Vaste lasten allergisch? Ok. Tot je je huis wordt uitgezet.quote:Op woensdag 12 januari 2022 11:05 schreef BertV het volgende:
[..]
Veel van die dingen gaan op een gegeven moment automatisch en zonder moeite.
Zo heb ik baddoeken (100 x 50 cm) ipv badlakens (140 x 70 cm)
Eenmalig zo aanschaffen en je hebt minder was.
Ik zou nooit bezuinigen op voeding, maar dat is een variabele last waar je per direct mee kunt minderen.
Vaste lasten ben ik allergisch voor.
Mijn nieuwe doel is het extra aflossen van mijn hypotheek(je).
Ik kan een tijd goed sparen maar ga het dan vervolgens uitgeven aan dure dingen (racefiets, laptop etc).
Belegen wil ik niet. (financieel ben ik extreem risicomijdend)
Ja klopt, maar ik gebruik niet zo'n duur merk en dan heb ik 2 pakjes voor ¤8 als het 1+1 is, dus dat vind ik dan nog wel te doen. Drogisterijnet zijn ze 3 euro per stuk, kende die site helemaal niet, goed om te weten.quote:Op woensdag 12 januari 2022 10:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Haarverf koop ik in Duitsland of bij drogisterijnet en dan ben ik voor zo’n ¤3 per pakje klaar, haarverf bij de drogist is echt bizar duur
hapquote:Op woensdag 12 januari 2022 11:15 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Vaste lasten allergisch? Ok. Tot je je huis wordt uitgezet.
Wat bedoel je met belegen? Ouderdom of zo?
Ik denk dat jij dichterbij Duitsland woont dan ik. Maar voor corona gingen we eigenlijk elk jaar wel voor minimaal een vakantie naar Duitsland en dan werd daar de auto volgeladen met haarverf en nog wat dingen.quote:Op woensdag 12 januari 2022 11:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik gebruik niet zo'n duur merk en dan heb ik 2 pakjes voor ¤8 als het 1+1 is, dus dat vind ik dan nog wel te doen. Drogisterijnet zijn ze 3 euro per stuk, kende die site helemaal niet, goed om te weten.
Duitsland is hier helaas niet om de hoek.
Heb je niet 1 ochtend per week de tijd om naar 2 of 3 supermarkten + de Markt te rijden met de auto?quote:Op woensdag 12 januari 2022 12:17 schreef CaVaBien het volgende:
Wij zijn ook aan het kijken hoe we kunnen besparen, dus ik lees even mee. Dit jaar gaan wij (net zoals veel Nederlanders?) er op achteruit.
Onze vaste lasten op maandbasis stijgen al met 125 euro in vergelijking met vorig jaar. En dan heb ik de prijsstijgingen van voedsel en verzorgingsproducten nog niet meegerekend. Daarnaast hebben we er een kindje bij gekregen en hebben we een puber in huis die constant eet
Mijn salaris is met 35 euro gestegen en die van mijn partner met 45 euro.
De stijging van de kosten zijn dus veel hoger dan de stijging van onze salarissen.
Maar goed, ik ben best gemakzuchtig en heb ook niet veel tijd om alle aanbiedingen door te spitten. Dat maakt het bezuinigen best lastig.
Misschien leuk om de puber wat te betrekken bij het doorspitten van de aanbiedingen. En bezuinigen zit echt niet alleen in boodschappen, al valt daar vaak in het begin best leuk te besparen door je van dingen bewust te wordenquote:Op woensdag 12 januari 2022 12:17 schreef CaVaBien het volgende:
Wij zijn ook aan het kijken hoe we kunnen besparen, dus ik lees even mee. Dit jaar gaan wij (net zoals veel Nederlanders?) er op achteruit.
Onze vaste lasten op maandbasis stijgen al met 125 euro in vergelijking met vorig jaar. En dan heb ik de prijsstijgingen van voedsel en verzorgingsproducten nog niet meegerekend. Daarnaast hebben we er een kindje bij gekregen en hebben we een puber in huis die constant eet
Mijn salaris is met 35 euro gestegen en die van mijn partner met 45 euro.
De stijging van de kosten zijn dus veel hoger dan de stijging van onze salarissen.
Maar goed, ik ben best gemakzuchtig en heb ook niet veel tijd om alle aanbiedingen door te spitten. Dat maakt het bezuinigen best lastig.
Haha. Ja dat zou wel kunnen idd, 1,5 uur rijden. Maar de laatste jaren komen we eigenlijk nooit meer in de buurt. Laatste keer Duitsland was in 2017, toen hebben we wel veel spullen meegenomen ja.quote:Op woensdag 12 januari 2022 11:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik denk dat jij dichterbij Duitsland woont dan ik. Maar voor corona gingen we eigenlijk elk jaar wel voor minimaal een vakantie naar Duitsland en dan werd daar de auto volgeladen met haarverf en nog wat dingen.
Dit klinkt echt heel erg omslachtig en inefficiëntquote:Op woensdag 12 januari 2022 12:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Heb je niet 1 ochtend per week de tijd om naar 2 of 3 supermarkten + de Markt te rijden met de auto?
Is het ook. Je kunt volgens mij veel beter het gros van je boodschappen bij een goedkope supermarkt kopen. Bij bijv. AH kan ook, maar je dan wel vooral richten op het budgetassortiment en niet de A-merken.quote:Op woensdag 12 januari 2022 13:59 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Dit klinkt echt heel erg omslachtig en inefficiënt
Zo'n app is inderdaad wel een goede tip. En we moeten ergens starten.quote:Op woensdag 12 januari 2022 15:35 schreef Doedezemaar het volgende:
CaVaBien, probeer eens eerst in kaart te brengen waar je uitgaves allemaal naartoe gaan. Dat kan op verschillende manieren, waarvan een app die de gegevens van je bankrekening gebruikt waarschijnlijk het minste gedoe (en tijd) kost. Bezuinigen en besparen gaat niet helemaal vanzelf en alles hoeft ook niet direct, maar een beginnetje maken lukt iedereen. Bewustwording is het startpunt en dan kijk je of er iets is dat voor jou relatief makkelijk te doen is, of dat nou eens kritisch kijken naar abonnementen en verzekeringen is of een betere planning van menu’s is of eens de helft van de hoeveelheid wasmiddel proberen is of wat dan ook.
Oh, de eerste stap is gezet, dat scheelt meteen al ¤20 per maand en de besparing op gas gaat zo ook wel interessant worden. Goed gedaanquote:Op woensdag 12 januari 2022 16:13 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Zo'n app is inderdaad wel een goede tip. En we moeten ergens starten.
Qua bezuinigen doen we nu de verwarming 1 graad lager dan dat we normaal deden. Ik had een telefoonabonnement van 30 euro (inclusief een 'gratis' telefoon) en dat heb ik nu omgezet naar een sim only van 10 euro per maand.
Ik denk dat wij voornamelijk moeten kunnen besparen op de boodschappen. Helaas verspillen wij veel, omdat we spullen 'vergeten' of tussendoor boodschappen doen, terwijl de koelkast al genoeg eten bevat. Ook krijgen we vaak eten mee van mijn ouders/ schoonmoeder of eten afhaal, waardoor er eten in de koelkast blijft liggen, die dan uiteindelijk weggegooid wordt.
Daar zouden we met gemak op kunnen besparen als we bv gaan werken met een weekmenu en de ongebruikte producten gaan bewaren in de diepvries in plaats van over datum laten gaan en weggooien.
Wat goedquote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:42 schreef oppiedoppie het volgende:
Zelf ben ik op weg naar een leven zonder 'luxe' maar niet perse uit zuinigheid.
Zo heb ik geen TV, geen droger en geen magnetron. Wel zonnepanelen met omvormer en accu's en staan op het punt een windmolentje te bestellen.
Warm stromend water heb ik ook niet in de keuken(leggen we ook niet meer aan, mis het niet, woon in caravan tijdelijk) en ik kook en douche (5 min p/d met klok) op flessengas wat me ongeveer 15 euro per maand kost.
Het warmen dmv houtkachel (waar ik ook op kook in de winter) zijn de grootste kosten (heb ruim 10 kuub liggen) maar het (supergeisoleerde tiny) huisje wat we nu aan het bouwen zijn krijgt een massa/leemkachel.
Nu nog 450 euro kosten voor het wonen wat binnen 9 jaar langzaam terugloopt naar 0.
In de tuin staat een kas en daarnaast permacultuur moestuin, straks ga ik eten inmaken/wecken voor in de kelder. Ik droog planten (zelfgeplukte biologische rode klaver en brandnetel) zelf voor thee dus dat kost verder niks. Kleding koop ik 2e hands wat me 150 euro per jaar kost, het geld wat bespaard is met zulke dingen is voor de dingen die we nodig zijn om ons doel te bereiken.
Het doel is dus eigenlijk niet om geld te besparen maar om zelfvoorzienend te worden. Nu nog niet helemaal mara binnen 5 jaar stop ik met werken en heb ik meer tijd want het kost veel tijd. Straks gaan we ook ons eigen gas maken mbv groenafval.
En ik de tweede. Erg leuk!!quote:Op vrijdag 14 januari 2022 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat goedDat lijkt me ook zo gaaf. Voor ons is het helaas niet mogelijk maar ik lees graag over jullie vorderingen. Als je hier een eigen topic over zou maken, zou ik je eerste volger zijn
Had in 'klussen en wonen' al een topic aangemaakt over de bouw van ons huis. Daar staan ook wat foto's van het huis. Maar ben er niet geschikt voor om het bij te houden. Heb het geprobeert, maar helaas.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat goedDat lijkt me ook zo gaaf. Voor ons is het helaas niet mogelijk maar ik lees graag over jullie vorderingen. Als je hier een eigen topic over zou maken, zou ik je eerste volger zijn
Ik las laatst een artikel dat in het westen een kledingstuk gemiddeld 7x (!!!) gedragen wordt. Dat is toch echt van de zotte. Zelf koop ik niet vaak kleding en kom zeker niet op 7x gemiddeld (misschien van een aantal jurkjes). Ik draag ook altijd maar 2 of 3 paar schoenen, dat scheelt.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 21:56 schreef Puntenjager het volgende:
Ik denk dat mensen vooral veel geld zouden kunnen besparen met kleding. Vrijwel iedereen heeft veel te veel kleding en slechts een zeer klein percentage van kleding wordt afgedragen. Ik las dat in de VS 95% van de kledingstukken die weggegooid worden nog prima gedragen zouden kunnen worden.
Iets anders waar vooral vrouwen op zouden kunnen besparen is persoonlijke verzorging. Voor veel vrouwen is een potje creme van 25 Euro of zelfs een veelvoud daarvan volstrekt normaal. Ze hebben doorgaans een heel aantal van vergelijkbare producten in hun toiletkast. En dat terwijl uit vergelijkend warenonderzoek (Stiftung Warentest aus Deutschland) keer op keer naar voren komt dat Nivea-creme van 2 Euro voor een blik van 150 gram beter is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |