Hier worden vreemde spelletjes gespeeld.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:16 schreef Jojoke het volgende:
Deze man moet dus fondsen werven voor het CDA. Hij klaagt dat C100 en BC (ik heb even gezocht en dit zijn waarschijnlijk de Club van 100 en de Business Club) geen geld willen doneren aan Hugo en dat maar 0,5 miljoen van de benodigde 1,25 miljoen beschikbaar is voor de verkiezingen. Vervolgens wordt Hugo afgeserveerd en krijgt Wopke's campagne 1,2 miljoen van dezelfde man die eerder over geldgebrek klaagde.![]()
Dat is toch raar. Ook raar dat het geld maar net voor de verkiezingen binnenkwam.
Nou zit die man onder andere in tenten, in de reisbranche en ik geloof ook in horeca, dat kan ook een reden zijn om te hebben gewacht natuurlijk. Maar hier moet wel goed naar worden gekeken, inderdaad.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:16 schreef Jojoke het volgende:
Dat is toch raar. Ook raar dat het geld maar net voor de verkiezingen binnenkwam.
Het CDA heeft wel iets meer kiezers nodig dan alleen hun 82000 leden.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is zorgwekkend voor ze bij een verkiezing, als Omtzigt al mee doet. En overwegen is natuurlijk nog geen stemmen. Maar voor nu is voor de formatie en de huidige koers van het CDA dit belangrijker:
[..]
Dat lijkt dus wel goed te komen voor Hoekstra, als er tussendoor niet meer voor doet en dit een beetje representatief is.
Zoals wat dan?quote:Op maandag 14 juni 2021 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoekstra heeft zeker een nieuwe koers meegebracht ja. Veel rechtser dan De Jonge.
Business as usual.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:24 schreef trein2000 het volgende:
Even een gedachte-experiment, als dit ergens in Afrika zou gebeuren. Hoe zouden we het dan noemen?
Het niet willen verhogen van het minimumloon was de meest in het oog springendequote:Op maandag 14 juni 2021 22:23 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zoals wat dan?
Sowieso al vreemd als je je verkiezingsprogramma aanpast aan je lijsttrekker imo.
Het ruikt naar bananenpraktijken.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:24 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Deze associatie zou ik dan nog niet direct willen leggen. Maar deze uiterst schimmige bedoening moet tot op de bodem uitgezocht worden.
Even een gedachte-experiment, als dit ergens in Afrika zou gebeuren. Hoe zouden we het dan noemen?
https://www.trouw.nl/poli(...)aar-rechts~ba73dc5d/quote:Op maandag 14 juni 2021 22:23 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zoals wat dan?
Sowieso al vreemd als je je verkiezingsprogramma aanpast aan je lijsttrekker imo.
Dat kan, maar dat is een zorg voor over een aantal jaar. Het gaat er nu om of ze door kunnen met Hoekstra en de formatie. Daar hebben alleen de leden wat over te zeggen.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:22 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het CDA heeft wel iets meer kiezers nodig dan alleen hun 82000 leden.
Dat is aanzienlijk minder dan het aantal voorkeursstemmen voor Omtzigt de afgelopen verkiezingen.
Onder De Jonge pleitten ze voor 10% verhoging van het minimumloon, onder Hoekstra niet meer.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:23 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zoals wat dan?
Hoekstra wou de WW inkorten (al weet ik niet zeker of dat ook een programmawijziging was). De Jonge zou dat nooit zo uitgevent hebben.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onder De Jonge pleitten ze voor 10% verhoging van het minimumloon, onder Hoekstra niet meer.
Dat is te kort door de bocht, maar “allemaal doorlopen, niks aan de hand” is dat ook. Dit moet goed uitgezocht worden.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:31 schreef Perrin het volgende:
Bizar dat de CDA zo hun programma verkoopt aan de hoogste bieder.
quote:CDA-rumoerdonateur Hans van der Wind: 'ik geloof in Wopke'
https://www.quotenet.nl/z(...)-ik-geloof-in-wopke/
Hans van der Wind ontkent dat hij met zijn recente donatie van ¤1 miljoen invloed binnen het CDA probeerde te kopen. Dat was wel wat voormalig kopstuk Pieter Omtzigt suggereert. Maar, zegt Van der Wind tegen Quote: 'ik deed dat echt omdat ik in de campagne van het CDA en in Wopke geloof.'
Hans van der Wind, die nu in een statement van het CDA wordt gepresenteerd als de grote, geheimzinnige geldschieter waar Pieter Omtzigt het over had, is overigens niet alleen een oude bekende van ons (hij stond 2 jaar terug nog met ¤88 miljoen in de Quote 500), ook bij het CDA kennen ze hem al lang. Niet alleen als hoofd fondsenwerving, maar ook als trouwe donateur. Eerder al maakte hij enige faam als grootste private geldschieter van een Nederlandse politieke partij, toen hij ¤173.000 in de kas stortte. Maar anders dan Omtzigt onlangs suggereerde, moeten we daar volgens hem verder niets kwalijks achter zoeken.
‘Ik heb altijd belangstelling voor de politiek gehad, want je hebt toch echt de overheid nodig om oplossingen te vinden voor thema’s als klimaat, vrede en immigratie. De kwaliteit van ons politieke bestel is dus een hele relevante factor in ons leven. Ondertussen besteedt Nederland weinig middelen aan de democratie, Duitsland doet tien keer meer. We realiseren ons te weinig dat het gevolgen heeft als je de politiek te veel afknijpt, want dan hebben partijen gewoon minder mensen om dossiers uit te kunnen zoeken. Dus heb ik besloten om voor het CDA middelen te werven. Waarom het CDA? Nou, ik ben opgegroeid in de tijd dat Lubbers premier was en heb gezien dat die goede dingen deed. En vanuit mijn protestantschristelijke achtergrond voelde ik al een natuurlijke verbinding met het CDA’, zei hij twee jaar geleden tegen Quote.
Hij voegde er toen aan toen dat het 'onzin' is om te denken dat je met dergelijke donaties invloed kunt kopen. 'Je kunt misschien een keer met een Kamerlid of een bewindspersoon aan tafel komen, maar dat wil niet zeggen dat zij hun beleidsplannen gaan aanpassen op wat jij toevallig denkt. Zo werkt het niet, al helemaal niet in een coalitieland', aldus Van der Wind toen.
Van der Wind dook vanavond voor de vraag of Omtzigt niet had kunnen weten dat de geldstroom vanuit zijn kant verder niets geheimzinnigs heeft, en dat alle mist en rumoer dus ook nog niet nodig waren geweest. 'Ik denk dat de motieven van Pieter heel anders in elkaar zitten', zei hij, alvorens te opperen daar 'over een aantal weken' nog maar eens verder over te praten.
Ondertussen is met de verklaring van het CDA en Van der Wind de storm beslist niet gaan liggen. Zo wijst bijvoorbeeld Ton F. van Dijk op een eerdere verklaring waarin de opperfondsenwerver stelt dat er voor Hugo de Jonge geen geld kon worden opgehaald. Niet lang daarna was het exit De Jonge, en welkom Wopke. Ziet u het verband? Anderen in elk geval wel. Zelf al zei Van der Wind tegen Nieuwsuur dat hij zijn portemonnee ook had getrokken als het De Jonge was gebleven. En tegen ons zei hij dan weer dat de fondsenwerving dit jaar 'heel goed' ging.
Overigens is nu ook duidelijk wie Van der Wind nog meer als donateurs mocht verwelkomen. Daaronder herkennen we onder andere investeringsmaatschappij Reggeborgh van de erven Wessels, die dankzij het door hun vader opgebouwde kapitaal in de hoogste regionen van de Quote 500 staan.
Van de Wind verdiende zijn fortuin aan schoolboekenleverancier Van Dijk, maar zit zoals de foto al verraadt tegenwoordig in de luxe tenten.
Dat kan?quote:Op maandag 14 juni 2021 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat is een zorg voor over een aantal jaar. Het gaat er nu om of ze door kunnen met Hoekstra en de formatie. Daar hebben alleen de leden wat over te zeggen.
Dat de helft van de kiezers het 'overweegt' is trouwens helemaal niet zo'n slecht cijfer. De helft geeft dus al aan hoe dan ook niet op Omtzigt te stemmen. Kan me niet voorstellen dat 100% van de mensen die nu Omtzigt overwegen dat straks ook doen, die mensen zijn misschien wel terug te winnen. En let op: we praten nu over het hypothetische geval dat Omtzigt echt een partij op richt, dat is sowieso toekomstmuziek waarvan nog af te wachten is of die wel komt.
Nee, maar je kunt ook zeggen dat ze juist moeten gaan regeren om dit geluid niet te negeren. Laat zien waarom ze op het CDA moeten blijven stemmen. Tussen Omtzigt en BBB, die beide lievelingetjes zijn van de pers, oppositie voeren is voor het CDA ook niet alles. Voor succesvol oppositievoeren hadden ze Omtzigt juist nodig.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:41 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat kan?
Ik denk dat het CDA er verstandig aan zou doen dit geluid niet te negeren.
Of Omtzigt daadwerkelijk een partij opricht is idd natuurlijk nog de vraag
Ik word droevig van al die rijke minkukels overal.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:41 schreef Hexagon het volgende:
En zo te zien roept de wijze waarop Van der Wind zijn fortuin heeft verdiend ook nog de nodige vragen op
https://www.ftm.nl/artike(...)Qq3G6nFXH2%2FJMJeKhG
Een Sywert 2.0
Ik betwijfel dat.quote:Op maandag 14 juni 2021 22:53 schreef Mondkapje het volgende:
Ik denk dat veel mensen die eerst op Omtzigt stemden, nu niet meer op Omtzigt stemmen. Het zal veel mensen tegen de borst stuiten dat er maandenlang gesprekken zijn gevoerd met hem door CDA-prominenten om hem bij de club te houden en dat hij dan opeens met een verhaal komt dat alles en iedereen zwart maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |