. Je behaald er geen grote rendementen mee en je geld is gedurende een project niet vrij opneembaar, maar het is wel veel veiliger dan beleggen, aandelen of crypto's. En bovendien help je er de economie en hardwerkende ondernemers mee.
Bewering klopt niet helemaal. Bepaalde crowdfundprojecten zijn veiliger. Bv. die met een 1e hypothecaire dekking in combinatie met een ltv <70%quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:29 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Veel veiliger zelfs?
Kun je dit onderbouwen met feiten? Ik ben oprecht benieuwd hiernaar.
Hoe bedoel je, ‘of het verstandig is’?quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:46 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Goed punt. Maar dat specifieke punt is zeker niet aangekaart in het testament. Het was een vrij standaard testament waarbij alles naar mijn moeder zou gaan. Mijn zus en ik hebben afstand gedaan van de erfenis.
De erfbelasting is pas vandaag ingevuld. Hierbij heb ik ingevuld dat er maar 1 erfgenaam is wat mijn moeder zou zijn.
Of dat nu helemaal verstandig is geweest is nog niet duidelijk. Ik doe dit ook niet dagelijks.
De meeste projecten in crowdfunding zijn gedekt met een hoop zekerheden. Je krijgt dan (een deel van) je inleg terug mocht het fout lopen. Natuurlijk kan je het zelf zo veilig of risicovol uitkiezen als jij wil.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:29 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Veel veiliger zelfs?
Kun je dit onderbouwen met feiten? Ik ben oprecht benieuwd hiernaar.
Nou nee dus...quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:46 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Of dat nu helemaal verstandig is geweest is nog niet duidelijk. Ik doe dit ook niet dagelijks.
Is erg discutabel natuurlijk...quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Bewering klopt niet helemaal. Bepaalde crowdfundprojecten zijn veiliger. Bv. die met een 1e hypothecaire dekking in combinatie met een ltv <70%
Wellicht heb je daar gelijk in. Ik ben hier niet zo in thuis. Het was vooral mijn zus die het geld niet wilde. Zij is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt dus een kleine uitkering en huurtoeslag. Dit zou ze kwijt raken als ze dit bedrag zou erven. Dan heb je er dus nog niks aan. Ik zelf heb het ook niet nodig want kan mijzelf prima bedruipen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:47 schreef namliam het volgende:
[..]
Nou nee dus...
Er bestaat een belastingvrije erfenis/schenking, van ouder op kind in 2020 is dat bijna 21.000 euro... Het beste had dus geweest om de 100k te verdelen over Zus en Jou ieder 20k dan de rest naar je moeder ad 60k.
Zelfs dat is discutabel, als je de erfenis "gewoon" naar de kinderen had gedaan had een ieder 50k gekregen en had er 10% van 30k aan belasting betaald moeten worden = 3k...
Nu wil je die 50k in 10 jaar gaan schenken via belasting vrije schenkingen ad 5k per jaar.
Zelfs 2 jaar van 5% rendement in beleggingen over die 10 jaar had er voor gezorgd dat de directe schenking "goedkoper" was geweest dan deze constructie.
Om nog maar te zwijgen over de kans dat moeders (helaas) ook gaat overlijden, overlijd deze vroegtijdig loop je alsnog het risico van erfbelasting.
Dan laat ik een eventuele constructie met kleinkinderen nog maar even buiten beschouwing... Beetje een besparing de verkeerde kant op.
Overigens kan je ook eenmalig 25k schenken zonder specifiek doel om e.a. te bespoedigen.
Ja dat maakt de som mogelijk anders, toch mag ze voor de huurtoeslag 31k aan vermogen hebben voordat het in de weg zit... dus de 20k belasting vrije erfenis had niet in de weg hoeven/mogen/moeten zitten tenzij ze nu natuurlijk al 30k op de spaarrekening heeft staan, maar tja.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:59 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Zij is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt dus een kleine uitkering en huurtoeslag.
Dat spaargeld heeft ze ook. Elk jaar weer gedoe. Ze had ooit een soort spaarloonregeling voor haar pensioen. Dat vermogen wordt meegenomen in je jaarlijkse aangifte terwijl je het geld nog niet hebt ontvangen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Ja dat maakt de som mogelijk anders, toch mag ze voor de huurtoeslag 31k aan vermogen hebben voordat het in de weg zit... dus de 20k belasting vrije erfenis had niet in de weg hoeven/mogen/moeten zitten tenzij ze nu natuurlijk al 30k op de spaarrekening heeft staan, maar tja.
En als je wil gaan schenken, dan komt het uiteindelijk daar toch terecht.
Ergens snap ik het niet: je wilt iets doen wat je moeder niet doet met het geld, maar eerst heb je de erfenis geweigerd.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:46 schreef Glider76 het volgende:
Goed punt. Maar dat specifieke punt is zeker niet aangekaart in het testament. Het was een vrij standaard testament waarbij alles naar mijn moeder zou gaan. Mijn zus en ik hebben afstand gedaan van de erfenis.
De erfbelasting is pas vandaag ingevuld. Hierbij heb ik ingevuld dat er maar 1 erfgenaam is wat mijn moeder zou zijn.
Hoeveel rente vang je daarop?quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:35 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Bewering klopt niet helemaal. Bepaalde crowdfundprojecten zijn veiliger. Bv. die met een 1e hypothecaire dekking in combinatie met een ltv <70%
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |