Ik heb deze vanuit een elektrische auto gemaakt, idd vogel geeft geen kickquote:Op zaterdag 24 december 2022 21:48 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk weer eens vanuit de auto wat vogels vast weten te leggen. Ik had het met de electrische auto nog niet geprobeerd dus even spannend of de vogels zich iets van de auto aan zouden trekken. Bij de dieseltjes tot nog toe was mijn ervaring dat je één keer kon stoppen en dan snel moest schieten want al snel werd het een vogel teveel en vloog ie weg.
Vanmiddag meerdere pogingen kunnen doen om vast te stellen dat de buizeds die ik langs de kant naar de ondergaande zon zat zitten kijken zich niet bijster veel aantrekken van de langskruipende auto.
Zaak is om de vogel op ruime afstand te spotten, de verkeersituatie te beoordelen en op gepaste afstand de boel voor te bereiden. Camera aan, raam open, lens eruit en dan langzaam naar de vogel toe kruipen (een electrische auto kan heel langzaam rijden). Gedurende de hele operatie blijft de lens uit het raam steken zodat er aan het uiterlijk van de auto niets verandert.
Ik doe een eerste poging
[ link | afbeelding ]Buteo buteo by Ouwesok, on Flickr
Vogeltje blijft zittenDus besluit ik om eens zo close mogelijk te gaan. Drie ogen en drie armen zou wel makkelijk zijn. Remmen kan met de voet maar dan stopt ie nogal abrupt. De recuperatie-brake stopt hem veel geleidelijker maar die moet ik wél met de hand bedienen. Ik kies dus voor de voet. De vogel blijft intussen gewoon zitten en omdat het allemaal zo langzaam gaat lijkt ie de auto niet op te merken.
Dat was er één uit een serie van vier. De vogel geeft geen fuck dus ik doe nog een serietje van vier opnamen waaronder deze
Bij de laatste van die vier lijkt de vogel mijn camera te horen en pas dan besluit ie te vertrekken.
Zeer binnenkort nog meer vogels vanuit de auto, het lijkt met de EV best wel goed te gaan.
Gewenning is iets dat met reeën en herten wel werkt. In bijv. de Waterleidingduinen zijn de herten bij de ingangen van het gebied aan mensen gewend en kun je ze veel dichter benaderen dan de groepen die meer midden in het gebied rondlopen en die er wél vantussen gaan als er lenzen op ze worden gericht.quote:Op zondag 25 december 2022 19:15 schreef derLudolf het volgende:
Het kan ook gewenning zijnMet een Mercedes G klasse (begin jaar 80, ongeblazen 3 liter diesel met 80pk, G280) die elke dag meerdere keren over een bepaald paadje komt, kon ik een sprong reeën van dichtbij benaderen.
Klopt, het meeste dat je van de meeste vogels te zien krijgt is de rug die je wordt toegekeerdquote:Op vrijdag 30 december 2022 13:05 schreef Scrutinizer het volgende:
Of een mannetje dat op een scherpe schutting gaat zitten maar dan wel met de rug naar je toe![]()
[ afbeelding ]
Ik ben onder de indruk!quote:Op zondag 14 mei 2023 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even een half uurtje in de tuin gezeten met de camera.
Ben nooit zo goed in het bepalen of het mannetjes of vrouwtjes zijn dus verbeter me waar nodig![]()
Pimpelmees (mannetje denk ik):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grote bonte specht mannetje:
[ afbeelding ]
Koolmees met bad hair day (mannetje?)
[ afbeelding ]
Koolmees (vrouwtje?)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#35.
quote:Op zondag 4 juni 2023 21:08 schreef Clayton1 het volgende:
Ja, de natuur is soms wreed.
Gaai,Hier ook een paar gaaien die af-en-toe m'n tuin bezoeken..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ze al weken maar nooit de camera paraat.
Nu zat ik een libelle af te wachten die soms bij m'n vogelfontein landt (of een vogeltje dat komt drinken of badderen) maar wat strijkt er neer op het gras? Een gaai natuurlijk... en ik zat net op de goede plek voor een foto, een meter of 3,5-4 van 'm af.
Denk dat het aardig gelukt is... Eerst ff Lightroom updaten... dat heb ik al een jaar niet gedaan![]()
Fijn gebied om rond te hangen hè?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:14 schreef Ferry_76 het volgende:
Lepelaars boven het Lauwersmeer:
[ afbeelding ]
Visdief in de haven van Lauwersoog:
[ afbeelding ]
Niet heel blij mij te zien:
[ afbeelding ]
Zeker. Was onze tweede vakantie daar en ik denk dat we er zeker nog wel een keer naar terug gaan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Fijn gebied om rond te hangen hè?
Altijd mooi om te zien hoe die merels met hun snavels vol voedsel door de tuin scharrelen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:48 schreef Ouwesok het volgende:
Een paar van die toevallige vogels terwijl ik er niet op gekleed was. Allemaal met de A77-II en de Tamron A005 70-300mm.
Merel met proviand, vermoedelijk voor de kleintjes
[ link | afbeelding ]Turdus merula by Ouwesok, on Flickr
Nog een merelvrouw maar weer heel ergens anders
[ link | afbeelding ]Turdus merula by Ouwesok, on Flickr
En in Apenheul een grauwe vliegenvanger
[ link | afbeelding ]Muscicapa striata by Ouwesok, on Flickr
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |