Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op vrijdag 28 mei 2021 15:13 schreef obligataire het volgende: Hmm, slijter de Heerlijckhei* is vervroegd afgelost. Berichtgeving is me blijkbaar ontgaan.
Nog eens gezocht maar kan niets vinden. Na 14 betaalde termijnen is dit wel heel snel de kerk uit...... Alhoewel het rendement was niet onaardig, omgerekend toch zo'n 9% rendement.
Het is zeker geen incidentele fout geweest. Ik kreeg een vergelijkbare reactie toen ik ze erop wees dat een tekst bij een project moet worden aangepast. Er stond bij een project dat het project risicoloos is....
In SIG heb ik geen vertrouwen, in schijf 1a wel.
Even inhakend op je laatste zin: qua zekerheden is schijf 1A idd wel ok. Maar ik investeer niet via een club waar ik geen vertrouwen (meer) in heb. Investeer jij nog wel door via SIG nadat je voor jezelf tot deze conclusie kwam
Even inhakend op je laatste zin: qua zekerheden is schijf 1A idd wel ok. Maar ik investeer niet via een club waar ik geen vertrouwen (meer) in heb. Investeer jij nog wel door via SIG nadat je voor jezelf tot deze conclusie kwam
Ik heb nog wel vertrouwen in de club. Ook al is er wat bot gecommuniceerd. Dat zit hem vooral in de zekerheden en in het lage aantal defaults. Zekerheden zijn wat mij betreft het beste wat je kan vinden in CF land.
Het is zeker geen incidentele fout geweest. Ik kreeg een vergelijkbare reactie toen ik ze erop wees dat een tekst bij een project moet worden aangepast. Er stond bij een project dat het project risicoloos is....
In SIG heb ik geen vertrouwen, in schijf 1a wel.
Zeker een reactie gehad van Luuck? Die kan wel een cursus communicatie met klanten gebruiken imho.
Hier hetzelfde nadat ik een opmerking plaatste over het creatieve gebruik van schijven bij ophoging/aanvulling (zoals kempenlaan 82-84)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Het alternatief voor mij is stoppen met crowdfunding. Alle platformen zijn niet geweldig.
Laten we het ook niet overdrijven. Iedereen schiet wel eens een keer uit zijn slof. Zeker in de afgelopen corona periode.
Zutphen ook meegepakt (bescheiden). OKE er is blijkbaar i h verleden onduidelijkheid ontstaan met de belastingdienst over de omzet, niet netjes, duidelijk, daar heeft men een deal / schikking/ boete met de belastingdienst voor getroffen, is dus afgehandeld en SIG is het duidelijk hoe er nu ¤ verdient en betaald wordt (zie de div posts op 25mei21 op dit forum). Voor mij deze case closed. Wij hebben waarschijnlijk bijna allemaal weleens goederen / diensten afgerekend zonder overlegging van een kassabon of nota. En menig ondernemer / ZZP er is dit ook weleens "overkomen" . En menig ondernemer / onderneming treft weleens schikkingen. Soms met de belastingdienst maar ook met het OM denk maar aan onze grootbanken. Je krijgt straf, zit op de blaren en lesje geleerd ga ik vanuit.
Zutphen ook meegepakt (bescheiden). OKE er is blijkbaar i h verleden onduidelijkheid ontstaan met de belastingdienst over de omzet, niet netjes, duidelijk, daar heeft men een deal / schikking/ boete met de belastingdienst voor getroffen, is dus afgehandeld en SIG is het duidelijk hoe er nu ¤ verdient en betaald wordt (zie de div posts op 25mei21 op dit forum). Voor mij deze case closed. Wij hebben waarschijnlijk bijna allemaal weleens goederen / diensten afgerekend zonder overlegging van een kassabon of nota. En menig ondernemer / ZZP er is dit ook weleens "overkomen" . En menig ondernemer / onderneming treft weleens schikkingen. Soms met de belastingdienst maar ook met het OM denk maar aan onze grootbanken. Je krijgt straf, zit op de blaren en lesje geleerd ga ik vanuit.
Zutphen ook voor mijn standaard bedrag meegenomen.
Net even gekeken, ik heb een project dat vorige maand pas bij de nabetaling binnenkwam. Deze maand zijn er echter 2 maanden betaald, nu loopt hij dus een maand voor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Geplande datum Verwachte datum Werkelijke datum 15-06-2021 30-06-2021 27-05-2021
Zal mij benieuwen wat er volgende maand gaat gebeuren.
Net even gekeken, ik heb een project dat vorige maand pas bij de nabetaling binnenkwam. Deze maand zijn er echter 2 maanden betaald, nu loopt hij dus een maand voor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Geplande datum Verwachte datum Werkelijke datum 15-06-2021 30-06-2021 27-05-2021
Zal mij benieuwen wat er volgende maand gaat gebeuren.
Mag hopen dat er nog n nabetaling komt.. mis er 3 van de 7 die nog lopen.
Mag hopen dat er nog n nabetaling komt.. mis er 3 van de 7 die nog lopen.
Ging mij specifiek om dit ene project dat nu dus een maand voorloopt. (nabetaling komt volgens mij wel elke maand voor het is alleen maar net de vraag welke projecten er weer in zitten)
Echter het idee was om ook verhuurder spreiding toe te passen echter volgens mij zijn er veel al dezelfde actief.
Mijn doelstelling is om elke maand tenniste 1 project tegen hetzelfde bedrag mee te nemen.
Ik pak eigenlijk enkel 1a mee en soms 1b.
Heeft iemand enig idee of mijn doel haalbaar is of dat ik beter toch meerdere van een verhuurder kan mee pakken.
Als je voornemens bent om slechts 1 of 2 per maand mee te nemen dan is er keus genoeg lijkt me.
In zijn algemeenheid heb ik weinig bezwaren tegen grotere verhuurders. Vaak zijn dit (semi)professionele verhuurders die weten wat ze doen, de regels goed kennen, een neusje hebben voor goede kansen en last but not least een goede spreiding hebben in hun huurdersbestand waardoor ze naar mening mening niet zo gauw in de problemen zullen komen. Ik zie niet goed in waarom een neergang van de vastgoedmarkt hen zwaarder zou treffen dan iemand die bescheidener investeert.
Daarentegen zal iemand met 1 appartementje in de verhuur ook niet gauw in de problemen komen als hij de lasten vanuit zijn overige inkomen kan opbrengen, bij leegstand.
Misschien zijn de verhuurders met 3 tot 5 (oid) objecten wel de meest risicovolle?
Echter het idee was om ook verhuurder spreiding toe te passen echter volgens mij zijn er veel al dezelfde actief.
Mijn doelstelling is om elke maand tenniste 1 project tegen hetzelfde bedrag mee te nemen.
Ik pak eigenlijk enkel 1a mee en soms 1b.
Heeft iemand enig idee of mijn doel haalbaar is of dat ik beter toch meerdere van een verhuurder kan mee pakken.
Ik sluit mij aan bij obligataire. Spreiding van ondernemers is prima, maar 2 projecten van ondernemer is ook weer niet zo erg. Let verder op dat er best een aanzienlijk verschil in risico is tussen schijf 1A en 1B. Terwijl het renteverschil maar klein is.
1B wordt pas uitbetaald als alle gelden van schijf 1A PLUS de gemaakte kosten zijn vergoed. Ook bij 1B loop je bij een probleem dus al risico dat niet al het geld terug komt. Dit is tot nu toe puur theoretisch omdat er nog geen problemen zijn geweest.
Ik sluit mij aan bij obligataire. Spreiding van ondernemers is prima, maar 2 projecten van ondernemer is ook weer niet zo erg. Let verder op dat er best een aanzienlijk verschil in risico is tussen schijf 1A en 1B. Terwijl het renteverschil maar klein is.
1B wordt pas uitbetaald als alle gelden van schijf 1A PLUS de gemaakte kosten zijn vergoed. Ook bij 1B loop je bij een probleem dus al risico dat niet al het geld terug komt. Dit is tot nu toe puur theoretisch omdat er nog geen problemen zijn geweest.
Dank voor jullie reacties. Dat het verschil tussen 1A en 1B zo groot was had ik niet in de gaten, maar wel logisch als je het zo verteld. Dan maar meer bij 1A houden.
Het is ook meer een gevoelskwestie en vroeg me ook af of het technisch mogelijk was, geen idee hoeveel verhuurders er ongeveer actief zijn daar namelijk.
Daarbij komt ook dat ik ze inderdaad niet onderschat én ze goed weten wat ze doen. Al heb ik het idee dat sommige bijvoorbeeld een glazenbol hebben, met kreten in hun pitch de LTV blijft maar dalen door de alsmaar hogere woningprijzen welke nog welke nog jaren doorgaan.. etc etc.
Bij SIG weten ze ook wel dat de puntentelling niet klopt maar dat kunnen ze nooit toegeven want dan zouden ze aansprakelijk gesteld kunnen worden bij problemen wegens het niet correct informeren van investeerders. Nu kunnen ze zich verschuilen achter het zinnetje "* Bovenstaande informatie is door project eigenaar zelf aangeleverd" (die ze trouwens bij het nu te vroeg openstaande project vergeten zijn toe te voegen).
De huisjesmelker weet dat het niet klopt, SIG weet dat het niet klopt en SIG verwacht dat de meeste investeerders dat ook begrijpen en dat met de risico/rente afweging bij het investeren meenemen. Ik denk dat ze daarom kribbig reageren als je ze herhaaldelijk op iets wijst dat alle partijen stilzwijgend begrijpen.
Zou bij problemen met het ene project, andere projecten van dezelfde leningnemer niet ook in het gedrang kunnen komen? Als de aflossing+rente van één project niet meer opgebracht kan worden zal dat voor alle projecten tegelijkertijd gelden lijkt mij. Eigenlijk zou bij de SIG financiële analyse niet die van het project zelf moeten staan maar van de hele portefeuille van de leningnemer, het komt toch allemaal in hetzelfde potje terecht. De projecten lijken losstaand maar zijn het niet (behalve de hypotheek dan). Bij herfinancieringsproblemen verwacht ik helemaal een domino-effect. Volgens mij kun je net zo goed fors in één project investeren waar je veel vertrouwen in hebt qua uitwinwaarde dan het te spreiden over vele projecten van dezelfde leningnemer. Het scheelt in elk geval flink in administratie. In elk geval neem ik maximaal twee projecten van dezelfde leningnemer mee. Dat doe ik ook bij andere platformen zoals GVE vliegtuigslopers en Lendahand.
Misschien zijn de verhuurders met 3 tot 5 (oid) objecten wel de meest risicovolle?
Waarom zie je vooral hier het risico? Bij 1 pand ben je met leegstand meteen 100% van je inkomsten kwijt. Bij meerdere panden is het leegstand risico wat meer gespreid. Welk risico zie jij hier verder nog?
Waarom zie je vooral hier het risico? Bij 1 pand ben je met leegstand meteen 100% van je inkomsten kwijt. Bij meerdere panden is het leegstand risico wat meer gespreid. Welk risico zie jij hier verder nog?
Bij 1 pand, kan men de vaste lasten van het pand vaak nog wel opbrengen uit het salaris (of van beide partners). Dat geeft rust om een nieuwe huurder te zoeken.
Als men enkele panden heeft dan is het % leegstandsrisico op zich niet groter, maar áls het gebeurt dan kan het verstrekkende gevolgen hebben. Zuinig leven redt je dan niet meer.
Bij een groot aantal panden kun je bijna altijd wel op die andere panden terugvallen omdat de kans erg klein is dat die grotendeels/allemaal leeg komen te staan. Wet van de grote getallen etc.
Natuurlijk hangt het ook af van andere factoren zoals een veilige liquiditeitsreserve bijvoorbeeld.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 29-05-2021 14:48:15 ]
Ik tel dat Ilyas Sari van (https://investeren.sameni(...)rgweg-261-a-en-261-b) nu zo'n stuk of 20 appartementen heeft gefinancierd bij SIG. Heeft hij al eens panden moeten herfinancieren of heeft hij wel eens panden vervroegd afgelost?
Nee, hij heeft geen van zijn panden vervroegd afgelost. Zijn meeste projecten hadden een looptijd van 5 jaar, waarbij de eerste herfinanciering dus in 2024 op de agenda staat. Recent had hij wel een paar die korter liepen zoals de Gijsingstraat 25. Deze had een looptijd van 2 jaar en loopt af op 1-4-2023.
Mijn indruk is dat hij bezig is om maximaal zijn portefeuille uit te breiden en al het geld gebruikt om nieuwe panden aan te schaffen. Noot ook dat hij geprobeerd heeft om nog een 5e hypotheek bij Collin te financieren boven op een SiG gefinancierde woning toen deze eenmaal wat overwaarde had.
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening Dam Staete BOUWT E.Z., met leningnummer 34436. Alle toekomstige termijnbetalingen zullen vandaag op uw rekening courant worden bijgeschreven.
Laarstraat 89-89A LIVE 30 MEI 16.00 uur Van: Ismet Kocer
Nu al 6 investeerders, 12, ....,....
Heel toevallig ligt dit pand naast de coffeeshop (nr 87) waar Ismet en Mirjam in 2018 verdacht waren van witwassen en lidmaatschap criminele organisatie. Het pand is nog steeds in eigendom van de moeder van Ismet en wordt nog beheerd door Ismet.
Heel toevallig ligt dit pand naast de coffeeshop (nr 87) waar Ismet en Mirjam in 2018 verdacht waren van witwassen en lidmaatschap criminele organisatie. Het pand is nog steeds in eigendom van de moeder van Ismet en wordt nog beheerd door Ismet.
Op zondag 30 mei 2021 09:18 schreef crowdiefunder het volgende: Oh ja, deze maand weer 3 betalingen van gve waardoor mijn administratie weer scheef loopt
Hmmm, ik heb juist de nodige 'lichtgroene vlakjes' aangepast naar 'donkergroen', zodat het verhaal er weer mooi egaal gekleurd uitziet , volgende opschoonsessie weer in november.
Zorgenkindjes blijven: * Trip Manag** zit bij de deurwaarder, had eigenlijk wel weer eens een termijntje verwacht. * Cord* zit bij de deurwaarder, laatste betaling ook alweer bijna een half jaar geleden. * Cruise Tr**el, al anderhalf jaar niets van gehoord, wat mij betreft mogen ze zekerheden gaan uitwinnen. * Lav*nda , schip nog steeds niet verkocht?
[ Bericht 11% gewijzigd door obligataire op 30-05-2021 09:40:52 ]
Hmmm, ik heb juist de nodige 'lichtgroene vlakjes' aangepast naar 'donkergroen', zodat het verhaal er weer mooi egaal gekleurd uitziet , volgende opschoonsessie weer in november.
Zorgenkindjes blijven: * Trip Manag** zit bij de deurwaarder, had eigenlijk wel weer eens een termijntje verwacht. * Cord* zit bij de deurwaarder, laatste betaling ook alweer bijna een half jaar geleden. * Cruise Tr**el, al anderhalf jaar niets van gehoord, wat mij betreft mogen ze zekerheden gaan uitwinnen. * Lav*nda , schip nog steeds niet verkocht?
Voeg daar aan toe:
Pat* Negr*: al tijdje niets meer gehoord, liep daar met gezondheid partner ook niet helemaal op rolletjes en schuldhulpverlening is ingeschakeld. Deze kan ik wel afschrijven en heb ik in dit geval geen probleem mee Opknappen Villa *ruba: blijft ook stil, zitten volgens mij boel te flessen. Asiad*m: project waar hier veel mensen inzitten, jaar geleden voor het laatst een eenmalige betaling ontvangen.
Lichtgroen >> Donkergroen.
Doe zelf minder met kleuren aangezien ik tot de 7% van de mannelijke bevolking hoor die in meer of mindere mate kleuren blind zijn. Ik zie wel kleuren, maar kleuren die dicht bij elkaar liggen kan ik niet onderscheiden. Zoals bv donker blauw & donker groen.
Maar ook 50 tinten grijs ging mij te ver. Dat had bij 48 tinten wel kunnen ophouden.
Pat* Negr*: al tijdje niets meer gehoord, liep daar met gezondheid partner ook niet helemaal op rolletjes en schuldhulpverlening is ingeschakeld. Deze kan ik wel afschrijven en heb ik in dit geval geen probleem mee Asiad*m: project waar hier veel mensen inzitten, jaar geleden voor het laatst een eenmalige betaling ontvangen.
Behalve die twee, heb ik ook nog een aantal rampverhalen bij GvE, waarvan Powernux, Adalia Hoeve, Pacogi en Dutch Electronics de grootste 'leermomenten' waren. Allemaal afgeboekt en verwacht er ook niets meer van.
Gelukkig komt er de laatste tijd erg weinig meer bij, en als het al zo is dan is er bijna altijd wel een verhaalbare zekerheid, dus al met al ben ik tevreden zoals het nu gaat.
Met Geld voor Elkaar ben ik begonnen in 2014. In totaal in 247 projecten geïnvesteerd, daarvan zijn 114 met winst afbetaald, 116 lopen nog stabiel en 17 heb ik afgeboekt, defaults zonder zekerheden.
Op zondag 30 mei 2021 10:36 schreef obligataire het volgende: Met Geld voor Elkaar ben ik begonnen in 2014. In totaal in 247 projecten geïnvesteerd, daarvan zijn 114 met winst afbetaald, 116 lopen nog stabiel en 17 heb ik afgeboekt, defaults zonder zekerheden.
Ik heb 119 projecten bij GvE ook in 2014 begonnen. Hiervan 11 die nu een jaar of langer niets meer betaald hebben en mij nog wel geld schuldig zijn. Ik heb deze voor de belasting afgeschreven, maar voor GvE zeker niet!! Ik verwacht van GvE nog steeds actie om dit geld binnen te hengelen het is wat te gemakkelijk voor ze om het zo maar te laten lopen. Dat ik van Talaminie Gelato geen geld meer zie kan ik vrede mee hebben, maar dat ik bijvoorbeeld van Traffic ID niets meer terug zie zal ik me met hand en tand tegen verzetten. Deze heer komt afspraken niet na, hangt iedere keer een zielig verhaal op, woont in een mooi koophuis wat de laatste 5 jaar ieder jaar gemiddeld 10% meer waard is geworden, waar men zegt dat de deurwaarder beslag op heeft gelegd maar op de een of andere manier niet doorgepakt wordt. En zoals Traffic ID heb ik er nog wel een paar voorbeelden waar gewoon veel te laks gehandeld wordt door GvE en met druk zeker nog geld te halen is.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-05-2021 11:29:48 ]
Hiervan 11 die nu een jaar of langer niets meer betaald hebben en mij nog wel geld schuldig zijn. Ik heb deze voor de belasting afgeschreven, maar voor GvE zeker niet!!
Nee dat moet ook niet, zeker in de gevallen dat er nog wat te halen valt moeten ze zich daarvoor serieus inspannen, daarvoor betaal je servicekosten aan GvE.
Nu is het wel zo, ik ben er destijds willens en wetens aan begonnen, goede selectie was toen nog je enige bescherming; er waren nog geen hypothecaire zekerheden zoals de laatste jaren gebruikelijk; maar de bruto rendementen waren toen nog een stuk hoger. Daar stond tegenover een aantal afboekingen, dus onderaan de streep was het netto resultaat de eerste jaren niet eens erg afwijkend van nu. De gevallen waar ik mee te maken had zijn heel divers, maar de grote lijn is dat de personen zowel zakelijk als privé tot de nek in de schuld zaten, WSNP, bla bla, sommige zelfs naar het buitenland uitgeweken, ja dan weet je wel dat er weinig tot niets te halen valt en dat je je energie beter op andere zaken kunt richten, als je toch al 80 uur in de week achter de computer zit.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 30-05-2021 12:00:10 ]
Mooie Anna Skipper die nu op een Grieks eiland in de zon ligt te bakken! Daar zullen we inderdaad naar onze euro's kunnen fluiten en alleen nog naar haar foto's kunnen kijken.
Drugshandel, belastingfraude en een bordeel. Alles kan bij SIG gefinancierd worden zo te zien. Tekenend dat dit 'randgevalletje' ook te vroeg is open gezet door SIG. Ben benieuwd of dat nog rechtgezet wordt.
Drugshandel, belastingfraude en een bordeel. Alles kan bij SIG gefinancierd worden zo te zien. Tekenend dat dit 'randgevalletje' ook te vroeg is open gezet door SIG. Ben benieuwd of dat nog rechtgezet wordt.
Heb me uit de vorige Kocer al terug getrokken om deze reden en samen met de botte reactie op vragen over het puntenstelsel door SiG maak ik voorlopig een pas op de plaats. Ik hoop dat SiG snel tot het besef komt dat ze hier een zware verantwoordelijkheid hebben richting de investeerders en de maatschappij.
Op zondag 30 mei 2021 12:13 schreef peterc het volgende: GVE 14278 Sunterra 30k / 7% / 60 mnd probleemloos de eindstreep deze maand
Toen deed ik nog niet mee.
Bij GVE vanaf April 2017. Tot nu toe totaal 123 projecten. In het begin vaak met kleine bedragen. Later met grotere bedragen. Mede doordat het verwerken van de administratie sneller opliep dan de verdienste. > Investering ¤ 1000,-- is 1 boekstuk > Investering 5x ¤ 200,-- is 5 boekstukken.
In het begin is spreiding het grootste belang. Vanaf een bepaald bedrag resp. aantal projecten ben ik de inschrijving stapsgewijs gaan vergroten. Gevolg, aantal openstaande projecten loopt langzamer op dan het geïnvesteerde bedrag.
Grote steden maken haast met weren van vastgoedbeleggers
Erik van Rein 30 mei fd
Door beleggers te verbieden huizen op te kopen, kunnen steden de komende vijf jaar fors ingrijpen op de krappe woningmarkt. Uiterlijk begin volgend jaar verwacht een aantal steden al te kunnen beginnen met deze opkoopbescherming.
Door beleggers te verbieden huizen op te kopen, kunnen steden de komende vijf jaar fors ingrijpen op de krappe woningmarkt. Uiterlijk begin volgend jaar verwacht een aantal steden al te kunnen beginnen met deze opkoopbescherming.
Dweilen met de kraan open!
Dit helpt natuurlijk niets tegen het probleem te weinig huizen voor te veel mensen. Dan gaan de pandjesbazen/huisjesmelkers een buurt/stad veder op aan de gang. Er staat op dit moment nergens een huis leeg. Het enige wat echt helpt is bouwen en nog eens bouwen. Een beetje leegstand + een hogere rente brengt pas de prijzen naar beneden en lucht in de huizenmarkt.
Het zou denk ik beter zijn dat die besturen van "de grote steden" eens in beweging kwamen en zich zouden gaan inzetten om massaal te gaan bouwen en/of meewerken leegstaande kantoor/winkel panden te transformeren naar woningen. Omdat de gemiddelde woningbezetting nog steeds afneemt (van 3.56 in 1960 naar 2.14 in 2020 en nog steeds dalend) zal er gewoon een versnelling moeten komen om naast het bestaande tekort ook de groei van het tekort het hoofd te bieden.
Dit helpt natuurlijk niets tegen het probleem te weinig huizen voor te veel mensen. Dan gaan de pandjesbazen/huisjesmelkers een buurt/stad veder op aan de gang. Er staat op dit moment nergens een huis leeg. Het enige wat echt helpt is bouwen en nog eens bouwen. Een beetje leegstand + een hogere rente brengt pas de prijzen naar beneden en lucht in de huizenmarkt.
Dit is volgens Follow the money niet het geval
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meneer de Geus heeft er als "huisjesmelker tegen wil en dank" alle belang bij dat er niet veel bijgebouwd wordt. Immers als er veel gebouwd wordt en er overaanbod komt wordt zijn belegging minder waard, gaan huurinkomsten omlaag en zal hij als ZZPer met een lager pensioen genoegen moeten nemen. Overigens er zijn heel veel partijen die gebaad zijn bij een lage bouw productie en niet gebaad zijn dat de lucht uit de huizenprijzen loopt. Ik noem banken, pensioenfondsen, eigenhuisbezitters die tot over de oren gefinancierd zijn, verhuurders en SIG beleggers , etc........ Een correctie in de huizenprijzen zal voor al deze partijen zeer vervelende gevolgen hebben. Overigens bouwers vinden het zo ook wel prima. Alle nieuwbouw wordt zonder risico voor de bouwers/ontwikkelaars, binnen een poep en en een scheet voordat er een spa in de grond is gegaan verkocht, met ook nog eens grote winst marges.
Mijn Conclusie er zijn te veel grote partijen die gebaad zijn bij krapte op de woningmarkt dus die zal voorlopig wel niet opgelost worden door veel (en goedkoop) bijbouwen. Dit nog los van al de andere problematiek als stikstof, natuur, te kort aan bouwvakkers, etc.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 31-05-2021 14:21:24 ]
Meneer de Geus heeft er als "huisjesmelker tegen wil en dank" alle belang bij dat er niet veel bijgebouwd wordt. Immers als er veel gebouwd wordt en er overaanbod komt wordt zijn belegging minder waard, gaan huurinkomsten omlaag en zal hij als ZZPer met een lager pensioen genoegen moeten nemen. Overigens er zijn heel veel partijen die gebaad zijn bij een lage bouw productie en niet gebaad zijn dat de lucht uit de huizenprijzen loopt. Ik noem banken, pensioenfondsen, eigenhuisbezitters die tot over de oren gefinancierd zijn, verhuurders en SIG beleggers , etc........ Een correctie in de huizenprijzen zal voor al deze partijen zeer vervelende gevolgen hebben. Overigens bouwers vinden het zo ook wel prima. Alle nieuwbouw wordt zonder risico voor de bouwers/ontwikkelaars, binnen een poep en en een scheet voordat er een spa in de grond is gegaan verkocht, met ook nog eens grote winst marges.
Mijn Conclusie er zijn te veel grote partijen die gebaad zijn bij krapte op de woningmarkt dus die zal voorlopig wel niet opgelost worden door veel (en goedkoop) bijbouwen.
Tel daarbij de woningcorporaties op die nu extra geld kunnen vragen van de overheid, gemeentes die grond duur kunnen verkopen, huurders van sociale huurwoningen die hun huis of blijven behouden ook al wonen ze met iemand anders en/of geheel of deels verhuren.
Daarbij lossen de SIG geldleners eerder het kwantitatieve probleem op doordat zij er het alle belang bij hebben dat hun panden optimaal verhuurd en dus bezet worden.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend. Waar moeten al die potentiele huurders nu een huis krijgen als er wordt ingegrepen in de particuliere verhuursector? Zat mensen die geen huis willen of kunnen kopen.
Op maandag 31 mei 2021 14:07 schreef NaRegenDeZon het volgende: Alle nieuwbouw wordt zonder risico voor de bouwers/ontwikkelaars, binnen een poep en en een scheet voordat er een spa in de grond is gegaan verkocht,
Ik kan me nog herinneren dat mijn ouders in januari 1986 een (nieuwbouw)huis kochten en dat we in maart (dus 2 maanden later) al gingen verhuizen, het huis was zo ongeveer klaar toen het verkocht werd. Nu zijn huizen soms al een jaar voor de start van de bouw verkocht terwijl dat toen wel iets anders was. Als projectontwikkelaar heb je natuurlijk liever dat alles al verkocht is voordat je gaat bouwen en heb je volgens mij belang bij het instandhouden van de schaarste.
Vervroegde aflossing van een schip bij CCF. Zou 7 jaar lopen, ongeveer halverwege afgelost.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een afgelost project bij KOM, advanced plastics Benelux
SPOILER
[ Bericht 18% gewijzigd door bubbels234 op 31-05-2021 16:11:21 ]
Lijkt me een gevalletje onvolledige info KOM, ongeacht het platform ga ik aan zoiets m'n vingers niet branden, zou ik eerder een weddenschap willen afsluiten over het verloop :
SPOILER
Als hypothecaire dekking wordt door de initiatiefnemer een woning in privé in Teteringen, een appartement in Breda en een winkelruimte in Terheijden beschikbaar gesteld. De woning in privé is in mei 2021 getaxeerd op een marktwaarde van ¤ 1.420.000, het appartement in Breda op een marktwaarde van ¤ 245.000 en de winkelruimte in Terheijden op een marktwaarde van ¤ 240.000. De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.905.000. De onderliggende waarde is derhalve ruimschoots dekkend. De loan-to-value bedraagt 78,7%.
Adres: Wildhage 11 Postcode: 4847 CS Plaatsnaam: Teteringen WOZ-waarde i Identificatie: 075800083851 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2020 1.429.000 euro 01-01-2019 1.336.000 euro 01-01-2018 1.228.000 euro 01-01-2017 995.000 euro 01-01-2016 995.000 euro 01-01-2015 965.000 euro 01-01-2014 999.000 euro
Adres: Wildhage 11 Postcode: 4847 CS Plaatsnaam: Teteringen WOZ-waarde i Identificatie: 075800083851 Peildatum WOZ-waarde 01-01-2020 1.429.000 euro 01-01-2019 1.336.000 euro 01-01-2018 1.228.000 euro 01-01-2017 995.000 euro 01-01-2016 995.000 euro 01-01-2015 965.000 euro 01-01-2014 999.000 euro
Tnx, meegenomen. Zuinige rente, vrij hoge LTV, maar wel een goed gevoel bij deze nieuwe partij.
Alleen op grond denk ik he. Geen opstal. 5400 m2 brengt vast wel 50k op. Snel dalend risico. Alleen gaat hij er ook op bouwen? Nog niet helemaal helder wat zijn plan is.
Alleen op grond denk ik he. Geen opstal. 5400 m2 brengt vast wel 50k op. Snel dalend risico. Alleen gaat hij er ook op bouwen? Nog niet helemaal helder wat zijn plan is.
Is inderdaad niet duidelijk, maar eerlijk gezegd moet hij dat helemaal zelf weten:) Misschien voor de paardjes van zijn kindjes. Lijkt me een pientere vent die heel goed weet wat hij doet. Denk dat hier weinig risico aan zit voor ons als investeerders?
Is inderdaad niet duidelijk, maar eerlijk gezegd moet hij dat helemaal zelf weten:) Misschien voor de paardjes van zijn kindjes. Lijkt me een pientere vent die heel goed weet wat hij doet. Denk dat hier weinig risico aan zit voor ons als investeerders?
dit zijn de lasten over de gehele 50k. Is niet zo heel veel te verdelen dus. Deze is m.i. alleen interessant bij een hoge investering. Genereert namelijk wel leuke cashflow voor volgende projecten maandelijks. Ik ga wel een linkje proberen.
dit zijn de lasten over de gehele 50k. Is niet zo heel veel te verdelen dus. Deze is m.i. alleen interessant bij een hoge investering. Genereert namelijk wel leuke cashflow voor volgende projecten maandelijks. Ik ga wel een linkje proberen.
Vooralsnog is het gewoon grasland. Gemiddeld doet grasland ongeveer 65k de hectare. Dat in ogenschouw nemende is 52.500 euro voor 5400 m2 een hele hoop geld.
Aan de andere kant loopt het risico snel terug. Voor mijn basis bedrag wil ik hem wel meenemen.
Reeds gestart met de compensatie vanuit de kinderopvangaffaire:
quote:
Ik werd in 2013/2014 geconfronteerd met een terugvordering van ontvangen kinderopvangtoeslag. Daardoor raakte ik in de schulden en dat leidde weer tot BKR-achterstandscoderingen. Maar nu is gebleken dat er onterecht terug gevorderd werd en ik heb inmiddels een compensatie ontvangen waarmee ik volledig zelfstandig een nieuwe business heb kunnen opzetten. De bkr coderingen worden met terugwerkende kracht verwijderd.
Loopt niet hard, 44% op dit moment. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Zo slecht is dit project toch niet? Met 1,5 mio is het wel een best bedrag natuurlijk , ook voor CRE.
Loopt niet hard, 44% op dit moment. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Zo slecht is dit project toch niet? Met 1,5 mio is het wel een best bedrag natuurlijk , ook voor CRE.
Project gaat pas om 16uur officieel open. Link is nog niet vrijgegeven voor de menigte
Project gaat pas om 16uur officieel open. Link is nog niet vrijgegeven voor de menigte
Heb voor het eerst bij deze club ingeschreven en een voor inschrijving gedaan. De eerdere veelal Duitse projecten met hoog vestzak broekzak gehalte zag ik totaal niet zitten. Dit project met deze NL partij lijkt me meer een normale transactie tussen partijen die niet met de portemonnee verstrengeld zijn. Hoe gaat dit proces nu precies verder na de voorinschrijving bij deze toko?
In het kader van spreiding over platforms, ga ik deze ook meenemen. Dank voor de link.
Vooralsnog is het gewoon grasland. Gemiddeld doet grasland ongeveer 65k de hectare. Dat in ogenschouw nemende is 52.500 euro voor 5400 m2 een hele hoop geld.
Aan de andere kant loopt het risico snel terug. Voor mijn basis bedrag wil ik hem wel meenemen.
Hier de link:
SPOILER
Soms ben ik echt teveel aan het speuren op het web...
Het is ook wel geruststellend dat er een logische samenhang lijkt te zijn tussen de gepresenteerde info en de overige gedachten en aannames En we hebben er meteen een gezicht bij.
Het is ook wel geruststellend dat er een logische samenhang lijkt te zijn tussen de gepresenteerde info en de overige gedachten en aannames En we hebben er meteen een gezicht bij.
Beleggersverbod: Markt krimpt met minimaal 7.500 stuks Nog dit jaar verwachten Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Haarlem lokaal invulling te geven aan de verruimde mogelijkheden voor opkoopbescherming, zo blijkt uit een rondgang van het Financieele Dagblad onder gemeenten. In de schets voor het landelijke 'beleggersverbod' is de vermoedelijke impact op de markt redelijk nauwkeurig in beeld gebracht.
NIEUWS WONINGENBUY-TO-LETWONINGENWET- EN REGELGEVINGOPKOOPBESCHERMINGBELEGGERS PARTICULIER Eerste publicatie 31 mei 2021Laatst gewijzigd 31 mei 2021
SPOILER
Op dinsdag 1 juni 2021 16:14 schreef peterc het volgende: De Nederlandsche Bank, die eerder wees op de disbalans bij de fiscale behandeling van kopers en huurders, leidt de opkoopbescherming alleen maar tot een nog kleiner huursegment een daarmee oplopend huurniveau.
Hieruit blijkt maar weer dat niemand het echt weet en alles bestaat uit communicerende vaten. Ik kan me inderdaad voorstellen dat huren hiervan omhoog gaan, maar concurrentie onder kopers zal absoluut dalen.
En als de huren te ver omhoog gaan, dan neemt de concurrentie onder kopers weer toe omdat nu nog meer mensen willen kopen.
Om de huren stabiel betaalbaar te houden zou je dan weer het puntensysteem moeten uitbreiden, waardoor de overheid bepaalt wat je aan huur mag vragen in alle prijsklassen. Maar hierdoor wordt huren acuut zo onrendabel dat alle buy-to-letters in de shit komen en hun vastgoed gaan dumpen, waardoor er weer te weinig huuraanbod is, maar koopprijzen dalen.
Maar als de koopprijzen dalen is nieuwe woningen bouwen weer onrendabel. And thus, the cycle continues....
De inschrijvers die de eerste 100% hebben gefund krijgen vanzelf een mail om de investering af te ronden. Deze is dan gelijk rentedragend. Wil je toch niet investeren is dat ook mogelijk. Er is geen verplichting om de investering af te ronden. Als er hierna nog ruimte is krijgen de inschrijvers tussen 100 en 125% krijgen dan de kans om de investering af te ronden. Dan is het wel wie eerst komt....
Ik vind het goed dat hier zo gespeurd wordt, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat er een financieringsvoorstel voor een stuk weiland aangeboden wordt waar letterlijk niets staat over het beoogd gebruik van de grond. Als het klopt wat uitgezocht is zou je zelf kunnen zeggen dat het verband met het bedrijf enigszins misleidend is. Ik doe hier in ieder geval niet aan mee, vooral omdat ik vind dat Collin zich er veel te gemakkelijk vanaf maakt. Al is het een direct lening dan kun je tenminste het gebruik van de grond toelichten.
Ik vind het goed dat hier zo gespeurd wordt, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat er een financieringsvoorstel voor een stuk weiland aangeboden wordt waar letterlijk niets staat over het beoogd gebruik van de grond. Als het klopt wat uitgezocht is zou je zelf kunnen zeggen dat het verband met het bedrijf enigszins misleidend is. Ik doe hier in ieder geval niet aan mee, vooral omdat ik vind dat Collin zich er veel te gemakkelijk vanaf maakt. Al is het een direct lening dan kun je tenminste het gebruik van de grond toelichten.
Dat is een interessante vraag, zelf denk ik dat leningnemer dat niet hoeft toe te lichten als hij dat niet wil, omwille van privacy of om andere redenen. Zolang het maar niets illegaals is, bijv. maïs verbouwen met wat andere plantjes er tussen Wij (ik...) proberen vooral het rendement af te wegen tegen het risico van wanbetaling en dat lijkt hier wel dik op orde. Misschien gaat het toch om zonnepanelen en dan is de investering sowieso zakelijk gezien zijn beroep, gaat het er om paarden te laten lopen dan zou hij misschien in een discussie met de Inspecteur kunnen belanden maar dat is niet ons probleem lijkt me en sowieso staat de aanvraag op de BV de privé aansprakelijkheid niet in de weg want hij tekent privé mee.
Op dinsdag 1 juni 2021 16:20 schreef samlood het volgende: Weet een van de fokkers of collin net als gve ook met effectieve rente werkt??
Gewoon de nominale rente, kijk maar hoe ze de eerste annuïteit berekenen , de rentecomonent is niet lager, wat je zou verwachten als het om effectieve rente zou gaan.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 01-06-2021 20:30:28 ]
The Rea* Gre*k Rotterdam (project 366) is verkocht. Met de opbrengst uit deze verkoop wordt nu uw investering in dit project vervroegd afgelost. Vandaag zal het openstaandsaldo, de in rekening gebrachte bemiddelingsfee á 1% en 1% extra dividend aan u uitgekeerd worden.
Dat is een interessante vraag, zelf denk ik dat leningnemer dat niet hoeft toe te lichten als hij dat niet wil, omwille van privacy of om andere redenen. Zolang het maar niets illegaals is, bijv. maïs verbouwen met wat andere plantjes er tussen Wij (ik...) proberen vooral het rendement af te wegen tegen het risico van wanbetaling en dat lijkt hier wel dik op orde. Misschien gaat het toch om zonnepanelen en dan is de investering sowieso zakelijk gezien zijn beroep, gaat het er om paarden te laten lopen dan zou hij misschien in een discussie met de Inspecteur kunnen belanden maar dat is niet ons probleem lijkt me en sowieso staat de aanvraag op de BV de privé aansprakelijkheid niet in de weg want hij tekent privé mee.
Daar kijken we dan verschillend naar. Ik wil graag weten wat er gedaan wordt met iets wat ik help te financieren. Bovendien kan het gebruik een (positieve) invloed hebben op de waardering van het kavel als er een met het gebruik verbonden cashflow ontstaat.
Daar kijken we dan verschillend naar. Ik wil graag weten wat er gedaan wordt met iets wat ik help te financieren. Bovendien kan het gebruik een (positieve) invloed hebben op de waardering van het kavel als er een met het gebruik verbonden cashflow ontstaat.
De schamele 6% en de collin direct kosten maken het mij een onaantrekkelijk risico.
Op dinsdag 1 juni 2021 15:50 schreef djtiesto8 het volgende: Om de paarden naar zijn nieuwe stuk grond te kunnen brengen heeft hij een maand terug maar meteen zijn BE-rijbewijs behaald: https://www.facebook.com/(...)603555101617/?type=3
Soms ben ik echt teveel aan het speuren op het web...
Dat is wel een belangrijke kracht van dit forum denk ik en houdt het ook rendabel voor iedereen, als je kan meeliften op het "sleuth werk" van anderen en daardoor betere beslissingen maakt. Vooral als je voor bv 300 meedoet aan een project is het eigenlijk al onrendabel om daar persoonlijk een uur aan research in te stoppen. Tot nu zie ik dat dan ook meer als hobby, omdat het gewoon leuk is om te doen!
Op dinsdag 1 juni 2021 20:35 schreef obligataire het volgende: The Rea* Gre*k Rotterdam (project 366) is verkocht. Met de opbrengst uit deze verkoop wordt nu uw investering in dit project vervroegd afgelost. Vandaag zal het openstaandsaldo, de in rekening gebrachte bemiddelingsfee á 1% en 1% extra dividend aan u uitgekeerd worden.
Op dinsdag 1 juni 2021 22:20 schreef zeeland6 het volgende: Collin project Ph* Kitch*n heeft blijkbaar een nieuw betalingschema versie 3. Ook weer geen update, zal wel volgen.
Bijzonder is dat deze een negatieve slottermijn heeft.....
Ik verwacht eigenlijk pas in september weer een nieuwe update. De vorige update van begin februari gaf aan dat ondernemer maandelijks ¤500 ging betalen en dat Collin daarmee akkoord was tot 30 september, daarna zou men verder kijken. Met dat maandelijkse bedrag zijn nu de achterstallige rentetemijnen betaald en is er voor het eerst weer iets aan aflossing betaald. Ook de komende 4 maanden zal er maandelijks een bedrag aan aflossing worden betaald, niet het aflossingsbedrag van het oorsponkelijke betaalschema, maar een bedrag wat valt binnen het bedrag van ¤500 wat ondernemer maandelijks betaalt.
Overigens klopt niet alleen de laatste termijn niet, ook de toekomstige rentebedragen kloppen niet. Zal vast wel een keer gecorrigeerd worden. Voor nu ben ik in ieder geval blij dat er weer iets afgelost wordt.
Even kijken wat de borgstellingen en de terugkoopverklaring van waarde hebben.
quote:
Het financieringsbedrag beoordelen wij tezamen met de aanvullende borgstelling en een terugkoopgarantie van de franchisegever als bedrijfseconomisch verantwoord. Het concept heeft ook tijdens de lockdown periode weinig hinder ondervonden van teruglopende omzetten door het specifieke segment waarin zij actief is.
IVBN zette vandaag namens veertien institutionele beleggers in woningen een ongebruikelijke en opzienbarende stap. De vereniging plaatste een paginagrote advertentie in het Financieele Dagblad waarin het de politieke partijen, die betrokken zijn de bij de formatie van een nieuw kabinet, oproept te stoppen met de verdere regulering van de vrije huursector. Als onder meer aan die voorwaarde wordt voldaan, kunnen de beleggers op hun beurt zorgen voor meer, duurzame huurwoningen.
SPOILER
Makkelijk én snel investeren met iDeal iDeal is niet meer weg te denken uit het Nederlandse betaalmiddel landschap. Het heeft betalen voor producten en diensten online een stuk sneller en makkelijker gemaakt. We vinden het dan ook prettig dat we deze betaaloptie aan u kunnen aanbieden.
dinsdag op de website geldvoorelkaar:
quote:
• 01-06-2021 iDeal link werkt op dit moment niet, wordt nader onderzocht • 01-06-2021 iDeal link werkt op dit moment niet. Probleem lijkt bij onze bank (ING) te liggen. Informatie volgt. • 01-06-2021 IDeal link werkt nog niet. Betaling kan handmatig worden voldaan met de gegevens uit de email.
[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 02-06-2021 09:07:20 ]
Op dinsdag 1 juni 2021 23:28 schreef Jaco078 het volgende: de in rekening gebrachte bemiddelingsfee á 1% en 1% extra dividend aan u uitgekeerd worden
Opnieuw een wel erg creatieve manier van communiceren, bij vervroegde aflossing heb je conform contract gewoon recht op een eenmalige vergoeding van 2% van de oorspronkelijke hoofdsom. Om nu te schrijven dat de investeerders de bemiddelingsfee van 1% terugkrijgen is wel erg creatief bedacht, is gewoon een sigaar uit eigen doos. Ik heb ze daar in het verleden ook al eens op gewezen maar werd wat nonchelant op gereageerd. Het klinkt natuurlijk veel leuker om te schrijven dat bemiddelingsfee wordt teruggegeven dan dat je 1% extra krijgt. Maar contractueel heb je recht op een extra vergoeding van 2%, samen met blijkbaar dus ook de bemiddelingsfee zou dat uikomen op 3% (maar dat is het dus niet)
Opnieuw een wel erg creatieve manier van communiceren, bij vervroegde aflossing heb je conform contract gewoon recht op een eenmalige vergoeding van 2% van de oorspronkelijke hoofdsom. Om nu te schrijven dat de investeerders de bemiddelingsfee van 1% terugkrijgen is wel erg creatief bedacht, is gewoon een sigaar uit eigen doos. Ik heb ze daar in het verleden ook al eens op gewezen maar werd wat nonchelant op gereageerd. Het klinkt natuurlijk veel leuker om te schrijven dat bemiddelingsfee wordt teruggegeven dan dat je 1% extra krijgt. Maar contractueel heb je recht op een extra vergoeding van 2%, samen met blijkbaar dus ook de bemiddelingsfee zou dat uikomen op 3% (maar dat is het dus niet)
Wellicht hebben ze later bedacht dat deze constructie handiger is omdat ze nu de omzetbelasting van de gecrediteerde fee kunnen terugvorderen?
Zo te zien kunnen die broers niet zonder elkaar, samen een bedrijf en ze wonen ook boven elkaar
Verder vraag ik me af waarom ze niet verder willen met de bank, wil de bank van ze af of moeten ze daar meer rente gaan betalen (en zo ja waarom?). En wat waren die enkele financiële tegenvallers waarover gesproken wordt bij de solvabiliteit?
Ben benieuwd of die taxatie enkel van 10a is of dat 10 er ook bij hoort.. Als het het complete pandje betreft, lijkt mij dat een redelijk courant object (bron: google maps)
Op woensdag 2 juni 2021 10:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Wellicht hebben ze later bedacht dat deze constructie handiger is omdat ze nu de omzetbelasting van de gecrediteerde fee kunnen terugvorderen?
Tsja, creatief boekhouden en horeca hebben wel de naam bij elkaar te horen Wat mij betreft maakt het in de basis niet uit hoe je het noemt, maar blijf het wel hetzelfde noemen en probeer niet een reclame/marketing route te kiezen met als doel sympatiek over te komen. Zet dan gewoon in de voorwaarden dat er recht 1% extra vergoeding is en dat de bemiddelingsfee wordt gecrediteerd, ook prima, benoem dan in de contracten gewoon wat het is en geef er geen eigen draai aan als iets anders ineens leuker klinkt.
Overigens, wordt er over die fee wel BTW berekend? Want die wordt niet gespecificeerd wat bij een zakelijke investeerder wat dan wel zou moeten gebeuren. Bijvoorbeeld ccf doet dit wel, ik heb het destijds toen ik begin bij diverse platformen (o.a. gve, sig, cre, fnc) nagevraagd en kreeg steeds te horen dat er geen btw in de fee's zat.
Ik begrijp de herfinanciering niet. Wordt men er bij de bank uitgegooid en wat was het hypotheekbedrag bij de bank ? Vast geen 380K bij 105%. Haast geen overwaarde op de prive woningen dat is ook vreemd in deze tijd waar de huizen prijzen over de laatste jaren fors gestegen zijn. Hier gaan bij mij de bellen af om niet mee te doen.
Op woensdag 2 juni 2021 10:36 schreef crowdiefunder het volgende: Verder vraag ik me af waarom ze niet verder willen met de bank, wil de bank van ze af of moeten ze daar meer rente gaan betalen (en zo ja waarom?).
Ik zie een een LTV van 105% en een negatieve solvabiliteit. Het gaat met 10+10a over ca 550 m2 bedrijfsruimte als ik het kadaster moet volgen, dus ik denk dat het echt alleen 10a betreft (253m2), en dan wordt het denk ik ineens wel een wat lastiger te verkopen pand. Mijn idee: bank wil niet verder. Ik kan me namelijk met de beste wil niet voorstellen dat die nu 380k hebben gefinancierd met een ltv van 105%. Ik laat de kansen hier graag aan anderen over.
Tsja, creatief boekhouden en horeca hebben wel de naam bij elkaar te horen Wat mij betreft maakt het in de basis niet uit hoe je het noemt, maar blijf het wel hetzelfde noemen en probeer niet een reclame/marketing route te kiezen met als doel sympatiek over te komen. Zet dan gewoon in de voorwaarden dat er recht 1% extra vergoeding is en dat de bemiddelingsfee wordt gecrediteerd, ook prima, benoem dan in de contracten gewoon wat het is en geef er geen eigen draai aan als iets anders ineens leuker klinkt.
Overigens, wordt er over die fee wel BTW berekend? Want die wordt niet gespecificeerd wat bij een zakelijke investeerder wat dan wel zou moeten gebeuren. Bijvoorbeeld ccf doet dit wel, ik heb het destijds toen ik begin bij diverse platformen (o.a. gve, sig, cre, fnc) nagevraagd en kreeg steeds te horen dat er geen btw in de fee's zat.
Ik weet niet of hcn btw berekent of niet, het was een gokje van mij als mogelijke verklaring. Ik vind zelf 2% vergoeding namelijk juist leuker/positiever klinken dan 1% en teruggave van de 1% bemiddelingsfee.
Op woensdag 2 juni 2021 11:46 schreef Gijsbertus het volgende: is er iemand op dit forum die investeert bij mogelijk.nl? Partij ziet er betrouwbaar uit en percentages ook. Ben benieuwd naar ervaringen en indruk.
Ik vraag dit namens een bekende die daar wil investeren. Voor mij is de inbreng wat te hoog.
Persoonlijk geen ervaring mee. Is een solide partij. Hypotheekakte komt ook op eigen naam, zij bemiddelen puur vraag en aanbod
Stel je zou 50K beschikbaar hebben. Zou je dan daar investeren of spreiden met lagere bedragen over meerdere platformen?
Spreiden als je daar zin in hebt. Ik heb het idee dat bij Mogelijk het leuk is als je 1 mio vrij te besteden hebt. Dan kun je meerdere hypotheken geven met gezonde LTV
Stel je zou 50K beschikbaar hebben. Zou je dan daar investeren of spreiden met lagere bedragen over meerdere platformen?
Op mogelijk.nl is niet zoveel aanbod voor 50k. Veelal gaat het om grotere bedragen. Met 50k moet je ook heel snel zijn om een pand te claimen. Wordt niet zo makkelijk
Op mogelijk.nl is niet zoveel aanbod voor 50k. Veelal gaat het om grotere bedragen. Met 50k moet je ook heel snel zijn om een pand te claimen. Wordt niet zo makkelijk
Het is idd veel een 1-op-1 hypotheek. Al zie ik daar ook wat andere vormen waarmee je met meerdere investeerders iets kunt realiseren. Opzich ziet het er zeker solide uit. Ook met een liquide reservering van meer dan 4ton.
Spreiden als je daar zin in hebt. Ik heb het idee dat bij Mogelijk het leuk is als je 1 mio vrij te besteden hebt. Dan kun je meerdere hypotheken geven met gezonde LTV
1 miljoen is voor mij een lange weg te gaan, haha. Bedankt voor je advies.