Het is nu wel gebleken voor toekomstige problemen welke kant we dan op zullen gaan.quote:Op zondag 20 juni 2021 11:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is waar, doch de invulling van die aanpak is voor een niet onaanzienlijk deel arbitrair. Mede door de balans die je moet vinden tussen virusbestrijding en alle andere belangen.
Waarom die conclusie?quote:Op zondag 20 juni 2021 12:05 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Het is nu wel gebleken voor toekomstige problemen welke kant we dan op zullen gaan.
En als er in het najaar weer een opleving is dan werken de vaccins gewoon niet (voldoende). En dan kun je voor een herhaling van zetten kiezen of (nog) lastigere beslissingen nemen.
Maar wat was dan voor de crisis het verschil tussen fake news en propaganda?quote:Op zondag 20 juni 2021 11:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het verschil tussen fake (news) en propaganda is tijdens deze pandemie aardig vervaagd met o.a. overheden en ziekenhuizen die incorrecte cijfers verspreiden voor o.a. financieel gewin.
Dat nog niet alle mensen uit risicogroepen volledig gevaccineerd zijn, is toch gewoon een valide argument? Je vraag insinueert dat het een smoes is.quote:Op zondag 20 juni 2021 10:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat duurt ook nog maar een week of twee tot drie volgens mij. Mn ma was een van de laatste AZers voor de eerste prik en is de 1e helft van juli aan de beurt.
Welk argument wordt het daarna?
95% is wel heel dichtbij de 100, natuurlijkquote:Op zondag 20 juni 2021 12:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Waarom die conclusie?
De vaccins zijn sws nooit 100% effectief, plus zal er altijd een deel mensen zijn dat ofwel niet gevaccineerd wilt worden ofwel gewoon een zwak immuunsysteem heeft waardoor ze alsnog ziek worden.
Deze conclusie is veel te kort door de bocht imho.
En hoe meer contacten/besmettingen hoe meer kansen op zo'n nieuwe mutatie...quote:Op zondag 20 juni 2021 12:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
95% is wel heel dichtbij de 100, natuurlijk
En zolang we in Nederland zo doorgaan en de 85-90% halen zal het risico op een significante uitbraak vrijwel nihil zijn. Dit alles met het voorbehoud dat de werkzaamheid van de vaccins behouden blijft bij een mogelijk nieuwe variant.
True. Al heb ik ook gehoord dat eventueel een booster of een "tweak" van het vaccin in het najaar het varianten risico waarschijnlijk ook weer snel kan oplossen.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
95% is wel heel dichtbij de 100, natuurlijk
En zolang we in Nederland zo doorgaan en de 85-90% halen zal het risico op een significante uitbraak vrijwel nihil zijn. Dit alles met het voorbehoud dat de werkzaamheid van de vaccins behouden blijft bij een mogelijk nieuwe variant.
Hoe meer wij ons er tegen wapenen hoe meer mutaties. Zo'n virus wil ook overleven.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
En hoe meer contacten/besmettingen hoe meer kansen op zo'n nieuwe mutatie...
Die geen probleem hoeven te zijn als de vaccinatiegraad hoog is.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat een nieuwe mutatie in het buitenland zal ontstaan, eigenlijk.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, vaccineren is het enige middel dat we hebben..quote:Op zondag 20 juni 2021 11:56 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Massaal vaccineren zou toch dé redding gaan worden?
Logisch.quote:Het virus muteerde vorig jaar net zo hard en veel als nu,
We hebben dat vorig jaar zien gebeuren in het VK, Brazilië en dit jaar in India.quote:dus het is nu ook weer niet zo dat die varianten ineens als een onaangename verrassing komen die ineens uit het niets roet in het eten gooien.
Duitsland heeft 4x meer capaciteit.quote:Met die kennis had men al vanaf vorig jaar vol gas in kunnen zetten op het massaal opleiden van zorg- en IC-personeel en uitbreiden van het aantal ziekenhuis- en IC-bedden ipv alleen maar op het vaccinatiepaard te wedden.
Tja, snap ook niet waarom ze nog steeds beweren dat de aarde rond is, terwijl hij toch echt plat is.quote:Er is voor massaal vaccineren gekozen, doe dat dan ook en kap met die angstpropaganda over mutaties, long covid en allerlei andere verzonnen drogredenen.
Welke paniek of onrust? Ik zie daar helemaal geen bewijs voor, de overheid houdt nog even een slag om de arm momenteel en als je naar het VK kijkt zie je waarom. Maar dat benoemen als iets anders dan normale voorzorg vind ik overdreven, eigenlijk.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
True. Al heb ik ook gehoord dat eventueel een booster of een "tweak" van het vaccin in het najaar het varianten risico waarschijnlijk ook weer snel kan oplossen.
Maar dan nog he, ik heb het al eerder gezegd... vanwaar nog steeds die paniek en onrust bij een eventuele opleving in de herfst/winter? Dat snap ik niet.
Is dat niet ook gewoon inherent aan het natuurlijke verloop van de seizoenen? De afgelopen decennia waren er ook tig 'griepgolven' waarbij ook tig (meestal ouderen, net als bij covid) het loodje legden. Dat houd je nooit helemaal tegen, en moet je dat uberhaupt tegen willen houden vraag ik mij af?
Nee, het virus kan zich daar niet gericht op aanpassen.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:23 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hoe meer wij ons er tegen wapenen hoe meer mutaties. Zo'n virus wil ook overleven.
De pandemie is gewoon nogmaals een bevestiging dat nieuws in de westerse wereld net zo zeer voor propagandadoeleinden ingezet wordt als in totalitaire regimes.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat was dan voor de crisis het verschil tussen fake news en propaganda?
En net welk financieel gewin heeft de overheid incorrecte cijfers verspreid?
En welke cijfers waren dat?
Noem eens een voorbeeld.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De pandemie is gewoon nogmaals een bevestiging dat nieuws in de westerse wereld net zo zeer voor propagandadoeleinden ingezet wordt als in totalitaire regimes.
En dat weet je omdat dat in het nieuws is geweest.quote:Duitse ziekenhuizen en testcentra hebben bewust hogere bezettings- en aantallen geteste mensen aan de overheid doorgegeven omdat ze per (met een coronapatiënt) bezet IC-bed en uitgevoerde test betaald kregen.
Ok paniek is overdreven gezegd voor nu idd.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke paniek of onrust? Ik zie daar helemaal geen bewijs voor, de overheid houdt nog even een slag om de arm momenteel en als je naar het VK kijkt zie je waarom. Maar dat benoemen als iets anders dan normale voorzorg vind ik overdreven, eigenlijk.
Maar dat is ook toegegeven, men moest beslissen op basis van te weinig gegevens.quote:Op zondag 20 juni 2021 11:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is waar, doch de invulling van die aanpak is voor een niet onaanzienlijk deel arbitrair.
Ja, en dat is best lastig. Je ziet dat elk land daar zijn eigen invulling aan gaf, allen met de nodige nadelen.quote:Mede door de balans die je moet vinden tussen virusbestrijding en alle andere belangen.
Dit inderdaad.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok paniek is overdreven gezegd voor nu idd.
Maar ik ben erg benieuwd hoe er tegen het najaar, wanneer besmettingscijfers zeer waarschijnlijk wat zullen gaan oplopen, door de overheden gereageerd zal gaan worden.
Weer maatregelen invoeren? Met welk achterliggend doel dan... om de zorg te ontlasten?
Sure, als de zorg daadwerkelijk weer serieus overspoeld dreigt te worden snap ik dat volledig.
Maar als er een "gebruikelijk" aantal mensen met covid in de ziekenhuizen belandt als wat je ook zou zien tijdens een ouderwetse griepgolf.... en het is behapbaar. Tja, dan snap ik de roep om maatregelen minder goed. Waarom nu opeens wel en al die andere jaren tijdens griepgolven was het ladieda business as usual?
Ik vind dat als er wordt gezegd dat er mogelijk een opleving in het najaar komt, dat niet betekent dat er paniek en onrust is. Dat is een kwestie van in de gaten houden. Dat doen we toch altijd, met heel veel dingen? Dan is er helemaal geen paniek, meer realisme.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
True. Al heb ik ook gehoord dat eventueel een booster of een "tweak" van het vaccin in het najaar het varianten risico waarschijnlijk ook weer snel kan oplossen.
Maar dan nog he, ik heb het al eerder gezegd... vanwaar nog steeds die paniek en onrust bij een eventuele opleving in de herfst/winter? Dat snap ik niet.
Is dat niet ook gewoon inherent aan het natuurlijke verloop van de seizoenen? De afgelopen decennia waren er ook tig 'griepgolven' waarbij ook tig (meestal ouderen, net als bij covid) het loodje legden. Dat houd je nooit helemaal tegen, en moet je dat uberhaupt tegen willen houden vraag ik mij af?
Zo'n virus wil niet zo veel, hoor.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:23 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hoe meer wij ons er tegen wapenen hoe meer mutaties. Zo'n virus wil ook overleven.
Statistisch gezien is die kans het grootste natuurlijk. Maar die wordt met het oog op de vakanties dan vanzelf weer hierheen gehaald.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat een nieuwe mutatie in het buitenland zal ontstaan, eigenlijk.
Wie roept er dan om maatregelen, eigenlijk? Niemand toch?quote:Op zondag 20 juni 2021 12:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Maar ik ben erg benieuwd hoe er tegen het najaar, wanneer besmettingscijfers zeer waarschijnlijk wat zullen gaan oplopen, door de overheden gereageerd zal gaan worden.
Weer maatregelen invoeren? Met welk achterliggend doel dan... om de zorg te ontlasten?
Sure, als de zorg daadwerkelijk weer serieus overspoeld dreigt te worden snap ik dat volledig.
Maar als er een "gebruikelijk" aantal mensen met covid in de ziekenhuizen belandt als wat je ook zou zien tijdens een ouderwetse griepgolf.... en het is behapbaar. Tja, dan snap ik de roep om maatregelen minder goed. Waarom nu opeens wel en al die andere jaren tijdens griepgolven was het ladieda business as usual?
Is ook best lastig.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Paardenmiddelen zet je alleen maar in als het echt alle hens aan dek is. Val die scholieren straks in september toch niet meer lastig met testen, mondmaskers en andere bullshit.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Natuurlijk speelt het seizoeneffect mee, maar we hebben vrijwel heel mei bagger weer gehad, en hadden nog tal van beperkingen in die periode.
Natuurlijk ligt er een golf op de loer, maar we kunnen voorkomen dat die erger wordt, bijvoorbeeld door te zorgen dat 12-18 jarigen de optie krijgen om te vaccineren, dan voorkom je wellicht al weer een roep om de scholen in de herfst weer te moeten sluiten, plus dat die groep ook wat "rust" krijgt. Maar het blijft een lastige discussie.
Wat mij betreft proberen we geen enkele beperkende maatregel meer op te leggen, want hoe vaker je dat gaat doen, hoe minder effectief maatregelen worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |