abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 mei 2021 @ 21:10:38 #1
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_199307141
Dat het CDA in Oegstgeest voorstelde statushouders om te laten lopen voor de rust in Wilhelminapark stuit op weerstand.

‘Kom maar binnen”, zegt Joost van Bergen en Henegouwen, bewoner van de wijk Wilhelminapark in Oegstgeest, met enige aarzeling. „Ik wil er wel over praten, maar weet nog niet of ik in de krant wil. Glaasje water?”

Hij heeft het over de motie die de CDA-fractie vorige week donderdag in de gemeenteraad indiende om statushouders en zogeheten spoedzoekers vanuit hun onderkomen met „extra bewegwijzering” via de Rhijngeesterstraatweg en de Endegeesterlaan naar het winkelcentrum te laten lopen. Een omweg, óm de villawijk met 125 bewoners heen.

Het was een van de voorwaarden die het CDA wilde stellen aan het onderbrengen van 175 statushouders en tachtig spoedzoekers, personen die tijdelijk onderdak nodig hebben, in het leegstaande Hoefijzergebouw.

Een „afzichtelijke” motie, vindt Van Bergen en Henegouwen. Hij is niet de enige. Fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer Gert-Jan Segers noemde het idee op Twitter „niet te geloven”, Sylvana Simons, fractievoorzitter van BIJ1, stelde Kamervragen.

Van Bergen en Henegouwen spreekt graag zijn afschuw uit, maar hekelt ook de manier waarop het incident in de media is neergezet – vandaar zijn aarzeling. „De hele buurt wordt nu als ongastvrij neergezet. Ik krijg zelfs berichtjes van vrienden hierover met kotsende emoticons. ‘Gadver’, schrijven ze. Alsof ik dit niet naar vind, alsof alle bewoners automatisch achter die motie staan.”

Eibertjan van Blitterswijk, fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad, en indiener van de motie, zegt geschrokken te zijn van alle ophef. „Er is absoluut geen sprake van slechte bedoelingen. Ik heb dit gedaan met de overtuiging dat iedereen een dak boven het hoofd verdient. Ik sprak veel mensen in het dorp met dezelfde opvatting, maar ook mensen met zorgen. Een van die zorgen was dat zo’n grote groep mensen, ongeacht wie, voor veel extra verkeer zorgt. Daarom wilden we bordjes neerzetten met andere routes, om verkeersstromen te spreiden.”

‘Ruimtelijke ontwikkeling’
Hij vindt het „triest voor de buurt” dat die nu negatief in het nieuws komt. „Ik neem afstand van iedere aanstootgevende associatie die kan worden opgewekt door de motie.” Sinds het indienen ervan zit hij „half in de schuilkelder” en ontvangt hij veel nare berichten. „Ik word uitgescholden voor christenhond.”

Dat de motie tot ophef zou kunnen leiden, was niet in hem opgekomen: „Het ging voor mij echt om ruimtelijke ontwikkeling.” Het deel over de looproutes is inmiddels geschrapt uit de motie, wel zal er een verkeersonderzoek plaatsvinden.

De extra bewegwijzering zou volgens de motie „voor rekening van het COA” zijn, maar het COA, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers, laat weten zoiets nooit te doen. „Als we bewegwijzering aanbrengen is dat om nieuwe bewoners wegwijs te maken”, zegt een woordvoerder. „Hier is de apotheek, daar de bus, dat soort dingen. Maar we laten mensen niet omlopen.”

Ouderwetse trekbellen
In de buurt staan grote herenhuizen – vrijstaande villa’s en twee-onder-een-kapwoningen – die veelal ouderwetse trekbellen hebben. De goed verzorgde voortuinen zijn voorzien van gras, grind of tegels. De meeste mensen doen er dinsdagmiddag de deur niet open. Van Bergen en Henegouwen, woonachtig in een wit, vrijstaand huis, doet dat wel. Terwijl hij vertelt dat hij er „behoorlijk kapot van is”, gaat de bel. Het is buurvrouw Pim van Vliet, die net als Van Bergen en Henegouwen botenliefhebber is en een tip over boten wilde vragen. Ze loopt door naar de woonkamer met grijs gelakte houten vloer en uitzicht op de achtertuin, en schuift aan. Ook zij is „heel verdrietig” over de kwestie en laat graag „een ander geluid” horen.

„Na alle commotie wilde ik eigenlijk een groot hart schilderen midden in de wijk, om te laten weten dat de statushouders wél welkom zijn. Ik kan niet voor de hele buurt spreken, dat kan niemand – het CDA dus óók niet. Er zijn mensen die zich zorgen maken en dat is hun goed recht, maar er zijn ook mensen voor wie dat niet of minder geldt.” Ze zegt dat bij de gemeente inderdaad aandacht is gevraagd voor „proportionaliteit”, wat betreft de grootte van de groep, maar „bij mijn weten heeft niemand gevraagd om deze motie”.

Dat beaamt Anneke van Bergen en Henegouwen, de vrouw van Joost, die halverwege het gesprek naar beneden komt. „We hebben onze zorgen geuit en tegelijkertijd kijk ik ernaar uit mensen te helpen door bijvoorbeeld taallessen te geven. Natuurlijk is het een spannende ontwikkeling, in één keer zo veel nieuwe buren. Maar die brengen ook verschillende culturen met zich mee en dat zie ik als een verrijking voor de buurt.”

‘Beangstigend’
Zo denkt ook bewoner en hoogleraar bestuurskunde Kutsal Yesilkagit erover. „Ik houd me in mijn werk veel bezig met openbaar bestuur en populisme. Verontrustend dat zulke moties worden ingediend onder het mom van ‘bewoners tegemoetkomen’. Het is een overtreding van rechtsstatelijke normen. Ook op persoonlijk niveau baart het me zorgen: wij lijken nu rijke villabewoners die tegen de komst van statushouders zijn. In werkelijkheid is er een klein groepje bewoners met die opvatting, dat gewoon erg veel kabaal maakt.”

Hij vindt de motie „beangstigend voor de democratie” en het is volgens hem juist de plicht van de buurt anderen op te vangen. „We zijn bevoorrechte, kapitaalkrachtige burgers. Vanuit die kracht moeten we handelen, niet vanuit angst.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20210505

Nu komt hun ware gezicht naar boven. Van mij mogen er 1 miljoen asielzoekers toegelaten worden, allemaal in villawijken hahaha.
  Spellchecker donderdag 6 mei 2021 @ 21:13:15 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199307180
quote:
‘Kom maar binnen”, zegt Joost van Bergen en Henegouwen, bewoner van de wijk Wilhelminapark in Oegstgeest, met enige aarzeling. „Ik wil er wel over praten, maar weet nog niet of ik in de krant wil. Glaasje water?”
:+
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 mei 2021 @ 21:14:03 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199307194
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 21:10 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
Nu komt hun ware gezicht naar boven. Van mij mogen er 1 miljoen asielzoekers toegelaten worden, allemaal in villawijken hahaha.
Wat is dat nou weer voor onzin. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199307284
Verschrikkelijk die VVD'ers, hopelijk komen ze nooit aan de macht.


WELKOM IN MIJN LAND *O*

  donderdag 6 mei 2021 @ 21:27:48 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199307399
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 21:13 schreef maily het volgende:

[..]

:+
Zonder foto is dat vrij anoniem, ik denk dat er duizenden Joost van Bergen en Henegouwens zijn.
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 6 mei 2021 @ 21:33:14 #6
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_199307485
Artikel wel gelezen?
pi_199307489
Ik snap die mensen wel. Je zit immers niet te wachten op een tikkende tijdbom die door je wijk wandelt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 mei 2021 @ 21:46:01 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199307691
NIMBY!
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 mei 2021 @ 21:56:51 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199307854
D66 was de grootste partij bij het dichtstbijzijnde stembureau trouwens, gewoon even ter beeldvorming.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_199308239
Dit is zo'n typisch fok topic.

Asielzoekers zijn niet welkom, maar als een "deugclub" zoals het CDA met zo'n dubieus voorstel komt dan heeft het CDA het weer gedaan. En het was nog wel zo'n deugclub.

Ga toch weg

En ik reageer alvast: nee ik ga geen asielzoekers in mijn huis opnemen en ik begrijp niet waarom ik dat zou moeten doen
pi_199308608
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Dit is zo'n typisch fok topic.

Asielzoekers zijn niet welkom, maar als een "deugclub" zoals het CDA met zo'n dubieus voorstel komt dan heeft het CDA het weer gedaan. En het was nog wel zo'n deugclub.

Ga toch weg

En ik reageer alvast: nee ik ga geen asielzoekers in mijn huis opnemen en ik begrijp niet waarom ik dat zou moeten doen
zou JIJ asielzoekers in JOUW huis opnemen dan hé :( ?!!!!!!
U MAD?
  donderdag 6 mei 2021 @ 23:26:37 #12
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_199309119
quote:
Een van die zorgen was dat zo’n grote groep mensen, ongeacht wie, voor veel extra verkeer zorgt. Daarom wilden we bordjes neerzetten met andere routes, om verkeersstromen te spreiden.
:') Het gaat in totaal om 255 mensen. Gaan die zeven dagen per week allemaal tegelijk in polonaise naar het winkelcentrum en weer terug.

Wat een ongelooflijk slap verhaal, niet te geloven. Er wordt zelfs nog een onderzoek gedaan naar die 'verkeersstromen'. Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je die mensen niet door je wijk wilt hebben lopen (om wat voor reden dan ook). Dan is het nog steeds een extreem geval van NIMBY, maar ben je in ieder geval eerlijk.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 mei 2021 @ 23:44:59 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199309268
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 22:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Dit is zo'n typisch fok topic.

Asielzoekers zijn niet welkom, maar als een "deugclub" zoals het CDA met zo'n dubieus voorstel komt dan heeft het CDA het weer gedaan. En het was nog wel zo'n deugclub.

Ga toch weg

En ik reageer alvast: nee ik ga geen asielzoekers in mijn huis opnemen en ik begrijp niet waarom ik dat zou moeten doen
Persoon X wil een soepeler asielsysteem, iets waar iedereen die de negatieve effecten voelt niet op zit te wachten.

Dezelfde persoon X moet dat echt niet in zijn wijk hebben.

Tja... hetzelfde met die windmolens in Amsterdam. Daar is GL in een wijk ook kapot gegaan nadat de beloofde windmolens toch dichter bij huis kwamen dan gehoopt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')