In het verlengde van goed opletten waar de postcards zijn opgenomen, heb ik ook wat suggesties/verzoeknummers voor aandachtspunten bij de optredens, en daarmee de kans of het goed gaat scoren:
-Hoe komt het optreden als geheel over? Dat klinkt logisch, maar is het goed genoeg om mensen de telefoon te laten pakken of jury's erop te laten stemmen, of is iedereen het er eigenlijk wel over eens dat er best wel wat meer geschikts meedoet en dit een prima 7e plaats is. Voor landen met veel buren/diaspora geldt ook nog of het voldoende is om in elk geval die mensen enthousiast te maken om het naar de finale te krijgen.
-Weet de artiest contact te maken met de kijker thuis en de vakjuryleden in hun kijkruimte. Langs de camera kijken, met ogen dicht zingen of het optreden vooral doen voor het publiek in de zaal is dodelijk. De zanger(es) moet van het scherm spatten en een overtuigende indruk maken. Ook te veel shots van de zaal zorgen voor een minder goede band tussen kijker en uitvoerende.
-Is de act niet te chaotisch? Het aantal Trebles op het ESF is tegenwoordig lager dan vroeger, maar zo gestroomlijnd als Zweden is het bij lang niet elk land. Sommige liedjes lenen zich best voor wat rommeligheid, zoals Rusland bijvoorbeeld, maar als er veel te veel gebeurt op het podium raakt de kijker de draad kwijt (en epilepsiepatiënten liggen sowieso op een gemiddeld ESF al meerdere malen schuimbekkend achter de bank). De voornaamste kandidaat voor overacting is natuurlijk Duitsland, en ook wel Italië dat de act niet altijd op orde heeft, maar ook al die uptempo liedjes met een zangeres zullen moeten uitpakken om op te vallen.
-De één-minuutregel. Gebeurt er in de eerste minuut genoeg om de kijker vast te houden? Een liedje kan over het geheel geweldig zijn, maar als de kijker/jurylid na een minuut genoeg heeft gezien, of het tijd vindt om de bitterballen in het vet te gaan gooien, is het heel moeilijk dat negatieve oordeel nog om te draaien in de rest van het lied. Onder meer Bulgarije en Israël hebben het hoogtepunt laat in het liedje.
-Blijft het optreden voldoende hangen in een rij van 26 liedjes. Voor Frankrijk of Oekraïne zal dat wel goedkomen, zelfs degenen die het niets vinden zullen het zich nog herinneren. Maar hoe zit dat voor onopvallendere deuntjes, zoals UK, België, Oostenrijk, Estland, Tsjechië, Roemenië, enz.
-Kan de uitvoerende een beetje zingen? Het is toch een ESF, weliswaar met backings op tape, dus hier en daar even ernaast zitten is op de repetities geen ramp, maar landen als Slovenië, Israël of Zwitserland moeten hierop toch het verschil maken.
Bovenal geldt natuurlijk: Geniet ervan en we horen vol spanning wat jullie ervan vinden!