abonnement Unibet Coolblue
pi_200021356
Uit artikel 24 lid 1 onder a RVV volgt dat een bestuurder zijn voertuig niet mag parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan.

Hoe wordt dat gemeten en waar ligt dat vast?


(bruin = rijbaan, geel is verkeersdrempel, grijs = trottoir, transparant zwart = markering van 5 meter - let niet op de schaal)

Worden de rijbanen aan beide kanten denkbeeldig doorgetrokken en geldt dus dat je (alleen) op de zwarte blokken niet mag parkeren? En op de drempel, dus op het kruispunt, aan de doorgaande weg wél?

(artikel 5 WVW even buiten beschouwing gelaten)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 23 juni 2021 @ 10:35:17 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_200021382
Vijf meter vanaf de hoek.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_200021418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vijf meter vanaf de hoek.
Welke hoek? De rijbaan doortrekken en dus (alleen) de zwarte blokken uit mijn Paint?

Of vanaf uiterste zijkant trottoir? En dan de blokken dus opschuiven ter breedte van het trottoir?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 23 juni 2021 @ 10:39:25 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200021439
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Welke hoek? De rijbaan doortrekken en dus (alleen) de zwarte blokken uit mijn Paint?

Of vanaf uiterste zijkant trottoir? En dan de blokken dus opschuiven ter breedte van het trottoir?
Wat boeit het trottoir voor autorijden? Of die nou 1 meter breed is of 200?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200021454
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vijf meter vanaf de hoek.
welke hoek? :)



Als de auto bij A staat, vanaf welke lijn meten?

5 meter vanaf welke kleur lijn?
Rood: als je de kruisende straat door trekt
groen: waar de bocht over gaat in het rechte stuk van de te parkeren straat
blauw: waar de markering staat

POLL

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2021 10:43:43 ]
pi_200021461
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat boeit het trottoir voor autorijden? Of die nou 1 meter breed is of 200?
Dat doet er in zoverre toe dat ik niet weet vanaf waar de 5 meter ingaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 23-06-2021 11:15:06 (typo) ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:11 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_200021480
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

Als de auto bij A staat, vanaf welke lijn meten?
Groen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_200021514
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

welke hoek? :)

[ link | afbeelding ]

Als de auto bij A staat, vanaf welke lijn meten?
Ikzelf zou zeggen blauw. Dat komt hier door de inrichting van het kruispunt. In het geval het kruispunt niet met de markering aangegeven is, het punt waar, zoals baskick zei, trottoir groen en trottoir rood doorgetrokken elkaar snijden.

Maar dit is zo een typisch artikel die enkel bestaat voor overlastgevende voertuigen.
pi_200021593
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ikzelf zou zeggen blauw. Dat komt hier door de inrichting van het kruispunt. In het geval het kruispunt niet met de markering aangegeven is, het punt waar, zoals baskick zei, trottoir groen en trottoir rood doorgetrokken elkaar snijden.

Maar dit is zo een typisch artikel die enkel bestaat voor overlastgevende voertuigen.
5 meter na blauw vrijhouden? en dan pas een auto?
pi_200021597
In mijn casus zijn die strepen op de schuine vlakken van de drempel er wel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200021611
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:50 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

5 meter na blauw vrijhouden? en dan pas een auto?
Ik neig naar blauw - maar dat is op basis van gezond verstand, want ik wéét het niet - daarom dit topic :) Het doel van het artikel is m.i. het overzicht op de kruising en dat is op die manier optimaal.

De vraag of het trottoir meetelt is van essentieel belang voor het punt waar de 5 meter gaat tellen.

Maar klopt mijn aanname dat je dus op het gele vlak in de doorgaande straat uit de Paint uit de OP wél mag parkeren omdat dat op het kruispunt is en er vanaf gemeten wordt?

[ Bericht 14% gewijzigd door baskick op 23-06-2021 11:15:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200021682
Een vergelijkbaar kruispunt (t-splitsing): https://goo.gl/maps/bf468hNnKVstUq4G6.
Weliswaar geen trottoir langs 1 zijde van de doorgaande weg, maar zelfde soort drempel die aan beide straten de 'weg in komt'.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200021790
Het is vijf meter vanaf het KRUISINGSVLAK, dat is dus vanaf blauw. Is ook logisch als je naar de ratio van de regel kijkt: het vrijhouden van de kruising om een soepele doorstroming te garanderen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 11:10:35 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_200021851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:06 schreef paardendokter het volgende:
Het is vijf meter vanaf het KRUISINGSVLAK, dat is dus vanaf blauw. Is ook logisch als je naar de ratio van de regel kijkt: het vrijhouden van de kruising om een soepele doorstroming te garanderen.
Dit inderdaad :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_200022075
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:06 schreef paardendokter het volgende:
Het is vijf meter vanaf het KRUISINGSVLAK, dat is dus vanaf blauw. Is ook logisch als je naar de ratio van de regel kijkt: het vrijhouden van de kruising om een soepele doorstroming te garanderen.
Een vrachtwagen kan de bocht ook niet maken als er een obstakel staat, dat is bij een rustig kruispunt nog veel belangrijker, bij een druk kruispunt kan je vaak niet op straat parkeren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200022081
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:06 schreef paardendokter het volgende:
Het is vijf meter vanaf het KRUISINGSVLAK, dat is dus vanaf blauw. Is ook logisch als je naar de ratio van de regel kijkt: het vrijhouden van de kruising om een soepele doorstroming te garanderen.


Reden van het topic: heb vanwege een onoverzichtelijk kruispunt verzocht om te handhaven (of desnoods een ononderbroken gele streep of een bord te plaatsen) en de gemeente weigert op basis van de door mij meegestuurde foto. Hierop staat een auto op het kruisingsvlak aan de doorgaande weg ter hoogte van de lantaarnpaal met straatnaambord op bovenstaande foto. Volgens de gemeente geldt op die plek geen parkeerverbod (conform mijn Paint uit de OP). Als je dat doortrekt zou de witte auto uit bovenstaande foto volgens mijn gemeente ook (voor het grootste deel dan) legitiem geparkeerd staan - de gemeente lijkt de kleine vierkanten aan te houden. Rete-irritant op zo'n kruising.

Op basis waarvan moet het kruisingsvlak zelf vrij blijven?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200022157
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:50 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

5 meter na blauw vrijhouden? en dan pas een auto?
Jazeker. Dan kan je normale bochten maken, voorsorteren etc etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:25 schreef baskick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Reden van het topic: heb vanwege een onoverzichtelijk kruispunt verzocht om te handhaven (of desnoods een ononderbroken gele streep of een bord te plaatsen) en de gemeente weigert op basis van de door mij meegestuurde foto. Hierop staat een auto op het kruisingsvlak aan de doorgaande weg ter hoogte van de lantaarnpaal met straatnaambord op bovenstaande foto. Volgens de gemeente geldt op die plek geen parkeerverbod (conform mijn Paint uit de OP). Als je dat doortrekt zou de witte auto uit bovenstaande foto volgens mijn gemeente ook (voor het grootste deel dan) legitiem geparkeerd staan - de gemeente lijkt de kleine vierkanten aan te houden. Rete-irritant op zo'n kruising.

Op basis waarvan moet het kruisingsvlak zelf vrij blijven?
"Bij een kruispunt of minder dan 5 meter daarvan"
pi_200022221
Volgens de regels mogen die auto's daar inderdaad niet staan.

Los van dat de gemeente hierop kan handhaven vraag ik me af waarom iemand daar überhaupt zou willen staan. Als er een aanrijding plaatsvindt op de kruising dan kan de eigenaar van de foutgeparkeerde auto aansprakelijk worden gesteld.

Ik zou de gemeente nog eens wijzen op de regels en dat de verantwoordelijkheid om te handhaven bij hen ligt. Gooi er ook even in dat er veel kinderen oversteken en langsfietsen en vraag of zij het op hun geweten willen hebben als één van hen iets overkomt. Beetje vuil maar vaak zijn ze daar wel gevoelig voor.
pi_200022411
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Jazeker. Dan kan je normale bochten maken, voorsorteren etc etc.
[..]

"Bij een kruispunt of minder dan 5 meter daarvan"
Dat zou makkelijk zijn, maar ik lees:
quote:
bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200022477
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat zou makkelijk zijn, maar ik lees:
[..]

Oke. Ik ben erg scheel. Maar dan kan je gaan voor foutparkeren tot aan art 23 lid 1 onder a. (Foutparkeren in jouw casus overigens dus niet)
  woensdag 23 juni 2021 @ 13:08:31 #21
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_200023656
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:25 schreef baskick het volgende:
Reden van het topic: heb vanwege een onoverzichtelijk kruispunt verzocht om te handhaven (of desnoods een ononderbroken gele streep of een bord te plaatsen) en de gemeente weigert op basis van de door mij meegestuurde foto
Volgende stap is dan een bezwaarschrift indienen.
pi_200023695
Banden paar keer leeg laten lopen en briefje onder ruitenwisser.
Na een paar keer zijn ze het wel zat.

:+
pi_200023970
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:25 schreef baskick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Reden van het topic: heb vanwege een onoverzichtelijk kruispunt verzocht om te handhaven (of desnoods een ononderbroken gele streep of een bord te plaatsen) en de gemeente weigert op basis van de door mij meegestuurde foto. Hierop staat een auto op het kruisingsvlak aan de doorgaande weg ter hoogte van de lantaarnpaal met straatnaambord op bovenstaande foto. Volgens de gemeente geldt op die plek geen parkeerverbod (conform mijn Paint uit de OP). Als je dat doortrekt zou de witte auto uit bovenstaande foto volgens mijn gemeente ook (voor het grootste deel dan) legitiem geparkeerd staan - de gemeente lijkt de kleine vierkanten aan te houden. Rete-irritant op zo'n kruising.

Op basis waarvan moet het kruisingsvlak zelf vrij blijven?
Blauwe lijn op je andere schets aanhouden, dan staan alle 4 de auto's (zwarte auto wellicht net niet) fout geparkeerd.

Bekijk het eens praktisch, een flinke vrachtwagencombi kan daar nu geen bocht maken. Schade kan dan worden verhaald op de foutparkeerders.

Je hebt de gemeente gevraagd te handhaven, welk belang heb jij daarbij? Als je dat niet motiveert snap ik wel dat ze er niets mee doen. 'Rete-irritant' vind ik niet echt een valide argument. Dat zijn spelende kinderen, klikos langs de weg en kadden ook.
pi_200023997
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:08 schreef Spaceman_Spiff het volgende:

[..]

Volgende stap is dan een bezwaarschrift indienen.
Yes, thanks. Ik was niet helemaal secuur in de bewoording; ik heb gevraagd of er wat aan de parkeerders aldaar kan gebeuren in de vorm van een online ticket (melding) via het door hen gebruikte systeem. Ik vrees dat dit niet geldt als verzoek als bedoeld in de Awb, toch?

quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:31 schreef Justinn het volgende:

[..]

Blauwe lijn op je andere schets aanhouden, dan staan alle 4 de auto's (zwarte auto wellicht net niet) fout geparkeerd.

Bekijk het eens praktisch, een flinke vrachtwagencombi kan daar nu geen bocht maken. Schade kan dan worden verhaald op de foutparkeerders.

Je hebt de gemeente gevraagd te handhaven, welk belang heb jij daarbij? Als je dat niet motiveert snap ik wel dat ze er niets mee doen. 'Rete-irritant' vind ik niet echt een valide argument. Dat zijn spelende kinderen, klikos langs de weg en kadden ook.
Nou, het betreft een kruispunt van de zijstraat van de straat waar ik woon en is één van de twee meest logische routes om vanuit de woonwijk naar de hoofdweg te komen. Het belemmert mijn zicht en zorgt ervoor dat ik praktisch altijd op de verkeerde weghelft de kruising moet nemen. Het leidt tot verwarring en irritatie. Dat lijkt me niet zoals het bedoeld is.

In die zin zie ik mezelf als belanghebbende. Maar zoals hierboven: ik heb nog geen officieel verzoek tot handhaving gedaan, alleen een melding. Ik zal dat uiteraard beter beargumenteren. Al doet hun terugkoppeling ('er mag daar geparkeerd worden') niet vermoeden dat mijn onderbouwing de reden was om de melding als afgehandeld te beschouwen.

[ Bericht 27% gewijzigd door baskick op 23-06-2021 13:39:50 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200024266
Als ik alles goed begrijp, moet het gele vlak uit de Paint uit de OP moet dus vrij blijven o.b.v. artikel 23 lid 1 RVV en vanaf het gele vlak aan alle zijden een denkbeeldig vlak van 5 meter (over de hele breedte van de weg) o.b.v. artikel 24 lid 1 RVV.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200024389
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:50 schreef baskick het volgende:
Als ik alles goed begrijp, moet het gele vlak uit de Paint uit de OP moet dus vrij blijven o.b.v. artikel 23 lid 1 RVV en vanaf het gele vlak aan alle zijden een denkbeeldig vlak van 5 meter (over de hele breedte van de weg) o.b.v. artikel 24 lid 1 RVV.
Oui
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 14:44:16 #27
414785 sirdanilot
pi_200025105
Je mag daar niet parkeren nee, de auto's op die foto staan te dichtbij of zelfs midden op het kruispunt.

Gewoon continu foto's blijven maken en meldingen blijven maken, verzoek tot handhaving. Als jij elke dat Gerda van de gemeente belt dan is Gerda het na 3 dagen zo spuugzat dat ze eindelijk die melding door gaat zetten, alleen maar om van je af te zijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200025142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:44 schreef sirdanilot het volgende:
Je mag daar niet parkeren nee, de auto's op die foto staan te dichtbij of zelfs midden op het kruispunt.

Gewoon continu foto's blijven maken en meldingen blijven maken, verzoek tot handhaving. Als jij elke dat Gerda van de gemeente belt dan is Gerda het na 3 dagen zo spuugzat dat ze eindelijk die melding door gaat zetten, alleen maar om van je af te zijn.
Dan adviseer ik een fatsoenlijk handhavingsverzoek te doen in plaats van een melding bij de telefoniste. Dat werkt een heel stuk beter en dan heeft ze weinig keuze dan doorzetten
pi_200025277
interessant. Hier in de straat gebeurt nagenoeg hetzelfde. Ik kan als ik rechtsaf sla niet zien of er een tegenligger aan komt omdat altijd de dikke BMW van de buurman net om het hoekje daar geparkeerd staat.
Alius aliud dicit
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:09:10 #30
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_200032161
Blauw anders blokkeer je het voetpad en moeten mensen om je heen en dat is echt de bedoeling niet
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:19:46 #31
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_200032486
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

welke hoek? :)

[ link | afbeelding ]

Als de auto bij A staat, vanaf welke lijn meten?

5 meter vanaf welke kleur lijn?
Rood: als je de kruisende straat door trekt
groen: waar de bocht over gaat in het rechte stuk van de te parkeren straat
blauw: waar de markering staat

[poll=2633]
In mijn herinnering heb ik geleerd 5m vanaf de rode lijn, maar dat is wat jaren geleden, dus kan het mis hebben.
pi_200033093
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:09 schreef Pensioengenieter het volgende:
Blauw anders blokkeer je het voetpad en moeten mensen om je heen en dat is echt de bedoeling niet
Vanaf de lijn bij de poll nog 5 meter hè, dus in geen geval wordt het voetpad geblokkeerd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:42:21 #33
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_200065714
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 11:25 schreef baskick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Bij een T-splitsing mag je langs de gehele bovenzijde van de T-parkeren.
Hier is namelijk geen kruisende weg maar een doorgetrokken stoep.

Het bepalen van de 5 meter is altijd lastig.
Er zijn kruisingen waar de ronding van de stoep 15 meter van de kruisende weg eindigt.
Er zijn kruisingen waar de ronding van de stoep 1 meter van de kruisende weg eindigt.
Je kan eigenlijk niet meten vanaf het kruisende punt van de stoepranden als je die door zou trekken.
In deze situatie zou de 5 meter vanaf het moment dat de stoep recht wordt ook een heel eind schelen.

Ik geloof dat ik op infopolitie of politie.nl ooit een stuk van een agent gezien heb die aangaf dat je de lijnen van de stoep aan de huiskant door moet trekken en dat het punt waar deze 2 lijnen elkaar kruisen dan het nulpunt is voor de 5 meter.
pi_200065759
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:42 schreef FF het volgende:

[..]

Bij een T-splitsing mag je langs de gehele bovenzijde van de T-parkeren.
Hier is namelijk geen kruisende weg maar een doorgetrokken stoep.

Het bepalen van de 5 meter is altijd lastig.
Er zijn kruisingen waar de ronding van de stoep 15 meter van de kruisende weg eindigt.
Er zijn kruisingen waar de ronding van de stoep 1 meter van de kruisende weg eindigt.
Je kan eigenlijk niet meten vanaf het kruisende punt van de stoepranden als je die door zou trekken.
In deze situatie zou de 5 meter vanaf het moment dat de stoep recht wordt ook een heel eind schelen.

Ik geloof dat ik op infopolitie of politie.nl ooit een stuk van een agent gezien heb die aangaf dat je de lijnen van de stoep aan de huiskant door moet trekken en dat het punt waar deze 2 lijnen elkaar kruisen dan het nulpunt is voor de 5 meter.
En wat als er geen huizen staan. En op een t splitsing (wat nog altijd een kruizing van wegen is) mag je nog altijd niet op de weg parkeren (23 lid 1 RVV).
  Moderator zaterdag 26 juni 2021 @ 09:27:17 #35
447051 crew  Peejtur
pi_200068295
@FF

Je maakte een TR ipv een reactie. Wellicht handig om het opnieuw te plaatsen. Als je wilt dat ik hem voor je plaats zodat je niet opnieuw hoeft te typen, kan dat ook.
pi_200068679
Ik ga uit van blauw, omdat je (gutfeeling) daarna de kruising oprijdt.

Is blauw er niet dan is het groen
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_200088147
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:50 schreef baskick het volgende:
Als ik alles goed begrijp, moet het gele vlak uit de Paint uit de OP moet dus vrij blijven o.b.v. artikel 23 lid 1 RVV en vanaf het gele vlak aan alle zijden een denkbeeldig vlak van 5 meter (over de hele breedte van de weg) o.b.v. artikel 24 lid 1 RVV.
Zo werkt het wel in de praktijk ja, ik zou ook fotos en kentekens insturen bij een handhavingsverzoek. Want als ze er niet staan als ze komen kijken is het snel klaar.

Weet wel dat er ook gekeken wordt naar leefbaarheid, als het geen echte hinder heeft wordt het vaak gedoogd.
  zondag 27 juni 2021 @ 22:07:02 #38
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_200100420
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En wat als er geen huizen staan. En op een t splitsing (wat nog altijd een kruizing van wegen is) mag je nog altijd niet op de weg parkeren (23 lid 1 RVV).
Een T-splitsing is geen kruising.
Er kan altijd gebruik gemaakt worden van artikel 5 als een auto daar hinderlijk geparkeerd staat.
Hinderlijk kan trouwens ook zijn als een auto voor een verkeersbord staat.

Ik heb mijn rijbewijs in 1994 gehaald en dit was een van de vragen in ons theorieboek (en toevallig op het theorieexamen). Ik weet wel dat de examens aangepast zijn, o.a. dat je nu onder de motorkap moet kijken, maar de RVV is van 1990.

Dit artikel wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de in 1990 vervallen artikelen m.b.t. parkeren in een bocht, onder een viaduct en buiten de bebouwde kom terwijl je niet onder een lantaarnpaal staat en geen (parkeer)licht aanhebt.

Volgens mij wordt er ook niet actief op gehandhaafd i.t.t. parkeren in de bocht waar dit wel gebeurd.
pi_200101143
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:07 schreef FF het volgende:

[..]

Een T-splitsing is geen kruising.
Er kan altijd gebruik gemaakt worden van artikel 5 als een auto daar hinderlijk geparkeerd staat.
Hinderlijk kan trouwens ook zijn als een auto voor een verkeersbord staat.

Ik heb mijn rijbewijs in 1994 gehaald en dit was een van de vragen in ons theorieboek (en toevallig op het theorieexamen). Ik weet wel dat de examens aangepast zijn, o.a. dat je nu onder de motorkap moet kijken, maar de RVV is van 1990.

Dit artikel wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de in 1990 vervallen artikelen m.b.t. parkeren in een bocht, onder een viaduct en buiten de bebouwde kom terwijl je niet onder een lantaarnpaal staat en geen (parkeer)licht aanhebt.

Volgens mij wordt er ook niet actief op gehandhaafd i.t.t. parkeren in de bocht waar dit wel gebeurd.
Artikel 1 RVV
quote:
kruispunt: kruising of splitsing van wegen;
En als je dan duiding nodig hebt:
quote:
Er zijn verschillende soorten kruispunten:
Een gelijkwaardig kruispunt;
Een T-splitsing;
Een kruispunt met voorrangsweg;
Gevaarlijke kruispunten aangegeven met het Verkeersbord J8.
bron

Artikel 5 is juist iets wat niet eenvoudig gebruikt kan worden hoewel het meestal wel zo klinkt. Er zijn meestal betere artikelen voor
pi_200103370
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:07 schreef FF het volgende:

[..]

Een T-splitsing is geen kruising.
Waarom niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200111492
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:38 schreef investeerdertje het volgende:

Artikel 5 is juist iets wat niet eenvoudig gebruikt kan worden hoewel het meestal wel zo klinkt. Er zijn meestal betere artikelen voor
Precies. Artikel 5 WvW is er voor bedoeld om zaken aan te pakken die niet in een wet of artikel staan maar wél gevaar opleveren.
Jij zult het wel weten maar om even een voorbeeld te noemen:

Iemand die op zijn eigen land/terrein spullen aan het verbranden is waardoor er een grote dikke rookwolk ontstaat die over de weg trekt en het zicht van weggebruikers hindert kan opgeschreven worden op basis van artikel 5 ook al heeft die persoon alle recht of een vergunning voor het verbranden van dat spul.

Want, even uit mijn blote hoofd dus er kan een foutje in staan:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat er gevaar of hinder op de weg ontstaat of dat er gevaar of hinder op de weg kán ontstaan."
Daar komt het op neer iig. Ook al ben je op dat moment geen verkeersdeelnemer, je kan tóch een bekeuring krijgen.
pi_200950203
Update n.a.v. mijn verzoek om handhaving!

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan adviseer ik een fatsoenlijk handhavingsverzoek te doen in plaats van een melding bij de telefoniste. Dat werkt een heel stuk beter en dan heeft ze weinig keuze dan doorzetten
Mijn verzoek om handhaving is niet ontvankelijk verklaard. Als verkeersdeelnemer onderscheid ik me niet van de (rechts)personen die niet als belanghebbende kunnen worden gezien. Eh, wat betekent dit concreet?

Los daarvan zou merkt men op dat mijn verzoek ook zou zijn afgewezen als ik wél als belanghebbende zou zijn aangemerkt, omdat boa's géén overtreding hebben geconstateerd. Uiteraard heb ik foto's, maar die ben ik pas vanaf mijn handhavingsverzoek gaan maken en waren (dus) niet bijgevoegd bij mijn aanvraag - dat hoeft volgens mij ook niet. Die foto's zijn dus per definitie in de periode gemaakt dat de boa's óók hebben gekeken. Mijn conclusie is dat de controle van de boa's dus hebben plaatsgevonden dat die auto's er net niet stonden. Elke keer als ik de kruising passeer én er auto's stonden, heb ik een foto gemaakt. Het zijn vaak dezelfde. De kans dat het bewoners zijn van de woningen rond de kruising is wel aannemelijk. Toevallig passeer ik er dus als er auto's staan en komen de boa's er (alleen) als er net géén auto's staan. Dat kan natuurlijk, de toevalsfactor.

Ze blijven het wel monitoren - uiteraard :')
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200950591
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 12:15 schreef baskick het volgende:
Update n.a.v. mijn verzoek om handhaving!
[..]
Mijn verzoek om handhaving is niet ontvankelijk verklaard. Als verkeersdeelnemer onderscheid ik me niet van de (rechts)personen die niet als belanghebbende kunnen worden gezien. Eh, wat betekent dit concreet?
Volgens mij ben je belanghebbende en daarom is je verzoek in behandeling genomen.
pi_200950923
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 12:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Volgens mij ben je belanghebbende en daarom is je verzoek in behandeling genomen.
Ik betwijfel het:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200951692
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:31 schreef Justinn het volgende:

[..]
Blauwe lijn op je andere schets aanhouden, dan staan alle 4 de auto's (zwarte auto wellicht net niet) fout geparkeerd.

Bekijk het eens praktisch, een flinke vrachtwagencombi kan daar nu geen bocht maken. Schade kan dan worden verhaald op de foutparkeerders.

Je hebt de gemeente gevraagd te handhaven, welk belang heb jij daarbij? Als je dat niet motiveert snap ik wel dat ze er niets mee doen. 'Rete-irritant' vind ik niet echt een valide argument. Dat zijn spelende kinderen, klikos langs de weg en kadden ook.
Vrachtwagens hebben daar in eerste instantie helemaal niets te zoeken. Die moeten ver uit de buurt van woonerven blijven.
pi_200954630
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 14:10 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Vrachtwagens hebben daar in eerste instantie helemaal niets te zoeken. Die moeten ver uit de buurt van woonerven blijven.
Dus bijvoorbeeld een brandweerauto of een vuilniswagen moet er maar wegblijven?
pi_200954702
Woon of werk je vlak bij het kruispunt? Mogelijk ben je dan wel belanghebbende.

Op basis van de mij nu bekende gegevens kom je volgens mij ook in de buurt van de kwalificatie "querulant"...
pi_200954991
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 17:52 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]
Dus bijvoorbeeld een brandweerauto of een vuilniswagen moet er maar wegblijven?
Ja dat zijn geen ''flinke'' vrachtwagens van 20 meter lang.
pi_200956863
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 17:57 schreef Gustaf86 het volgende:
Woon of werk je vlak bij het kruispunt? Mogelijk ben je dan wel belanghebbende.
Absoluut, zoals ik eerder schreef:
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:34 schreef baskick het volgende:
Nou, het betreft een kruispunt van de zijstraat van de straat waar ik woon en is één van de twee meest logische routes om vanuit de woonwijk naar de hoofdweg te komen. Het belemmert mijn zicht en zorgt ervoor dat ik praktisch altijd op de verkeerde weghelft de kruising moet nemen. Het leidt tot verwarring en irritatie. Dat lijkt me niet zoals het bedoeld is.

In die zin zie ik mezelf als belanghebbende.
Al die moeite doe ik niet als ik er geen belang bij heb 8)7

quote:
Op basis van de mij nu bekende gegevens kom je volgens mij ook in de buurt van de kwalificatie "querulant"...
Die term moest ik opzoeken :+ Maar nee, de gemeente heeft mij niets misdaan :N

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 18-08-2021 09:12:37 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200962663
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]
welke hoek? :)

[ link | afbeelding ]

Als de auto bij A staat, vanaf welke lijn meten?

5 meter vanaf welke kleur lijn?
Rood: als je de kruisende straat door trekt
groen: waar de bocht over gaat in het rechte stuk van de te parkeren straat
blauw: waar de markering staat

[poll=2633]
Ik denk dat je moet kijken naar wat het kruispunt hier precies is. De "drempel" bij de blauwe lijn is onderdeel van het kruispunt. Daarmee zou je zeggen vanaf de blauwe lijn 5 meter afstand. Wanneer je een gelijkwaardig kruispunt hebt waarbij de straten haaks op elkaar staan, zou je vanaf de rode lijn rekenen. Wanneer er een ronding zit tussen de kruisende wegen en het geen verhoogde kruising betreft, reken je vanaf de groene lijn.

Maar uiteidenlijk zou je dus moeten kijken wat de definittie van kruispunt is, in het RVV.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')