Notulengatequote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
Dat zou misschien moeten, maar bij een motie van wantrouwen zie je het helemaal nooit. Een halve fractie die voor een motie van wantrouwen stemt en een halve niet is volgens mij nog nooit voorgekomen en zou er ook wel erg vreemd uit zien.quote:Op zondag 25 april 2021 15:53 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dan zouden de besluiten op donderdag eigenlijk vrije kwesties moeten zijn. Het gaat om besluiten over het kabinet waarin de huidige fractievoorzitters zitten.
Dat moet toch prima zonder Rutte kunnen? Er komt even gedoe, maar de rest van de ministerraad zijn toch verstandig genoeg om op dat niveau gewoon te beslissen wat nodig is, zonder enorm te ruziën?quote:Op zondag 25 april 2021 16:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou misschien moeten, maar bij een motie van wantrouwen zie je het helemaal nooit. Een halve fractie die voor een motie van wantrouwen stemt en een halve niet is volgens mij nog nooit voorgekomen en zou er ook wel erg vreemd uit zien.
Als je hoopt dat een motie van wantrouwen het haalt, moet je hopen dat binnen de fractievergadering van CU of CDA er een (ruime) meerderheid voor zo'n motie is.
Ik hoop trouwens niet direct op een motie van wantrouwen, nu de regering onthoofden lijkt me een heel slecht plan. Wie neemt dan de besluiten rondom de maatregelen in verband met corona? Als je nu Rutte weg stemt, krijg je echt een hele hoop gedoe in het huidige kabinet, terwijl er nog lang geen zicht is op een nieuw kabinet.
Nee, ik denk niet dat de ministerraad het na zo'n aanval op 1 van de partijen nog met elkaar eens zal worden. Zeker niet omdat dit kabinet al 4 jaar als ruziekabinet bekend staat.quote:Op zondag 25 april 2021 16:19 schreef papert het volgende:
[..]
Dat moet toch prima zonder Rutte kunnen? Er komt even gedoe, maar de rest van de ministerraad zijn toch verstandig genoeg om op dat niveau gewoon te beslissen wat nodig is, zonder enorm te ruziën?
Dat vind ik dan een treurige constatering. Als dat zo is heeft Segers het vorige debat, en het weekend daarna heel integer en juist gehandeld.quote:Op zondag 25 april 2021 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat de ministerraad het na zo'n aanval op 1 van de partijen nog met elkaar eens zal worden. Zeker niet omdat dit kabinet al 4 jaar als ruziekabinet bekend staat.
De enige optie zou zijn dat CU voor de motie stemt en dan gelijk haar ministers uit het kabinet haalt, dat zagen we bij Balkenende II/III ook.
Oh, dan heb ik toch slecht de krant gelezen.quote:Op zondag 25 april 2021 16:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
Donderdag pas. Morgen verschijnen de notulen.
Ja echt goede reclame voor de politiek is dit allemaal nietquote:Op zondag 25 april 2021 16:27 schreef papert het volgende:
[..]
Dat vind ik dan een treurige constatering. Als dat zo is heeft Segers het vorige debat, en het weekend daarna heel integer en juist gehandeld.
Ik vind het alleen heel pijnlijk dat als dat de reden is dat Rutte dit overleeft. Dat de rest dan als een stel kinderen ruzie gaat zitten maken.
Het wordt wel interessant hoe CDA, CU en D66 zich opstellen in het debat.quote:Op zondag 25 april 2021 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat de ministerraad het na zo'n aanval op 1 van de partijen nog met elkaar eens zal worden. Zeker niet omdat dit kabinet al 4 jaar als ruziekabinet bekend staat.
De enige optie zou zijn dat CU voor de motie stemt en dan gelijk haar ministers uit het kabinet haalt, dat zagen we bij Balkenende II/III ook. Maar die kans lijkt me klein. CDA zou het ook kunnen doen (die kans is misschien groter), maar De Jonge nu weghalen lijkt me onverstandig.
Omtzigt is een ongeleid projectiel. Dat is duidelijk geworden tijdens de MH-17 ramp toen hij nepgetuigen liet opdraven in een zaal vol nabestaanden. Reken maar dat het CDA in haar maag zit met deze gevaarlijke gek.quote:Op zondag 25 april 2021 18:04 schreef Jojoke het volgende:
Dat er gesproken is over het temperen van Omtzigt is geen nieuws. Dus ik neem aan dat het CDA daar eerder een gesprek over heeft gehad met Omtzigt. Misschien dat het CDA in een slachtofferrol gaat kruipen en zegt dat ze zich gedwongen voelden om kritische kamerleden aan te spreken.
quote:Lastige Kamerleden zijn een zegen voor de politiek
Door ANNEMARIE VAN GAAL
In de uitgelekte notulen van de ministerraad die maandag openbaar gemaakt worden, staat dat Wopke Hoekstra heeft geprobeerd om Pieter Omtzigt te 'sensibiliseren'.
Kennelijk vond Hoekstra dat Omtzigt zich redelijker moest opstellen en zich moest aanpassen aan wat door hem en zijn collega-ministers wenselijk geacht werd.
Iedereen schreeuwt nu moord en brand dat het een gotspe is dat Wopke Hoekstra heeft durven te zeggen dat hij Omtzigt wilde 'sensibiliseren', maar eigenlijk is het geweldig dat dit nu naar buiten komt.
Omtzigt irriteert onze ministers en dat is kennelijk een gespreksonderwerp voor de ministerraad. Fijn dat we weten dat onze ministers niet blij zijn met een Tweede Kamerlid dat hun het vuur aan de schenen legt.
Ook goed om te weten dat zij er onderling, in de wetenschap dat het geheim blijft, over discussiëren en zelfs bespreken dat geprobeerd moet worden om een 'vervelend' Kamerlid tot rede te brengen.
Het is Hoekstra niet gelukt en dat is maar goed ook.
Eigenlijk is het heel fijn dat wij nu weten dat ministers sommige Kamerleden irritante individuen vinden, want dat betekent dat deze Kamerleden hun werk goed doen.
Zo hoort het namelijk, en ik zou willen dat de ministerraad-notulen iedere week melding maken van Kamerleden die volgens hen 'gesensibiliseerd' moeten worden.
"We willen toch een sterke tegenmacht?"
Gelukkig is het niet ieder Kamerlid gegeven om gedwee te knikken bij ieder besluit, te tekenen bij het kruisje en klakkeloos de koers van de partij volgen.
Ik heb begrip voor de irritatie van Hoekstra, en tegelijkertijd vind ik het ook een compliment voor Omtzigt.
Geen 'ja-knikkers' aan tafel
Kijk, ik ben zelf in eerste instantie ook niet altijd blij met een lezer die het niet met mij eens is en forse kritiek levert (als columnist overkomt me dat nogal eens, kan ik zeggen).
Maar in tweede instantie besef ik ook dat ik álle kritiek moet verwelkomen, want dat scherpt mijn eigen geest en bovendien heb ik zelf ook niet de waarheid in pacht.
Als mensen mij tijdens een vergadering tegenspreken, dan ben ik in eerste instantie chagrijnig.
Meteen daarna echter ben ik vooral blij dat ik geen 'ja-knikkers' aan tafel heb die graag bij mij in de gratie willen vallen, maar mensen die over de agendapunten nadenken en hun eigen overtuiging durven verdedigen.
.
quote:Geheime notulen over Omtzigt slaan in als een bom op het Binnenhof
Prima dus dat Wopke Hoekstra geïrriteerd is door een Kamerlid, nota bene uit zijn eigen partij. Als hij er zelf goed over nadenkt zou hij er blij mee moeten zijn en zijn collega-ministers ook.
Groot compliment voor Omtzigt
Aan de andere kant is het een groot compliment voor Pieter Omtzigt. Het is Hoekstra namelijk niet gelukt om hem te 'sensibiliseren' en dat is precies wat we willen.
We willen toch een sterke tegenmacht in de vorm van stoere Tweede Kamerleden die het aandurven om de zittende macht, ons kabinet, niet alleen te controleren, maar ook te corrigeren waar nodig?
Ons streven zou toch moeten zijn dat niet alleen Pieter Omtzigt weigert om zich te laten sensibiliseren, maar dat alle 150 Kamerleden dezelfde grondhouding hebben en weigeren zich te laten sensibiliseren?
Dat vereist wel meer weerbaarheid van onze Kamerleden: niet meteen in de slachtofferrol schieten als je een gespreksonderwerp in de ministerraad bent of als iemand je een 'functie elders' toewenst.
Laten we in dat opzicht Pieter Omtzigt ook niet als een slachtoffer zien, dat is hij namelijk niet, hij heeft gewoon gedaan wat nodig is. We moeten de weerbaarheid van de Tweede Kamerleden toejuichen, want weerbaarheid is namelijk ook tegengas durven geven en je niet in een hoek laten drukken als je weerstand krijgt.
"Pieter Omtzigt heeft gewoon gedaan wat nodig is"
Het nieuwe politieke leiderschap en de nieuwe cultuur in Den Haag, waar we zo naar hunkeren, kan alleen bestaan met een sterke tegenkracht van de Tweede Kamerleden.
Aan de andere kant hebben we ministers en staatssecretarissen nodig die sterk genoeg zijn om deze tegenkracht niet alleen te tolereren, maar ook te omarmen en kwetsbaar genoeg durven te zijn om ernaar te luisteren.
Kijk, als je dualisme wilt, moet je daar natuurlijk wel tegen kunnen.
Vooruit met de geit
Voor nu zou ik tegen alle politici willen zeggen: vooruit met de geit. Wij zitten midden in een enorme crisis, niet alleen op gezondheidsgebied, maar vooral ook op economisch gebied.
Stop met het interne politieke geneuzel, de ellenlange formatiebesprekingen, de discussies over wel of geen transparantie geven van ambtelijke notities of notulen, het gebakkelei over wie nu wel of niet met elkaar in de coalitie wil...
BEKIJK OOK:
Meerderheid coalitie wil 'toeslagen-notulen van slot'
Er zijn belangrijkere zaken waar we ons mee bezig zouden moeten houden. Het maakt ook niet uit welke coalitie we krijgen, zolang onze Tweede Kamerleden maar die sterke, gekozen tegenmacht zijn die de ministers en staatssecretarissen irriteren, corrigeren, soms woest maken en hen laten wensen dat ze gesensibiliseerd worden.
Zolang we een weerbare tegenmacht hebben in de vorm van 150 gekozen, stoere Tweede Kamerleden komt het wel goed met ons land
wauw is dat echt zo?quote:Op zondag 25 april 2021 19:39 schreef Subw00fer het volgende:
[..]
Omtzigt is een ongeleid projectiel. Dat is duidelijk geworden tijdens de MH-17 ramp toen hij nepgetuigen liet opdraven in een zaal vol nabestaanden. Reken maar dat het CDA in haar maag zit met deze gevaarlijke gek.
Het is wel een zeldzame puinzooi geworden zo iddquote:Op zondag 25 april 2021 21:32 schreef HiZ het volgende:
Ik heb ondertussen het gevoel dat het land onregeerbaar wordt.
Blijkt dat "opstappen" en daarna weer vrolijk meedoen aan de verkiezingen geen goed idee is. Je verwacht het niet.quote:Op zondag 25 april 2021 21:32 schreef HiZ het volgende:
voor de kiezer maakt dat wat minder uit. Dat zie je ook weer in de peilingen, geen echt grote verschuivingen. Ik zou ook nu niet opeens anders stemmen bij verkiezingen.quote:Op zondag 25 april 2021 21:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Blijkt dat "opstappen" en daarna weer vrolijk meedoen aan de verkiezingen geen goed idee is. Je verwacht het niet.
Alle betrokken ministers zouden het voorbeeld van Asscher moeten volgen.
Zolang Rutte blijft zitten pakt echt niet niemand uit eigen initiatief zijn biezen.quote:Op zondag 25 april 2021 21:40 schreef Tijn het volgende:
Rutte is dan ook de eerste die het veld zou moeten ruimen. Werkelijk belachelijk dat-ie überhaupt weer meedeed, nadat-ie nog geen half jaar geleden is afgetreden.quote:Op zondag 25 april 2021 21:48 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zolang Rutte blijft zitten pakt echt niet niemand uit eigen initiatief zijn biezen.
Geen goed idee? Het is de wil van 'het volk'. Dat hele cancel rutte gebeuren is minachting van de kiezer.quote:Op zondag 25 april 2021 21:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Blijkt dat "opstappen" en daarna weer vrolijk meedoen aan de verkiezingen geen goed idee is. Je verwacht het niet.
Leugenaar!quote:Op zondag 25 april 2021 20:36 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Nope, slechts lichtjes gebaseerd op de waarheid.
Elk land krijgt uiteindelijk een regering die ze verdient. En dit land verdient Rutte IV.quote:Op zondag 25 april 2021 21:32 schreef HiZ het volgende:
De huidige crisis heeft niet zoveel met de kiezer te maken, maar met een vertrouwensbreuk tussen de ministers en de kamer (en de ministers onderling). Dat kun je simpelweg niet herstellen zolang dezelfde ministers aanblijven. Je kunt deze mensen niet opeens wel op hun blauwe ogen geloven nadat ze aantoonbaar gelogen hebben. Dus het opvragen van notulen en stukken is een blijvertje, waarmee een onwerkbare situatie is ontstaan. De enige oplossing is wanneer alle betrokken ministers het veld ruimen, iets dat je eigenlijk sowieso zou verwachten wanneer een kabinet opstapt.quote:Op zondag 25 april 2021 21:47 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
voor de kiezer maakt dat wat minder uit. Dat zie je ook weer in de peilingen, geen echt grote verschuivingen. Ik zou ook nu niet opeens anders stemmen bij verkiezingen.
Dat is aan het volk om te bepalen in een democratie.quote:Op zondag 25 april 2021 22:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
De huidige crisis heeft niet zoveel met de kiezer te maken, maar met een vertrouwensbreuk tussen de ministers en de kamer (en de ministers onderling). Dat kun je simpelweg niet herstellen zolang dezelfde ministers aanblijven. Je kunt deze mensen niet opeens wel op hun blauwe ogen geloven nadat ze aantoonbaar gelogen hebben. Dus het opvragen van notulen en stukken is een blijvertje, waarmee een onwerkbare situatie is ontstaan. De enige oplossing is wanneer alle betrokken ministers het veld ruimen, iets dat je eigenlijk sowieso zou verwachten wanneer een kabinet opstapt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |