abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 00:42:10 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200150520
Etappe 6: Tours - Châteauroux, 160,6 km

Boh jongens, dat was me de tijdrit wel hè? Allemachtig, blijken tijdritten toch leuk te kunnen zijn. Alleen een beetje jammer van de regenbui tussendoor, waardoor enkele renners in mindere omstandigheden moesten rijden. Daardoor ging McNulty op z'n plaat en Bisseger bijna, zonde. Op die kleine kanttekening na was het een prima tijdrit, waarbij heel veel dingen meevielen. De prestatie van Roglic bijvoorbeeld, die viel enorm mee. Had ik totaal niet verwacht met zijn blessures. Had hem eerder in de tijd van Thomas verwacht, maar voor de Tour is het niet slecht dat Roglic zo goed reed. Dat Vingegaard zo goed reed is verrassend, maar ook mooi. Daardoor kan Jumbo misschien toch nog wat gaan doen in de bergen, als Roglic kan herstellen. Hoewel het verdomd moeilijk gaat worden om Tadej Pogacar te kloppen, want de Sloveen liet zien dat zijn tijdrit vorig jaar geen toeval was. Hij deed het nog eens dunnetjes over en fietste iedereen regelrecht naar huis. Onze mijnwerker heeft geen aankomst bergop nodig tijdens een tijdrit, hij kan het ook gewoon op een glooiend parcours zonder zware klim. Niet bemoedigend voor zijn concurrenten, deze jongen heeft eigenlijk geen zwakke punten. Hij zet de Tour nu al naar zijn hand, en we zijn vijf dagen weg. We moeten nu al gaan hopen op een scenario als in de Itzulia, daar werd hij in de luren gelegd door Jumbo. Al heeft hij nu geen ploeggenoot die hij in de gaten moet houden, maar alsnog, als zijn ploeg enige zwakte laat zien kunnen Jumbo en Ineos nog steeds proberen vroegtijdig in de aanval te gaan. Hopen mag, Parijs is nog ver. In dat kader komt de valpartij van McNulty, hoe vervelend voor hem ook, niet eens slecht uit. Met een Hirschi en misschien ook wel een McNulty in de lappenmand valt zijn treintje misschien wel te ontsporen. En zelfs hij kan niet overal op reageren, zou je denken. Maar goed, dat zijn zorgen voor later. De Tour lijkt al beslist te zijn, maar wielrennen blijft een merkwaardige sport.

Dat zagen we wel weer aan de prestatie van Mathieu van der Poel. Hij zit nooit op de tijdritfiets. Daar heeft hij geen tijd voor, tussen het veldrijden, mountainbiken en het koersen op de weg door kan hij geen windtunnels bezoeken. Daarom zit hij bepaald niet aerodynamisch op de fiets en daardoor beschikt hij ook niet over topmateriaal voor de tijdrit. Maar het geel moest verdedigd worden en dus werd op het laatste moment alles uit de kast getrokken. Wielen uit Andorra, een andere helm, de hele nacht sleutelen aan de fiets om zijn positie toch iets aerodynamischer te maken, we kennen de verhalen ondertussen wel. Houtje touwtje, maar het volstond. Van der Poel reed zijn langste en meteen ook beste tijdrit ooit, hij werd gewoon vijfde. Onvoorstelbaar. De gele trui geeft vleugels, eens te meer bewezen. Zonder gele trui was hij natuurlijk nooit zo diep gegaan en had hij ook niet op de wielen van Cameron Wurf of all places gereden, maar dankzij de gele trui laat hij zijn potentie op dit gebied zien. Als hij daar wat meer tijd en aandacht aan gaat besteden kan hij nog veel verder komen. Kan ooit, ver weg in de toekomst nog best van pas gaan komen. Voorlopig is het ook helemaal niet nodig, hij gaat eigenlijk nergens voor het klassement. Als hij stopt met mountainbiken, dan komt dat pas, maar hey, we weten nu dat het kan. We weten ook dat Wout van Aert nog steeds niet dé Wout van Aert is. Waar Pogacar tijdens deze tijdrit ineens een stuk rustiger op zijn fiets zat, was Wout juist meer dan ooit aan het schudden. Die verdraaide blinde darm, arme Wout. Arme Michel. Arme Küng. Stefan Küng reed een wereldtijdrit, maar er is er altijd één beter. Ditmaal Pogacar. Küng schudde afkeurend zijn hoofd, hij dacht er het zijne van. En dat denken wij stiekem wel met hem. De tijdritten van Pogacar dit jaar waren niet niet slecht, maar hij had ook nog geen enkel moment laten zien dat hij de tegenstand tijdens deze tijdrit wel even zou verpulveren. Op het Sloveens kampioenschap tijdrijden werd ie derde, godbetert. Achter Tratnik en Polanc, je zou voor minder. Het is iemand die goed kan pieken, zullen we maar zeggen. Goed, Pogacar wint dus, voor Küng en Vingegaard. Wout van Aert vierde, net één seconde sneller dan Mathieu van der Poel, wat toch ook wel weer ronduit geestig is. Van der Poel houdt acht seconde over op Pogacar, als het over de gele trui gaat. Dat had vooraf toch niemand verwacht. Wout zou die trui wel even overnemen, of Alaphilippe. Niets van dat alles, Mathieu houdt stand. Opa zou trots zijn. De opa van Alaphilippe wat minder, want goh, dat was een slechte tijdrit. Carapaz had geoefend op de tijdritfiets, maar verliest ook veel. Kelderman, jemig, ook een teleurstelling.

Het helt nu al allemaal de kant op van Pogacar. Iedereen gaat onderuit, hij niet. En dan deelt ie zo'n klap uit tijdens de tijdrit, daar gaan we even een dag van moeten bekomen. Op de vierde gele dag voor Mathieu gaan we fietsen van Tours naar Châteauroux, een volledig vlakke rit. Het wordt sprinten, tenzij het waait. Maar het waait niet, dan weet u dat vast. Sprinten, derhalve.




De volgende vlakke rit gaat van start in Tours (de s wordt volgens Wikipedia niet uitgesproken), een stad in Midden-Frankrijk, gelegen aan de rivier de Loire. Tours was de hoofdstad van de voormalige provincie Touraine, thans is het de hoofdplaats van het departement Indre-et-Loire. De stad telt 136.500 inwoners die in het Frans Tourangeaux worden genoemd. Tours is een stad die we kennen van de koers. Parijs-Tours, wat een koers. We denken uiteraard meteen terug aan de legendarische editie van 2004, toen Erik Dekker een wonderdag had en Mart Smeets Duitsers aan het uitschelden was. Dekker bleef maar gaan en wist uiteindelijk het aanstormende peloton net voor te blijven. Tegenwoordig is de status van de koers flink afgenomen, vooral sinds ze besloten hebben over onverharde wegen te gaan rijden laten veel grote ploegen het afweten. In de finale van de koers rijden de renners tussen de wijnranken door over met stenen bezaaide paden, de lekke banden zijn de laatste jaren niet van de lucht. Daardoor wist Jelle Wallays deze koers twee keer te winnen en is Casper Pedersen de meest recente naam op de erelijst. De Tour de France komt hier zeker niet jaarlijks langs, het is voor het eerst sinds 2013 dat we terugkeren naar Tours. In 2013 reden we van Tours naar Saint-Amand-Montrond, het zou een spectaculaire waaierrit worden. De mannen van Belkin en de mannen van Contador reden het peloton aan stukken, Bau en Lau pakten meer dan een minuut op Froome. Hadden ze achteraf niets aan, maar het was een vermakelijke rit. Die rit werd gewonnen door Cavendish, de groep was zo klein dat Mollema in deze sprint zelfs derde kon worden. We rijden tijdens deze rit ongeveer dezelfde kans op, daarom roept Thierry Gouvenou al maanden dat we met waaiers te maken gaan krijgen tijdens deze rit. In een verder verleden won Tom Boonen in Tours. We spreken over het jaar 2005, toen kon Wuyts weer eens met een stijve pielemuis de commentaarcabine van een hogere luchtvochtigheid voorzien. Die eer was in 2000 weggelegd voor de equipe van de NOS, want toen won ONZE Leon van Bon in Tours. Het roadbook krijgt dan weer een klein stijfje van Thierry Marie, want die wist in 1992 te winnen in deze stad, door in de laatste kilometer aan te vallen en het peloton net voor te blijven. Uit Tours zijn ook een aantal wielrenners afkomstig, Jeremy Roy bijvoorbeeld. Reed z'n hele leven voor FDJ, maar is inmiddels met pensioen. Cyril Lemoine komt ook uit Tours, voor hem wordt het een zure dag. Hij deed mee aan de Tour, maar op de eerste dag lag hij er meteen uit. Flinke snee in z'n nek, arme drommel. De onvoorstelbare klootzak Jonathan Hivert komt ook uit deze omgeving, hij is geboren in Chambray-lès-Tours, een voorstadje van Tours. En dan hebben we ook nog Philippe Mauduit, ploegleider van FDJ, afkomstig uit Tours hoor. Tot zover alle randdetails, nu even wat info over de stad zelf. Als je hier bent moet je door de Rue Colbert lopen, de hoofdstraat van het middeleeuwse Tours. Aan de Place Foire le Roi liggen enkele 15e-eeuwse huizen. In 'À la Pucelle armée' zou Jeanne d'Arc in 1429 haar wapenrusting hebben laten maken. Er is de abdijkerk St. Julien met mooie moderne gebrandschilderde ramen. Het Hôtel Goüin is een goed voorbeeld van Italiaanse renaissance-architectuur in Frankrijk. Voorts is de Place Plumereau een gezellig plein; de voorgevels van de huizen zijn na de Tweede Wereldoorlog gerestaureerd. Dan hebben we ook nog de Cathédrale Saint-Gatien, die werd gebouwd van de dertiende tot de zestiende eeuw. Het koor is vroeggotisch, het schip hoog-gotisch, en de voorgevel is gebouwd in de flamboyant-gotische stijl. De twee torens begon men in romaanse stijl, vervolgde men in gotische stijl, en bekroonde men in renaissance-stijl. Desondanks is de St. Gatien bijzonder harmonieus. De St. Gatien is beroemd om zijn ramen. Deze dateren uit de dertiende eeuw (koor), veertiende eeuw (roosvenster) en vijftiende eeuw (schip). Het Musée du Campagnonnage toont meesterwerken, die gezellen moesten maken om als handwerksman aan de kathedralen te mogen gaan werken. Wikipedia bedankt.




Ook in Tours weer vakwerkhuisjes, op dat gebied worden we wel verwend. In Tours staat ook nog een kasteel uit de 11e eeuw, maar eerlijk gezegd komen we buiten de stad een paar fraaiere exemplaren tegen. De renners gaan van start langs de Loire en rijden in de eerste meters van de rit langs dit kasteel. De neutralisatie is relatief kort ditmaal. We verlaten Tours al vrij snel, steken over naar de andere kant van de Loire en gaan op een brede weg van start. De eerste vijf kilometer van de rit gaat het volledig rechtdoor, een beetje op en af. We fietsen langs heel veel fraaie gebouwen, waaronder het kasteel van Moncontour. We komen uit in het dorpje Vouvray, waar een bocht naar rechts ligt. Vluchtheuvels ook, hoort erbij in een dorp. Eén kilometer later komen we uit bij een rotonde, waar het naar links gaat. Hierna rijden de renners twee kilometer door en lege omgeving, op weg naar de volgende rotonde. Hier slaan we rechtsaf, waarna het anderhalve kilometer rechtdoor gaat richting Vernou-sur-Brenne, waar de volgende rotonde ligt. Naar links, en dan zes kilometer rechtdoor. Na een tocht langs uitgestrekte grasvelden komen we uit in Chançay, waar de weg iets smaller wordt. In het centrum slaan we rechtsaf, een scherpe en smalle bocht. Hierna rijden we vier kilometer verder naar Noizay, het gaat eerst een kilometertje omhoog aan een procent of vier. Een van de weinige klimmetjes van de dag, aan het hoogteverschil gaat het vandaag niet liggen. Na dit klimmetje dalen we kort af richting Noizay, met een paar bochtjes onderweg. Bijna beneden komen we wat versmallingen tegen, daarna slaan we in het centrum van Noizay linksaf. Vervolgens gaat het een kilometer of vijf redelijk rechtdoor, een licht bochtige weg die wel zo goed als vlak is. Veel open terrein, aan het eind van deze weg komen we uit in Nazelles-Négron. Hier slaan we in het centrum, waar het weer wat smaller is, rechtsaf, op weg naar Amboise. Een kilometer of drie weer vooral rechtdoor tussen de weilanden in, met onderweg wel nog een rotonde. Uiteindelijk slaan we linksaf en even later gaat het naar rechts, waarna we weer over de Loire rijden. Aan de overkant van het water zien we Amboise liggen, een stad met een verhaal. Halverwege de brug rijden we over een eilandje, dat ze helemaal vol hebben gegooid met huisjes, ook wel opvallend. Maar niet zo opvallend als Amboise, waar het lokale kasteel meteen de show steelt. De bekendste periode van Amboise was toen Lodewijk XI en Karel VIII hier woonden. Frans I woonde sinds zijn jeugd in Amboise. Die verbleven wel eens in dat kasteel, buitenverblijfje. Er is ook nog een ander kasteel in de stad, Clos Lucé, waar Leonardo da Vinci een tijdje heeft gewoond. Da Vinci overleed ook in dit kasteel en ligt nu begraven in de Chapelle Saint-Hubert, gelegen op het terrein van het koninklijk kasteel. In dat andere kasteel, Clos Lucé, zit nu een museum over het leven en werk van Leonardo da Vinci.



Na 27 kilometer fietst het peloton door Amboise, een plaats die dus wel deftig de moeite waard is. Zodra we over de Loire zijn gereden slaan we rechtsaf, even later slaan we linksaf en dan rijden we over een behoorlijk smalle weg twee kilometer vals plat omhoog aan een procentje of drie. Irritant weggetje wel, want het is niet continu smal, paar meter breed en dan weer een nieuwe versmalling. Buiten het centrum wordt het wel weer breder, waarna we boven op het klimmetje uitkomen bij een rotonde. Hier gaat het naar rechts, vervolgens fietsen we zes kilometer min of meer rechtdoor over een brede en vlakke weg. Na een tijd loopt het wat vals plat naar beneden, met onderweg ook nog een bocht naar links. We komen uit in L Croix-en-Touraine, waar flink wat vluchtheuves liggen. Hier slaan we in het centrum linksaf, waarna we toch al snel een kilometer of 30 dezelfde weg gaan volgen. Dat wil niet zeggen dat het 30 kilometer rechtdoor gaat, nee, verre van. We gaan de komende kilometers door heel wat dorpjes rijden, waar het steevast bochtig en vluchtheuvelig zal worden. Een van die dorpjes is Chenonceaux, waar we buiten het dorp het prachtige kasteel van Chenonceau, zonder x, vinden. Het is een van de meest bijzondere kastelen van het Loiregebied omdat het kasteel over het water van de rivier de Cher ligt en het bezienswaardige en goed onderhouden tuinen heeft. Het kasteel is in privébezit en is het hele jaar geopend. Bezoekers kunnen gebruikmaken van een audiotour met een iPod. Een iPod, om te gieren. Dit artikeltje op Wikipedia kan wel een update gebruiken, zou je zeggen. Het dorpje Chenonceaux zelf is ook wel mooi, al is de passage in het centrum iets te bochtig naar mijn smaak. Buiten Chenonceaux rijden we naar Chisseaux, waar het dan weer bochtig wordt. Ook wat drempeltjes hier, opletten Geraint. Tussen de dorpen in gaat het volledig rechtdoor langs het spoor, terwijl we onweg het departement Indre-et-Loire in ruilen voor het departement Loir-et-Cher. Hier is het eerste dorp dat we tegenkomen Chissey-en-Touraine, waar ook weer een kasteel staat. Nadat we even later over het spoor zijn gereden fietsen we Montrichard-Val-de-Cher binnen, na 50 kilometer koers. Lekker bochtige passage weer hier, maar gelukkig weinig andere verkeersremmers.



Voorbij Montrichard rijden we langs La Magnanerie, site troglodytique. Geniale naam wel. In de heuvels langs het parcours heeft men in het verleden heel wat rotsen uitgehakt. Er zijn rotswoningen te bewonderen, even derderop hebben ze dan weer een hoop champignons gekweekt in de grotten. Heel sick allemaal, die troglodieten konden wel wat. We rijden ver langs het spoor over een weg die vrij beschut is. De komende 15 kilometer gaat het vooral rechtdoor over een brede weg, maar we komen onderweg toch ook weer wat dorpjes tegen. De dorpjes zijn vervelend vanwege de verkeersremmers en verder is het een vlakke en rechte tocht tot in de buurt van Noyers-sur-Cher. We komen onderweg nog wat Gallo-Romaanse ruïnes tegen en zien dat het terrein wat meer open wordt aan het eind van deze tocht, waarna we eindelijk weer wat avonturen gaan beleven als we een rotonde tegenkomen. Voorbij deze rotonde zien we in de verte een aantal lelijke silo's naast elkaar staan, hier gaat het naar rechts. We komen hierna weer uit bij een rotonde, waar we rechtsaf slaan om vervolgens over de Cher te rijden. Aan de andere kant van de rivier ligt Saint-Aignan, een plaats die vergelijkbaar is met Ambroise. We zien weer een kasteel het beeld domineren, straffe kost. In Saint-Aignan slaan we linksaf, even later rechtsaf en dan beginnen we aan het enige gecategoriseerde klimmetje van de dag. De Côte de Saint-Aignan, twee kilometer aan 4%. De weg naar de top van dit klimmetje van vierde categorie is breed en loopt via een aantal bochten eerst door het plaatsje Saint-Aignan omhoog. Aan het eind van dit nietszeggende klimmetje, waarvan we de top na 72,5 kilometer ronden, komen we twee rotondes tegen, bij de tweede slaan we rechtsaf en begint een korte afdaling van een kilometer of twee. Een bochtige afdaling over een brede weg, richting een dierentuin. Beneden rijden we langs de ingang van het ZooParc de Beauval. Deze dierentuin, opgericht in 1980, beschikt over meer dan 3.000 dieren op een grondgebied van 35 hectare, waarmee het een van de grootste dierencollecties van Frankrijk en Europa heeft. Beauval was vaak de eerste dierentuin in Frankrijk die een bepaalde diersoort in zijn collectie had. Het was bijvoorbeeld de eerste dierentuin met witte tijgers en witte leeuwen. Nou, leuk, maar tegenwoordig vinden we dierentuinen natuurlijk stom. Arme beesten.



Voorbij de dierentuin rijden we een kilometer of zes over een bochtige en glooiende weg. Een beetje op en af, zonder dat er noemenswaardige hoogteverschillen vallen te ontwaren. Het terrein is afwisselend heel open en bosachtig, voor zover het wat uitmaakt want het heeft er niet direct schijn van dat het hard gaat waaien. Na de bochtige weg volgt een volkomen rechte tocht van acht kilometer tot in Nouans-les-Fontaines over een weg die we voor het gemak breed en vlak noemen. In het centrum van Nouans slaan we linksaf, direct weer rechtsaf en dan gaat het zeven kilometer volledig rechtdoor over een brede en lichtjes vals plat omhoog lopende weg naar Écueillé. Het terrein is hier volledig volkomen open, maar ik vrees dat we er weinig aan gaan hebben. In Écueillé slaan we scherp linksaf, na deze bocht rijden we over een iets smallere weg langs de kerk, hier liggen nog een paar bochten. Al snel wordt het weer vlak en dan rijden we van Écueillé naar de tussensprint in Luçay-le-Mâle. Het gaat weer eens zeven kilometer rechtdoor, langs de lege velden van Midden-Frankrijk. Vervolgens komen we wat bochtjes en ook wat kleine hoogteverschillen tegen, maar de weg richting de tussensprint mag alsnog makkelijk genoemd worden. De tussensprint volgt na 104 kilometer in Luçay-le-Mâle, een klein dorpje waar ze om onverklaarbare redenen toch over genoeg geld beschikken om zich een tussensprint te kunnen veroorloven. Voorbij de tussensprint rijden we verder door het dorpje, in licht dalende lijn. Rotonde richting het eind van het dorp en dan komen we nog een paar bochten tegen. Even later gaat het weer gewoon rechtdoor, zoals het hoort. Weer veel open terrein, maar er volgt ook een passage door een bos. Tien kilometer rechtdoor tot in Valençay, min of meer. Hier komen we na 114 kilometer uit, waarbij we direct langs het hoogtepunt van het dorp rijden. Een kasteel met een Wikipediapagina waar een paard de hik van krijgt. Het Kasteel van Valençay (Frans: Château de Valençay) is een kasteel in de gemeente Valençay, in het departement Indre in Frankrijk. Het was eerst eigendom van John Law, later van Charles-Maurice de Talleyrand. Hoewel het kasteel in de provincie Berry staat, is de architectuur vergelijkbaar met de renaissancekastelen van het Loiredal, met name het Kasteel van Chambord. Het landhuis werd geprezen als "een van de mooiste op aarde" door George Sand, die er ook op wees dat "geen koning een meer schilderachtig park bezit". Sedert 24 september 1975 staat het op de lijst van 'historische monumenten'. Nou, ik bedoel maar. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een deel van de kunstwerken uit het Louvre hier bewaard, kun je nagaan. In het departement Indre is ook wel een goede toevoeging, we bevinden ons al een aantal kilometer in dit departement en we gaan ook gezellig in de Indre blijven tot de finish.



Het is nog minder dan 50 kilometer fietsen tot de finish en vanaf dit moment zou het helemaal spannend worden, als het zou waaien. We rijden door dezelfde regio als in 2013, toen we naar Saint-Amand-Montrond gingen. Toen waaide het, dus was de gedachte dat het nu vast ook wel zou gaan waaien. Nou, nee, jammer. Nooit gokken op het weer, gewoon een mooi parcours bouwen dat prima is ongeacht het weer. Enfin, in Valençay pakken we een paar bochten mee. De weg is breed, maar omdat het hier in het centrum tijdelijk naar beneden loopt moeten we toch maar even opletten. Zodra we de stad verlaten loopt het een klein beetje omhoog, waarna de weg vrij snel weer recht wordt. Eigenlijk gaat het nu 20 kilometer volledig rechtdoor, met alleen een paar flauwe bochten onderweg. De eerste tien kilometer loopt het een beetje vals plat omhoog, maar dat zal amper merkbaar zijn. Nee, recht, breed en vlak. Het terrein is ook hier weer volledig open, alleen maar akkers en weilanden in beeld. Als het hier had gewaaid, ja, dan was het wel wat geworden. Maar we weten hoe het werk: kinderen die vragen worden overgeslagen. Al rijden we ook weer niet continu door open terrein, we fietsen ook wel een tijdje door het bos. Geen dorpjes, dit is toch een vrij leeg deel van Frankrijk. Pas na 136 kilometer koers komen we weer in een dorpje uit, te weten Levroux. Hier komen we in het centrum een paar bochtjes tegen, maar eigenlijk valt de doortocht hier wel mee. Weinig gevaar, op het oog. Volgens Wikipedia is Levroux een typisch Frans stadje. De stad herbergt een mooi middeleeuws erfgoed: de Collégiale Saint-Sylvain (13e eeuw) met zijn magnifieke orgel, dat dateert uit 1502 en daarmee het oudste kerkorgel in Frankrijk is. Ook La porte de Champagne (1435-1506), Maison de Bois (15e eeuw) zijn stuk voor stuk geklasseerde historische monumenten. Het Château de Levroux is een kasteelruïne, ook nog wel enigszins de moeite waard. Leerlooierijen en perkament, dat waren vroeger de economische drijfveren in dit dorp. Nu mogen de mensen genieten van de koers.



Buiten Levroux krijgen we te maken met het merkwaardige fenomeen dat de weg 15 kilometer volledig rechtdoor gaat. Alles met het oog op mogelijke waaiers, maar de wind lijkt de organisatie in de steek te gaan laten. Het is nog 24 kilometer fietsen tot de finish, de eerste 15 daarvan gaat het dus volkomen rechtdoor. De weg is zo goed als vlak, het glooit af en toe heel lichtjes. Het is enorm breed, enorm recht. Er staan toch ook wel redelijk wat bomen langs de kant van de weg, maar met zoveel ruimte ertussen dat we het terrein toch gewoon open noemen. Voor zover het wat uitmaakt, tenzij het ineens tóch gaat waaien. Dan krijg je hier een nerveus gedoe, niet normaal. Akkers, akkers, eindeloze akkers. Rechtdoor, immer geradeaus. Aan het eind van dit eeuwigdurende stuk rechtdoor komt het peloton uit bij een flinke rotonde, we zijn nu al bijna in Châteauroux. Na deze rotonde gaat het volledig, volkomen, helemaal, absoluut rechtdoor tot op iets meer dan vier kilometer van het eind. Het enige verschil is dat we de open velden verlaten en door een buitenwijk van Châteauroux fietsen. Op die dikke vier kilometer van de finish komen de renners uit bij een kruispunt, waar ze schuin naar links moeten. Hier ligt een vluchtheuvel, die hopelijk voor de gelegenheid wel wordt weggehaald. Ze rijden nu via een straatje met een flauwe bocht naar rechts lichtjes naar beneden richting een rotonde die op exact vier kilometer van de streep gaat volgen. Bij deze rotonde moeten we rechtdoor, staat er, maar ook hier gaat het toch weer lichtjes schuin naar links. Vluchtheuvel voor en na de rotonde, een heikel punt. Na deze rotonde rijden we rechtdoor, vals plat omhoog. Op 3,5 kilometer van de finish rijden we over een brug, waar de weg net een paar centimeter smaller wordt. Langs de kant van de weg staat het zoveelste kasteel van de dag, het Château Raoul. Aan de andere kant van de Indre loopt het weer wat vals plat omhoog, vrij snel komen we de volgende rotonde tegen. Hier gaat het naar links, zoals je ondertussen kunt merken wordt het na een eeuwigheid rechtdoor te hebben gereden ineens toch nog een technische rit. Weer een rotonde met vluchtheuveltjes, weer een gevaarlijk punt dus. We rijden de laatste drie kilometer binnen en het eerste wat we tegenkomen is, jawel, een rotonde. Deze moet langs de linkerkant genomen worden, wat sowieso de meest praktische kant is. Alsnog een scherpe bocht, vooral bij het verlaten van de rotonde. De weg loopt nu redelijk rechtdoor tot op iets meer dan twee kilometer van het eind, al pakken we tijdens dit stuk wel een kleine chicane mee. Na de rotonde zaten we aan de linkerkant van de weg, eigenlijk aan het spookrijden, bij een kruispunt steken we over naar de rechterkant van de weg. Aan het eind van deze weg slaan we vrij scherp rechtsaf, een weg in die in het dagelijks leven een stuk smaller is omdat er paaltjes staan. Als ze die eventjes weghalen is het gewoon een brede weg, die we volgen tot op anderhalve kilometer van het eind. We slaan op dit punt rechtsaf een brede bocht door en rijden daarna rechtdoor naar de finish. De weg, waar in het dagelijks leven wel wat paaltjes staan, loopt in het begin wat vals plat omhoog. Dat stelt niet veel voor, maar het is wel weer zo'n punt waar je je treintje net iets te vroeg kunt oproken. Het wordt weer vlak, waarna het zelfs lichtjes naar beneden loopt richting de allerlaatste meters van de rit. Helemaal aan het eind gaat het nog omhoog richting de finish, weten we de ophef toch nog te ontwijken.



De rit eindigt in Châteauroux, een gemeente en stad in het Franse departement Indre (regio Centre-Val de Loire), waar ongeveer 43.500 mensen wonen. Geen grote stad, maar alsnog de grootste stad van het departement. De tweede grootste stad van de historische provincie Berry, het is maar dat je het weet. Het wordt de vierde keer dat hier een Tourrit aankomt. In 1998 debuteerde Châteauroux, de vijfde rit met vertrek in Cholet zou in een massasprint eindigen die werd gewonnen door Mario Cipollini. Tien jaar later keerde de Tour terug naar Châteauroux, weer zou de vijfde rit vertrekken in Cholet en eindigen in een massasprint in Châteauroux. Ditmaal won Mark Cavendish, het was zijn allereerste zege in de Tour. Drie jaar later keerde de Tour weer terug, ditmaal zou het de zevende rit zijn met vertrek vanuit Le Mans. Wéér wist Mark Cavendish de massasprint te winnen. Een aankomst in Châteauroux eindigt dus automatisch in een massasprint gewonnen door iemand met de initialen M.C., waardoor de kans heel groot lijkt dat Mark Cavendish voor drie op een rij gaat. Mocht dit niet het geval zijn kunnen we altijd nog gokken op een onverwacht sterke sprint van Magnus Cort, een late uitval van Mattia Cattaneo of een succesvolle vlucht van Maxime Chevalier. Châteauroux beschikte ooit over een eigen profkoers, de Châteauroux Classic de l'Indre - Trophée Fenioux. Deze wedstrijd werd in 2014 gewonnen door Iljo Keisse, daarna besloten ze dat het tijd was om er gewoon maar mee te stoppen. Alle begrip voor. Een renner uit Châteauroux is Michel Dejouhannet, hij won in 1959 een rit in de Tour. Marcel Dussault hebben we ook nog, die won in de jaren daarvoor zelfs drie ritten in de Tour. Uit recentere tijden is Kévin Sireau afkomstig, een baanrenner die op de teamsprint nog wel eens wat medailles won, zelfs op de Olympische Spelen. Ze hebben een voetbalclub die actief is in Ligue 2, LB Châteauroux. La Berrichonne, voluit. Nou, doe er je voordeel mee. In de stad staat een kasteel, dat we in de finale passeren. Château Raoul, uit de 10e eeuw, al schijnt het een paar eeuwen later nog eens grondig verbouwd te zijn. Het oude stadhuis zou de moeite waard moeten zijn, daarnaast is er het Couvent des Cordeliers. Een oud klooster met een fraaie tuin. Het klooster doet tegenwoordig dienst als museum, moderne kunst en dat soort onzin. Aan de overkant van de straat vinden we een ander museum, het Musée Hôtel Bertrand. Generaal Bertrand woonde hier, die vocht gezellig mee met Napoleon en is daarom bekend geworden. Hij werd geboren in het lokale kasteel, het zat hem allemaal wel mee dus. Châteauroux kent ook een Amerikaanse geschiedenis. Tussen 1951 en 1967 was het lokale vliegveld een luchtmachtbasis van de Amerikanen. 10.000 Amerikanen waren hier gestationeerd, waardoor het een halve Amerikaanse stad werd. Sinds kort is er daarom een nieuw museum uit de grond gestampt, het US Museum. Ongetwijfeld leuk voor de verdwaalde Amerikanen die hier wellicht ooit passeren.



Nu ik de oude beelden nog eens bekijk is het vandaag gewoon dezelfde aankomst als in 1998, 2008 en 2011, dat is wel lekker knip- en plakwerk zeg. In 2008 werd de arme Nicolas Vogondy, uit deze regio afkomstig, pas op 200 meter van het eind ingehaald. In 1998 waren we dan weer getuige van een chute in de finishstraat, minder fraai. Maar goed, door naar 2021. "Normaal gesproken is het in de zomermaanden zo dat de wind op het laatste deel van het parcours vanuit de linkerflink komt." Famous last words van Thierry Gouvenou. In startplaats Tours wordt het 25 graden, het wordt zomaar een keer lekker weer. Er is amper kans op regen en het gaat niet waaien. En in Châteauroux dan? Nee, ook niet. Daar wordt het 24 graden, minieme kans op regen en geen wind. Ook niet vanuit de linkerflank. Niets, nada, noppes. Stiekem toch wel het droomscenario. Een parcours in elkaar steken waarbij je iedere keer afhankelijk bent van de wind en dat de wind dan niet op de afspraak is, genieten. Sta je dan, met je kloteparcours. WeerGODEN. Jammer Thierry, volgend jaar beter. Geen waaiers, helemaal niks. Dus wordt het een enorm kansloze saaie sprintersrit, Thijsje Zonneveld hangt alvast met z'n lul op de letter z van zijn toetsenbord. Deze rit, die dus het aanzien niet waard zal zijn, begint om 13:55. Na een neutralisatie van tien minuten vertrekken we om 14:05 definitief. Een laat vertrek, want de sprintersritten moeten korter. Op zich mee eens, absoluut. Daardoor wel integraal te bewonderen bij de Belg, die zijn er meteen bij. De NOS blijkbaar pas om 15:00, maar dat maakt vandaag bijzonder weinig uit. De PLAYER is er uiteraard ook meteen bij, voor de fans van Jan en Bobbie. Eurosport 2 ook, maar dat heeft niemand. We verwachten de aankomst tussen 17:26 en 17:46 en je bent een ontzettend domme lul als je voor 17:00 zit te kijken.



Als het niet gaat waaien wordt dit gewoon een massasprint. Eentje zonder veel gedoe, want het is een makkelijke rit zonder veel gevaarlijke obstakels in de finale. De laatste kilometers zijn iets technischer, maar voor zover het tegenwoordig nog lukt een veilige finale te organiseren in het centrum van een grote stad is dit nog een behoorlijk goede poging. Wel benieuwd hoeveel renners interesse hebben om in de vlucht van de dag te zitten. Een paar dagen terug slaagde Van Moer bijna in zijn poging, vooral ook omdat de controle in het peloton toch ver te zoeken was. Dat zou nogal wat mannen kunnen inspireren om vandaag een poging te wagen. Korte rit ook maar, dus die inspanning kan er wel vanaf. Maar oké, we gaan er maar vanuit dat ze in het peloton geleerd hebben van dinsdag en dat het een massasprint wordt.
1. Cavendish. Ja, goh. Won hier in 2008 en in 2011, het zou crimineel zijn om een andere naam te noemen. Dit is zijn stad. Zou waarschijnlijk ook wel behoorlijk uniek zijn als hij drie keer op dezelfde plek wint, voor zo'n succes lijkt Parijs toch eerder een geschikte stad. Na de sprint van een paar dagen geleden is hij sowieso de favoriet. Nummertje 32 komt eraan, waar gaat dit eindigen?
2. Merlier. Je mag hopen dat ze bij Alpecin zo slim zijn om vandaag weer voor Merlier te gaan. Toch de rappere van de twee. Philipsen moet het eerder hebben van een lastigere aankomst, en deze aankomst is totaal niet lastig. Dus, Merlier. Simpel, eigenlijk. Als ze hem goed afzetten kan hij ook zomaar winnen, maar dat gaat niet altijd lukken dus houden we het vandaag op een tweede plaats.
3. Van Aert. Wout gaat weer sprinten, heeft ie gezegd. Nou, dan eindigt ie ook meteen vooraan. Niet helemaal vooraan, want gisteren bleek wel weer dat de hoogvorm er nog niet is. Massasprintjes regelen zal daarom ook een moeilijker verhaal worden dan vorig jaar.
4. Bouhanni. Na een derde en een tweede plaats een eerste plaats? Nee joh, niet zo gek doen. Gewoon weer terug naar de ouderwetse vierde plaats. Is ook wel voldoende.
5. Sagan. Gewoon.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 00:45:35 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200150542


Met een nieuwe UI, want na die prestatie van gisteren mogen de werken van Iñigo San Millán niet onbenoemd blijven. @doctorinigo, de man achter het huidige succes van Tadej Pogacar en de man achter het toekomstige succes van Juan Ayuso.

Matxin, Gianetti en San Millán, de nieuwe heilige drie-eenheid. Kale koppen, niet te stoppen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200151581
Quote uit de OP:
quote:
.......
2. Merlier. Je mag hopen dat ze bij Alpecin zo slim zijn om vandaag weer voor Merlier te gaan. Toch de rappere van de twee. Philipsen moet het eerder hebben van een lastigere aankomst, en deze aankomst is totaal niet lastig. Dus, Merlier. Simpel, eigenlijk. Als ze hem goed afzetten kan hij ook zomaar winnen, maar dat gaat niet altijd lukken dus houden we het vandaag op een tweede plaats.
Volgens Sporza gaat Alpecin-Fenix opnieuw de kaart Philipsen trekken in de sprint.
.
https://sporza.be/nl/2021(...)print~1625082732174/

[ Bericht 3% gewijzigd door Idisrom op 01-07-2021 09:59:58 ]
pi_200151636
AlpecinGoden gaan weer de kaart Philipsen trekken. _O-
Jack does it in real time...
pi_200151784
Jeetje dat gejank wordt nog beloond ook.
  donderdag 1 juli 2021 @ 08:16:28 #6
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200151794
Ze willen iedereen in de ploeg tevreden houden...dom, want op deze manier gooien ze een gouden kans op een ritzege weg.
  donderdag 1 juli 2021 @ 08:26:53 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_200151867
Wordt het niet eens tijd voor ‘the making of’ @Rellende_Rotscholier?

Ik en velen met mij zijn benieuwd hoe je dit soort stukjes proza genereert. ‘s Avonds laat? Met een glas wijn of bier naast je MacBook? Een pijp zelfs?
pi_200151928
Als Maarten en Herbert dit voorlezen vanmiddag hebben ze meteen 3 saaie uren overbrugd :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200151947
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
Wordt het niet eens tijd voor ‘the making of’ @:Rellende_Rotscholier?

Ik en velen met mij zijn benieuwd hoe je dit soort stukjes proza genereert. ‘s Avonds laat? Met een glas wijn of bier naast je MacBook? Een pijp zelfs?
Minimaal 6 untappd checkins tijdens het typen van elk stukje denk ik!
Jack does it in real time...
pi_200152052
quote:
10s.gif Op donderdag 1 juli 2021 07:52 schreef DeeBee het volgende:
AlpecinGoden gaan weer de kaart Philipsen trekken. _O-
Dit kwam van Rickaert tijdens een telefoongesprek voor een podcast van Sporza. Weet niet of je dit al te serieus moet nemen want daarna zei hij iets dat ze voor 5 verschillende winnaars binnen het team willen gaan. Volgens mij allemaal met een knipoog dus.
pi_200152090
Zouden ze misschien groen willen proberen met Philipsen ?
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  donderdag 1 juli 2021 @ 08:59:42 #12
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200152157
Zou het ook niet meespelen dat Merlier misschien naar QS gaat en Phillipsen een blijvertje is?
pi_200152180
quote:
2s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:59 schreef Beregd het volgende:
Zou het ook niet meespelen dat Merlier misschien naar QS gaat en Phillipsen een blijvertje is?
Dat is ook niet meer dan een gerucht toch? Heeft ook nog gewoon een contract voor volgend jaar
pi_200152315
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:50 schreef franklop het volgende:
Zouden ze misschien groen willen proberen met Philipsen ?
Daar lijkt hij niet sterk genoeg voor te zijn.
  donderdag 1 juli 2021 @ 09:18:23 #15
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_200152386
Die Philipsen is 23. Merlier is 28 en is op dit moment misschien wel de beste sprinter van de wereld (na Ewan).

Ik zou er niet vrolijk van worden als een 23-jarige snotneus kansen gaat eisen in een Tour waar je zelf de 2e etappe hebt gewonnen. Ja, in een aankomst die hem beter ligt, maar niet omdat het nu zijn beurt zou moeten zijn. _O-

Maar goed, wellicht is het gewoon helemaal geen issue binnen de ploeg en maken we het groter dan het is.
pi_200152503
Zou Tim niet gewoon na weekje uit moeten stappen om in de Vuelta zijn trilogie te voltooien?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Redactie Sport donderdag 1 juli 2021 @ 09:30:47 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_200152542
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 07:43 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Volgens Sporza gaat Alpecin-Fenox opnieuw de kaart Philipsen trekken in de sprint.
.
https://sporza.be/nl/2021(...)print~1625082732174/
Wel fijn dat ze dat ruim op tijd melden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_200152641
quote:
Alpecin-Fenix wint liever met drie renners één keer, dan meerdere keren met één. Daar komt bij dat Merlier zijn seizoen al geslaagd is met ritwinst in de Giro en de Tour. Philipsen won de Scheldeprijs en schoot verder alleen raak in de Ronde van Turkije. Merlier snapt dus wel dat Philipsen nu even de voorkeur krijgt. 'Natuurlijk sprint ik liever zelf. Maar ik kan me perfect in de verdeling vinden. Ik heb m’n rit al gewonnen, maar anders zou ik dat ook gezegd hebben', stelt hij in Het Laatste Nieuws.

Philipsen zal geen oneindige kansen krijgen en hij weet dus dat hij in de eerste week zal moeten leveren. 'Op termijn denk ik niet dat ik moet onderdoen voor Tim. Maar dit is nog niet mijn beste jaar. Dat probeer ik recht te zetten', zo weet hij zelf. De jonge Belg won vorig jaar een rit in de Vuelta, maar hij is eerlijk en weet dat Merlier dit jaar het momentum heeft. Winnen of rijden voor Merlier, zo lijkt het te worden. 'In de Tour mag je geen kansen laten liggen.'
pi_200152655
Ik vind die Philipsen zo onsympathiek.. honderd keer liever Merlier.. Kan misschien ook komen doordat ik een ontactische keuze heb gemaakt in een tourpoultje waarbij je minpunten krijgt voor een 'zwarte renner' zodra die in de top10 eindigt en ik daar Philipsen heb opgegeven :P :')
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200152720
Ik vond merlier met zijn vingertje nou ook niet zo sympathiek overkomen, al was dat wellicht vooral enorme dommigheid.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 09:53:49 #21
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200152771
twitter
pi_200152787
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:48 schreef skysherrif het volgende:
Ik vond merlier met zijn vingertje nou ook niet zo sympathiek overkomen, al was dat wellicht vooral enorme dommigheid.
Eens, dat interview blonk ook niet uit van helderheid. Maar goed, het blijven sprinters :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  donderdag 1 juli 2021 @ 09:56:53 #23
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_200152810
Merlier heeft ooit met Cameron staan zoenen toen ze nog een mondmasker voor neus en lippen had.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200152828
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:48 schreef skysherrif het volgende:
Ik vond merlier met zijn vingertje nou ook niet zo sympathiek overkomen, al was dat wellicht vooral enorme dommigheid.
Dat vingergebaar hadden ze van te voren afgesproken in de ploeg.
pi_200152859
quote:
2s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:59 schreef Beregd het volgende:
Zou het ook niet meespelen dat Merlier misschien naar QS gaat en Phillipsen een blijvertje is?
Dat is nieuws voor mij. Ik verwachtte eerder dat Philipsen naar een andere ploeg zou gaan.
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:03:39 #26
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200152869
Merlier achter Michael Morkov ;(

Dan hoeven de andere sprinters niet meer op te komen dagen
pi_200152877
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:27 schreef Steven184 het volgende:
Zou Tim niet gewoon na weekje uit moeten stappen om in de Vuelta zijn trilogie te voltooien?
Daarom had ik ook verwacht dat zij vandaag voor Tim zouden gaan, omdat hij toch niet de Champos d'' Elyssee haalt. En de sprintkansen voor Philipsen bewaren voor na de Alpen
pi_200152880
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:27 schreef Steven184 het volgende:
Zou Tim niet gewoon na weekje uit moeten stappen om in de Vuelta zijn trilogie te voltooien?
Dan kan hij juist nu wel voor de zege gaan toch? Dan zou dit zijn laatste kans zijn.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:13:34 #29
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_200152987
Als Philipsen echt mag sprinten komt 32 wel erg dicht.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200152994
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:04 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Daarom had ik ook verwacht dat zij vandaag voor Tim zouden gaan, omdat hij toch niet de Champos d'' Elyssee haalt. En de sprintkansen voor Philipsen bewaren voor na de Alpen
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:04 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dan kan hij juist nu wel voor de zege gaan toch? Dan zou dit zijn laatste kans zijn.
Was niet duidelijk, maar bedoelde daarmee inderdaad dat ze vandaag lekker voor Tim moeten gaan.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:14:08 #31
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200152996
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:27 schreef Steven184 het volgende:
Zou Tim niet gewoon na weekje uit moeten stappen om in de Vuelta zijn trilogie te voltooien?
Volgende week liggen er nog 3 volle sprintkansen. Die kansen moet hij als de intrinsiek rapste sprinter gewoon grijpen. Als Merlier volgend weekend afstapt, dan heeft hij tijd genoeg om zich op de Vuelta voor te bereiden. Hij heeft eigenlijk ook maar 1 weekje Giro gedaan. Daar heeft hij zich niet kapot gereden lijkt me.
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:19:26 #32
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200153062
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:18 schreef Zwansen het volgende:
Die Philipsen is 23. Merlier is 28 en is op dit moment misschien wel de beste sprinter van de wereld (na Ewan).

Ik zou er niet vrolijk van worden als een 23-jarige snotneus kansen gaat eisen in een Tour waar je zelf de 2e etappe hebt gewonnen. Ja, in een aankomst die hem beter ligt, maar niet omdat het nu zijn beurt zou moeten zijn. _O-

Maar goed, wellicht is het gewoon helemaal geen issue binnen de ploeg en maken we het groter dan het is.
Philipsen is natuurlijk gehaald met het belofte de tour te rijden. Merlier is er maar later aan toegevoegd na zijn vroege opgave in de giro. Vandaar de frustratie bij Philipsen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:20:16 #33
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200153070
Dit is vlak vlak vlak, dat is toch precies voor Merlier?

Volgende week etappe 10 met klein bergje, lijkt me dan weer voor Philipsen als daar doorgereden wordt. Etappe 12 voor Philipsen, etappe 13 Philipsen, etappe 19 Merlier en Champs voor Merlier.
pi_200153082
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:58 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Dat vingergebaar hadden ze van te voren afgesproken in de ploeg.
Daar heeft hij zich op knullige wijze aardig uitgeluld. Philipsen is geen type dat van zijn hart een moordkuil maakt en Rickaert is ongetwijfeld team Merlier.
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:21:29 #35
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_200153088
Philipsen heeft wel serieus last van grootheidswaanzin. Bij Matxin heeft hij toentertijd ook allerlei dingen geëist, die misschien niet eens bevordelijk waren voor zijn carrière.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200153196
quote:
2s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:19 schreef Beregd het volgende:

[..]

Philipsen is natuurlijk gehaald met het belofte de tour te rijden. Merlier is er maar later aan toegevoegd na zijn vroege opgave in de giro. Vandaar de frustratie bij Philipsen.
Allemaal leuk en wel maar deze aankomst is zo ongeveer voor Merlier gemaakt. Beste oplossing is dat Merlier en Matje over ongeveer een week allebei eruit stappen. Matje voor de OS en Merlier voor de rest van het seizoen en eventueel de Vuelta. Hoewel ze daar niet scheutig zijn met sprintaankomsten.

Als ik Merlier was zou ik trouwens nog eens goed nadenken over DQS. Want de meeste sprinters houden het daar ook niet erg lang vol en de druk is enorm, hoewel je er veel kunt winnen. De grote vraag zal ook zijn hoe ver Jakobsen komt in zijn herstel want die lijkt me voor de lange termijn toch interessanter voor DQS. Nu al tekenen voor na volgend jaar is daarmee risicovol voor Merlier.
pi_200153217
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:39 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Bijzondere redenering. En Merlier legt zich er nog makkelijker bij neer dan Kelderman vorig jaar vis à vis Hindley. Minder assertief dan Kelderman, een prestatie dunkt me.
pi_200153231
Zowel Merlier als Phillipsen zijn randdebielen. Mario de Clercq is de mentor van Merlier, dan weet je het wel. Sluit niet uit dat Alpecin gewoon voor Merlier moet gaan, Phillipsen kan nooit van zijn leven een vlakke massaspurt winnen in dit peloton.

(In B4 hij vandaag wint ;( )
pi_200153246
Maar gaat Cav niet gewoon no. 32 neerleggen vandaag..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200153543
Ze kunnen beter MVP laten sprinten.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200153631
quote:
2s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:19 schreef Beregd het volgende:

[..]

Philipsen is natuurlijk gehaald met het belofte de tour te rijden. Merlier is er maar later aan toegevoegd na zijn vroege opgave in de giro. Vandaar de frustratie bij Philipsen.
En Philipsen rijdt de Tour en kan ook voor eigen kansen gaan. Zeker als Merlier er vroegtijdig uitstapt. Maar kansen moet je wel grijpen. Philipsen maakte het niet af toen er voor hem werd gereden.

Etappe van vandaag maakt Merlier meer kans om te winnen dan Philipsen.
pi_200153645
quote:
10s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:36 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Minimaal 6 untappd checkins tijdens het typen van elk stukje denk ik!
Doorgaans wat Baskische doping.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 11:55:41 #43
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_200154053
quote:
10s.gif Op donderdag 1 juli 2021 07:52 schreef DeeBee het volgende:
AlpecinGoden gaan weer de kaart Philipsen trekken. _O-
Mon dieu :')
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_200154182
Nummer 32 voor Cav. Merlier, lekker gewerkt pik.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 1 juli 2021 @ 12:10:41 #45
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_200154192
twitter


Gisteren na de tijdrit zijn ze getest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pino112 op 01-07-2021 12:15:46 ]
pi_200154217
https://www.bicycling.com(...)cijfers-van-pogacar/

Het is weer tijd voor speculeren met cijfers
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:21:54 #47
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_200154331
Jasper op een vlakke aankomst gaat hier echt niet winnen. Je gaat als ploeg toch verdomme geen ritzeges weggeven voor de goede vrede. Merlier is een doetje.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_200154388
Parodie op een ploeg als ze dat doen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 12:29:26 #49
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200154412
twitter



Soler geeft ook nog een sneer naar de Internationale Wielerunie UCI. "De UCI geeft duidelijk alleen maar om stomme maatregelen, zoals het weggooien van bidons. Maar met serieuze zaken zoals onze veiligheid, moeien ze zich niet. Ze zijn er alleen maar voor nonsens."
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:30:23 #50
2796 Rocket Ride
Na regen komt prijzenregen
pi_200154423
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
Wordt het niet eens tijd voor ‘the making of’ @:Rellende_Rotscholier?

Ik en velen met mij zijn benieuwd hoe je dit soort stukjes proza genereert. ‘s Avonds laat? Met een glas wijn of bier naast je MacBook? Een pijp zelfs?
Het is werkelijk niet te geloven hoe fraai en uitgebreid dat telkens is. Chapeau!
pi_200154432
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
Wordt het niet eens tijd voor ‘the making of’ @:Rellende_Rotscholier?

Ik en velen met mij zijn benieuwd hoe je dit soort stukjes proza genereert. ‘s Avonds laat? Met een glas wijn of bier naast je MacBook? Een pijp zelfs?
The making of @Rellende_Rotscholier klinkt als een foute pornofilm.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 1 juli 2021 @ 12:38:42 #52
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_200154508
twitter

En door.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 12:39:07 #53
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200154512
quote:
De Franse toeschouwster die vorige zaterdag tijdens de eerste rit van de Ronde van Frankrijk een massale val veroorzaakte in het peloton zat donderdagmorgen nog steeds in hechtenis. Dat verklaarde kolonel Nicolas Duvinage, de commandant van de politie van Finistère. Er vond ook een huiszoeking plaats op haar woonplaats.
:D
pi_200154596
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:38 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
En door.
Waardeloos.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:46:59 #55
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200154597
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:39 schreef Momo het volgende:

[..]

:D
Manmanman, ze kunnen ook overdrijven.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 12:47:50 #56
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 12:48:14 #57
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_200154607
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:38 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
En door.
CAPS LOCK DAY WAS AFGELOPEN MAANDAG AL
pi_200154623
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:39 schreef Momo het volgende:

[..]

:D
Wel zo handig, anders wordt het lastig zoeken.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_200154639
Bij de huiszoeking zijn 78 kartonnen bordjes en Opi en Omi in beslag genomen.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_200154646
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:39 schreef Momo het volgende:

[..]

:D
Wel benieuwd wat ze precies proberen te vinden
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 12:52:02 #61
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200154661
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Wel benieuwd wat ze precies proberen te vinden
Omi en Opi
pi_200154670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Wel benieuwd wat ze precies proberen te vinden
Het moordwapen natuurlijk, dat kartonnen bord!
Jack does it in real time...
pi_200154678
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:14 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Volgende week liggen er nog 3 volle sprintkansen. Die kansen moet hij als de intrinsiek rapste sprinter gewoon grijpen. Als Merlier volgend weekend afstapt, dan heeft hij tijd genoeg om zich op de Vuelta voor te bereiden. Hij heeft eigenlijk ook maar 1 weekje Giro gedaan. Daar heeft hij zich niet kapot gereden lijkt me.
:Y

En dan kan daarna Philipsen nog wat sprinten. Iedereen tevreden.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:57:31 #64
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_200154749
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:39 schreef Momo het volgende:

[..]

:D
Een kolonel van de politie. Die heeft nog in Algerije gediend?
pi_200154824
Eigenlijk is het wel logisch dat ze de laatste jaren minder tijdritten in het begin van de Tour hebben hè. Want vorig jaar werd de Tour in de tijdrit beslist en dit jaar lijkt het na de tijdrit ook al ongeveer voorbij ...
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 13:05:52 #66
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200154855
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:26 schreef Zwansen het volgende:
Wordt het niet eens tijd voor ‘the making of’ @:Rellende_Rotscholier?

Ik en velen met mij zijn benieuwd hoe je dit soort stukjes proza genereert. ‘s Avonds laat? Met een glas wijn of bier naast je MacBook? Een pijp zelfs?
Men neme een laptop (geen MacBook). Men denkt, een paar weken voor de Tour, goh, als men nu alvast in de loze uurtjes wat stukjes tekst verwerkt, hoeft men tijdens de Tour niet steevast tot vier uur 's nachts door te werken. Men doet niets met deze gedachte. Men merkt dat de Tour gaat beginnen en men begint te tikken.

Men neme op de laptop een roadbook, Gogl Maps, Streetview, de officiële site, PCS, LFR en cronoescalada. Men gebruikt het roadbook, de officiële site en uiteraard Google, Wikipedia en allerhande toeristische sites om een beeld te vormen over de startplaats. PCS voor de wielerfeitjes. Men kijkt naar het parcours via Google Maps en Streetview. Men scrollt door het parcours en men ziet iedere bocht, iedere drempel, iedere rotonde in beeld verschijnen. Men tikt, en tikt, en tikt. Men hoopt in de omgeving fraaie bouwwerken te ontwaren, zodat men de woordenbrij op kan vrolijken met een plaatje. Men zoekt wat informatie op over plaatsen die interessant lijken. Men beschrijve het parcours op basis van de oogtest en door het parcours in cronoescalada te gooien. Enzovoorts, enzovoorts.

Dit alles doorgaans in de nacht, want wat is plannen? Soms tijdens de rit, als het erg saai is. Soms met een biertje, vaak broodnuchter. Geen pijp, want roken is voor proleten. De Tour is altijd extra hinderlijk wegens het hebben van allerhande praatprogramma's, waardoor het stukje plannen alleen maar lastiger wordt. Daarnaast betrap ik me er toch op dat ik soms naar een potje voetbal zit te kijken, met als gevolg, DIEP in de nacht.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:05:54 #67
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_200154856
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:02 schreef JohnDDD het volgende:
Eigenlijk is het wel logisch dat ze de laatste jaren minder tijdritten in het begin van de Tour hebben hè. Want vorig jaar werd de Tour in de tijdrit beslist en dit jaar lijkt het na de tijdrit ook al ongeveer voorbij ...
Het zou helpen als de beste tijdrijders onder de klassementsmannen niet ook de beste klimmers waren, maar dat is sinds Wiggins niet meer zo.

En voor 2005 eigenlijk ook al niet.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:08:46 #68
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_200154891
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Men neme een laptop (geen MacBook). Men denkt, een paar weken voor de Tour, goh, als men nu alvast in de loze uurtjes wat stukjes tekst verwerkt, hoeft men tijdens de Tour niet steevast tot vier uur 's nachts door te werken. Men doet niets met deze gedachte. Men merkt dat de Tour gaat beginnen en men begint te tikken.

Men neme op de laptop een roadbook, Gogl Maps, Streetview, de officiële site, PCS, LFR en cronoescalada. Men gebruikt het roadbook, de officiële site en uiteraard Google, Wikipedia en allerhande toeristische sites om een beeld te vormen over de startplaats. PCS voor de wielerfeitjes. Men kijkt naar het parcours via Google Maps en Streetview. Men scrollt door het parcours en men ziet iedere bocht, iedere drempel, iedere rotonde in beeld verschijnen. Men tikt, en tikt, en tikt. Men hoopt in de omgeving fraaie bouwwerken te ontwaren, zodat men de woordenbrij op kan vrolijken met een plaatje. Men zoekt wat informatie op over plaatsen die interessant lijken. Men beschrijve het parcours op basis van de oogtest en door het parcours in cronoescalada te gooien. Enzovoorts, enzovoorts.

Dit alles doorgaans in de nacht, want wat is plannen? Soms tijdens de rit, als het erg saai is. Soms met een biertje, vaak broodnuchter. Geen pijp, want roken is voor proleten. De Tour is altijd extra hinderlijk wegens het hebben van allerhande praatprogramma's, waardoor het stukje plannen alleen maar lastiger wordt. Daarnaast betrap ik me er toch op dat ik soms naar een potje voetbal zit te kijken, met als gevolg, DIEP in de nacht.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Ja, waarom solliciteer je niet bij een wielersite zodat je er geld voor kan vangen. Die voorbeschouwingen op Wielerflits zijn broddelwerken.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_200154911
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:02 schreef JohnDDD het volgende:
Eigenlijk is het wel logisch dat ze de laatste jaren minder tijdritten in het begin van de Tour hebben hè. Want vorig jaar werd de Tour in de tijdrit beslist en dit jaar lijkt het na de tijdrit ook al ongeveer voorbij ...
De tijden van tijdritten van 60 km zijn (gelukkig) voorbij. Ik vind het prima zo, die relatief korte tijdritten. Specialisten kunnen er dan voor gaan, je kunt wat verschil maken, maar uiteindelijk zal het toch in de bergen moeten gebeuren.

Als je twee van die lange tijdritten erin stopt, kun je verschillen maken van vele minuten.

Begreep ook dat de tv-kijker niet echt warm loopt voor tijdritten. Wel voor spannende bergritten.
pi_200154999
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Men neme een laptop (geen MacBook). Men denkt, een paar weken voor de Tour, goh, als men nu alvast in de loze uurtjes wat stukjes tekst verwerkt, hoeft men tijdens de Tour niet steevast tot vier uur 's nachts door te werken. Men doet niets met deze gedachte. Men merkt dat de Tour gaat beginnen en men begint te tikken.

Men neme op de laptop een roadbook, Gogl Maps, Streetview, de officiële site, PCS, LFR en cronoescalada. Men gebruikt het roadbook, de officiële site en uiteraard Google, Wikipedia en allerhande toeristische sites om een beeld te vormen over de startplaats. PCS voor de wielerfeitjes. Men kijkt naar het parcours via Google Maps en Streetview. Men scrollt door het parcours en men ziet iedere bocht, iedere drempel, iedere rotonde in beeld verschijnen. Men tikt, en tikt, en tikt. Men hoopt in de omgeving fraaie bouwwerken te ontwaren, zodat men de woordenbrij op kan vrolijken met een plaatje. Men zoekt wat informatie op over plaatsen die interessant lijken. Men beschrijve het parcours op basis van de oogtest en door het parcours in cronoescalada te gooien. Enzovoorts, enzovoorts.

Dit alles doorgaans in de nacht, want wat is plannen? Soms tijdens de rit, als het erg saai is. Soms met een biertje, vaak broodnuchter. Geen pijp, want roken is voor proleten. De Tour is altijd extra hinderlijk wegens het hebben van allerhande praatprogramma's, waardoor het stukje plannen alleen maar lastiger wordt. Daarnaast betrap ik me er toch op dat ik soms naar een potje voetbal zit te kijken, met als gevolg, DIEP in de nacht.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Ik mis 'mijn' Procycling met de spreekbeurt stukjes van Gouvenou?
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 13:21:09 #71
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200155030
quote:
9s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:18 schreef showtimer het volgende:

[..]

Ik mis 'mijn' Procycling met de spreekbeurt stukjes van Gouvenou?
Oja, scherp. Excuses. :@

De open deuren van Gouvenou blijken wel van een enorme toegevoegde waarde te zijn.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200155113
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:05 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Het zou helpen als de beste tijdrijders onder de klassementsmannen niet ook de beste klimmers waren, maar dat is sinds Wiggins niet meer zo.

En voor 2005 eigenlijk ook al niet.
Tsja, daarvoor hadden we Armstrong, Ullrich, Indurain, Hinault ... het waren eerder uitzonderingen dat de beste klimmers niet ook de beste tijdrijders waren. Nou was Indurain misschien niet altijd de beste klimmer, maar hij kon meestal wel gewoon aanhaken of iemand een ritje gunnen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200155128
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

De tijden van tijdritten van 60 km zijn (gelukkig) voorbij. Ik vind het prima zo, die relatief korte tijdritten. Specialisten kunnen er dan voor gaan, je kunt wat verschil maken, maar uiteindelijk zal het toch in de bergen moeten gebeuren.

Als je twee van die lange tijdritten erin stopt, kun je verschillen maken van vele minuten.

Begreep ook dat de tv-kijker niet echt warm loopt voor tijdritten. Wel voor spannende bergritten.
Ik vind ook ongeveer 50 tijdritkilometers prima, het liefst verdeeld over twee tijdritten, waarvan 1 klimtijdrit. Zelf vind ik het wel mooi spektakel om naar te kijken. Beter dan die bergritten waar ze de finish in het dal leggen of die de verwachtingen gewoonweg niet waarmaken en beter dan vlakke sprintersetappes.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200155139
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Oja, scherp. Excuses. :@

De open deuren van Gouvenou blijken wel van een enorme toegevoegde waarde te zijn.
Deskundige analyses

Hoe lang blijft Iñigo? Het is wel wennen hoor.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:29:36 #75
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_200155143
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Men neme een laptop (geen MacBook). Men denkt, een paar weken voor de Tour, goh, als men nu alvast in de loze uurtjes wat stukjes tekst verwerkt, hoeft men tijdens de Tour niet steevast tot vier uur 's nachts door te werken. Men doet niets met deze gedachte. Men merkt dat de Tour gaat beginnen en men begint te tikken.

Men neme op de laptop een roadbook, Gogl Maps, Streetview, de officiële site, PCS, LFR en cronoescalada. Men gebruikt het roadbook, de officiële site en uiteraard Google, Wikipedia en allerhande toeristische sites om een beeld te vormen over de startplaats. PCS voor de wielerfeitjes. Men kijkt naar het parcours via Google Maps en Streetview. Men scrollt door het parcours en men ziet iedere bocht, iedere drempel, iedere rotonde in beeld verschijnen. Men tikt, en tikt, en tikt. Men hoopt in de omgeving fraaie bouwwerken te ontwaren, zodat men de woordenbrij op kan vrolijken met een plaatje. Men zoekt wat informatie op over plaatsen die interessant lijken. Men beschrijve het parcours op basis van de oogtest en door het parcours in cronoescalada te gooien. Enzovoorts, enzovoorts.

Dit alles doorgaans in de nacht, want wat is plannen? Soms tijdens de rit, als het erg saai is. Soms met een biertje, vaak broodnuchter. Geen pijp, want roken is voor proleten. De Tour is altijd extra hinderlijk wegens het hebben van allerhande praatprogramma's, waardoor het stukje plannen alleen maar lastiger wordt. Daarnaast betrap ik me er toch op dat ik soms naar een potje voetbal zit te kijken, met als gevolg, DIEP in de nacht.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Een potje voetjebal kijken, waarom?
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:03 #76
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200155163
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:29 schreef showtimer het volgende:

[..]

Deskundige analyses

Hoe lang blijft Iñigo? Het is wel wennen hoor.
Hij is niet moeders mooiste hè?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200155204
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:28 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik vind ook ongeveer 50 tijdritkilometers prima, het liefst verdeeld over twee tijdritten, waarvan 1 klimtijdrit. Zelf vind ik het wel mooi spektakel om naar te kijken. Beter dan die bergritten waar ze de finish in het dal leggen of die de verwachtingen gewoonweg niet waarmaken en beter dan vlakke sprintersetappes.
Ja, mooi aantal. Je kunt wat verschil maken, zodat veel renners in een bergrit iets moeten gaan proberen, maar het is niet meteen beslist.

Die tijdritten van 60 km waar Indurain alles op 3 minuten of meer rijdt waren echt aids. Net zoals die ploegentijdritten van 80 km of meer.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 13:35:42 #78
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200155228
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:29 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]

Een potje voetjebal kijken, waarom?
Ik heb niet overal een antwoord op.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200155239
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Hij is niet moeders mooiste hè?
Het lijkt wel een kale Alfdan.
pi_200155253
Keuzestress bij Alpecin-Fenix, dat in deze Tour met twee topsprinters uitpakt: Tim Merlier en Jasper Philipsen. “Als ik ’s morgens wakker word, weet ik niet of ik ga sprinten”, vertelde Merlier ons gisteren. “Dat wordt ons pas twee uur voor de start – in de teambus – verteld.”

Tim Merlier kwam in de openingsrit in deze Tour ten val en liep daarbij een gekneusde dij en een verstuikte enkel op. Die besognes zijn achter de rug. “Ik had ook wat last van de knie. Daar stond maandag nog een ei op, maar de zwelling is intussen weg. Ook met de bil gaat het elke dag wat beter”, vertelde de sprinter gisteren aan Maxim Horssels, onze man in de Tour.

“Dus ik zou nog beter moeten zijn dan maandag, toen ik won”, lachte de rappe Oost-Vlaming. “Alleen… Ga ik mogen sprinten in Châteauroux? Dat weet ik nog niet. We zijn hier met twee snelle mannen, dus verdelen we de kansen. Maar ik hoop uiteraard dat het opnieuw aan mij is. Afwachten wat de ploegleiding beslist.”

En dat gebeurt volgens Merlier pas ’s ochtends in de teambus, tijdens de briefing. “Zo’n twee uur voor de start wordt de rit besproken, worden beelden getoond en wordt ons verteld hoe we het gaan aanpakken. Nee, als ik ’s morgens wakker word, weet ik nog niet of ik die dag mag sprinten. Al is het de bedoeling dat Jasper de ritten voor zijn rekening neemt waarin er een klimmetje overleefd moet worden. Hij rijdt beter bergop. En dat ik word ingezet bij de meer vlakke etappes.”

“We zijn allebei geen lead-out”
Philipsen deed maandag de lead-out voor Merlier. Dinsdag was het omgekeerd en trok Merlier de sprint aan voor de Limburger. “Eigenlijk ben ik geen lead-out”, zei Philipsen eerder. “Ja, maar ik ook niet”, reageert Merlier. “Laat ons duidelijk zijn, dat zijn we allebei niet. Dinsdag trok ik voor het eerst in mijn leven een sprint aan.”

“Het maakte me zowaar nerveus”, geeft hij toe. “Ik wilde het uiteraard goed doen. Net als Jasper maandag. Dat is geven en nemen. Het is ook goed gegaan. Op 180 meter van de finish, toen ik voelde dat ik mijn topsnelheid begon te verliezen, maakte ik plaats en kon Jasper aangaan. Ideaal, denk ik. Maar hopelijk kan ik in Châteauroux toch weer zelf aan de bak.”

Jonas Rickaert vertelde intussen aan Sporza dat hij vermoedde dat vandaag de kaart Philipsen getrokken zou worden. Nochtans is de etappe naar Châteauroux volledig vlak. Definitief uitsluitsel wellicht straks, een half uurtje voor de start. Dan passeren de renners in de mixed zone, waar ze de media te woord staan.

https://www.wielerflits.n(...)sprint-jasper-of-ik/
pi_200155282
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, mooi aantal. Je kunt wat verschil maken, zodat veel renners in een bergrit iets moeten gaan proberen, maar het is niet meteen beslist.

Die tijdritten van 60 km waar Indurain alles op 3 minuten of meer rijdt waren echt aids. Net zoals die ploegentijdritten van 80 km of meer.
Een ploegentijdrit zou nu de spanning wel weer terug hebben kunnen brengen aangezien Pokkie daar nu net niet het sterkste voor staat.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:39:52 #82
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200155288
quote:
Het lijkt wel of Nico Dick hier meeleest.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 13:40:03 #83
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200155291
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:36 schreef wimderon het volgende:

[..]

Het lijkt wel een kale Alfdan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200155315
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:39 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Een ploegentijdrit zou nu de spanning wel weer terug hebben kunnen brengen aangezien Pokkie daar nu net niet het sterkste voor staat.
Een korte ploegentijdrit is best leuk. Maar zo'n ploegentijdrit van 80 km vind ik weinig aan.
pi_200155329
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een korte ploegentijdrit is best leuk. Maar zo'n ploegentijdrit van 80 km vind ik weinig aan.
Wanneer is dat voor het laatst gebeurd dan, zo lang?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200155399
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:42 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Wanneer is dat voor het laatst gebeurd dan, zo lang?
In 1993 was er eentje van 81 km, jaren daarna en ervoor ook 60+. Vind ik echt teveel van het goede.

In '91 individuele tijdritten van 73 en 57 km.
pi_200155411
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:42 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Wanneer is dat voor het laatst gebeurd dan, zo lang?
80 km is al een hele tijd terug, maar begin jaren 00 waren er wel een stuk langere ploegentijdritten:

• 1999: 3 tijdritten: 6,8 + 56 + 53= 115,8 km
• 2000: 2 tijdritten: 16,5 + 58,5 = 75 km (+ ploegentijdrit 70 km)
• 2001: 3 tijdritten: 8,2 + 32 + 61 = 101,2 km (+ ploegentijdrit 67 km)
• 2002: 3 tijdritten: 7 + 52 + 50 = 109 km (+ ploegentijdrit 67, 5 km)
• 2003: 3 tijdritten: 6,5 + 47 + 49 = 102,5 km (+ ploegentijdrit 69 km)
• 2004: 3 tijdritten: 6,1 + 15,5 + 55= 76,6 km (+ ploegentijdrit 64,5 km)
• 2005: 2 tijdritten: 19 + 55,5 = 74,5 km (+ ploegentijdrit 67,5 km)
• 2006: 3 tijdritten: 7 + 52 + 57 = 116 km
• 2007: 3 tijdritten: 8 + 54 + 56 = 118 km
• 2008: 2 tijdritten: 29 + 53 = 82 km
• 2009: 2 tijdritten: 15 + 40 = 55 km (+ ploegentijdrit 38 km)
• 2010: 2 tijdritten: 8,9 + 51 km: 59,9 km
• 2011: 1 tijdrit: 41 km (+ ploegentijdrit 23 km)
• 2012: 3 tijdritten: 6,4 + 41,5 + 53,5 = 101,4 km
• 2013: 2 tijdritten: 33 + 32: 65 km (+ ploegentijdrit 25 km)
• 2014: 1 tijdrit: 54 km
• 2015: 1 tijdrit: 13,8 km (+ ploegentijdrit 28 km)
• 2016: 2 tijdritten: 37,5 + 17 = 54,5 km
• 2017: 2 tijdritten: 14 + 22,5 = 36,5 km
• 2018: 1 tijdrit: 31 km (+ ploegentijdrit 35,5 km)
• 2019: 1 tijdrit: 27 km (+ ploegentijdrit 28 km)
• 2020: 1 tijdrit: 36 km

Maar toen waren er ook soms regel dat men maar een maximaal hoeveelheid tijd kon verliezen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:50:21 #88
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200155412
Ik wil graag binnen negen minuten weten van Alpecin wie ze gaan uitspelen
pi_200155421
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik wil graag binnen negen minuten weten van Alpecin wie ze gaan uitspelen
Ik mag hopen dat ze voor Merlier gaan
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_200155471
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik wil graag binnen negen minuten weten van Alpecin wie ze gaan uitspelen
Roodhooftbonus is de rubriek al beu bij Renaat.
https://sporza.be/nl/2021(...)komst~1625139448490/
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:59:18 #91
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_200155519
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Men neme een laptop (geen MacBook). Men denkt, een paar weken voor de Tour, goh, als men nu alvast in de loze uurtjes wat stukjes tekst verwerkt, hoeft men tijdens de Tour niet steevast tot vier uur 's nachts door te werken. Men doet niets met deze gedachte. Men merkt dat de Tour gaat beginnen en men begint te tikken.

Men neme op de laptop een roadbook, Gogl Maps, Streetview, de officiële site, PCS, LFR en cronoescalada. Men gebruikt het roadbook, de officiële site en uiteraard Google, Wikipedia en allerhande toeristische sites om een beeld te vormen over de startplaats. PCS voor de wielerfeitjes. Men kijkt naar het parcours via Google Maps en Streetview. Men scrollt door het parcours en men ziet iedere bocht, iedere drempel, iedere rotonde in beeld verschijnen. Men tikt, en tikt, en tikt. Men hoopt in de omgeving fraaie bouwwerken te ontwaren, zodat men de woordenbrij op kan vrolijken met een plaatje. Men zoekt wat informatie op over plaatsen die interessant lijken. Men beschrijve het parcours op basis van de oogtest en door het parcours in cronoescalada te gooien. Enzovoorts, enzovoorts.

Dit alles doorgaans in de nacht, want wat is plannen? Soms tijdens de rit, als het erg saai is. Soms met een biertje, vaak broodnuchter. Geen pijp, want roken is voor proleten. De Tour is altijd extra hinderlijk wegens het hebben van allerhande praatprogramma's, waardoor het stukje plannen alleen maar lastiger wordt. Daarnaast betrap ik me er toch op dat ik soms naar een potje voetbal zit te kijken, met als gevolg, DIEP in de nacht.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Stuur maar een Tikkie voor een kleine bijdrage. _O_

Of wordt Danny dan boos? :D
pi_200155529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik wil graag binnen negen minuten weten van Alpecin wie ze gaan uitspelen
Ze gaan het onderweg bepalen
  donderdag 1 juli 2021 @ 14:01:38 #93
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_200155545
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:00 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Ze gaan het onderweg bepalen
:')

Volgende stap is tijdens de sprint bepalen?
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 14:01:52 #94
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200155547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:00 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Ze gaan het onderweg bepalen
Ik ga toch voor Merlier in de pooltjes anders is het niet logisch
  donderdag 1 juli 2021 @ 14:02:52 #95
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200155559
Een voorouder van me komt uit Châtellerault. Komt wel soort van bijna dichtbij zo.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200155562
Mathieu schijnt ergens Merlier te hebben gezegd.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_200155589
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:01 schreef hhh38 het volgende:

[..]

:')

Volgende stap is tijdens de sprint bepalen?
Zoals Ribery zijn penalties neemt?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_200155599
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:01 schreef hhh38 het volgende:

[..]

:')

Volgende stap is tijdens de sprint bepalen?
Of na de sprint bepalen, dan weet je zeker wie het beste heeft gesprint.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  donderdag 1 juli 2021 @ 14:06:31 #99
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200155610
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:05 schreef Felagund het volgende:

[..]

Of na de sprint bepalen, dan weet je zeker wie het beste heeft gesprint.
pi_200155627
Jeetje, ze vinden vier man al te veel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')