abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf woensdag 26 april 2023 @ 20:08:07 #226
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_208914131
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Zwartkop

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Volgens mij ben ik die ook van de week tegen gekomen:
naamloos-3.jpg by Thomas Heye, on Flickr
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_208926854
Was vandaag bijzonder blij met deze Appelvink

#35.
pi_209008052
Vogelen op Texel

Kneu

Tapuit

Grasmus

Grutto

Lepelaar

#35.
pi_209065528
Jonge Duifjes in de tuin! *O*

..En ze zijn alweer pleite... -O-
pi_209150114
Even een half uurtje in de tuin gezeten met de camera.
Ben nooit zo goed in het bepalen of het mannetjes of vrouwtjes zijn dus verbeter me waar nodig :+

Pimpelmees (mannetje denk ik):

Grote bonte specht mannetje:

Koolmees met bad hair day (mannetje?)

Koolmees (vrouwtje?)

maandag 15 mei 2023 @ 11:25:37 #231
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209158844
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even een half uurtje in de tuin gezeten met de camera.
Ben nooit zo goed in het bepalen of het mannetjes of vrouwtjes zijn dus verbeter me waar nodig :+

Pimpelmees (mannetje denk ik):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Grote bonte specht mannetje:
[ afbeelding ]

Koolmees met bad hair day (mannetje?)
[ afbeelding ]

Koolmees (vrouwtje?)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik ben onder de indruk!
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 18 mei 2023 @ 13:41:50 #232
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_209195751

een vink op een random parkeerplaats in Zwitserland.

Een zwaluw die een nestje aan het maken is onder de afvoer van een huis in Orvieto, Italie.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zondag 21 mei 2023 @ 21:50:56 #233
36616 Clayton1
Sláinte
pi_209233937
Rondje vanmiddag

Roodborsttapuiten

Tjiftjaf

Kneu
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 mei 2023 @ 22:32:18 #234
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209234472
Op een vogelarme middag in de Waterleidingduinen ineens een paar Canadese ganzen met zowaar vier nog vrij prille pulletjes.
Geen tijd om de 150-600mm van mijn rug te halen en bovendien zaten ze op zich prima voor de Sigma APO 70-300mm

Het gezin
Branta canadensis by Ouwesok, on Flickr

Wegvliegen doen ze niet dus ik besloot ze 'even' in te halen voor wat extra ruimte en een betere hoek

De ganzen beantwoorden mijn move door er flink de snelheid in te zetten. De kleintjes moeten even aardig aanzetten.
dat ik écht niet op water kan lopen komt kennelijk niet bij ze op

De ganzen pakken het gewiekst aan, ze sprinten naar de overkant van het water.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 juni 2023 @ 22:22:22 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209392876
Eentje die je maar weinig voor de lens krijgt, een roerdomp. Een klein model reiger die in de vlucht wel wat aan een kwak(ook een klein soort reiger) doet denken.

Niet de fraaist denkbare opnamen maar vanuit de positiie waarin ik zat het hoogst haalbare

Botaurus stellaris by Ouwesok, on Flickr

Botaurus stellaris by Ouwesok, on Flickr

Met de EOS80D en de Tamron A011 150-600mm
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 11:39:16 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209396498
Om vogels te vinden om te vereeuwigen is uiteraard kijken bijzonder belangrijk, om te fotograferen moet je ze immers eerst even zien.

Niet minder belangrijk is het om je oren goed de kost te geven. Voor me in de Oostvaardersplassen zit een grote groep grauwe ganzen waarvan de jonge aanwas al aardig volwassen begint te lijken.
In die groep hoor ik wat reuring ontstaan en met wat ervaring weet je wat er aan de reuring verbonden zit.
Gaan ze massaal van de kant het water in, dan is er een vos op komst. Gaan de kleine pullen het riet in en vliegen de grote ganzen massaal op, dan heb je vaak een zeearend in de buurt.

In dit geval bleef de reuring bij wat roepen en bleek het een bruine kiekendief te zijn. Voor die kiekendief zijn de pullen nu te groot maar de ganzen blijven wat schrikkerig.

Vanuit dezelfde, ietwat beroerde hoek als de roerdomp kan ik een paar pogingen doen.

Opvallend is hoe laag een kiekendief steeds vliegt, meestal zie je ze tussen vlak boven de grond tot pakweg een metertje of vijf, anders dan bijvoorbeeld een buizerd die je meestal vanaf grote afstand ziet naderen is een kiekendief altijd een soort van verrassing en dat is precies zijn manier van jagen, een verrassingsaanval.

Circus aeruginosus by Ouwesok, on Flickr

Uitdagend voor het fotograferen is dat een kiekendief meestal in rondjes vliegt, meestal een paar vleugelslagen en dan een paar rondjes zweven. Ook weer precies anders dan een buizerd die hele einden rechtuit blijft zweven.

Als er dan niks eetbaars tussen de ganzen blijkt te zitten gaat het vogeltje iets hoger hangen voor wat overzicht en levert die kenmerkende aanblik van een kiek op. Vleugels onder 15 graden en kopje naar beneden

Tegen het toch straffe windje in gaat de snelheid er aardig uit en krijg ik nog een kans

Daarna draait ie om en is ie binnen een seconde uit mijn bereik.

Heb je eenmaal een idee van waar ie jaagt, dan kun je een kiek bijna opwachten. Anders dan een buizerd die ergens gaat zitten wachten patrouilleerd een kiek steeds over zijn hele territorium en daarmee zijn ze eigenlijk best wel fotografeerbaar al vergt het zelfs met alle kennis nog wat geluk om hem daadwerkelijk tegen te komen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 12:18:41 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209396777
Meestal verscholen in het riet maar zo af en toe is er die behoefte om even alles van je af te zingen en dan zijn blauwborstjes over het algemeen goed zichtbaar.

De uitdaging is dan om het vogeltje zo dicht mogelijk te benaderen. Meestal begint dat met het schot dat ik meestal beschouw als 'bewijsmateriaal'. Mocht ie er vandoor gaan en dat doen ze meestal dan kan ik in elk geval aantonen waarmee ik mijn vrije tijd verdoe :')

Luscinia svecica cyanecula by Ouwesok, on Flickr

Na het 'safety shot' word je geconfronteerd met menselijke tekortkomingen. Idealiter zou je één oog op het vogeltje houden en de andere op de grond richten om te kijken waar je kunt gaan staan voor een nog betere hoek. Dat gaat al snel pijn doen en dus kijk ik afwisselend naar het vogeltje en naar de grond hoe ik er dichterbij kan sluipen, alles volgens de formule dat iedere meter die je kunt lopen een meter is die je niet hoeft te kopen.

Bij dat lopen blijft de camera in positie ofwel op het vogeltje gericht zodat ik zo min mogelijk van vorm verander. Al snel heb ik een paar meter.

Vanaf die plek zie ik een nog betere plek waar ik zonder al teveel breken van takken en benen naar toe kan schuifelen.

Het blauwborstje lijkt me niet door te hebben en zet het weer op een zingen. Opvallend is dat ie bij het zingen één pootje optilt. Mijn visie op Manke Nelis kan het echter niet veranderen.

Dat zingschot vergde wat schilderwerk, op de positie die ideaal leek zaten er een paar takjes nogal prominent de aandacht af te leiden en daarom deed ik nog één poging voor nóg beter.
Dat ging inderdaad zonder de takken, echter begon het vogeltje ook rottigheid te vermoeden en deed wat eigenlijk elke volkszanger zou moeten doen, het hield de snavel stijf dicht.
Toch kreeg ik nog kans op een paar opnamen met wel meer mogelijkheden om de vogel zo in het kader te zetten als ik hem hebben wilde maar dus zonder wijd opengesperde snavel.

Daarna was het uit met de pret en vertrok de blauwborst weer naar een rietkraag.
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 12:21:19 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209396803
Mooie opnames en wat een mooie vogel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 4 juni 2023 @ 21:08:24 #239
36616 Clayton1
Sláinte
pi_209403139
Ja, de natuur is soms wreed.

Gaai,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#35.
pi_209463491
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 21:08 schreef Clayton1 het volgende:
Ja, de natuur is soms wreed.

Gaai,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier ook een paar gaaien die af-en-toe m'n tuin bezoeken..
Zie ze al weken maar nooit de camera paraat.
Nu zat ik een libelle af te wachten die soms bij m'n vogelfontein landt (of een vogeltje dat komt drinken of badderen) maar wat strijkt er neer op het gras? Een gaai natuurlijk... en ik zat net op de goede plek voor een foto, een meter of 3,5-4 van 'm af.

Denk dat het aardig gelukt is... Eerst ff Lightroom updaten... dat heb ik al een jaar niet gedaan :+
pi_209464160
De alom bekende Cablegaai:

pi_209477484
Ik haat de Sony IEM (Imaging Edge Mobile) app nu ook, net als de overige 65% van de App-store.

Had camera op statief, gericht op fontein, 12 meter verderop in de tuin zitten.
Eerst wat testfoto's geschoten, ging allemaal prima.

Vervolgens gedurende een uur wat merels, mussen, een tortelduif en de beroemde gaai in en om het fontein gekiekt en vervolgens vol goede moed naar Lightroom.

Meer dan de testfoto's stonden niet op de camera dus een uur voor Jan Dokus zitten klikken.

Geen idee wat ik fout gedaan heb, heb 'm net weer even ingesteld en het werkt direct.
Geen foutmelding, live beeld op m'n iPhone was redelijk vloeiend... da's toch k*t???

;(

Wat ik ook jammer vind bij de Alpha camera's is dat ze spontaan de settings kwijtraken als je ze een tijdje niet gebruikt (lege accu). Mijn allereerste Nikon heeft nog steeds alle voorkeuren er in staan zoals ik hem kocht in 2013 maar bij de Sony is het na iedere winter (ik gebruik hem dan weinig) weer opnieuw alles instellen. En dan bedoel ik echt alles, ben je zo weer een half uurtje mee zoet om alle voorkeuren goed te krijgen.

De A1 maakt mooie foto's maar als ik een dag sport fotografeer neem ik toch m'n trouwe D5 weer mee, dan hoef ik niet na te denken over m'n accu, regenbuien of andere dingen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-06-2023 16:24:29 ]
pi_209543794
Ik vrees dat er een waterjuffer gesneuveld is...

De jongen van deze spreeuw hebben daarentegen wel weer een lekker hapje.

pi_209669090
Lepelaars boven het Lauwersmeer:

Visdief in de haven van Lauwersoog:

Niet heel blij mij te zien:

pi_209669262
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 17:14 schreef Ferry_76 het volgende:
Lepelaars boven het Lauwersmeer:

[ afbeelding ]

Visdief in de haven van Lauwersoog:

[ afbeelding ]

Niet heel blij mij te zien:

[ afbeelding ]
Fijn gebied om rond te hangen hè? :)

Noordpolderzijl is ook wel de moeite waard vaak.
Op de smalle weg daar naartoe vanuit het westen (Noordpolder / Middendijk) kom je soms ook ogen te kort.

Vossen, reeën, vogels, konijnen, hazen, bunzingen (en die zie je niet veel in Groningen), van alles kan je tegenkomen.
pi_209672942
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Fijn gebied om rond te hangen hè? :)

Zeker. Was onze tweede vakantie daar en ik denk dat we er zeker nog wel een keer naar terug gaan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 juni 2023 @ 17:48:23 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209682049
Een paar van die toevallige vogels terwijl ik er niet op gekleed was. Allemaal met de A77-II en de Tamron A005 70-300mm.

Merel met proviand, vermoedelijk voor de kleintjes
Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

Nog een merelvrouw maar weer heel ergens anders
Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

En in Apenheul een grauwe vliegenvanger
Muscicapa striata by Ouwesok, on Flickr
pi_209682370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 17:48 schreef Ouwesok het volgende:
Een paar van die toevallige vogels terwijl ik er niet op gekleed was. Allemaal met de A77-II en de Tamron A005 70-300mm.

Merel met proviand, vermoedelijk voor de kleintjes
[ link | afbeelding ]Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

Nog een merelvrouw maar weer heel ergens anders
[ link | afbeelding ]Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

En in Apenheul een grauwe vliegenvanger
[ link | afbeelding ]Muscicapa striata by Ouwesok, on Flickr
Altijd mooi om te zien hoe die merels met hun snavels vol voedsel door de tuin scharrelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 juni 2023 @ 00:34:32 #249
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209699404
Grutto's op Oostvaardersveld. Op de Panny G85 stond de Tokina AT-X 5.6/150-500mm

We tellen tot vier
of eigenlijk tot en met vier

Limosa limosa by Ouwesok, on Flickr

pi_209921734
Zwarte Ooievaar

#35.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties