abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 10 april 2021 @ 14:00:33 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198945963
Van die mensen die helemaal gaan schuimbekken bij het idee van een vaccinatieplicht :')

Kijk, buitenom dat dit er nooit gaat komen in Nederland omdat er nooit een (tweederde)meerderheid voor zal zijn in de komende jaren, is het niet eens een gek idee.

Zeker de vaccinaties voor covid-19, maar ook voor andere ziekten. Deze crisis heeft alleen maar laten zien dat er een vrij grote groep is die simpelweg niet zelf de juiste keuze kunnen maken en daarmee anderen in gevaar brengen.

Maar nog belangrijker zijn natuurlijk de andere vaccins die onderdeel uitmaken van het rijksvaccinatieprogramma. Jonge kinderen kunnen nog niet goed kiezen en veel van deze ouders is gewoon een slechte ouder door het kind niet te vaccineren. Zoveel dat de vaccinatiegraad echt belachelijk laag is. Jeugdzorg is niet meteen een optie vanwege capaciteit, dus een plicht is op zijn plaats.
Voor ziektes zoals Difterie, Kinkhoest, Polio en Tetanus is zelfs maar 92% gevaccineerd. Schandalig wel
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198946026
Ik ben voor vaccinatieplicht als de vaccinatiegraad die noodzakelijk is om de kwetsbare mensen die niet gevaccineerd kunnen worden te beschermen niet gehaald kan worden. Dijkhoff begon hier al ooit over in de Tweede Kamer. In Duitsland hebben ze dat om die reden bijvoorbeeld voor mazelen (waar de benodigde vaccinatiegraad 95% is, in Nederland zit BMR nu op 93,6%).

Voor Covid-19 zou ook een vaccinatieplicht kunnen komen bij een te lage vaccinatiegraad, wat mij betreft. Maar dan niet voor kinderen: de vaccins zijn slechts goedgekeurd voor 16 jaar en ouder.

Wat dit betreft is deze notitie van het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu wel interessant.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hanca op 10-04-2021 14:11:14 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 10 april 2021 @ 14:13:09 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198946082
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 14:05 schreef Hanca het volgende:
Ik ben voor vaccinatieplicht als de vaccinatiegraad die noodzakelijk is om de kwetsbare mensen die niet gevaccineerd kunnen worden te beschermen niet gehaald kan worden. Dijkhoff begon hier al ooit over in de Tweede Kamer. In Duitsland hebben ze dat om die reden bijvoorbeeld voor Mazelen.

Voor Covid-19 zou ook een vaccinatieplicht kunnen komen bij een te lage vaccinatiegraad, wat mij betreft. Maar dan niet voor kinderen: de vaccins zijn slechts goedgekeurd voor 16 jaar en ouder.
Dat geldt dan voor de meeste westerse landen. Het laatste jaar dat wij het doel van 95% hebben aangetikt is 2011 voor DKTP.
Sinds 2013 staan we op minder dan 95% voor alle vaccinaties in het rijksvaccinatieprogramma.

Ben wel voorstander van verplichting op al deze vaccinaties, behalve covid voor 18-minners en de griepprik. Al ben ik wel voorstander van een uitgebreide vaccinatiestrategie voor de griepprik, net zoals in bijvoorbeeld de VS die iedereen aanraad hem te nemen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 10 april 2021 @ 14:17:08 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198946132
Of kijken hoeveel effect je op de vaccinatiegraad hebt als je net zoals Australië een systeem hebt die anti-vaxxers ontmoedigd. Bijvoorbeeld sociale vangnetten voor deze mensen niet beschikbaar stellen en ontzegging bij kleuterklassen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 14:25:22 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198946218
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 14:00 schreef Mikeytt het volgende:
Van die mensen die helemaal gaan schuimbekken bij het idee van een vaccinatieplicht :')

Kijk, buitenom dat dit er nooit gaat komen in Nederland omdat er nooit een (tweederde)meerderheid voor zal zijn in de komende jaren, is het niet eens een gek idee.

Zeker de vaccinaties voor covid-19, maar ook voor andere ziekten. Deze crisis heeft alleen maar laten zien dat er een vrij grote groep is die simpelweg niet zelf de juiste keuze kunnen maken en daarmee anderen in gevaar brengen.

Maar nog belangrijker zijn natuurlijk de andere vaccins die onderdeel uitmaken van het rijksvaccinatieprogramma. Jonge kinderen kunnen nog niet goed kiezen en veel van deze ouders is gewoon een slechte ouder door het kind niet te vaccineren. Zoveel dat de vaccinatiegraad echt belachelijk laag is. Jeugdzorg is niet meteen een optie vanwege capaciteit, dus een plicht is op zijn plaats.
Voor ziektes zoals Difterie, Kinkhoest, Polio en Tetanus is zelfs maar 92% gevaccineerd. Schandalig wel
Daar is volgens mij geen tweederde meerderheid voor nodig, een simpele 2e Kamer meerderheid is voldoende. De Grondwet geeft daar de ruimte voor, volgens mij en de uitspraak deze week van het Europese hof geeft daar ook de ruimte voor.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198946262
Ik vind trouwens ook dat mensen die niet gevaccineerd zijn op bijvoorbeeld hun 16e nog eens moeten worden gevraagd. Mijn vrouw is niet gevaccineerd als baby, doordat haar opa dat niet wilde. Haar zusje die 8 jaar later is geboren kreeg ze wel. Waarom kon mijn vrouw toen niet alsnog de vaccinaties krijgen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 14:30:08 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198946286
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 14:28 schreef Hanca het volgende:
Ik vind trouwens ook dat mensen die niet gevaccineerd zijn op bijvoorbeeld hun 16e nog eens moeten worden gevraagd. Mijn vrouw is niet gevaccineerd als baby, doordat haar opa dat niet wilde. Haar zusje die 8 jaar later is geboren kreeg ze wel. Waarom kon mijn vrouw toen niet alsnog de vaccinaties krijgen?
Dat kan wel, volgens mij. Ooit, toen de dienstplicht nog bestond, werden 18 jarigen op grote schaal nogmaals of voor het eerst gevaccineerd ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 10 april 2021 @ 15:22:00 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198946821
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 14:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daar is volgens mij geen tweederde meerderheid voor nodig, een simpele 2e Kamer meerderheid is voldoende. De Grondwet geeft daar de ruimte voor, volgens mij en de uitspraak deze week van het Europese hof geeft daar ook de ruimte voor.
Daarom tussen haakjes. Volgens de grondwet mag je hier uitzonderingen maken met wetgeving, maar denk dat zulke ingrijpende wetgeving echt wel wordt aangevochten en denk dat je zonder tweederdemeerderheid geen draagvlak krijgt in de kamer. D66 wil bijvoorbeeld een plicht als we onder de 90% komen. Denk dat die alleen meestemmen als er een grondwetswijziging plaatsvindt. En is meteen een toetsing van het maatschappelijke draagvlak.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198947036
quote:
84s.gif Op zaterdag 10 april 2021 15:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Daarom tussen haakjes. Volgens de grondwet mag je hier uitzonderingen maken met wetgeving, maar denk dat zulke ingrijpende wetgeving echt wel wordt aangevochten en denk dat je zonder tweederdemeerderheid geen draagvlak krijgt in de kamer. D66 wil bijvoorbeeld een plicht als we onder de 90% komen. Denk dat die alleen meestemmen als er een grondwetswijziging plaatsvindt. En is meteen een toetsing van het maatschappelijke draagvlak.
En waar zou iemand die wetgeving precies moeten aanvechten dan? Aan de grondwet toetsen kan niet in Nederland en je beroepen op Europese verdragen kan ook niet, daar is zeer recent nog een uitspraak over geweest.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 10 april 2021 @ 15:42:20 #10
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198947063
Voor iemand die altijd de mond vol heeft over antifascisme hoe je wel erg van dingen verplichten :')
Je maintiendrai -XOXO-
pi_198947066
>:O >:O
quote:
84s.gif Op zaterdag 10 april 2021 15:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Daarom tussen haakjes. Volgens de grondwet mag je hier uitzonderingen maken met wetgeving, maar denk dat zulke ingrijpende wetgeving echt wel wordt aangevochten en denk dat je zonder tweederdemeerderheid geen draagvlak krijgt in de kamer. D66 wil bijvoorbeeld een plicht als we onder de 90% komen. Denk dat die alleen meestemmen als er een grondwetswijziging plaatsvindt. En is meteen een toetsing van het maatschappelijke draagvlak.
Ik denk dat een gewone meerderheid gewoon genoeg is. Maar met name in de eerste kamer, waar ze op zulke dingen vaak kritischer zijn, is dat nog best lastig. D66 en VVD zijn wel voor een vaccinatieplicht voor de kinderopvang. Daarmee raak je de anti-vaxxers, niet de bevindelijk gereformeerden (want die doen hun kinderen vaak niet naar de opvang).

Maar goed, dit wetsvoorstel komt er dus al: https://www.trouw.nl/nieu(...)uitgesteld~b6eb6831/
Wetsvoorstel van SP en VVD, D66 had een ander voorstel maar dat heeft het niet gehaald.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 10 april 2021 @ 15:44:12 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198947078
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 15:39 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En waar zou iemand die wetgeving precies moeten aanvechten dan? Aan de grondwet toetsen kan niet in Nederland en je beroepen op Europese verdragen kan ook niet, daar is zeer recent nog een uitspraak over geweest.
Lees net dat er inderdaad geen constitutionele toetsing in in Nederland :') Wat is dat voor onzin?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198947130
quote:
84s.gif Op zaterdag 10 april 2021 15:44 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Lees net dat er inderdaad geen constitutionele toetsing in in Nederland :') Wat is dat voor onzin?
Voor de constitutionele toetsing was ooit de Eerste Kamer uitgevonden. Die moest geen politiek bedrijven, maar wetten controleren op botsen met grondwet en verdragen en op de haalbaarheid.

Is ook een nettere variant: het gaat nooit om echt botsen met de letter van de grondwet, maar over botsen met de interpretatie. En ik denk dat je een gekozen volksvertegenwoordiger beter kunt laten interpreteren dan een ongekozen rechter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')