abonnement Unibet Coolblue
pi_199892476
Nederland mogelijk sneller verlost van mondkapjesplicht

quote:
De kans is reëel dat Nederland sneller dan verwacht afscheid neemt van de mondkapjesplicht in publieke ruimten. Verschillende OMT-leden zien het wel zitten en ook in kabinetskringen ligt de optie op tafel. ,,Van die mondkapjes wil je in principe het liefst als eerste weer af.”

Officieel staat het afschaffen van de mondkapjesplicht pas als een van de laatste versoepelingen op het programma. Dat zou betekenen dat Nederlanders de hele zomer een mondkapje moeten blijven dragen in bijvoorbeeld winkels of restaurants. Dat terwijl de coronacijfers gestaag dalen, en veel experts vorig jaar twijfelden aan de effectiviteit van mondkapjes. Zo was RIVM-baas Jaap van Dissel een uitgesproken tegenstander van de plicht, die er mede kwam onder druk van de publieke opinie.

Andreas Voss, lid van het Outbreak Management Team (OMT) en hoogleraar infectiepreventie in Nijmegen, noemt de vraag of de overheid mondkapjes nog lang moet verplichten ‘een terechte'. ,,Ik kan me goed voorstellen dat daar over gesproken gaat worden. Straks heb je een hete zomer en zadel je mensen op met een mondkapje, terwijl het aantal besmettingen heel laag ligt.”

Bewijs
Een ander OMT-lid, de Utrechtse arts-microbioloog Marc Bonten, stelt dat er nog altijd weinig hard bewijs is voor het nut van die maatregel. ,,Dus als er massaal gevaccineerd wordt en de infectiecijfers dalen, is eerder afschaffen inderdaad een mogelijkheid.” Ook volgens een derde OMT-lid, de Groningse arts-microbioloog en hoogleraar Alex Friedrich, kan het versoepelen van de mondkapjesregel ‘wellicht eerder'.

In het kabinet is het vervroegd loslaten van de mondkapjesplicht eveneens onderwerp van discussie. De regering broedt nu op het coronabeleid voor de komende maanden. Vanaf 26 juni kunnen geplande versoepelingen van stap 4 en 5 - meer bezoekers thuis, meer ruimte voor horeca en cultuur, ook evenementen weer mogelijk - doorgaan, verwachten ingewijden. Vrijdag zal het kabinet een besluit nemen.

Discussie
Maar ook basisregels liggen al ‘ter discussie op tafel’, meldt een bron. De afstandsregel, het thuiswerkadvies en de mondkapplicht zouden pas bij stap 6 - als 85 procent van de volwassenen zeker één prik gehad heeft - afgeschaft kunnen worden. Dat is volgens het spoorboekje begin september, maar bronnen op het Binnenhof stellen dat losse onderdelen mogelijk eerder versoepeld kunnen worden. ,,Het moet weloverwogen”, zegt een ingewijde. ,,Je wil ook geen knipperlichtbeleid. Maar van die mondkapjes wil je in principe het liefst als eerste weer af.”

Steeds meer weerstand
De mondkapjesplicht leidt in de samenleving tot steeds meer weerstand. Vorige week bleek uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS dat twee derde van de Nederlanders zich op het loslaten van de verplichting verheugt, de hoogste score van alle beperkende maatregelen.

In het ziekenhuis in Nijmegen constateert hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss ook dat de maatregel mensen begint tegen te staan. ,,We zien dat het aantal bezoekers dat zich hevig verzet tegen het verplichte mondkapje aan het stijgen is. Het wordt moeilijker om de plicht te handhaven.”

Donderdag doet de voorzieningenrechter uitspraak in een kort geding dat door Stichting Bewust Nederland werd aangespannen tegen de overheid. De stichting wil de mondkapjesplicht van tafel, omdat die grondrechten van burgers zou schenden. De landsadvocaat verdedigde vorige week tijdens een zitting het belang van de plicht. Die is een nuttig onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen, stelde de advocaat, en het loslaten ervan komt nu nog te vroeg.

Openbaar vervoer
Voordat afgelopen december de mondkapjesplicht in publieke ruimten werd ingevoerd, gold die plicht al wel in het openbaar vervoer. ,,In het ov zijn er meer aanwijzingen dat een mondkapje effect kan hebben", stelt OMT-lid Marc Bonten. ,,Dus daar zou je de verplichting gewoon in stand kunnen laten.” Dat denkt ook collega-OMT'er Alex Friedrich. ,,Ook in de zorg kun je blijven vasthouden aan een plicht.”

Op andere plekken, zoals in winkels, zou je de plicht kunnen omzetten in een advies, oppert Voss. ,,Maak het weer vrijwillig. Er zullen mensen zijn die zich niet veilig voelen bij het loslaten van de mondkapjes, die kunnen er natuurlijk gewoon een blijven dragen.”

Wat volgens Friedrich de mondkapjesplicht mogelijk deels kan vervangen: ,,Sneltesten verlagen het risico bij bijeenkomsten waar mensen samenkomen. Probleem zijn dan nog de superverspreiders die geen coronasymptomen vertonen. Die superspread-events moet je deze zomer wél zien te voorkomen, anders komt de vierde golf eerder dan gedacht.”

‘Niet het beste signaal’
Sommige deskundigen zijn wat terughoudender. Zo wijst arts-microbioloog Bert Niesters van het UMCG in Groningen op de nog steeds belabberde positie van Nederland op de Europese ranglijsten. ,,Als je kijkt naar het aantal besmettingen per 100.000 inwoners en het percentage positieven bij de mensen die zich laten testen, bungelen we nog steeds onderaan. We doen het dus helemaal nog niet zo goed. Het vervroegd loslaten van basisregels lijkt me dan niet het beste signaal.”

OMT-lid en hoogleraar virologie Marion Koopmans hoopt vooral dat Nederlanders zich niet te veel focussen op de beperkingen waar ze nog mee te maken hebben. ,,Laten we kijken naar het grotere plaatje: wij zitten aan de gelukkige kant van het verhaal, met volop toegang tot vaccins, waardoor we steeds meer ruimte krijgen. Dat geldt voor veel andere gebieden nog lang niet. Daardoor kan het zo zijn dat we hier en daar nog wat beperkingen nodig hebben.”

Wetenschappelijk onderzoek
Vorige maand publiceerden wetenschappers uit Duitsland, de Verenigde Staten en China een onderzoek waaruit volgens hen blijkt dat mondkapjes wel degelijk effect hebben op de verspreiding van het coronavirus. In veel situaties is een eenvoudig mondkapje al genoeg, stelden de wetenschappers, die spraken van ‘een doorbraak’. Belangrijke kanttekening: de onderzoekers gingen er daarbij vanuit dat de mondkapjes massaal gebruikt en correct gedragen werden.

https://www.bd.nl/binnenl(...)pjesplicht~ac3360d2/
Dit gedragsexperiment had natuurlijk nooit ingevoerd mogen worden.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:07:01 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199892509
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft en dat het toch moet. Dat is vernederend. Voor goedgelovigen halfzachten die denken dat ze zo de verspreiding van corona vertragen is het minder erg want die denken dat ze er iets goeds mee doen.
Het gaat me dus niet om de moeite en ook niet dat het minder hygienisch is (iedereen frot dat ding in zijn broekzak) maar vooral om het vernederende dat je voor iedereen zichtbaar met een kontmaatregel moet lopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 15 juni 2021 @ 09:11:24 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199892551
Mondkapjes moeten blijven
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:12:55 #4
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_199892564
Hoe eerder die kapjes af mogen, hoe beter wat mij betreft. Ben die krengen echt spuugzat.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_199892580
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft en dat het toch moet.
quote:
Vorige maand publiceerden wetenschappers uit Duitsland, de Verenigde Staten en China een onderzoek waaruit volgens hen blijkt dat mondkapjes wel degelijk effect hebben op de verspreiding van het coronavirus.
Anyway, kapje opdoen is een kleine moeite als klant. Ik heb het vooral te doen met winkelmedewerkers die uren met dat ding moeten rondlopen, brrrr.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:16:30 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199892607
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:14 schreef Drxx het volgende:

[..]

[..]

Anyway, kapje opdoen is een kleine moeite als klant. Ik heb het vooral te doen met winkelmedewerkers die uren met dat ding moeten rondlopen, brrrr.
het gaat dus niet om de moeite maar het moeten zonder dat het zin heeft.

quote:
Belangrijke kanttekening: de onderzoekers gingen er daarbij vanuit dat de mondkapjes massaal gebruikt en correct gedragen werden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199892649
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

het gaat dus niet om de moeite maar het moeten zonder dat het zin heeft.
[..]

Dat mensen het niet of verkeerd dragen is dus omdat ze er niet in geloven/niet mee willen doen. En ja, dan pas heeft het minder (geen?) effect. Dat heeft helemaal niets met het nut van het mondkapje zelf te maken.

Als mensen blijven zeggen dat het geen zin heeft/niet werkt, krijg je vanzelf een kettingreactie. Best triest eigenlijk dat mensen niet eventjes in het algemeen belang kunnen denken :N

MaAr muH vreiHeiTsBupErkIng
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:22:32 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199892674
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft en dat het toch moet. Dat is vernederend. Voor goedgelovigen halfzachten die denken dat ze zo de verspreiding van corona vertragen is het minder erg want die denken dat ze er iets goeds mee doen.
Het gaat me dus niet om de moeite en ook niet dat het minder hygienisch is (iedereen frot dat ding in zijn broekzak) maar vooral om het vernederende dat je voor iedereen zichtbaar met een kontmaatregel moet lopen.
Dat is maar net welke informatie je leest. De ene wetenschapper zegt van wel en een ander niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:23:20 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199892685
"Vernederend" ? :') Really? _O- 'gedragsexperiment'? :N

Mensen die hun mond vol hebben met 'eckte mannen' e.d. laat zich wel weer gauw reduceren tot zielige hoopjes treurnis. :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:24:42 #10
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199892706
Het gaat hier om gedragsverandering. We moeten bewust blijven dat corona nog steeds onder ons is en niet zomaar alles los laten. Die mondkapjes mogen wat mij betreft blijven totdat we op 0 besmettingen zitten.
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199893149
Mondkapjes geef ik niks om dacht ik, maar nu het warmer wordt mag mijn vrouw naar de winkel want ik verdraag ze niet meer _O- Ik ga wel weer als het afkoelt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_199893156
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft en dat het toch moet. Dat is vernederend. Voor goedgelovigen halfzachten die denken dat ze zo de verspreiding van corona vertragen is het minder erg want die denken dat ze er iets goeds mee doen.
Het gaat me dus niet om de moeite en ook niet dat het minder hygienisch is (iedereen frot dat ding in zijn broekzak) maar vooral om het vernederende dat je voor iedereen zichtbaar met een kontmaatregel moet lopen.
Er staat letterlijk dat het effect gewoon bewezen is.

Echt hoeveel mensen nog roepen dat het niet werkt.. :')

Zodra het niet meer nodig is en dat punt gaan we echt hopelijk deze maand nog bereiken, zo niet nu al, afschaffen :)
pi_199893225
quote:
16s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:11 schreef Starhopper het volgende:
Mondkapjes moeten blijven
Vind ik ook. Heeft er toch voor gezorgd dat er minder griep was deze winter.
Ik blijf dat ding ook gewoon dragen.
pi_199893243
Lekker met 30gr zo'n tyfusding op, zoek het lekker uit
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_199893264
Handig ook wel op de fiets, minder kans op insecten die je mond invliegen. :)
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:10:35 #16
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_199893298
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:04 schreef zuco het volgende:

[..]

Vind ik ook. Heeft er toch voor gezorgd dat er minder griep was deze winter.
Ik blijf dat ding ook gewoon dragen.
Zou een goede zaak zijn als dat gewoonte wordt. Bij mensen die verkouden zijn of griep hebben inderdaad. Dat geblaf in de trein bijvoorbeeld, dan zou een mondkapje gewoon rekening houden met anderen zijn.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_199893317
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft
Dat is jouw wensdenken.
Massa's artsen en wetenschappers vinden het wel nuttig.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:14:59 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199893356
Ik vind het wel apart dat irrelevante zaken tot versoepelingen leiden.
Het blijft langer licht, dus gaat de avondklok een uur later in.
Het wordt warm weer dus heffen we de mondkapjesplicht op.

Niet dat ik er niet blij mee ben, maar dit is een beetje vreemd imo.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:16:05 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_199893373
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:14 schreef Drxx het volgende:

[..]

[..]

Anyway, kapje opdoen is een kleine moeite als klant. Ik heb het vooral te doen met winkelmedewerkers die uren met dat ding moeten rondlopen, brrrr.
Ik vind het lastig ademhalen met zo'n ding op, zeker met temperaturen zoals we nu hebben, ik trek het ook meteen naar beneden zodra ik de winkel uitstap. Wat ook klote is, is dat wanneer ik zo'n ding effe een kwartier op heb gehad, ik meteen een loopneus heb.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:17:07 #20
117098 Hathor
Effe niet
pi_199893388
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:14 schreef daNpy het volgende:
Ik vind het wel apart dat irrelevante zaken tot versoepelingen leiden.
Het blijft langer licht, dus gaat de avondklok een uur later in.
Het wordt warm weer dus heffen we de mondkapjesplicht op.

Niet dat ik er niet blij mee ben, maar dit is een beetje vreemd imo.
Het is ook gewoon allemaal natte vingerwerk.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_199893391
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:10 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Zou een goede zaak zijn als dat gewoonte wordt. Bij mensen die verkouden zijn of griep hebben inderdaad. Dat geblaf in de trein bijvoorbeeld, dan zou een mondkapje gewoon rekening houden met anderen zijn.
Dit ja. Ik ben nog nooit zo klachtenvrij geweest in de herfst/winter. Geen dag verkouden geweest zelfs.
pi_199893541
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:24 schreef airconditioning het volgende:
Het gaat hier om gedragsverandering. We moeten bewust blijven dat corona nog steeds onder ons is en niet zomaar alles los laten. Die mondkapjes mogen wat mij betreft blijven totdat we op 0 besmettingen zitten.
Dus voor altijd mondkapjes? Of denk je dat we het virus kunnen uitroeien?
pi_199893578
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:17 schreef zuco het volgende:

[..]

Dit ja. Ik ben nog nooit zo klachtenvrij geweest in de herfst/winter. Geen dag verkouden geweest zelfs.
Hier net zo. Wat dat betreft zou je gewoon voor een boerkaplicht zijn en iedereen één luchtertje per dag moeten geven. Die rust op straat ga ik echt missen, zelfs vanuit de woonkamer.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:34:30 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199893616
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is jouw wensdenken.
Massa's artsen en wetenschappers vinden het wel nuttig.
Massa's andere artsen en wetenschappers vinden het weer flauwekul
quote:
Het RIVM ziet op basis van de nieuwste wetenschappelijke gegevens geen bewijs om het dragen van niet-medische mondkapjes verplicht te stellen. Wel willen veiligheidsregio's mondkapjes inzetten om te kijken of het dragen ervan invloed kan hebben op het gedrag van mensen. Dat werd gezegd tijdens een persconferentie na een bijeenkomst met de voorzitters van de veiligheidsregio's en minister Tamara van Ark (Medische Zorg). Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) benadrukte dat het houden van 1,5 meter afstand 'het meest effectief' is tegen corona. Volgens haar is het daarom belangrijk nu in te zetten op het beïnvloeden van gedrag, zodat mensen zich aan de regels houden. "We mogen niet verslappen met elkaar. Vooral op regionaal niveau moet daarom gekeken worden welke middelen hier toereikend voor zijn. We moeten dat instrumentarium stevig onder de loep nemen.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/persconferentie-mondkapjes

Die vodjes die iedereen in zijn broekzak heeft werken gewoon niet en zeker al niet hoe mensen ze gebruiken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:36:51 #25
33189 RM-rf
1/998001
pi_199893635
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:14 schreef daNpy het volgende:
Ik vind het wel apart dat irrelevante zaken tot versoepelingen leiden.
Het blijft langer licht, dus gaat de avondklok een uur later in.
Het wordt warm weer dus heffen we de mondkapjesplicht op.

Niet dat ik er niet blij mee ben, maar dit is een beetje vreemd imo.
juist beide zaken hebben idd een invloed op besmettelijkheid....

meer zonlicht is een duidelijke factor in het beperken van besmettingen... niet voor niets wordt UV licht ook succesvol voor desinfectie gebruikt
ook warm weer heeft zowel een invloed op de verspreiding van virussen alswel dat het dragen van mondkapjes in grotere warmte (en liefst droogte en een beetje wind) mogelijk meer risico kan opleveren dan dit te doen in koudere en/of vochtigere en windstille omstandigheden.

er is overigens wel degelijk een goede grond te stellen dat het dragen van mondkapjes overall tot een beperking van besmettingen leid, in situaties waar er weinig afstand is, in afgesloten ruimtes, en mensen langer bij elkaar zijn.
het is verder geen perfect wondermiddel dat 100% veiligheid bied, maar de voordelen wegen wel degelijk op tegen de nadelen, al naar gelang omstandigheden en ook de hoeveelheid vrije besmettingen heeft het een deelinvloed die juist belangrijk is bij hoge aantallen besmettingen en een hoog risico.

Op het moment dat het aantal besmettingen onder de 500 per dag komt, en de trend verder dalend is, is er een goede grond om bv de plicht op te heffen en het tot een advies te maken, waar mensen zelf voor kunnen kiezen.
anderszijds, als er eer een stijging gaat komen is het nuttig een vaste waarde aan te geven waarop het weer gaat gelden...
eventueel kan men dat dan ook per Veiligheidsregio (of misschien gemeente doen)... in gemeentes waar het aantal besmettingen boven de 25 per week per 100K inwoners komt kan het dan weer verplicht worden als de besmettingen toenemen.

Ooit heeft de regering ook zo'n stappenscenario opgezet, gerelateerd aan besmettingsaantallen per regio aangegeven, het zou handig zijn als dat weer gebeurt en deze keer kan het misschien wel een leuk experiment zijn je er dan ook aan te houden, daar ging het de vorige keer al mis.
(als het weer misgaat is het misschien zo dat de bestuurs-efficientie op gemeentelijk niveau tezeer verzwakt geraakt is... dat zou dan versterkt moeten worden zodat men crissen ook weer lokaal kan gaan aanpakken en niet hoeft te wachten op persconferenties van demissionaire minister-presidenten en de doventolken)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199894195
Lijkt me prima.
Voor OV wel handhaven?
pi_199894218
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Het irritante van die mondkapjesplicht is dat je weet dat het gewoon totaal geen effect heeft en dat het toch moet. Dat is vernederend. Voor goedgelovigen halfzachten die denken dat ze zo de verspreiding van corona vertragen is het minder erg want die denken dat ze er iets goeds mee doen.
Het gaat me dus niet om de moeite en ook niet dat het minder hygienisch is (iedereen frot dat ding in zijn broekzak) maar vooral om het vernederende dat je voor iedereen zichtbaar met een kontmaatregel moet lopen.
Ik vind een mondkapje niet echt vernederend meer irritant, kan wel iets anders in mijn mond bedenken wat vernederend is. :9~

Sorry maar dat was een beetje een open deur ;)
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:30:53 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199894232
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:28 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Ik vind een mondkapje niet echt vernederend meer irritant, kan wel iets anders in mijn mond bedenken wat vernederend is. :9~

Sorry maar dat was een beetje een open deur ;)
Ja, maar op zo'n manier heb je er nog plezier aan..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:32:25 #29
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199894251
Ik heb de indruk dat de overheid nattigheid voelt nu er een rechtszaak loopt. Van Dissel heeft altijd gezegd dat de mondkapjesplicht een politieke keuze was en niet om medische gronden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 15 juni 2021 @ 11:34:03 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199894266
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:24 schreef airconditioning het volgende:
Het gaat hier om gedragsverandering. We moeten bewust blijven dat corona nog steeds onder ons is en niet zomaar alles los laten. Die mondkapjes mogen wat mij betreft blijven totdat we op 0 besmettingen zitten.
Permanent dus, omdat het net als griep vanzelf weer de kop gaat opsteken. :')

En beginnen ze nu alweer te janken over golf vier??? :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199894319
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:32 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb de indruk dat de overheid nattigheid voelt nu er een rechtszaak loopt. Van Dissel heeft altijd gezegd dat de mondkapjesplicht een politieke keuze was en niet om medische gronden.
Van Dissel heeft wel meer onzin uitgekraamd, dus die zou ik niet al te serieus nemen.

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes wel degelijk iets helpen. Gaat dus om in te zetten op het moment dat het aantal besmettingen de pas uit rijst.
Nu het rustig is qua besmettingen is, kan het weer afgeschaft worden.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:42:01 #32
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199894339
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Permanent dus, omdat het net als griep vanzelf weer de kop gaat opsteken. :')

En beginnen ze nu alweer te janken over golf vier??? :X
Mensen die de corona nog steeds met een griepje vergelijken :')
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 15 juni 2021 @ 11:43:19 #33
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199894352
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:42 schreef airconditioning het volgende:

[..]

Mensen die de corona nog steeds met een griepje vergelijken :')
Je leest niet goed. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:46:22 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199894382
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Van Dissel heeft wel meer onzin uitgekraamd, dus die zou ik niet al te serieus nemen.

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes wel degelijk iets helpen. Gaat dus om in te zetten op het moment dat het aantal besmettingen de pas uit rijst.
Nu het rustig is qua besmettingen is, kan het weer afgeschaft worden.
Hiermee val je de persoon aan en niet de argumenten. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te kunnen bedenken dat als er zich een voorwerp voor de mond bevindt dat er altijd iets tegengehouden wordt. Zelfs een pen voor de mond houdt wel iets tegen. Of dat ook veilig is, is een tweede...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:49:35 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199894426
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]

juist beide zaken hebben idd een invloed op besmettelijkheid....

meer zonlicht is een duidelijke factor in het beperken van besmettingen... niet voor niets wordt UV licht ook succesvol voor desinfectie gebruikt
ook warm weer heeft zowel een invloed op de verspreiding van virussen alswel dat het dragen van mondkapjes in grotere warmte (en liefst droogte en een beetje wind) mogelijk meer risico kan opleveren dan dit te doen in koudere en/of vochtigere en windstille omstandigheden.
Mijn punt is dat niet is hoe het gebracht wordt.
Er worden irrelevante zaken bijgehaald.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes wel degelijk iets helpen. Gaat dus om in te zetten op het moment dat het aantal besmettingen de pas uit rijst.
Nu het rustig is qua besmettingen is, kan het weer afgeschaft worden.
Dit dus.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:51:17 #36
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_199894452
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:55:28 #37
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_199894496
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Van Dissel heeft wel meer onzin uitgekraamd, dus die zou ik niet al te serieus nemen.

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes wel degelijk iets helpen. Gaat dus om in te zetten op het moment dat het aantal besmettingen de pas uit rijst.
Nu het rustig is qua besmettingen is, kan het weer afgeschaft worden.
Oh van Dissel nemen we niet meer serieus ?
Maar waarom hebben we dan al die andere maatregelen op onder andere zijn advies rapporten.

Of neem je hem alleen serieus als het in jouw angstige straatje valt.











Kan wel even doorgaan?
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_199894541
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:55 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Oh van Dissel nemen we niet meer serieus ?
Maar waarom hebben we dan al die andere maatregelen op onder andere zijn advies rapporten.

Of neem je hem alleen serieus als het in jouw angstige straatje valt.
Ik vaar gewoon op bevindingen RKI, die zeer goed aangeschreven staan en wél aan voortschrijdend inzicht doen. Van Dissel vind zijn eigen ego te belangrijk wat voortschrijdend inzicht in de weg staat.
pi_199894552
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:07 schreef zuco het volgende:
Handig ook wel op de fiets, minder kans op insecten die je mond invliegen. :)
Welke insecten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:00:56 #40
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199894557
De meeste besmettingen vinden thuis plaats. Dat is allang als feit bewezen. Dus als we per 26 juno dus naar 8 mensen per huishouden, qua visite gaan, dan lijkt het mij verstandig binnenhuis in ieder geval de mondkapjes te verplichten. Dat lijkt mij de meest juiste en logische keuze om het virus er onder te blijven houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 15-06-2021 12:06:45 ]
pi_199894568
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:55 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Oh van Dissel nemen we niet meer serieus ?
Maar waarom hebben we dan al die andere maatregelen op onder andere zijn advies rapporten.

Of neem je hem alleen serieus als het in jouw angstige straatje valt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kan wel even doorgaan?
Het is maar goed dat jij geen wetenschapper bent.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199894570
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Welke insecten?
Wat dacht je van al die vliegjes muggen? Tijdens mijn fietsertje vanochtend heb ik minimaal 3 x een insect in mijn mond gehad (ja, I know, ik moet meer door neus ademen)
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:02:56 #43
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_199894585
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik vaar gewoon op bevindingen RKI, die zeer goed aangeschreven staan en wél aan voortschrijdend inzicht doen. Van Dissel vind zijn eigen ego te belangrijk wat voortschrijdend inzicht in de weg staat.
Oh ja gidsland Duitsland.

Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_199894594
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:32 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb de indruk dat de overheid nattigheid voelt nu er een rechtszaak loopt. Van Dissel heeft altijd gezegd dat de mondkapjesplicht een politieke keuze was en niet om medische gronden.
Ach als de hoge raad een uitspraak doet is iedereen corona vergeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199894611
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat dacht je van al die vliegjes muggen? Tijdens mijn fietsertje vanochtend heb ik minimaal 3 x een insect in mijn mond gehad (ja, I know, ik moet meer door neus ademen)
Oh echt? Ik voel ze nooit meer, het is geen 2010 meer namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:04:45 #46
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199894616
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat dacht je van al die vliegjes muggen? Tijdens mijn fietsertje vanochtend heb ik minimaal 3 x een insect in mijn mond gehad (ja, I know, ik moet meer door neus ademen)
Ik gebruik ze inderdaad het meeste voor op de fiets precies met dit doel. En dat blijf ik ook doen als Corona allang weer weg is. Echt ideaal, want ik spoug er letterlijk van als je zo'n vliegje ergens achterin je keel krijgt en het blijft alsmaar kriebelen en je krijgt het er ook niet zo gemakkelijk uit. Gadverredamme :r :r

En dan zie je al die mensen naar mij kijken alsof ik een of andere debiel ben omdat ik een mondkapje op de fiets op heb.

Overigens voor users die in een grote stinkstad wonen: vliegjes en insecten komen met name voor als je door een weiland met slootjes of bos (met bomen) fietst of een andere omgeving waar ze van die groenachtige beplanting hebben; zoals je dat misschien wel eens op TV gezien hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 15-06-2021 12:17:28 ]
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:12:40 #47
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199894724
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik gooi ze eigenlijk altijd weg want ik vind ze alleen lekker met pindakaas en dat koop ik nooit uit zelfbescherming.
Dat kan natuurlijk ook.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:25:33 #48
338319 ZarB
Piña colada
pi_199894867
Nooit meer weg die dingen! Nooit meer verkouden! Lang leve de dettol samenleving _O_

Echt joh, mensen die janken "ik ben niet verkouden geweest dus het moet blijven mimimimimi". Je gaat niet fucking dood van een koudje. Wat een mietjesmaatschappij.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:29:39 #49
338319 ZarB
Piña colada
pi_199894923
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:04 schreef zuco het volgende:

[..]

Vind ik ook. Heeft er toch voor gezorgd dat er minder griep was deze winter.
Ik blijf dat ding ook gewoon dragen.
Ik dronk in de winter elke dag een glas Cherrycoke. En er was minder griep. Dus Cherrycoke helpt tegen griep.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:30:21 #50
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199894939
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:55 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Oh van Dissel nemen we niet meer serieus ?
Maar waarom hebben we dan al die andere maatregelen op onder andere zijn advies rapporten.

Of neem je hem alleen serieus als het in jouw angstige straatje valt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kan wel even doorgaan?
Iedereen kan leuke tabellen maken. Maar je bent geen viroloog dus waarom zouden we je moeten geloven? Hou je gewoon aan de regels, we doen dit voor andere niet voor onszelf. Alleen samen krijgen we corona onder controle
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')