abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199863903
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vond campanula altijd wat kitscherig, maar misschien moet ik mijn ongelijk gaan overwegen. Ziet er hartstikke leuk uit zo!
Het is ook nog eens bijzondere campanula, het waren 2 kleine plantjes voor mijn verjaardag ooit gegeven door mn moeder en zus, allebei overleden. ;( O+
pi_199864353
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vond campanula altijd wat kitscherig, maar misschien moet ik mijn ongelijk gaan overwegen. Ziet er hartstikke leuk uit zo!
Campanula kitsch 🤪 vond ik eerder van ooievaarsbek.
En nu:

@Blues wordt de rododendron niet beter van tuin.org.
pi_199864927
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:58 schreef Blues het volgende:

[..]

Het is ook nog eens bijzondere campanula, het waren 2 kleine plantjes voor mijn verjaardag ooit gegeven door mn moeder en zus, allebei overleden. ;( O+
Wat mooi, die sentimentele waarde. Ik vind het ook bijzonder dat er bijvoorbeeld planten in mijn tuin staan die oorspronkelijk uit de tuin van de vader van mijn buurvrouw kwamen. De mens is er niet meer, de plant nog wel.

En ik heb ook wat stekjes gemaakt van planten uit mijn vorige tuin als herinnering aan dat huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199864950
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 14:34 schreef AnneX het volgende:

[ link | afbeelding ]
Een briljante combinatie met zevenblad!
pi_199865342
quote:
14s.gif Op zondag 13 juni 2021 15:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een briljante combinatie met zevenblad!
😂 tuinmeneer gister zei wel, dat ik de bloeiende zevenblad eruit moest halen.
En ik dacht, dat het fluitenkruid was 8)7

Inde tuinen hier staat hier en daar ‘opa Kees’ en varens uit de tuin van de overleden buurvrouw.
En overall akelei en papaver uit mijn tuin. 😂 de eerste bloeit sinds vandaag, bij de buurvrouw. Ietsjes meer directe zon. Roze.
pi_199865569
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 14:34 schreef AnneX het volgende:

[..]

Campanula kitsch 🤪 vond ik eerder van ooievaarsbek.
En nu:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

@:Blues wordt de rododendron niet beter van tuin.org.

Mijn ooievaarsbek loopt een paar weken achter bij de jouwe. Mooi!
  zondag 13 juni 2021 @ 15:50:52 #209
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199865626
Ooievaarsbek klinkt wel stukken minder belegen dan Geranium :P .
pi_199867096
Achter de ooievaarsbekken zitten ook *)
pi_199867167
Nog even over de Akelei:

Wist je dat...
Een andere Nederlandse naam voor deze plant ‘grootmoeders hoedje’ is.
De Latijnse naam is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse woord ‘aquila’, en betekent ‘arend’, door de gelijkenis van de sporen met de klauwen van de arend.

Wat leuk *G*
pi_199867474
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 15:32 schreef AnneX het volgende:

[..]

😂 tuinmeneer gister zei wel, dat ik de bloeiende zevenblad eruit moest halen.
Waarom? Ik heb het ook, staat er best charmant bij. Het is niet alsof het zich zonder bloei niet kan verspreiden, kun je er beter van genieten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_199867767
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 13:26 schreef Claudia_x het volgende:
Een hoop oranje havikskruid. *;

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Havikskruid ziet er leuk uit, maar het kan woekeren als een malle.
pi_199869021
Hier momenteel bloeiend en erg geliefd bij bijen en hommels: Deutzia scabra, ofwel Bruidsbloem
pi_199869360
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 19:48 schreef lyolyrc het volgende:
Hier momenteel bloeiend en erg geliefd bij bijen en hommels: Deutzia scabra, ofwel Bruidsbloem
[ afbeelding ]
Mooi hoor!
pi_199879818
Hier is de daglelie begonnen!

Vanaf nu voorlopig dus alle dagen bloei.

Slaapmutsjes, en er staan er nog een boel met hun muts op.

Ging het hier laatst over kardoen? Dit is mijn kardoen. Ongeveer 75cm hoog, dus die wordt nog wel wat groter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199881352
Mooi, die Kardoen! Mijn stekje of zaailing is nu 8 centimeter hoog en heeft nog maar 1 blijvend blad :)
Hopelijk wordt de mijne ook zo groot!
pi_199886325
Veel wit deze keer.

Vlierbloesem.

Volle rozen (sorry, ik houd er gewoon van!).

Waterscheerling, erg giftig. Door die andere scheerling, gevlekte scheerling, werd Socrates om het leven gebracht.

Witter klaver mag door het gazon groeien.

Nog wat andere plaatjes. De reus bloeit bijna:

Dat geldt ook voor telekia. (Ik zal maar niet zeggen aan wat voor lichaamsdeel dit plaatje me doet denken.)

'Onkruid' door m'n bloemen mag blijven staan.

Eerder liet ik echte koekoeksbloem zien. Dit is dagkoekoeksbloem.

Een deel heb ik tijdens het wieden platgewalst en ook maar in een vaasje gezet. Klaproos bloeit verrassend leuk in een vaasje!
pi_199886657
Aha…ik zie een thema en het is wit:
Twee potten met wit: ( stonden elders, op deze plaats beschermen zij nu het schilderwerk als de deuren openslaan.)

Vier vlijtige liesjes, die ik morgen ga verpotten. Worden wel 30 cm breed,zei de man.
Dus neen, niet twee in éen pot frotten.
Oh, en Annabelle in de knoppen op de achtergrond.

Deels witte poes in Mijn gazon, met witte zevenbladbloemen in de vaas.

Een nieuw wit lampje: opgeladen en even gekeken op het donkere toilet. Geeft inderdaad leuk licht

Inspiratie uit dit topic: geum met doorgeschoten zevenblad en Oranje slaapmutsjes, want voetbal.

En mijn uitzicht op de witte rozen van de buurvrouw

Wit. w/
pi_199888573
Ja, da's ook een hoop wit! :D
pi_199889660
Mooie (witte) plaatjes weer!
pi_199895191
Omdat ik niet alle wilde bloemen (her-)ken afkomstig uit random zakjes bijen- en vlindermixen, was ik aan het pluizen op het WWW. Ik stuitte op deze determinatiesite:

planther.nl

Heel handig en eenvoudig in gebruik, ook voor kamerplanten en 'onkruid' :)
pi_199895386
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:46 schreef Kanaroe het volgende:
Omdat ik niet alle wilde bloemen (her-)ken afkomstig uit random zakjes bijen- en vlindermixen, was ik aan het pluizen op het WWW. Ik stuitte op deze determinatiesite:

planther.nl

Heel handig en eenvoudig in gebruik, ook voor kamerplanten en 'onkruid' :)
En hoe werkt dat dan? Moet je bij bijvoorbeeld onkruiden scrollen totdat je iets herkenbaars ziet?
pi_199895418
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En hoe werkt dat dan? Moet je bij bijvoorbeeld onkruiden scrollen totdat je iets herkenbaars ziet?
Je kunt selecteren op bloemkleur of bladvorm bijvoorbeeld, en dan scrollen idd.
Wilde planten staan onder het kopje 'onkruid', heel oneerbiedig.
pi_199895474
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:02 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Je kunt selecteren op bloemkleur of bladvorm bijvoorbeeld, en dan scrollen idd.
Wilde planten staan onder het kopje 'onkruid', heel oneerbiedig.
Is PlantNet dan niet efficiënter?
pi_199895562
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is PlantNet dan niet efficiënter?
Dat weet ik niet want dat gebruik ik niet :@

Ik vind het fijn om zelf een plantje te bekijken en het op te zoeken, met een boekje of een foto.
Dan onthoud ik het ook beter en blijft het beter hangen.

P.S. Beetje OldSchool ben ik wel :)
pi_199895894
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:11 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Dat weet ik niet want dat gebruik ik niet :@

Ik vind het fijn om zelf een plantje te bekijken en het op te zoeken, met een boekje of een foto.
Dan onthoud ik het ook beter en blijft het beter hangen.

P.S. Beetje OldSchool ben ik wel :)
In PlantNet krijg je diverse suggesties met foto's erbij. Ik sta ervan versteld hoe goed de app werkt. Daarnaast heb ik de onderstaande gids, maar dat is meer omdat ik het leuk vind om zelf beter te leren kijken en determineren. Eindeloos foto's doorscrollen vind ik zelf juist weer frustrerend.

pi_199896425
Niks mis met oldschool! Plantnet is wel de bomb. Ook met mijn bijenvlinderwildebloemenmengsel.

Onthouden voor mij is een 2e...soms wel vaak niet :+
pi_199897436
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In PlantNet krijg je diverse suggesties met foto's erbij. Ik sta ervan versteld hoe goed de app werkt. Daarnaast heb ik de onderstaande gids, maar dat is meer omdat ik het leuk vind om zelf beter te leren kijken en determineren. Eindeloos foto's doorscrollen vind ik zelf juist weer frustrerend.

[ afbeelding ]
Ik heb ook geen smartfoon :@

Scrollen vind ik dan wel weer leerzaam omdat ik altijd wel iets anders tegenkom, zoals vanmiddag de Zomerpostelein. Komt hier al een paar jaar op, ik vind het leuk, en nu weet ik per toeval ook hoe het heet!
En dat het eetbaar is ook nog.
  Moderator dinsdag 15 juni 2021 @ 16:51:04 #230
5428 crew  miss_sly
pi_199897992
Mijn phacelia staat in de knop:

Hij staat nog wel in de plantenbak waarin ik alles van AH had uitgezet. Zou ik die nu met knop en al nog kunnen verplaatsen?

In de achterste border tegen de sloot begint de gaura te bloeien

Grappig is dat in deze border links en rechts wat verbena staat, waarbij het rechts flink minder goed groeit dan links:

Ik denk dat die links toch net wat meer beschut staat, door de schutting en wat meer uit het pad van de wind, maar ik vind het verschil wel echt heel groot.

En senna groeit als kool:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199898016
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 15:56 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ik heb ook geen smartfoon :@

Scrollen vind ik dan wel weer leerzaam omdat ik altijd wel iets anders tegenkom, zoals vanmiddag de Zomerpostelein. Komt hier al een paar jaar op, ik vind het leuk, en nu weet ik per toeval ook hoe het heet!
En dat het eetbaar is ook nog.
Geen smartphone! Vijftien jaar geleden maakte ik collega's zonder smartphone nog belachelijk, maar anno 2021 is het wel weer stoer.
pi_199898053
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 16:51 schreef miss_sly het volgende:
Mijn phacelia staat in de knop:
[ afbeelding ]

Hij staat nog wel in de plantenbak waarin ik alles van AH had uitgezet. Zou ik die nu met knop en al nog kunnen verplaatsen?
Ik heb een phacelia die al bloeide verplaatst afgelopen week. Heel voorzichtig gedaan, ging prima.

Je siergras groeit ook goed zo te zien!
  Moderator dinsdag 15 juni 2021 @ 16:55:44 #233
5428 crew  miss_sly
pi_199898063
En ik heb weer een border om te vullen.
Oude pallet met aardbeienplanten is afgevoerd, de plantjes zijn in de tuin gezet. Wat vruchtbare aarder er doorheen gemengd, onkruid eruit.

Deze border ligt naast het terras, in het verlengde van het pad naast het huis;

Ik wil er wat hoger spul, hij mag echt goed gevuld. Ik wil er in ieder geval een vlinderstruik. Wellicht een hortensia, een weigelia, een hazelaar. En lager spul, bodembedekkers, mooie bloeiers. Het is een droge, zonnige border die veel wind vangt. Ik zal er dus in ieder geval ook de lijst bij pakken van Claudia_x met de planten voor een tuin aan de kust. Er moet ook nog een en ander in de borders langs het pad, uiteraard.
  Moderator dinsdag 15 juni 2021 @ 16:58:07 #234
5428 crew  miss_sly
pi_199898093
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb een phacelia die al bloeide verplaatst afgelopen week. Heel voorzichtig gedaan, ging prima.

Je siergras groeit ook goed zo te zien!
Ik ga het denk ik maar proberen. Zo in de bak heeft ie ook niet lekker de ruimte.

De stipa doet het goed, en het prachtriet ook. De miscanthus die achterin staat, lijkt er nog wat moeite mee te hebben. Ik ben erg benieuwd hoe de border zal zijn zo gedurende het jaar. Ik heb het natuurlijk aangeplant in oktober of zo, dus heb er nog niet veel van gezien. Helleborus en geum hebben gebloeid, gaura begint nu dus te bloeien.
pi_199898117
Goed bezig, miss sly👍🏼 Er zijn een aantal m2 te gaan.

Vanmiddag de vlijtige liesjes gepot. Op een volgens mij briljante werkplek, op de goeie hoogte. Toch?
Had eigenlijk de kluit in een emmer water moeten dopen. Vergeten o|O
pi_199898140
Ik ben zelf aantekeningen aan het maken voor wat ik volgend jaar anders wil. Zo heb ik spijt van de rode geum die ik in de border bij m'n rozen heb gezet, want de kleur combineert niet goed met wat er nu bloeit. Die ga ik in het najaar verplaatsen. En ik wil meer lupines! Wat een prachtige plant.
pi_199898150
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 17:00 schreef AnneX het volgende:
Goed bezig, miss sly👍🏼 Er zijn een aantal m2 te gaan.

Vanmiddag de vlijtige liesjes gepot. Op een volgens mij briljante werkplek, op de goeie hoogte. Toch?
Had eigenlijk de kluit in een emmer water moeten dopen. Vergeten o|O
[ link | afbeelding ]
Dat doe ik tegenwoordig braaf, de kluit een tijd in een emmer water zetten en de wortels goed losmaken.

Ik bewonder mensen met planten in potten. Ik ben er te lui voor.
pi_199898497
Briljante plantentafel, @AnneX!

Ik heb wel wat in potten maar ik vind het zo veel werk... het meeste wat ik vroeger in potten had staat nu in borders en eigenlijk hoop ik ook onze 2 olijfboompjes eens te planten. Maar dat vind ik nog best tricky, om een plaats te vinden waar ze blij blijven. En ik heb ook 2 oleanders en een agapanthus in pot, waarvan ik denk dat ze het echt niet fijn vinden om de hele winter buiten te moeten blijven. Plus nog wat fruit dat ik liever niet op onze misschien-niet-helemaal-onvervuilde grond teel. Dus met deze warmte ben ik vaker dan me lief is met de gieter en tuinslang in de weer.
pi_199902399
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
En ik wil meer lupines! Wat een prachtige plant.
Vaste of eenjarigen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199902808
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 21:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Vaste of eenjarigen?
Eenjarig, denk ik, als de bloeiperiode dan lekker lang is. Heb je een advies voor het een of het ander?

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 15-06-2021 21:34:22 ]
pi_199902850
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 17:36 schreef yinu het volgende:

Ik heb wel wat in potten maar ik vind het zo veel werk... het meeste wat ik vroeger in potten had staat nu in borders en eigenlijk hoop ik ook onze 2 olijfboompjes eens te planten. Maar dat vind ik nog best tricky, om een plaats te vinden waar ze blij blijven. En ik heb ook 2 oleanders en een agapanthus in pot, waarvan ik denk dat ze het echt niet fijn vinden om de hele winter buiten te moeten blijven. Plus nog wat fruit dat ik liever niet op onze misschien-niet-helemaal-onvervuilde grond teel. Dus met deze warmte ben ik vaker dan me lief is met de gieter en tuinslang in de weer.
Je kunt ook nog deze planten in het voorjaar in de volle grond zetten en in het najaar weer in pot. Eventueel graaf je de (binnen-)pot (deels) in.
pi_199902941
Vraagje: welke handschoenen gebruiken jullie? Bij mij gaan ze gauw kapot en zitten ze bovendien doorgaans te groot. Ik doe meestal kinderhandschoenen aan, maar die zijn nog sneller kapot.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 21:34:48 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199902992
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 21:32 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje: welke handschoenen gebruiken jullie? Bij mij gaan ze gauw kapot en zitten ze bovendien doorgaans te groot. Ik doe meestal kinderhandschoenen aan, maar die zijn nog sneller kapot.
Ik gebruik bijna nooit handschoenen. Zelfs brandnetels trek ik er zo uit. Doe ik altijd al, voel ik niet meer.

Ik heb wel een paar van die typische werkhandschoenen, maar die gebruik ik alleen bij het uittrekken van doornstruiken en bramen.
The End Times are wild
  dinsdag 15 juni 2021 @ 21:35:58 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199903016
Ik vind dat je handen altijd zo gaan stinken bij gebruik van handschoenen. Zeker als ze van rubber zijn.
The End Times are wild
pi_199903034
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik gebruik bijna nooit handschoenen. Zelfs brandnetels trek ik er zo uit. Doe ik altijd al, voel ik niet meer.

Ik heb wel een paar van die typische werkhandschoenen, maar die gebruik ik alleen bij het uittrekken van doornstruiken en bramen.
[ afbeelding ]
Vind ik ook het fijnst werken, maar dan heb ik er steeds een rotklus aan om m'n nagels schoon te krijgen. En ik vind het zo walgelijk om slakken aan te raken. :+ Ik heb bovendien wat planten waar ik voorzichtig mee moet zijn.
pi_199903301
Ik draag geen tuinhandschoenen, wel heel zelden latex handschoenen bij een vieze klus zoals een vijvertje of de regenton schoonmaken.
Ongewenst kruid verwijder ik het liefst met blote handen.
Na het tuinwerk nagels boenen met een nagelborstel en zeep, want ik moet voor m'n werk nette handjes hebben.
  Moderator dinsdag 15 juni 2021 @ 22:06:40 #247
5428 crew  miss_sly
pi_199903571
quote:

Deze in een maat die goed aansluit voor het gewone tuinieren.

Deze voor als ik wat grover werk doe, sjouwen met palen en hout, spitten, tegels sjouwen, etc.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 22:13:53 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199903716
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 22:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Deze voor als ik wat grover werk doe, sjouwen met palen en hout, spitten, tegels sjouwen, etc.
Dat moet je je man ook laten doen.. :P
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 15 juni 2021 @ 22:18:02 #249
5428 crew  miss_sly
pi_199903827
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 22:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat moet je je man ook laten doen.. :P
Hij mag me soms helpen :P
pi_199905030
Ik kwam wat foto's tegen van m'n bloemenwei precies twee jaar geleden!

Nu:

woensdag 16 juni 2021 @ 09:23:22 #251
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_199907381
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb ook zoiets als de bovenste :Y vooral om mn handen schoon te houden, voor stekeligheden enzo zijn ze niet handig want ze zijn deels van stof
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 16 juni 2021 @ 10:19:32 #252
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_199907941
quote:
Ik heb
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 21:34 schreef LXIV het volgende:

voor klussen als dikke naalden rapen, stenen sjouwen en dergelijke en ik heb

quote:

voor dingen waarvoor ik wel graag bescherming wil, maar minder nodig heb dan de dikke geven, of geen zin heb in prut onder m'n (lange) nagels. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  woensdag 16 juni 2021 @ 10:29:15 #253
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_199908043
Toen ik nog werkte in de snijbloementeelt, gebruikten we katoenen handschoenen die wat strakker om de vingers gaan dan 'gewone' tuinhandschoenen. Vond ik erg fijn werken.

Te koop bij de drogisterijen.

Denk dat dit prima kan werken met onkruid rapen, plantjes poten en ander 'licht' werk.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 16 juni 2021 @ 10:41:06 #254
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199908193
Voor regulier tuinwerk gebruik ik geen handschoenen. Voor klussen heb ik wel een compleet assortiment aan handschoenen liggen :P .
Maarrrr.... Ik denk dat voor tuinwerk, cleanroomhandschoenen (dat model van Showa dan, niet de latex/nitril handschoentjes) super fijn zijn.
Die zitten goed genoeg om precies werk uit te voeren, ademen voldoende om er voor te zorgen dat je niet binnen 2min zweethanden hebt en ze houden je handen schoon. Vergelijkbaar met de katoenen handschoenen van Twieki, maar kunnen meer hebben :) .
pi_199908402
Zó veel soorten werkhandschoenen. Trial and error ( in het tuincentrum passen?)

Vanmorgen bloeien er 5 hoge roze papavers in de tuin naast de mijn, want meer zon.
Positief: die in mijn tuin komen er ook nog aan.
pi_199910249
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:54 schreef AnneX het volgende:
Zó veel soorten werkhandschoenen. Trial and error ( in het tuincentrum passen?)
Ik heb er al zoveel geprobeerd...Ze zitten of lekker strak en gaan gauw kapot, of ze zijn stevig en bieden geen mogelijkheden voor precisiewerk. Lief heeft voor de kerst een set over laten vliegen uit het verre Oosten met klauwen eraan - die waren helemaal rampzalig.

quote:
Vanmorgen bloeien er 5 hoge roze papavers in de tuin naast de mijn, want meer zon.
Positief: die in mijn tuin komen er ook nog aan.
[ link | afbeelding ]
Ik dacht dat bij jou de grote klaproos al bloeide! Die van mij is vandaag uit de knop gekomen:
pi_199915822
ondertussen in de zandtuin...

een orgie in de voortuin

dat zeg ik, ontploft...

gewoon pure sex...

vandaag is blauw...

straks nog de witte tuin!
...
  Vis een optie? woensdag 16 juni 2021 @ 21:06:29 #258
70532 loveli
N
pi_199917097
Werkhandschoenen - doornen komen toch overal wel doorheen. Goedkope schildershandschoenen van de Action vind ik verrassend prettig werken als het geen stekels heeft.

Over stekels gesproken, bijen en hommels hebben de tuin ontdekt. Volgens mij is het de vlierbloesem waar ze allemaal op zitten, of iets wat erop lijkt. Het zijn er in ieder geval heel veel.
crap in = crap out
pi_199917208
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb er al zoveel geprobeerd...Ze zitten of lekker strak en gaan gauw kapot, of ze zijn stevig en bieden geen mogelijkheden voor precisiewerk. Lief heeft voor de kerst een set over laten vliegen uit het verre Oosten met klauwen eraan - die waren helemaal rampzalig.
[..]

Ik dacht dat bij jou de grote klaproos al bloeide! Die van mij is vandaag uit de knop gekomen:
[ afbeelding ]
Klauwen, huh 😳

De mooie rode zijn uit elkaar geklapt. Het wachten is nu op de rose van crêpe papier.
pi_199917240
Fraai @sacha ^O^
pi_199917298
Tegen echte stekels helpt zoiets wel
https://www.dewiltfang.nl(...)/rozen-handschoenen/

Voor precisiewerk kan je waarschijnlijk beter dit hebben:
https://www.dewiltfang.nl(...)gloves-handschoenen/

Bezoekje aan de winkel van de Wiltfang kan ik iedereen aanraden, kan je ze passen. Laat je pinpas thuis en neem beperkt cash mee (maar meer dan je van plan was uit te geven ;))
pi_199917329
ondertussen in de witte zandtuin...

niets mis met achter de geraniums zitten, zie daar de Erigeron Karvinskianus :D

weer zo'n aanwaaier die ik niet mot :( maarja, hijs wit *O*

een besie in de zilverwinde O+

kiekeboe in de hosta
...
pi_199917840
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:13 schreef sigme het volgende:
Tegen echte stekels helpt zoiets wel
https://www.dewiltfang.nl(...)/rozen-handschoenen/

Voor precisiewerk kan je waarschijnlijk beter dit hebben:
https://www.dewiltfang.nl(...)gloves-handschoenen/

Bezoekje aan de winkel van de Wiltfang kan ik iedereen aanraden, kan je ze passen. Laat je pinpas thuis en neem beperkt cash mee (maar meer dan je van plan was uit te geven ;))
Dat is bijna op kruipafstand. Maartensdijk.

Ooh, de witte gerania karvinskianus. Opgenoteerd. 👍🏼
pi_199918142
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:31 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ooh, de witte gerania karvinskianus. Opgenoteerd. 👍🏼
Geranium sanguineum 'Album' met daar achter de Erigeron karvinskianus
...
pi_199919509
quote:
4s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:41 schreef sacha het volgende:

[..]

Geranium sanguineum 'Album' met daar achter de Erigeron karvinskianus
Aha, ik snap het. “Achter de gerania” O+
pi_199920385
quote:
Aldi.
Gevoerde en ongevoerde geitenleren, of van die echt tuinige in kleine maatjes.
Idd ook veel zonder, maar wij hebben overal wel wat handschoenen slingeren voor handschoenmomenten (ongehoorzame frambozen bijvoorbeeld }:| }:|).
De leren zijn echt heerlijk, zowel zomer als winterruitvoering.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_199920541
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 21:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je kunt ook nog deze planten in het voorjaar in de volle grond zetten en in het najaar weer in pot. Eventueel graaf je de (binnen-)pot (deels) in.
De olijfboompjes zijn daar nogal groot voor en die zou ik op een heel specifieke plaats willen hebben. Voor de oleander zou dat nog wel kunnen alleen moet ik dan wel even goed bedenken waar.
pi_199920625
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:19 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ik heb
[..]

voor klussen als dikke naalden rapen, stenen sjouwen en dergelijke en ik heb
[..]

voor dingen waarvoor ik wel graag bescherming wil, maar minder nodig heb dan de dikke geven, of geen zin heb in prut onder m'n (lange) nagels. :+
Ja ik heb dus ook zoiets maar die onderste gaan bij mij echt heel snel stuk en zijn altijd net niet mijn maat (heb ook een kindermaatje). Momenteel heb ik een 'onpaar': een blauwe rechter en een groene-met-bloemen kinderhandschoentje links. De wederheften zijn gesneuveld.

Maar nu heb ik die link van @sigme gevolgd en het lijkt erop dat ik binnenkort naar de Wildfang moet. Zonder pinpas dus. O-) Ik heb een vriendin in Maartensdijk die ik in heel Corona nog maar 1 keer gezien heb. Dus daar moet ik nodig weer op bezoek! :+

(Ik heb een hekel aan winkelen maar er zijn een paar soorten winkels waar ik heel graag naartoe ga en dit is er eentje van. De andere zijn boekwinkels, kantoorboekhandels :@ en buitensportwinkels)
  donderdag 17 juni 2021 @ 08:08:16 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199921428
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:06 schreef loveli het volgende:
Werkhandschoenen - doornen komen toch overal wel doorheen. Goedkope schildershandschoenen van de Action vind ik verrassend prettig werken als het geen stekels heeft.

Over stekels gesproken, bijen en hommels hebben de tuin ontdekt. Volgens mij is het de vlierbloesem waar ze allemaal op zitten, of iets wat erop lijkt. Het zijn er in ieder geval heel veel.
Ik heb ook vlierbloesem in mijn tuin en heb daar afgelopen weekeinde limonade van gemaakt. Heel eenvoudig en verrassend lekker! Pluk een stuk of 15 schermen, pulk de witte bloemetjes er af, in een pan met nog 1 liter water, 200g suiker en een citroen aan citroensap. Nachtje laten staan, volgende dag zeven en nogmaals zeven met een theedoek.
The End Times are wild
pi_199921461

De stokroos gaat het dit jaar weer goed doen, volgens mij. Hij zit helemaal vol dit soort prachtige knoppen.

De papavers zijn tegengevallen dit jaar. Initieel een paar prachtige, en enorm veel knoppen. En toen kregen we die hagelstorm en zijn alle dichte knoppen beschadigd of omgeknapt.
pi_199922603
Er bloeien weer veel nieuwe planten!

De kleur van deze roos vind ik zo mooi:

Mijn aanwaaier:

Mijn afdankertje:

Deze clematis bloeit weelderig:

Thalictrum bloeit!

Een beetje een woekeraar, maar wel leuk: puntwederik.

En tot slot blijft de border bij de vijver prachtig, nu met knolspirea en zwanenbloemen erbij.
pi_199924300
De vijverborder ligt er mooi divers en kleurrijk bij👍🏼

Nou ja: de papaver bij de buurtuin
En in onze tuin:
pi_199924598
Wat heb je toch weer chique papavers, @AnneX! Een tuin van stand.

Ik vind de kleur rood van de grote klaproos zo fraai. Hij is afwijkend van het rood van de ukkies.
pi_199925237
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 08:13 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
De stokroos gaat het dit jaar weer goed doen, volgens mij. Hij zit helemaal vol dit soort prachtige knoppen.
Leuk! Wat voor kleur heb je?
pi_199925276
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 23:43 schreef yinu het volgende:

(Ik heb een hekel aan winkelen maar er zijn een paar soorten winkels waar ik heel graag naartoe ga en dit is er eentje van. De andere zijn boekwinkels, kantoorboekhandels :@ en buitensportwinkels)
Haha, herkenbaar. Alleen heb ik ook een hekel aan al die winkels die je noemt. Plant- en tuingereedschappenwinkels en kwekerijen zijn de enige uitzondering.
pi_199926898
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haha, herkenbaar. Alleen heb ik ook een hekel aan al die winkels die je noemt. Plant- en tuingereedschappenwinkels en kwekerijen zijn de enige uitzondering.
Ook aan boekwinkels? Edit: boekenwinkels? Ik weet opeens niet meer wat het juiste is...
pi_199927227
quote:
11s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:32 schreef yinu het volgende:

[..]

Ook aan boekwinkels? Edit: boekenwinkels? Ik weet opeens niet meer wat het juiste is...
Ja, vreselijk. Ik koop m'n boeken wel online. Planten bekijken vind ik leuk omdat je eraan kunt ruiken en voelen en je ze beter visueel kunt inspecteren. Dat heeft meerwaarde.
  donderdag 17 juni 2021 @ 15:34:30 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199928069
Claudia vertegenwoordigt de Verlichting in al haar glorie.
The End Times are wild
pi_199928422
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, vreselijk. Ik koop m'n boeken wel online. Planten bekijken vind ik leuk omdat je eraan kunt ruiken en voelen en je ze beter visueel kunt inspecteren. Dat heeft meerwaarde.
Ik heb dat ook met boeken :+ En ik vind nog eens iets waar ik niet naar heb gezocht. Dat mis ik soms online. Dat onverwachte.

Terug naar de tuin: mijn Malva Sylvestris die volkomen onverwacht op een net een beetje onhandig plekje is opgekomen staat me toch een potje te shinen in de hitte!

En de rambling klimroos kan er ook wat van

Detail:

Verder heb ik wat dingen die @Claudia_x ook heeft maar ik post ze toch maar even :+

Geurende roos:

Puntwederik:

pi_199930047
Ik kom mijn bijenbrood laten zien.

6 juni:

En vandaag zijn het net bezempjes

pi_199931148
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:20 schreef Blues het volgende:

6 juni:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie plant is dat toch! Ik heb hier een mini-akkertje vol bijenbrood.

Staat ie bij jou nu tegen een blauwe wand of is dat het blauw van de lucht?
pi_199931346
Blauwe wand. :D

Het was een bruin scherm tussen de balkons hier op de rij woningen, 2 of 3 jaar geleden lekker mediterraan blauw geverfd.

Dit is het proefemmertje met een paar zaadjes van de opritpostzegelbloemenweide.

Misschien even mijn woonsituatie uitleggen :)

Ik woon in een drive in woning, dat betekent aan de achterkant een balkon aan de woonkamer (met dat proefemmertje) met zicht op onze tuin beneden.

en aan de voorkant van het huis vanaf ons keukenbalkonnetje het opritje naar de garage begane grond met die postzegel waar al het zaaigoed dat in het emmertje zit nu ook lekker gaat bloeien en vol staat *G* (komt alleen 's morgens zon) -auto van buurman-

Vanaf het balkon achter de roos in de tuin gezien die nu ook lekker doorpakt *)

[ Bericht 40% gewijzigd door Blues op 17-06-2021 19:08:53 ]
pi_199932241
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 18:34 schreef Blues het volgende:
Blauwe wand. :D

Het was een bruin scherm tussen de balkons hier op de rij woningen, 2 of 3 jaar geleden lekker mediterraan blauw geverfd.

Dit is het proefemmertje met een paar zaadjes van de opritpostzegelbloemenweide.

Misschien even mijn woonsituatie uitleggen :)

[ link | afbeelding ]

Ik woon in een drive in woning, dat betekent aan de achterkant een balkon aan de woonkamer (met dat proefemmertje) met zicht op onze tuin beneden.

[ link | afbeelding ]

en aan de voorkant van het huis vanaf ons keukenbalkonnetje het opritje naar de garage begane grond met die postzegel waar al het zaaigoed dat in het emmertje zit nu ook lekker gaat bloeien en vol staat *G* (komt alleen 's morgens zon) -auto van buurman-

[ link | afbeelding ]

Vanaf het balkon achter de roos in de tuin gezien die nu ook lekker doorpakt *)
[ link | afbeelding ]

Ah, duidelijk! Ik zie nu pas ook de schaduw van het bijenbrood.
Zeer mediterraan sfeertje inderdaad! En een mooi proefemmertje.
pi_199932706
Bijenbrood, weer wat geleerd👍🏼 Leuk spul.
En er zitten ook veel bijen in/aan/op.
pi_199932718
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:53 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik heb dat ook met boeken :+ En ik vind nog eens iets waar ik niet naar heb gezocht. Dat mis ik soms online. Dat onverwachte.
Oh, ik stuit online voortdurend op dingen waar ik niet naar op zoek ben. Maar ik ervaar niet zo'n strikte scheiding tussen on- en offline. Daarom mis ik m'n collega's nu ook niet: ik zie ze al bijna elke dag online en dat voelt voor mij net zo echt als offline.

quote:
Terug naar de tuin: mijn Malva Sylvestris die volkomen onverwacht op een net een beetje onhandig plekje is opgekomen staat me toch een potje te shinen in de hitte!

[ afbeelding ]

En de rambling klimroos kan er ook wat van

[ afbeelding ]

Detail:

[ afbeelding ]

Verder heb ik wat dingen die @:Claudia_x ook heeft maar ik post ze toch maar even :+

Geurende roos:

[ afbeelding ]

Puntwederik:

[ afbeelding ]
Wauw, je malva en klimroos! _O_
pi_199932779
quote:

6 juni:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Toch nog wat blauw bij @Blues nu het bankje er niet meer is! Mooi hoor. En je postzegel ziet er fantastisch groen uit.
pi_199932977
Hier vooral veel in knop.

Roos

Lelie

Hortensia
pi_199933031
quote:
7s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:51 schreef sigme het volgende:
Hier vooral veel in knop.
[ afbeelding ]
Roos

[ afbeelding ]
Lelie

[ afbeelding ]
Hortensia
Maar je hortensia is vroeg!
  donderdag 17 juni 2021 @ 20:02:01 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199933168
quote:

6 juni:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Als je wat van die bijvriendelijke bloemenmixen koopt dan heb je vooral veel bijenbrood, heel veel bijenbrood. Hier idem.
The End Times are wild
pi_199933256
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 20:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je wat van die bijvriendelijke bloemenmixen koopt dan heb je vooral veel bijenbrood, heel veel bijenbrood. Hier idem.
Hier vooral veel korenbloemen, herik en ondefinieerbare witte bloemetjes in de 'bijenmix'
pi_199933829
Ik vind alles leuk :D
pi_199934099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:55 schreef Claudia_x het volgende:

Hier nog piepkleine dichte knopjes..sowieso geen grote bloemen als ik het vergelijk met bijv zus haar blommen.
pi_199934132

niet scherp maar toch, vlinderinvasie op de spoorbloem *O*

...
pi_199934956
quote:
17s.gif Op donderdag 17 juni 2021 20:56 schreef sacha het volgende:

niet scherp maar toch, vlinderinvasie op de spoorbloem *O*

[ afbeelding ]
Een witte!

Ik ben benieuwd naar een overzichtsplaatje van je tuin. Heb je dat?
pi_199935535
Ik heb even mijn hortensia's geïnspecteerd. En verrek, de blommen komen eraan (wie goed kijkt ziet op de achtergrond wat zevenblad in bloei):

Deze had ik al laten zien, maar hij is zo mooi dat ik me niet bezwaard voel het nog eens te doen. Een aanrader, knolspirea.

Ik was vergeten dat ik deze vrolijke plant met prachtig geel had. Ik weet niet meer wat het is. Ik denk kamille, maar PlantNet wil het niet met me eens worden:

Phacelia is ontploft!

Op de foto boven zien jullie een stukje van m'n nieuwe siergras dat het goed doet (ik heb er hoge verwachtingen van). Van dichtbij:

En jawel, kamperfoelie bloeit!
  One tough cookie donderdag 17 juni 2021 @ 22:31:46 #296
169210 liesje1979
pi_199937127
Ik had jullie toch verteld over de Akelei O+
Vandaag kwamen we er ook weer langs en neeeee, de tuinman van de begraafplaats was weer aan het werk. Vorige keer dat ik hem zag hem op het hart gedrukt ze te laten staan. Dus ik zeg, ooooh nee, de Akelei!! Zegtie ie, ja nee, heb alleen de bloemen eraf gehaald, maar de bodem laten staan. Ik zo van ja maar... -O- Volgend jaar weer een kans zegtie.
:')
Er staan er nog een paar tussen de tegels aan de stoepkant van het hek, zal je zien dat de plantsoendienst die ook nog even weghaalt voor ze zaaddozen hebben. Ik heb er 2 op vaas maar lijkt me niet dat ze op vaas zaaddozen gaan ontwikkelen.

Dus als Annex zaad heeft van die heuphoge paarse over een tijdje houd ik me misschien heel erg aanbevolen. :@
pi_199939141
quote:
11s.gif Op donderdag 17 juni 2021 22:31 schreef liesje1979 het volgende:
Vandaag kwamen we er ook weer langs en neeeee, de tuinman van de begraafplaats was weer aan het werk. Vorige keer dat ik hem zag hem op het hart gedrukt ze te laten staan. Dus ik zeg, ooooh nee, de Akelei!! Zegtie ie, ja nee, heb alleen de bloemen eraf gehaald, maar de bodem laten staan. Ik zo van ja maar... -O- Volgend jaar weer een kans zegtie.
Er staan er nog een paar tussen de tegels aan de stoepkant van het hek, zal je zien dat de plantsoendienst die ook nog even weghaalt voor ze zaaddozen hebben. Ik heb er 2 op vaas maar lijkt me niet dat ze op vaas zaaddozen gaan ontwikkelen.

Dus als Annex zaad heeft van die heuphoge paarse over een tijdje houd ik me misschien heel erg aanbevolen. :@
Als er zo veel planten staan, mag je er misschien een aantal uitspitten?
Over een week of twee heb ik vast enveloppen vol met akeleizaad voor je.
Interesse? Dan stuur ik het op met liefde🥰

Oh kijk een edit. Tuurlijk joh.
pi_199939228
Na de inmiddels al lang uitgebloeide voorjaarsbollen duurt dit jaar lang voor hier echt kleur in de tuin komt. Zoals beloofd nu toch wat foto's.

Momenteel het mooiste plekje. Je ziet salie, vingerhoedskruid en vrouwenmantel. De alliums zijn bijna uitgebloeid. Over een tijdje staan op dit stuk ook de oregano, brunel en annabellen in bloei.

De borders zijn met de nodige afwisseling allemaal ongeveer deze manier aangeplant, met zo veel mogelijk planten die interessant zijn voor insecten en elkaar in mooie kleurcombinaties gedurende het seizoen afwisselen.

Geen idee wat dit precies is. Het lijkt een soort vaste geranium en bloei op verschillende momenten in het jaar, steeds uitbundiger.

Hier stond tot kort geleden een andere plant die te groot werd en waarop we waren uitgekeken. Dus eruit en planten elders uit de tuin gescheurd. Met name de geranium rozanne en de prikneus hadden het zwaar mt de warmte maar nu ze bloemen krijgen moet het goedkomen.

Uitgebloeide vergeetmijniet, salie ostfriesland in bloei. Binnenkort komen de sedums, lavendel, verbena's en hortensia's erbij voor nog meer kleur.
pi_199940116
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 00:57 schreef spinazieruiker het volgende:
Na de inmiddels al lang uitgebloeide voorjaarsbollen duurt dit jaar lang voor hier echt kleur in de tuin komt. Zoals beloofd nu toch wat foto's.

[ afbeelding ]
Momenteel het mooiste plekje. Je ziet salie, vingerhoedskruid en vrouwenmantel. De alliums zijn bijna uitgebloeid. Over een tijdje staan op dit stuk ook de oregano, brunel en annabellen in bloei.

De borders zijn met de nodige afwisseling allemaal ongeveer deze manier aangeplant, met zo veel mogelijk planten die interessant zijn voor insecten en elkaar in mooie kleurcombinaties gedurende het seizoen afwisselen.

[ afbeelding ]
Geen idee wat dit precies is. Het lijkt een soort vaste geranium en bloei op verschillende momenten in het jaar, steeds uitbundiger.

[ afbeelding ]
Hier stond tot kort geleden een andere plant die te groot werd en waarop we waren uitgekeken. Dus eruit en planten elders uit de tuin gescheurd. Met name de geranium rozanne en de prikneus hadden het zwaar mt de warmte maar nu ze bloemen krijgen moet het goedkomen.

[ afbeelding ]
Uitgebloeide vergeetmijniet, salie ostfriesland in bloei. Binnenkort komen de sedums, lavendel, verbena's en hortensia's erbij voor nog meer kleur.
Oh, je eerste border! O+ En salie (dit voorjaar geplant) moet hier nog gaan bloeien.
pi_199940119
quote:
11s.gif Op donderdag 17 juni 2021 22:31 schreef liesje1979 het volgende:

Ik weet niet of ik moet huilen of lachen!
pi_199940122
Ik open wel een nieuwe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')