Ja, hoofdstad Uruzganquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Naam komt mij bekend voor.
Heeft Nederland niet ook daar gezeten?
Je hoort en ziet het letterlijk in het nieuws, een en al steun voor de taliban.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een Afghaan is heel pragmatisch. Als de Taliban zijn stad omsingeld heeft dan staat hij aan de kant van de Taliban. Daarom stort het nu ook zo verbazingwekkend snel in elkaar. Het is ook niet zo dat de Taliban een vreemde macht is die van buiten is gekomen in het land is gaan zitten. Die vreemde macht dat waren wij.
Enige tegenactie die echt werkt is boots on the ground, en dat wil niemand. Dus als je iets vanuit de lucht doet haalt het niets uit, niets blijvends in ieder geval. Ze al eerder via bondgenoten die de Taliban wel serieus nemen al eerder hun “rode lijnen” hebben aangegeven bij de Taliban. En de voornaamste zal zijn dat ze niet gaan toekijken hoe de Taliban (weer) op een of andere manier internationaal terrorisme steunen. Nu heeft de Taliban ook IS als concurrent in Afghanistan hoewel erg klein en wellicht dat hierin het verschil naar buiten komt; Taliban alleen bezig met Afghanistan en geen grotere strijd terwijl IS per definitie een wereld-jihad uitvoert.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat ik me kan voorstellen is dat er toch een soort tegenactie gaat komen vanuit het westen als ze alle vliegvelden in handen hebben...
Hoe zit het met Turkije? Die wilde toch koste wat het kost Kabul Airport open houden en heeft daar troepen zitten?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat ik me kan voorstellen is dat er toch een soort tegenactie gaat komen vanuit het westen als ze alle vliegvelden in handen hebben...
De oude Sovjet-republieken in het Noorden hopen ook op dit scenario, hoor ik nu op een podcast bij BNR-radio. Stabiliteit en rust.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het beste is de betrekkingen zo snel mogelijk te normaliseren. Vooral voor de bevolking aldaar.
Dat wat WIJ beschouwen als “vrouwen tot slaaf maken” zien men daar gewoon als de normaalste gang van zaken. Ik wens je heel veel geluk dat als buitenstaander van bovenaf op te leggen. De enige manier hoe je dat erdoorheen krijgt gedrukt is door een dictatuur die zulke ideeen DECENNIALANG van bovenaf afdwingt tot het gemeengoed is en in het DNA zit. Vele voorbeelden van in de moderne geschiedenis van islamitische landen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:01 schreef Basp1 het volgende:
Van binnenuit ja dan zou Saudi-Arabië ook nooit de afgelopen 20 jaar financiering van de extremistische scholen mogen hebben doen die het wahabisme prediken .
Vrouwen tot slaaf maken door de achterlijke interpretatie van de koran moeten we dan maar wel toestaan. Maar als er christelijke achtige minderheden tot slaaf gemaakt worden moeten we wel wat doen. Dat vind ik dan maar een vreemde logica.
Je kan als het moet met drones en luchtaanvallen makkelijk terroristische doelwitten uitschakelen. Zoals men elders deed. De Taliban heeft ook veel te verliezen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hoe zit het met Turkije? Die wilde toch koste wat het kost Kabul Airport open houden en heeft daar troepen zitten?
En tja...enerzijds willen ze met de Taliban praten al weten ze dat het vermoedelijk geen zin heeft.
en als over 10 jaar blijkt dat ze daar weer grote terroristen huisvesten of weet ik ut dan hebben ze spijt.
Het is alleen jammer dat het niet gelukt is om plaatselijk een sterk leger op te bouwen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 12:00 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Je kan als het moet met drones en luchtaanvallen makkelijk terroristische doelwitten uitschakelen. Zoals men elders deed. De Taliban heeft ook veel te verliezen.
Zeker jammer. Blijft ook wel hoe moeilijke case Afghanistan en vernietigen van Taliban dan is.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 12:08 schreef luxerobots het volgende:
Het is alleen jammer dat het niet gelukt is om plaatselijk een sterk leger op te bouwen.
Dat leger helpen met luchtsteun zou dan zeker wel helpen.
Ik heb zo het idee dat een groot deel van de Afghanen het wel prima vindt.quote:
Nou, lekker dan. Gisteren zou de Afghaanse president zijn (Ismail Khan) hulp gaan inschakelen om tegen de Taliban te strijden, maar hij geeft zich over.quote:
Er is dan ook geen enkele sprake van verzet. Al die onzinberichten over 'hevige gevechten' zijn nergens op gebaseerd. Het enige wat de Taliban doet is even boos kijken en het 'regeringsleger' vlucht al.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 12:31 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Nou, lekker dan. Gisteren zou de Afghaanse president zijn (Ismail Khan) hulp gaan inschakelen om tegen de Taliban te strijden, maar hij geeft zich over.
Bouw een hek om dat land + Pakistan en laat ze het lekker uit zoeken.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 12:57 schreef Confetti het volgende:
[..]
Er is dan ook geen enkele sprake van verzet. Al die onzinberichten over 'hevige gevechten' zijn nergens op gebaseerd. Het enige wat de Taliban doet is even boos kijken en het 'regeringsleger' vlucht al.
De lafaards. Of ja, lafaards. Kennelijk vinden de meeste mannen van Afghanistan dat ze terug moeten naar de middeleeuwen. Dat is ook niet zo raar, want elke mannelijke bevolking in die regio staat daar grotendeels achter.
En dan die politici die nog durven te zeggen dat het 'niet voor niets' was.Wat een fiasco.
Ze hadden het ook aan de Britten kunnen vragen, die kwamen daar in de 19e eeuw al achterquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 13:19 schreef Stoorzendert het volgende:
Dus kort resumé:
- 20+ jaar oorlog
- Miljarden en miljarden euro's
- Talloze doden
- Talloze weeskinderen
- Talloze vluchtelingen
- Taliban groter en beter bewapend dan ooit
- Taliban wint
Chapeau voor de VS en NAVO hoor![]()
![]()
Hadden ze niet beter even aan de Russen kunnen vragen of die oorlog te winnen is en waarom zij in de jaren 90 al zijn vertrokken?
Of even Rambo 3 kijkenquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 13:19 schreef Stoorzendert het volgende:
Hadden ze niet beter even aan de Russen kunnen vragen of die oorlog te winnen is en waarom zij in de jaren 90 al zijn vertrokken?
Dat is altijd makkelijk gezegd vanachter de pc. Het zijn amateurs die strategisch de Amerikanen hebben verjaagd en in no time het land hebben veroverd op een leger dat 20 jaar door de Amerikanen is opgeleid en ook wapentuig heeft gekregen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 13:14 schreef luxerobots het volgende:
Men vlucht als een tierelier.
[ twitter ]
En waar vlucht men voor? Mannen in jurken met machinegeweren.
Uit militair oogpunt gezien zijn de taliban amateurs.
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |