abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 11:22:52 #1
414785 sirdanilot
pi_199923804
Hoi ik ben een man van bijna 30 jaar oud. En ik ben vaak te lui om schoon te maken. Ik ben single en nee ik val niet op vrouwen dus ik heb ook geen vriendin om het voor mij te doen.

Als kind moest ik heeeeeeul af en toe wel eens helpen met klusjes. Grasmaaien, WC schoonmaken, stofzuigen, kleren te drogen hangen, dat soort dingen. Maar erg vaak gebeurde het niet. Mijn moeder had ook een beperking en mensen die bij ons thuis kwamen klaagden wel eens dat het vies was, spinnenwebben in de hoeke nvan het plafond en zo. Mijn arme moeder kon dat vanwege haar beperking ook allemaal niet aan en ik heb zelf dus nooit echt geleerd om het huishouden op fatsoenlijke wijze te doen.

Daarna ben ik natuurlijk lang student op kamers geweest en daar was het ook altijd een teringzooi. Nu ben ik volwassen en heb ik best wel moeite met schoonmaken. Eens in de 3 weken lukt het me om de moed te verzamelen en dan doe ik afwassen, stofzuigen, dweilen en de badkamers schoonmaken maar daarna is de puf bij mij echt op en wordt het weer net zo ranzig.

Iemand tips om dit te verbeteren? Of moet ik maar gewoon hetero worden en een vriendin nemen? Schoonmaakster is trouwens momenteel niet echt een optie, als ik helemaal op mezelf woon ga ik dat wel overwegen maar dat gaat nou niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 11:31:18 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_199923901
Elke dag 1 ding doen? Dus maandag de wc, dinsdag de badkamer, etc. Dan hoef je niet zoveel ineens te doen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 11:36:57 #3
414785 sirdanilot
pi_199923973
quote:
99s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:31 schreef Karina het volgende:
Elke dag 1 ding doen? Dus maandag de wc, dinsdag de badkamer, etc. Dan hoef je niet zoveel ineens te doen.
Hmm daar heb ik nooit aan gedacht.

Waar ik wel tegenaan loop is bv als ik moet stofzuigen moet ik wel eerst alle tafels schoonmaken, want anders wordt het weer een rommel als ik de tafel ga schoonmaken en die troep op de grond valt.

Maar WC en zo dat kan natuurlijk wel apart.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199924066
Neem een schoonmaker in dienst. Dan hoef je zelf alleen nog kleine dingetjes te doen.
  donderdag 17 juni 2021 @ 11:49:28 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199924135
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hmm daar heb ik nooit aan gedacht.

Waar ik wel tegenaan loop is bv als ik moet stofzuigen moet ik wel eerst alle tafels schoonmaken, want anders wordt het weer een rommel als ik de tafel ga schoonmaken en die troep op de grond valt.

Maar WC en zo dat kan natuurlijk wel apart.
Ja, dus er is een goede volgorde te bedenken.

Sowieso denk ik: wie lui is moet slim zijn. Ik zou zelf niet per se elke dag iets doen, maar wel prioriteiten stellen. Bijv. de badkamer moet wel elke week gedaan. En in de keuken moet je ook de hygiëne bewaken. Was zou ik ook wekelijks doen, omdat het zich anders zo ophoopt.

Wat je regelmatig doet, kost minder moeite. Een badkamer die je elke week doet maakt vlotter schoon dan wanneer je het elke drie weken doet.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 17 juni 2021 @ 11:52:41 #6
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_199924178
1x per 2 weken een poetser (m/v/x) voor de grote dingen en zelf doordeweeks de kleine dingen doen.

En hou je afwas bij. Als je het in de gootsteen kan zetten kun je het ook gelijk afwassen binnen een paar minuten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_199924285
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hmm daar heb ik nooit aan gedacht.

Waar ik wel tegenaan loop is bv als ik moet stofzuigen moet ik wel eerst alle tafels schoonmaken, want anders wordt het weer een rommel als ik de tafel ga schoonmaken en die troep op de grond valt.

Maar WC en zo dat kan natuurlijk wel apart.
Dat is ook normaal, je werkt van boven naar beneden. Zelfde in de keuken. Bovenkastjes + afzuigkap > achterwand > aanrecht.

Wat erg helpt is gewoon zo weinig mogelijk troep achterlaten en in huis hebben.

Na het koken alles opruimen en je aanrecht even snel schoonvegen. Kost je dan maar een paar minuten. Elke avond alle kopjes, glazen en dat soort dingen van de tafel weghalen. En preventief werken in plaats van achteraf opruimen. Schoenen uitdoen wanneer je binnen komt scheelt enorm veel troep en zand op de vloer. Zittend naar de wc gaan als man maakt je toilet veel minder snel vies. Nadat je bij de wastafel bezig bent geweest even alles netjes afspoelen met de kraan en eventueel met wc papier of een papieren handdoek even schoonvegen om losse haren en tandpastaresten weg te halen.

En met zo weinig mogelijk troep in huis hebben bedoel ik zorg dat je oppervlakken leeg zijn. Ik kom soms bij mensen die 200 decoraties, boeken en andere zooi in de woonkamer hebben. Dan ben je eerst al een uur bezig om elk schap, vensterbank en kastje leeg te maken voordat je kunt afstoffen. Wij hebben niks op tafels, kastjes of de vensterbank staan. Overal een doekje overheen halen is binnen 10 minuten je hele huis weer stofvrij.
pi_199924439
neem een tsjechische
U MAD?
pi_199924559
quote:
99s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:31 schreef Karina het volgende:
Elke dag 1 ding doen? Dus maandag de wc, dinsdag de badkamer, etc. Dan hoef je niet zoveel ineens te doen.
Tering, die is best goed.
pi_199924825
Neem een stofzuigrobot en laat die elke dag een rondje doen. Dat scheelt al heel veel werk.
Ze zult merken dat je vanzelf je vloer ook meer gaat opruimen zodat de robot overal bij kan en je nog minder zelf hoeft te zuigen. (waardoor het dus mee en mee ook meer opgeruimd wordt)

Kun je een afwasmachine plaatsen? Meteen na gebruik in de machine zetten en alles is opgeruimd.

Wat wel goed werkt. Schakel een poetsvrouw in die nu een week (langer of korter als nodig is) komt helpen met alles op te ruimen en te poetsen. Dan begin je met een schoon opgeruimd huis en hoef je het alleen verder bij te houden. Je kunt haar altijd vragen om 1 of 2 keer per jaar terug te komen voor de grote schoonmaak. ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199924912
Flylady niks voor jou?
  donderdag 17 juni 2021 @ 12:46:08 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199924917
Valt me toch wel op. TS zegt dat een schoonmaakster voorlopig geen optie is en toch wordt dat advies al een paar keer gegeven…
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 17 juni 2021 @ 12:59:41 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199925148
Een simpele maar imo doeltreffende werkwijze/volgorde:

Opruimen (dus spullen op hun plek, tafels en vloeroppervlak zoveel mogelijk leegmaken.

Afstoffen

Stofzuigen

Emmer sop maken en van schoon naar vuil (dus waar je doekje en sop echt goor van wordt pas als laatste): tafels afnemen, deurklinken, vensterbanken, buitenkant keukenkastjes. Eventueel als laatste iets als een vuilnisbak of de wc.

Dan heb je al best veel gedaan.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 13:08:50 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_199925366
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:22 schreef Intint het volgende:

[..]

Tering, die is best goed.
lol en ik dacht een open deur in te trappen
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:11:12 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_199925428
NEEM EEN DRAADLOZE STOFZUIGER.

Ik vind het zon taffesgedoe dat ding normaal rollend achter me aan te krijgen, laast werd ik zo pissed omdat ie weer achter een deur bleef hangen dat ik zo hard trok dat er nu een deuk in mn deurpost zit :{

zo'n teringhekel aan stofzuigen :r en dweilen :r :r maar de badkamer schoonmaken is het ergste :r :r :r

maar moet wel gebeuren ;(
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 20:43:02 #16
80382 manny
30 is best veel
pi_199949924
quote:
15s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:11 schreef junkiesietze het volgende:
NEEM EEN DRAADLOZE STOFZUIGER.

Ik vind het zon taffesgedoe dat ding normaal rollend achter me aan te krijgen, laast werd ik zo pissed omdat ie weer achter een deur bleef hangen dat ik zo hard trok dat er nu een deuk in mn deurpost zit :{

zo'n teringhekel aan stofzuigen :r en dweilen :r :r maar de badkamer schoonmaken is het ergste :r :r :r

maar moet wel gebeuren ;(
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_199954728
Zorg dat je interieur in de basis heel minimalistisch en gestructureerd is ingedeeld, dan is schoonmaken nog steeds nodig, maar is het minder vervelend.

Geen prullaria. Of als je die hebt, knal ze in een vitrinekastje. Zorg dat je alleen de basis-shit qua keukengerei hebt maar wel alles uniform. 4- of 6-delig servies dat stapelbaar is. 1 set bierglazen, wijnglazen, en koffiekopjes en -schoteltjes, van die rechte stapelbare dingen. Als je rookt, gebruik dan een kleine asbak maar met zo'n pump-action draaidop - die geeft je als het mechaniek niet meer werkt vanzelf het signaal dat je 'm leeg moet gooien.

Ga onder geen beding een kast of andere opslag (onder de chaisse longue van je bank bijv., of een paar van die stapelbare kratten etc.) gebruiken voor 'rommel'.

Let ook op details: zorg dat al je kabels van elektronica in kabelgoten zitten weggewerkt, zeker als je een desktop-PC met tig stuks randapparatuur hebt.

Zorg dat het er 1 keer zó opgeruimd uit ziet dat je de kleinste oneffenheden merkt. Haal desnoods een robotstofzuiger.

Ik woon al 12 jaar zonder huisgenoten (gezin niet meegeteld) en heb hetzelfde probleem gehad. De kunst is om het er zo clean uit te laten zien dat alles opvalt... hoe sneller je je eraan ergert, hoe minder tijd het kost om het schoon te houden, want zooi van 2-3 dagen is minder werk om weg te halen dan de zooi van 12 dagen die je in 1 keer moet wegwerken.

Mocht je veel spullen hebben, orden ze en berg ze gestructureerd op en hang een inventaris van wat waar ligt, ergens op een makkelijke plaats op.

Dit is niet een probleem van luiheid maar van achteloosheid en gebrek aan structuur. Als je jezelf structuur hebben, als soort van 2e natuur, aan weet te leren, komt het vanzelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')