quote:
Ten Eerste dank voor je uitgebreide antwoord.
Toch een paar kanttekening mijner zijde.
Voor een discussie moet je eerst overeenstemming hebben over de getallen die je gebruikt en de interpretatie waarin ze gebruikt worden. Ik ben blij dat je het CBS gebruikt (andere goede bronnen zijn bv het RICM, PBL, CLO, infomil emissieregistratie). Het klopt dat de emissie naar lucht voor landbouw groot is, maar dat is niet de kern van het stikstof-probleem. Dat is de depositie/neerslag op de natuur. Veel van deze neerslag uit de lucht komt namelijk op de landbouwgrond (ca 60% van Nederland) zelf terecht en daar word ze gebruikt voor gewasgroei (ammoniak draagt niet heel ver voor het overgrote deel). Ammoniak (stikstof) is de eerste beperkende factor om groei te krijgen (daarnaast fosfaat/kali, vandaar NPK). Daarom is data-interpretatie ook een vak apart (niet het mijne) en niet zo eenvoudig (ging Mesdagfonds destijds ook de mist mee in, je moet weten wat je meet voordat je kunt interpreteren).
Voor de depositie heeft het RIVM modellen (
http://www.rivm.nl/stikstof ) gemaakt in de jaren 80 en geactualiseerd naar nieuwe inzichten,. Daar wordt het aandeel van stikstofverbindingen op de natuur van de Landbouw berekend op 45%. Nog steeds veel, maar niet onoverkomelijk. De Depositie bereken we, omdat het vrijwel niet eenvoudig te meten is op een goede manier. We doen alleen luchtmetingen (en 1 natte depositie) en berekenen dan hoeveel er van zou neerslaan.
Ook heeft iedereen al fors stikstof gereduceerd (
https://www.aanpakstiksto(...)li-2020/natuur/meten ) inclusief de Landbouw.
Ja de PAS was een grote ellende (
https://www.foodlog.nl/ar(...)tie-en-de-paspaniek/ ) voor alle partijen (Landbouw, NGO, natuur, politiek, etc) en had nooit er moeten zijn gekomen. Sinds de introductie van de PAS is de reductie ook gestopt, inmiddels loopt het weer terug. Vollenbroek had groot gelijk om de overheid terug te fluiten, ten koste van het land. Fout beleid kan/mag niet blijven.
We moeten nu door de zure appel heen bijten en op de juiste manier hier uit komen. De Commissie Remkes en Hordijk hebben hier beiden een bijdrage aan geleverd, echter in de verkeerde volgorde. Hordijk (oud modelmaker RIVM) heeft namelijk geconcludeerd dat het model prima werkt voor Nederland als geheel, maar niet op lokaal niveau er is ot 70% afwijking (kan meer of minder zijn). En dat laatste is hoe we nu Aerius en vergunningverlening weer aanpakken. Een nieuwe crises in wording? Aangezien ook Remkes zich hierop heeft gebaseerd krijgen we een Catch-22 situatie.
Desalniettemin is er een nieuwe wet aangenomen (WSN) die de stikstof reductie moet borgen. Helaas heeft het PBL (rapport Naar een uitweg uit de stikstofcrisis) ook geconcludeerd dat we het niet halen zolang het aandeel buitenland meegerekend wordt. We hebben dus weer een wet gemaakt die we niet gaan halen zonder creatief rekenen.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog kanttekenen/discussiepunten welke worden aangedragen over de huidige situatie. Zo gebruikt Nederland haar eigen stikstof-model voor de rapportage, terwijl Europa werkt met een ander model (LOTUS-EURO). De uitkomsten zijn zeer verschillend, dat ligt aan de onderliggende keuzes die gemaakt worden in het model. Dat leidt in het geval van LOTUS-EURO tot geen crisis terwijl AERIUS wel een crisis geeft. Die keuzes moeten wel inzichtelijk gemaakt worden en bediscussieerd. Vooralsnog zijn er al enkele zaken boven tafel gekomen die bedenkelijk zijn. Jan Salden (een vandaag) heeft bv de afkap van wegverkeer opgepakt (5km) alsmede de verschillend gebruikte rekenprogramma’s (OPS vs SRM) voor de verschillende sectoren. Verder weten we dat luchtvaart boven 900m niet meegerekend wordt (geringe bijdrage aldus Remkes) alsmede ook de zeescheepvaart. De industrie rapporteert zelf hoeveel ze uitstoten (geen controle en vaak geen vergunning) & wordt bijgeschat door RIVM en de landbouw word gevolgd via het aantal dieren (I&R) en berekend. De landbouw is dus veel inzichtelijker. Naast Nederland heeft ook Denemarken een eigen model wat nog verfijnder is & is onderbouwd met controleerbare data/artikelen (Sommer et al). Helaas is onze data collectie niet geschikt om daarmee te gebruiken. Wel heeft Sommer forse kritiek geleverd op ons model in de 2e kamer
Die model start keuzes moet je wel voor ogen houden bij het maken van beleid.
Het is niet misgegaan bij de introductie van de PAS, maar in 2000/2004 toen de meeste gebieden zijn aangewezen in het kader van natura2000. Nederland hanteert een zeer nauw kader voor het natuurbeleid en een zeer beperkte interpretatie van de habitat richtlijn (zoals recentelijk ook door Brussel aangegeven is (
https://stichtingagrifact(...)ing-23062021.pdf.pdf )). Sterker nog we “vergeten” de artikelen die niet uitkomen (artikel 2.3 van de habitatrichtlijn), we verkwanselen bestaande gebieden, zoals oostvaardersplassen door van vogelgebied ineens grote grazers (illegaal) te introduceren waardoor nu niet meer in goede staat van instandhouding is.
Nederland heeft het zichzelf moeilijk gemaakt door met stikstof en KDW’s te werken zonder andere factoren. De KDW’s zijn niets anders dan bandbreedtes, waarbinnen experts verwachten dat geen schade optreed. Echter zijn deze niet met onderzoek vervolgens onderbouwd (geldgebrek). Hiermee hebben we een milieu beleid gemaakt gebaseerd op drijfzand en veel te weinig holistisch benaderd. Alleen stikstof is leidend
Stikstof is slechts 1 kraan die problemen kan veroorzaken. Achteruitgang van de natuur kan ook aan andere zaken liggen. Zo komt uit de minutes naar boven dat men het hoogveen in het Wierdense Veld wil beschermen, maar ook nog 2 waterwinputten wil slaan. Dat kan niet samen! Toch geven we weer 40 miljoen uit, want KDW.
Kort samengevat er ontbreekt gewoon een goed overkoepelend milieubeleid (ontmanteling VROM)
Dat mag je niet alleen de overheid aanrekenen, maar ook de NGO’s en natuurorganisaties. Hoeveel graafmachines en plannen zijn er al niet gemaakt en doorgetrokken, terwijl het niets heeft geholpen. Ieder jaar weer gaat er minimaal 1000 euro/hectare heen uit de gelden en we stellen er geen resultaatverplichting nog controle tegenover. Ook hier falen we enorm.
We hebben onszelf weer opgezet om te falen en wederom geen doelen te halen. Niemand is er gebaat bij dit beleid, niet de natuur noch de samenleving (noch de boer).
Ja het moet anders, maar op alle vlakken, niet alleen landbouw (dan hebben we het nog niet eens over CO2 gehad).
Mbt gewasbeschermingsmiddelen, kijk even naar Sri Lanka wat het effect is als je die (en kunstmest) schrapt (
https://thefederal.com/op(...)ates-food-shortages/ ) or Rusland, Lysenko beleid (en verder kolchozen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko . Die middelen zijn nodig en ze worden steeds beter (selectiever en minder schadelijk). Tuurlijk doen ze schade, maar dat is ook de bedoeling, de nevenschade wordt zo klein mogelijk gehouden. Zie ook:
https://www.akkerwijzer.n(...)-op-gewasbeschermingGlyfosaat is helemaal een splijtzwam.
Nimmer is er aangetoond dat het kankerverwekkend is, het is het meest veilige en best onderzochte middel ter wereld
https://ec.europa.eu/food(...)gg_report_202106.pdf . Parkinson en gewasbeschermingsmiddelen is ook een moeilijke, correlatie =/= causatie. Juiste duiding van gegevens is heel moeilijk vanwege de vele confounding factoren (zie ook:
https://www.europeanscien(...)ards-irrefutability/ ) of algemer
https://www.wur.nl/nl/sho(...)hermingsmiddelen.htmGewasbeschermingsmiddelen hebben voor een veilig en voedzaam voedsel pakket gezorgd met weinig verspilling/verlies. Dit opgeven is terug naar 1850. Mocht je nog grootouders hebben, vraag ze maar eens hoe hun grootouders moesten leven. Voedselzekerheid was veel verder weg en de tijd die aan voedsel vergaring gespendeerd moest worden enorm (>30% inkomen, nu nog maar 6-8%). Het mantra “Nooit meer honger” (Mansholt) kwam niet alleen door de 2e wereldoorlog, maar vooral door de voorgaande decennia. Zowel kunstmest als GWB hebben daarvoor gezorgd.
Wij zijn enorm rijk en gezegend met onze voedselmakers/landbouw, maar daar geldt ook voor dat ze het niet alleen kunnen. Boeren hebben geen marktmacht, er zijn er simpelweg teveel (Oligopsonie) die uitgespeeld worden door de paar grootbedrijven (oligopolies 10 stuks,
https://coolguides.wordpr(...)g-10-food-companies/ ) en supermarkt inkooporganisaties (4). Dus zullen ze nooit veel meer gaan verdienen. Wij kopen wel, maar voor de laagste prijs in het algemeen (uitzonderingen daargelaten). Dat gaat niet veranderen zonder sturing (
https://www.rijksoverheid(...)en-kringlooplandbouw) . Je kunt niet groen doen als je rood staat. De boer zit ook klem.
Uit het systeem breken zul je als samenleving als geheel moeten doen, niet door alleen regels, maar ook gelijk speelveld en eerlijke verdeling marges (supermarkt marges zijn ook flinterdun).
Voedsel is een basisbehoefte, niemand kan zonder! erzijn geen eenvoudige oplossingen zoals kringloop, planetproof, halveren veestapel ed naast zwart/wit zijn er vele tinten grijs. Als samenleving moeten we die discussie aandurven (en ja geen landbouw in NL hoort daar ook bij de discussie, maar dan wel met juiste argumenten en onderbouwing)
[ Bericht 0% gewijzigd door Sl33pw4lk3r op 07-10-2021 23:18:53 (tikfouten en verduidelijkingen/links) ]