Om vogels te vinden om te vereeuwigen is uiteraard kijken bijzonder belangrijk, om te fotograferen moet je ze immers eerst even zien.
Niet minder belangrijk is het om je oren goed de kost te geven. Voor me in de Oostvaardersplassen zit een grote groep grauwe ganzen waarvan de jonge aanwas al aardig volwassen begint te lijken.
In die groep hoor ik wat reuring ontstaan en met wat ervaring weet je wat er aan de reuring verbonden zit.
Gaan ze massaal van de kant het water in, dan is er een vos op komst. Gaan de kleine pullen het riet in en vliegen de grote ganzen massaal op, dan heb je vaak een zeearend in de buurt.
In dit geval bleef de reuring bij wat roepen en bleek het een bruine kiekendief te zijn. Voor die kiekendief zijn de pullen nu te groot maar de ganzen blijven wat schrikkerig.
Vanuit dezelfde, ietwat beroerde hoek als de roerdomp kan ik een paar pogingen doen.
Opvallend is hoe laag een kiekendief steeds vliegt, meestal zie je ze tussen vlak boven de grond tot pakweg een metertje of vijf, anders dan bijvoorbeeld een buizerd die je meestal vanaf grote afstand ziet naderen is een kiekendief altijd een soort van verrassing en dat is precies zijn manier van jagen, een verrassingsaanval.
Circus aeruginosus by
Ouwesok, on Flickr
Uitdagend voor het fotograferen is dat een kiekendief meestal in rondjes vliegt, meestal een paar vleugelslagen en dan een paar rondjes zweven. Ook weer precies anders dan een buizerd die hele einden rechtuit blijft zweven.
Circus aeruginosus by
Ouwesok, on Flickr
Als er dan niks eetbaars tussen de ganzen blijkt te zitten gaat het vogeltje iets hoger hangen voor wat overzicht en levert die kenmerkende aanblik van een kiek op. Vleugels onder 15 graden en kopje naar beneden
Circus aeruginosus by
Ouwesok, on Flickr
Tegen het toch straffe windje in gaat de snelheid er aardig uit en krijg ik nog een kans
Circus aeruginosus by
Ouwesok, on Flickr
Daarna draait ie om en is ie binnen een seconde uit mijn bereik.
Heb je eenmaal een idee van waar ie jaagt, dan kun je een kiek bijna opwachten. Anders dan een buizerd die ergens gaat zitten wachten patrouilleerd een kiek steeds over zijn hele territorium en daarmee zijn ze eigenlijk best wel fotografeerbaar al vergt het zelfs met alle kennis nog wat geluk om hem daadwerkelijk tegen te komen.