abonnement Unibet Coolblue
pi_198952159
Een tijdje geleden heb ik besloten dat mijn auto uit 2002 nu echt aan vervanging toe is. Leuke peugeot 206 1.6 13 jaar geleden gekocht, en eigenlijk redelijk weinig mee gereden. Slechts 80 duizend kilometer in al die jaren.
Nu ik wat meer kilometers maak, en weer "wat" geld beschikbaar heb, wil ik weer een auto voor een lange periode aanschaffen. Nu wel graag wat groters, ik ben 1m83, en dat was voor de peugeot eigenlijk te lang. Echt comfortabel rijden was het niet op langere afstanden.
Wat ik zoek:

• Ik wil graag een motortrailer kunnen trekken, met 2, en misschien incidenteel 3 motoren achterop. Dat betekend een trek gewicht van minimaal 1300 kilo.
• Dan ook voldoende laadruimte voor bagage, zeg voor 3 a 4 volwassenen een weekje weg.
• Automaat/handbak heb ik niet een extreme voorkeur voor, al is zo'n DSG wel lekker ontspannen rijden. DSG zou wel leuk zijn, maar een traditionele automaat hoef ik niet.
• Motor vermogen zou ik graag rond de 150 PK zien, dat rijd net een tikkeltje lekkerder. Vlot inhalen op de snelweg en voldoende vermogen om ook met een aanhanger enigszins door te kunnen rijden.
• Bouwjaar zo ongeveer vanaf 2017, ik heb nu voornamelijk naar VAG auto's gekeken, en dat is net het jaar van de facelift van de leon ST/ Golf variant/ skoda octavia.
• Kilometerstand... dat is een lastige. Lager is wat mij betreft beter, zeker ook omdat dat enigszins een indicatie is voor slijtage aan het interieur

Qua opties..

• Keyless entry/starten is wel ontzettend relaxed, maar zou geen dealbraker zijn.
• Stoelverwarming is wel een must :P
• Meer LED is mooi meegenomen, scheelt weer lampjes vervangen
• Cruisecontrol is bijna standaard tegenwoordig, maar adaptieve cruise control heeft wel een streepje voor.
• Panoramadak zou ook wel mooie luxe zijn, maar kan ook zonder leven.

Goed. Dit dus allemaal braaf in autotrader ingevuld, en dan krijg je een paar opties.

Een Seat Leon ST, Volkswagen Golf Variant, Skoda Ocavia, Renault Megane estate,Ford Focus Wagon, Subaru XV Sport, Suzuki Vitara/SX4, en de opel astra station.

Nu vallen er een paar al af, de octavia is te gezinsauto en oogt me wat saai, de en de opel astra lijkt wel een lijkwagen.

Over de VW DSG/TSI betrouwbaarheid lees je vrij uiteenlopende verhalen, al zou de 1.5TSI nu wel degelijk zijn, de DSG die daaraan vast zit is de DQ200, typ dat in op google en de resultaten spreken voor zich. Maar is dat nu echt zo gangbaar dat ze stuk gaan, of zijn dat er op de duizenden verkochten maar een paar en hoor je degene zonder problemen gewoon niet?

De renault megane schijnt ook een drama automaat te hebben, en het touchscreen zou bijzonder slecht ontworpen zijn.

Ook voor de Ford geld dat de automaat dramatisch is, en er vele terugroepacties zouden zijn geweest.

Kortom veel merken met DSG achtige versnellingsbakken hoor je veel enge verhalen over. Toch maar handgeschakeld?

Ik moet nog proefritjes gaan plannen, maar hoopte dat jullie mij wat tips wilde geven. Budget ligt rond de 20 duizend euro. Was van plan er zo weer 10 jaar mee rond te rijden, dus degelijkheid is ook belangrijk.
Voor ik zoveel geld uit geef wil ik wel echt helemaal 100% zeker zijn dat ik er veel plezier van zal hebben.
  zaterdag 10 april 2021 @ 22:13:15 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198952441
Of iets andere richting zoeken? :)
Mazda 6 vanaf 2012/13(= huidige model)

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 10-04-2021 22:20:15 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_198952623
Volvo V60 een optie?

DSG is idd heerlijk, maar je moet wel goed onderhouden. Dat kostte ook wat.
Skoda, Seat, VW zijn allemaal hetzelfde. Hetzelfde motor, versnellingsbak, kwaliteit. Audi is duurder doordat ze meer kwaliteit en dikkere blokken levert.

Ford is prima auto maar ook meer niet.

Renault.. koop niet.. ook al is spotgoedkoop..

Opel en Suzuki weet ik weinig van.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_198952976
Van het VAG trio vind ik de golf toch de fijnste. 1.5 DSG is een topcombi. Alhoewel ik ze toch wat hakerig vind wegrijden, een klassieke automaat doet dat beter.

De Megane heeft een 2.0 CVT combo bij Nissan vandaan. Niks op aan te merken.

Voor de rest zou ik het ook niet weten. Japans kan, maar is zoeken naar een speld in een hooiberg.
.
pi_198953210
Laatste V70.
Heb je ook nog eens een fijne reisauto aan.
pi_198953656
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 22:33 schreef Fer het volgende:
De Megane heeft een 2.0 CVT combo bij Nissan vandaan. Niks op aan te merken.
Renault heeft toch een EDC automaat met dubbele koppeling? Weet er niet veel van maar in een Clio RS is het best een fijn ding, over de betrouwbaarheid heb ik wel wisselende dingen gelezen.

Misschien is een BMW 3-serie Touring (F31) wat voor je?
pi_198955287
De Renault EDC zijn ook wel wat interessante topics over te vinden, het voornaamste eigenlijk dat ze soms echt slecht schakelen en renault nederland zegt dat dat binnen toleranties valt en dergelijke en dat je het maar moet accepteren. Mijn moeder heeft een renault scenic type 2, waarvan de airco sensor slecht is, die denkt dat de druk te hoog is en zet de aico uit. Blijkbaar een bekend probleem, renault bied als enige oplossing de volledige airco unit te vervangen, omdat er een software update nodig is die niet werkt met de af fabriek gemonteerde airco versies.. die airco vergoeden ze overigens niet. Dus als ik dat zo lees ... hmm renooit meer is ook een bekende :P Maar een handgeschakelde leek nog wel okay..al zegt Captain_Ghost dus blijkbaar ook al niet doen..

De volvo v70 is misschien wel wat als ik 55 ben ofzo :P wil er niemand mee beledigen maar die ziet er wel echt...ehm van binnen prima uit, van buiten ook een beetje dat lijkwagen idee. vooral door die lang doorlopende ruiten en grote achterruit.

De V60 ziet er wel netjes uit, prijs kan net, vermogen in orde, enige minpuntje is wat minder bagageruimte
1 vraag, waarom heeft volvo zo'n gek numeriek toetsenbordje in de middenconsole????

Mazda 6 is nog wel een goeie, kan qua budget net een redelijk jonge auto zijn. Wil eigenlijk wel graag onder de 70/80 duizend blijven, of zeg ik nu iets geks? Ik geloof overigens best dat auto's van nu zonder echt grote problemen zo 3 ton moet kunnen rijden, maar het interieur is vaak al best..aangetast, zeker als de vorige eigenaar niet zo zuinig is. Al zit de mazda 6, dan de 192pk sterke variant met automaat wel redelijk aan het gewicht. de 165 zit qua acceleratie alweer boven de 10 seconde in 0 naar 100. Geen enorm drama, maar de 1.5TSI's zitten allemaal rond de 8. Denk dat ik het verschil moet gaan ervaren.

Een BMW 3 serie.. een korte blik op autotrader geeft een aantal 318i's en 320s, alleen de zwaarste, dus hoogste wegenbelasting, en ik ben best fan van BMW hoor, zal niet snel een ander motormerk kopen, alleen de auto's vallen al snel buiten budget (onderhoud+verzekering+wegenbelasting+niet bepaald zuinig)

Ok de voorlopige shortlist aan auto's die ik wil proefrijden:
VW Golf Variant 1.5 TSI met en zonder automaat
Seat Leon ST 1.5 TSI met en zonder automaat
Mazda 6 2.0 sportbreak met/zonder automaat
Volvo V60

Voorlopig heeft de Golf de voorkeur, voornamelijk door dat hij, samen met de seat de zuinigste, lichtste, en persoonlijke smaak als voordeel heeft. Maar wie weet, bedenk ik me ineens na een proefrit.

bedankt al tot dusver, op en/of aanmerkingen blijven welkom :)

[ Bericht 3% gewijzigd door MrDrako op 11-04-2021 01:20:19 ]
pi_198957099
Mazda is ook uitstekend auto. Al naar CX-3 of 5 gekeken?
Nissian Qashqai
Peugeot 3008 of 5008
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_198957261
Wat betreft Mazda, als ik de video's uit de serie Klokje rond van Autoweek mag geloven, zijn ze nogal gevoelig voor roest.

Verder zou ik zelf oppassen met auto's kopen uit het jaar dat het model geïntroduceerd is. Vaak zijn dat de modellen waar nog wat kinderziektes inzaten.
pi_198958089
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 09:59 schreef lyolyrc het volgende:
Wat betreft Mazda, als ik de video's uit de serie Klokje rond van Autoweek mag geloven, zijn ze nogal gevoelig voor roest.

En onderdelen schijnen ontzettend duur te zijn.

Toyota Avensis? Subaru Levorg?
  zondag 11 april 2021 @ 11:30:05 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_198958183
1e tip: het is met 1 s.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_198961398
Honda Accord Stationwagon

Niet voor niets 2e hands relatief duur
pi_198972679
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 14:56 schreef pvdplanet het volgende:
Honda Accord Stationwagon

Niet voor niets 2e hands relatief duur
Maar toch wel bijzonder gedateerd,de jongste op autotrader is uit 2013. Dat is ruim 4/5 jaar ouder dan de auto's waar ik ook naar kijk.Van binnen ontbreekt dan elk spoor van een multimedia/navigatie systeem.
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 11:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
1e tip: het is met 1 s.
Oeps :D

Toyota Avensis, even bekeken,niet mijn ding, enigszins sportieve looks worden toch gewaardeerd, reviews zijn niet bijzonder enthousiast, beetje suf.

Subaru Levorg, echt nog nooit van gehoord :D Al staan daar maar 3 auto's op autotrader, waarvan er 2 enigszin voldoen. Helaas allebei op meer dan 1,5 uur rijden. Dus deze laat ik even gaan.

Roest op de mazda schijnt voornamelijk de oudere modellen te raken, al lijkt mazda nogal zuinig met de lakdikte waardoor dit alsnog een groter risico is. Jammer. Wil de 6 nog wel eens in het echt bekijken maar dat is wel een fors minpunt.

Nissan heb ik helemaal niks mee, en helaas is de lokale dealer hier Bochane, en daar heb ik echt hele slechte ervaring mee.

De 3008 had ik eigenlijk helemaal niet als optie verwacht. Voeg ik zeker even toe aan de lijst, al is het maar om een heel ander type auto ook even te bekijken.Helaas wel alleen een optie als handgeschakelde, de automaat mag blijkbaar maar 1150 kilo trekken, de handgeschakelde 1400... Al houd de 1.2 130pk sterke motor niet over,

CX3 is echt te klein van binnen, kofferbakruimte van slechts 287 liter, en zelfs bij de 2.0 150pk versie een trekgewicht van slechts 1200kg.
CX5 heeft ook nog een best beperkte kofferbak, 442 liter, wel een stuk beter dan de 3. De 3008 zit daar weer net boven met 520 liter. Daarnaast is de CX5 echt niet bijzonder zuinig. Een combi verbruik van 1 op 15,6 fabrieksopgaaf, betekend meestal 1 op 12/14 gemiddeld praktijk. Zowel de Golf als de 3008 hebben een combi verbruik van 1 op 19. Maar, de CX5 is dan wel weer turbo loos, wat op termijn weer gunstig kan zijn in de onderhoudskosten.
Ik weet het, misschien een beetje zeuren, maar goed, in dit geval zijn dit mijn persoonlijke afwegingen, een ander mag daar iets anders van vinden :)

Seat Ateca ook maar toegevoegd aan het lijstje, leuke om te vergelijken met de peugeot.

[ Bericht 4% gewijzigd door MrDrako op 12-04-2021 15:50:21 ]
pi_199034019
En nu? al een keuze gemaakt?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 16 april 2021 @ 23:37:18 #15
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_199035144
Geloof mij maar dat zo'n fabrieksopgave van 1 op 19 bij gemengd gebruik wat optimistisch is in die gewichtsklasse. Die turbomotoren hebben gewoon een lager haalbaar verbruik, maar in de praktijk komt daar meestal geen zak van terecht en blijft het bij mooie theoretische cijfers.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')