SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.![]()
Maar volgens Mark Bonten kan het effect op de r goed 0,3 zijn geweest. Dan stel ik onmiddellijke herinvoering voorquote:Op donderdag 13 mei 2021 23:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja maar hij heeft het niet gemodelleerd met de RIVM-modellen. Daar gaat het mis. De RIVM vermenigvuldigingsdobbelsteencomponent heeft hij niet mee kunnen nemen in de modellen, waardoor de effectiviteit niet gemeten kan worden.
Het is me te laat, ik moest dit vier keer lezen.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Jawel, want de vaccins die ervoor terugkomen worden dan niet meer ingezet omdat AZ niet voor mensen onder de 60 gebruikt wordt. Om aan dezelfde behoefte te voldoen zijn er dan ~2,2 miljoen meer Pfizer/Moderna nodig.
Zo beroerd had ik het toch niet verwoord?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:40 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Het is me te laat, ik moest dit vier keer lezen.
0,3 op de R? Dan kunnen we een hele lijst maatregelen stoppen en een avondklok vanaf 10u doen en hoppa.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar volgens Mark Bonten kan het effect op de r goed 0,3 zijn geweest. Dan stel ik onmiddellijke herinvoering voor
Stel grapjassen daar bij het OMT.
Maar dat gaat over de hele groep, toch? Het grootste deel daarvan heeft de eerste dosis AZ al gekregen, dus die kunnen buiten beschouwing worden gelaten.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Jawel, want de vaccins die ervoor terugkomen worden dan niet meer ingezet omdat AZ niet voor mensen onder de 60 gebruikt wordt. Om aan dezelfde behoefte te voldoen zijn er dan ~2,2 miljoen meer Pfizer/Moderna nodig.
Gelukkig wist het OMT team van FOK! het al veel eerder dan hun.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:42 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ijfelachtig-a4043529
Verplicht leesvoer. Over het effect van de avondklok.
Kort samengevat: het heeft geen kut gedaan.
Ik ben diep geschokt.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:42 schreef trein2000 het volgende:
Verplicht leesvoer. Over het effect van de avondklok.
Kort samengevat: het heeft geen kut gedaan.
Ik weet het. Daarom stelde ik ook herinvoering voor…quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
0,3 op de R? Dan kunnen we een hele lijst maatregelen stoppen en een avondklok vanaf 10u doen en hoppa.
scholen was 0,04 op de R voor lager en 0,04 voor middelbaar.
Dan kun je bijna alles open gooien, geen handjes schudden erin houden en een avondklok en verder overal mee stoppen. Dat hij het serieus uit zijn bek krijgt is al wel zorgelijk
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ijfelachtig-a4043529quote:Bonten denkt dat het goed mogelijk is dat de avondklok, samen met andere maatregelen, wel degelijk in stapjes heeft bijgedragen aan een daling van het besmettingsgetal R, van 1,3 naar 1,0. „Dat is ongeveer het effect wat je vooraf van een avondklok zou kunnen verwachten.
Oh ik dacht de hele groep. Heb je enig idee hoeveel mensen (ongeveer)? 4 regio's, zo'n 300/400k mensen ofzo?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat gaat over de hele groep, toch? Het grootste deel daarvan heeft de eerste dosis AZ al gekregen, dus die kunnen buiten beschouwing worden gelaten.
De pijn zit 'm nu puur in die 4 regio's waar in plaats van een voorsprong nu sprake is van een achterstand. Ik zou zeggen: laat die paar mensen gewoon even met de GGD een afspraak maken en dan kun je door met de rest. Dat levert echt geen significante vertraging op en is wel zo eerlijk naar die mensen toe.
Weet je wat ook zou kunnen? Hele rare suggestie.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik weet het. Daarom stelde ik ook herinvoering voor…
[..]
Maar hij heeft het echt gezegd. De grapjas.
Misschien nog wel minder, aangezien Brabant en de Randstad al aan de beurt zijn geweest.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh ik dacht de hele groep. Heb je enig idee hoeveel mensen (ongeveer)? 4 regio's, zo'n 300/400k mensen ofzo?
Ik dacht al dat ik het verkeerd begreepquote:Op donderdag 13 mei 2021 23:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat gaat over de hele groep, toch? Het grootste deel daarvan heeft de eerste dosis AZ al gekregen, dus die kunnen buiten beschouwing worden gelaten.
De pijn zit 'm nu puur in die 4 regio's waar in plaats van een voorsprong nu sprake is van een achterstand. Ik zou zeggen: laat die paar mensen gewoon even met de GGD een afspraak maken en dan kun je door met de rest. Dat levert echt geen significante vertraging op en is wel zo eerlijk naar die mensen toe.
Nee maar Jacco Wallinga is de allerbeste die er is. De rivm modellen zijn goed! Alleen de werkelijkheid heeft zich anders ontwikkeld.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Weet je wat ook zou kunnen? Hele rare suggestie.
Dat die 1,3 verkeerd gemodelleerd was.
Kan die werkelijkheid zich niet eens gewoon aan de RIVM modellen houden?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee maar Jacco Wallinga is de allerbeste die er is. De rivm modellen zijn goed! Alleen de werkelijkheid heeft zich anders ontwikkeld.
Zonder gekheid, Jacco Wallinga is (naar mijn idee) echt ontzettend goed. Maar als je troep binnen krijgt komt er ook troep uit.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee maar Jacco Wallinga is de allerbeste die er is. De rivm modellen zijn goed! Alleen de werkelijkheid heeft zich anders ontwikkeld.
Ok, dan heb ik niets gezegdquote:Op donderdag 13 mei 2021 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien nog wel minder, aangezien Brabant en de Randstad al aan de beurt zijn geweest.
Modellen zijn per definitie fout, maar sommigen zijn best nuttig.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zonder gekheid, Jacco Wallinga is (naar mijn idee) echt ontzettend goed. Maar als je troep binnen krijgt komt er ook troep uit.
Zou wel zo praktisch zijn…quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kan die werkelijkheid zich niet eens gewoon aan de RIVM modellen houden?
Maar het punt is dat die mensen eigenlijk NU gewoon aan al de beurt zijn, in de overgebleven regio's het is geen kwestie meer van weken/maanden. Dit restant nu naar de GGD verplaatsen gaat geen verder snelheidswinst opleveren, anders dan vertraging voor de groepen die al wel voor de GGD gepland zijn,.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
De grootste provincie wacht nog en nog wat andere qua oppervlakte ook groot.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien nog wel minder, aangezien Brabant en de Randstad al aan de beurt zijn geweest.
Om welke regio's gaat het dan?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:52 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
De grootste provincie wacht nog en nog wat andere qua oppervlakte ook groot.
Absoluut afblijven. Als je deze mensen er al uit wil halen nu (ik weet niet of dat logistiek gezien slim is) moet je ze naar de ziekenhuizen halen.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar het punt is dat die mensen eigenlijk NU gewoon aan al de beurt zijn, in de overgebleven regio's het is geen kwestie meer van weken/maanden. Dit restant nu naar de GGD verplaatsen gaat geen verder snelheidswinst opleveren, anders dan vertraging voor de groepen die al wel voor de GGD gepland zijn,.
De GGD trein loopt nu, daar moet je eigenlijk ook geen nieuwe wijziging meer in willen aanbrengen.
Dat is alleen mits AZ nog voldoende levert, toch? Of is er sowieso al genoeg om deze mensen binnen afzienbare tijd in te enten?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar het punt is dat die mensen eigenlijk NU gewoon aan al de beurt zijn, in de overgebleven regio's het is geen kwestie meer van weken/maanden. Dit restant nu naar de GGD verplaatsen gaat geen verder snelheidswinst opleveren, anders dan vertraging voor de groepen die al wel voor de GGD gepland zijn.
Ik heb het idee dat ze juist behoorlijk overcapaciteit hebben bij de GGD, hoor. De telefoon gaat nauwelijks 3x over voordat je iemand aan de lijn hebt en van de vele priklijnen die zijn opgezet op de locaties wordt hooguit een kwart ofzo gebruikt als de verhalen mag geloven.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die GGDs dat is allemaal hartstikke kwetsbaar zo is al meermaals gebleken, laten we daar vooral niet mee gaan kutten nu het loopt.
Vast, maar de media hebben al vaker volgestaan met het zoveelste ongeluk bij de ggd, met name in de systemen. Ik zou daar vooral afblijven.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze juist behoorlijk overcapaciteit hebben bij de GGD, hoor. De telefoon gaat nauwelijks 3x over voordat je iemand aan de lijn hebt en van de vele priklijnen die zijn opgezet op de locaties wordt hooguit een kwart ofzo gebruikt als de verhalen mag geloven.
Ja vooral niet afwijken van de regels.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vast, maar de media hebben al vaker volgestaan met het zoveelste ongeluk bij de ggd, met name in de systemen. Ik zou daar vooral afblijven.
Nee. Goed blijven nadenken wat je doet. De ziekenhuizen hebben toch hulp aangeboden? Breng deze groep dan daar onder.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:07 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Ja vooral niet afwijken van de regels.
Dan heeft er iemand een paar weken geleden flink zitten slapen imhoquote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar gezegd, ik denk dat je dit nu niet meer kunt versnellen.
De GGD presteert buitengewoon goed en heeft de huisartsen ingehaald.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan heeft er iemand een paar weken geleden flink zitten slapen imho
Ik denk dat ze toch flink hebben opgeschaald. Ik was vandaag bij een vaccinatiecentrum omdat me vader voor zijn eerste prik moest. Daar sprak ik een medewerker van dat vaccinatiecentrum en hun zitten op 6000 prikken per dag. Dat vaccinatiecentrum is ook nog niet heel lang open. Dus ik denk dat we weldegelijk de goede kant op gaan. En deze was nog niet eens heel groot want een paar kilometer verder op zit een grotere.quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze juist behoorlijk overcapaciteit hebben bij de GGD, hoor. De telefoon gaat nauwelijks 3x over voordat je iemand aan de lijn hebt en van de vele priklijnen die zijn opgezet op de locaties wordt hooguit een kwart ofzo gebruikt als de verhalen mag geloven.
Ja, dat idee heb ik ook. De organisatie is best wel ok nu, het tempo hangt vooral van de leveringen af. Krijgt Hugo toch gelijkquote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:24 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze toch flink hebben opgeschaald. Ik was vandaag bij een vaccinatiecentrum omdat me vader voor zijn eerste prik moest. Daar sprak ik een medewerker van dat vaccinatiecentrum en hun zitten op 6000 prikken per dag. Dat vaccinatiecentrum is ook nog niet heel lang open. Dus ik denk dat we weldegelijk de goede kant op gaan. En deze was nog niet eens heel groot want een paar kilometer verder op zit een grotere.
Er was en is ook best nog steeds veel op aan te merken. Maar hoe Hugo bijvoorbeeld met het AZ vaccin is omgegaan van eerst wel dan niet dan weer wel is gewoon niet handig geweest. Maar als ik lees hoe hard Pfizer nu aan het produceren is moet je niet gek staan te kijken dat uiteindelijk bijna iedereen dat vaccin gaat krijgen. Heb ik z'n gevoel.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat idee heb ik ook. De organisatie is best wel ok nu, het tempo hangt vooral van de leveringen af. Krijgt Hugo toch gelijk
Zou wat mij betreft ook wel mooi zijn. Dat gedoe met die verschillende merken is ook maar niks eigenlijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:36 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Er was en is ook best nog steeds veel op aan te merken. Maar hoe Hugo bijvoorbeeld met het AZ vaccin is omgegaan van eerst wel dan niet dan weer wel is gewoon niet handig geweest. Maar als ik lees hoe hard Pfizer nu aan het produceren is moet je niet gek staan te kijken dat uiteindelijk bijna iedereen dat vaccin gaat krijgen. Heb ik z'n gevoel.
Zolang je ze niet mix heb ik begrepen dat het niet echt een probleem is. Ik had ergens gelezen dat als er tussen prik 1 en prik 2 een verschillend vaccin zit dat de bijwerkingen vooral wat heftiger zijn.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou wat mij betreft ook wel mooi zijn. Dat gedoe met die verschillende merken is ook maar niks eigenlijk.
Massa is kassa.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 00:36 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Er was en is ook best nog steeds veel op aan te merken. Maar hoe Hugo bijvoorbeeld met het AZ vaccin is omgegaan van eerst wel dan niet dan weer wel is gewoon niet handig geweest. Maar als ik lees hoe hard Pfizer nu aan het produceren is moet je niet gek staan te kijken dat uiteindelijk bijna iedereen dat vaccin gaat krijgen. Heb ik z'n gevoel.
Een fat fuck worden, do it for the team!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 01:10 schreef RipCity het volgende:
[ afbeelding ]
124 biertjes per persoon om pubs te helpen na de lockdown en de krant komt met aftel kalender![]()
Hoeveel eiersnijders moeten we in nl kopen om de action te redden na deze crisis? En hoeveel Hema onderbroeken?
De economen zeggen het, en ik vind dat je altijd de experts en de wetenschap moet volgen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 01:10 schreef RipCity het volgende:
[ afbeelding ]
124 biertjes per persoon om pubs te helpen na de lockdown en de krant komt met aftel kalender![]()
Hoeveel eiersnijders moeten we in nl kopen om de action te redden na deze crisis? En hoeveel Hema onderbroeken?
quote:Het voorstel van de Europese Commissie om PCR-coronatests verplicht gratis te maken lijkt te stranden, mede door tegenwerking van de Nederlandse regering.
Ongevaccineerde reizigers hebben de test deze zomer waarschijnlijk nodig voor een reis naar een ander EU-land.
De lidstaten moeten het voorstel van de EC nog goedkeuren,
Nederland is één van de grote dwarsliggers.
PCR-test
PCR-testThe Health Check / Flickr
Nederland vreest dat bedrijven die coronatests aanbieden de dupe worden van verplichte gratis tests, blijkt uit navraag van BNR onder europarlementariërs.
Het verdienmodel van de commerciële aanbieders dreigt dan volledig weg te vallen.
Las het ook net.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)chte-gratis-pcr-test
Ja de vrienden van Hugo moeten wel blijven verdienen he
[..]
terecht dat het verdienmodel wegvalt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ook net gelezen; verbazingwekkend, want andere verdienmodellen, horeca, sportscholen, zijn al zowat een jaar weggevallen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die testen "gratis" maken zorgt juist voor een verdienmodel voor vriendjes, los van de volslagen belachelijke discussie die überhaupt gevoerd wordt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
'Verplicht gratis' is natuurlijk ook bullshit. Dat is niet gratis, dat wordt dan betaald door de Nederlandse belastingbetaler, inclusief degenen die helemaal niet naar het buitenland op vakantie gaan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
I s geen bewijsquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:56 schreef Gunner het volgende:
https://mijn.rivm.nl/vaccinaties/mijn-gegevens/mijn-vaccinaties
Handige link om je vaccinatie-status te checken. misschien iets voor de OP?
quote:Dit overzicht is geen officieel vaccinatiebewijs.
U kunt het dus niet gebruiken als bewijs van vaccinatie.
Het overzicht toont de informatie die het RIVM van uw zorgverlener heeft ontvangen. Staat uw coronavaccinatie niet in het overzicht?
Het kan enkele dagen duren voordat uw vaccinatie in het overzicht staat.
Misschien heeft u geen toestemming gegeven om uw vaccinatiegegevens met het RIVM te delen.
Misschien heeft u zich eerder laten uitschrijven uit de registratie.
Nee (heb ook lezen geleerd op de basisschool) maar het is fijn dat je het daar kan checken want dat is wel handig voor het Digitale Groene certificaat of hoe dat ook heet.quote:
Dit is echt te erg, mensen die zeggen dat ze geen geld meer gaan verdienen aan een pandemie en daarom eisen dat iedereen maar blijft betalen...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:31 schreef michaelmoore het volgende:
Het voorstel van de Europese Commissie om PCR-coronatests verplicht gratis te maken lijkt te stranden, mede door tegenwerking van de Nederlandse regering.
Ongevaccineerde reizigers hebben de test deze zomer waarschijnlijk nodig voor een reis naar een ander EU-land.
De lidstaten moeten het voorstel van de EC nog goedkeuren,
Nederland is één van de grote dwarsliggers.
PCR-test
PCR-testThe Health Check / Flickr
Nederland vreest dat bedrijven die coronatests aanbieden de dupe worden van verplichte gratis tests, blijkt uit navraag van BNR onder europarlementariërs.
Het verdienmodel van de commerciële aanbieders dreigt dan volledig weg te vallen.
Verdienen doen ze sowieso. Het is alleen de vraag wie er voor betaalt. Gratis is niet gratis, he?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef popje het volgende:
[..]
Dit is echt te erg, mensen die zeggen dat ze geen geld meer gaan verdienen aan een pandemie en daarom eisen dat iedereen maar blijft betalen...
Liever op deze manier dan dat het via de belasting gaat. Nu kunnen ze meteen die hele testsamenleving afschaffen als blijkt dat toch geen hond hier behoefte aan heeft.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef popje het volgende:
[..]
Dit is echt te erg, mensen die zeggen dat ze geen geld meer gaan verdienen aan een pandemie en daarom eisen dat iedereen maar blijft betalen...
Je weet dat die pandemie nog steeds voortduurt he ?quote:Op donderdag 13 mei 2021 14:48 schreef chratnox het volgende:
Dat we tijdens de pandemie niet op konden schalen snap ik wel, daar was te weinig tijd voor
Dat gejammer over exponentiële groei moeten mensen ook een keer mee stoppenquote:Met exponentiële groei lopen ook ziekenhuizen met meer personeel vol alleen duurt het langer, dus de kunst zou zijn om te kunnen experimenteren met maatregelen tot je de juiste mix hebt gevonden. Indien ziekenhuizen meer ruimte hebben kun je dat makkelijker doen.
quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:32 schreef trein2000 het volgende:
Vanavond in de NRC:
Net als Ernst Kuipers ziet hoogleraar infectieziektemodellering Sake de Vlas „geen patroon dat past bij een effectieve avondklok”.
Kom, je dacht toch niet werkelijk dat een avondklok WEL effect had ?quote:Op donderdag 13 mei 2021 23:33 schreef trein2000 het volgende:
Ik begin weer te koken hier. Dit is een schande en niks minder. Kan concurreren met die dodelijke mondkapjesrichtlijn in de verpleeghuizen qua schandaligheid.
Jij gaat ervan uit dat er helemaal niks is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er helemaal geen bal aan is gedaan?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je weet dat die pandemie nog steeds voortduurt he ?
Juist TIJDENS een pandemie moet je opschalen en er alles aan doen om dit mogelijk te maken
Dat het tijdens Maart en April 2020 nog niet zover was, ok, daar kan ik inkomen
Overigens waren er toen gewoon noodziekenhuizen (die zijn ongebruikt weer afgebroken in Mei 2020)
Maar nu, meer dan een jaar later ?
Dan kun je het echt niet meer verkopen dat personeelsgebrek en drukte in de ziekenhuizen de reden is dat de maatschappij nog langer op slot is
Verloop en stoppen van (IC) verpleegkundigen is al vele jaren een probleem, wat is er de afgelopen 14 maanden aan gedaan om dit te verminderen of te stoppen ?
Geen bal....
[..]
Dat gejammer over exponentiële groei moeten mensen ook een keer mee stoppen
Daardoor krijgen we telkens die doemscenario`s van OMT en RIVM
Exponentiële groei is niet oneindig, dat gaat niet door tot er 150.000 besmettingen per dag zijn in Nederland ofzo
Mensen gaan zichzelf wel beschermen en hun gedrag aanpassen bij de perceptie van groot gevaar
Bovendien kun je als ziekenhuis niet zomaar wat vacatures verzinnen, er moet ook budget voor zijn.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat er helemaal niks is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er helemaal geen bal aan is gedaan?
Gast. Ik was fel tegen. Zoek mijn posts maar terug.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
[..]
Kom, je dacht toch niet werkelijk dat een avondklok WEL effect had ?
Zeg eens eerlijk, trapte jij in Januari in die leugen dat een avondklok 11-13% scheelt ?
Iedereen die toen gelijk al Bullshit riep, werd voor wappie uitgemaakt
Maar de avondklok is slechts een van de vele maatregelen die geen bal deed, maar wel een enorme maatschappelijke impact heeft
Net als de mondkapjesplicht, ingevoerd op 1 December
De 1e golf zijn we (als een van de weinige Europese landen) doorgekomen zonder mondkapjesplicht, en nu moest er ineens een mondkapjesplicht ???
Pure symboolpolitiek...
Zoals al eerder gemeld, gratis is niet gratis, dan ga je het via de belasting betalen. Vind het helemaal niet erg dat dit op deze manier gaat, zien ze gelijk wat voor belachelijk idee die hele testsamenleving sowieso al is als niemand er aan meedoet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef eragon2890 het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)gratis-pcr-test.html
Nederland is officiëel geschift geworden. Doorgedraaid. Krankzinnig.
De hele eu wilt gratis testen voor reizen, maar nederland houd het tegen want "anders verliezen de commerciële testbedrijven hun verdienmodel".
Geen andere woorden voor.
We worden geregeerd door tuig. Clowns. Gajes. Mafia.
Niet te geloven dit.
Jij gaat ervan uit dat er WEL veel is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er veel aan is gedaan?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Jij gaat ervan uit dat er helemaal niks is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er helemaal geen bal aan is gedaan?
Nederlandquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef eragon2890 het volgende:
De hele eu wilt gratis testen voor reizen, maar nederland houd het tegen want "anders verliezen de commerciële testbedrijven hun verdienmodel".
Niet te geloven dit.
Lol, ben je nog steeds bezig met dit betoog? Je houdt het wel lang vol. Meerdere keren per week dezelfde bagger posten. Hopen dat er iemand hapt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:35 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat er WEL veel is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er veel aan is gedaan?
Waar was die massale wervingscampagne ?, hoeveel tienduizenden zijn er daardoor bij gekomen ?
Waar is die betere CAO ?
Waar zijn de initiatieven om mensen die eerder zijn gestopt weer aan het werk te krijgen ? hoeveel tienduizenden zijn er daardoor bij gekomen ?
En nee, een verdwaalde stewardess die nu als buddy werkt, dat tellen we niet mee natuurlijk
Volgens de berichten is het schijnbaar zo druk in de zorg, en is het personeel het probleem
En aangezien de druk op de zorg zo`n beetje de reden is waarom er niet eerder en sneller versoepeld is, wil ik als burger en belastingbetaler dan ook zien dat er alles in het werk wordt gesteld om WEL serieus op te schalen en meer personeel beschikbaar te hebben
Waarom word je er dan nu zo kwaad over ?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gast. Ik was fel tegen. Zoek mijn posts maar terug.
Het gaat om de reizen naar het buitenland, niet om de testen voor toegang... Dat betekent dat reizen naar het buitenland voor een gemiddeld gezin een halve vakantie kost.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:35 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Zoals al eerder gemeld, gratis is niet gratis, dan ga je het via de belasting betalen. Vind het helemaal niet erg dat dit op deze manier gaat, zien ze gelijk wat voor belachelijk idee die hele testsamenleving sowieso al is als niemand er aan meedoet.
Ook dat staaft mijn bewering dat er geen bal is gedaan om serieus op te schalenquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef Tijn het volgende:Bovendien kun je als ziekenhuis niet zomaar wat vacatures verzinnen, er moet ook budget voor zijn.
Dan stel ik voor dat jij nu stopt met het werk dat je doet, en in de zorg gaat werken. Hup, handjes uit de mouwen en for the greater good aan de slag!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:35 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat er WEL veel is gedaan aan werving van zorgpersoneel. Kun je dit staven? Hoezo weet jij zo zeker dat er veel aan is gedaan?
Waar was die massale wervingscampagne ?, hoeveel tienduizenden zijn er daardoor bij gekomen ?
Waar is die betere CAO ?
Waar zijn de initiatieven om mensen die eerder zijn gestopt weer aan het werk te krijgen ? hoeveel tienduizenden zijn er daardoor bij gekomen ?
En nee, een verdwaalde stewardess die nu als buddy werkt, dat tellen we niet mee natuurlijk
Volgens de berichten is het schijnbaar zo druk in de zorg, en is het personeel het probleem
En aangezien de druk op de zorg zo`n beetje de reden is waarom er niet eerder en sneller versoepeld is, wil ik als burger en belastingbetaler dan ook zien dat er alles in het werk wordt gesteld om WEL serieus op te schalen en meer personeel beschikbaar te hebben
Zo lang er users zijn die zeggen dat de druk op de zorg het probleem is, ga ik door met zeggen dat er geen bal is gedaan aan serieus opschalenquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Lol, ben je nog steeds bezig met dit betoog? Je houdt het wel lang vol. Meerdere keren per week dezelfde bagger posten. Hopen dat er iemand hapt.
Als IC-verpleegkundige kun je altijd meteen beginnen. Kwam voor de crisis al 10-15 fte tekort.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bovendien kun je als ziekenhuis niet zomaar wat vacatures verzinnen, er moet ook budget voor zijn.
Waar is die massale wervingscampagne, waar al tienduizenden mee aangetrokken zijn ?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:39 schreef miss_sly het volgende:
Dan stel ik voor dat jij nu stopt met het werk dat je doet, en in de zorg gaat werken. Hup, handjes uit de mouwen en for the greater good aan de slag!
Dat lost alleen het probleem niet op, he. De zorgdruk is hoe dan ook een feit. Het duurt nog jaren voordat alle uitgestelde operaties zijn ingehaald. Dan kun je wel gaan stampvoeten dat ze meer hadden moeten doen, maar dat neemt niet weg dat het een gegeven is dat de ziekenhuizen het te druk hebben.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:40 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Zo lang er users zijn die zeggen dat de druk op de zorg het probleem is, ga ik door met zeggen dat er geen bal is gedaan aan serieus opschalen
He, als jij vindt dat je iets bijdraagt, ga je nu aan de slag. Hoe je niet te wachten op wervingscampagnes. Kan gewoon.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Waar is die massale wervingscampagne, waar al tienduizenden mee aangetrokken zijn ?
Waar kan ik mij aanmelden ?
Waar is die CAO met een gouden randje om zijinstromers te lokken ?
Is er niet he ?
Ah ja, ik heb gelukkig maar weinig ervaring met de IC van een ziekenhuis, maar tijdens het kleine beetje dat ik ervan gezien heb, werd me ook wel duidelijk dat ze wat mensen tekort kwamen. En dat was een jaar of vijf geleden al.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Als IC-verpleegkundige kun je altijd meteen beginnen. Kwam voor de crisis al 10-15 fte tekort.
Ook daarvoor heeft testen geen zin als ze gewoon even doorprikken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef popje het volgende:
[..]
Het gaat om de reizen naar het buitenland, niet om de testen voor toegang... Dat betekent dat reizen naar het buitenland voor een gemiddeld gezin een halve vakantie kost.
Dom gelul, die bedrijven verdienen net zoveel als niet jij maar de overheid voor de test opdraait qua kosten.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef eragon2890 het volgende:
Niet te geloven dit.
Ook heel weinig mensen die even doorlezen en verder kijken dan hun neus lang is. Allemaal populistisch onderbuikgelul. Se motte het gewoon gratis make! Sakkefullers!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:35 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Zoals al eerder gemeld, gratis is niet gratis, dan ga je het via de belasting betalen. Vind het helemaal niet erg dat dit op deze manier gaat, zien ze gelijk wat voor belachelijk idee die hele testsamenleving sowieso al is als niemand er aan meedoet.
Een genuanceerde postquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:44 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ook heel weinig mensen die even doorlezen en verder kijken dan hun neus lang is. Allemaal populistisch onderbuikgelul. Se motte het gewoon gratis make! Sakkefullers!
Gratis lunch bestaat niet. Er betaalt altijd iemand. Is het kut dat ik als toerist 2x ¤100 moet dokken voor een test? Ja natuurlijk. Wat is dan de oplossing? Dat heel Nederland dat voor mij moet betalen, ook degenen die er misschien al 2 jaar bewust voor kiezen om in eigen land op vakantie te gaan? Dat zij de rekening krijgen voor iedereen die wel naar het buitenland wil?
Ik hoop vooral dat we doorgaan met het uitbreiden van de lijst van 'veilige landen', waar op dit moment vooral landen buiten de EU in staan (waar je als Europeaan niet of nauwelijks in komt) en binnen de EU nu alleen nog Portugal. Als je in die landen niet of nauwelijks cases hebt moet je daar gewoon heen kunnen zonder test of vaccin.
Als je dan nog kiest voor een vakantie in een land waar het virus nog in groten getale rondgaat en je niet gevaccineerd bent, ja dan snap ik dat daar een testplicht tegenover staat en dat daar een eigen bijdrage tegenover staat. Of als de verspreiding in Nederland nog hoog is en daar laag, en zij een test vragen voor Nederlandse bezoekers. Uiteraard moet er dan in de EU wel worden gezocht naar oplossingen om dat laagdrempeliger en goedkoper te maken. Maar een blanco cheque geven voor alle PCR-testen in Europa is natuurlijk niet echt een oplossing.
Gisteren was wel top, trouwensquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Uit de stemming hier maak ik weer op dat het buiten slecht weer is.
*kijkt uit zolderraam*
Check.
Tijd om te verhuizen dan, hier een zonnetje met een graad of 12. Prima terrasweer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef DireStraits7 het volgende:
*kijkt uit zolderraam*
Check.
Ik ben op zich nog wel net zo vrolijk als gisteren, ondanks dat het wat grijs is. Maar als ik de weersverwachting bekijk valt mijn humeur morgen in het water en staat mijn gezicht overmorgen op onweer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef DireStraits7 het volgende:
*kijkt uit zolderraam*
Check.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://nos.nl/regio/zh-w(...)it-is-echt-doodzonde
Leidse huisartsen hebben koelkasten vol AstraZeneca-vaccins staan. Maar de aanwezige prikken mogen voorlopig niet worden gebruikt. Volgens Dennis Mook-Kanamori, de huisarts die het vaccineren in de stad begeleidt, gaat het om bijna tienduizend vaccins. 'Dit levert echt onnodige vertraging op.'
Wat is deze? Geef het dan godverdomme vrij aan diegene die wel willen. Stelletje achterlijke mongolen in politiek den haag.
Misschien moeten we stoppen met micromanagen?quote:Ik heb natuurlijk niet het overzicht dat Hugo de Jonge heeft. Hij zegt dat het niet prikken bij 60-minners geen vertraging oplevert.
Het zou eerlijker zijn als je de hele alinea pakt, waar zijn hele quote in staat:quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Misschien moeten we stoppen met micromanagen?
quote:Wel degelijk vertraging
Mook-Kanamori hoopt dat ook dat Nederland het voorbeeld van Duitsland volgt, waar AstraZeneca weer is vrijgegeven voor iedereen onder de 60 jaar. 'Elk prikje dat we sneller zetten is een versnelling. Ik heb het gevoel dat we te voorzichtig zijn', is de huisarts van mening. 'Ik heb natuurlijk niet het overzicht dat Hugo de Jonge heeft. Hij zegt dat het niet prikken bij 60-minners geen vertraging oplevert. Maar als alle huisartsen flacons met AstraZeneca acht tot negen weken moeten laten liggen, dan levert dat wel degelijk vertraging op.'
De rest van de alinea bevestigt alleen maar dat hij slechts een heel klein deel van de puzzel kan overzien en in dezen dus niet bepaald hoog staat op de ladder van 'mensen wiens mening we heel zwaar aan moeten tillen'.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zou eerlijker zijn als je de hele alinea pakt, waar zijn hele quote in staat:
[..]
Prima, maar door alleen die zin te pakken shop je selectief in zijn quote.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De rest van de alinea bevestigt alleen maar dat hij slechts een heel klein deel van de puzzel kan overzien en in dezen dus niet bepaald hoog staat op de ladder van 'mensen wiens mening we heel zwaar aan moeten tillen'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |