abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 17 april 2021 @ 21:58:13 #51
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199046342
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 21:39 schreef Mishu het volgende:
Wat denken jullie wat de diagnose van Gertjan D. is?
Ik diagnosticeer nooit zonder mensen persoonlijk te hebben onderzocht. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199047866
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 10:21 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Ja, bij mij ook. De laatste aflevering liet heel goed zien hoe hun jeugd nog steeds van grote invloed is op hun volwassen leven. Naast de mentale problemen zijn ze als jongvolwassenen inderdaad met 10-0 achterstand begonnen, zonder enig vangnet om op terug te vallen. Toen ze wegliepen hadden ze letterlijk helemaal niets of niemand. Zeker Shin niet toen hij als 1e wegliep.

Mar Jan liep als eerste weg ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199051113
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:11 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Mar Jan liep als eerste weg ;)
Klopt inderdaad, was even in de war omdat Shin de oudste is.
pi_199053260
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 10:39 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, was even in de war omdat Shin de oudste is.
Snap ik. Ik vroeg me ook af waarom Shin niet naar Mar Jan gegaan is na het weglopen. Maar goed, Edino had al contact met hem en Mar Jan voor hij wegging.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199057680
Ik zag in de documentaire serie dat ook schoonvader en zoon uit eerder huwelijk gevangen zat.

Wat is er met die twee gebeurt?
pi_199058442
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 17:03 schreef larry_flynt het volgende:
Ik zag in de documentaire serie dat ook schoonvader en zoon uit eerder huwelijk gevangen zat.

Wat is er met die twee gebeurt?
quote:
17s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:57 schreef praadje het volgende:
Jessicia :

Ik krijg veel vragen over hoe het nu met de twee andere ‘gevangenen’ is. Opa -de vader van de moeder van alle 9 kinderen- is een natuurlijke dood gestorven, zover we weten. De jongen op dat desbetreffende beeld, zoon van de moeder en dus halfbroer van de 9 kinderen, is inmiddels eind dertig en woont niet meer in Nederland.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_199073104
Ik las ergens een artikel waarin met de buren gesproken werd, en daarin werd ook gezegd dat het gezin al vertrokken was en alleen Mar Jan nog in het huis in Hasselt zat. Dit had ik niet begrepen vanuit de docu.
pi_199073430
Ne
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 17:59 schreef Allyo het volgende:
Ik las ergens een artikel waarin met de buren gesproken werd, en daarin werd ook gezegd dat het gezin al vertrokken was en alleen Mar Jan nog in het huis in Hasselt zat. Dit had ik niet begrepen vanuit de docu.
nee er werd sowieso niet uitgelegd hoe zij nou is vertrokken en hoe ze het heeft gered. Heel veel losse eindjes
pi_199074732
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 17:59 schreef Allyo het volgende:
Ik las ergens een artikel waarin met de buren gesproken werd, en daarin werd ook gezegd dat het gezin al vertrokken was en alleen Mar Jan nog in het huis in Hasselt zat. Dit had ik niet begrepen vanuit de docu.
Ze zei het volgens mij in de extra online aflevering. Dat ze wegging omdat ze daar toch maar alleen zat.
pi_199075164
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:47 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ze zei het volgens mij in de extra online aflevering. Dat ze wegging omdat ze daar toch maar alleen zat.
Hmm echt? Misschien was het allemaal toch wat teveel informatie om te verwerken, wellicht de serie nog een keer kijken.
pi_199081813
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:47 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ze zei het volgens mij in de extra online aflevering. Dat ze wegging omdat ze daar toch maar alleen zat.
Ik heb dat wel gehoord maar dacht dat dat meer ging over het afgezonderd zitten :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199082142
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 18:54 schreef empino het volgende:
"Stichting voor kinderen van Ruinerwold om toekomst voor hen makkelijker te maken"


https://www.nporadio1.nl/(...)makkelijker-te-maken

Ik hoop dat de kinderen dit helpt om het oneerlijke begin van hun leven zo veel mogelijk te vereffenen.
En zo wordt geheel volgens verwachting het leed te gelde gemaakt.
  dinsdag 20 april 2021 @ 12:15:50 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199082194
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:11 schreef Za het volgende:

[..]

En zo wordt geheel volgens verwachting het leed te gelde gemaakt.
Wat mij betreft niets mis mee zolang al het geld maar bij de kinderen terecht komt en niet deels besteed wordt aan allerlei "onkosten" van de stichting.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 20 april 2021 @ 12:15:57 #64
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199082196
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:11 schreef Za het volgende:


En zo wordt geheel volgens verwachting het leed te gelde gemaakt.
Idioot. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199082268
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:15 schreef golfer het volgende:

Idioot. :{w
Dat was gewoon de insteek van de docu, niet zo naïef golfer. Dit ontkende je nog in het vorige deel.

Waarom zou om het even wie zijn hele ellendige leven herkenbaar op tv blootleggen, met welk doel? Omdat ze vinden dat Nederland recht heeft te weten hoe ze precies mishandeld zijn en op welke leeftijd?

Het is gewoon vraag en aanbod, geef ze eens ongelijk.

[ Bericht 20% gewijzigd door Za op 20-04-2021 12:37:04 ]
  dinsdag 20 april 2021 @ 12:35:08 #66
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199082438
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:22 schreef Za het volgende:

Dat was gewoon de insteek van de docu, niet zo naïef golfer. Dit ontkende je nog in het vorige deel.

Waarom zou om het even wie zijn hele ellendige leven herkenbaar op tv blootleggen, met welk doel? Omdat ze vinden dat Nederland recht heeft te weten hoe ze precies mishandeld zijn en op welke leeftijd?

Je lult compleet uit je nek! :(
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199082481
quote:
85s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:35 schreef golfer het volgende:

Je lult compleet uit je nek! :(
Dat ze intussen weer misbruikt zijn is eigenlijk het ergste, de documentaire maakster die aan de haal gaat met deze mogelijk prijswinnende docu, en "de kinderen" die gewoon in beeld hun ellende vertellen, met het uitzicht op mogelijk wat financiële bijstand, die ze ook gekregen zouden hebben zonder deze docu, zonder dat half Nederland zich kon verlustigen aan hun ellende, zonder dat ze nog een supermarkt in kunnen of sollicitatie doen zonder herkend te worden als "Ruinerwold kind".

En dan die vriendin van de inzamelingsactie, perfect getimed, catchy naam: "Ruinerwold kinderen", iedereen misbruikt deze mensen of wil de regie over hen voeren, al hun hele leven.
pi_199083462
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 11:40 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ik heb dat wel gehoord maar dacht dat dat meer ging over het afgezonderd zitten :D
Ik had het er op dat moment niet uitgehaald hoor maar nu ik het las ging er een lampje branden.
  dinsdag 20 april 2021 @ 14:08:18 #69
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_199083539
Even los van bovenstaande discussie vraag ik me wel af of ze de impact konden/kunnen overzien van de publiciteit en het bekend zijn. Dat kan een 'normaal' mens al niet, denk ik, laat staan een beschadigd mens. Nu zijn de oudste drie al enige tijd terug in de maatschappij, maar Jan/Israel is, ondanks dat hij in de boerderij wel internet en social media had, toch een beetje een wolvenkind. Ik heb er wel mijn bedenkingen bij of het goed voor hem is zijn reguliere leven te starten met zo veel bekendheid.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze na de documentaire heel nadrukkelijk onder de radar zouden verdwijnen. Dat is natuurlijk lastig, want ze zitten op instagram en de hele wereld hangt aan de telefoon, maar het was misschien toch verstandig geweest terug te zakken in de anonimiteit, voor in elk geval een hele tijd.

Ik kan me voorstellen dat het voor hen heel lastig zelf te reguleren is hoeveel aandacht je wilt. Je leeft een tijd lang in ellende, hebt een geheim en nu ligt de wereld opeens open. Iedereen houdt van je en iedereen wil wat van je. Ongetwijfeld zijn de oudste vier al boekendeals aangeboden en ongetwijfeld wordt er geschreven aan een film. Hoe geef je daar je grenzen aan, als de verlokkingen zo groot zijn? Lijkt me ontzettend moeilijk.

Weet ook niet of Edino de impact kan overzien van het bekendmaken van zijn kinderen. Niet dat die nog erg anoniem konden blijven met zo'n vader aan het schoolplein natuurlijk, maar toch.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 20 april 2021 @ 14:39:14 #70
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_199083924
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 10:21 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Ja, bij mij ook. De laatste aflevering liet heel goed zien hoe hun jeugd nog steeds van grote invloed is op hun volwassen leven. Naast de mentale problemen zijn ze als jongvolwassenen inderdaad met 10-0 achterstand begonnen, zonder enig vangnet om op terug te vallen.
Toen Mar Jan dit aanhaalde, begreep ik haar persoonlijk volledig.

Eerst even een kanttekening voordat ik hierop inga: ik heb absoluut niet meegemaakt wat zij hebben meegemaakt. Ik had alleen een ouder die die de buitenwereld als groot, boos en slecht bestempelde. Op die manier zijn mij als kind en zelfs een stukje als volwassene dingen onthouden. Ik heb door seizoenswerk een stukje kunnen inhalen, maar lang niet alles (overigens vandaag op de kop af 10 jaar geleden dat ik wegging hiervoor).

Ik herkende war Mar Jan vertelde, omdat mij sociaal contact is onthouden. Ik werd zwaar gepest en door het ontbreken van familie of vrienden van mijn ouders heb ik een eenzijdig beeld gehad van de wereld. Ik ben even oud als Mar Jan. Toen ik haar hoorde zeggen dat ze met 10-0 achter stond en ze niet is waar ze had moeten zijn, kwam dat bij mij hard binnen. Er is inderdaad niemand die je kan helpen met de dingen die je hebt gemist. Er is geen shortcut die ervoor kan zorgen dat je ineens bij bent of ineens die achterstand hebt ingelopen. Beseffen dat dat komt door je ouders doet veel pijn, omdat zij juist degenen horen te zijn die je hierin horen op te voeden. In een wereld waar het lijkt alsof iedereen dat wel heeft gehad en jij niet, is het moeilijk en een behoorlijke opgave je staande te houden. Dit zijn dingen die je als kind worden aangedaan. Juist die machteloosheid maakt het moeilijk en frustrerend.

Ik hoop oprecht dat Mar Jan goede hulp kan krijgen. Dat is in haar geval heel belangrijk.
With love :*
pi_199084978
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 14:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Even los van bovenstaande discussie vraag ik me wel af of ze de impact konden/kunnen overzien van de publiciteit en het bekend zijn. Dat kan een 'normaal' mens al niet, denk ik, laat staan een beschadigd mens. Nu zijn de oudste drie al enige tijd terug in de maatschappij, maar Jan/Israel is, ondanks dat hij in de boerderij wel internet en social media had, toch een beetje een wolvenkind. Ik heb er wel mijn bedenkingen bij of het goed voor hem is zijn reguliere leven te starten met zo veel bekendheid.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze na de documentaire heel nadrukkelijk onder de radar zouden verdwijnen. Dat is natuurlijk lastig, want ze zitten op instagram en de hele wereld hangt aan de telefoon, maar het was misschien toch verstandig geweest terug te zakken in de anonimiteit, voor in elk geval een hele tijd.

Ik kan me voorstellen dat het voor hen heel lastig zelf te reguleren is hoeveel aandacht je wilt. Je leeft een tijd lang in ellende, hebt een geheim en nu ligt de wereld opeens open. Iedereen houdt van je en iedereen wil wat van je. Ongetwijfeld zijn de oudste vier al boekendeals aangeboden en ongetwijfeld wordt er geschreven aan een film. Hoe geef je daar je grenzen aan, als de verlokkingen zo groot zijn? Lijkt me ontzettend moeilijk.

Weet ook niet of Edino de impact kan overzien van het bekendmaken van zijn kinderen. Niet dat die nog erg anoniem konden blijven met zo'n vader aan het schoolplein natuurlijk, maar toch.
Eens. De prijs die ze betalen is denk ik erg hoog; je bent altijd een van de kinderen van Ruinerwold en die bekendheid schud je niet zomaar af.
Misschien (hopelijk) pakt het heel goed voor ze uit, geeft de erkenning van hun ellende en pijn uiteindelijk toch de rust die ze zoeken en biedt het ze uiteindelijk kansen die ze nooit hadden. Maar je ziet het nu al op social media gebeuren; artikelen van Flair e.d. die even de Insta's hebben afgestruind en er hele artikelen omheen maken. Dat doen ze echt niet puur vanuit idealisme.

Ik heb de documentaire daarom wel met erg gemengde gevoelens gekeken. Het is wel heel intiem binnengluren in het leed van een ander. Een soort voyeurisme. Het waren toch weer 5 uurtjes 'amusement'. Afschuwelijk, heftig en indrukwekkend amusement, maar als ik er geen drol aan had gevonden, had ik niet gekeken. Dus mijn innerlijke sensatiezoeker haalde er toch iets bevredigends uit.
pi_199094188
quote:
Jessica Villerius
3d ·
Het zit erop. Anderhalf jaar ‘maken’. Een miljoen beslissingen. Honderden uren aan filmmateriaal, duizenden uren aan denk, uitzoek-en piekerwerk, tienduizenden belminuten…En nu is het verhaal eruit. Nou ja, ik had nog 12 afleveringen kunnen maken. Uiteindelijk maak je keuzes, ook omdat ik me vanaf de eerste dag heb gerealiseerd dat je als kijker enorm veel moet incasseren. Ja, ik had het hele verhaal van de klusjesman kunnen ontrafelen, ja ik had het hele ‘systeem’ kunnen uitrollen, ja ik had kunnen vertellen over de geschiedenis van vader zelf of hoe hij aan zijn geld kwam (ik heb dit uiteraard wel allemaal onderzocht). Maar mijn intentie was en is altijd geweest: we laten het verhaal van de kinderen zien. En zoals iedereen inmiddels zal beamen: dat is al ingewikkeld genoeg.

Ik krijg veel vragen over hoe het nu met de twee andere ‘gevangenen’ is. Opa -de vader van de moeder van alle 9 kinderen- is een natuurlijke dood gestorven, zover we weten. De jongen op dat desbetreffende beeld, zoon van de moeder en dus halfbroer van de 9 kinderen, is inmiddels eind dertig en woont niet meer in Nederland.

Het was een heftig proces, in de eerste plaats voor alle betrokkenen, maar ook zeker voor mij. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me niet gesloopt heeft. Ik heb zoveel vergif gezien en gehoord, daar moet ik echt even van bijkomen en dat ga ik dan ook doen: ik ga even een paar weken onder de radar zodat ik snel weer fit en healthy ben. Mijn nieuwe film, die op 20 juni op NPO1 wordt uitgezonden en eveneens een flink project was, heb ik zojuist afgerond. Een kleine hint naar het onderwerp in onderstaande foto :)
Vandaag vroeg een vriend aan mij: ‘Als er morgen nou weer zo’n verhaal losbarst en mensen doen een beroep op jou, zou je het dan weer oppakken?’ Ik knoopte mijn haar in een knot en zei resoluut: ‘Nee! Nu mag iemand anders het doen.’ Om er snel aan toe te voegen: ‘Maar als het zo tegen het eind van de zomer is, dan zou ik het wel doen. Denk ik.’

Bron
Protège moi de mes désirs.
pi_199094469
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 12:37 schreef Za het volgende:

[..]

Dat ze intussen weer misbruikt zijn is eigenlijk het ergste, de documentaire maakster die aan de haal gaat met deze mogelijk prijswinnende docu, en "de kinderen" die gewoon in beeld hun ellende vertellen, met het uitzicht op mogelijk wat financiële bijstand, die ze ook gekregen zouden hebben zonder deze docu, zonder dat half Nederland zich kon verlustigen aan hun ellende, zonder dat ze nog een supermarkt in kunnen of sollicitatie doen zonder herkend te worden als "Ruinerwold kind".

En dan die vriendin van de inzamelingsactie, perfect getimed, catchy naam: "Ruinerwold kinderen", iedereen misbruikt deze mensen of wil de regie over hen voeren, al hun hele leven.
Ik denk er precies zo over. Je zit gewoon te kijken naar andermans trauma’s met deze afleveringen, en ik denk dat mensen vooral kijken vanuit sensatie oogpunt. Zonder deze docu weten we ook dat er kinderen zijn die gruwelijk mishandeld worden door hun ziekelijke ouders.

Ik heb 1 afl gekeken en ben daarna gekapt. Een paar weken na de ontsnapping stond zij dr al met camera bovenop.. Ik vind het vaag.
pi_199094916
Ik geloof wel dat het met goede bedoelingen is gemaakt, maar wat dan niet helpt is om elke aflevering meerdere keren de vraag te stellen 'wat is het ergste dat er kon gebeuren?'.
pi_199095331
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 14:39 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Toen Mar Jan dit aanhaalde, begreep ik haar persoonlijk volledig.

Eerst even een kanttekening voordat ik hierop inga: ik heb absoluut niet meegemaakt wat zij hebben meegemaakt. Ik had alleen een ouder die die de buitenwereld als groot, boos en slecht bestempelde. Op die manier zijn mij als kind en zelfs een stukje als volwassene dingen onthouden. Ik heb door seizoenswerk een stukje kunnen inhalen, maar lang niet alles (overigens vandaag op de kop af 10 jaar geleden dat ik wegging hiervoor).

Ik herkende war Mar Jan vertelde, omdat mij sociaal contact is onthouden. Ik werd zwaar gepest en door het ontbreken van familie of vrienden van mijn ouders heb ik een eenzijdig beeld gehad van de wereld. Ik ben even oud als Mar Jan. Toen ik haar hoorde zeggen dat ze met 10-0 achter stond en ze niet is waar ze had moeten zijn, kwam dat bij mij hard binnen. Er is inderdaad niemand die je kan helpen met de dingen die je hebt gemist. Er is geen shortcut die ervoor kan zorgen dat je ineens bij bent of ineens die achterstand hebt ingelopen. Beseffen dat dat komt door je ouders doet veel pijn, omdat zij juist degenen horen te zijn die je hierin horen op te voeden. In een wereld waar het lijkt alsof iedereen dat wel heeft gehad en jij niet, is het moeilijk en een behoorlijke opgave je staande te houden. Dit zijn dingen die je als kind worden aangedaan. Juist die machteloosheid maakt het moeilijk en frustrerend.

Ik hoop oprecht dat Mar Jan goede hulp kan krijgen. Dat is in haar geval heel belangrijk.
Sterkte!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')