Dat is dat fonds dat beter bekend is als het Wopke-Wiebes-fonds?quote:Op vrijdag 9 april 2021 14:14 schreef Hanca het volgende:
Hier om 14:15
https://nos.nl/livestream(...)cten-groeifonds.html
Jaquote:Op vrijdag 9 april 2021 14:16 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is dat fonds dat beter bekend is als het Wopke-Wiebes-fonds?
Amsterdam hè?quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:17 schreef VoMy het volgende:
3 niljard zodat je sneller van de Keizersgracht in Schiphol bent is een verspilling van geld. Dat heeft niets met groei te maken.
Het is juist de bedoeling dat heel veel mensen dat doen, dan moet je zorgen dat het een goede concurrent van de auto is.quote:Op vrijdag 9 april 2021 22:45 schreef paulgo het volgende:
...maar dat een derde van het groeibudget naar infrastructuur gaat ( verlenging van de NoordZuidlijn) is waanzin in deze coronatijd. Pure geldverspilling van ons belastinggeld. Schandalig. Wie reist er nu nog met het openbaarvervoer??
Bron: https://www.rijksoverheid(...)-robuust-en-duurzaamquote:De Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) uit 2017 laat zien dat op langere termijn (2040) knelpunten op de weg, het spoor en de vaarwegen zich vooral in en tussen stedelijke gebieden zullen voordoen en op de corridors naar het buitenland. De NMCA voorspelt tot 2040 een toename van 17% tot 44% van het aantal afgelegde kilometers per auto en 27% tot 45% van het aantal afgelegde kilometers per trein.
quote:Op vrijdag 9 april 2021 22:47 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Het is lijkt meer op een ontwikkelingsfonds voor de randstad
Je hebt nooit meer die aantallen reizigers van voor corona door het vele thuiswerken. Het is een schandalige geldverspilling om nog in het openbaarvervoer of snelwegen te investeren. Achterlijk gewoon en het feit dat alle projecten buiten de randstad afgewezen zijn zegt al genoeg: geen hoge snelheidstrein naar het Noorden of Zuiden van het land maar alleen de Amsterdamse Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schipholquote:Op zaterdag 10 april 2021 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als Nederland nog erger vast komt te staan dan nu voor corona het geval was, zijn ze te laat. Juist investeren in infrastructuur is perfect voor dit fonds en essentieel ook om te zorgen dat ons land aantrekkelijk blijft om te gebruiken als doorvoerhaven of om je te vestigen als bedrijf.
(En zoals je in dat laatste rapport kunt zien zijn we van 13 miljard treinkilometers in 2005 naar 19 miljard treinkilometers in 2017 gestegen, wie reist er nog met het OV heeft dus als antwoord: steeds meer mensen)
Een beetje een zwaktebod om dat bij managers neer te leggen, er zijn best zulke managers maar het zijn toch echt ook de werknemers die liever op kantoor zitten dan thuis als we de berichten mogen geloven (en de ervaringen)quote:Op zaterdag 10 april 2021 10:57 schreef ijs. het volgende:
Dat er meer thuisgewerkt gaat worden moet ik nog zien. Uiteindelijk kunnen veel managers het controlefreakje in zich niet uitzetten, dus het zal wel weer langzaam fulltime op kantoor worden.
Het één sluit het ander niet uit.quote:Op zaterdag 10 april 2021 11:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een beetje een zwaktebod om dat bij managers neer te leggen, er zijn best zulke managers maar het zijn toch echt ook de werknemers die liever op kantoor zitten dan thuis als we de berichten mogen geloven (en de ervaringen)
Dit gaat dan ook voor een heel deel over slimmer vervoer: de randstadrail en de metro naar Schiphol. Dat is een slimmere vorm van vervoer.quote:Op zaterdag 10 april 2021 12:44 schreef paulgo het volgende:
Ons land heeft al het meest geconcentreerde snelwegen en spoorweg net ter wereld. Meer snelwegen en spoorwegen helpen volgens de wetenschappelijke onderzoeken niet tegen de files. Wel slimmere vormen van vervoer en thuiswerken. Dat laatste kan wel één werkdag per week voor de meeste werknemers. Als je ziet hoe knullig hier het pakketvervoer geregeld is± voor elk pakketje komen ze aan jouw deur. Dat aanpakken lost meer files op dan weer allemaal nieuwe snelwegen en spoorbanen bouwen.
Echt geld geven aan de maakindustrie valt buiten de opdracht die de Tweede Kamer de commissie heeft gegeven, die heeft het beperkt tot kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. AiNed en QuantumDeltaNL zouden natuurlijk wel voor maakindustrie kunnen zorgen.quote:Op zondag 11 april 2021 07:07 schreef paulgo het volgende:
Ik mis vooral de totale afwezigheid van steun voor innovatieve projecten in de maakindustrie. De maakindustrie is van wezenlijk belang voor onze economie en schept veel werkgelegenheid. Als ze de intensieve landbouw willen verminderen zou je juist de maakindustrie en vooral de hightech moeten stimuleren. Als voorbeeld noem ik het bedrijf ASMI in Veldhoven dat chipfabricage machines produceert. Daar moeten veel meer soortgelijke bedrijven ontstaan in ons land. Die bieden geweldige groeimogelijkheden. Aanrotzooien met nog meer infrastructuur is pure geldverspilling
je bent ook sneller in Hoofddorp:quote:Op vrijdag 9 april 2021 23:17 schreef VoMy het volgende:
3 niljard zodat je sneller van de Keizersgracht in Schiphol bent is een verspilling van geld. Dat heeft niets met groei te maken.
https://wijnemenjemee.nl/(...)ternationaal-belang/quote:Marja Ruigrok: 'Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn zal een ontzettende boost geven aan Hoofddorp. We kunnen een intercitystation bouwen en een hele goede verstedelijking vormgeven met bijvoorbeeld kleine woningen voor starters en ouderen.'
Ze zijn nu bezig over een nieuw dorp (voor Zuid-Hollandse begrippen) in de Zuidplaspolder, het laagste gebied van Nederland overigens, die zou ook een station kunnen krijgen aan de lijn Den Haag-Gouda en vice versa.quote:Op zaterdag 10 april 2021 11:32 schreef Hanca het volgende:
Ik verwacht ook meer thuiswerken. Maar dat gaat denk ik hooguit de groei afremmen, niet voor krimp zorgen. Als je van 2005 tot 2017 van 13 miljard naar 19 miljard kilometer gaat is dat een enorme groei. De kans dat dat wordt omgezet in een krimp lijkt me erg klein.
Dit gaat trouwens om nog maar 4 miljard van de 20 miljard die ze gaan verdelen. Er gaat nu 2,5 miljard naar infra, maar dat hoeft natuurlijk niet de verhouding te blijven.
De randstadrail rondom Den Haag vind ik trouwens wel een mooi project. Als je zo Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam kunt koppelen en het liefst ook nog voor een goede verbinding kunt zorgen met Gouda, Woerden en Utrecht, dan ontlast je echt een hoop snelwegen en je maakt wonen in Zoetermeer, Gouda en Woerden ook een stuk aantrekkelijker.
Daar zit nu ook al een sprinterstation waardoor je binnen 20 minuten ofzo in Amsterdam bent. Echt belachelijk dat ze dan zoveel geld voor een metro uit gaan geven, wat natuurlijk veel duurder uit gaat vallen dan het bedrag wat er nu voor staat.quote:Op zondag 11 april 2021 13:08 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
je bent ook sneller in Hoofddorp:
[..]
https://wijnemenjemee.nl/(...)ternationaal-belang/
Worden ze niet, de Tweede Kamer kan elk project tegenhouden.quote:Op zondag 11 april 2021 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom worden deze uitgaven aan de normale democratische controle onttrokken?
quote:De onafhankelijke commissie beoordeelt welke projecten met extra geld een grote bijdrage kunnen leveren aan de economische groei. De commissie geeft alleen advies. Het kabinet kan dat overnemen, maar ook naast zich neerleggen. De Tweede Kamer kan investeringen ook nog blokkeren.
als door de nieuwe metro die sprinterdienst kan worden weggehaald is er ruimte voor een trein om de 10 minuten van en naar Schiphol-Amsterdam-Utrecht-Rotterdamquote:Op zondag 11 april 2021 13:58 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Daar zit nu ook al een sprinterstation waardoor je binnen 20 minuten ofzo in Amsterdam bent. Echt belachelijk dat ze dan zoveel geld voor een metro uit gaan geven, wat natuurlijk veel duurder uit gaat vallen dan het bedrag wat er nu voor staat.
Geld om een intercity tussen Utrecht en Rotterdam te laten lopen zou veel beter zijn.
https://www.dvhn.nl/groni(...)de-uit-26524991.htmlquote:Met de nieuwe dienstregeling van 2022 wil de NS ook zes treinen per dag laten rijden tussen Schiphol en Rotterdam, tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Dordrecht en Rotterdam. Na de introductie van de ICNG moet er ook een nieuwe sprinter gaan rijden tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal.
die treinen kunnen alleen op volle snelheid op de HSL en de Hanzelijn rijden nu:quote:Minder intercity's naar Amsterdam Centraal
De intercity's van de Randstad richting Noord-Nederland rijden vanaf 2023 via station Amsterdam Zuid, en niet meer via Amsterdam Centraal. Daardoor komt er ruimte op het spoor vrij voor een betere verbinding tussen Amsterdam Centraal en Schiphol: de zogenoemde Airportsprinter. Deze gaat acht keer per uur rijden vanaf een vast perron.
Het verplaatsen van intercity's van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid past in het beleid om reizigers meer over Amsterdam te spreiden. Met 192.000 reizigers is Amsterdam Centraal het op één na drukste station van Nederland. Het huidige station kan het groeiend aantal reizigers niet aan. Daarom worden sommige sporen en treinen weggehaald, om zo meer ruimte te creëren voor perrons en reizigers.
https://nos.nl/artikel/23(...)ngeschikt-spoor.htmlquote:Er is alleen nog wel een probleem: het spoor tussen Amsterdam en Noord-Nederland is niet geschikt voor snelheden rond de 200 kilometer per uur. Alleen op de Hanzelijn (tussen Lelystad en Zwolle) is het spoor mogelijk geschikt voor de maximale snelheid, op andere delen kunnen de treinen niet harder dan 140 of zelfs 120. De reistijdwinst van de Randstad naar het noorden en andersom wordt daardoor maar enkele minuten.
Het heet het Nationaal Groeifonds... ik zie geen Wiebes staan...quote:Op zondag 11 april 2021 15:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Begin eens de naam van Wiebes er af te slopen
Dat is wat anders dan projecten kunnen kiezen he?quote:Op zondag 11 april 2021 14:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Worden ze niet, de Tweede Kamer kan elk project tegenhouden.
Het kabinet mag in principe na dit advies gewoon zelf kiezen en de kamer kan dan met het kabinetsbesluit instemmen of niet (en natuurlijk ook gewoon per motie/amendement een andere bestemming kiezen). Ik zie geen verschil met normaal.quote:Op zondag 11 april 2021 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan projecten kunnen kiezen he?
quote:Op zondag 11 april 2021 15:08 schreef Hanca het volgende:
Het heet het Nationaal Groeifonds... ik zie geen Wiebes staan...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nationaal-groeifonds
quote:Op vrijdag 9 april 2021 14:16 schreef freako het volgende:
Dat is dat fonds dat beter bekend is als het Wopke-Wiebes-fonds?
quote:
Maar dat is de volksmond, wie moet dat aan gaan passen dan? De regering heeft die naam echt niet in de mond genomen.quote:
Ja, dit dus. Wat dat betreft is het bv vergelijkbaar met de balkenendenorm, officieel het 'bezoldigingsmaximum WNT' is; of met de zalmsnip.quote:Op zondag 11 april 2021 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is de volksmond, wie moet dat aan gaan passen dan? De regering heeft die naam echt niet in de mond genomen.
Het idee van het fonds is het volgens mij het realiseren van groei voor een langere termijn zodat je straks meer geld kunt besteden aan onderwijs, wetenschap etc. Ook komt er trouwens nog een tweede ronde waar ook bedrijven aan mee kunnen doen, dus wie weet komt je plan alsnog aan bod.quote:Op maandag 12 april 2021 14:42 schreef paulgo het volgende:
Ipv geld pompen in nog meer overbodige infrastructuur zou het geld van het groeifonds gestoken moeten worden in echt belangrijke zaken:
Laat de overheid maar meer investeren in onderzoek voor biotech zodat wij zelf in eigen land innovatieve tests, medicijnen en vaccins kunnen produceren en niet afhankelijk zijn van leveranties uit het buitenland. Dat is urgenter in deze corona tijd dan weer geld in de infrastructuur stoppen.
Als de corona pandemie zoals verwacht gewoon jarenlang doorgaat , blijven alle vliegtuigen helaas aan de grond op Schiphol en is miljarden besteden aan extra toevoerwegen naar Schiphol je reinste waanzin.
Dat die idiote Wiebes en Dijsselbloem dit fantastische plan nog met droge ogen willen verdedigen is gewoon beschamend.
quote:Kakkanië
Stel, je hebt als kabinet twintig miljard euro uit te geven. Vrij te besteden aan alles wat de toekomstbestendigheid van de Nederlandse economie vergroot. Vrijwel gratis bovendien: je hoeft alleen maar af te lossen, rente betaal je toch al nauwelijks. Je doet dat in een wereld met steeds diepere kloven: tussen rijk en arm, theoretisch en praktisch geschoold; (Rand)stad en platteland. Kloven bovendien die door de gevolgen van de maatregelen die je trof om de verspreiding van een dodelijk virus tegen te gaan alleen maar groter zijn geworden.
Terwijl het virus tegelijkertijd alles wat je over de toekomst dacht op losse schroeven heeft gezet. Dat hoger onderwijs de belangrijkste grondstof voor economische groei is, bijvoorbeeld. Dat staten achterhaald zijn. Dat globalisering niet kan worden teruggedraaid. Dat steden dé plekken van economische dynamiek en innovatie zijn. Het zijn de clichés van vóór 2020, die al jaren in vrijwel alle officiële rapporten als retorische dooddoeners fungeren. En die sinds maart 2020 ontmaskerd zijn als datgene wat ze altijd waren: geloofsartikelen van een goed voor zichzelf zorgende elite, die ze gebruikte om de oppositie met valse noodzakelijkheden monddood te maken.
Ga maar na. Niet de managementconsultant en bankier bleken tijdens covid essentieel, maar de vakkenvuller en verpleegkundige; de staat ontpopte zich niet alleen tot een totalitair vehikel van de medicocratie die haar machtsapparaat gebruikte om het sociale leven volledig stil te leggen, maar gebruikte ook nog eens haar omvangrijke balans als buffer om de financiële gevolgen ervan (deels) op te vangen; het grensoverschrijdende gesleep met grondstoffen, goederen en dieren bleek niet alleen uiterst kwetsbaar maar ook uiterst kostbaar, wat een wanhopige terugtocht van het mondiale kapitaal in gang heeft gezet: lokaal is het nieuwe globaal.
Hetzelfde geldt voor dat glanzende symbool van het financiële kapitalisme, de stad. Onder covid tot spooksteden verworden, zijn New York, Londen en Amsterdam – om drie steden te noemen die het neoliberale urbanisme van de hipster, start-ups, projectontwikkelaars en ‘smartness’ gretig hebben omarmd – voor het eerst in decennia aan het krimpen: de hoofdwerkers verlaten als ratten het zinkende schip van de stad.
En het eerste project dat je vervolgens met die twintig miljard wil financieren, is – godbetert – het ‘doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol’! Duurzaam en dus toekomstbestendig want OV, zo moet de commissie onder leiding van Jeroen Dijsselbloem in haar onmetelijke wijsheid hebben bedacht. En dus kreeg de gemeente Amsterdam de hoofdprijs: anderhalf miljard om die witte olifant van een metrolijn door te trekken naar Schiphol, dat hellegat waar ooit schepen vergingen en nu elke duurzaamheidsambitie strandt.
Het is een oude wens van het Amsterdamse gemeentebestuur die eerder wegens geldgebrek niet gerealiseerd kon worden. Waarom zou het nu de toekomstbestendigheid van Nederland vergroten? De Schiphol-lobby zorgde ervoor dat het vliegveld vanuit werkelijk elk gat per trein bereikbaar is. Vanaf station Schiphol vertrekt elke tien minuten een trein naar Amsterdam. Nergens is het makkelijker om met je rolkoffertje van vliegveld naar binnenstad en omgekeerd te reizen dan in Amsterdam.
Bovendien wil je straks die negen miljoen toeristen toch niet opnieuw in je stad? Met de bijbehorende overlast, geringe economische baten en immense ecologische schade. Afbouwen dus, die infrastructuur van het mondiale toerisme, in plaats van verder verfraaien en versnellen. Schiphol, KLM, de RAI, het Nederlands Bureau voor Toerisme en de congresboeren hebben gewonnen. De Groningers, het milieu, onze kleinkinderen en de tien miljoen Nederlanders die buiten de Randstad wonen hebben opnieuw verloren. Zoals ze eerder al naast de miljarden grepen die het rijk in de Amsterdamse metro, de Amsterdamse zeesluizen en de Amsterdamse Zuidas heeft gestoken.
Het doet denken aan de befaamde ‘parallelactie’ uit Robert Musils Man zonder eigenschappen. Om Duitsland de loef af te steken moet het tachtigjarige jubileum van de keizer op onovertroffen wijze de grootsheid van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie uitbeelden. Kosten noch moeite worden gespaard. En dus komt er een hilarische stoet van hoogwaardigheidsbekleders opdraven die hun eigen stokpaardjes ter meerdere eer en glorie van Kakkanië, zoals Musil de dubbelmonarchie doopt, willen draperen in de kleuren van de keizer.
Voor Musil stond het symbool voor een vermoeide, ideeënarme, visieloze, zelfvoldane en luie elite.
Nederland is Kakkanië.
Ewald Engelen is hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam.
Zoals met alles. Een snelweg tussen Den Bosch en Tilburg. Of andere infra verbeteringen zou tof zijn zoals een treinverbinding naar EHV airport.quote:Op vrijdag 9 april 2021 22:47 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Het is lijkt meer op een ontwikkelingsfonds voor de randstad
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |