abonnement Unibet Coolblue
pi_199123536
Vanaf heden met mooie OP! Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Diana's mooie moestuin
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Tuinflora, heesters
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Het is weer tijd om aan (voor)zaaien te gaan denken. Voor wilde bijen en andere insecten is het dan het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers in 2020 O+

De vijver van Claudia_x begint wat te worden:


Is it a bird, is it an hortensia? Nope, sedum van @Dagoduck:


De kleurenpracht en nieuwe pergola van @Sumppi:


De tuin van @_Arual_ heeft een ongelooflijke transformatie doorgemaakt:


Een van de fantastische late bloeiers van @sigme:


Het lijkt wel een kunstwerk: afgeknipte allium door @AnneX:


Is er iets wat-ie niet kan? Het geweldige balkon van @kaasplankje:


Rozanne heeft het naar haar zin bij @miss_sly:


Een groene compositie door @Koettie:


Hoogtepunten uit het vorige deel

Het mysterie van @Vonkenboer:



De veelbelovende postzegel van @Blues:



Tegenlicht in de tuin van @Claudia_x:



De druifjes van @Fazz:



We kijken reikhalzend uit naar het groen in de tuin-in-wording van @koentjuh18:



@SV-tje snoeit dapper door:



Lente in de sneeuw bij @sigme:



Die klimop die mag blijven klimmen van @michiel_merk:



De prunus serrulata van @miss_sly:



Droogbloemen van @Summpi:



Sierlijke schoonheid in de tuin van @AnneX:



@Dagoduck maakte een geveltuin:



En tot slot een ode aan de prunus:

DE PRUNUS

Onverwacht en plotseling
stond de prunus deze morgen
weer met tak en stam verborgen
in een wolk van bloeseming,
die zo blank, zo smetloos zuiver
straald' en met de wind bewoog,
dat door mij een stille huiver
van verraste vreugde vloog.

Want nog enkel zwart en strak,
niet gereed nog tot ontluiken,
wist ik in geboomt' en struiken
ieder twijgje, elke tak;
slechts de kruin van d' oude steile
statige kastanjestam
brandde, met doorzichtig ijle
glanzend groene vlam bij vlam.

En nu plots, in deze nacht,
is de prunus weer ontloken,
overdadig uitgebroken
tot één eindeloze pracht. -
O, ik wist dat het zou komen,
dit onstuimige festijn,
maar ik had niet durven dromen
dat het zo volmaakt zou zijn.

- Garmt Stuiveling


[ Bericht 13% gewijzigd door Guppy op 28-04-2021 20:49:52 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 13:05:00 #2
5428 crew  miss_sly
pi_199123564
OP ^O^

Die late bloeiers van @sigme vallen me nu pas op. Wat zijn dat? Ik vind dat groen met die roze accenten echt heel erg mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199123647
Cosmea. Door de foto van Sigme heb ik dit jaar daar ook een zakje zaden van besteld. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 13:24:29 #4
5428 crew  miss_sly
pi_199123808
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 13:10 schreef Sumppi het volgende:
Cosmea. Door de foto van Sigme heb ik dit jaar daar ook een zakje zaden van besteld. :D
O, die moeten gezaaid. Dat is iets dat ik nog niet heb geprobeerd. Eens kijken of ik daar dit jaar al aan toekom, anders bewaar ik dat voor volgend jaar.

In de volle grond kan nu een paar weken, lees ik. Strooi ik dan gewoon wat zaadjes op de plek waar ik hem wel wil?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199123835
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, die moeten gezaaid. Dat is iets dat ik nog niet heb geprobeerd. Eens kijken of ik daar dit jaar al aan toekom, anders bewaar ik dat voor volgend jaar.

In de volle grond kan nu een paar weken, lees ik. Strooi ik dan gewoon wat zaadjes op de plek waar ik hem wel wil?
Hier vind je goede tips.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 13:29:49 #6
5428 crew  miss_sly
pi_199123877
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 13:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hier vind je goede tips.
Dank je!

Ik ga het gewoon proberen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199123961
@sigme wat voor ranonkel heb je? Ik ken ze alleen als snijbloem? Of vergis ik me nu? Zo tussen de struiken staat het erg mooi.



Hier staan er nu door de hele border tulpjes. O+

Maar vooral in de moestuin ben ik heel blij met alles wat nu boven komt, zoals de aardappels. Dat is grotendeels nieuw voor me en nog best spannend. En mijn composthoop is een succes.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199123981
Onkruid moet ik grotendeels nog weghalen. Ik was er wel mee begonnen, maar er schuilen soms kleine kikkers onder en ook veel andere diertjes. Vond het zielig om dat te verstoren. :')
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199124639
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 13:36 schreef Sumppi het volgende:
@:Sigme wat voor ranonkel heb je? Ik ken ze alleen als snijbloem? Of vergis ik me nu? Zo tussen de struiken staat het erg mooi.

[ afbeelding ]

Hier staan er nu door de hele border tulpjes. O+

Maar vooral in de moestuin ben ik heel blij met alles wat nu boven komt, zoals de aardappels. Dat is grotendeels nieuw voor me en nog best spannend. En mijn composthoop is een succes.
Dat is een Kerria Japonica. Ik vind dat een van de leukste lentebloeiers! Zo lekker wild en vrolijk. Ze worden tamelijk sprietig. Maar ze zijn al een paar jaar moeilijk verkrijgbaar omdat ze een of andere ziekte hebben bij de kwekers. Ik ga deze lente een paar stekken nemen van planten waar ik vaak langs fiets. Gewoon even vragen of ik een paar takjes mag afknippen en dan laten wortelen. Dat is het plan tenminste.

Verder is hier ook alles heel laat inderdaad vergeleken met de laatste 2 jaar. Maar daardoor durfde ik het nog net aan om een perenboompje te planten in de nieuwste, nog lege border. Ik ben langzaamaan bezig om ons volkomen bestrate binnenterrein in een groene oase om te toveren.



Ik nam van de kweker ook nog een doornloze braam en een zwarte bessenstruik mee, die moeten ook nog een plaatsje. En verder zal ik de border opleuken met zaaigoed. Ik heb nog heel veel zaad wat ik vorig jaar geoogst heb van latyrus en lupine, en een onbekende gele bloem, en nog een andere gele bloeier waarvan ik de naam niet meer weet.

Verder heb ik ook nog een kruipend zenegroen/hondsdraf lookalike maar in mijn geval is het gevlekte dovenetel. Met gasten O+



En ik ben heel blij met dit hoekje waar een blauwe clematis, een kamperfoelie en een akebia quintata gezellig door elkaar groeien. Ik wil nog meer van dit soort combinaties van klimmers maken want ik heb overal muren.

pi_199124899
Mooi Yinu O+ Je hebt er al veel tegels uit zo te zien. Dank voor de info ook!
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  vrijdag 23 april 2021 @ 16:29:05 #11
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199125827
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 14:38 schreef yinu het volgende:

[..]

Dat is een Kerria Japonica. Ik vind dat een van de leukste lentebloeiers! Zo lekker wild en vrolijk. Ze worden tamelijk sprietig. Maar ze zijn al een paar jaar moeilijk verkrijgbaar omdat ze een of andere ziekte hebben bij de kwekers. Ik ga deze lente een paar stekken nemen van planten waar ik vaak langs fiets. Gewoon even vragen of ik een paar takjes mag afknippen en dan laten wortelen. Dat is het plan tenminste.

Verder is hier ook alles heel laat inderdaad vergeleken met de laatste 2 jaar. Maar daardoor durfde ik het nog net aan om een perenboompje te planten in de nieuwste, nog lege border. Ik ben langzaamaan bezig om ons volkomen bestrate binnenterrein in een groene oase om te toveren.

[ afbeelding ]

Ik nam van de kweker ook nog een doornloze braam en een zwarte bessenstruik mee, die moeten ook nog een plaatsje. En verder zal ik de border opleuken met zaaigoed. Ik heb nog heel veel zaad wat ik vorig jaar geoogst heb van latyrus en lupine, en een onbekende gele bloem, en nog een andere gele bloeier waarvan ik de naam niet meer weet.

Verder heb ik ook nog een kruipend zenegroen/hondsdraf lookalike maar in mijn geval is het gevlekte dovenetel. Met gasten O+

[ afbeelding ]

En ik ben heel blij met dit hoekje waar een blauwe clematis, een kamperfoelie en een akebia quintata gezellig door elkaar groeien. Ik wil nog meer van dit soort combinaties van klimmers maken want ik heb overal muren.

[ afbeelding ]
Idee voor je tegels:





|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 19:58:50 #12
5428 crew  miss_sly
pi_199128464
Ik maakte ook even een rondje tuin. Er gebeurt nog niet heel erg veel, maar ook niet meer helemaal niets!

Ik plaatste wat phloxen op hoop van zegen, ik had niet gedacht dat ze op de plek waar ik ze plantte veel zouden doen, maar ze floreren O+



De sering staat vol met knoppen:



Heel vreemd dat de twee achterste takjes eigenlijk niet veel doen en alle overige doen het juist heel erg goed. Eens kijken hoe dat verder gaat.

Zwarte tulpen O+ Ik vind ze erg mooi!



In de border achterin de tuin achter het loungeterras is geum voorzichtig in bloei geraakt en laat een eerste bloem zien:



In de border is volgens mij lang niet alles goed aangeslagen. Ik zal dit weekend mijn plattegrond er eens bij pakken en kijken hoe het nu precies staat en waar al iets van te zien zou moeten zijn.

Maandag wordt het boomschors bezorg voor het bosplantoentje, dus dit weekend de laatste hand leggen aan de voorbereiding van dat stukje grond. Er moet nog een klein beetje grond vanaf om het min of meer te egaliseren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199128955
Grappig miss sly, de geum in de voortuin is alleen nog groen.
En de sering belooft veel👍🏼

De tulpen zijn op het mooist.
pi_199128996
De OP _O_

En weer fijne plaatjes!

En er zijn groene sprietjes en blaadjes gesignaleerd in de voorpostzegel *G*
We noemen het nu al 'onze bloemenweide" >:O
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 20:33:04 #15
5428 crew  miss_sly
pi_199129043
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:28 schreef AnneX het volgende:
Grappig miss sly, de geum in de voortuin is alleen nog groen.
En de sering belooft veel👍🏼

De tulpen zijn op het mooist. [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die onderste tulpen vind ik zo mooi!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:53:01 #16
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199129375
Iemand ideeën voor plantjes die ik kan zaaien in wat voegen/ruimte tussen de bestrating en de gevel? In het verleden deed gehoornde klaverzuring het er goed. Maar die heeft gele bloemetjes en we hebben in principe geen geel in de tuin, dus met moeite weg kunnen halen paar jaar terug _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199129447
Ja, inderdaad: hulde voor de OP _O_ met plek voor de prunus zelfs.

Zo’n handig topic: dank voor de tip @Claudia_x : cosmea en papaverzaadjes besteld.

@Blues komt er al iets op in de bloementuin? En blijven katten weg?
Edit: lezen o|O groene sprietjes en blaadjes.
pi_199129458
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:53 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand ideeën voor plantjes die ik kan zaaien in wat voegen/ruimte tussen de bestrating en de gevel? In het verleden deed gehoornde klaverzuring het er goed. Maar die heeft gele bloemetjes en we hebben in principe geen geel in de tuin, dus met moeite weg kunnen halen paar jaar terug _O-
Papaver las ik net 😂.
pi_199129611
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 april 2021 16:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Idee voor je tegels:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Haha, ja, die lagen dus waar dat perk nu is. We hebben sowieso nogal veel tegels weggehaald in het afgelopen jaar en van heel veel hebben we al een soort stapelmuurtje/bankje gebouwd en een omheining voor een verhoogde border waar je ook op kunt zitten. Deze liggen nog te wachten op een plan. Of een ritje naar de gemeentewerf. Maar als we nog even doorgaan kunnen we er inderdaad een beste bunker van bouwen! Stapelmuurtjes zijn wel heel leuk. En wij hebben er expres wat ruimte tussen gelaten waar nu toch allerlei leuke plantjes in komen groeien! En waar, zie ik nu, heel veel lieveheersbeestjes en andere vrolijke kruipers in hebben overwinterd.
pi_199129805
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:53 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand ideeën voor plantjes die ik kan zaaien in wat voegen/ruimte tussen de bestrating en de gevel? In het verleden deed gehoornde klaverzuring het er goed. Maar die heeft gele bloemetjes en we hebben in principe geen geel in de tuin, dus met moeite weg kunnen halen paar jaar terug _O-
Slaapmutsjes?
Ik heb ooit een keer 1 klein zakje gekregen in 2017 en nu staan ze overal, tussen de tegels en langs de muren. Heel vrolijk. Wij hebben oranje maar ze zijn er ook in andere kleuren, roze en wit.

pi_199130775
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:56 schreef AnneX het volgende:


@:Blues komt er al iets op in de bloementuin? En blijven katten weg?
Edit: lezen o|O groene sprietjes en blaadjes.
Nog net te klein voor een foto.
De zelfvoorgezaaide vergeetmenietjes beginnen nu ook wat groter te worden.
Allemaal nog net ff te weinig voor een foto, maar superleuk om te volgen.
Wel 2x graafsporen maar laten liggen en daar staan gewoon kleine sprietjes op O+
  vrijdag 23 april 2021 @ 23:58:21 #22
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199131997
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:57 schreef AnneX het volgende:

[..]

Papaver las ik net 😂.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 21:17 schreef yinu het volgende:

[..]

Slaapmutsjes?
Ik heb ooit een keer 1 klein zakje gekregen in 2017 en nu staan ze overal, tussen de tegels en langs de muren. Heel vrolijk. Wij hebben oranje maar ze zijn er ook in andere kleuren, roze en wit.

[ afbeelding ]
Ik vergat er nog bij te zeggen: lage plantjes. Want wil er overheen kunnen stappen bij de (tuin)deuren.

Misschien zijn er een soort zaaibare rotsplantjes ofzo.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199137610
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 april 2021 23:58 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

[..]

Ik vergat er nog bij te zeggen: lage plantjes. Want wil er overheen kunnen stappen bij de (tuin)deuren.

Misschien zijn er een soort zaaibare rotsplantjes ofzo.
Aha, dan geen slaapmutsjes want die kunnen behoorlijk groot worden. Niet alleen de bloemen, maar de hele plant.

Misschien vetmuur? Een schattig tapijtje met witte bloemetjes.
Of kruipende tijm! Ruikt ook nog eens lekker als je de tuin in en uit loopt.
pi_199149477
Na vorstellende toch 3 blommen in de Camelia


Het prunus/amandelboompje in de voorpostzegel (als je heeeeel goed kijkt zie je overal in de aarde groene sprietjes en blaadjes van al het zaad dat ik gestrooid heb O+ )



Detail


En de Sleedoorn vanuit t keukenraam ad voorkant bloeit



Detail


[ Bericht 14% gewijzigd door Blues op 25-04-2021 12:38:38 ]
pi_199149604
Plantnet zei Sleedoorn, maar dit is niet echt een heester maar een boom?
pi_199150461
Als heesters ongesnoeid en ongehinderd kunnen doorgroeien, worden het boom alikes.
Kijkend naar de parkeerplaats, waar het struikgewas - onlangs na 30 jaar - is kortgezet.
De stammen lieten zij staan. |:( ( het moest kort vanwege overlast van een duivenkolonie die scheit strooide op de auto’s eronder. )

Met de koude weken achter ons, doet het gras nog niet veel aan herstel.
Wel houd ik het braaf om de 2/3 dagen nat, volgens de instructies van John.

Affijn, in het slordige bordertje achter, doen de tulpjes het nu best.
Er staat verder van alles. De witte druifjes, de pol ooievaarsbek uit de voortuin. Verder zie ik wel weer wat er gaat gebeuren.

  zondag 25 april 2021 @ 14:37:42 #27
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_199151126
Ik kocht vorig jaar een flinke blauwe regen (dikke stam en 1.90 hoog ofzo). Afgelopen herfst verloor die massaal allemaal takken dus ik was bang dat hij kapot was gegaan.. maar niks blijkt minder waar *O* volle bak uitlopers en knoppen overal. Hopelijk geeft ie dit jaar ook al wat bloemen O+ binnenkort komt er een pergola voor hem/haar om lekker overheen te groeien O+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_199152167
Bewolkt weer vandaag, maar toch mooi tuinierweer.

Onder m'n fruitbomen een geel tapijt van waldsteinia:



Bloesem! Van het krentenboompje:



De appelboom:



De perenboom:



En jawel, de prunus:



En tot slot m'n stoet met zomerklokjes en narcissen. Die narcissen wilde ik eigenlijk niet, maar die zijn klaarblijkelijk per ongeluk meegekomen. Ik ga ze denk ik weghalen en vervangen omdat ik al zoveel narcissen heb, maar ik weet nog niet door wat. Krokussen misschien? Iemand suggesties voor een vroege bloeier die goed combineert met zomerklokjes? Misschien houd ik het bij de klokjes.



[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 25-04-2021 17:51:09 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199152243
Met kievitsbloemen! Dat ziet er leuk uit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199153658
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 12:27 schreef Blues het volgende:
Na vorstellende toch 3 blommen in de Camelia
[ afbeelding ]
Die van mij heeft ook vorstschade opgelopen en is zelfs omver gewaaid. Toch bloeit-ie alsnog, al is het in mijn beleving laat:



Ging het laatst niet over dovenetel? Ik heb een gele in mijn tuin gevonden:



En de zon brak toch nog door!

Vanochtend, toen de koeien het land op gingen:



Aan het einde van de middag, huiswaarts:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199153673
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 13:52 schreef AnneX het volgende:
Als heesters ongesnoeid en ongehinderd kunnen doorgroeien, worden het boom alikes.
Kijkend naar de parkeerplaats, waar het struikgewas - onlangs na 30 jaar - is kortgezet.
De stammen lieten zij staan. |:( ( het moest kort vanwege overlast van een duivenkolonie die scheit strooide op de auto’s eronder. )

Met de koude weken achter ons, doet het gras nog niet veel aan herstel.
Wel houd ik het braaf om de 2/3 dagen nat, volgens de instructies van John.

Affijn, in het slordige bordertje achter, doen de tulpjes het nu best.
Er staat verder van alles. De witte druifjes, de pol ooievaarsbek uit de voortuin. Verder zie ik wel weer wat er gaat gebeuren.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik vind je tulpen erg leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199153857
M'n onderbewuste heeft een fallussymbool gemaakt van een border:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199153991
😂
pi_199154181
quote:
11s.gif Op zondag 25 april 2021 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
M'n onderbewuste heeft een fallussymbool gemaakt van een border:

[ afbeelding ]
Dan wel op de juiste plaats vullen met planten met witte bloemetjes he? :P
pi_199157383
quote:
11s.gif Op zondag 25 april 2021 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
M'n onderbewuste heeft een fallussymbool gemaakt van een border:

[ afbeelding ]
🤣🤣
pi_199162974
Nu zie je het nooit meer anders.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199165875
Ik denk dat ik er m'n composthoop maak, op de foto aan de rechterkant. Wedden dat ik dan steeds een halve lul zie? :+

Iets heel anders: ik wil de muurbloem even tippen. Dat heb ik eerder gedaan, maar ik heb misschien niet genoeg benadrukt dat de bloem werkelijk fantastisch is. Hij bloeit nu al en blijft dat doen tot in de herfst (!). Het enige nadeel is dat-ie niet zo oud wordt. Daar staat tegenover dat je 'em goed kunt stekken.

Er zijn verschillende soorten die verschillende kleuren hebben, in ieder geval paars, oranje en geel. Ik heb zelf de oranje variant nog niet. Ik denk dat ik daar zaad van ga kopen.





I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 17:34:37 #38
5428 crew  miss_sly
pi_199166530
De laagstammige kers heeft de eerste bloesems O+
En zit echt vol met knoppen die bijna uitkomen.



Vandaag werd het Frans boomschors bezorgd. Echt, heel praktisch een zak van een kuub met een zak van een halve kuub erbovenop:



:D

Werd bezorgd door een jongen met alleen een palletwagen, dus meer dan in de tuin zetten kon hij niet doen.
Dus hebben we de keukentrap erbij gepakt en telkens een emmer gevuld en deze in de kruiwagen gegooid.
Ging uiteindelijk nog best snel en nu hebben we in plaats van dit:



boomschors in het bosplantsoen:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199168562
Leuk om die opbouw van jullie tuin te zien. Wat voor kers heb je?

Ik had vanmiddag een mengsel gemaakt van bloemzaden in een klein rood emmertje. Daarna de kinderen van school gehaald en toen ik een uur later de zaden wilde zaaien kwam ik erachter dat een van de kinderen ze rond had gestrooid op random plekken. :'( :') Sowieso niet daar waar ik ze wel wilde hebben. Ben benieuwd of we er over een tijd wat van terug gaan zien in de tuin.

Nu dus nieuwe zaden bestellen, dat is stiekem wel weer leuk.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199169297
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:43 schreef Sumppi het volgende:
Leuk om die opbouw van jullie tuin te zien. Wat voor kers heb je?

Ik had vanmiddag een mengsel gemaakt van bloemzaden in een klein rood emmertje. Daarna de kinderen van school gehaald en toen ik een uur later de zaden wilde zaaien kwam ik erachter dat een van de kinderen ze rond had gestrooid op random plekken. :'( :') Sowieso niet daar waar ik ze wel wilde hebben. Ben benieuwd of we er over een tijd wat van terug gaan zien in de tuin.

Nu dus nieuwe zaden bestellen, dat is stiekem wel weer leuk.
😂 Er gaat wel eens iets mis. Althans het loopt anders.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 20:27:23 #41
5428 crew  miss_sly
pi_199169413
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:43 schreef Sumppi het volgende:
Leuk om die opbouw van jullie tuin te zien. Wat voor kers heb je?
Prunus avum stella. Laagstammig, dus we kunnen er goed bij als er een kers lang genoeg aan mag blijven om te plukken :P
quote:
Ik had vanmiddag een mengsel gemaakt van bloemzaden in een klein rood emmertje. Daarna de kinderen van school gehaald en toen ik een uur later de zaden wilde zaaien kwam ik erachter dat een van de kinderen ze rond had gestrooid op random plekken. :'( :') Sowieso niet daar waar ik ze wel wilde hebben. Ben benieuwd of we er over een tijd wat van terug gaan zien in de tuin.

Nu dus nieuwe zaden bestellen, dat is stiekem wel weer leuk.
Hahaha, lekkere actie :D Wie weet wat een leuke verrasingen er nog tevoorschijn komen op verrassende plekken!

Nieuwe zaden is leuk! Ik heb ook een en ander besteld, zou op de post zijn volgens de mail die ik vandaag kreeg. Ben benieuwd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199169538
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:43 schreef Sumppi het volgende:
Leuk om die opbouw van jullie tuin te zien. Wat voor kers heb je?

Ik had vanmiddag een mengsel gemaakt van bloemzaden in een klein rood emmertje. Daarna de kinderen van school gehaald en toen ik een uur later de zaden wilde zaaien kwam ik erachter dat een van de kinderen ze rond had gestrooid op random plekken. :'( :') Sowieso niet daar waar ik ze wel wilde hebben. Ben benieuwd of we er over een tijd wat van terug gaan zien in de tuin.

Nu dus nieuwe zaden bestellen, dat is stiekem wel weer leuk.
Dat is pas guerilla gardening! ;)
pi_199170048
Ik heb hier in de wijk bloemenzaadjes gestrooid. Ben benieuwd of daar wat uit gaat komen :)
  dinsdag 27 april 2021 @ 00:12:56 #44
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199173218
Vandaag nog met een klein projectje bezig geweest. Paar halve klinkers langs de gevel verwijderd en er wat vaste planten geplant. Verder nog wat zaadjes gekocht (rotsplantenmix), het hier geopperde kruipend tijm en vetmuur hadden ze nergens (ben bij drie tuincentra's geweest). Ook nog een "onkruidje" (weet de namen nooit) verplaatst naar zo'n zelfde plekje tegen de gevel. Heb er nog wel een paar gespot die ga ik morgen nog verplaatsen. Dan zal ik ook die zaadjes zaaien, kijken wat daarvan komt.

Hopelijk slaat het allemaal een beetje aan, dan post ik tegen die tijd wel foto's.

Vandaag ook nog even naar Wildrijk (Sint Maartensvlotbrug) en de Poldertuin in Anna Paulowna geweest.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 27 april 2021 @ 08:11:23 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199174428
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 17:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die van mij heeft ook vorstschade opgelopen en is zelfs omver gewaaid. Toch bloeit-ie alsnog, al is het in mijn beleving laat:

[ afbeelding ]

Ging het laatst niet over dovenetel? Ik heb een gele in mijn tuin gevonden:

[ afbeelding ]

En de zon brak toch nog door!

Vanochtend, toen de koeien het land op gingen:

[ afbeelding ]

Aan het einde van de middag, huiswaarts:

[ afbeelding ]
Prachtige foto van die koeien die het land op gaan. Hopelijk blijven jullie verschoond van windmolens
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 april 2021 @ 08:25:42 #46
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_199174580
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 08:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Prachtige foto van die koeien die het land op gaan. Hopelijk blijven jullie verschoond van windmolens
Iedereen wil groene stroom maar niemand wil er de eventuele hinder van ondervinden :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 27 april 2021 @ 08:29:59 #47
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_199174617
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 08:25 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Iedereen wil groene stroom maar niemand wil er de eventuele hinder van ondervinden :')
Dat lijkt mij niet meer dan logisch toch? Ik hoef die kut windmolens ook niet te zien namelijk. 's nachts ook fijn, een zee van knipperende rode lampen :X
pi_199175137
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 08:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Prachtige foto van die koeien die het land op gaan. Hopelijk blijven jullie verschoond van windmolens
Ik heb niet zo'n hekel aan windmolens. Ze zijn net zoals kerken deel uit gaan maken van onze uitzichten, maar dan als vertegenwoordigers van een andere religie. Al begrijp ik de bezwaren wel tegen windmolens die te dicht bij huizen worden geplaatst en die de lokale fauna om zeep helpen.

Het is fascinerend hoe rap ons uitzicht aan het veranderen is door de bedrijvigheden in de hoofdstad. De skyline verandert met de dag. Ook daar geniet ik van, des te meer omdat ik er zelf geen last meer van heb. Ik vrees alleen de dag dat wij worden verzwolgen door de stad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 27 april 2021 @ 09:34:42 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199175154
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 08:25 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Iedereen wil groene stroom maar niemand wil er de eventuele hinder van ondervinden :')
Ik hoef geen groene stroom
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199179530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 09:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb niet zo'n hekel aan windmolens. Ze zijn net zoals kerken deel uit gaan maken van onze uitzichten, maar dan als vertegenwoordigers van een andere religie. Al begrijp ik de bezwaren wel tegen windmolens die te dicht bij huizen worden geplaatst en die de lokale fauna om zeep helpen.

Het is fascinerend hoe rap ons uitzicht aan het veranderen is door de bedrijvigheden in de hoofdstad. De skyline verandert met de dag. Ook daar geniet ik van, des te meer omdat ik er zelf geen last meer van heb. Ik vrees alleen de dag dat wij worden verzwolgen door de stad.
Ik moet ook altijd denken aan al die molens die de polders hebben drooggelegd. Dat heeft ook een gigantische verandering in ons landschap, uitzicht en flora en fauna teweeg gebracht. En nu vinden we het polderlandschap prachtig. Tenminste, ik wel, als ik zo het uitzicht van Claudia bekijk...

Kijk hier bijvoorbeeld hoe het westen van Nederland er rond 1580 uitzag:



Ondertussen nog veel opgeruimd in de tuin. Het lijkt erop dat de lente nu toch echt bijna gaat beginnen! Ik heb een Clematis Montana Rubens die normaal gesproken altijd in april een enorme bloemenzee geeft. Hij staat nu wel helemaal vol in de knoppen maar nog geen bloemetje gezien.
Ik heb wel een blauwe clematis (alpina?) die nu wel prachtig bloeit. En in het schaduwperk bloeien het longkruid, de dovenetels en de epimedium (elfenbloem) nog vrolijk door, die lijken wel wat langer te blijven staan met het koude weer.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:45:42 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199179540
M'n Daytona tulpen komen niet verder dan dit, lijkt het ;( . Wat zijn die vlekjes?



Resistance is futile.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:51:39 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199179616
De daslook daarentegen voelt zich als een vis in het water onder de Henkboom (enorme conifeer). Het is dat de katten hier regelmatig schijten. Ik plant er schaduwkruid omheen zodat de katten verder wegblijven. Hopelijk volgend jaar daslooksalade uit eigen tuin. Verder lijkt de daslook langzaam terrein te winnen.



De salomonszegel stond eerst ook onder de Henkboom maar die is 2 jaar geleden verhuisd naar de vijver. En daar doen ze het veel beter, het waren er ooit 3 maar inmiddels nemen ze volledig hun intrek.





End de varens steken hun koppen weer op:

Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 15:07:04 #53
5428 crew  miss_sly
pi_199179787
Zo leuk he, om alles weer op te zien komen O+
Wat jammer van je tulpen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199180782
Die krullen van de varens zijn altijd zo leuk. Eergister stond het er ook vol mee in het bos hier in de buurt. Jammer van de tulpen. Misschien staat hier dan tussen wat er aan de hand is? https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Tulp

Zojuist heb ik in een opwelling drie hazelaars, 2 x hondsroos, 2x roos Egelantier, 8 x Salvia Hot Lips en Kokardebloem besteld. Daarnaast bij De Bolster weer flink wat zaden gekocht. O+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  dinsdag 27 april 2021 @ 16:44:40 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199180965
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 16:30 schreef Sumppi het volgende:
Die krullen van de varens zijn altijd zo leuk. Eergister stond het er ook vol mee in het bos hier in de buurt. Jammer van de tulpen. Misschien staat hier dan tussen wat er aan de hand is? https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Tulp

Zojuist heb ik in een opwelling drie hazelaars, 2 x hondsroos, 2x roos Egelantier, 8 x Salvia Hot Lips en Kokardebloem besteld. Daarnaast bij De Bolster weer flink wat zaden gekocht. O+
Ik vermoed stengelaaltjes..

En mooie vangst!
Resistance is futile.
pi_199181529
Ja, daar lijkt het wel op. Zonde. -O-

En ja, mooie vangst. Ik hoop dat de eekhoorns hier ooit wat hebben aan die hazelaars.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De jostabessen en perenbomen staan in bloei. O+



Vorig jaar wat kleine stekjes maagdenpalm neergezet en nu gaat het als een malle. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199181617
En ik ben een beetje jaloers op het krentenboompje van Claudia. Die van mij heeft helemaal geen bloesem, niks. Alleen blaadjes. :'(
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199185074
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 16:30 schreef Sumppi het volgende:

Zojuist heb ik in een opwelling drie hazelaars, 2 x hondsroos, 2x roos Egelantier, 8 x Salvia Hot Lips en Kokardebloem besteld. Daarnaast bij De Bolster weer flink wat zaden gekocht. O+
Hehe. Ik las een artikel (Tuinier eens mét de natuur en niet ertegen) i.v.m. mijn zoektocht naar een oplossing voor zevenblad en kocht in een opwelling de volgende planten (plaatjes van het internet).

Pennisetum thunbergii 'Red Buttons':



Veronicastrum virginicum 'Challenger':



Aster novae-angliae 'Andenken an Alma Pötschke':



En aster novae-angliae 'Herbstschnee':

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 21:40:34 #59
5428 crew  miss_sly
pi_199185105
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hehe. Ik las een artikel (Tuinier eens mét de natuur en niet ertegen) i.v.m. mijn zoektocht naar een oplossing voor zevenblad en kocht in een opwelling de volgende planten (plaatjes van het internet).

Pennisetum thunbergii 'Red Buttons':

[ afbeelding ]

Veronicastrum virginicum 'Challenger':

[ afbeelding ]

Aster novae-angliae 'Andenken an Alma Pötschke':

[ afbeelding ]

En aster novae-angliae 'Herbstschnee':

[ afbeelding ]
Hebben zij een rol in de strijd tegen zevenblad?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199185343
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hebben zij een rol in de strijd tegen zevenblad?
Uit het artikel:

In de tuinen van Waltham Place in Engeland zijn ze blij met zevenblad en wieden het niet uit de borders. Head gardener Beatrice Krehl vertelt dat ze hier niet vechten tegen de natuur, maar er mee samenwerken.

In hun borders staan planten die sterk genoeg zijn om het tegen zevenblad op te nemen. Planten zoals bronzen venkel, Persicaria polymorpha, Euphorbia cyparissias 'Fens Ruby', Telekia, Inula, Peucedanum, Veronicastrum, Cephalaria, Rumex sanguineus en asters. Deze planten vormen met elkaar een gemeenschap en zaaien zichzelf uit zodat elke keer weer andere combinaties ontstaan.


Bij mij groeit zevenblad tussen een stoet hortensia's en heeft geen concurrentie. Alles staat dus meteen vol. Het idee is dat ik concurrentie ga introduceren en zevenblad niet uitroei maar in toom houd. Hetzelfde principe probeer ik elders toe te passen met groot hoefblad (struisvaren geplant voor tegenwicht).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199185602
Hier kan ik zien dat asters goed werken! :Y En ik ben blij met de informatie, zodat ik wat meer kan gaan variëren.

Vooral die Pennisetum thunbergii 'Red Buttons' vind ik mooi.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199185669
Wat hier ook goed werkt is om flink wat compost aan te brengen, zodat de grond na verloop van tijd losser wordt en ik de wortels er zo uit kan trekken. Dat vind ik dan zelfs wel een fijne klus. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199185807
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:06 schreef Sumppi het volgende:
Wat hier ook goed werkt is om flink wat compost aan te brengen, zodat de grond na verloop van tijd losser wordt en ik de wortels er zo uit kan trekken. Dat vind ik dan zelfs wel een fijne klus. :D
In het artikel staat dat je beter blaadjes kunt plukken:

"Met wortel en al uitspitten", luidt een advies. En braaf gaan de tuineigenaren de planten te lijf met een spitriek. Zij spitten de plant met wortel en al uit. Maar de prijsvechter vecht terug. Zevenblad houdt juist van gespitte grond. Hoe meer wortels je omspit hoe meer planten je krijgt. Uit elk stukje wortel groeit een nieuwe plant. Wil je zevenblad kwijt dan moet je de grond vooral niet verstoren. (...) Een methode is consequent alle blaadjes af te plukken. De groene bladeren van een plant vormen zijn bestaansrecht, want hiermee maakt hij voedsel dat nodig is voor de groei. Beroof je de plant van zijn groene blad dan zal hij steeds slechter gaan groeien en uiteindelijk verdwijnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199185850
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:04 schreef Sumppi het volgende:
Hier kan ik zien dat asters goed werken! :Y En ik ben blij met de informatie, zodat ik wat meer kan gaan variëren.

Vooral die Pennisetum thunbergii 'Red Buttons' vind ik mooi.
Ik vind pennisetum sowieso een fantastisch siergras. Ik stuitte per ongeluk op die 'Red Buttons'. In het artikel wordt pennisetum niet genoemd, maar ik probeer tegenwoordig in borders in ieder geval één siergras te integreren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199185948
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In het artikel staat dat je beter blaadjes kunt plukken:

"Met wortel en al uitspitten", luidt een advies. En braaf gaan de tuineigenaren de planten te lijf met een spitriek. Zij spitten de plant met wortel en al uit. Maar de prijsvechter vecht terug. Zevenblad houdt juist van gespitte grond. Hoe meer wortels je omspit hoe meer planten je krijgt. Uit elk stukje wortel groeit een nieuwe plant. Wil je zevenblad kwijt dan moet je de grond vooral niet verstoren. (...) Een methode is consequent alle blaadjes af te plukken. De groene bladeren van een plant vormen zijn bestaansrecht, want hiermee maakt hij voedsel dat nodig is voor de groei. Beroof je de plant van zijn groene blad dan zal hij steeds slechter gaan groeien en uiteindelijk verdwijnen.
Dan doe ik dat in het vervolg wel.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  dinsdag 27 april 2021 @ 22:26:35 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199186061
Niet tegen de natuur maar met de natuur tuinieren. Niet krampachtig ieder plantje wat zijn hoofd opsteekt weghalen. Staat er op onbeheerde plaatsen zoveel zevenblad? Nee, helemaal niet. Blijkbaar werkt al dat gedoe van jullie averechts.
Hier groeit wel wat zevenblad tussen de gele, paarse en witte dovenetels. Samen met nog wel 150 andere planten. Het enige dat ik wied is de moestuin, zodat wat daar staat niet verdrongen wordt.
En regelmatig de brandnetels en doorns weghalen. Omdat die prikken. Niet overal trouwens, want het is een nuttige waardplant voor vlinders.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199186280
Bij mij gaat het ook om de moestuin.

En aan de andere kant van de tuin heb ik ook zevenblad, maar dat blijft beperkt. Daar staan dus de asters.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199188776
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:26 schreef LXIV het volgende:
Niet tegen de natuur maar met de natuur tuinieren. Niet krampachtig ieder plantje wat zijn hoofd opsteekt weghalen. Staat er op onbeheerde plaatsen zoveel zevenblad? Nee, helemaal niet. Blijkbaar werkt al dat gedoe van jullie averechts.
Hier groeit wel wat zevenblad tussen de gele, paarse en witte dovenetels. Samen met nog wel 150 andere planten. Het enige dat ik wied is de moestuin, zodat wat daar staat niet verdrongen wordt.
En regelmatig de brandnetels en doorns weghalen. Omdat die prikken. Niet overal trouwens, want het is een nuttige waardplant voor vlinders.
Eh nee, LXIV, ik heb met een verwaarloosde tuin te maken en zoek juist naar manieren om met de natuur mee te werken. Daarom haal ik dat artikel ook aan.

Het wegtrekken deed ik eerst ook, @Sumppi, omdat dat logisch voelt. Ik ben nu zelf ook overgegaan op de strategie van blaadjes plukken, al verwacht ik daar weinig van. Ik ga er maar vanuit dat je het consequent moet doen en het gaat om een fors stuk tuin, dus dat houd ik vast niet vol. Ik vestig mijn hoop op de natuurlijke concurrentie, alleen hebben nieuwe planten tijd nodig om daar groot en sterk genoeg voor te worden. Dus het zal nog wel een tijdje aanmodderen blijven.

Ik vind zevenblad trouwens een van de mooie onkruiden, naast winde. Met zevenblad zelf heb ik geen problemen, maar wel met de monocultuur die ontstaat als ik zevenblad z'n gang laat gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199188804
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:51 schreef Seven. het volgende:
De daslook daarentegen voelt zich als een vis in het water onder de Henkboom (enorme conifeer). Het is dat de katten hier regelmatig schijten. Ik plant er schaduwkruid omheen zodat de katten verder wegblijven. Hopelijk volgend jaar daslooksalade uit eigen tuin. Verder lijkt de daslook langzaam terrein te winnen.

[ afbeelding ]

De salomonszegel stond eerst ook onder de Henkboom maar die is 2 jaar geleden verhuisd naar de vijver. En daar doen ze het veel beter, het waren er ooit 3 maar inmiddels nemen ze volledig hun intrek.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

End de varens steken hun koppen weer op:

[ afbeelding ]
Wat ziet je verse salomonszegel er leuk uit! Doet me denken aan de sprietjes lelietje-van-dalen die hier aan het opkomen zijn.

M'n buren hebben een gigantische koningsvaren. Dat is een imposante plant om in deze tijd van het jaar te zien, met de grote krullen. Ik heb er zelf vorig jaar ook een in de tuin gezet, maar die is erbij vergeleken lachwekkend klein en verdient de naam (nog) niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 april 2021 @ 08:35:04 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199188834
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 08:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eh nee, LXIV, ik heb met een verwaarloosde tuin te maken en zoek juist naar manieren om met de natuur mee te werken. Daarom haal ik dat artikel ook aan.

Het wegtrekken deed ik eerst ook, @:Sumppi, omdat dat logisch voelt. Ik ben nu zelf ook overgegaan op de strategie van blaadjes plukken, al verwacht ik daar weinig van. Ik ga er maar vanuit dat je het consequent moet doen en het gaat om een fors stuk tuin, dus dat houd ik vast niet vol. Ik vestig mijn hoop op de natuurlijke concurrentie, alleen hebben nieuwe planten tijd nodig om daar groot en sterk genoeg voor te worden. Dus het zal nog wel een tijdje aanmodderen blijven.

Ik vind zevenblad trouwens een van de mooie onkruiden, naast winde. Met zevenblad zelf heb ik geen problemen, maar wel met de monocultuur die ontstaat als ik zevenblad z'n gang laat gaan.
Die monocultuur ontstaat dus niet als je niks doet. Net zomin als dat zij ontstaat in de vrije natuur
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199189040
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 08:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die monocultuur ontstaat dus niet als je niks doet. Net zomin als dat zij ontstaat in de vrije natuur
Het is natuurlijk een fantastisch experiment geweest van de vorige en eerste bewoner van het huis. Hij heeft 5-10 jaar niks aan de tuin (kunnen doen). Gevolg is één border met hortensia's en zevenblad, een kas met kweekgras, erfgrenzen met brandnetels en een terras met paardenstaart. Het is maar wat je diversiteit noemt.

Het lijkt me nogal wiedes ( 8-) ) dat je dat onkruid weg gaat halen om andere planten de kans te geven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199189193
Hier zo'n zelfde situatie als Claudia. Er stond niks anders dan zevenblad, brandnetel en gras. Dat betekent dat ik de variatie aan moet brengen en natuurlijk wil ik dat het liefst zodat het later als vanzelf gaat. Ik wil dat er combinaties staan waar bijen, vogels en andere dieren wat aan hebben. Vorig jaar toen we hier kwamen wonen was het een grote grasvlakte en dat is voor dieren net een woestijn. Ik heb niet voor niks een stuk gras weggehaald om daar klavers, madeliefjes, pinksterbloem, biggenkruid en dergelijke te zaaien. Ik hou juist van tuinen waar er geen strak gazon ligt en de natuur zijn gang kan gaan.

Ik denk dat we het eens zijn en ongeveer dezelfde doelen hebben met onze tuinen, LXIV.

Ik kan ook wachten tot er klaver aan komt waaien of nog tijden hele vierkante meters zevenblad houden, maar dat duurt me te lang.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sumppi op 28-04-2021 09:23:53 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199189270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:15 schreef Sumppi het volgende:

Ik kan ook wachten tot er klaver aan komt waaien of nog tijden hele vierkante meters zevenblad houden, maar dat duurt me te lang.
Van de week las ik dit interessante artikel: Een uniek Wagenings proefveld toont de rol die tijd speelt bij natuurherstel

Kern van het verhaal: Elke keer als het milieu verandert, zien we soorten verdwijnen. Terwijl het decennia kan duren voordat soorten die horen bij die nieuwe omstandigheden zijn gearriveerd.’ Tijd is dus de sleutel naar herstel. Berendse: ‘Ik denk dat een systeem vanzelf weer rijker wordt, al moet je soms honderd jaar wachten. Voor alle omstandigheden is er een aantal soorten die zich aanpassen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199189431
Interessant. :Y Helaas kan ik het artikel niet lezen.

Doet me wel denken aan de natuur bij Chernobyl en de invloed van de mens op de natuur.

Hier wonen we trouwens ook aan landbouwgrond, waar de boeren alles anders dan hun gewas verdelgen. Dat betekent een grote dode vlakte voor het huis. Er waait van die kant dus ook geen plant de tuin in.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199189547
Yeah , de nieuwe tuinlampjes zijn gearriveerd. De een brandt continu.
De ander heeft een flikkerend effect om een tuinfakkel te imiteren. En lijkt net net een zwaailicht, omdat het ledlicht licht oranje is.😂 Straks eens kijken of er een extra knopje kan worden omgezet. En geen handleiding.
En het schoot mij te binnen, dat witte lavendel planten zijn besteld via mijntuin.org op 9 april. Kijk ik bij de leverancier, staan witte niet (meer?) in hun lijst plus een vertraging van 10-12 dagen. Straks maar eens bellen.

Als ik jullie ervaringen zo lees met groooote tuinen als Claudia en Summpie, heb je er langzaamaan een dagtaak aan. B-)
Hoe zou het met de tuin van @loveli en achterstallig onderhoud gaan?
pi_199189548
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:37 schreef Sumppi het volgende:
Interessant. :Y Helaas kan ik het artikel niet lezen.

Doet me wel denken aan de natuur bij Chernobyl en de invloed van de mens op de natuur.

Hier wonen we trouwens ook aan landbouwgrond, waar de boeren alles anders dan hun gewas verdelgen. Dat betekent een grote dode vlakte voor het huis. Er waait van die kant dus ook geen plant de tuin in.
Deze passage vond ik opvallend:

In sommige gevallen zagen de onderzoekers dat bijvoorbeeld fluitenkruid er wel vijftien jaar over kon doen om van het ene veldje naar het andere te komen. Terwijl er maar een paar meter tussen zat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199189889
Hier een site met plaatjes voor inspiratie https://www.bloomingb.nl/wisselbeplanting/

Joyce Oomen BloomingB. Specialist in wisselbeplanting, van plan tot jaar rond levering van wisselplanten. Creëren van boeketten met wortels in border & bak
pi_199190235
Nog meer bloeiers aan de waterkant gespot!

Waterdrieblad:



Kruipend zenegroen:



En her en der duikt de pinksterbloem op. Die is volgens mij nieuw dit jaar (ik maai er maar wat omheen):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? woensdag 28 april 2021 @ 11:31:04 #79
70532 loveli
N
pi_199190767
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:48 schreef AnneX het volgende:
Hoe zou het met de tuin van @:loveli en achterstallig onderhoud gaan?
Erg goed, de zon zorgt ervoor dat alles heel goed groeit. Elke 2 weken probeer ik een groene kliko vol te krijgen en meestal lukt dat. Rozen die door handschoenen heen prikken, 2 blaren van het wieden die weer genezen zijn.

Ik probeer alles eruit te trekken wat erop lijkt dat het een esdoorn wil worden. De buurman heeft een mooie vruchtbare esdoorn staan. Binnenkort de stekelheg aan de voorkant weer snoeien, die heeft ook zon gezien.

Er staan camelia's te bloeien en de magnolia heeft zich rond pasen van z'n beste kant laten zien. Een vlinderstruik die ik bijna had weggehaald omdat ik dacht dat 'ie dood was krijgt groene puntjes, dus snoeischaar weer weggelegd. Het gazon is meer een aardbeienveld met paardebloemen, geloof dat het gras is vertrokken.

Nu alles een beetje uitkomt en te zien is wat het is weten we wat we na de bloei sterk of minder sterk gaan terugsnoeien.

Als het nestseizoen voorbij is wordt de stekelstruik bij de regenpijp weer in bedwang gesnoeid, die is echt rogue gegaan.

Plaatjes van de magnolia erbij:


crap in = crap out
  woensdag 28 april 2021 @ 11:41:06 #80
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199190879
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:48 schreef AnneX het volgende:
Yeah , de nieuwe tuinlampjes zijn gearriveerd. De een brandt continu.
De ander heeft een flikkerend effect om een tuinfakkel te imiteren. En lijkt net net een zwaailicht, omdat het ledlicht licht oranje is.😂 Straks eens kijken of er een extra knopje kan worden omgezet. En geen handleiding.
Told you so 8-) .

[ Bericht 24% gewijzigd door bleiblei op 28-04-2021 11:46:32 ]
  woensdag 28 april 2021 @ 11:44:33 #81
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199190910
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 08:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een fantastisch experiment geweest van de vorige en eerste bewoner van het huis. Hij heeft 5-10 jaar niks aan de tuin (kunnen doen). Gevolg is één border met hortensia's en zevenblad, een kas met kweekgras, erfgrenzen met brandnetels en een terras met paardenstaart. Het is maar wat je diversiteit noemt.

Het lijkt me nogal wiedes ( 8-) ) dat je dat onkruid weg gaat halen om andere planten de kans te geven.
Jep, bij ons was de achterste helft van de tuin een jaar of 20-30 niet onderhouden, met als resultaat dat een 100 jaar oude kastanje stond dood te gaan en verder er een enorme biodiversiteit aan planten was ontstaan waarvan 70% van het oppervlak bedekt was met brandnetel, 27% met klimop (die een laag van 40cm over een terras van humus had gecreëerd :') ) 1% met enorme bamboe en de overige 2% "rest" :P .
pi_199190922
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:31 schreef loveli het volgende:

Plaatjes van de magnolia erbij:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wauw, wat een geweldenaar!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199190971
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Jep, bij ons was de achterste helft van de tuin een jaar of 20-30 niet onderhouden, met als resultaat dat een 100 jaar oude kastanje stond dood te gaan en verder er een enorme biodiversiteit aan planten was ontstaan waarvan 70% van het oppervlak bedekt was met brandnetel, 27% met klimop (die een laag van 40cm over een terras van humus had gecreëerd :') ) 1% met enorme bamboe en de overige 2% "rest" :P .
Ohja, klimop was ik nog vergeten. :+

Ik vond het ook zo lullig voor de buren dat de klimop hun overkapping in kwam en het zevenblad de grindbak van hun oprit in groeide.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 april 2021 @ 11:52:24 #84
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199190999
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Jep, bij ons was de achterste helft van de tuin een jaar of 20-30 niet onderhouden, met als resultaat dat een 100 jaar oude kastanje stond dood te gaan en verder er een enorme biodiversiteit aan planten was ontstaan waarvan 70% van het oppervlak bedekt was met brandnetel, 27% met klimop (die een laag van 40cm over een terras van humus had gecreëerd :') ) 1% met enorme bamboe en de overige 2% "rest" :P .
Hier hetzelfde jaren verwaarloosd, leid tot coniferen en laurier bossen en verder vrij weinig. Vooraan staat na onze verwaarlozing nu volgens mij een veld van winter postelein. En links in de buurt van het water waar we de grote laurier al weggehaald hebben komt nu ook wat op. Nog even uitzoeken wat het is.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199191047
Die magnolia, wauw! O+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199191110
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:52 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Hier hetzelfde jaren verwaarloosd, leid tot coniferen en laurier bossen en verder vrij weinig. Vooraan staat na onze verwaarlozing nu volgens mij een veld van winter postelein. En links in de buurt van het water waar we de grote laurier al weggehaald hebben komt nu ook wat op. Nog even uitzoeken wat het is.
Volgens m'n buurman, bioloog, ontwikkelt alles zich op den duur tot een bos als je het laat gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 april 2021 @ 12:11:01 #87
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199191255
Met de 1000den mini esdoorns die ik afgelopen 2 maanden uit de borders heb geplukt, kan ik mij daar wel wat bij voorstellen.

Maareh, hebben jullie ideeën van eekhoorn/vogelvriendelijke heesters/struiken die mooi in een erg droog en schaduwrijke hoek kunnen? De ruimte is fors (5m breed tot 3m breed en een meter of 20 lang).

Ik zat te denken aan vuurdoorn, meidoorn, hazelaar, krentenboompje, Viburnum Opulus. Het idee is dat de kinderen best in de bosjes mogen spelen, maar dat er ook gebieden moeten zijn waar vogeltjes veilig kunnen nestelen. Vandaar dat doornspul :P .
pi_199191580
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:31 schreef loveli het volgende:

[..]

Plaatjes van de magnolia erbij:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een bloemengeweld. B-)
  Vis een optie? woensdag 28 april 2021 @ 12:38:27 #89
70532 loveli
N
pi_199191597
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens m'n buurman, bioloog, ontwikkelt alles zich op den duur tot een bos als je het laat gaan.
Dat kan ik bevestigen :')
crap in = crap out
pi_199191700
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens m'n buurman, bioloog, ontwikkelt alles zich op den duur tot een bos als je het laat gaan.
In de grote verwaarloosde tuin hiernaast 20 x 20 m zijn tuinlieden 3/4 weken bezig geweest om de zaak te saneren van doorgeschoten struikgewas en verwaarloosde bomen.
pi_199192462
De tuin begin langzaam aan groen te worden. De peer staat inmiddels vol in bloei en de planten beginnen ook te groeien.

Inmiddels nadert de tuin hier zijn voltooiing. Wat wel lekker is, want we werden onderhand wel gek van de roetpieten aan het einde van dag die door het hele huis afdrukken van zwarte handjes en voetjes achter lieten :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199193165
Lekker bezig daar, @koentjuh18! Wat zijn de beplantingsplannen verder? Of ben je al klaar met de borders?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 april 2021 @ 15:23:11 #93
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199193426
Mooie tuin koentjuh!
1 kleine maar. Kijk uit voor zand tegen de boom. Bomen vinden het niet zo fijn als hun stam "ingegraven" is. Is bij ons 1 van de redenen dat die kastanje het zo moeilijk heeft (heeft tig jaar dus een hoop zooi tegen de stam gelegen). Misschien kan je een bak om de stam zetten die het zand tegen houdt?

Enne, niemand die tips heeft voor heesters en struiken op een schaduwrijke plek? -O- .
pi_199193495
@bleiblei: Noted! We hebben eigenlijk de grond om de boom 20 cm afgegraven, dus bij de stam ligt er denk ik max 5 cm zand langs. Ik zal het in de gaten houden.Ben sowieso benieuwd hoe de boom het gaat doen, aangezien er bij het grondwerk enkele maanden terug wel een paar flinke wortels gesneuveld zijn.

@Claudia_x: Meeste borders zijn klaar, maar daarvan is nog weinig te zien. Ik zal binnenkort eens wat close ups delen met een lijstje van wat er in de borders staat. Veel plantjes hebben nu nog maar 1 of 2 blaadjes, dus dat duurt nog wel even voor het echt wat is.
  woensdag 28 april 2021 @ 15:29:17 #95
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199193508
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 15:28 schreef koentjuh18 het volgende:
@:bleiblei: Noted! We hebben eigenlijk de grond om de boom 20 cm afgegraven, dus bij de stam ligt er denk ik max 5 cm zand langs. Ik zal het in de gaten houden.Ben sowieso benieuwd hoe de boom het gaat doen, aangezien er bij het grondwerk enkele maanden terug wel een paar flinke wortels gesneuveld zijn.

@:Claudia_x: Meeste borders zijn klaar, maar daarvan is nog weinig te zien. Ik zal binnenkort eens wat close ups delen met een lijstje van wat er in de borders staat. Veel plantjes hebben nu nog maar 1 of 2 blaadjes, dus dat duurt nog wel even voor het echt wat is.
Oh, 5cm zou geen probleem moeten zijn! ^O^ .
pi_199193514
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hehe. Ik las een artikel (Tuinier eens mét de natuur en niet ertegen) i.v.m. mijn zoektocht naar een oplossing voor zevenblad en kocht in een opwelling de volgende planten (plaatjes van het internet).

Pennisetum thunbergii 'Red Buttons':

[ afbeelding ]

Veronicastrum virginicum 'Challenger':

[ afbeelding ]

Aster novae-angliae 'Andenken an Alma Pötschke':

[ afbeelding ]

En aster novae-angliae 'Herbstschnee':

[ afbeelding ]
Leuk artikel, dat stuurde mij weer een hele google-tunnel in van tuinontwerpers en tuinfilosofieën. En prachtige plantjes.
pi_199193700
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 15:29 schreef yinu het volgende:

[..]

Leuk artikel, dat stuurde mij weer een hele google-tunnel in van tuinontwerpers en tuinfilosofieën.
Ja, mij ook! Henk Gerritsen, de Priona Tuinen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199193787
Haha jullie zijn ook beland in het konijnengat ofwel rabbithole. 😂
En dan twee postzegeltjes hebben voor en achter.
Dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een gewaagde mix van roze en oranje en geel.
pi_199193791
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:11 schreef bleiblei het volgende:
Met de 1000den mini esdoorns die ik afgelopen 2 maanden uit de borders heb geplukt, kan ik mij daar wel wat bij voorstellen.

Maareh, hebben jullie ideeën van eekhoorn/vogelvriendelijke heesters/struiken die mooi in een erg droog en schaduwrijke hoek kunnen? De ruimte is fors (5m breed tot 3m breed en een meter of 20 lang).

Ik zat te denken aan vuurdoorn, meidoorn, hazelaar, krentenboompje, Viburnum Opulus. Het idee is dat de kinderen best in de bosjes mogen spelen, maar dat er ook gebieden moeten zijn waar vogeltjes veilig kunnen nestelen. Vandaar dat doornspul :P .
Met stekels zijn ook nog leuk:
- sleedoorn
- egelantier
- hulst.
Allemaal met bessen of bottels.

Zonder stekels:
- lijsterbes (leuk voor de vogels en ziet er gezellig uit in de herfst)
- boswilg (salix caprea)
- veldesdoorn/spaanse aak (acer campestre), groeit in tegenstelling tot de zaailingen die je nu verwijdert heel langzaam en is geschikt om als haagstruik te dienen
- rode kornoelje (ziet er leuk uit in de winter met rode takken)
- olijfwilg (elaeagnus ebbingei) heeft leuke grijsgroene blaadjes, het jonge blad is bronskleurig, en blijft groen in de winter
- gewone laurierkers (prunus laurocerasus) of portugese laurier/laurierkers (prunus lusitanica). Ze hebben niet zo'n goede naam maar ik weet uit mijn jeugd dat je er heel leuke hutten onder kunt bouwen en ze blijven groen - plus de bijen en andere insecten zijn er dol op.
- of een paar rhododendrons? Die houden wel van een beetje schaduw maar zijn qua grondsoort wel wat kieskeurig dus dat zou je even moeten uitzoeken. Of uitproberen.
pi_199193811
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 15:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, mij ook! Henk Gerritsen, de Priona Tuinen:

[ afbeelding ]
Ja ik was al een uitje aan het plannen!

quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 15:56 schreef AnneX het volgende:
Haha jullie zijn ook beland in het konijnengat ofwel rabbithole. 😂
En dan twee postzegeltjes hebben voor en achter.
Dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een gewaagde mix van roze en oranje en geel.
Prachtig he! Ik vond het een leuk konijnenhol hoor... gezellig om jullie daar te treffen :)
pi_199193883
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:11 schreef bleiblei het volgende:

Maareh, hebben jullie ideeën van eekhoorn/vogelvriendelijke heesters/struiken die mooi in een erg droog en schaduwrijke hoek kunnen? De ruimte is fors (5m breed tot 3m breed en een meter of 20 lang).

Ik zat te denken aan vuurdoorn, meidoorn, hazelaar, krentenboompje, Viburnum Opulus. Het idee is dat de kinderen best in de bosjes mogen spelen, maar dat er ook gebieden moeten zijn waar vogeltjes veilig kunnen nestelen. Vandaar dat doornspul :P .
Ik heb een laurier gehad en die groeide fantastisch en was bovendien wintergroen. Ik weet niet hoe die met droogte omgaat, maar schaduw was in ieder geval geen probleem. Ik heb het dan niet over diepe schaduw, want dat is andere koek.



Er komen op een bepaald moment witte bloemen aan:



Ik denk ook meten aan een rhododendron en een strategisch geplaatste camellia. Een krentenboompje is prachtig. M'n buren hebben net een meidoorn omgehaald om een kornoelje te planten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik heb in de schaduw-halfschaduw een aantal heesters geplaatst vanwege het blad, bijvoorbeeld physocarpus 'Diabolo':



En euonymus alatus:



En ligustrum ovalifolium 'Aureum':



Ik weet nog niet hoe die gaan bevallen. Verder zou je aan een acer palmatum kunnen denken vanwege het blad, maar dat is een langzame groeier.

Maar nogmaals, ik houd dan geen rekening met diepe schaduw. Heb je daarmee te maken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')