Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op vrijdag 28 mei 2021 15:13 schreef obligataire het volgende: Hmm, slijter de Heerlijckhei* is vervroegd afgelost. Berichtgeving is me blijkbaar ontgaan.
Nog eens gezocht maar kan niets vinden. Na 14 betaalde termijnen is dit wel heel snel de kerk uit...... Alhoewel het rendement was niet onaardig, omgerekend toch zo'n 9% rendement.
Het is zeker geen incidentele fout geweest. Ik kreeg een vergelijkbare reactie toen ik ze erop wees dat een tekst bij een project moet worden aangepast. Er stond bij een project dat het project risicoloos is....
In SIG heb ik geen vertrouwen, in schijf 1a wel.
Even inhakend op je laatste zin: qua zekerheden is schijf 1A idd wel ok. Maar ik investeer niet via een club waar ik geen vertrouwen (meer) in heb. Investeer jij nog wel door via SIG nadat je voor jezelf tot deze conclusie kwam
Even inhakend op je laatste zin: qua zekerheden is schijf 1A idd wel ok. Maar ik investeer niet via een club waar ik geen vertrouwen (meer) in heb. Investeer jij nog wel door via SIG nadat je voor jezelf tot deze conclusie kwam
Ik heb nog wel vertrouwen in de club. Ook al is er wat bot gecommuniceerd. Dat zit hem vooral in de zekerheden en in het lage aantal defaults. Zekerheden zijn wat mij betreft het beste wat je kan vinden in CF land.
Het is zeker geen incidentele fout geweest. Ik kreeg een vergelijkbare reactie toen ik ze erop wees dat een tekst bij een project moet worden aangepast. Er stond bij een project dat het project risicoloos is....
In SIG heb ik geen vertrouwen, in schijf 1a wel.
Zeker een reactie gehad van Luuck? Die kan wel een cursus communicatie met klanten gebruiken imho.
Hier hetzelfde nadat ik een opmerking plaatste over het creatieve gebruik van schijven bij ophoging/aanvulling (zoals kempenlaan 82-84)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Het alternatief voor mij is stoppen met crowdfunding. Alle platformen zijn niet geweldig.
Laten we het ook niet overdrijven. Iedereen schiet wel eens een keer uit zijn slof. Zeker in de afgelopen corona periode.
Zutphen ook meegepakt (bescheiden). OKE er is blijkbaar i h verleden onduidelijkheid ontstaan met de belastingdienst over de omzet, niet netjes, duidelijk, daar heeft men een deal / schikking/ boete met de belastingdienst voor getroffen, is dus afgehandeld en SIG is het duidelijk hoe er nu ¤ verdient en betaald wordt (zie de div posts op 25mei21 op dit forum). Voor mij deze case closed. Wij hebben waarschijnlijk bijna allemaal weleens goederen / diensten afgerekend zonder overlegging van een kassabon of nota. En menig ondernemer / ZZP er is dit ook weleens "overkomen" . En menig ondernemer / onderneming treft weleens schikkingen. Soms met de belastingdienst maar ook met het OM denk maar aan onze grootbanken. Je krijgt straf, zit op de blaren en lesje geleerd ga ik vanuit.
Zutphen ook meegepakt (bescheiden). OKE er is blijkbaar i h verleden onduidelijkheid ontstaan met de belastingdienst over de omzet, niet netjes, duidelijk, daar heeft men een deal / schikking/ boete met de belastingdienst voor getroffen, is dus afgehandeld en SIG is het duidelijk hoe er nu ¤ verdient en betaald wordt (zie de div posts op 25mei21 op dit forum). Voor mij deze case closed. Wij hebben waarschijnlijk bijna allemaal weleens goederen / diensten afgerekend zonder overlegging van een kassabon of nota. En menig ondernemer / ZZP er is dit ook weleens "overkomen" . En menig ondernemer / onderneming treft weleens schikkingen. Soms met de belastingdienst maar ook met het OM denk maar aan onze grootbanken. Je krijgt straf, zit op de blaren en lesje geleerd ga ik vanuit.
Zutphen ook voor mijn standaard bedrag meegenomen.
Net even gekeken, ik heb een project dat vorige maand pas bij de nabetaling binnenkwam. Deze maand zijn er echter 2 maanden betaald, nu loopt hij dus een maand voor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Geplande datum Verwachte datum Werkelijke datum 15-06-2021 30-06-2021 27-05-2021
Zal mij benieuwen wat er volgende maand gaat gebeuren.
Net even gekeken, ik heb een project dat vorige maand pas bij de nabetaling binnenkwam. Deze maand zijn er echter 2 maanden betaald, nu loopt hij dus een maand voor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Geplande datum Verwachte datum Werkelijke datum 15-06-2021 30-06-2021 27-05-2021
Zal mij benieuwen wat er volgende maand gaat gebeuren.
Mag hopen dat er nog n nabetaling komt.. mis er 3 van de 7 die nog lopen.
Mag hopen dat er nog n nabetaling komt.. mis er 3 van de 7 die nog lopen.
Ging mij specifiek om dit ene project dat nu dus een maand voorloopt. (nabetaling komt volgens mij wel elke maand voor het is alleen maar net de vraag welke projecten er weer in zitten)
Echter het idee was om ook verhuurder spreiding toe te passen echter volgens mij zijn er veel al dezelfde actief.
Mijn doelstelling is om elke maand tenniste 1 project tegen hetzelfde bedrag mee te nemen.
Ik pak eigenlijk enkel 1a mee en soms 1b.
Heeft iemand enig idee of mijn doel haalbaar is of dat ik beter toch meerdere van een verhuurder kan mee pakken.
Als je voornemens bent om slechts 1 of 2 per maand mee te nemen dan is er keus genoeg lijkt me.
In zijn algemeenheid heb ik weinig bezwaren tegen grotere verhuurders. Vaak zijn dit (semi)professionele verhuurders die weten wat ze doen, de regels goed kennen, een neusje hebben voor goede kansen en last but not least een goede spreiding hebben in hun huurdersbestand waardoor ze naar mening mening niet zo gauw in de problemen zullen komen. Ik zie niet goed in waarom een neergang van de vastgoedmarkt hen zwaarder zou treffen dan iemand die bescheidener investeert.
Daarentegen zal iemand met 1 appartementje in de verhuur ook niet gauw in de problemen komen als hij de lasten vanuit zijn overige inkomen kan opbrengen, bij leegstand.
Misschien zijn de verhuurders met 3 tot 5 (oid) objecten wel de meest risicovolle?
Echter het idee was om ook verhuurder spreiding toe te passen echter volgens mij zijn er veel al dezelfde actief.
Mijn doelstelling is om elke maand tenniste 1 project tegen hetzelfde bedrag mee te nemen.
Ik pak eigenlijk enkel 1a mee en soms 1b.
Heeft iemand enig idee of mijn doel haalbaar is of dat ik beter toch meerdere van een verhuurder kan mee pakken.
Ik sluit mij aan bij obligataire. Spreiding van ondernemers is prima, maar 2 projecten van ondernemer is ook weer niet zo erg. Let verder op dat er best een aanzienlijk verschil in risico is tussen schijf 1A en 1B. Terwijl het renteverschil maar klein is.
1B wordt pas uitbetaald als alle gelden van schijf 1A PLUS de gemaakte kosten zijn vergoed. Ook bij 1B loop je bij een probleem dus al risico dat niet al het geld terug komt. Dit is tot nu toe puur theoretisch omdat er nog geen problemen zijn geweest.
Ik sluit mij aan bij obligataire. Spreiding van ondernemers is prima, maar 2 projecten van ondernemer is ook weer niet zo erg. Let verder op dat er best een aanzienlijk verschil in risico is tussen schijf 1A en 1B. Terwijl het renteverschil maar klein is.
1B wordt pas uitbetaald als alle gelden van schijf 1A PLUS de gemaakte kosten zijn vergoed. Ook bij 1B loop je bij een probleem dus al risico dat niet al het geld terug komt. Dit is tot nu toe puur theoretisch omdat er nog geen problemen zijn geweest.
Dank voor jullie reacties. Dat het verschil tussen 1A en 1B zo groot was had ik niet in de gaten, maar wel logisch als je het zo verteld. Dan maar meer bij 1A houden.
Het is ook meer een gevoelskwestie en vroeg me ook af of het technisch mogelijk was, geen idee hoeveel verhuurders er ongeveer actief zijn daar namelijk.
Daarbij komt ook dat ik ze inderdaad niet onderschat én ze goed weten wat ze doen. Al heb ik het idee dat sommige bijvoorbeeld een glazenbol hebben, met kreten in hun pitch de LTV blijft maar dalen door de alsmaar hogere woningprijzen welke nog welke nog jaren doorgaan.. etc etc.
Bij SIG weten ze ook wel dat de puntentelling niet klopt maar dat kunnen ze nooit toegeven want dan zouden ze aansprakelijk gesteld kunnen worden bij problemen wegens het niet correct informeren van investeerders. Nu kunnen ze zich verschuilen achter het zinnetje "* Bovenstaande informatie is door project eigenaar zelf aangeleverd" (die ze trouwens bij het nu te vroeg openstaande project vergeten zijn toe te voegen).
De huisjesmelker weet dat het niet klopt, SIG weet dat het niet klopt en SIG verwacht dat de meeste investeerders dat ook begrijpen en dat met de risico/rente afweging bij het investeren meenemen. Ik denk dat ze daarom kribbig reageren als je ze herhaaldelijk op iets wijst dat alle partijen stilzwijgend begrijpen.
Zou bij problemen met het ene project, andere projecten van dezelfde leningnemer niet ook in het gedrang kunnen komen? Als de aflossing+rente van één project niet meer opgebracht kan worden zal dat voor alle projecten tegelijkertijd gelden lijkt mij. Eigenlijk zou bij de SIG financiële analyse niet die van het project zelf moeten staan maar van de hele portefeuille van de leningnemer, het komt toch allemaal in hetzelfde potje terecht. De projecten lijken losstaand maar zijn het niet (behalve de hypotheek dan). Bij herfinancieringsproblemen verwacht ik helemaal een domino-effect. Volgens mij kun je net zo goed fors in één project investeren waar je veel vertrouwen in hebt qua uitwinwaarde dan het te spreiden over vele projecten van dezelfde leningnemer. Het scheelt in elk geval flink in administratie. In elk geval neem ik maximaal twee projecten van dezelfde leningnemer mee. Dat doe ik ook bij andere platformen zoals GVE vliegtuigslopers en Lendahand.
Misschien zijn de verhuurders met 3 tot 5 (oid) objecten wel de meest risicovolle?
Waarom zie je vooral hier het risico? Bij 1 pand ben je met leegstand meteen 100% van je inkomsten kwijt. Bij meerdere panden is het leegstand risico wat meer gespreid. Welk risico zie jij hier verder nog?
Waarom zie je vooral hier het risico? Bij 1 pand ben je met leegstand meteen 100% van je inkomsten kwijt. Bij meerdere panden is het leegstand risico wat meer gespreid. Welk risico zie jij hier verder nog?
Bij 1 pand, kan men de vaste lasten van het pand vaak nog wel opbrengen uit het salaris (of van beide partners). Dat geeft rust om een nieuwe huurder te zoeken.
Als men enkele panden heeft dan is het % leegstandsrisico op zich niet groter, maar áls het gebeurt dan kan het verstrekkende gevolgen hebben. Zuinig leven redt je dan niet meer.
Bij een groot aantal panden kun je bijna altijd wel op die andere panden terugvallen omdat de kans erg klein is dat die grotendeels/allemaal leeg komen te staan. Wet van de grote getallen etc.
Natuurlijk hangt het ook af van andere factoren zoals een veilige liquiditeitsreserve bijvoorbeeld.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 29-05-2021 14:48:15 ]