abonnement Unibet Coolblue
pi_199012508
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:45 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk weet je dat alleen maar redelijk zeker als je nieuwbouw gekocht hebt, want de marge daarop is niet heel groot.
What do u mean?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 15 april 2021 @ 12:12:27 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012561
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:02 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Nee de grond is van jou, tenzij je de grond pacht van bijvoorbeeld de gemeente.

Na overlijden gaat het huis naar je erfgenamen. Die betalen daar wel belasting over natuurlijk, maar dat geldt voor alles wat je nalaat.
Dat ligt er ook weer aan wie je erfgenaam is en wat de waarde van je erfenis is.

Je partner heeft een vrijstelling van ¤ 671.910
Het kan natuurlijk zijn dat jouw deel van het huis minus de hypotheek 700K waard is, en dan moet je partner idd erfbelasting aftikken.
Kinderen moeten dat al eerder, want die hebben een vrijstelling van ¤ 21.282

Maar als je een huis van ¤ 450.000 hebt (fantastisch) met daarop ¤ 350.000 hypotheek, en je hebt geen partner maar wel 2 kinderen dan betalen zij dus ieder ¤ 2.871 aan erfbelasting betalen als er verder geen vermogen is.

Bij een huis van ¤ 750.000 en ¤ 300.000 hypotheek wordt het al een ander verhaal, dan is de erfenis 450.000 (weer fantastisch) en dan betaalt ieder kind ¤ 27.868 over zijn/haar erfenis van ¤ 225.000

Heeft de laatste erflater 3 kinderen ipv 2 en erven ze dus ieder ¤ 150.000 dan betalen ze ieder ¤ 12.871 aan erfbelasting.
Bij 4 kinderen wordt de erfenis ¤ 112.500 per kind en de erfbelasting ¤ 9.121 per kind.

[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 15-04-2021 12:18:33 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 12:15:30 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012601
quote:
11s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

What do u mean?
Dat nieuwbouwwoningen minder onderhevig zijn aan een dalende markt omdat de woning aan de huidige eisen voldoet en behalve door de grondprijs niet veel minder had kunnen kosten.

Bouwbedrijven pakken wel winst maar geen enorme percentages, plus dat het afwerken van een nieuwbouwwoning vaak in de tijd erna gebeurt (tuin bijvoorbeeld) en dus niet in de prijs van het huis zit als het opgeleverd wordt maar de waarde wel verhoogt als het een paar jaar later verkocht wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 15-04-2021 12:27:47 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 12:29:03 #104
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012735
Ons huis komt volgende week op Funda te staan, om het voor onszelf dragelijk te maken qua opgeruimd huis (kleuters doen niet aan netjes houden) zitten we eind april een midweek op Centerparcs zodat de bezichtigingen in 1 week gepland kunnen worden.
Er zijn nu al 10 bezichtigingen op de maandag en donderdag ingepland (dinsdag koningsdag), de makelaar verwacht dat de woensdag ook nog wel vol komt met bezichtigingen, maar als er al 25 zijn worden alleen nog de 'hele' serieuze kijkers erbij gevoegd.

In 2015 hadden we dit huis ook te koop staan, toen was het een leuk moment om te kopen en gingen we kijken of het niet beter was te verhuizen dan te verbouwen, in 6 maanden 2 kijkers en 1 bod gehad. Vraagprijs is nu wel ongeveer 45% hoger dan toen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:32:26 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012769
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:29 schreef zalkc het volgende:
Ons huis komt volgende week op Funda te staan, om het voor onszelf dragelijk te maken qua opgeruimd huis (kleuters doen niet aan netjes houden) zitten we eind april een midweek op Centerparcs zodat de bezichtigingen in 1 week gepland kunnen worden.
Er zijn nu al 10 bezichtigingen op de maandag en donderdag ingepland (dinsdag koningsdag), de makelaar verwacht dat de woensdag ook nog wel vol komt met bezichtigingen, maar als er al 25 zijn worden alleen nog de 'hele' serieuze kijkers erbij gevoegd.

In 2015 hadden we dit huis ook te koop staan, toen was het een leuk moment om te kopen en gingen we kijken of het niet beter was te verhuizen dan te verbouwen, in 6 maanden 2 kijkers en 1 bod gehad. Vraagprijs is nu wel ongeveer 45% hoger dan toen.
Spannend! En verstandig er een weekje Centerparcs van te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 12:32:56 #106
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012778
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat nieuwbouwwoningen minder onderhevig zijn aan een dalende markt omdat de woning aan de huidige eisen voldoet en behalve door de grondprijs niet veel minder had kunnen kosten.

Bouwbedrijven pakken wel winst maar geen enorme percentages, plus dat het afwerken van een nieuwbouwwoning vaak in de tijd erna gebeurt (tuin bijvoorbeeld) en dus niet in de prijs van het huis zit als het opgeleverd wordt maar de waarde wel verhoogt als het een paar jaar later verkocht wordt.
Iets waar je snel overheen kijkt. Ons nieuwbouw stulpje had een kale v.o.n. van 450k Daar komt nog 50k aan meerwerk bij (keuken, badkamer, deuren, elektra, bestrating, dakramen, extra zonnepanelen, vloeren, muren, buitenkranen, etc..). En nog eens 12k aan meubels en interieur.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:34:38 #107
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012792
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Spannend! En verstandig er een weekje Centerparcs van te maken.
Is anders geen doen, Met kleine kinderen hou je de kamer alleen schoon als ze slapen. En ik moet ook gewoon thuiswerken, dat lukt gewoon niet als er een continue colonne aan kijkers door het huis marcheert ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199012805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat nieuwbouwwoningen minder onderhevig zijn aan een dalende markt omdat de woning aan de huidige eisen voldoet en behalve door de grondprijs niet veel minder had kunnen kosten.

Bouwbedrijven pakken wel winst maar geen enorme percentages, plus dat het afwerken van een nieuwbouwwoning vaak in de tijd erna gebeurt (tuin bijvoorbeeld) en dus niet in de prijs van het huis zit als het opgeleverd wordt maar de waarde wel verhoogt als het een paar jaar later verkocht wordt.
Allright, jij bent ervaringsdeskundige dat vind ik wel leuk ;)

Maarrrr, als de bouwer niet de winst opstrijkt van hogere huizenprijzen......
Wie dan wel? De grondverkoper? Of gezamenlijk met de huizenbouwer?

Kan je dan nu met huizenprijzen + 150.000 tov paar jaar terug, per huis realisatie 150k winst maken?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 15 april 2021 @ 12:37:11 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012814
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:34 schreef zalkc het volgende:

[..]

Is anders geen doen, Met kleine kinderen hou je de kamer alleen schoon als ze slapen. En ik moet ook gewoon thuiswerken, dat lukt gewoon niet als er een continue colonne aan kijkers door het huis marcheert ;)
Wij hadden een 2-jarige toen het huis van mijn man in 2012/2013 te koop stond, nou ja, technisch gezien hadden we de eerste maanden een 1-jarige maar god ik krijg nog rode vlekken als ik denk aan al die keren dat ik de halve voorraad kinderspeelgoed in de auto kon proppen voor een bezichtiging.
En dat was er iedere zoveel weken dan 1..... :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 12:43:19 #110
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012883
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Tja, dat is mede omdat het huis naar verwachting over 2 a 3 jaar dat zeker waard is of meer.

Grote nadeel is natuurlijk dat je veel eigen geld mee moet brengen tegenwoordig, wat zeker voor starters met middeninkomens lastig is.
Dat eigen geld is ook relatief. In 2008 kon ik tot 110% financieren, dat is nu een stukje minder geworden door strengere regels. Maar van die 10% was 6% overdrachtsbelasting, de rest zat in andere zaken. De welbekende kosten koper.

Als je nog de oude overdrachtsbelasting had gehad was dat ook gewoon 18.000 op een pand van 300.000 geweest.

En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven. En de auto zuipt ook geen liters benzine per dag meer als je thuiswerkt. Helaas hebben al je concurrenten dat ook gedaan en die kunnen nu ook meer bieden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:43:23 #111
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012884
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:33 schreef NaturalScience het volgende:
Enkele weken geleden hebben wij een huis gekocht! *O*

Onwijs veel geluk gehad, eerste bieding was direct raak.
Al schijnt het nogal close te zijn geweest.

540k vraagprijs, bieding 572k, taxatie 555k. Helemaal prima. :)

Na 10 jaar samen in dure huurwoningen te hebben gewoond eindelijk ons eerste koophuis. *;
Vorige week 540 geboden voor een 2-onder-1-kapper die voor 485 in de markt stond in Noord Holland. Was er zo een waar je een blik verf tegenaan moest gooien en voor de rest klaar.

Dachten zit wel goed. Iets meer dan 10% boven de waarde.

Ging voor 560-565.

Fucking bizar. Inschrijvingen zijn echt aids.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:44:57 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012905
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Allright, jij bent ervaringsdeskundige dat vind ik wel leuk ;)

Maarrrr, als de bouwer niet de winst opstrijkt van hogere huizenprijzen......
Wie dan wel? De grondverkoper? Of gezamenlijk met de huizenbouwer?

Kan je dan nu met huizenprijzen + 150.000 tov paar jaar terug, per huis realisatie 150k winst maken?
Nou ja, in ons geval is het simpel, we kochten de grond voor X (daar heeft de verkopende projectontwikkelaar nog ongeveer 10% gepakt op de prijs die hij aan de gemeente moest betalen), en we hebben een bedrijf ingehuurd om het huis te bouwen, uit de offerte daarvan weet ik dat daar ook ongeveer 10% winst in zit (maar ook het risico voor de bouwer zit in die 10%)

Dus stel dat ons huis 500.000 kost, waarvan 200.000 voor de grond en 300.000 voor het huis, dan komt daar natuurlijk nog zo'n 50.000 bovenop voor de schilder, de keuken, de tuin, de vloeren. dus dan zit je op ¤ 550.000
Terwijl de kostprijs zo'n 50.000 lager ligt, maar je gaat m simpelweg niet voor die kostprijs krijgen, want de projectontwikkelaar moet ook verdienen aan het verkopen van die grond, anders gaat hij hem niet voor de gemeente verkopen (en daar moet de projectontwikkelaar weer makelaars voor inhuren die er ook van betaald moeten worden), de bouwer idem, die gaat zijn uren en risico ook niet voor niets doen.

Of je in laten we zeggen 3 jaar 150K winst kunt maken op een nieuwbouwwoning zal aan het soort huis en de locatie liggen.
Maar een deel van die "winst" zal nog gewoon komen door kosten die nog boven die prijs van de nieuwbouwwoning op kwamen na de overdracht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199012906
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:43 schreef zalkc het volgende:
En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven.
Je geeft normaliter wel heel veel uit als je nu ineens de stijging van de huizenprijzen kan bijbenen met sparen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  donderdag 15 april 2021 @ 12:48:57 #114
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012948
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:43 schreef zalkc het volgende:

[..]

Dat eigen geld is ook relatief. In 2008 kon ik tot 110% financieren, dat is nu een stukje minder geworden door strengere regels. Maar van die 10% was 6% overdrachtsbelasting, de rest zat in andere zaken. De welbekende kosten koper.

Als je nog de oude overdrachtsbelasting had gehad was dat ook gewoon 18.000 op een pand van 300.000 geweest.

En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven. En de auto zuipt ook geen liters benzine per dag meer als je thuiswerkt. Helaas hebben al je concurrenten dat ook gedaan en die kunnen nu ook meer bieden.
Nou ja. 1 jaar sparen voor een modaal inkomen is ook 'maar' 5 a 10.000 euro. Kan je ook niet veel mee.

Wat mij vooral opvalt is hoe snel de prijs wordt opgedreven als het op inschrijving verkocht wordt. Ik heb het nu zelf gezien, vorig jaar een vriend van me en 2 maanden terug bij mijn zus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:50:27 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012971
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Je geeft normaliter wel heel veel uit als je nu ineens de stijging van de huizenprijzen kan bijbenen met sparen.
Bijbenen kan alleen als je zelf een huis hebt. Of je moet actief in de crypto zitten.. of nachtapotheker zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:52:20 #116
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012995
Ergens hoor ik nog de echo's van de mensen die niet snapten dat ik vorig jaar midden in de corona een nieuwbouwhuis ging kopen O-)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:54:27 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199013023
Mijn toekomstige buurman zei van de week al "als je een bord in de tuin zet ben je het kwijt" en het huis is nog niet eens af, tot vorige week stonden er nog steigers in de "tuin".
En hij weet wat de grond gekost heeft (of kan dat weten) en hij is schilder dus hij zal ook wel enig idee hebben van de bouwkosten van ons huis.

Maar ik denk dat hij gelijk heeft ik verwacht dat als ik het over 2 maanden (dan is het wel af) te koop zet voor wat wij er aan uitgegeven hebben, ook zonder dat de tuin af is, het idd zo weg is en we er dan niets op bij hoeven leggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 15 april 2021 @ 12:54:44 #118
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_199013029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:52 schreef zalkc het volgende:
Ergens hoor ik nog de echo's van de mensen die niet snapten dat ik vorig jaar midden in de corona een nieuwbouwhuis ging kopen O-)
Geen nieuwbouw maar ik ben ook wel blij dat we vorig jaar tijdens de eerste lockdown gekocht hebben. :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_199013221
Wij zijn bezig ons eerste huis te kopen en ik word echt depressief van de huidige situatie. Volgens mij gaan we ondertussen al richting de 20 bezichtigingen. Laatst zaten we wel een paar keer in de buurt qua bod, maar het is zo'n onvoorspelbaar spel geworden met elke keer bieden op inschrijving.

Ga er voor onszelf wel vanuit dat het binnen nu en 1,5 jaar een keer raak is, maar de situatie is om moedeloos van te worden. Zeker als ik denk hoe anders het was geweest als we gewoon iets eerder geboren waren. :') Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.

Gewoon meer dan 1x kunnen bezichtigen of in ieder geval niet noodgedwongen onder werktijd waardoor mijn partner die voor de klas staat ook gegarandeerd mee kan in plaats van slechts de helft van de tijd lijkt me al heerlijk.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199013405
quote:
9s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:11 schreef Stepperoller het volgende:
Wij zijn bezig ons eerste huis te kopen en ik word echt depressief van de huidige situatie. Volgens mij gaan we ondertussen al richting de 20 bezichtigingen. Laatst zaten we wel een paar keer in de buurt qua bod, maar het is zo'n onvoorspelbaar spel geworden met elke keer bieden op inschrijving.

Ga er voor onszelf wel vanuit dat het binnen nu en 1,5 jaar een keer raak is, maar de situatie is om moedeloos van te worden. Zeker als ik denk hoe anders het was geweest als we gewoon iets eerder geboren waren. :') Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.

Gewoon meer dan 1x kunnen bezichtigen of in ieder geval niet noodgedwongen onder werktijd waardoor mijn partner die voor de klas staat ook gegarandeerd mee kan in plaats van slechts de helft van de tijd lijkt me al heerlijk.
pi_199013415
Eens, maar de manier waarop. ;(
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  donderdag 15 april 2021 @ 14:10:04 #122
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199013836
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:30 schreef Stepperoller het volgende:
Eens, maar de manier waarop. ;(
Sterkte... wij hadden in de periode van november tot februari zo'n 16 of 17 bezichtigingen en bij nummer voorlaatst was het eindelijk raak. Dat waren dan ook echt stuk voor stuk huizen waar we ver voor wilde gaan en de aankoopmakelaar ging altijd mee. Ook onze eerste eigen woning in de randstad
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  donderdag 15 april 2021 @ 14:15:48 #123
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199013881
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

nachtapotheker zijn.
_O- _O-
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 15 april 2021 @ 14:16:55 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199013892
quote:
9s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:11 schreef Stepperoller het volgende:
Wij zijn bezig ons eerste huis te kopen en ik word echt depressief van de huidige situatie. Volgens mij gaan we ondertussen al richting de 20 bezichtigingen. Laatst zaten we wel een paar keer in de buurt qua bod, maar het is zo'n onvoorspelbaar spel geworden met elke keer bieden op inschrijving.

Ga er voor onszelf wel vanuit dat het binnen nu en 1,5 jaar een keer raak is, maar de situatie is om moedeloos van te worden. Zeker als ik denk hoe anders het was geweest als we gewoon iets eerder geboren waren. :') Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.

Gewoon meer dan 1x kunnen bezichtigen of in ieder geval niet noodgedwongen onder werktijd waardoor mijn partner die voor de klas staat ook gegarandeerd mee kan in plaats van slechts de helft van de tijd lijkt me al heerlijk.
Probeer gebruik te maken van je netwerk, word lid van de tennisclub (of voetbal of whatever je leuk vindt) in de wijk/dorp/stad waar je wilt gaan wonen, laat mensen weten dat je op zoek bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 14:18:56 #125
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199013912
Hoe gaat dat tegenwoordig met een aankoopmakelaar? gaat die ook gewoon 20 bezichtiging mee om steeds overboden te worden?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')