abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206128501
Twijfel nog, heb vorige keer Volt gestemd daar sta ik nog achter qua standpunten maar door de interne struggles en publiek geruzie was ronduit zielig.
JA21 is zeker een kanshebber al zijn ze op sommige punten wel erg rechts georiënteerd.
blablablabla
pi_206128581
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, gelukkig stemde mijn partij (toen zou ik bij GPV hebben gehoord) in 1985 al voor die wet. Voor mijn geboorte dus al.
[..]
Nee, alleen wel als je het zonder FvD, PVV (en D66) wil doen. Een rechtse meerderheid hebben we nu natuurlijk al ruim.
Huh? Dus je bent voor de nieuwste aanpassingen in die wet ook? Terwijl CU mordicus tegen is?
pi_206128622
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Huh? Dus je bent voor de nieuwste aanpassingen in die wet ook? Terwijl CU mordicus tegen is?
CU is niet mordicus tegen, maar heeft wat bezwaren. Dat ligt echt veel genuanceerder. De bezwaren zijn ook met name juridisch, binnen de kerken waar de meeste CU leden vandaan komen is transgenderschap al decennialang gewoon geaccepteerd.

De juridische complicaties vind ik zelf wat lastig af te wegen. Maar dat transgenderschap moet kunnen was de voorloper van de CU dus al 40 jaar geleden (precies, de binnen de partij grote denker Douma schreef er over in 1982) voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206128670
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
CU is niet mordicus tegen, maar heeft wat bezwaren. Dat ligt echt veel genuanceerder. De bezwaren zijn ook met name juridisch, binnen de kerken waar de meeste CU leden vandaan komen is transgenderschap al decennialang gewoon geaccepteerd.

De juridische complicaties vind ik zelf wat lastig af te wegen. Maar dat transgenderschap moet kunnen was de voorloper van de CU dus al 40 jaar geleden (precies, de binnen de partij grote denker Douma schreef er over in 1982) voor.
Ik ken best wat CU-stemmers, kan je 1 ding vertellen: Die hebben een hekel aan D66 en zijn absoluut niet happy met de gendergolf die de afgelopen jaren over ons heen rolt. :D En dat ligt zeker niet alleen juridisch maar ook fundamenteel. God schiep de mens als man en vrouw.

Weet niet precies in welke unieke progriessief-christelijke flank van de CU jij zit.
pi_206128704
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik ken best wat CU-stemmers, kan je 1 ding vertellen: Die hebben een hekel aan D66 en zijn absoluut niet happy met de gendergolf die de afgelopen jaren over ons heen rolt. :D En dat ligt zeker niet alleen juridisch maar ook fundamenteel. God schiep de mens als man en vrouw.

Weet niet precies in welke unieke progriessief-christelijke flank van de CU jij zit.
Ja, en er zijn nog steeds mannen en vrouwen, het is alleen wel zo dat:

1. God helemaal niets gemaakt heeft.
2. De natuur wel eens de fout in gaat en mensen met het verkeerde, uiterlijke, geslacht geboren worden.

En als de CU een hekel heeft aan D66 dan vraag ik mij wel af waarom zo al 6 jaar samen regeren.
pi_206128707
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Een hekel aan D66 klopt, maar dan met name doordat ze zo makkelijk over leven en dood willen beslissen. Maar die afkeer van transgenders is echt meer SGP dan CU.

Hier zie je dat ook: https://www.christenunie.(...)er-de-transgenderwet

Zoals gezegd: de voorloper van CU stemde 40 jaar geleden al voor, we hadden zelfs in de als behoudend bekende GKV gewoon een transgender ouderling in mijn vorige gemeente. Nooit iemand een probleem van gemaakt.

Zo conservatief is de CU hoek helemaal niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206128810
JA21 vertolkt een normaal rechts geluid (iets dat je bij de VVD allang niet meer tegenkomt, afgezien van facties binnen de partij), maar de potentie om écht kiezers van de VVD weg te snoepen (want er zijn daar een héle, héle hoop totaal niet blij met Sophie en Rutte), is er alleen als er meer charisma komt, want dát heeft Eerdmans niet. Nicki is prima. Eigenlijk Van Haga er nog bij, maar die heeft ten onrechte een wat negatief stigma. Dan heb je in principe een fatsoenlijk liberaal geluid, als ze de knop over asielzoekers wat lager draaien.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_206128925
Die partij zit toch grotendeels vol met figuren die nog altijd bij FvD zaten toen allang bekend was wat voor figuren daar zoal rondlopen? Joost Eerdmans die inmiddels met z'n - wat is 't - achtste (?) partij bezig is.. Vrij dubieuze figuren in het EP namens JA21. Nee, ik denk niet snel dat ze bij de VVD wakker hoeven te liggen van JA21.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 14:05:54 #59
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206129141
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:52 schreef Raw85 het volgende:
Die partij zit toch grotendeels vol met figuren die nog altijd bij FvD zaten toen allang bekend was wat voor figuren daar zoal rondlopen? Joost Eerdmans die inmiddels met z'n - wat is 't - achtste (?) partij bezig is.. Vrij dubieuze figuren in het EP namens JA21. Nee, ik denk niet snel dat ze bij de VVD wakker hoeven te liggen van JA21.
Bedankt voor je onderbuik, daar doen we helemaal niets mee.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206129242
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Bedankt voor je onderbuik, daar doen we helemaal niets mee.
Inhoudelijk reageren is te moeilijk, zie ik?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 14:25:46 #61
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206129380
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:11 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Inhoudelijk reageren is te moeilijk, zie ik?
Als de post waar ik op reageer niets inhoudelijks te vermelden heeft, is het wel verdomd lastig ja.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206129457
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als de post waar ik op reageer niets inhoudelijks te vermelden heeft, is het wel verdomd lastig ja.
Hoezo? Ik zeg toch waarom ik denk dat JA21 niet direct een interessant alternatief is voor VVD'ers? Dat deed ik met de volgende onderbouwing:

-Eerdmans komt op mij over als een politieke windvaan. Heb het even opgezocht en JA21 is z'n zesde politieke partij, ipv z'n achtste. Nou die krijg je van dan me;
-De bekendste gezichten van de partij zijn allen lid geweest van FvD, ook toen er al genoeg bagger uit die partij voortkwam;
-In het EP loopt bijv zo'n Rob Roos altijd te dwepen met vrij extreme figuren als Meloni en Orbán. Ik denk dat dat voor veel VVD'ers toch wat te rechtse, populistische figuren zijn.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 14:33:48 #63
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206129482
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:31 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Hoezo? Ik zeg toch waarom ik denk dat JA21 niet direct een interessant alternatief is voor VVD'ers? Dat deed ik met de volgende onderbouwing:

-Eerdmans komt op mij over als een politieke windvaan. Heb het even opgezocht en JA21 is z'n zesde politieke partij, ipv z'n achtste. Nou die krijg je van dan me;
-De bekendste gezichten van de partij zijn allen lid geweest van FvD, ook toen er al genoeg bagger uit die partij voortkwam;
-In het EP loopt bijv zo'n Rob Roos altijd te dwepen met vrij extreme figuren als Meloni en Orbán. Ik denk dat dat voor veel VVD'ers toch wat te rechtse, populistische figuren zijn.
Heb je gemist dat FvD de grootste was in 2018, toen die partij toch al redelijk op koers was richting de afgrond? Niet iedereen pleegt net als jij karaktermoord, want stel je eens voor dat iemand nog even hoop had dat het wel goed ging komen met FvD. Ik vind het vooral heel kansloos en een gigantische drogreden om zo op de persoon te spelen. En die fancy labels als 'te rechts' en 'populistisch' mag je sowieso wel heel goed gaan onderbouwen voor je daar een serieus antwoord op verdiend hebt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206129538
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Heb je gemist dat FvD de grootste was in 2018, toen die partij toch al redelijk op koers was richting de afgrond? Niet iedereen pleegt net als jij karaktermoord, want stel je eens voor dat iemand nog even hoop had dat het wel goed ging komen met FvD. Ik vind het vooral heel kansloos en een gigantische drogreden om zo op de persoon te spelen. En die fancy labels als 'te rechts' en 'populistisch' mag je sowieso wel heel goed gaan onderbouwen voor je daar een serieus antwoord op verdiend hebt.
Dan 'verdien' ik jouw antwoord toch lekker niet, joh? Maakt mij het wat uit. Genoeg andere users zonder zo'n vervelend, pedant toontje waarmee ik hier fatsoenlijk kan discussiëren
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 14:45:10 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206129611
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:39 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dan 'verdien' ik jouw antwoord toch lekker niet, joh? Maakt mij het wat uit. Genoeg andere users zonder zo'n vervelend, pedant toontje waarmee ik hier fatsoenlijk kan discussiëren
Wat voor discussie wil je dan? Je noemt leden van een partij dubieus, populistisch en een politieke windvaan, hebt helemaal niets inhoudelijks te vermelden over die partij en denkt dat anderen dan wel inhoudelijk op je in gaan?

Dit is een politiek forum, hier verwachten we dat je je uitspraken onderbouwt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206130208
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:31 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Dit kun je natuurlijk vinden, maar JA21 is zeker een interessant alternatief voor VVD'ers. Ik zou er in elk geval zonder probleem op kunnen stemmen, hoewel ik betwijfel zij momenteel de juiste oplossing bieden voor de huidige problemen in Nederland. Dat vraagt eerder een sociaaldemocratisch geluid namelijk.

Maar JA21 biedt een uitstekend rechts en conservatief geluid, waarbij vooral de VVD op dit laatste vlak de afgelopen jaren te veel water bij de wijn doet voor het gevoel van sommige leden. Klassiek Liberaal is voorbeeld van een thematisch netwerk binnen de VVD waar zeker genoeg leden gecharmeerd zullen zijn van JA21.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206130335
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit kun je natuurlijk vinden, maar JA21 is zeker een interessant alternatief voor VVD'ers. Ik zou er in elk geval zonder probleem op kunnen stemmen, hoewel ik betwijfel zij momenteel de juiste oplossing bieden voor de huidige problemen in Nederland. Dat vraagt eerder een sociaaldemocratisch geluid namelijk.

Maar JA21 biedt een uitstekend rechts en conservatief geluid, waarbij vooral de VVD op dit laatste vlak de afgelopen jaren te veel water bij de wijn doet voor het gevoel van sommige leden. Klassiek Liberaal is voorbeeld van een thematisch netwerk binnen de VVD waar zeker genoeg leden gecharmeerd zullen zijn van JA21.
Wat betreft je laatste zin heb je zeker gelijk. Ben zelf lid van de VVD en ken de Klassiek Liberalen idd als een groep die de partij verder naar rechts willen trekken. Volgens mij is de groep echter vooral vrij luid en niet per se heel groot binnen de VVD. Aangezien ik de VVD de komende jaren eerder verder naar het midden zie schuiven dan naar rechts denk ik dat die groep ‘Klassiek Liberalen’ idd wel naar JA21 zou kunnen gaan. Zelf overweeg ik niet snel een stem op JA21.
pi_206130681
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:35 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Wat betreft je laatste zin heb je zeker gelijk. Ben zelf lid van de VVD en ken de Klassiek Liberalen idd als een groep die de partij verder naar rechts willen trekken. Volgens mij is de groep echter vooral vrij luid en niet per se heel groot binnen de VVD. Aangezien ik de VVD de komende jaren eerder verder naar het midden zie schuiven dan naar rechts denk ik dat die groep ‘Klassiek Liberalen’ idd wel naar JA21 zou kunnen gaan. Zelf overweeg ik niet snel een stem op JA21.
Klassiek Liberaal wil de VVD niet naar rechts trekken, maar enigszins tegenwicht bieden aan de ruk die je juist ziet naar het centrum en ook de progressieve kant. Het is niet de bedoeling dat op den duur de VVD en D66 te veel twee handen op één buik worden, de VVD moet juist een conservatief liberaal tegengeluid zijn op het progressieve geluid van D66. Maar tegenwoordig zie je ook VVD al met regenboog en transvlaggetjes wapperen of er wordt gezegd dat Nederland 'institutioneel racistisch' is. Dat soort dingen passen niet bij de VVD.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206130716
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ik sta er exact zo in ja. Qua cultuurbeleid vind ik JA21 prima maar economisch weet ik niet of ze de juiste oplossing bieden.
pi_206130743
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:07 schreef HowardRoark het volgende:
dat soort dingen passen niet bij de VVD.
Dat soort dingen vind jij niet passen bij de VVD*
pi_206130839
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is niet de bedoeling dat op den duur de VVD en D66 te veel twee handen op één buik worden, de VVD moet juist een conservatief liberaal tegengeluid zijn op het progressieve geluid van D66. Maar tegenwoordig zie je ook VVD al met regenboog en transvlaggetjes wapperen of er wordt gezegd dat Nederland 'institutioneel racistisch' is. Dat soort dingen passen niet bij de VVD.
Ook hiermee volledig eens. De VVD moet geen partij worden die net als D66 en alles links daarvan alleen nog maar zwakke mensen kweekt.

Uiteindelijk krijg je daar een doodongelukkige samenleving van.
pi_206130857
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En als de CU een hekel heeft aan D66 dan vraag ik mij wel af waarom zo al 6 jaar samen regeren.
Puur omdat het alternatief (andere seculiere linkse partijen als GL laten regeren) voor CU nog veel ongunstiger is.
  woensdag 28 september 2022 @ 19:03:44 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206132510
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Puur omdat het alternatief (andere seculiere linkse partijen als GL laten regeren) voor CU nog veel ongunstiger is.
GL staat ideologisch veel dichter bij de CU en beide herbergen een Tolstoyaanse onderstroom in zich.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_206133756
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
GL staat ideologisch veel dichter bij de CU en beide herbergen een Tolstoyaanse onderstroom in zich.
Dat klopt. Maar CU wil dus niet dat GL hun progressieve gang kunnen gaan op thema's als abortus en euthanasie.
pi_206133866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar CU wil dus niet dat GL hun progressieve gang kunnen gaan op thema's als abortus en euthanasie.
CU had vooral bij Rutte IV geen keus, ze hebben hard genoeg tegengesparteld. Maar geen regering was geen optie en de toenmalige demissionaire status leverde ook voor CU al allerlei problemen op met steeds meer moties die werden aangenomen zonder dat de coalitie het er over eens was, ministers die dus gevraagd werden beleid uit te voeren waar ze niet achter konden staan. Ook bij Rutte III waren andere mogelijkheden uitgeput, maar daar was CU een stuk enthousiaster om mee te doen.

Maar goed, dit heeft weinig te maken met JA21. JA21 zie ik in de nabije toekomst wel belangrijk worden als steun in de eerste kamer, maar gezien het feit dat PvdA en GL eigenlijk ook altijd belangrijk blijven en D66 essentieel lijkt, zie ik JA21 niet snel regeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')