abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 02:50:18 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200121066
Etappe 4: Redon - Fougères, 150,4 km

Nou, ik dacht even een lekker kort stukje te kunnen tikken over een geschiedenisloze rit, valt dat even tegen. Het ging eigenlijk al vrij snel mis, terwijl het zo goed begon. Een kopgroepje dat meteen wegreed, met in dat kopgroepje wederom de vervelende act Ide Schelling. Die een bergpuntje kwam oprapen en zich daarna meteen weer liet uitzakken, dat was dan op zich nog wel slim bekeken. Het peloton had tijd om te ontspannen, maar dat namen sommige renners iets te serieus. Terwijl we door een paar badplaatsen reden, waar je altijd moet opletten, lette Geraint Thomas niet op. Een drempeltje over het hoofd gezien en hop, daar ging ie. Hij nam Robert Gesink mee in zijn val, die helaas moest opgeven. Het begin van een dramatische dag voor Jumbo-Visma. Thomas zelf had zijn schouder uit de kom, maar nadat de dokter dat euvel verholpen had sprong hij toch weer op de fiets en wist hij weer aan te sluiten in het peloton. Daarna werd het eigenlijk wel weer een rustige rit, met tussendoor alleen een vervelende stortbui. Richting de finale van de rit bleven er maar een paar koplopers over, te weten Cyril Barthe, Jelle Wallays en Michael Schär. Zij werden pas aan het eind van de rit weer ingerekend, terwijl te zien was dat het in het peloton steeds nerveuzer werd. In de laatste 15 kilometer van de rit zouden de renners over smalle wegen rijden, op acht kilometer van het eind zou het nog erger worden want dan zou die smalle en bochtige weg ook nog eens naar beneden gaan lopen. Blijkbaar was er gevraagd om daar dan de tijd op te nemen, wat een beetje ingaat tegen de geest van de sport, maar achteraf gezien niet eens zo'n slecht idee was geweest. Hoewel we nu altijd op een lastig punt uitkomen. Ligt het aan het parcours of aan de renners? De eerste valpartij lag toch vooral aan de renners zelf, hoewel het niet de breedste weg ooit was ging het wel rechtdoor. De tweede valpartij, waarbij Roglic voor de tweede keer deze Tour het asfalt opzocht, lag ook aan de renners zelf. Roglic leek een kwak te krijgen van Colbrelli en verloor meteen de controle over het stuur. Wel weer een rechte weg, ook al was het dan geen vierbaansweg.

De derde valpartij zou ik dan wel weer toe willen schrijven aan de organisatie. We moesten en we zouden aankomen in Pontivy, ter meerdere eer en glorie van de voorziter van de UCI, de despoot David Lappartient. Nooit gezien, een organisatie als de ASO die er alleen maar mee bezig lijkt te zijn de voorzitter van de UCI het ene na het andere pleziertje te gunnen. Stukje belangenverstrengeling. Maar, Pontivy ligt wat lager. Dus moest er gedaald worden naar dit dorp. Dalen over een bochtige en vrij smalle weg, tja, dat is natuurlijk wel vragen om problemen. Goed, de renners hadden het tempo kunnen aanpassen, maar dan kom je uit bij het aloude adagium: als ik het niet doe, doet een ander het wel. Dus smeet het voltallige, of nouja, inmiddels niet meer voltallige, peloton zich naar beneden. Een scherpe bocht naar links en hoppa, daar lagen ze weer. Al zie je dan bij de beelden van bovenaf wel weer dat het vooral een renner van Arkea is die niet aan het opletten is en iemand anders aantikt. Parcours of de renners? Laten we het op een combinatie houden, waarbij ik wel vind dat ze deze afdaling niet in de finale had mogen zitten op deze manier. Daar had men iets anders voor moeten verzinnen. Er zijn bredere wegen die naar Pontivy voeren, dus hadden ze maar voor een andere route moeten kiezen. Of beneden in Pontivy een extra lus in het parcours gooien, waardoor die afdaling niet zo diep in de finale zat. Maar goed, alsnog, de renners hoeven ook weer niet zó nerveus te doen. De Tour lijkt soms daadwerkelijk belangrijk te zijn voor die renners, uiteindelijk is het ook maar gewoon een koers. Als we die druk een beetje zouden kunnen verminderen los je ook al een hoop op. Enfin, bij die derde valpartij was vooral Jack Haig een groot slachtoffer, hij zou de finish niet halen. Ook Demare lag erbij, terwijl Pogacar werd opgehouden. Met een vrij klein groepje reden we verder naar de finish, waarna we op twee kilometer van het einde ineens de gele trui op kop zagen rijden.

Geen slechte move, als het zo nerveus is in het peloton is er eigenlijk maar één goede plek: de eerste. Bovendien bewees hij hier zijn ploeggenoten een enorme dienst mee, door zijn hoge tempo kon er gesprint gaan worden met een kleine groep. Hij reed de rest zelfs bijna los, vooral omdat hij weer eens door een bocht vloog. Zijn leadout duurde tot een kilometer van de finish, waarna de sterke Jonas Rickaert het mocht overnemen. Daarna was het op minder dan 500 meter van het eind de beurt aan Jasper Philipsen, die de leadout mocht verzorgen voor Tim Merlier. Dit deed Philipsen perfect, waarna Tim Merlier in de perfecte positie aan de sprint kon beginnen. Het werd nog perfecter voor Alpecin, omdat Ewan besloot het wiel van Merlier aan te tikken, waardoor Ewan samen met Sagan ten val kwam. Wederom een hoop gezeur over het parcours, maar met deze bocht was weinig mis. Dit was echt een fout van de renner in kwestie zelf en valt de organisatie amper te verwijten. Sagan was ook weer ouderwets bezig, beukte eerst Bol aan de kant en ging daarna tegen Ewan hangen, dat hielp ook niet mee. Maar uiteindelijk maakt Ewan toch echt zelf de fout, hij zit verkeerd en op het moment dat Merlier aan zijn sprint begint en net iets opschuift naar rechts is Ewan net iets te laat met zijn reactie. Een chute aan 70 per uur, dat is wel vrij pijnlijk. De schuiver over het asfalt kon je bijna zelf voelen, maar het was vooral het sleutelbeen dat de klap opving. Op vier plaatsen gebroken, Ewan ligt uit de Tour. Zijn trilogie gaat niet voltooid worden, hij wilde eigenlijk in iedere grote ronde dit jaar een rit winnen. Helaas. Sagan viel ook, maar bij hem lijkt de schade relatief mee te vallen. Door deze valpartij kwam er niemand meer in de buurt van Merlier, zijn leadout Philipsen kon door al deze toestanden zelfs nog tweede worden. Bouhanni werd derde, Alaphilippe zesde en in zijn buurt kwam Van der Poel juichend over de finish. De AlpecinGoden hebben het weer geflikt, dit is echt bizar voor een ploeg van het tweede niveau. Al zijn ze dat alleen op papier, blijkt maar weer. Alaphilippe, Van der Poel, Carapaz en Van Aert overleven de hectische finale, de rest verliest tijd. Een seconde of 14 voor Wilco, 26 seconden voor Pogacar en Thomas, 1:21 voor Roglic en Lopez. Haig eruit, tja, het was weer een vrij matige dag voor de spanning in de Tour. Ergens ook wel raar dat men Van Aert volledig z'n eigen ding laat doen, voor een ploeg waar alles zo goed geregeld is voelt dat toch weinig coherent aan. Al is het ondertussen waarschijnlijk wel het laatste kansje op succes, een zege in de tijdrit en een paar dagen het geel dragen, gezien de valpartijen van Roglic en ook Kruijswijk lijken de meeste droomplannen nachtmerries te worden.

Van der Poel behoudt zijn gele trui en Pogacar doet ondanks het tijdverlies goede zaken, hoewel ik met de dag meer overtuigd begin te raken van de kansen van Carapaz. Maarja, een deel van de charme valt op deze manier toch weg. Met zoveel valpartijen verdwijnt het kijkplezier. De discussies achteraf zijn vaak ook maar vermoeiend. Zoals wel vaker is het én én. Het parcours moet beter, maar de renners (en de ploegleiders) mogen ook wel eens bij zichzelf te rade gaan. Je hoeft helemaal niet zo nerveus te doen, het is maar een simpele vlakke rit in de Tour. Laat lekker gaan joh, de tijdritten en de bergen komen er nog aan. Maar nee, iedereen moet en zal vooraan zitten en hup, daar gaan ze. Desondanks zijn de renners natuurlijk boos, want de renners zijn altijd boos. Zelfreflectie is een beetje bah. Wellicht krijgen we morgen dus wel een protest. Hoewel het wel gek is natuurlijk dat de renners vragen om de tijd op te laten nemen op acht kilometer van het eind en dat er niet eens een reactie komt, dat stukje communicatie kan beter. Maar je moet de renners ook niet alles geven wat ze willen, anders kunnen we de sport net zo goed meteen opdoeken. Regen? We blijven binnen. 200 kilometer? Wat dacht je van 100? Vier bergen? We vinden twee ook wel genoeg. We hebben een paar nieuwe helden, maar we hebben ook genoeg anti-helden. Benieuwd wat dat vandaag gaat geven. Een protest? Staken? Of toch maar gewoon koersen? Als dat laatste het geval is gaan we weer sprinten, hopelijk met minder nervositeit en minder valpartijen.




De laatste rit op Bretonse grond begint in Redon, een plaats met 9.000 inwoners in het departement Ille-et-Vilaine. Het is de tweede keer in de geschiedenis dat de Tour passeert in deze stad. In 2011 waren we getuige van een bijzondere aankomst in deze stad. Op 4 juli wist de Amerikaan Tyler Farrar in de straten van Redon de massasprint te winnen. Een bijzondere uitslag, met Romain Feillu en Rojas op de tweede en derde plaats. Het was een emotionele zege voor Farrar, ten eerste omdat het 4 juli was. Schijnt een Amerikaanse feestdag te zijn. Farrar, tegenwoordig actief als brandweerman, had nog een extra reden om emotioneel te zijn, want een paar weken voordien was Wouter Weylandt in de Giro om het leven gekomen. Farrar en Weylandt waren goede vrienden, bij het overschrijden van de streep maakte Farrar een W ter nagedachtenis aan zijn vriend. Een fraai eerbetoon, in de stad die over een fascinerend stukje tekst op Wikipedia beschikt: Tot 832 is er weinig informatie bekend over de stad, maar de naam van de stad schijnt te zijn afgeleid van de Gallisch-Romeinse naam voor een nederzetting Riedones. In 832 heeft Conwoin, een Bretonse monnik, met de hulp van de Karolingische keizer Lodewijk de Vrome het klooster Saint-Sauveur de Redon gesticht. Tegenwoordig bestaan nog steeds documenten van dit klooster uit die tijd. De stad ontwikkelde zich rondom het klooster en profiteerde ook van de handel doordat het aan de rivier de Vilaine ligt. Dit klooster schijnt wel belangrijk te zijn, in de middeleeuwen was het zelfs het grootste klooster van heel Bretagne! De rijkdom die ooit heerste in de stad zorgt ervoor dat er een fraai centrum is, vooral de Grande Rue is de moeite waard. Allerlei vakwerkhuisjes sieren het straatbeeld, zoals in Bretagne eigenlijk overal de norm lijkt te zijn. Het zijn overigens niet alleen vakwerkhuisjes hier, er zijn ook andere opvallende façades te vinden. Er is het Château du Mail met daarnaast het Hôtel de Richelieu, dat ziet er toch prima uit. Redon heeft een eigen wielerclub, voormalig prof Jacques Renaud was lang de voorzitter van deze club. Een ander voormalig prof uit Redon is Charles Danielou, hij was lang ploeggenoot van Louison Bobet. Een huidig prof uit de stad is Lucie Jounier, zij komt uit voor Team Arkéa, de vrouwelijke equivalent van Arkéa-Samsic. Ze hebben hier ook hun eigen amateurkoers, die in het verleden onder meer is gewonnen door Alexandre Vinokourov.




In Redon hebben ze een haventje en een bootmuseum, voor de liefhebber. De rit gaat van start in de buurt van het klooster, we fietsen tijdens de neutralisatie langs het klooster en daarna verlaten we Redon. Het wordt weer een vrij lange neutralisatie, pas een kwartier later in de buurt van Bains-sur-Oust gaat de rit echt beginnen. In de eerste tien kilometer van de rit rijden de renners vooral rechtdoor over een weg die lichtjes glooit. We bevinden ons hier ook in de omgeving van Plessé, de plaats waar Lucien Petit-Breton vandaan komt. Die heeft ook wel een goed verhaal, moet je eens opzoeken. Ondanks het licht glooiende karakter van het begin van deze rit is het uiteraard een makkelijke aanvangsfase. De vlucht zal hier snel vertrokken zijn, waarna het peloton rustig aan kan doen. Redelijk veel beschutting hier, dus van eventuele wind hebben we geen last. Van vluchtheuvels en drempels voorlopig ook niet, scheelt weer. Na tien kilometer slaan we rechtsaf en gaan we op weg naar Pipriac, het gaat nog eens een kilometer of vijf rechtdoor over een brede weg. Het blijft de komende kilometers licht glooiend, maar we noemen het voor het gemak vlak. In Pipriac komen we een lichte chicane en een versmalling tegen, maar deze passage valt op zich wel me. Buiten het dorp komen we een drietal rotondes tegen, daarna gaat het weer een kilometer of zes vooral rechtdoor. We komen uit in Guipry, waar de doortocht in het centrum amper obstakels lijkt te kennen. Het gaat wel even naar beneden richting Messac, een plaatsje gelegen aan de Vilaine. Dit stukje in dalende lijn stelt ook niets voor, wel oppassen voor het vluchtheuvels onderweg. Beneden bij de rivier slaan we rechtsaf over de brug en daarna gaat het bijna meteen naar links, nadat we ook nog eens over het spoor zijn gereden. Hierna komen we wat vluchtheuvels en een rotonde tegen, maar al snel wordt het weer een simpele tocht. Een kilometer of tien rechtdoor over een brede en vlakke weg naar Bain-de-Bretagne. Als we na 36 kilometer aankomen in Bain-de-Bretagne hebben we vlak voordien wel een kort klimmetje af moeten werken. We slaan aan de buitenrand van de stad een keer rechtsaf en daarna gaat het anderhalve kilometer omhoog aan een procentje of vier. Dan volgt er een duik naar beneden, met onderweg liefst vijf rotondes en wat bochten. Best lastig daardoor, gelukkig komen we buiten deze stad weer uit op een brede en behoorlijk rechte weg die we de komende 20 kilometer gaan volgen richting Janzé.



Dit stuk van 20 kilometer kunnen we bijna met de ogen dicht afwerken. We komen wel wat bochten tegen, maar de weg is zo breed dat het welhaast recht lijkt. Een klein beetje hoogteverschil, wat voor de profs niets zal voorstellen. Redelijk wat open terrein tussendoor, eventueel relevant. Eenmaal in Janzé, na 56 kilometer koers, komen we een paar rotondes tegen. Vervolgens slaan we in het centrum voorbij het spoor linksaf, waarna het na nog een paar rotondes tien kilometer behoorlijk rechtdoor gaat tot in Châteaugiron. De brede weg richting deze plaats loopt vooral lichtjes naar beneden, op grondgebied dat bijzonder weinig beschutting kent. Na 67 kilometer komen we uit in Châteaugiron, waar logischerwijs een kasteel staat. De renners komen in deze plaats kort achter elkaar drie rotondes tegen, daarna rijden ze dwars door het bochtige centrum. Behoorlijk technische passage wel, scherpe bochtjes hier en wat extra verkeersmeubilair. Uiteindelijk fietsen we langs het schitterende kasteel, alles voor de plaatjes. Voorbij het kasteel komen we een paar rotondes tegen, even later slaan we bij locatie vol vluchtheuvels rechtsaf. We bereiken dan weer een brede doorgaande weg, die naar Noyal-sur-Vilaine gaat leiden. Acht kilometer verderop ligt dit dorp, in de tussenrijd rijden we voornamelijk rechtdoor. Het is lichtjes glooiend, terwijl er langs de kant van de weg weinig begroeiing te vinden is. Eenmaal in Noyal-sur-Vilaine, na 75 kilometer koers, worden we weer op een heerlijk bochtige passage getrakteerd. Zes rotondes in het centrum, bij haast iedere rotonde veranderen we van richting. In het centrumpje fietsen we langs een behoorlijk grote kerk, hier slaan we linksaf en even later gaat het naar rechts. In dalende lijn verlaten we vervolgens Noyal-sur-Vilaine, met onderweg nog een rotonde. Aan het eind van dit plaatsje slaan we rechtsaf en rijden we na nóg een rotonde een kilometer of tien bijna volledig rechtdoor naar Liffré. In de laatste kilometers voor we Liffré bereiken loopt de weg toch een tijdje wat vals plat omhoog, verder is het weer een beetje het oude verhaal. Erg recht, erg weinig beschutting aanwezig. Als het niet waait een bijzonder eenvoudige tocht, dan hebben we alleen last van wat vluchtheuvels onderweg. Met wind kan dit een rit vol oorlog worden, maar zoveel mazzel zullen we wel niet hebben.



Eenmaal in Liffré, na 87 kilometer, komen we een aantal rotondes tegen. In het centrum slaan we vervolgens rechtsaf en daarna volgt vrij snel de volgende bocht naar rechts. We gaan nu een totaal andere kant op, waardoor eventuele wind hier ineens helemaal anders staat. Een heus keerpunt, kan eventueel leuk worden. Buiten Liffré gaat het zes kilometer rechtdoor richting La Bouëxière, het blijft vrij breed en behoorlijk vlak. Als we La Bouëxière - wat een vreselijke naam - bereiken wordt het weer heerlijk technisch. Een rotonde als entree, daarna een eindeloze hoeveelheid vluchtheuvels en ook flink wat bochten in het centrum. Geen feest, maar buiten dit dorp wordt het gelukkig weer een stuk makkelijker. We rijden een kilometer of 20 voornamelijk rechtdoor richting Vitré, waar de tussensprint ligt. Halverwege rijden we door Champeaux, hier wordt het wel weer even technisch. Een chicane om de kerk heen, daarna nog een pittig bochtje naar links over een wat smaller bruggetje. Vervolgens keert de rust weer terug en gaan we tien kilometer verder langs talloze weilanden en akkers richting Vitré. Het gaat in deze kilometers wat op en af, maar er zitten geen echte klimmetjes tussen. Het is vooral hopen op de wind, want de omgeving beschikt over een hoop waaierpotentie. Paar flauwe bochten waardoor de wind wel eens van richting gaat veranderen, eigenlijk moet je hopen dat er geen wind is want dan krijgen we weer nerveus geneuzel. Enfin, in de buurt van Vitré slaan we linksaf, waarna we over een brede weg naar het centrum van deze stad gaan fietsen. Dit gaat wel weer wat geven, want onderweg naar dat centrum komen we talloze rotondes en ontelbare vluchtheuvels tegen. Bovendien gaat het kort naar beneden, met een paar bochten en dus heel wat vluchtheuvels onderweg. Insert ophef. Beneden zien we het hoogtepunt van Vitré liggen, het kasteel. Langs dit fabuleuze kasteel gaat er na 114,4 kilometer gesprint worden. Vitré heeft niet alleen een kasteel, ze hebben ook een koers. De Route Adélie de Vitré, met vrij weinig fenomenen op de erelijst. Marc Sarreau was de laatste winnaar, dan weet je het wel. In 2006 kwam de Tour hier eens langs, toen won Robbie McEwen. Amandine Fouquenet is van hier, een renster van Arkea. Vitré is gedeeltelijk door een oude vestingmuur omgeven, terwijl we over het kasteel kunnen zeggen dat het tot de meesterwerken van de Bretonse vestingbouwkunst behoort. Het dateert van omstreeks 1100 en werd in de 14e en 15e eeuw gerestaureerd. In het kasteel bevindt zich een historisch museum, met ook een kunstcollectie. Vlak buiten de stad ligt ook het Château des Rochers-Sévigné. Heel sick.



Na de tussensprint gaat het peloton kort achter elkaar vier rotondes tegenkomen in het centrum van Vitré. Bovendien wat vluchtheuvels, het is weer van dat. We rijden bijna bij de lokale - prachtige - kerk naar binnen, maar slaan net op tijd linksaf bij de vierde rotonde. Het gaat even kort rechtdoor totdat er een lastige bocht naar rechts volgt bij de volgende rotonde. Na deze bocht is de weg ineens heel smal, terwijl we door een bijzonder mooi straatje vol vakwerkhuisjes fietsen. Leuke straat, maar moeten we hier nu echt doorheen? Normaal staan hier ook paaltjes. Thijs Zonneveld vindt dit allemaal niet leuk. Geen lange straat gelukkig, bij de volgende bocht naar links wordt het alweer wat breder. Over die bredere weg rijden we twee kilometer redelijk rechtdoor naar beneden, met wel weer wat vluchtheuvels onderweg. We verlaten Vitré en komen weer een rotonde tegen, waar het naar links gaat. Vervolgens gaat het twee kilometer rechtdoor, een beetje vals plat omhoog. Aan het eind van deze weg gaat het naar rechts en dan mogen de renners weer eens 15 kilometer rechtdoor fietsen over een brede weg. Het blijft licht glooiend, het gaat een keer of vijf kort omhoog tijdens dit deel van de rit. Eén keer wat langer, een kilometertje wat serieus, maar ach, nog steeds niet echt noemenswaardig. Weer veel open terrein hier, maar we worden af en toe ook beschermd door de bomen. De weg kent natuurlijk ook wel wat bochten, maar het gaat echt opvallend vaak rechtdoor. Af en toe bij een kruispunt wat vluchtheuveltjes, verder niets. Totdat we Dompierre-du-Chemin bereiken, hier slaan we rechtsaf en rijden we vervolgens over een smaller weggetje door het dorp. In het centrumpje komen we een chicane tegen, daarna gaat het een kilometer of drie over de minder brede weg verder tot in Luitré. Beetje dezelfde weg als gisteren, al kunnen we de weg niet altijd de schuld geven. Het is wel vrij vlak, alleen enigszins bochtig tot in Luitré. Hier komen we 136 kilometer voorbij, op 14 kilometer van het eind. In Luitré liggen twee kleine rotondes en wat flauwe bochten, maar verder valt deze passage wel mee. Buiten het dorp gaat het twee kilometer naar beneden over een weg die wel wat oplapwerk kan gebruiken. Matig weggetje, paar flauwe bochtjes, aanloop naar de finale, toch maar opletten. Aan het eind loopt deze weg even wat vals plat omhoog, daarna slaan we linksaf. Bijna meteen daarna slaan we weer rechtsaf, het gaat hierna drie kilometer verder over een niet al te brede en redelijk bochtige weg, tussen de akkers en boederijen door. Oh, oh, oh, als dat maar goed gaat.



Het laatste stuk van deze weg loopt wel iets meer rechtdoor, aan het eind slaan we linksaf en gaan we op weg naar Fougères, onze finishplaats die ondertussen niet meer ver weg is. We hebben een bredere weg bereikt, die we de komende vijf kilometer gaan volgen. De weg is zo goed als vlak, terwijl we door open terrein rijden. We komen wat flauwe bochten tegen, maar in principe is dit een keurige weg waar weinig op aan te merken valt. Eigenlijk valt er niets te zeggen, tot we op vier kilometer van de finish door Beaucé rijden. Hier zit een flinke scheur in de weg, dat mag wel even aangepakt worden. Verder is het nog steeds hetzelfde verhaal, vooral rechtdoor met een paar flauwe bochten tussendoor. We rijden rechtdoor tot op drie kilometer van het eind, dan loopt het na een klein stukje in dalende lijn een halve kilometer vals plat omhoog richting een rotonde. Voor de rotonde komen we al wat vluchtheuvels tegen, eenmaal bij de rotonde slaan we linksaf, door de gesplitste weg aldaar een smallere bocht. Na de bocht is het meteen breed en gaat het kort naar beneden, rechtdoor tot op twee kilometer van het eind. Het loopt na een tijd weer wat vals plat omhoog, terwijl we op iets minder dan twee kilometer van de finish de volgende rotonde tegenkomen. Deze rotonde mag langs beide kanten genomen worden, gezien de flauwe bocht naar rechts daarna valt de rechterkant van de weg aan te raden. Op anderhalve kilometer van de finish wordt het weer vlak, waarna we naar de laatste kilometer gaan duiken. Eenmaal in de laatste kilometer komen we bijna meteen een rotonde tegen, waar het naar rechts gaat. Tijdelijke versmalling, goede positionering is hier geen overbodige luxe. We rijden rechtdoor naar de volgende rotonde, waar we naar rechts gaan. Van deze rotonde zullen we minder last hebben, dat zal aanvoelen als een normale schuine bocht. Na deze bocht loopt de weg in de laatste 500 meter vals plat omhoog. In de laatste 200 meter worden we getrakteerd op een lopende bocht naar rechts, oh, oh, oh. Dit gaan de twittermensjes weer niet leuk vinden. Terwijl het nochtans een herhaling is van een oude rit. De visueel ingestelden hebben geluk, de laatste kilometer is al eens in koers verreden. En ja, jemig, die bocht is eigenlijk wel raar. Het ging toentertijd goed, waardoor men het nu weer gaat proberen. Maar nee, dit gaat weer boze tweetjes opleveren.



Zoals aan de beelden hierboven te zien valt zijn we al eens eerder in finishplaats Fougères geweest. In 2015 eindigde hier de zevende rit van de Tour, op dezelfde plek. Uiteraard werd het een massasprint, met uiteindelijk Cavendish als winnaar. In die gekke laatste bocht stak hij toch nog Greipel voorbij. Het merkwaardige aan die rit was dat men blijkbaar zonder gele trui reed. Een dag eerder kwam leider Tony Martin ten val in Le Havre, de dag nadien zou hij niet meer opstappen. Normaal wordt die trui dan doodleuk door de volgende in het klassement overgenomen, maar in 2015 dus blijkbaar niet. In Fougères, waar ongeveer 20.000 mensen wonen, kwamen we in 2018 nog eens terug. Wéér zo'n plaats die we ook in de Tour van 2018 zagen, de grand départ in Bretagne bestaat vooral uit een herhaling van zetten. In die Tour van 2018 reden we van Fougères naar Chartres, waar ONZE Dylan Groenewegen de sprint zou winnen. De historie van de stad in de Tour bestaat niet alleen uit de aankomst in 2015 en het vertrek in 2018, in 2013 ging hier ook nog een rit van start. Die rit, met aankomst in Tours, werd gewonnen door Marcel Kittel. In de laatste jaren zijn we hier dus vaak geweest, wat wel een opvallende ontwikkeling genoemd mag worden. Debuteren deed de stad pas in 1985, met een ploegentijdrit gewonnen door het La Vie Claire van Bernard Hinault. Daarna moest men wachten tot 2013, en sindsdien komen we hier om de haverklap. In Fougères draait alles om het lokale kasteel, een enorm groot kasteel. Het grootste kasteel van heel Europa, volgens het roadbook. Een groot kasteel dat in blakende gezondheid verkeert. Gebouwd op een rots en vroeger omgeven door een moeras, waardoor het geheel nogal goed te verdedigen was en het bepaald geen sinecure was om dit kasteel aan te vallen. Daar kwam pas na de introductie van de artillerie wat verandering in. Daardoor is dit kasteel dus goed bewaard gebleven, mooi meegenomen. Het kasteel beschikt over 13 torens en dat zorgt natuurlijk voor de nodige pittoreske plaatjes. Daarom is toerisme ook een van de belangrijkste inkomstenbronnen van deze stad. Naast het kasteel hebben ze ook nog een leuk centrumpje met wat vakwerkhuisjes en kerkjes in de aanbieding, prima om een namiddag door te brengen. Als je hier wat langer wil blijven hangen kan dat ook, want in Fougères valt er nog genoeg te studeren. Zo zou er een school moeten zijn waar ze je leren hoe je horloges moet maken. Buiten dat hebben ze in Fougères en omgeving de grootste zuivelproductie van Frankrijk, dus ja. Laten we het toch maar bij het kasteel houden. Of bij de voormalig profs uit deze stad. Albert Bouvet bijvoorbeeld, de bulldog van Fougères! Won ooit Parijs-Tours, lang, lang geleden. Georges en Joseph Groussard had je ook nog, die laatste won zelfs ooit Milaan-San Remo. De nieuwe hoop is Paul Lapeira, hij rijdt momenteel voor de opleidingsploeg van AG2R.



In startplaats Redon wordt het overdag 20 graden, net een paar graden meer dan de afgelopen dagen. Er is weer behoorlijk wat kans op regen, al viel dat op een stortbuitje na gisteren al bij al wel mee. Zou mooi zijn als het nu ook meevalt, maar er is dus wel wat kans op regen. Ook wat kans op wind, die wind zou vanuit het noordoosten komen. Dan staat ie vooral tegen, schuin tegen. Na 86 kilometer fietsen we door Liffré en draaien we een andere kant op, daar zou de wind heel goed wel eens schuin in de rug kunnen staan. Enige nadeel is dat het niet hard genoeg lijkt te waaien, maar tussen Liffré en de tussensprint in Vitré is er toch wel wat kans op waaiers. Voorbij Vitré draaien we weer een andere kant op en vanaf dat moment krijgen we tot aan de finish voornamelijk te maken met tegenwind, waardoor deze rit met een sisser lijkt af te lopen. In Fougères waait het überhaupt minder hard, maar goed, je weet allemaal maar nooit natuurlijk. Paar graden minder op onze finishplek, 18 graden. Weer wat kans op regen, maar het lijkt bij kleine buitjes te blijven. Of het blijft gewoon droog, kan ook. We gaan dat allemaal meemaken vanaf 13:25, na een vrij lange neutralisatie van 15 minuten begint de rit om 13:40 echt. De NOS schuift om 14:35 aan, Sporza om 14:40. Eurosport 1 zendt nog steeds het altijd lachwekkende balletje-over-een-netje-meppen uit en de PLAYER is uiteraard meteen live. Genieten van de werken van Jan en Bobbie, broekje aan! Om een of andere reden finishen we vroeger dan de afgelopen dagen, de aankomst wordt verwacht tussen 16:52 en 17:10.



Het kan wel eens een merkwaardig ritje worden, omdat er voorzichtige geluiden zijn dat de renners willen gaan staken. Op het moment van schrijven is daar nog weinig over bekend, maarja, het zou dus kunnen dat de rit iets anders gaat verlopen dan verwacht. Al ga ik er wel vanuit dat er gewoon gefietst gaat worden en dat we gaan sprinten in Fougères. Als de wind aantrekt is er wat kans op waaiers, maar normaliter zou dit een vrij geschiedenisloze rit moeten worden. Vanwege de geringe lengte, een briljant nieuw idee van de organisatie, zou het ondanks het ontbreken van Ewan en daardoor een gebrek aan kopwerk van Lotto-Soudal toch moeten eindigen in een sprint. Alpecin zal wel vol ambitie zitten, Deceuninck zal ook vast willen kijken of Cavendish zijn succes van 2015 kan herhalen. De aanloop naar de finale is wat veiliger dan die van gisteren, al komen we onderweg toch ook wel weer een paar dingen tegen waarvan je zoiets hebt van nou nou poe poe. Maar goed, niet ieder risico is te vermijden natuurlijk, als je iedere dag alleen maar over de snelweg rijdt haakt de kijker vermoedelijk af. Bovendien vallen ze ook vaak zat op rechte en brede wegen, dus uiteindelijk verwacht ik dat men na een eventueel protest gewoon gaat fietsen, dat men hopelijk wat minder nerveus doet en dat we daardoor gewoon een keurige sprint krijgen.
1. Cavendish. Kon gisteren niet sprinten vanwege een kapot wiel, maar nu Ewan weg is moet Eddy Merckx toch voorzichtig zenuwachtig beginnen te worden. Shit, nu doe ik het zelf.
2. Philipsen. Vanwege de hellende aankomst zou dit eerder een sprint moeten zijn voor Philipsen dan voor Merlier. Ondanks zijn kapotte knie liet Philipsen ook wel zien dik in orde te zijn. Bovendien schijnt hij enorm boos te worden als hij zelf niet genoeg kansen krijgt, dus moeten ze bij Alpecin nu maar voor Philipsen gaan. Al zouden ze ook gewoon voor Merlier kunnen gaan. Of allebei, al zal de samenloop van omstandigheden die we gisteren zagen niet snel meer voorkomen.
3. Colbrelli. Zou hem ook wat beter moeten liggen. Het is ook weer geen muur aan het eind en in 2015 eindigen Cavendish en Greipel hier dus vooraan, maar alsnog vindt Sonny dit leuker dan de aankomst van gisteren.
4. Bouhanni. Zijn derde plaats van gisteren was blijkbaar zijn beste uitslag ooit in de Tour. Normaal kwam hij nooit verder dan een vierde plaats, naar die plaats keert hij nu weer terug.
5. Demare. Ondanks zijn valpartij kwam hij lachend over de streep, waardoor we mogen aannemen dat de schade meevalt. Dan lijkt het er bij andere renners, zoals Sagan, toch slechter uit te zien. Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 29 juni 2021 @ 07:46:39 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200121434
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200121546
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
Klopt.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 29 juni 2021 @ 08:06:10 #4
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_200121569
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
Volgens een incestueus groepje hier ja....
pi_200121572
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
Nee joh, laat gaan.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 08:33:15 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200121767
Merkwaardige laatste kilometer weer. Al gaat het lichtjes omhoog dat is al wat beter
  dinsdag 29 juni 2021 @ 08:42:22 #7
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_200121835
Knipperlicht heeft dé oplossing: solidariteit. Dat is een leuke term bedacht door jargon spuiende voorlichtertjes, maar dit gedrum en gebeuk is inherent aan de Tour. Allemaal doodsbang om ergens een secondje te verliezen.
Put these foolish ambitions to rest.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 08:56:18 #8
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200122001
Iedereen is vervelend. Behalve Cavendish.
pi_200122045
Uit de OP

quote:
Daar had men iets anders voor moeten verzinnen. Er zijn bredere wegen die naar Pontivy voeren, dus hadden ze maar voor een andere route moeten kiezen. Of beneden in Pontivy een extra lus in het parcours gooien, waardoor die afdaling niet zo diep in de finale zat.
Ja, dit vond ik ook. Je kon best anders naar Pontivy rijden. Gelukkig vandaag naar Fougères wel een recht stuk naar die plaats, weet ik uit eigen ervaring.
pi_200122092
Trouwens, bij de weg. Ik vind lead-out net zo'n lelijke uitdrukking als by the way
  dinsdag 29 juni 2021 @ 09:19:52 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200122194
https://cyclingtips.com/2(...)terious-new-sponsor/

quote:
The Tour de France team presentation in Brittany on Thursday had a few surprises. Breakdancing French kids. A one-off jersey for Alpecin-Fenix. A one-off jersey for Bahrain Victorious that was promptly destroyed and then sold as an NFT.

But perhaps the most surprising and intriguing thing to occur was the arrival of a new sponsor for the team that was – until Thursday – known as Qhubeka Assos. The team is now called Qhubeka-NextHash, with the South African charity staying on but the Swiss kit manufacturer subbing out for a mysterious cryptocurrency trading company.

So who or what is NextHash? Where did they come from? What are their hopes for the sponsorship, and how did they end up signing a five-year deal with the perennially precarious South African team?

The good news: We’ve got some answers. The bad: We’ve got a lot more questions.

Let’s dive in.
quote:
Normally when a sponsor inks a contract, there’s a bit of a fuss from all parties involved: announcements of how this will advance the team and the sponsor to mutual success, how there’s an alignment of values, all the ways that the name on the jersey will become synonymous with the fluttering excitement that a new generation of cyclists will feel when the peloton whooshes across their television screens. This is blasted across social media channels with vast organic and paid reach, searing the company’s brand name into the consciousness of the cycling audience.

NextHash hasn’t posted anything at all.

The company has less than 100 Facebook followers, and around 300 LinkedIn followers. On Twitter it’s not even entirely clear which corporation we’re actually dealing with. Is it NextHash Group (five Twitter followers)? NextHash Inc (one Twitter follower)? This other NextHash Group (15 Twitter followers, no posts since 2018)? NexInter Digital (531 followers)?

Eventually, after a bit of cross-referencing, an onlooker might – might – figure out that it’s the last one, although the account hasn’t posted since January 2020.

The last Tweet from NextHash’s official Twitter account references the company CEO, Daniele Mensi. So, in a bid to figure out more, maybe you go to his account (137 followers), look at his tweets & replies, and see that he’s left the company. Then things get weird(er).

A cycling fan has asked if he has any insight into NextHash. “I have nothing to share, I’ve just left because [I’m] in extreme disagreement from all standpoints,” Mensi answers. “They’re just crooks. Don’t spend any further time chasing anything, worthless.”
Is dit een witwas bedrijf ofzo?
pi_200122301
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
ik las nog wel is mee in WLR, maar die constante afzijk cultuur houdt mij daar wel weg ja. jammer dat dit nu geïmporteerd is naar het tijdelijke tdf forum.

De uitgebreide stukjes van RR zijn misschien heel leuk, maar dankzij dat giftige ondertoontje van hem lees ik ze ook niet meer.

on topic: er gaan geruchten over een staking vandaag. denken jullie dat die er komt?
ik vind dat ze het gewoon moeten doen. die achterlijk ontworpen aankomsten moeten echt is afgelopen zijn.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 29 juni 2021 @ 09:31:53 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200122312
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:30 schreef Shotty het volgende:

[..]

ik las nog wel is mee in WLR, maar die constante afzijk cultuur houdt mij daar wel weg ja. jammer dat dit nu geïmporteerd is naar het tijdelijke tdf forum.

De uitgebreide stukjes van RR zijn misschien heel leuk, maar dankzij dat giftige ondertoontje van hem lees ik ze ook niet meer.

on topic: er gaan geruchten over een staking vandaag. denken jullie dat die er komt?
ik vind dat ze het gewoon moeten doen. die achterlijk ontworpen aankomsten moeten echt is afgelopen zijn.
Staken tegen hun eigen veel te nerveuze rijden zou wel geinig zijn :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200122398
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Staken tegen hun eigen veel te nerveuze rijden zou wel geinig zijn :P
niet oorzaak en gevolg door elkaar halen he?

mijn werkgever zorgt er ook voor dat ik mijn werk veilig kan doen. dat is zijn plicht. waarom geld dat opeens niet voor wielrenners?
pi_200122413
Misschien is het ook meer samen besluiten dat het ook anders kan dan echt staken tegen het parcours.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 29 juni 2021 @ 09:55:39 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200122571
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:38 schreef Shotty het volgende:

[..]

niet oorzaak en gevolg door elkaar halen he?

mijn werkgever zorgt er ook voor dat ik mijn werk veilig kan doen. dat is zijn plicht. waarom geld dat opeens niet voor wielrenners?
Mijn werkgever moet ervoor zorgen dat ik veilig kan werken, maar ik moet mij ook wel normaal gedragen en niet proberen om ál het mogelijke risico uit te lokken. Aan beide kanten ligt wel enige schuld hier.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200122666
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet ervoor zorgen dat ik veilig kan werken, maar ik moet mij ook wel normaal gedragen en niet proberen om ál het mogelijke risico uit te lokken. Aan beide kanten ligt wel enige schuld hier.
Zeker maar de tourorganisatie toont zich behoorlijk hypocriet door aan de ene kant de supporter met het bord aan te pakken en aan de andere kant nog steeds dit type gevaarlijke obstakels in de laatste kilometers van een sprintetappe te leggen.
pi_200122689
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet ervoor zorgen dat ik veilig kan werken, maar ik moet mij ook wel normaal gedragen en niet proberen om ál het mogelijke risico uit te lokken. Aan beide kanten ligt wel enige schuld hier.
Dus als je nerveus wordt van een gevaarlijk parkour, is het je eigen schuld dat het parkour gevaarlijk is?

Sorry, maar ik begrijp je argument gewoon niet.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:07:58 #19
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200122742
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:04 schreef Shotty het volgende:

[..]

Dus als je nerveus wordt van een gevaarlijk parkour, is het je eigen schuld dat het parkour gevaarlijk is?

Sorry, maar ik begrijp je argument gewoon niet.
Vergelijk het met een magazijn waar er tal van heftrucks rondrijden. Je werkgever heeft gezorgd voor brede paden en wat bordjes en spiegels hier en daar zodat je ziet wat er om de hoek is. Maar als je dan nog als een gek 50km/h komt aansjezen met kisten van 4 hoog op je heftruck en zo een ongeluk veroorzaakt. Wie is dan hier in de fout?

Wellicht geen goede vergelijking maar aan beide kanten ligt schuld. Vroeger was het vooral klagen over verkeersmeubels, die zie je nu al wat minder in laatste kilometers maar nu vallen ze gewoon rechtdoor op een brede weg of een domme wiel-tik-actie van Caleb Ewan. Wat moet de ASO daar aan doen?

Mohoric ging gisteren als een gek naar beneden, daarachter valt Demare en Haig. Ik weet niet of het door kamikaze-actie van Mohoric komt maar ze hadden als peloton ook kunnen zeggen we gaan rustig naar beneden want er zijn toch geen vluchters meer. Maar dat gebeurt natuurlijk niet want je bent altijd bang als je je inhoudt een ander ermee vandoor gaat.

Anderzijds, als je de ploegen en renners hoort die al hebben aangegeven dat tijd op 8km stilgezet moet worden dan hebben ze kennelijk wel het gevaar gezien en ASO/UCI niet. Daar mag er ook wel over gesproken worden. Al klopt het dan wel wat R_R in zijn stuk schreef dat de grens wellicht zoek is want in Giro d'Italia zag je ook dat Passo Fedaia en Pordoi eruit werd gehaald terwijl er niet zoveel aan de hand was... Dus in hoeverre moet je toegeven aan de grillen van de renners?
pi_200122763
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:07 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Vergelijk het met een magazijn waar er tal van heftrucks rondrijden. Je werkgever heeft gezorgd voor brede paden en wat bordjes en spiegels hier en daar zodat je ziet wat er om de hoek is. Maar als je dan nog als een gek 50km/h komt aansjezen met kisten van 4 hoog op je heftruck en zo een ongeluk veroorzaakt. Wie is dan hier in de fout?

Wellicht geen goede vergelijking maar aan beide kanten ligt schuld. Vroeger was het vooral klagen over verkeersmeubels, die zie je nu al wat minder in laatste kilometers maar nu vallen ze gewoon rechtdoor op een brede weg of een domme wiel-tik-actie van Caleb Ewan. Wat moet de ASO daar aan doen?

Mohoric ging gisteren als een gek naar beneden, daarachter valt Demare en Haig. Ik weet niet of het door kamikaze-actie van Mohoric komt maar ze hadden als peloton ook kunnen zeggen we gaan rustig naar beneden want er zijn toch geen vluchters meer. Maar dat gebeurt natuurlijk niet want je bent altijd bang als je je inhoudt een ander ermee vandoor gaat.
Maar wat als diezelfde werkgever jouw salaris en het verlengen van je contract wel laat afhangen van hoeveel pakketjes jij weet te vervoeren en of dat meer is dan je collega?
Zo gaat het eigenlijk ook met de pizzabezorgers op scooters, die rijden ook veel te hard en gevaarlijk maar ze krijgen ook shit over zich heen als de pizza iets te laat aankomt. Als individu ben je niet in staat om dit negatieve evenwicht te doorbreken, het is gewoon een prisoner's dilemma.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:11:36 #21
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200122784
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:09 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Maar wat als diezelfde werkgever jouw salaris en het verlengen van je contract wel laat afhangen van hoeveel pakketjes jij weet te vervoeren en of dat meer is dan je collega?
Zo gaat het eigenlijk ook met de pizzabezorgers op scooters, die rijden ook veel te hard en gevaarlijk maar ze krijgen ook shit over zich heen als de pizza iets te laat aankomt. Als individu ben je niet in staat om dit negatieve evenwicht te doorbreken, het is gewoon een prisoner's dilemma.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Je zal het als een collectief moeten doen. Als je als hele magazijn het werk neerlegt dan is dat wellicht wel een goed signaal.

We weten dat als er nu niets gebeurt de Tour gewoon rustig verder gaat (die wacht immers op niemand) en over een week hebben er het er niet meer over tot volgende zware crash.
pi_200122787
Wat mij wel veilig lijkt, is om de even nummers van het klassement vandaag een uur eerder te laten starten dan de oneven nummers van het klassement. Het is toch een mooie vlakke etappe. Dan heb je twee pelotonnetjes van 90 man.
pi_200122819
Een ding weten we wel zeker: het peloton gaat steeds harder dus in de toekomst worden de vallen heftiger.

Wie weet rijden we over 50 jaar met een integrale helm en een motorpak.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_200122845
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 08:06 schreef kibo het volgende:

[..]

Volgens een incestueus groepje hier ja....
Sowwwww, KOEKOEK.
Jack does it in real time...
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:16:47 #25
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200122851
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:14 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Een ding weten we wel zeker: het peloton gaat steeds harder dus in de toekomst worden de vallen heftiger.

Wie weet rijden we over 50 jaar met een integrale helm en een motorpak.
In sprintetappes mogen alleen sprinters meedoen en in bergetappes alleen klimmers enzovoorts. Ieder krijgt een derny mee

pi_200122858
Nog één zo'n opmerking over Ide en ik lees nooit meer een OP. Ja, echt!
pi_200122861
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:07 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Vergelijk het met een magazijn waar er tal van heftrucks rondrijden. Je werkgever heeft gezorgd voor brede paden en wat bordjes en spiegels hier en daar zodat je ziet wat er om de hoek is. Maar als je dan nog als een gek 50km/h komt aansjezen met kisten van 4 hoog op je heftruck en zo een ongeluk veroorzaakt. Wie is dan hier in de fout?

Wellicht geen goede vergelijking maar aan beide kanten ligt schuld. Vroeger was het vooral klagen over verkeersmeubels, die zie je nu al wat minder in laatste kilometers maar nu vallen ze gewoon rechtdoor op een brede weg of een domme wiel-tik-actie van Caleb Ewan. Wat moet de ASO daar aan doen?

Mohoric ging gisteren als een gek naar beneden, daarachter valt Demare en Haig. Ik weet niet of het door kamikaze-actie van Mohoric komt maar ze hadden als peloton ook kunnen zeggen we gaan rustig naar beneden want er zijn toch geen vluchters meer. Maar dat gebeurt natuurlijk niet want je bent altijd bang als je je inhoudt een ander ermee vandoor gaat.

Anderzijds, als je de ploegen en renners hoort die al hebben aangegeven dat tijd op 8km stilgezet moet worden dan hebben ze kennelijk wel het gevaar gezien en ASO/UCI niet. Daar mag er ook wel over gesproken worden. Al klopt het dan wel wat R_R in zijn stuk schreef dat de grens wellicht zoek is want in Giro d'Italia zag je ook dat Passo Fedaia en Pordoi eruit werd gehaald terwijl er niet zoveel aan de hand was... Dus in hoeverre moet je toegeven aan de grillen van de renners?
Om bij het magazijn te blijven: de baas heeft dus niet gezorgd voor brede paden, bordjes, of spiegels, en mensen werken daar dus niet op hun gemak, waardoor er meer ongelukken gebeuren door nervositeit. mensen houden zich zo goed mogelijk aan de regels, maar het verlengen van je contract wordt wel bepaald of je meer pakketjes per uur dan je collega's kan verwerken. als je de allersnelste ben, kan je zelf een topsalaris krijgen. ben je een van de tragere (maar wel zonder ongelukken), lig je er gewoon uit.

Dan lijkt mij niet dat je kan zeggen dat er een groot gedeelte schuld bij de werknemers ligt als er een ongeluk is.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:22:22 #28
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200122923
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:17 schreef Shotty het volgende:

[..]

Om bij het magazijn te blijven: de baas heeft dus niet gezorgd voor brede paden, bordjes, of spiegels, en mensen werken daar dus niet op hun gemak, waardoor er meer ongelukken gebeuren door nervositeit. mensen houden zich zo goed mogelijk aan de regels, maar het verlengen van je contract wordt wel bepaald of je meer pakketjes per uur dan je collega's kan verwerken. als je de allersnelste ben, kan je zelf een topsalaris krijgen. ben je een van de tragere (maar wel zonder ongelukken), lig je er gewoon uit.

Dan lijkt mij niet dat je kan zeggen dat er een groot gedeelte schuld bij de werknemers ligt als er een ongeluk is.
Ik denk dat de baas daar grotendeels wel voor heeft gezorgd. Wellicht dat die ene bocht waar Demare en Haig vielen net te veel was maar de andere valpartijen valt de baas niet te verwijten
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:23:16 #29
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_200122936
Kritiek op Ide is prima maar ik ga aangifte doen.
pi_200123057
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 08:42 schreef Koffieplanter het volgende:
Knipperlicht heeft dé oplossing: solidariteit. Dat is een leuke term bedacht door jargon spuiende voorlichtertjes, maar dit gedrum en gebeuk is inherent aan de Tour. Allemaal doodsbang om ergens een secondje te verliezen.
Je moet gewoon lekker rustig achterin gaan zitten in die eerste week, iedereen de moeder fietsen in de bergen en tijdritten, en aan het eind van de Tour de morele gele trui aantrekken.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 29 juni 2021 @ 10:34:28 #31
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_200123075
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:16 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Sowwwww, KOEKOEK.
Warm bad TDF
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:35:26 #32
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200123090
Die val van Roglic en co deden ze zelf, eerdere valpartijen waren volgens mij ook de schuld van de renners of van het publiek, er is maar 1 val echt op het conto van de ASO te schrijven, die van Demaar. Lichtelijk overdreven om dan direct te gaan staken.
pi_200123102
Maar moeten ze dan per se vallen om het parcours te gevaarlijk te vinden?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200123109
Wel fijn dat we op dag 4 een meta-discussie gaan hebben over wat men wel en niet mag vinden en uiten. Heeft nog lang geduurd moet ik zeggen.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:37:43 #35
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_200123120
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je moet gewoon lekker rustig achterin gaan zitten in die eerste week, iedereen de moeder fietsen in de bergen en tijdritten, en aan het eind van de Tour de morele gele trui aantrekken.
Wat probeer je nu precies te zeggen?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200123152
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:30 schreef Shotty het volgende:

[..]

ik las nog wel is mee in WLR, maar die constante afzijk cultuur houdt mij daar wel weg ja. jammer dat dit nu geïmporteerd is naar het tijdelijke tdf forum.

De uitgebreide stukjes van RR zijn misschien heel leuk, maar dankzij dat giftige ondertoontje van hem lees ik ze ook niet meer.

on topic: er gaan geruchten over een staking vandaag. denken jullie dat die er komt?
ik vind dat ze het gewoon moeten doen. die achterlijk ontworpen aankomsten moeten echt is afgelopen zijn.
Ben jij nou het parcours aan het afzijken? Giftig.
  FOK!fotograaf dinsdag 29 juni 2021 @ 10:42:09 #37
842 Zorro
Z
pi_200123170
De renners beginnen op Formule 1 coureurs te lijken die bij regen van de baan gaan terwijl ze zo hard gaan als ze kunnen en zeggen dat het te gevaarlijk is en de race stilgelegd moet worden want er is niet te rijden. Maar wat langzamer rijden zodat je de bocht WEL houdt dat komt niet in ze op. Je MOET niet volgas.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:43:57 #38
194695 franklop
Fran knock
pi_200123194
Maar hoe moeilijk is het om op moment dat de parcoursen uit zijn dit door te nemen met de afgevaardigden van teams/renners en eventuele lastige punten aan te duiden en naar een oplossing te zoeken? Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?

Heb je dat gezeik achteraf niet en hoef je ook niet naar (mogelijk) langzaam rijdende renners te kijken als ze echt 'in staking' gaan.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:45:18 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200123207
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:19 schreef Momo het volgende:
https://cyclingtips.com/2(...)terious-new-sponsor/
[..]


[..]

Is dit een witwas bedrijf ofzo?
Ja. Alles met bitcoins is oplichterij.
pi_200123228
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:37 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Wat probeer je nu precies te zeggen?
Nouja, dat is in mijn ogen de enige reële oplossing vanuit de individuele renner geredeneerd - ik weet niet helemaal waar de onduidelijkheid zit?

Het is niet geheel sarcastisch, lijkt me best interessant als iemand de Tour zo aanpakt. Maar realistisch is het natuurlijk niet.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:48:09 #41
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_200123251
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, dat is in mijn ogen de enige reële oplossing vanuit de individuele renner geredeneerd - ik weet niet helemaal waar de onduidelijkheid zit?

Het is niet geheel sarcastisch, lijkt me best interessant als iemand de Tour zo aanpakt. Maar realistisch is het natuurlijk niet.
Goh, zou het? Maar dan moet je ook niet zeiken dat het misgaat en je collectief op de grond ligt. Dat is namelijk het gevolg als je met 180 man in de eerste 20 posities wilt zitten.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200123299
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:48 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Goh, zou het? Maar dan moet je ook niet zeiken dat het misgaat en je collectief op de grond ligt. Dat is namelijk het gevolg als je met 180 man in de eerste 20 posities wilt zitten.
Ik wist niet dat je kwaad werd.

Volgens mij zijn we het niet oneens. Iedereen valt nu over elkaar heen om schuldigen aan te wijzen en oplossingen aan te dragen, maar echte oplossingen zijn er eigenlijk niet.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:54:47 #43
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200123342
Zoals Keisse in het voorjaar al zei: gewoon sneller fietsen in de aanvang, zo is er wat meer ruimte voorin in de slotfase.

+ dan moeten er ook wat selectievere ritten komen van in het begin
pi_200123407
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
Ide Schelling moeten we tegenwoordig ook al vervelend vinden? ;(
Het staat maar in een bijzinnetje. Ikzelf vind het ook een opgeklopt gedoe, die aandacht om de bolletjestrui in de eerste etappes. Dat is een trofee van niks. Pas na de eerste bergetappe deel je een bolletjestrui uit, lijkt mij het beste.
pi_200123444
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:00 schreef Idisrom het volgende:
vind het ook een opgeklopt gedoe, die aandacht om de bolletjestrui in de eerste etappes. Dat is een trofee van niks. Pas na de eerste bergetappe deel je een bolletjestrui uit, lijkt mij het beste.
Voor zoveel renners is de realiteit al alleen maar meerijden en nooit winnen, toch juist leuk als er in de eerste week dan zo'n trofee te pakken is? Maakt ook de saaie etappes leuker om te kijken.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:04:00 #46
194695 franklop
Fran knock
pi_200123450
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:00 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Het staat maar in een bijzinnetje. Ikzelf vind het ook een opgeklopt gedoe, die aandacht om de bolletjestrui in de eerste etappes. Dat is een trofee van niks. Pas na de eerste bergetappe deel je een bolletjestrui uit, lijkt mij het beste.
Vind het ook met name omdat hij veel meer in zijn mars te hebben dan dit (gezien zijn recente resultaten) en beter zijn krachten kan sparen voor ergens later in de Tour.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_200123710
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

maar echte oplossingen zijn er eigenlijk niet.
Vallen doen ze toch wel, dus dan zou ik kijken om de gevolgen te kunnen reduceren: valbescherming. Van de helm moesten we ook niks hebben, van de halo in F1 ook niet, maar achteraf zijn we het allemaal eens dat het zeker een meerwaarde heeft en het spel niet belemmerd. Sterker nog, er zijn levens gered.

Ik durf er mijn spaargeld erop in te zetten dat we over 50 jaar terug denken aan deze tijd en dat we vinden dat we idioot bezig waren.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:24:07 #48
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200123745
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:04 schreef franklop het volgende:

[..]

Vind het ook met name omdat hij veel meer in zijn mars te hebben dan dit (gezien zijn recente resultaten) en beter zijn krachten kan sparen voor ergens later in de Tour.
Met die actie van gisteren heeft hij de trui sowieso vier dagen langer, dus goede kosten-baten.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:24:50 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200123753
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:04 schreef franklop het volgende:

[..]

Vind het ook met name omdat hij veel meer in zijn mars te hebben dan dit (gezien zijn recente resultaten) en beter zijn krachten kan sparen voor ergens later in de Tour.
Als er camera's draaien lijkt ie vooral bezig met de camera's en niet met zijn resultaten. Als hij de heuvelaankomsten voor zichzelf was gaan rijden, had ik hem best nog top-10 zien finishen bijvoorbeeld. Maar wat doet ie, hij maakt een hele show van wat heuvelsprintjes, met handgebaren en alles. Zelfde in de Amstel, hij zat er nog goed bij, demarreert op 40km van de aankomst - dat is prima - maar om dan tijdens je aanval een beetje naar de camera te gaan zitten seinen, dat hoeft voor mij niet zo, dan rij je voor mijn gevoel niet echt voor het resultaat.
In allemaal kleinere koersen rijdt ie overigens wel gewoon serieus en dan rijdt ie ook serieus hard, hij kan het dus wel gewoon.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:26:45 #50
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200123775
quote:
Staking?
Intussen bereiken ons allerlei berichten dat de renners een stakingsactie gepland zouden hebben na de toestanden van gisteren. De eerste 50 kilometer zouden in colonne worden afgewerkt, waarna de renners een korte protestactie zouden doen. De laatste 100 kilometer zou er dan toch weer normaal gekoerst worden. Voorlopig blijft het wel nog bij geruchten.
Je zal zien dat T. Martin in die eerste 50 km toch gewoon tegen de grond gaat.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:30:58 #51
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200123823
Staken :') Het is nu niet bepaald dat het parcours zo gevaarlijk is. Beter letten de renners zelf wat beter op en blijven ze een beetje van de ketoontjes af, misschien helpt dat om gewoon op de fiets te blijven zitten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_200123829
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:54 schreef Beregd het volgende:
Zoals Keisse in het voorjaar al zei: gewoon sneller fietsen in de aanvang, zo is er wat meer ruimte voorin in de slotfase.

+ dan moeten er ook wat selectievere ritten komen van in het begin
Je kunt de eerste rit eindigen op de Alpe d'Huez of zo. Maar komt de spanning niet bepaald ten goede.

Ik vind het allemaal gezeik om niks. Voor 99% mogen de renners de hand in eigen boezem steken.

Vraag me ook af wat men dan wil? De eerste week alleen maar over tolwegen rijden? Na 100 kilometer afklokken in de eerste week en de rest van de etappe voor spek en bonen?

Of de eerste week via Zwift organiseren vanuit de hotelkamer?
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:34:00 #53
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200123851
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt de eerste rit eindigen op de Alpe d'Huez of zo. Maar komt de spanning niet bepaald ten goede.
Dat geloof ik niet. De giro start op de etna en blijft gewoon ontieglijk spannend.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:41:43 #54
194695 franklop
Fran knock
pi_200123918
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:34 schreef Beregd het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. De giro start op de etna en blijft gewoon ontieglijk spannend.
Juist omdat die zo vroeg op parcours zit. Geen piekmoment ;)
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_200123933
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:34 schreef Beregd het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. De giro start op de etna en blijft gewoon ontieglijk spannend.
Vraag ik me in de Tour af. Deelnemersveld Giro is toch wel zwakker, waardoor sowieso meer renners kan maken. En als ze ergens kiezen voor circusparcoursen en geitenpaden, dan is het de Giro wel.

Overigens prima als de Tour het 'n keer probeert.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:47:05 #56
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_200123985
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vraag ik me in de Tour af. Deelnemersveld Giro is toch wel zwakker, waardoor sowieso meer renners kan maken. En als ze ergens kiezen voor circusparcoursen en geitenpaden, dan is het de Giro wel.

Overigens prima als de Tour het 'n keer probeert.
De tour wil het de laatste jaren zo lang mogelijk spannend houden door de eerste echt zware bergrit steeds uit te stellen, en dan krijg je inderdaad een spannende laatste tijdrit. Maar dan zorg je wel dat er in de ritten ervoor enorm conservatief gereden wordt en dat er nog 40 man zijn die denken een klassement te kunnen rijden.
pi_200123987
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:26 schreef Beregd het volgende:

[..]

Je zal zien dat T. Martin in die eerste 50 km toch gewoon tegen de grond gaat.
Ja, het is de renners vrij om te kiezen om de eerste 50 kilometer als een wandeletappe te gaan rijden. Dat deden ze vroeger (in de tijd van De Kneet) ook wel.
pi_200124112
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:21 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]

Vallen doen ze toch wel, dus dan zou ik kijken om de gevolgen te kunnen reduceren: valbescherming. Van de helm moesten we ook niks hebben, van de halo in F1 ook niet, maar achteraf zijn we het allemaal eens dat het zeker een meerwaarde heeft en het spel niet belemmerd. Sterker nog, er zijn levens gered.

Ik durf er mijn spaargeld erop in te zetten dat we over 50 jaar terug denken aan deze tijd en dat we vinden dat we idioot bezig waren.
In die richting moet je wel gaan denken ja - al weet ik ook daar niet wat de realistische opties zijn?
pi_200124127
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:47 schreef Beregd het volgende:

[..]

De tour wil het de laatste jaren zo lang mogelijk spannend houden door de eerste echt zware bergrit steeds uit te stellen, en dan krijg je inderdaad een spannende laatste tijdrit. Maar dan zorg je wel dat er in de ritten ervoor enorm conservatief gereden wordt en dat er nog 40 man zijn die denken een klassement te kunnen rijden.
Wat, denk ik, ook wel mee speelt, is dat je nu 'n aantal renners hebt (Van Aert, Matje, Alaphilippe) die geschikt zijn voor dit soort etappe's en er vol voor gaan in de Tour. En dan is Ala ook nog eens 'n Fransman. Behalve strijd om de ritten, heb je ook nog de strijd om het geel. Men wil het ook interessanter maken dan alleen maar ritten over brede wegen die gegarandeerd een massasprint worden en waar je eigenlijk alleen de laatste kilometer hoeft te kijken.

Even een open deur intrappen. De Tour is de Tour. Je hebt genoeg man die denken mee te kunnen sprinten, een klassement te kunnen rijden, top 10 te kunnen rijden etc. En die willen allemaal, inclusief hun hele ploeg, op de eerste rij zitten.
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 12:00:04 #60
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_200124132
Je kunt toch moeilijk van de renners in de tour vragen rustiger te gaan fietsen als de ploegleiders van zowel de sprintteams als van de klassementsrenners op hetzelfde moment tegen de renners zeggen dat ze nú vooraan moeten zitten. Logisch ook, want de resultaten in de Tour tellen voor de sponsoren. Voor die resultaten trainen ze een jaar. Dan gaan ze niet dat hele jaar trainen en wellicht het contract voor volgend jaar op het spel zetten doordat ze niet goed gepositioneerd zitten en er een gat valt.

Beetje tegenstrijdig, tegen een renner zeggen dat ie maar voorzichtig moet zijn, maar dat de ploeg wel moet winnen. Trek gewoon bij de massasprintetappes de lijn voor de tijdswaarneming wat eerder zodat in elk geval niet alle sprintersploegen én klassementsploegen tegelijkertijd vooraan moeten zitten. De ploegen stelden het gisteren zelf voor, zelfs de ASO vindt dat prima, dus wat is het probleem dan?
pi_200124136
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

In die richting moet je wel gaan denken ja - al weet ik ook daar niet wat de realistische opties zijn?
De Tour via Zwift gaan rijden of zo?
pi_200124162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

De Tour via Zwift gaan rijden of zo?
Nouja stel er zijn redelijk lichtgewicht en ademende beschermingsmiddelen, dan kan je dat best gaan verplichten w.m.b. Maar ik heb twijfels of dat bestaat.

Gesink en Ewan breken beiden sleutelbeen - het vaakst brekende bot in het wielrennen. Als daar een relatief simpele bescherming voor is ben ik helemaal voor.
pi_200124182
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:00 schreef noodgang het volgende:
Je kunt toch moeilijk van de renners in de tour vragen rustiger te gaan fietsen als de ploegleiders van zowel de sprintteams als van de klassementsrenners op hetzelfde moment tegen de renners zeggen dat ze nú vooraan moeten zitten. Logisch ook, want de resultaten in de Tour tellen voor de sponsoren. Voor die resultaten trainen ze een jaar. Dan gaan ze niet dat hele jaar trainen en wellicht het contract voor volgend jaar op het spel zetten doordat ze niet goed gepositioneerd zitten en er een gat valt.

Beetje tegenstrijdig, tegen een renner zeggen dat ie maar voorzichtig moet zijn, maar dat de ploeg wel moet winnen. Trek gewoon bij de massasprintetappes de lijn voor de tijdswaarneming wat eerder zodat in elk geval niet alle sprintersploegen én klassementsploegen tegelijkertijd vooraan moeten zitten. De ploegen stelden het gisteren zelf voor, zelfs de ASO vindt dat prima, dus wat is het probleem dan?
Dat gaat ook wel gebeuren hoor. Het is zelfs al gebeurd, niet al te lang geleden was de regel echt gewoon de tijd op de meet terwijl er nu een fictieve meet op 3km ligt. Die op 15 km oid leggen kan een klein beetje helpen, al is het overduidelijk geen panacea.
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 12:09:12 #64
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_200124224
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat gaat ook wel gebeuren hoor. Het is zelfs al gebeurd, niet al te lang geleden was de regel echt gewoon de tijd op de meet terwijl er nu een fictieve meet op 3km ligt. Die op 15 km oid leggen kan een klein beetje helpen, al is het overduidelijk geen panacea.
Klopt, alle valpartijen voorkomen gaat er zeker niet mee lukken, hoeft ook geen doel te zijn, maar het kan allicht een beetje helpen om die eerste tourweek een beetje acceptabeler te maken
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 12:13:04 #65
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_200124267
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat gaat ook wel gebeuren hoor. Het is zelfs al gebeurd, niet al te lang geleden was de regel echt gewoon de tijd op de meet terwijl er nu een fictieve meet op 3km ligt. Die op 15 km oid leggen kan een klein beetje helpen, al is het overduidelijk geen panacea.
Panacea, Thierry Baudet is ook aanwezig hoor.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_200124286
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

De Tour via Zwift gaan rijden of zo?
Een outfit die nog dunner is dan een A4tje vervangen voor een outfit wat niet meteen scheurt. Een soort brace om de schouders tegen sleutelbeenbreuken?

Er is vast iemand die er voor gestudeerd heeft en iets kan verzinnen. Ze rijden nu bij een kleine afdaling al 70 en het enige wat ze hebben is een helmpje. Ze rijden op die helm na zo goed als naakt. Dat kan echt beter.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_200124314
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:40 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ben jij nou het parcours aan het afzijken? Giftig.
Afkneipen, nu!
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:23:10 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200124370
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:30:57 #69
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200124459
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje, alle vrouwen in omgeving hebben hun maandverband moeten inleveren?
pi_200124471
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja stel er zijn redelijk lichtgewicht en ademende beschermingsmiddelen, dan kan je dat best gaan verplichten w.m.b. Maar ik heb twijfels of dat bestaat.

Gesink en Ewan breken beiden sleutelbeen - het vaakst brekende bot in het wielrennen. Als daar een relatief simpele bescherming voor is ben ik helemaal voor.
Denk dat dat allemaal weinig helpt tegen vallen in een volle sprint. Ik zou zo gauw niet weten wat je (realistisch bekeken) aan kunt doen om niks te breken bij zo'n val als bijvoorbeeld die van Ewan.
pi_200124488
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Jeetje, alle vrouwen in omgeving hebben hun maandverband moeten inleveren?
Snel wat aandelen Hansaplast kopen _O-
pi_200124492
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:14 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]

Een outfit die nog dunner is dan een A4tje vervangen voor een outfit wat niet meteen scheurt. Een soort brace om de schouders tegen sleutelbeenbreuken?

Er is vast iemand die er voor gestudeerd heeft en iets kan verzinnen. Ze rijden nu bij een kleine afdaling al 70 en het enige wat ze hebben is een helmpje. Ze rijden op die helm na zo goed als naakt. Dat kan echt beter.
Een motorpak of zo? Lijkt me niet echt comfortabel, helemaal niet als het warm is.
pi_200124499
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:14 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]

Een outfit die nog dunner is dan een A4tje vervangen voor een outfit wat niet meteen scheurt. Een soort brace om de schouders tegen sleutelbeenbreuken?

Er is vast iemand die er voor gestudeerd heeft en iets kan verzinnen. Ze rijden nu bij een kleine afdaling al 70 en het enige wat ze hebben is een helmpje. Ze rijden op die helm na zo goed als naakt. Dat kan echt beter.
Er zijn broeken die niet zo gemakkelijk stuk gaan, daar hoorde ik Terpstra over in LSRF. Maar je kan de gevolgen oplossen, maar volgens mij moet je het in de oorzaak zoeken.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:35:41 #74
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200124525
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Jeetje, alle vrouwen in omgeving hebben hun maandverband moeten inleveren?
Dit zijn eerder van die bejaarden tena ladies luiers
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:36:35 #75
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_200124534
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:33 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Er zijn broeken die niet zo gemakkelijk stuk gaan, daar hoorde ik Terpstra over in LSRF. Maar je kan de gevolgen oplossen, maar volgens mij moet je het in de oorzaak zoeken.
En dat is het lastige, want je kunt het parcours superveilig maken, maar als de renners als een kip zonder kop blijven rijden, voorkom je valpartijen nooit.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_200124555
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:36 schreef 4-elements het volgende:

[..]

En dat is het lastige, want je kunt het parcours superveilig maken, maar als de renners als een kip zonder kop blijven rijden, voorkom je valpartijen nooit.
Inderdaad.

Ook op een brede weg wil vrijwel elke ploeg voorin zitten en dan het liefst met de hele ploeg.

Los daarvan leveren ritten over brede wegen weinig spektakel op als er geen wind is. Dan krijg je elke rit het scenario van 'n kansloze kopgroep en 'n massasprint op een brede weg.
pi_200124584
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:33 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Er zijn broeken die niet zo gemakkelijk stuk gaan, daar hoorde ik Terpstra over in LSRF. Maar je kan de gevolgen oplossen, maar volgens mij moet je het in de oorzaak zoeken.
Maar dat zeg ik dus, ik denk dat je de oorzaak nooit wegneemt. Het is de tour, hier wordt het hele jaar voor getraind. De wielerwedstrijd van het jaar. Ze blijven gewoon vallen en ze rijden ieder jaar steeds harder. Er valt in ieder geval veel winst te halen op het gebied van bescherming.

En laat voorop staan, de koers moet gewoon veilig zijn ja. Maar dan vallen ze alsnog. Gister valt ook veel aan de renners te wijten.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_200124601
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Hoort deze foto niet in het B&H-topic?

Gelukkig geen verband op de knieën, dat is een gunstig teken.
pi_200124625
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:39 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]

Maar dat zeg ik dus, ik denk dat je de oorzaak nooit wegneemt. Het is de tour, hier wordt het hele jaar voor getraind. De wielerwedstrijd van het jaar. Ze blijven gewoon vallen en ze rijden ieder jaar steeds harder. Er valt in ieder geval veel winst te halen op het gebied van bescherming.

En laat voorop staan, de koers moet gewoon veilig zijn ja. Maar dan vallen ze alsnog. Gister valt ook veel aan de renners te wijten.
Dit dus.

Hoorde ook weer gepiep over de relatief korte ritten. Tsja. Voorheen waren er veel langere ritten, maar dan vindt men ritten van 250 km in de eerste week weer onzin of moeten we ons niet verbazen dat het niet zonder doping kan. Helemaal niet als die ritten ook nog eens over een selectief parcours gaan.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:44:00 #80
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200124628
pi_200124711
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:44 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Aanpassen van de drie koimeterregel?
Met hoeveel extra kilometers wil men dit dan gaan wijzigen?
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:51:52 #82
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200124741
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:50 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Aanpassen van de drie koimeterregel?
Met hoeveel extra kilometers wil men dit dan gaan wijzigen?
Tja als het 5 of 10 km maakt, dan heb je hetzelfde probleem in de kilometers daarvoor.
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 12:53:16 #83
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_200124760
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:51 schreef Momo het volgende:

[..]

Tja als het 5 of 10 km maakt, dan heb je hetzelfde probleem in de kilometers daarvoor.
Als je t op 10km doet is t tot dan aan de klassementsploegen, daarna is er de ruimte voor de sprintersploegen.
  Redactie Sport dinsdag 29 juni 2021 @ 12:54:57 #84
274204 crew  Mexicanobakker
pi_200124788
Merlier of Philipsen? #dtv
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:03:13 #85
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200124927
twitter

Eerste rotonde is nogal vervelend, daarna valt het wel mee. Wel tikje smalle laatste honderden meters
pi_200124937
Tijden opnemen op 3 kilometer zou echt pure aids zijn.
pi_200124961
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:13 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Panacea, Thierry Baudet is ook aanwezig hoor.
Wow dit is voor het eerst in mijn leven dat ik met Thierry B. ben vergeleken :D
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:05:29 #88
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_200124963
De oplossing voor het probleem is om het probleem te verplaatsen, geniaal zijn ze. Met zijn allen op de 3 kilometer banner afstormen in plaats van de finish, briljant.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_200124984
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:44 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Zoals verwacht. 123'tje
pi_200124988
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:03 schreef wimderon het volgende:
Tijden opnemen op 3 kilometer zou echt pure aids zijn.
Ja en op 10 kilometer van het einde zou aids in de eindfase zijn. Je mist dan compleet het spektakel van nog even proberen paar seconde te pakken en een morele tik uitdelen op een venijnig klimmetje in de slotfase.

Je kunt renners die in de slotfase vallen dezelfde tijd geven als de groep waar ze toen in zaten. Als Roglic dan in het peloton valt en 'n minuut verliest, krijgt 'ie dezelfde tijd als het peloton, maar niet dezelfde tijd als bv. Pogacar die op een klimmetje eruit naait en 10 seconde pakken.

Je zou ook gevallen renners met de auto terug kunnen laten brengen.

Of je accepteert gewoon dat vallen ook bij de wielersport hoort. Behalve tijdrijden en klimmen, is ook op je fiets blijven zitten 'n kwaliteit die je nodig hebt om een ronde te winnen.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:07:35 #91
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200124992
De voorbeschouwing is inmiddels begonnen op de Player.
pi_200124997
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:05 schreef Koffieplanter het volgende:
De oplossing voor het probleem is om het probleem te verplaatsen, geniaal zijn ze. Met zijn allen op de 3 kilometer banner afstormen in plaats van de finish, briljant.
Meeste valpartijen gebeurden gisteren ook voor die 3 kilometer banner en niet erna.
pi_200125024
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:03 schreef wimderon het volgende:
Tijden opnemen op 3 kilometer zou echt pure aids zijn.
Ik interpreteer het anders? Dat ze 3km willen oprekken.
pi_200125033
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja en op 10 kilometer van het einde zou aids in de eindfase zijn. Je mist dan compleet het spektakel van nog even proberen paar seconde te pakken en een morele tik uitdelen op een venijnig klimmetje in de slotfase.

Je kunt renners die in de slotfase vallen dezelfde tijd geven als de groep waar ze toen in zaten. Als Roglic dan in het peloton valt en 'n minuut verliest, krijgt 'ie dezelfde tijd als het peloton, maar niet dezelfde tijd als bv. Pogacar die op een klimmetje eruit naait en 10 seconde pakken.

Je zou ook gevallen renners met de auto terug kunnen laten brengen.

Of je accepteert gewoon dat vallen ook bij de wielersport hoort. Behalve tijdrijden en klimmen, is ook op je fiets blijven zitten 'n kwaliteit die je nodig hebt om een ronde te winnen.
Dat niet alleen. Maar stel nou dat je pakweg Wout van Aert bent. Je rijdt voor het eindklassement in de Tirreno, maar bent ook snel genoeg om je in massasprints te mengen. Of een Alaphilippe wil zich nuttig maken met een leadout voor Cavendish. Je straf: je mag nog even een paar kilometer aan piekinspanning afwerken, waar je concurrenten voor het eindklassement lekker binnen kunnen bollen.
pi_200125036
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik interpreteer het anders? Dat ze 3km willen oprekken.
Ja. Ze willen dat er op 10 km van de meet of zo wordt geklokt.
pi_200125046
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja. Ze willen dat er op 10 km van de meet of zo wordt geklokt.
Nou ja, wordt geklokt... Volgens mij is/wordt de regel dat bij pech tijden worden gelijkgesteld, maar bij een demarrage niet.
pi_200125048
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
:9~
Citius, Altius, Fortius.
pi_200125054
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:10 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Maar stel nou dat je pakweg Wout van Aert bent. Je rijdt voor het eindklassement in de Tirreno, maar bent ook snel genoeg om je in massasprints te mengen. Of een Alaphilippe wil zich nuttig maken met een leadout voor Cavendish. Je straf: je mag nog even een paar kilometer aan piekinspanning afwerken, waar je concurrenten voor het eindklassement lekker binnen kunnen bollen.
Ja, slaat nergens op. What's next? Dat de afdalingen ook niet meer mee tellen, net zoals bij sommige toertochten. In zo'n rit als gisteren komt het voor 'n groot deel door de renners. Zo'n rit wordt 'n massasprint. Niet selectief genoeg om verschil te maken en geen waaierkans. Als dan 95% van het peloton accepteert dat ze niks op de eerste rij te zoeken hebben, gaan er alleen 'n paar sprinters op hun bek die zich er tussen willen proppen waar dat niet kan.
pi_200125058
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nou ja, wordt geklokt... Volgens mij is/wordt de regel dat bij pech tijden worden gelijkgesteld, maar bij een demarrage niet.
Da's in elk geval iets minder aids dan klokken.
  Moderator dinsdag 29 juni 2021 @ 13:14:23 #100
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_200125070
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:10 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Maar stel nou dat je pakweg Wout van Aert bent. Je rijdt voor het eindklassement in de Tirreno, maar bent ook snel genoeg om je in massasprints te mengen. Of een Alaphilippe wil zich nuttig maken met een leadout voor Cavendish. Je straf: je mag nog even een paar kilometer aan piekinspanning afwerken, waar je concurrenten voor het eindklassement lekker binnen kunnen bollen.
Dan moet je de keuze maken wat je belangrijker vindt. Het eindklassement of het sprintje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')