abonnement Unibet Coolblue
pi_199363015
Dag Fokkers,

Ik lees dat de installatie van een zwembad apart van aarding voorzien moet worden. Nu zie ik bedrijven die dit doen voor 500-1000 euro. Dit lijkt mij vrij veel.
Aardingspen kopen die je kunt koppelen en 2 a 3 meter schuin de grond in krijgen zou al voor een eurotje of 50-100 kunnen.

Ik heb hier echt leem in de grond en op 2 meter diepte nog geen grondwater zitten.

Kan ik er vanuit gaan dat dit voldoende is? Aangezien ik die weerstandmeters niet heb.

Als het echt anders moet dan zij dat maar zo.
- Met zuidelijke groet -
pi_199363056
500-1000 euro?! Heb pasgeleden nog 5 aardpennen geslagen in een nieuwbouwwijk, duurde alles bij elkaar een half uur (van huis naar huis lopen was het meeste werk :') )

Een aardpen wil je wel een meter of 3 de grond in hebben :Y
Brutal. Fucking. Metal.
pi_199363123
Hoezo is dat dan? Mijn zwembad pomp is gewoon geaard en verder geen sprake van elektriciteit.
Laat die handjes wapperen!
pi_199363161
https://www.electra-gigant.nl/aardpen-slaan-kosten/

500-1000 euro is wel echt té veel trouwens.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_199363235
Bliksemafleider
Een aarding valt te vergelijken met een bliksemafleider. Zwembaden die gebruik maken van zoutelectrolyse moeten steeds voorzien zijn van een aarding. Water met zout geleidt elektriciteit een stuk beter dan water zonder zout. Een aarding stuurt deze ongewenst hoge ladingen elektriciteit weg. Zwembaden die gebruik maken van zoutelectrolyse en niet van een aarding, creëren valse elektrische signalen. Die signalen kunnen de metingen van zwembadapparaten in de war sturen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199363329
Oké voor een zoutsysteem en automatische systemen snap ik hem nog wel ja!

Voor bliksem, dat niet zo zeer. Dan helpt je aardpen ook niet meer.
Laat die handjes wapperen!
pi_199363394
quote:
19s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:13 schreef -_Guitarist_- het volgende:
https://www.electra-gigant.nl/aardpen-slaan-kosten/

500-1000 euro is wel echt té veel trouwens.
Ik ga eens verder kijken, anders eventueel handige buurman eens vragen of hij iemand kent.

quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:22 schreef Gieliovd het volgende:
Oké voor een zoutsysteem en automatische systemen snap ik hem nog wel ja!

Voor bliksem, dat niet zo zeer. Dan helpt je aardpen ook niet meer.
Ik heb geen zoutwatersysteem, wel een automatisch ph en chloor systeem. Wellicht dat het daarmee te maken heeft?

quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:11 schreef Gieliovd het volgende:
Hoezo is dat dan? Mijn zwembad pomp is gewoon geaard en verder geen sprake van elektriciteit.
De zwembad leverancier gaf aan tegen corrosie, levensduur bad en bescherming dat dit altijd aan te bevelen was.

quote:
19s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:08 schreef -_Guitarist_- het volgende:
500-1000 euro?! Heb pasgeleden nog 5 aardpennen geslagen in een nieuwbouwwijk, duurde alles bij elkaar een half uur (van huis naar huis lopen was het meeste werk :') )

Een aardpen wil je wel een meter of 3 de grond in hebben :Y
Ja mij leek dit ook niet zo een ingewikkelde klus. Duidelijk dan zal ik sowieso moeten kijken voor ten minste 3 meter. Die setjes die je per stang van 1m of 1.5m kan koppelen zijn dan gewoon prima?


quote:
Voor het leveren en aanbrengen van 1 stuks veiligheids aarding (aardpen)

uitgevoerd in Cu 25mm2 voor het inbouw zwembad

(..)

zijn de kosten ; incl btw ¤ 975,-

Ja ik had drie offertes gevraagd. Twee moesten pertinent langskomen inclusief voorrijkosten etc. en dit was de enige specifieke offerte.
- Met zuidelijke groet -
  maandag 10 mei 2021 @ 20:58:46 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199363895
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:16 schreef halfway het volgende:
Bliksemafleider
Een aarding valt te vergelijken met een bliksemafleider. Zwembaden die gebruik maken van zoutelectrolyse moeten steeds voorzien zijn van een aarding. Water met zout geleidt elektriciteit een stuk beter dan water zonder zout. Een aarding stuurt deze ongewenst hoge ladingen elektriciteit weg. Zwembaden die gebruik maken van zoutelectrolyse en niet van een aarding, creëren valse elektrische signalen. Die signalen kunnen de metingen van zwembadapparaten in de war sturen.
Dat is aarding nodig heeft wil nog niet zeggen dat je er een aparte aardpen voor moet slaan.
So we just called him Fred
pi_199364420
Hoe dik zijn die aardpennen? 22mm electrabuis van 3 meter, waterleiding er op en je spuit zo een gat van 3 meter de grond in
pi_199364927
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:24 schreef Banaanvragen het volgende:
Hoe dik zijn die aardpennen? 22mm electrabuis van 3 meter, waterleiding er op en je spuit zo een gat van 3 meter de grond in
Dit.

Ik had ooit sowieso al een aannemer aan het werk, die heeft het toen voor niks gedaan op voorwaarde dat ik voor de aardpen zorgde.
pi_199367932
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:24 schreef Banaanvragen het volgende:
Hoe dik zijn die aardpennen? 22mm electrabuis van 3 meter, waterleiding er op en je spuit zo een gat van 3 meter de grond in
Ik dacht aan deze:

https://www.elektroproduc(...)meter-verkoperd.html



of

https://www.praxis.nl/ger(...)rd-15mm-1-5m/2702588

Maar jij zegt dat je met die electrabuis en de tuinslang daarop gewoon 'gemakkelijk' een gat maakt? Ik dacht echt dat ik iemand met zo'n boor moest gaan regelen zoals op deze video.

- Met zuidelijke groet -
pi_199367959
Je installatie is in principe al geaard via de elektrische aansluitingen. Waarom deze installatie van een eigen aardpen voorzien zou moeten worden is me dan een klein raadsel.

Het zwembad zelf aarden is weer een ander verhaal en staat weer los van de installatie. Dat dit wordt geadviseerd kan ik me wat bij voorstellen maar voor een groot deel slechts een theoretische beveiliging. De kans dat er een dodelijk elektrische stroom op je zwembad komt te staan is erg klein wanneer je slechts een pomp gebruikt om het water te filteren. Maak je eventueel gebruik van een UV lamp, of elektrische verwarming in je installatie of verlichting onder water in je bad dan wordt in worst case scenario de kans op lekstroom wat groter...

Elke bak met water heeft uit zichzelf een capacitieve lading die je zou kunnen meten. Zolang het zwembadwater niet is geaard is deze lading latent aanwezig, ga je het aarden dan loopt dit over de aarding weg. Zelfs wanneer jijzelf buiten het bad staat en een teen in het water steekt loopt deze lading via jou lichaam weg naar de aarde. En dit geldt voor elke bak met water, zwembad, visbak, waterton etc. Bevind zich ingeschakelde elektrische apparatuur in de nabije omgeving zou dit de capacitieve lading kunnen beïnvloeden. Net zo als eerder boven aangegeven heeft ook de ionen huishouding van de zouten in het water invloed op deze lading. Calcium en Magnesium in kraanwater zijn ook zouten. Water verdampt zouten blijven achter, water wordt bijgevuld en weer meer zouten toegevoegd. Hoe zouter het water hoe beter de elektrische geleiding.

In geval van meetapparatuur zoals een Ph meter kan deze lading een storende werking hebben op meetresultaten. Een pH meter is niet meer dan een voltmeter, deze heeft een elektrode in een bolletje met vloeistof, de vloeistof in het bolletje heeft een vaste R waarde. De andere elektrode bevind zich in het te meten medium. En zend een stroompje over en weer tussen beide elektrodes. Het verschil tussen de vaste referentiewaarde in het bolletje en het te meten medium wordt dan elektronisch omgerekend naar een Ph getal. Vloeit de capacitieve stroom weg over de pH elektrode kan dit een afwijkende fluctuerende meting weergeven. Maar dan heb je eigenlijk een slecht uitgevoerde meter, vaste meet apparatuur die voorzien is van een eigen aardpen zal dit weer opheffen. En dan is je water in principe al geaard over de PH meter.

Hier zie je zo'n meetunit van Hanna en naast de (gele) pH elektrode zie je de aardpen van de meter.


Moet je het zwembadwater voor je eigen veiligheid nu ook aarden? Is best een lastige vraag... Zoals eerder aangegeven de kans dat je in je zwembad wordt geëlektrocuteerd is erg klein. Maar zou je de vraag met nee beantwoorden dan is het hoe klein de kans ook is een onverantwoord antwoord. Dus ik beantwoord het niet.

Maar wanneer het zo'n vaart zou lopen dan was het wel meer dan een advies. Dan zou het een verplichting zijn... Er zijn immers miljoenen mensen op deze aardkloot die elke zomer een bak met water van x M³ in de tuin zetten er een pomp op aansluiten en er met de hele family de gehele zomer lekker in ronddobberen. Niet geaard en nooit een probleem. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 11-05-2021 09:35:21 ]
  Moderator dinsdag 11 mei 2021 @ 09:54:19 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199368629
De lengte van je aardpen is natuurlijk afhankelijk van de stand waarop het grondwater is. Dit omdat de aardverspreidingweerstand zo laag mogelijk moet zijn.

Mogelijk heb je aan een meter of drie genoeg. Maar voor hetzelfde geld heb je 20m nodig om voldoende laag te komen. Geheel afhankelijk van waar je woont en op wat voor grond er gebouwd is.
pi_199369562
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 08:46 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Ik dacht aan deze:

https://www.elektroproduc(...)meter-verkoperd.html

[ afbeelding ]

of

https://www.praxis.nl/ger(...)rd-15mm-1-5m/2702588

Maar jij zegt dat je met die electrabuis en de tuinslang daarop gewoon 'gemakkelijk' een gat maakt? Ik dacht echt dat ik iemand met zo'n boor moest gaan regelen zoals op deze video.

probeer het maar eens, als je nog een electrabuis hebt liggen, die spuit je zo de grond in, je kan ook als je dat nog hebt liggen een koperen waterleidingsbuis van 15mm aansluiten op je tuinslang en die de grond in spuiten. Het enige is dat je wat water overlast hebt, maar een klein kuiltje lost ook dat op.
pi_199372076
Bedankt voor alle reacties, ik weet op dit moment genoeg.
- Met zuidelijke groet -
pi_199373403
Als je het zelf gaat doen, hoe weet je dan dat het goed zit met de aardverspreidingsweerstand?

Of 500-1000 duur is, is heel afhankelijk van de bodemgesteldheid in je omgeving. In een zompige polder is dat bedrag veel te hoog. Op een heuvel waar het grondwater erg diep zit kan het een heel redelijk tarief zijn.

En waarom die extra aarding: simpelweg risico beperking gezien de grote gevaarzetting in geval van een onderbroken aardcircuit richting de beste aardaansluiting in de meterkast. Kans op onderbreking is veel kleiner bij een kort circuit.
pi_199375473
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 15:46 schreef Ivo1985 het volgende:
En waarom die extra aarding: simpelweg risico beperking gezien de grote gevaarzetting in geval van een onderbroken aardcircuit richting de beste aardaansluiting in de meterkast. Kans op onderbreking is veel kleiner bij een kort circuit.
Nou dat grote kun je wel weglaten en gevaarzetting tussen haakjes... Zo waanzinnig groot is dat gevaar niet eerder is de kansberekening praktisch bijna nihil... Maar wanneer dit door je hoofd spookt en je daarmee beter voelt moet je het zeker niet laten. Baat het niet schaadt het niet. Slechts in de beurs, maar daar valt mee te leven. ^O^ En dat moet de elektrotechnicus immers ook, die zal dus geen nee zeggen op dat advies en zal het klusje gretig aannemen.

Er zijn meer mensen met zwembaden en grote vijvers zonder eigen aardpen dan met. Als de gevaarzetting echt zo groot aanwezig was dan zouden de kranten er vol mee moeten staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')