abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 mei 2021 @ 09:45:58 #1
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199229484
Smeltend poolijs kan Franse wijnoogst in de problemen brengen.
quote:
Wat op de Noordpool gebeurt, heeft gevolgen in andere delen van de wereld. Het smeltende ijs in het noordpoolgebied kan koude en vochtige lucht zuidwaarts voeren, waarschuwen Noorse wetenschappers, en dat kan ernstige gevolgen hebben voor de Franse wijnbouw.

quote:
Wetenschappers leggen opnieuw een duidelijke link tussen extreme weersomstandigheden en de door de mens veroorzaakte klimaatverandering. De barre vrieskou en ongewoon late lentesneeuw in West-Europa blijken te wijten aan het snel smeltende ijs in het noordpoolgebied.

Zo kan de opwarming van de aarde, paradoxaal genoeg, tot gevolg hebben dat een derde van de Franse wijnoogst dit jaar mislukt door lage temperaturen. Franse wijnbouwers moesten vuurpotten aansteken om hun planten te beschermen tegen de vrieskou.

'Klimaatverandering manifesteert zich niet altijd op evidente manieren,' stelt professor Alun Hubbard van de Noorse Arctische Universiteit in Tromsø. 'Het is gemakkelijk om modellen te extrapoleren die tonen dat winters warmer worden en dat Europa een quasi sneeuwvrije toekomst wacht, maar onze studie toont aan dat die redenering te simplistisch is. Het is gevaarlijk om veralgemeningen te poneren over de impact van de klimaatverandering.'

Beast from the East
Hubbard en zijn collega's brengen in Nature Geoscience verslag uit over hun onderzoek naar de aanwezigheid van heel specifieke isotopen in Finse waterdamp in februari 2018, tijdens een periode van ijs en sneeuw in Europa. Dat barre weer werd veroorzaakt door een anticycloon die de bijnaam 'The Beast from the East' kreeg. Het onderzoeksteam constateerde dat de Barentszee ten noorden van Scandinavië ongewoon warm was in die periode. Zo'n 60 procent van het zeeoppervlak was ijsvrij. Bovendien verloor deze zee 140 miljard ton water door verdamping in de veel te warme februarimaand. Die enorme hoeveelheid waterdamp zorgde volgens hun berekeningen voor 88 procent van de sneeuw die in het noorden van Europa viel in diezelfde maand.

We stellen vast dat het ijs functioneert als een deksel op de oceaan

Vervolgens keek het onderzoeksteam naar het patroon gedurende de jaren 1979 tot 2020 en stelde vast dat, voor elke vierkante meter ijs die verdween in maart ten gevolge van de stijgende temperaturen - de waterverdamping boven de Barentszee toenam met 70 kilogram.

'Onze analyse linkt het smeltende poolzee-ijs met de gestegen verdamping en extreme sneeuwval,' schrijven ze. Het team waarschuwt dat tegen 2080 de ijsvrije Barentszee 'een belangrijke bron zal vormen van winterse neerslag in continentaal Europa.' Met alle gevolgen van dien: in 2018 legde the Beast from the East een groot deel van Europa lam, goed voor een economisch verlies van zo'n 8,3 miljoen euro per dag.

Deksel op de oceaan
Het gebeurt nog niet zo vaak dat wetenschappers een rechtstreeks verband leggen tussen een specifiek weerfenomeen en de klimaatverandering. Maar als ze dat doen, is dat met steeds meer zekerheid.

En deze keer kunnen ze ook uitleggen waarom. De ijslaag op de Barentszee is met 54 procent verminderd sedert 1979, aan een tempo van 11.200 vierkante kilometer per jaar, terwijl de sneeuwmassa in Eurazië is toegenomen. De studie toont het verband aan tussen die twee fenomenen: de isotopische signatuur van het zeewater werd ook teruggevonden in de Europese sneeuw die met the Beast from the East meekwam.

'We stellen vast dat het ijs functioneert als een deksel op de oceaan,' zegt onderzoeksleidster Hannah Bailey, verbonden aan de Finse universiteit Oulu. 'Door de langdurige afname van het ijs in de poolzee zien we in de winter toenemende hoeveelheden vocht in de atmosfeer komen. Dat heeft een directe impact op het weer meer naar het zuiden en veroorzaakt er extreem hevige sneeuwval. Dat klinkt misschien vreemd. Maar de natuur is complex en wat in het Noordpoolgebied gebeurt, blijft niet beperkt tot het Noordpoolgebied alleen.'

Hubbard stelt het zo: 'Deze studie toont aan hoe abrupte veranderingen die we waarnemen in het Noordpoolgebied, zich nu ook echt laten voelen over de hele planeet.'
Ja hoor, ze hebben een verklaring... *O* :')

Helga van Leur, redelijk nuchter, over dit 'fenomeen'...

Terwijl je ook leest dat het ijs aan het aangroeien is....

Ik blijf erbij: Angst verkoopt! :Y :Y
pi_199229585
Corona is bijna voorbij, we kunnen het weer over het klimaat hebben.
Leeft onze Greta nog?
pi_199229596
quote:
Met 2 satellietfoto's die de schrijver toevallig goed uitkomen toon je niets aan.



pi_199229967
Nou en? Dan ga je toch op een andere plek wijngaarden planten.

Aanpassen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 1 mei 2021 @ 10:38:05 #5
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_199230047
IJs & witte wijn gaan helemaal niet zo slecht samen toch :?
  zaterdag 1 mei 2021 @ 11:05:37 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199230360
quote:
Godverdomme! Ik wil dat er NU iets aan gedaan wordt! Straks moeten we allemaal inferieure zooi uit Australie of Chili gaan drinken!
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 1 mei 2021 @ 11:29:09 #7
117098 Hathor
Effe niet
pi_199230613
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:30 schreef Montagui het volgende:
Nou en? Dan ga je toch op een andere plek wijngaarden planten.

Aanpassen.
Anders slaan we de Franse wijn wel een jaartje over, Californische wijn schijnt ook best te doen zijn.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 11:54:45 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 1 mei 2021 @ 12:34:20 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199231301
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:30 schreef Montagui het volgende:
Nou en? Dan ga je toch op een andere plek wijngaarden planten.

Aanpassen.
Goede wijngaarden zijn vaak minimaal 30 of 50 jaar oud en hebben behoefte aan een soort heuvel en zonlicht en grond
Maar het is niet verloren hoor , volgend jaar zal t best warmer zijn, nachtvorst komt overal voor , het weer is grillig , dat hoort zo
quote:
[tagline]Maar hoe oud is oud eigenlijk? Vijftig jaar? Honderd jaar?[/tagline]
Spaanse gebieden zoals Priorat (Catalonië) , Rias Biaxas in het noordwesten en Calatayud in het warme zuiden staan bekend vanwege hun wijngaarden van hoge leeftijd.
Sommigen zelfs meer dan tweehonderd jaar oud. In Barossa Valley down under zijn de 'old vines' onderverdeeld in vier categorieën, met de 'Barossa Ancestor Vine' als nestor.
Wijnstokken van 125 jaar en meer.
De oudste wijngaard van dit gebied dateert uit 1843. Da's pas old school.


[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2021 12:39:30 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199231340
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Goede wijngaarden zijn vaak minimaal 30 of 50 jaar oud en hebben behoefte aan een soort heuvel en zonlicht en grond
[..]

Gekukkig wisten we al 40 jaar geleden dat de mens het klimaat beinvloed dus hebben ze alvast de wijngaarden op een andere plaats laten groeien ..
Dat heet voorbereiden...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199231405
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 09:53 schreef Mr.Ping het volgende:
Corona is bijna voorbij, we kunnen het weer over het klimaat hebben.
Leeft onze Greta nog?
Ja, maar toen ik haar laatst op tv zag, dacht ik dat ze anorexia had oid. Weet niet van wanneer die beelden waren, maar zag er erg ongezond uit. Wellicht een type die alleen rauwe bladeren vreet ofzo.
pi_199231689
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gekukkig wisten we al 40 jaar geleden dat de mens het klimaat beinvloed dus hebben ze alvast de wijngaarden op een andere plaats laten groeien ..
Dat heet voorbereiden...
https://www.routedesvins.nl/wijnbouw/wijngaarden-in-nederland/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_199232771
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ja, maar toen ik haar laatst op tv zag, dacht ik dat ze anorexia had oid. Weet niet van wanneer die beelden waren, maar zag er erg ongezond uit. Wellicht een type die alleen rauwe bladeren vreet ofzo.
Ik heb laatst een docu over haar gezien.
Maar ze is dus de handpop van haar vader.
pi_199232822
Climategate.nl als bron 8)7
  zaterdag 1 mei 2021 @ 15:13:43 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199232830
Laten we ons eerst maar eens richten op het vasthouden van zoet water en enkele polders onder water zetten
Polder Groot Mijdrecht bijvoorbeeld

Anders hebben over tien jaar zout water voor de tuinders en douches

Wat Leeghwater heeft verricht gaan we weer ongedaan maken voor drink en tuinwater en recreatie

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2021 15:44:22 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 1 mei 2021 @ 19:47:57 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199236079
Ja zo gaat dat. het klimaat verandert zoals dat altijd al het geval is geweest. Daar zitten na- en voordelen aan maar beslist geen reden om paniekerig te gaan doen of de mensen een soort erfzonde aan te praten want zoals we ook in het artikel in de op weer zien wordt er sneaky gesproken over een door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Net alsof er anders geen veranderingen waren geweest en alles vrolijk bij het oude was gebleven.

quote:
De klimaatveranderingen en opwarming van de aarde zijn ondertussen ook Cooreman niet vreemd. In dertig jaar tijd zag hij veel veranderen. “De oogst van de druiven kan de jongste tijd doorgaans een maand eerder dan vroeger, midden september in plaats van oktober”, stelt hij vast. “Ik heb de druivenpluk dit jaar op een ideaal moment kunnen doen: als de druifjes perfect rijp waren en het nog zonnig was bovendien. Voor de oogst is de klimaatwijziging geen slechte zaak, maar ze brengt toch ook stressmomenten met zich mee. Zo is het weer veel agressiever geworden, met regelmatig hevigere stormen en onweer die de oogst kunnen vernielen. Daar tegenover staat dan weer dat het vroeger in het voorjaar veel strenger durfde vriezen, waarbij vorst de vruchten beschadigde.”
https://www.hln.be/dender(...)%2Fduckduckgo.com%2F
pi_199244334
Zo is een ijstijd ook ontstaan. Door het smelten van het ijs wordt de oppervlakte van de oceaan koeler wat de warme golfstroom vanuit het zuiden tegenhoud met als gevolg dat de temperaturen in het noorden omlaag gaan.

De aarde is 4.5 miljard jaar oud en in die tijd hebben tig broeikaseffecten en ijstijden plaatsgevonden en allen hebben tot resultaat geleid dat er massasterfte was.

Misschien is het nu onze tijd alleen het grote verschil is wel dat de mensheid er een pestbende van heeft gemaakt. Ik heb het niet over stikstof, co2 of methaan want dat was er altijd al en zal uiteindelijk weer in goede banen worden geleid maar over de rotzooi op het land, onder de grond en oceanen wat niet kan worden afgebroken.

Dus warmtepompjes, elektrische auto's of wat dan ook...als de aarde wil dat wij moeten verdwijnen dan gaan wij ook verdwijnen en misschien is dat wel beter zo. De mens heeft geen enkel nut voor planeet aarde.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199244401
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 11:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Anders slaan we de Franse wijn wel een jaartje over, Californische wijn schijnt ook best te doen zijn.
In de jaren negentig misschien. Volgens mij hebben de Californische wijnen al lang plaatsgemaakt voor Zuid-Afrikaanse en die voor Argentijnse en Chilieense.
pi_199244457
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:54 schreef Horzula het volgende:

[..]

In de jaren negentig misschien. Volgens mij hebben de Californische wijnen al lang plaatsgemaakt voor Zuid-Afrikaanse en die voor Argentijnse en Chilieense.
Spaanse, Italiaanse, Duitse en Roemeense wijnen. :9
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199244554
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Spaanse, Italiaanse, Duitse en Roemeense wijnen. :9
Spaanse meh... heb hier nog zes plastic stieren liggen van Sangre de Toro...

Italiaanse lijkt me niet veel...

Duitse hou op schei uit. Goedkope maar vermakelijk bocht. Was drie jaar terug nog op het Oktoberfest in Stuttgart.

Roemeense ken ik niet... ruitenwisser vloeistof met rode biet erin? Heb nog niets uit dat land zien komen dat geen goedkope troep was of erger. Bewoners incluis. Een uitzondering, maar die had dan weer een campingsmoking aan die ik in 1991 voor gym van het Gymn had.
pi_199244617
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 12:04 schreef Horzula het volgende:

[..]

Spaanse meh... heb hier nog zes plastic stieren liggen van Sangre de Toro...

Italiaanse lijkt me niet veel...

Duitse hou op schei uit. Goedkope maar vermakelijk bocht. Was drie jaar terug nog op het Oktoberfest in Stuttgart.

Roemeense ken ik niet... ruitenwisser vloeistof met rode biet erin? Heb nog niets uit dat land zien komen dat geen goedkope troep was of erger. Bewoners incluis. Een uitzondering, maar die had dan weer een campingsmoking aan die ik in 1991 voor gym van het Gymn had.
De Rioja wijn uit Spanje is toch een van de betere in de wereld. Italiaanse wijn, met name de rode, is erg lekker. Duitse wijnen zijn ook erg goed maar het hangt er vanaf van welk merk en waar vandaan.

Roemeense zijn ook erg goed. Ik heb een aantal weken geleden nog een flesje open getrokken en dat was weer een feest. Je moet daar wel heen gaan want in Nederland wordt geen fles Roemeense wijn verkocht.

Als je toch nog steengoede wijn wilt proeven moet je naar Slovenië gaan. Helaas is de wijnbouw daar heel klein en wordt er bijna niks geëxporteerd. Slecht enkel naar Tsjechië en dat is maar goed ook want hun wijn is niet te zuipen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199244969
Gelukkig maken ze in Italië en Spanje ook prima wijnen.
  zondag 2 mei 2021 @ 12:35:18 #23
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_199245037
Zo gaat de wijn van de week onbetaalbaar worden @Wereldgozer
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_199250613
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 12:35 schreef monkyyy het volgende:
Zo gaat de wijn van de week onbetaalbaar worden @:wereldgozer
Dit is rood, harry
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')