abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199542355
quote:
Waarom het conflict tussen Isral en de Palestijnen (weer) escaleert

De dagenlange onrust in Jeruzalem en de Gazastrook bereikte maandagavond een kookpunt, toen Isral en de Palestijnse Hamasbeweging elkaar met raketten beschoten. Wat is er aan de hand in het gebied? En waarom is het juist nu weer onrustig?

De oorzaken voor het escalerende geweld zijn een lastig te ontwarren kluwen. In de kern komt het erop neer dat de huidige protesten worden aangejaagd door Palestijnse jongeren. Zij hebben weinig op met de gevestigde orde in de Palestijnse gebieden, waardoor de Palestijnse autoriteiten weinig grip op hen hebben.

De crisis van de afgelopen week begon met gewelddadige protesten in Jeruzalem. Die worden genspireerd door een slepende juridische strijd over de woninguitzettingen van zestig Palestijnse gezinnen in de oostelijke wijk Sheikh Jarrah. Joodse kolonisten claimen de grond waarop hun woningen staan. De kwestie ligt nu bij het Isralisch Hooggerechtshof, maar dat buigt zich er voorlopig niet over, vanwege het geweld.

Jeruzalem is formeel gescheiden in een westelijk Isralisch deel en een oostelijk Palestijns deel. In de praktijk is het oostelijke deel een lappendeken van Palestijnse gebiedjes en Joodse nederzettingen. Op de Tempelberg in de Oude Stad liggen joodse en islamitische heiligdommen, waar spanningen met grote regelmaat tot uitbarsting komen.

De protesten worden voornamelijk gecordineerd via sociale media en de beweging heeft geen duidelijke leiders. Dat maakt het verminderen van de spanningen lastig: de Isralische regering kan de Palestijnse Autoriteit (PA) wel bellen om te praten, maar als Palestijnse jongeren die negeren heeft dat weinig zin.

Tegelijkertijd probeert de terroristische groepering Hamas, die de scepter zwaait in de Gazastrook, de spanningen juist op te zwepen. Raketaanvallen op Isralisch grondgebied vanuit Gaza worden beantwoord met Isralische bombardementen.

Er wordt gevreesd voor een derde Intifada, een term voor brede volksopstanden tegen de Isralische bezetting in de Palestijnse gebieden. Hamas en Iran (waarover later meer) zien dat wel zitten, maar voor de andere belangrijke spelers in het conflict is zo'n opstand een minder aantrekkelijk vooruitzicht.

LEES VERDER BIJ BRON

https://www.nu.nl/buitenl(...)-weer-escaleert.html

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.

quote:
Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv in antwoord op Isralische luchtaanval

Palestijnen hebben raketten afgevuurd op de Isralische hoofdstad Tel Aviv en omgeving. Volgens de Palestijnse beweging Hamas ging het om zo'n 130 projectielen.

In Tel Aviv gingen de sirenes af en waren explosies te horen. Een Isralische zender meldde zeker een dode. Ook is er sprake van gewonden. In Holon, pal ten zuiden van de stad, werd een bus geraakt. Alle vluchten vanaf luchthaven Ben Gurion in Tel Aviv zijn opgeschort.

Volgens Hamas was de actie bedoeld als vergelding voor een luchtaanval kort daarvoor van Isral op de Palestijnse Gazastrook. Daarbij stortte een torenflat in waarin een kantoor van Hamas was gevestigd. De personen in het appartementencomplex waren voor de aanval gewaarschuwd.

Het geweld tussen Isral en de Palestijnen is sinds enkele dagen opgelaaid omdat de Isralirs tientallen Palestijnen uit hun woningen in bezet Oost-Jeruzalem willen zetten om daar Joodse kolonisten te vestigen. De Palestijnen bestookten Isral al met honderden raketten. Isral op zijn beurt neemt Hamas-doelwitten in de dichtbevolkte Gazastrook onder vuur.

De jongste escalatie kostte al enkele tientallen mensen het leven, vooral aan Palestijnse kant.
https://www.nu.nl/buitenl(...)che-luchtaanval.html
twitter

twitter
Intolerant voor intolerantie
pi_199542530
Weet iemand of de wapenstilstand een beetje wordt nageleefd?
  vrijdag 21 mei 2021 @ 17:15:42 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_199542768
net voor weekend, zodat mensen morgen en overmorgen h.h. kunnen scanderen.
h.h. niet te verwarren met hup holland
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_199542971
Israel zou het beste, die hele ondergrondse wasstraat van hamas helemaal, plat moeten bombarderen tot aan egypte toe.

Dat ze een paar duizend rakketten zijn gaan afvuren op burgers, is zo belachelijk, dat ik zelfs ben gaan twijfelen, over de aanleiding.
Iets in me zegt, ik ken het hele verhaal niet van die 4 gezinnen die eruit werden gezet, waarschijnlijk zaten ze er al illegaal en je de arabier voelde zich weer in een hoekje gezet, of zoiets, nogmaals.
Ik snap hier niks van, maar de israelies hebben waarschijnlijk gelijk.
pi_199543036
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:15 schreef slashdotter3 het volgende:
Ronde 2?

Israeli police have stormed Al-Aqsa Mosque compound and fired tear gas at Palestinians celebrating the ceasefire in Gaza.
https://www.reddit.com/r/(...)ormed_alaqsa_mosque/
Mijn God wat een verademing is de reddit comment section iit fok .Hoop echt dat er een dag zal komen wanneer we hier een genuanceerde discussie hebben over dit conflict , al betwijfel ik het :')

Terug ontopic. ik zie het als een bewuste provocatie van de Isralirs om vervolgens weer de slachtoffer te spelen wanneer de Palestijnen iets terug doen . Kunnen ze eindelijk aan de grondinvasie beginnen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_199543065
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:43 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Mijn God wat een verademing is de reddit comment section iit fok .Hoop echt dat er een dag zal komen wanneer we hier een genuanceerde discussie hebben over dit conflict , al betwijfel ik het :')

Terug ontopic. ik zie het als een bewuste provocatie van de Isralirs om vervolgens weer de slachtoffer te spelen wanneer de Palestijnen iets terug doen . Kunnen ze eindelijk aan de grondinvasie beginnen
Nee de arab speelt altijd de slachtoffer, wat ie niet is, de arabier draait altijd logica 180 graden om.

Naar de filisteinen.
pi_199543106
quote:

[..]

Zeggen ze daar iets vaker wat jij wil horen? ;)

Het is me daar vooral opgevallen hoe eenzijdig de reacties daar zijn. Zelfs de Roof Knocking bewijst volgens hen hoe waanzinnig cruel de Isralirs wel niet zijn. :'(

Ik heb nog nooit gehoord van een aanval waarbij het doelwit wordt gewaarschuwd om het pand te verlaten, om doden te voorkomen. Laat staan dat dat een toonbeeld van cruelty is. Eerder andersom...

quote:
Ik snap dat je dat zo ziet, maar hoe logisch klinkt jou dat zelf in de oren? Isral heeft toch helemaal geen excuus nodig om een grondinvasie te beginnen?

Bovendien moeten we ons nu richten op wat er aan de hand is op de Tempelberg. Wat gebeurt daar nou eigenlijk?
pi_199543135
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:45 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Nee de arab speelt altijd de slachtoffer, wat ie niet is, de arabier draait altijd logica 180 graden om.

Naar de filisteinen.
Ik zou die Palestijnse doden toch echt wel slachtoffers noemen hoor... :{
Net als de Isralische doden.

Als dit conflict iets niet is, is het eenzijdig.
pi_199543159
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:52 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Ik zou die Palestijnse doden toch echt wel slachtoffers noemen hoor... :{
Net als de Isralische doden.

Als dit conflict iets niet is, is het eenzijdig.
wie opende het vuur, juist de filisteinen. Duizenden raketten die zonder afweer dus duizenden doden hadden kunnen maken, Dat is niet proportioneel, dat is joden haat.
pi_199543180
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:49 schreef Cuendillar het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord van een aanval waarbij het doelwit wordt gewaarschuwd om het pand te verlaten, om doden te voorkomen. Laat staan dat dat een toonbeeld van cruelty is. Eerder andersom...
Deden de Amerikanen ook in Fallujah, burgers vertrokken, vervolgens gingen de Amerikanen bruut tekeer, dus het ene sluit het andere niet uit. Er kwamen ook tientallen Amerikaanse soldaten om het leven. Ik heb dan ook juist het gevoel dat Isral krampachtig een grondinvasie wil voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Fallujah
pi_199543218
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:55 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Deden de Amerikanen ook in Fallujah, burgers vertrokken, vervolgens gingen de Amerikanen bruut tekeer, dus het ene sluit het andere niet uit. Er kwamen ook tientallen Amerikaanse soldaten om het leven. Ik heb dan ook juist het gevoel dat Isral krampachtig een grondinvasie wil voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Fallujah
een guerilla oorlog tegen een burger bevolking heeft nog nooit iemand gewonnen, beter bombardeer je ze taktisch en dan weer weg.
pi_199543234
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:54 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

wie opende het vuur, juist de filisteinen. Duizenden raketten die zonder afweer dus duizenden doden hadden kunnen maken, Dat is niet proportioneel, dat is joden haat.
Klopt helemaal, maar dat kan je moeilijk kinderen verwijten.
Palestijnse kinderen zijn wel degelijk slachtoffer van dit conflict. En volgens mij is een groot deel van de Palestijnen slachtoffer, van Hams welteverstaan. Het slechtste wat ze ooit is overkomen.
pi_199543289
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:54 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Dat is een reactie op het Isralische optreden tijdens de rellen bij de Tempelberg daarvoor. Wat een reactie was op langlopende spanningen rondom een rechtszaak over het eigenaarschap van een aantal woningen (momenteel bewoond door Palestijnen). Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. Wie denkt dat n zijde hoofdschuldig is, ziet een aantal dingen over het hoofd.

Het is n woelige rivier van gebeurtenissen waar begin noch eind aan zit.
pi_199543336
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 17:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

En volgens mij is een groot deel van de Palestijnen slachtoffer, van Hams welteverstaan. Het slechtste wat ze ooit is overkomen.
De zionistische staat is het slechtste wat ze ooit is overkomen lijkt mij.
pi_199543400
quote:

[..]

Het is me daar vooral opgevallen hoe eenzijdig de reacties daar zijn. Zelfs de Roof Knocking bewijst volgens hen hoe waanzinnig cruel de Isralirs wel niet zijn. :'(

[..]

Jazeker , heb hier het idee dat vele users onbetaald het PR zitten te doen van de Israelische overheid . Volgens vele users is het conflict begonnen toen Hamas paar honderd raketten heeft afgevuurd en tja , Israel heeft het recht om zichzelf te verdedigen dus ze moeten niet zeuren

Op reddit is het misschien de andere uitereste , Hamas is zeker niet heilig en heb zelf ook voldoende kritiek op hun beleid, maar het is echt zo vreselijk eenzijdig

quote:

[..]

Ik snap dat je dat zo ziet, maar hoe logisch klinkt jou dat zelf in de oren? Isral heeft toch helemaal geen excuus nodig om een grondinvasie te beginnen?

Bovendien moeten we ons nu richten op wat er aan de hand is op de Tempelberg. Wat gebeurt daar nou eigenlijk?
Ze hebben idd geen excuus nodig maar het is goed voor de beeldvorming als ze verhaal op zon manier kunnen verkopen dat ze geen andere optie hebben om iets terug te doen

Over de Tempelberg, als ik moet gokken zal het iets met terroristen/hamas te maken hebben :')
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 18:09:25 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199543409
quote:
Mijn God wat een verademing is de reddit comment section iit fok.
Nou, wat let je om lid te worden van die vereniging en je account hier door de shredder te halen?
pi_199543571
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 18:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou, wat let je om lid te worden van die vereniging en je account hier door de shredder te halen?
Wie moet er anders tegengas geven? Heb trouwens wel een reddit account alleen gebruik ik het echt zelden
pi_199543785
quote:

[..]

De toon is behoorlijk anti Isral inderdaad

Over dat waarschuwen, dat gebeurt alleen als hele gebouwen gesloopt worden. Bij andere raketbeschietingen is dat geenszins het geval.

Edit: wat je ook weinig tegenkomt is dat het ene land het andere land bestuurt. Israel bepaalt in grote lijnen wat er in Gaza en volledig wat er in de bezette gebieden gebeurt. Dat zie je nergens anders waar de souvereiniteit zogenaamd blijft bestaan

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2021 18:52:22 ]
pi_199546432
quote:
De volgende tweet slaat echt perfect aan bij die beelden van je O+

de wombai link ja

twitter
pi_199546709
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 18:01 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Dat is een reactie op het Isralische optreden tijdens de rellen bij de Tempelberg daarvoor. Wat een reactie was op langlopende spanningen rondom een rechtszaak over het eigenaarschap van een aantal woningen (momenteel bewoond door Palestijnen). Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. Wie denkt dat n zijde hoofdschuldig is, ziet een aantal dingen over het hoofd.

Het is n woelige rivier van gebeurtenissen waar begin noch eind aan zit.
Ik vind Isral wel hoofdschuldige om de simpele reden dat ze alles over hebben voor landje pik. Dat is de aanleiding voor deze hele herrie.
Het is begonnen bij het verdrijven van inwoners van een gebied uit hun huizen en die heb terugkeer te geven en hun rechten niet terug geven.
Het is niet moeilijker dan dat. Men die het moeilijker doen voorkomen gooien gewoon rook om het echte probleem te verdoezelen. Dit is een conflict om grond en om mensenrechten.
pi_199547172
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 21:30 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ik vind Isral wel hoofdschuldige om de simpele reden dat ze alles over hebben voor landje pik.
In de eerste zin ben ik het al niet met je eens. Je kunt om vele redenen Isral bekritiseren maar dat nou juist niet.

Landjepik rijmt niet met het feit dat ze Gaza terug hebben gegeven aan de Palestijnen in 1995. Als ze alles over hadden gehad voor landjepik was dat nooit gebeurd.

De kolonisatie op de Westelijke Jordaanoever is een ander verhaal, dat gedogen ze (en dat is weer wat anders).

Als je daar al de mist mee ingaat, denk je dan niet dat je je standpunten eens tegen het licht moet houden?
pi_199547256
Dus omdat Isral een stuk land teruggeeft. Is er geen spraken meer van landje pik?

Dat is een geruststelling voor de niet-Joodse inwoners van oost Jerusalem en de bezette gebieden. Wel verdreven maar geen landje pik.

Edit : dat had Rusland moeten doen op Krim, na het anexeren een klein stukje grond teruggegeven

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2021 22:04:01 ]
pi_199547601
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 21:56 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

In de eerste zin ben ik het al niet met je eens. Je kunt om vele redenen Isral bekritiseren maar dat nou juist niet.

Landjepik rijmt niet met het feit dat ze Gaza terug hebben gegeven aan de Palestijnen in 1995. Als ze alles over hadden gehad voor landjepik was dat nooit gebeurd.

De kolonisatie op de Westelijke Jordaanoever is een ander verhaal, dat gedogen ze (en dat is weer wat anders).

Als je daar al de mist mee ingaat, denk je dan niet dat je je standpunten eens tegen het licht moet houden?
Van begin af aan tot de dag van vandaag landje pik. Dat is het allemaal mee begonnen. En eigen staat met geweld oprichten tegen de wil van de lokale bevolking.

Gaza is onder druk ontruimd maar het is nog steeds bezet gebied. Laat die mensen in Gaza terug gaan naar hun dorpen. Hun boerderijen, laat de vluchtelingen terug gaan naar hun oude huizen en gronden. Ze willen helemaal niet in Gaza zitten.

Door import zionisten het land te coloniseren maak je het probleem alleen maar groter en moeilijk op te lossen. Dat is precies waar Isral op aanstuurt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Chadi op 21-05-2021 22:28:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')