abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 juni 2021 @ 22:33:10 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200101002
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 21:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Op dit moment heeft 61.6% volwassenen in het VK 2 prikken gehad. De bescherming tegen de delta variant verschilt niet zoveel tussen de verschillende vaccins. Maar als 90% van de 50-plussers 2 prikken hebben gehad zal er nauwelijks een toename in de ziekenhuizen zijn. En met de schoolvakanties zal het virus ook veel minder onder kinderen en studenten worden verspreid in juli/august, en het weer werkt hopelijk ook nog mee.

Ik hoorde vandaag een aaridge bewering, die vrijwel volledig klopt: De enige overeenkomst die vrijwel alle Covid doden op dit moment hebben in de VS is dat ze niet gevaccineerd zijn. En dat zijn nog steeds 300-400 doden per dag daar.
Interessant antwoord hoor, maar niet echt een antwoord op mijn vraag toch? Of vergis ik me :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200102465
quote:
2s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Interessant antwoord hoor, maar niet echt een antwoord op mijn vraag toch? Of vergis ik me :P
Niet echt, maar je leek te impliceren dat als 60% van de mensen een 2e vaccinatie zou hebben, dat het wel OK zou lopen met betrekking tot de delta variant. Ik impliceerde dat dat niet zo is, aangezien die situatie nu in de UK speelt. Maar dat is als je alleen naar besmettingen kijkt. Doordat een groot deel van de oudere populatie wel al volledig beschermd zal zijn (>3 weken na 2e prik), zal het aantal besmettingen misschien wel hoog worden (aangezien veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, mogelijk getemperd doordat een groot deel van de ongevaccineerde mensen, scholieren en studenten, dan minder contact met elkaar hebben), maar zullen er erg weinig ziekenhuisopnames zijn omdat het overgrote deel van mensen die kwetsbaar zijn wel al volledig beschermd zullen zijn. Als je nu naar de VK kijkt, is het aantal besmettingen per dag bijna de helft van januari, maar als je naar het aantal ziekenhuisopnames kijkt is dat slechts ~5% van januari. En dat is dus volledig op het conto van de vaccins *O*
pi_200104259
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Niet echt, maar je leek te impliceren dat als 60% van de mensen een 2e vaccinatie zou hebben, dat het wel OK zou lopen met betrekking tot de delta variant. Ik impliceerde dat dat niet zo is, aangezien die situatie nu in de UK speelt. Maar dat is als je alleen naar besmettingen kijkt. Doordat een groot deel van de oudere populatie wel al volledig beschermd zal zijn (>3 weken na 2e prik), zal het aantal besmettingen misschien wel hoog worden (aangezien veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, mogelijk getemperd doordat een groot deel van de ongevaccineerde mensen, scholieren en studenten, dan minder contact met elkaar hebben), maar zullen er erg weinig ziekenhuisopnames zijn omdat het overgrote deel van mensen die kwetsbaar zijn wel al volledig beschermd zullen zijn. Als je nu naar de VK kijkt, is het aantal besmettingen per dag bijna de helft van januari, maar als je naar het aantal ziekenhuisopnames kijkt is dat slechts ~5% van januari. En dat is dus volledig op het conto van de vaccins *O*
We zitten nu in de fase (met de hele wereld) waarin we moeten gaan vertrouwen op de vaccins. Het is vervelend dat het aantal besmettingen af en toe een piek zal kennen, de vaccins zorgen dat het allergrootste deel niet in het ziekenhuis komt (of erger, overlijdt). We zullen moeten wennen aan dit gegeven, ik verwacht zelf dat over niet al te lange tijd het aantal besmettingen een getal is waar we niet meer naar kijken. Het doet er niet meer toe. Net als we niet elk griepgeval in de winter noteren, er worden schattingen gedaan op basis van de hoeveelheid mensen die zich melden bij de huisarts.

Het is een eerste stap naar een situatie waarbij Corona gewoon een soort van seizoensgriep wordt.
pi_200104328
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het is een eerste stap naar een situatie waarbij Corona gewoon een soort van seizoensgriep wordt.
Met bijbehorende jaarlijkse prik. De vraag is alleen of iedereen dat moet gaan krijgen of alleen de ouderen en zwakkeren (en een ieder die wil) zoals bij de griepprik.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_200105585
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Met bijbehorende jaarlijkse prik. De vraag is alleen of iedereen dat moet gaan krijgen of alleen de ouderen en zwakkeren (en een ieder die wil) zoals bij de griepprik.
Aangezien ik geen arts of wetenschapper ben vind ik dat lastig om te zeggen. Waar het volgens mij van afhangt is of het immuunsysteem voldoende getraind is. We zullen moeten monitoren de komende jaren hoe dit verloopt. En ook of jongere mensen die gevaccineerd zijn wel voor heel lang een goed werkend immuunsysteem hebben wat Corona effectief aanpakt. Ook is de vraag wat het virus doet als we een groot deel van de wereldbevolking het immuunsysteem op de hoogte is van dit virus. Elke dag zijn er minder gastheren en gastvrouwen voor het virus, door vaccinatie en door besmetting.

Op dit moment is de tijd simpelweg in ons nadeel, we weten nog niet zo goed hoelang de bescherming op de langere termijn is.

Maar ik vind het geen gekke gedachte als je zegt dat de kwetsbaren de komende jaren een booster zullen krijgen.
pi_200106009
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

We zitten nu in de fase (met de hele wereld) waarin we moeten gaan vertrouwen op de vaccins. Het is vervelend dat het aantal besmettingen af en toe een piek zal kennen, de vaccins zorgen dat het allergrootste deel niet in het ziekenhuis komt (of erger, overlijdt). We zullen moeten wennen aan dit gegeven, ik verwacht zelf dat over niet al te lange tijd het aantal besmettingen een getal is waar we niet meer naar kijken. Het doet er niet meer toe. Net als we niet elk griepgeval in de winter noteren, er worden schattingen gedaan op basis van de hoeveelheid mensen die zich melden bij de huisarts.

Het is een eerste stap naar een situatie waarbij Corona gewoon een soort van seizoensgriep wordt.
De endemische fase...Af en toe hoor je er al over, maar echt op voorbereid zijn we niet. We weten dat Covid niet zal verdwijnen, dus er zullen altijd cases zijn, en er moet duidelijk worden wat 'normaal' is en bij hoeveel er alarm belletjes moeten gaan rinkelen. Als je nu kijkt in de Nederlandse ziekenhuizen dan zullen de meeste ziekenhuizen in Nederland op dit moment meer mensen binnenkrijgen met gebroken armen dan met Covid, en ook meer oude mensen met longontsteking dan Covid. De instroom is niet zorgelijk, de dreiging van toename is waar men zich zorgen over maakt, en die wordt meer en meer teruggedrongen door de vaccins, maar daarmee moeten we ons dus wel gaan bedenken wat wel zorgelijk is als die dreiging van toename weg is. Wat dat betreft kan de delta variant wel een goede oefening zijn. Een golf in besmettingen, maar een rimpeltje in de ziekenhuizen, waarschijnlijk minder dan in een slechte influenza-winter.
pi_200106113
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Met bijbehorende jaarlijkse prik. De vraag is alleen of iedereen dat moet gaan krijgen of alleen de ouderen en zwakkeren (en een ieder die wil) zoals bij de griepprik.
Dat hangt van 2 dingen af: Varianten en hoe effectief bestaande vaccins daar tegen zijn, en hoe lang vaccins werken.

Influenza waart al heel lang rond, en heel veel, waardoor er altijd verschillende varianten rondwaren en doordat influenza al zo lang rondwaart, zit er nogal wat verschil tussen de werking van vaccins bij verschillende varianten. Omdat men een redelijk (maar niet heel erg goed) idee heeft van toename van verschillende varianten kan er elk jaar gevaccineerd worden met een vaccin wat antistoffen tegen verschillende varianten opwekt.

Als SARS-CoV-2 flink teruggedrongen is, zullen er veel minder varianten ontstaan, en de vaccins werken totnutoe bij vrijwel alle varianten nog behoorlijk goed.

Hoe lang de vaccins werkzaam zijn is nog koffiedik kijken, maar ik heb nog steeds niks gehoord uit de trials dat de werkzaamheid van de vaccins afnemen. Terwijl de trials van Pfizer en Moderna volgens mij vorig jaar juli begonnen, terwijl Oxford in april begon (maar die hebben een derde booster toegevoegd in maart). Bij veel eerder vaccins is de werkzame duur met de jaren bijgesteld, vaak naar boven. Waar een vaccin 10 jaar geleden voor 5 of 10 jaar werkzaam was, kan dat nu 25 jaar of levenslang zijn. Ik heb verschillende keren gehad dat de werkzame duur van een vaccin in mijn gele boekje door een arts aangepast werd met een pennenstreek.
pi_200106132
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

De endemische fase...Af en toe hoor je er al over, maar echt op voorbereid zijn we niet.
Klopt, dat zal toch iets zijn waar we in moeten gaan groeien. Natuurlijk is er nu een bepaalde angst bij de experts met betrekking tot de Delta variant. Maar we kunnen daar niet in blijven hangen, nu steeds weer blijkt dat het allemaal goed meevalt en te overzien is zullen we naar een modus moeten waarin we niet elke keer in de stress schieten.

Het is voor iedereen nieuw dit, de laatste keer was 100 jaar geleden met de Spaanse Griep en die verdween uit zichzelf.
pi_200106176
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:16 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Aangezien ik geen arts of wetenschapper ben vind ik dat lastig om te zeggen. Waar het volgens mij van afhangt is of het immuunsysteem voldoende getraind is. We zullen moeten monitoren de komende jaren hoe dit verloopt. En ook of jongere mensen die gevaccineerd zijn wel voor heel lang een goed werkend immuunsysteem hebben wat Corona effectief aanpakt. Ook is de vraag wat het virus doet als we een groot deel van de wereldbevolking het immuunsysteem op de hoogte is van dit virus. Elke dag zijn er minder gastheren en gastvrouwen voor het virus, door vaccinatie en door besmetting.

Op dit moment is de tijd simpelweg in ons nadeel, we weten nog niet zo goed hoelang de bescherming op de langere termijn is.

Maar ik vind het geen gekke gedachte als je zegt dat de kwetsbaren de komende jaren een booster zullen krijgen.
Wat ook kan gebeuren is dat jongen kinderen tijdens hun jeugd een paar keer aan SARS-CoV-2 blootgesteld worden waardoor hun immuunsysteem getraind is, en waardoor het eigenlijk niet meer een probleem wordt als ze ouder zijn. Tot okt/nov 2019 was nooit iemand blootgesteld aan SARS-CoV-2, als je dan al oud en krakkemikkig bent, kon je het zwaar te verduren krijgen. Maar als je als kind al een paar bent blootgesteld, met je actieve sterke immuunsysteem, en later tijdens je volwassen leven nog een aantal keer, dan kan het heel goed dat het geen probleem vormt als je oud en krakkemikkig bent. Dat is mogelijk wel een afweging ook die je men zou moeten maken bij het beslissen of kinderen wel of niet gevaccineerd moeten worden. Misschien nu wel, om ouderen ook te beschermen. Maar als het virus flink teruggedrongen is, moet een Covid vaccin dan wel in een vast vaccinatie programma opgenomen worden, ik denk het niet eigenlijk.
pi_200106244
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 12:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat ook kan gebeuren is dat jongen kinderen tijdens hun jeugd een paar keer aan SARS-CoV-2 blootgesteld worden waardoor hun immuunsysteem getraind is, en waardoor het eigenlijk niet meer een probleem wordt als ze ouder zijn. Tot okt/nov 2019 was nooit iemand blootgesteld aan SARS-CoV-2, als je dan al oud en krakkemikkig bent, kon je het zwaar te verduren krijgen. Maar als je als kind al een paar bent blootgesteld, met je actieve sterke immuunsysteem, en later tijdens je volwassen leven nog een aantal keer, dan kan het heel goed dat het geen probleem vormt als je oud en krakkemikkig bent. Dat is mogelijk wel een afweging ook die je men zou moeten maken bij het beslissen of kinderen wel of niet gevaccineerd moeten worden. Misschien nu wel, om ouderen ook te beschermen. Maar als het virus flink teruggedrongen is, moet een Covid vaccin dan wel in een vast vaccinatie programma opgenomen worden, ik denk het niet eigenlijk.
Mee eens. Ik voorzie ook niet dat dit opgenomen wordt in de standaard vaccinaties. Wat je zegt, de jeugd zal immuniteit opbouwen en dit levenslang meenemen. De komende 2 a 3 jaar denk ik wel dat we nog wat vaccins zullen zetten, wellicht dat er zelfs grote groepen nog een booster krijgen (bv. om een ander type vaccin te geven omdat het eerste niet afdoende werkt). Maar daarna denk ik dat het klaar is.

Wat ik nu verwacht is dat we tot eind september lang leve de lol gaan. Dan zullen de cijfers van de besmettingen weer wat oplopen, maar de ziekenhuizen verwacht ik een kleine rimpel net als in de UK. En dan gaandeweg de maanden schommelen we wat en leren we ermee leven. Voor 2022 denk ik dat het steeds minder een issue zal zijn.

Maar dat is natuurlijk met een slag om de arm qua varianten, er kan altijd een variant ontstaan die wel problematisch is. Al wordt de kans erop met de dag kleiner en zie je nu ook de Delta variant al op zijn retour in India zelf.
  maandag 28 juni 2021 @ 14:19:43 #36
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200108174
De kliniek lijkt de IC wel te gaan inhalen, wat een tempo nog steeds!

Je merkt nu steeds meer dat de ligtijd op de IC lang is, hoewel de instroom al weken heel laag is blijft het in totaal best hoog. Hoewel ik denk dat die de komende 1,5 tot 2 weken ook veel gaan uitstromen is dat wel iets waar we nog even doorheen moeten.

Je ziet nu op de IC ook gebeuren wat we straks op de verpleeg ook krijgen, een hele hele hele klein plus van 1. De getallen zijn ondertussen zo laag dat we dat soort dingen meer en meer zullen gaan zien. Niets om je zorgen over te maken, ik verwacht dat we op basis van 7 dagen een gestage daling zullen blijven zien voorlopig.
  maandag 28 juni 2021 @ 14:58:10 #38
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200108635
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiėnten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Het aantal patiėnten op de IC’s is miniem gestegen; op de verpleegafdelingen is er een lichte daling. Per saldo is het een absolute daling van 14 (relatieve daling: 4,1%). Het zijn 331 bezette bedden in totaal, dus weer verder onder de 400. Hopelijk dalen we een dezer dagen ver onder de 300.

1) NEDERLANDSE PATIĖNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- maandag 28 juni: 142 (absolute stijging 1; relatieve stijging 0,7%);
- zondag 27 juni: 141 (geen wijziging);
- zaterdag 26 juni: 141 (absolute daling 6; relatieve daling 4,1%);
- vrijdag 25 juni: 147 (absolute daling 11; relatieve daling 7,0%);
- donderdag 24 juni: 158 (absolute daling 12; relatieve daling 7,1%);
- woensdag 23 juni: 170 (absolute daling 15; relatieve daling 8,1%);
- dinsdag 22 juni: 185 (absolute daling 12; relatieve daling 6,1%);
- maandag 21 juni: 197 (absolute daling 21; relatieve daling 9,6%).

2) NEDERLANDSE PATIĖNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- maandag 28 juni: 189 (absolute daling 15; relatieve daling 7,4%);
- zondag 27 juni: 204 (absolute stijging 6; relatieve stijging 3,0%);
- zaterdag 26 juni: 198 (absolute daling 18; relatieve daling 8,3%);
- vrijdag 25 juni: 216 (absolute daling 18; relatieve daling 7,7%);
- donderdag 24 juni: 234 (absolute daling 21; relatieve daling 8,2%);
- woensdag 23 juni: 255 (absolute daling 22; relatieve daling 7,9%);
- dinsdag 22 juni: 277 (absolute daling 17; relatieve daling 5,8%);
- maandag 21 juni: 294 (absolute daling 21; relatieve daling 6,7%).

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  maandag 28 juni 2021 @ 15:18:08 #39
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200108907
Besmettingcijfers 24 november 2020 tot en met 31 mei 2021
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besmettingcijfers dinsdag 1 t/m maandag 7 juni:
(Voorlopige) Wijziging t.o.v. week ervóór: -27,1%

dinsdag: 2.320
woensdag: 2.502
donderdag: 2.735
vrijdag: 2.382
zaterdag: 2.121
zondag: 1.530
maandag: 1.377


totaal: 14.967

Besmettingcijfers dinsdag 8 t/m maandag 14 juni:
Daling t.o.v. week ervóór: - 38,2% (percentage positieve tests: 5,2)

dinsdag: 1.419
woensdag: 1.791
donderdag: 1.561
vrijdag: 1.377
zaterdag: 1.205
zondag: 1.041
maandag: 852


totaal: 9.246

Besmettingcijfers dinsdag 15 t/m maandag 21 juni:
Daling t.o.v. week ervóór: - 35,7 % (percentage positieve tests: 4,3)

dinsdag: 1.032
woensdag: 1.016
donderdag: 1.064
vrijdag: 888
zaterdag: 686
zondag: 701
maandag: 558


totaal: 5.945

Besmettingcijfers dinsdag 22 t/m maandag 28 juni:
Daling t.o.v. week ervóór: -27,9%

dinsdag: 686
woensdag: 652
donderdag: 700
vrijdag: 641
zaterdag: 552
zondag: 498
maandag: 557


totaal: 4.286
  maandag 28 juni 2021 @ 15:20:55 #40
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200108937
Weekcijfers: Besmettingen
Daling: 27,9%
pi_200108973
Als je zo per week die dalingen op een rijtje ziet..... ^p^ ^p^
  maandag 28 juni 2021 @ 15:28:55 #42
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200109121
Mooie weekcijfers zo hoor! *O*

Benieuwd of we deze week ook weer tussen de 500 en 700 gaan schommelen of dat we richting de 350-450 range gaan.
  maandag 28 juni 2021 @ 16:04:16 #44
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200109557
Het percentage positieve tests is opnieuw gelijk gebleven op 3,1.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_200110173
De cijfers gaan prima omlaag de laatste weken. *O*

Ben alleen benieuwd hoe de besmettingen gaan verlopen de komende weken nu er steeds meer brandhaardjes komen w.b. de delta variant, en tegelijkertijd gooien we alles open en gaan mensen op vakantie (vooral jongeren die nog niet gevaccineerd zijn). Natuurlijk zal het "schild" in de vorm van vaccinatieprikken steeds groter worden, dus hopelijk valt die schade mee. Maar goed, zolang het bij besmettingen blijft, hoeft dat geen probleem of stappen terug op te leveren. Het gaat om de zorg te ontlasten, en zolang het "rustig" blijft in ziekenhuizen (dit wil zeggen op dit niveau en nog "lager") dan hoeven we ons hopelijk geen zorgen te maken.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_200110295
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:33 schreef GereDathan het volgende:
Mooie weekcijfers zo hoor! *O*

Benieuwd of we deze week ook weer tussen de 500 en 700 gaan schommelen of dat we richting de 350-450 range gaan.
Nu met name de jeugd een stuk meer gaat testen voor feestjes zou het me niet eens verbazen als we richting de 1000+ gaan.
pi_200110340
ik denk dat er tot nu toe de cijfers van "testen voor toegang" niet in de dagcijfers zitten.
Als dit wel zo was, dan zou het percentage positief namelijk drastisch naar beneden gaan.
  maandag 28 juni 2021 @ 17:39:06 #48
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200111057
Mijn voorspelling.

Besmettingcijfers zullen de aankomende periode schommelen tussen de 350 en de 1000 besmettingen per dag.

Echter zullen de ziekenhuiscijfers licht blijven dalen en is dit absoluut het effect van de vaccins.
pi_200111509
quote:
17:57
De coronavaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna zetten het immuunsysteem dusdanig lang aan het werk, dat het volgens Amerikaanse onderzoekers weleens zou kunnen dat ze jarenlang bescherming zullen geven tegen het virus. Mits dat niet muteert op een manier die vaccins omzeilt.

,,Een zeer, zeer goed teken", noemt immunoloog Ali Ellebedy van Washington University de resultaten van het onderzoek tegenover The New York Times. Hij en zijn team hebben hun bevindingen gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Hoe lang de vaccins precies bescherming zullen bieden tegen het coronavirus, valt ook na deze studie nog niet met zekerheid te zeggen. Het onderzoek zegt ook niets over de vaccins van Johnson & Johnson en AstraZeneca. Die werken op een andere manier dan de zogeheten mRNA-vaccins van Moderna en Pfizer/BioNTech.

https://www.ad.nl/binnenl(...)t-dalen-br~a90c15fe/

Mooi nieuwsbericht!
pi_200112678
Vaccinatiecijfers:

15.342.995*
* Dit is een schatting van het ministerie van alle gezette prikken, want ze weten zelf het exacte aantal ook niet.
Nieuw:
+221.362

Laatste update 28 juni, 16:07

Eerste prik
57.1%
Volledig gevaccineerd
33.8%
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')