abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 juni 2021 @ 15:24:48 #151
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200108983
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Accu’s in wijken plaatsen…
Opgelost
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_200109192
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:24 schreef nils7 het volgende:

[..]

Accu’s in wijken plaatsen…
Opgelost
Autos opladen blokkeren in de nacht.
Opgelost.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 juni 2021 @ 15:55:18 #153
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200109429
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:24 schreef nils7 het volgende:

[..]

Accu’s in wijken plaatsen…
Opgelost
Je kant het beter in huis plaatsen zodat het hele elektriciteitsnetwerk achterwege kan blijven. Heb jij al accu's in huis? En zo nee, waarom niet?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200109487
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je kant het beter in huis plaatsen zodat het hele elektriciteitsnetwerk achterwege kan blijven. Heb jij al accu's in huis? En zo nee, waarom niet?
Ik heb ze wel, ik heb er heel veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 juni 2021 @ 16:01:52 #155
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200109512
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb ze wel, ik heb er heel veel.
Genoeg om onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200109535
quote:
5s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Genoeg om onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet?
Nee de capaciteit is daarvoor te laag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 juni 2021 @ 16:04:28 #157
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200109563
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee de capaciteit is daarvoor te laag.
Uitbreiden dus. Je wilt niet afhankelijk zijn van externe grillen, of dit nu weersomstandigheden zijn of ambtenaren die maar van alles beslissen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200109571
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Uitbreiden dus. Je wilt niet afhankelijk zijn van externe grillen, of dit nu weersomstandigheden zijn of ambtenaren die maar van alles beslissen.
Nee dat is veelst te duur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 juni 2021 @ 16:10:50 #159
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200109666
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nee dat is veelst te duur.
Het duurzaamheidsbeleid in een notendop.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 28 juni 2021 @ 20:59:37 #160
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200115190
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Hamzoef het volgende:
Bekijk het maar positief, hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn te kijken naar duurzamere alternatieven.
Tuurlijk. Zonnepanelen of een windmolen op je balkonnetje van 2x3m drie hoog achter? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 27 april 2022 @ 19:16:49 #161
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204557466
Het zwartepieten is begonnen:
quote:
Liander niet goed voorbereid op overvol stroomnet, gemeente overvallen door problemen

Liander was niet goed voorbereid op een overvol elektriciteitsnetwerk in de stad. De netbeheerder heeft de gemeente in de zomer van 2021 te laat en onvolledig geīnformeerd, zo blijkt uit interne documenten die zijn vrijgegeven na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) door AT5. In notulen, notities en verslagen oordeelt de gemeente hard over het bedrijf dat de stad van stroom moet voorzien. Op haar beurt wijst Liander de gemeente er juist op dat Amsterdam mogelijk te snel wil gaan in de energietransitie.
Lees verder op:

https://www.at5.nl/artike(...)allen-door-problemen

quote:
Amsterdam wil namelijk in 2050 een klimaatneutrale stad zijn en in 2040, tien jaar eerder dan de rest van het land, alle woningen van het gas af hebben. Over acht jaar, in 2030, zijn alleen nog elektrische auto’s welkom in de stad. Al deze ambities zullen ervoor zorgen dat de vraag naar elektriciteit explodeert.


Iets met ijzer met handen breken. Ze leven in een totale fantasiewereld daar in Amsterdam waar ze denken dat je iets kan opschalen alsof je een lopende band versnelt. Er zijn te weinig technici.... O ja, en te weinig bagageafhandelaars :') Dat dorp kunnen ze beter afsteken en een eiland van maken ver weg van de bewoonde wereld.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204559441
Netspanning verhogen dan heeft men geen dikkere bekabeling nodig. Gelijkspanningsnet, nog beter ivm een optimaler gebruik van de oppervlakte van de doorsnede omdat wisselstroom als eigenschap heeft zich langs de buitenzijde van de bekabeling te verplaatsen. Gaat een heleboel inverters kosten die stuk kunnen en ook gaan. Iedereen electrisch rijden gaat 'm simpelweg voorlopig niet worden. Men loopt al jaren achter de feiten aan.
pi_204562323
Snel stoppen met het exporteren van Gronings gas, we hebben het zelf veel te hard nodig.
pi_204562593
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 09:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
Snel stoppen met het exporteren van Gronings gas, we hebben het zelf veel te hard nodig.
En wat gaat dat doen voor een overbelast elektriciteitsnet? Of zat je in het verkeerde topic? :+

Verder lijkt het me dat we contracten hebben met o.a. Duitsland, België en Noord-Frankrijk waar je niet zomaar onderuit kan.

We importeren wegens contracten zelfs hoog-calorisch gas dat we laag-calorisch maken (14% stikstof toevoegen) en dan aan het buitenland leveren als aanvulling op het laag-calorisch Gronings gas.
pi_204562620
quote:
10s.gif Op woensdag 27 april 2022 19:16 schreef ACT-F het volgende:
Het zwartepieten is begonnen:
[..]
Lees verder op:

https://www.at5.nl/artike(...)allen-door-problemen
[..]
[ afbeelding ]

Iets met ijzer met handen breken. Ze leven in een totale fantasiewereld daar in Amsterdam waar ze denken dat je iets kan opschalen alsof je een lopende band versnelt. Er zijn te weinig technici.... O ja, en te weinig bagageafhandelaars :') Dat dorp kunnen ze beter afsteken en een eiland van maken ver weg van de bewoonde wereld.
Dit wordt al 20 jaar gezegd door iedereen die de bassischool heeft afgemaakt, want die kennis is nodig om dit te weten.

Maar dit is politiek, de enige sector waarin je dom voordoen wordt beloond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204564316
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En wat gaat dat doen voor een overbelast elektriciteitsnet? Of zat je in het verkeerde topic? :+

Verder lijkt het me dat we contracten hebben met o.a. Duitsland, België en Noord-Frankrijk waar je niet zomaar onderuit kan.

We importeren wegens contracten zelfs hoog-calorisch gas dat we laag-calorisch maken (14% stikstof toevoegen) en dan aan het buitenland leveren als aanvulling op het laag-calorisch Gronings gas.
Als we meer aardgas gebruiken, hebben we minder elektriciteit nodig. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast.

En ik wilde er eerst "Oh, wacht..." achter zetten.

Het probleem is in alle gevallen hetzelfde: verwachten dat "de vrije markt" gaat investeren in infrastructuur. Ja, daar hebben we decennia gemak van, maar daarmee gaat de winst op de korte termijn omlaag. En het is niet zo dat ze failliet kunnen gaan als ze geen elektriciteit meer kunnen leveren. Dan springt de regering bij, van ons belastinggeld.

Kijk naar ProRail: die verdienen meer geld als ze minder onderhoud doen. Na de totstandkoming hebben ze daar eens goed over nagedacht, en ze besloten om al hun materieel te verkopen en iedereen behalve het management en de administratie te ontslaan. De minimale hoeveelheid onderhoud werd uitbesteed aan de laagste bieder. En het geld dat ze daarmee bespaarden, van het geld dat ze van hun klanten en de regering krijgen, belegden ze op de beurs. Missie geslaagd, patiënt overleden.

Want het was wel heel winstgevend voor de aandeelhouders, het doel van het privatiseren, maar de staat van het spoornet ging wel met sprongen achteruit, terwijl het gebruik en onderhoud daarvan veel duurder was geworden. Kapitalisme in een notendop.

Kortom, met een regering die alles maar privatiseert, als kostenbesparing, en verder geen beslissingen gaat nemen als die geen voordeel opleveren voor de winstgevendheid van het bedrijfsleven, hoeven we geen werkend elektriciteitsnet te verwachten. Wel veel subsidies voor die bedrijven.

Als je wilt weten waar je dan uitkomt: kijk naar de telecomproviders in de VS voor het beste voorbeeld. Die hebben de markt verdeeld naar locatie, zodat er overal een lokale monopolist steeds meer geld kan vragen voor steeds minder dienstverlening. En om de paar jaar krijgen ze een bak geld om nou eindelijk eens landelijk glasvezel uit te gaan rollen. Wat ze dan uiteindelijk niet doen, om allerlei redenen.

En wat betreft de contracten met het buitenland: ja, die komen ze na, maar die schadevergoeding voor de Groningers lijkt toch niet van de grond te komen, om allerlei redenen.

In het ergste geval: meer gas oppompen, de prijs aan de buitenlandse afnemers verhogen en de opbrengst investeren in schadevergoedingen, het verzwaren van het elektriciteitsnet en kerncentrales. Oh, wacht...

Als je het echt wilt oplossen dan heb je maar 1 mogelijkheid: die bedrijven nationaliseren en het gewoon uitvoeren. Oh, wacht...

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 28-04-2022 13:31:05 ]
pi_204564841
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 13:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als we meer aardgas gebruiken, hebben we minder elektriciteit nodig. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast.

En ik wilde er eerst "Oh, wacht..." achter zetten.

Het probleem is in alle gevallen hetzelfde: verwachten dat "de vrije markt" gaat investeren in infrastructuur. Ja, daar hebben we decennia gemak van, maar daarmee gaat de winst op de korte termijn omlaag. En het is niet zo dat ze failliet kunnen gaan als ze geen elektriciteit meer kunnen leveren. Dan springt de regering bij, van ons belastinggeld.

Kijk naar ProRail: die verdienen meer geld als ze minder onderhoud doen. Na de totstandkoming hebben ze daar eens goed over nagedacht, en ze besloten om al hun materieel te verkopen en iedereen behalve het management en de administratie te ontslaan. De minimale hoeveelheid onderhoud werd uitbesteed aan de laagste bieder. En het geld dat ze daarmee bespaarden, van het geld dat ze van hun klanten en de regering krijgen, belegden ze op de beurs. Missie geslaagd, patiënt overleden.

Want het was wel heel winstgevend voor de aandeelhouders, het doel van het privatiseren, maar de staat van het spoornet ging wel met sprongen achteruit, terwijl het gebruik en onderhoud daarvan veel duurder was geworden. Kapitalisme in een notendop.

Kortom, met een regering die alles maar privatiseert, als kostenbesparing, en verder geen beslissingen gaat nemen als die geen voordeel opleveren voor de winstgevendheid van het bedrijfsleven, hoeven we geen werkend elektriciteitsnet te verwachten. Wel veel subsidies voor die bedrijven.

Als je wilt weten waar je dan uitkomt: kijk naar de telecomproviders in de VS voor het beste voorbeeld. Die hebben de markt verdeeld naar locatie, zodat er overal een lokale monopolist steeds meer geld kan vragen voor steeds minder dienstverlening. En om de paar jaar krijgen ze een bak geld om nou eindelijk eens landelijk glasvezel uit te gaan rollen. Wat ze dan uiteindelijk niet doen, om allerlei redenen.

En wat betreft de contracten met het buitenland: ja, die komen ze na, maar die schadevergoeding voor de Groningers lijkt toch niet van de grond te komen, om allerlei redenen.

In het ergste geval: meer gas oppompen, de prijs aan de buitenlandse afnemers verhogen en de opbrengst investeren in schadevergoedingen, het verzwaren van het elektriciteitsnet en kerncentrales. Oh, wacht...

Als je het echt wilt oplossen dan heb je maar 1 mogelijkheid: die bedrijven nationaliseren en het gewoon uitvoeren. Oh, wacht...
Vorige week wilde je nog kerncentrales, nu wil je gas :+
  donderdag 28 april 2022 @ 14:11:52 #168
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204564886
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vorige week wilde je nog kerncentrales, nu wil je gas :+
Het gaat om het te snel uit willen faseren van gas...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204565780
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vorige week wilde je nog kerncentrales, nu wil je gas :+
Simpel voorbeeld: het aanleggen van glasvezel. Er zijn projecten waarbij er genoeg animo moet zijn uit een hele wijk, meestal moeten die mensen daar ook voor betalen. En dan wordt het meteen voor de hele wijk aangelegd. Vaak dus op kosten van die initiële groep mensen. Achteraf kan de rest dan gratis, of tegen lage aansluitkosten, meedoen.

Alternatief zie je ook projecten waarbij de hoofdkabel en de verdelers al worden neergezet en er dan pas een kabel naar een huis gaat op het moment dat er een contract wordt afgesloten. Dezelfde stoep wordt dus rustig meerdere malen opengebroken. En daar zitten de kosten in.

Laten we ook niet vergeten, dat er geld aan verdiend moet worden. Terwijl infrastructuur aangelegd en beheerd zou moeten worden door de regering. Iedereen stromend water, riolering, gas, elektra en glasvezel. Als je met efficiëntie niet bedoelt dat er maximaal aan verdiend wordt, maar dat iedereen het heeft, tegen kostprijs, dan moet je het de overheid laten doen.
pi_204565855
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 15:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Simpel voorbeeld: het aanleggen van glasvezel. Er zijn projecten waarbij er genoeg animo moet zijn uit een hele wijk, meestal moeten die mensen daar ook voor betalen. En dan wordt het meteen voor de hele wijk aangelegd. Vaak dus op kosten van die initiële groep mensen. Achteraf kan de rest dan gratis, of tegen lage aansluitkosten, meedoen.

Alternatief zie je ook projecten waarbij de hoofdkabel en de verdelers al worden neergezet en er dan pas een kabel naar een huis gaat op het moment dat er een contract wordt afgesloten. Dezelfde stoep wordt dus rustig meerdere malen opengebroken. En daar zitten de kosten in.

Laten we ook niet vergeten, dat er geld aan verdiend moet worden. Terwijl infrastructuur aangelegd en beheerd zou moeten worden door de regering. Iedereen stromend water, riolering, gas, elektra en glasvezel. Als je met efficiëntie niet bedoelt dat er maximaal aan verdiend wordt, maar dat iedereen het heeft, tegen kostprijs, dan moet je het de overheid laten doen.
Ik begrijp je punt wel.

Het is alleen wel zo dat de ontwikkelingen nu eenmaal gaan zoals ze gaan.
Aardgas is momenteel duur in heel Europa, al gooien we Groningen weer open dan scheelt dat een paar druppels op de gloeiende plaat. De beschikbare voorraad in Groningen (ruwweg 500 miljard kuub) is ongeveer gelijk aan het jaarverbruik van Europa als geheel, dus daar gaan we het tij niet me keren.

Warmtepompen zijn door die hoge gasprijs niet aan te slepen, installateurs ook niet. Maar het aantal neemt ondertussen wel toe. En waarom ook niet? Het is energetisch een heel efficiënte manier om te verwarmen en het werkt goed.

EV's idem, de komende 3 jaar zal daar nog wat subsidie heen gaan maar het kantelpunt qua aanschafprijs is bijna bereikt en mensen die niet dagelijks meer dan 400km rijden (is 400 x 365 = 146.000km per jaar) zullen daar prima mee uit de voeten kunnen. Dus ook daar ga je een toename zien.

Woningen die gasloos worden, zullen geen gaskookplaat meer hebben, dus zal je meer inductiekookplaten zien.

Netbeheerders weten ook heus wel wat er aan zit te komen maar er is jarenlang veel te weinig geld gestoken in de infrastructuur die ze beheren. En nu moet het. En nu is er geen personeel, geen materiaal, etc. De crisistijd vanaf 2008 is slecht besteed, toen hadden we die inhaalslag kunnen maken qua infrastructuur en woningen.

Laat de black-outs maar komen, beginnend in een bepaalde wijk in Den Haag. Dat is de enige manier om de urgentie aan te tonen en regie weer in de juiste handen te krijgen.
  donderdag 28 april 2022 @ 16:34:06 #172
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204566093
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders weten ook heus wel wat er aan zit te komen maar er is jarenlang veel te weinig geld gestoken in de infrastructuur die ze beheren. En nu moet het. En nu is er geen personeel, geen materiaal, etc. De crisistijd vanaf 2008 is slecht besteed, toen hadden we die inhaalslag kunnen maken qua infrastructuur en woningen.
Zonder meer waar, maar dit was ook precies het punt waar de overheid op had moeten inspelen door toen de energietransitie in gang te zetten met het geld dat in beter tijden ervoor opgespaard is. Netbeheerders zijn reactief, dus eerst de vraag en dan pas het aanbod. Je weet immers niet waar in de toekomst ruimtelijke ontwikkelingen gaan plaats vinden. Als je gaat investeren in capaciteit zonder dat er gebruik van gemaakt wordt dan heb je dood kapitaal waar geen inkomsten tegenover staan. Dan ben je snel failliet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204566294
De enige oplossing om de oudere panden in de binnenstad en flats van gas af te halen zijn warmtenetten.

Maar dat is nog steeds een vies woord. Misschien over 10 jaar, dat ze het licht zien.
.
pi_204566531
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:55 schreef Fer het volgende:
De enige oplossing om de oudere panden in de binnenstad en flats van gas af te halen zijn warmtenetten.

Maar dat is nog steeds een vies woord. Misschien over 10 jaar, dat ze het licht zien.
De twee problemen met warmtenetten zijn, dat je heel veel buizen moet begraven en dat je voornamelijk de grond aan het verwarmen bent. Dat is eigenlijk alleen praktisch als de warmte van de industrie of kassen komt, of als je dat per wijk doet. Voor dat laatste kun je de energie van zonnepanelen opslaan als warmte.
pi_204566701
Ik vind het grootste probleem van warmtenetten dat je gedwongen winkelnering hebt bij een monopolist. Of er moet analoog aan elektra verzonnen worden dat meerdere bedrijven er warmte in mogen stoppen en dat je dus je eigen warmteleverancier kan kiezen.

Het probleem daarmee is weer dat warmtenetten niet heel grootschalig zijn dus zal dat ideetje in de praktijk niet goed werken.

Het laatste wat ik wil is een levenslang contract aangaan waarbij de tegenpartij eenzijdig de prijzen kan betalen. Dus mocht de gemeente voor deze wijk een dergelijke oplossing (of een andere collectieve oplossing) verzinnen dan ga ik domweg niet mee doen. Nou ja, ik heb de airco al in de fik gestoken en dat werkt redelijk.
  donderdag 28 april 2022 @ 17:47:23 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204566830
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

EV's idem, de komende 3 jaar zal daar nog wat subsidie heen gaan maar het kantelpunt qua aanschafprijs is bijna bereikt en mensen die niet dagelijks meer dan 400km rijden (is 400 x 365 = 146.000km per jaar) zullen daar prima mee uit de voeten kunnen. Dus ook daar ga je een toename zien.

Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 28 april 2022 @ 17:51:51 #177
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204566869
Grappig, iedereen die zich de afgelopen jaren een beetje in de materie had verdiept kon dit weten, maar iedere discussie hierover werd door de believers platgeslagen met "slimme meters", "de cijfers zeggen wat anders" en meer van dat soort gemeenplaatsen.
  donderdag 28 april 2022 @ 17:52:45 #178
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204566877
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.
pi_204566901
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567030
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Het zal aanpoten worden.

Maar met 350.000 nieuwe auto's per jaar en pas vanaf ~2030 een 100% EV verkoop, hebben we nog
25 tot 30 jaar om het stroomnetwerk te perfectioneren.

Alle hens aan dek.
pi_204567045
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal aanpoten worden.

Maar met 350.000 nieuwe auto's per jaar en pas vanaf ~2030 een 100% EV verkoop, hebben we nog
25 tot 30 jaar om het stroomnetwerk te perfectioneren.

Alle hens aan dek.
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.

Tekort aan koper, kunststof, papier, arbeiders, graafmachines, kennis, ruimte, advocaten ivm de bezwaarmakers, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567066
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.

Tekort aan koper, kunststof, papier, arbeiders, graafmachines, kennis, ruimte, advocaten ivm de bezwaarmakers, etc.
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.

Tesla zet z'n Superchargers meestal neer op plekken waar ze prima kunnen inhaken op een bovengemiddelde infrastructuur.

Op plekken waar dit niet zo is, kunnen ze Megapacks plaatsen die 24/7 op laag tempo bijgeladen worden en op het moment dat er een auto bij een laadpaal aanprikt, dan kan die "full power" uit zo'n Megapack geladen worden. Zo kunnen ze ook vrachtwagens met 2500kW (!) laden zonder het lichtnet te belasten.

Je zal misschien sommige steden / wijken geen capaciteit hebben voor laadpalen maar als je je auto onderweg kan laden met 400kW dan zit een accu ook in 12 minuten weer op 90% vol.
pi_204567102
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.

Tesla zet z'n Superchargers meestal neer op plekken waar ze prima kunnen inhaken op een bovengemiddelde infrastructuur.

Op plekken waar dit niet zo is, kunnen ze Megapacks plaatsen die 24/7 op laag tempo bijgeladen worden en op het moment dat er een auto bij een laadpaal aanprikt, dan kan die "full power" uit zo'n Megapack geladen worden. Zo kunnen ze ook vrachtwagens met 2500kW (!) laden zonder het lichtnet te belasten.

Je zal misschien sommige steden / wijken geen capaciteit hebben voor laadpalen maar als je je auto kan laden met 400kW dan zit een accu ook in 12 minuten weer op 90% vol.
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.
Dan kunnen die accu's langzaam opladen. Defecte accu's worden zo uit de roulatie gehaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567103
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?
  donderdag 28 april 2022 @ 18:19:13 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567118
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.
pi_204567122
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.
Hoogspanningskabels hebben al tientallen jaren levertijden van meerdere jaren en ze lopen langzaam op. Sommige kunnen pas over 10 jaar geleverd worden omdat fabrieken tot het nokkie vol zitten.
En dan de aannemers die ze moeten leggen... tegelijk met de kabel moet NL ook h2-leverancier worden, co2 wordt afgevangen en naar havens gebracht, etc... allemaal met pijpleidingen en de aannemers die kabels leggen, leggen ook pijpleidingen.

Vroeger waren er levertijden van een jaar op veel onderdelen, tegenwoordig is dan 2-3 jaar als je geluk hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.
Dan kunnen die accu's langzaam opladen. Defecte accu's worden zo uit de roulatie gehaald.
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.

Kijk hoe een accupack er bij 20 verschillende EV's uitziet en je hebt 20 verschillende ontwerpen.
En om gewicht te besparen, zie je ook juist meer de opkomst van het "structural battery pack", waarbij de accu onderdeel uitmaakt van de structuur en de stoelen letterlijk direct op de accu gemonteerd worden.

Je ziet op de foto voor en achter het pack ook de "gigacasting", ze gieten dit uit 1 stuk en dat scheelt zo'n 670 robots en 150 losse onderdelen (plaatwerk / beugeltjes) in het hele proces.



Daarnaast staan de ontwikkelingen van accu's ook niet stil, de energiedichtheid neemt ieder jaar enkele procenten toe, samenstellingen veranderen, sommige merken passen LFP accu's toe, sommigen gaan over 5 of 10 jaar naar "solid state". Je zal er nooit een standaard in krijgen en ik denk ook niet dat dat gewenst is.

Er is wel een merk (NIO) dat volop bezig is met verwisselbare accu's maar ik zie dat verder niet gebeuren in de toekomst.

En als er 20 auto's voor een accu in de rij staan, heb je een wachttijd van minimaal 40 minuten.

Laden kan je overal en op ieder moment (juist als je de auto niet nodig hebt), accu verwisselen zal vaak zijn als je uit je werk komt en dan komt iedereen net uit z'n werk.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-04-2022 18:36:57 ]
pi_204567175
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.

Kijk hoe een accupack er bij 20 verschillende EV's uitziet en je hebt 20 verschillende ontwerpen.
En om gewicht te besparen, zie je ook juist meer de opkomst van het "structural battery pack", waarbij de accu onderdeel uitmaakt van de structuur en de stoelen letterlijk direct op de accu gemonteerd worden.

Daarnaast staan de ontwikkelingen van accu's ook niet stil, de energiedichtheid neemt ieder jaar enkele procenten toe, samenstellingen veranderen, sommige merken passen LFP accu's toe, sommigen gaan over 5 of 10 jaar naar "solid state". Je zal er nooit een standaard in krijgen en ik denk ook niet dat dat gewenst is.

Er is wel een merk (NIO) dat volop bezig is met verwisselbare accu's maar ik zie dat verder niet gebeuren in de toekomst.

En als er 20 auto's voor een accu in de rij staan, heb je een wachttijd van minimaal 40 minuten.

Laden kan je overal en op ieder moment (juist als je de auto niet nodig hebt), accu verwisselen zal vaak zijn als je uit je werk komt en dan komt iedereen net uit z'n werk.
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet.... een stekker blijft ook 2 polig en past in elke WCD in NL.

Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567258
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet.... een stekker blijft ook 2 polig en past in elke WCD in NL.

Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Accu vervangen bij vrachtwagen of bussen lijkt me eerder te realiseren dan bij personenauto's. Aan de andere kant is het bij die categorieën het laden juist ook weer beter in te plannen. Bijvoorbeeld tijdens laden en lossen kan je ook voorzieningen aken bij elk losplatvorm of bushalte.
pi_204567264
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet....







quote:
Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Je gaat er geen standaard in krijgen, geen enkele auto heeft dezelfde breedte of wielbasis. En juist vanwege de (nog) lage energiedichtheid heb je iedere vierkante centimeter nodig in de bodem van auto's, dus ga je dat niet met universele accu's redden.

Het zou de ontwikkelingen gigantisch remmen door nu al standaarden op te leggen, terwijl de EV zich nog volop ontwikkelt.

Tesla giet bijvoorbeeld de voor- en achterkant uit 1 stuk en wil dat straks met de hele bodem doen, dat bespaart zo'n 670 robots in de productielijn en Tesla produceert dan ook auto's in 1/3e van de tijd t.o.v. Volkswagen (iets wat Volkswagen CEO Diess overigens ook zelf bevestigt).

https://www.nytimes.com/2021/11/24/business/volkswagen-ceo-herbert-diess.html#:~:text=Diess%20repeatedly%20stresses%20the%20gap,to%20produce%20an%20electric%20ID.
  donderdag 28 april 2022 @ 18:37:13 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567299
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.
Hoogspanningskabels hebben al tientallen jaren levertijden van meerdere jaren en ze lopen langzaam op. Sommige kunnen pas over 10 jaar geleverd worden omdat fabrieken tot het nokkie vol zitten.
En dan de aannemers die ze moeten leggen... tegelijk met de kabel moet NL ook h2-leverancier worden, co2 wordt afgevangen en naar havens gebracht, etc... allemaal met pijpleidingen en de aannemers die kabels leggen, leggen ook pijpleidingen.

Vroeger waren er levertijden van een jaar op veel onderdelen, tegenwoordig is dan 2-3 jaar als je geluk hebt.
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.
pi_204567309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 april 2022 @ 18:43:05 #193
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567357
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.
pi_204567374
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.
kan je nagaan hoeveel werk het is, als ze in al die jaren nog altijd niet gelukt is om voldoende capaciteit voor elkaar te krijgen.
Netbeheerders die willen wel hoor, maar het is gewoonweg schieronmogelijk om het in die extreem korte tijd aan te leggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:42:40 #195
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_204567890
Een mooie stap is om ook bij particuliere aansluitingen met variabele tarieven te werken icm slimme aangestuurde inschakeling voor het laden van je thuisaccu / auto / boiler buffer en inschakelen van andere planbare grotere verbruikers zoals de vaatwasser of wasmachine. Dan neem je de meeste stroom af wanneer de prijs laag is, meestal dus wanneer het aanbod groot is en de afname klein, waardoor de beschikbare capaciteit tenminste beter wordt benut. Als je pre-emptive wilt werken kun je zelfs je auto laden bij de pieken van de zonopwekking op jouw dak of in jouw buurt/straat. Maar ook dit gebeurt pas na een fikse financiele prikker. Bijvoorbeeld wanneer stroom op piek momenten 3 euro per KWh kost en in dal je 50 cent toe krijgt. Dan komt men pas in actie.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_204568199
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
pi_204569480
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
In de praktijk rijdt slechts een heel klein percentage van de automobilisten veel lange ritten.

Als je iedere dag 200km rijdt, is dat al 73.000 op jaarbasis en ik ken persoonlijk niemand die dat rijdt, al zullen ze vast wel bestaan.
  vrijdag 29 april 2022 @ 05:40:46 #198
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204572981
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Gewoon met de stekker in het stopcontact.

Als je op 1 acculading niet op en neer naar kantoor kan zou ik toch eens overwegen werk dichterbij te zoeken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204573160
Een goed vraagstuk in deze is: Wat is er gebeurd met de 0,11¤ ODE die iedereen per kWh heeft betaald?

Dat was een mooi potje geweest om de capaciteit uit te bereiding.
.
  vrijdag 29 april 2022 @ 08:41:49 #200
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204573637
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 07:35 schreef Fer het volgende:
Een goed vraagstuk in deze is: Wat is er gebeurd met de 0,11¤ ODE die iedereen per kWh heeft betaald?

Dat was een mooi potje geweest om de capaciteit uit te bereiding.
Waarschijnlijk gebruikt om een of andere neoliberale hobby te financieren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')