Wij hebben dezelfde, volgens mij, en hij bevalt eigenlijk prima. Ik gooi de boel regelmatig voor een rondje in de vaatwasser, dat scheelt. Als ik iets heftigs bak of kook, zet ik de mechanische ventilatie erbij aan.quote:Op dinsdag 6 april 2021 09:15 schreef bleiblei het volgende:
Wij hebben een Neff. Vorige model van wat ze nu verkopen. En zijn er erg blij mee. Recirculatie kap, werkt prima maar koolstoffilter vervangen minimaal 1 keer per jaar is wel een must gebleken. Achteraf gezien hadden we misschien toch beter voor reguliere afzuiging moeten kiezen die de lucht naar buiten blaast.
dat zeg ik niet.. Ik geef alleen aan dat de andere merken speciale standen hebben voor bepaalde bak processen en ik me dus afvraag of je ze gebruikt./nodig hebt.. Ik wil bijv. snel mijn vlees dicht kunnen schroeien, daar heeft Neff bijv dit voorquote:Op dinsdag 6 april 2021 09:13 schreef dimmak het volgende:
9 standen niet genoeg vinden
Een aan en uit knop is wat mij betreft al voldoende.
Wij gaan voor afvoer naar buiten.quote:Op dinsdag 6 april 2021 09:30 schreef koentjuh18 het volgende:
Bora X pure. Recirculatie. Werkt prima en zou het zo weer kopen :-)
De bora heeft negen niveaus voor koken en afzuiging, en een - tijdelijke - extra power optie. Handig als je bijvoorbeeld je grill net ff wat meer warmte wil geven bij het dichtschroeien.
De afzuiging gebruik ik eigenlijk praktisch alleen in de automatische stand. Dan past de bora tijdens het koken de afzuiging aan op het gewenste niveau.
Er zitten nog wel wat extra opties op de bora maar in de praktijk heb ik die nog nooit gebruikt..
Wij gaan voor afvoer naar buiten. Welke heb je ? die met de losse knop ?quote:Op dinsdag 6 april 2021 09:15 schreef bleiblei het volgende:
Wij hebben een Neff. Vorige model van wat ze nu verkopen. En zijn er erg blij mee. Recirculatie kap, werkt prima maar koolstoffilter vervangen minimaal 1 keer per jaar is wel een must gebleken. Achteraf gezien hadden we misschien toch beter voor reguliere afzuiging moeten kiezen die de lucht naar buiten blaast.
We hebben met losse knop, maar in het midden een gietijzeren plaat bovenop het afzuiggedeelte.quote:Op dinsdag 6 april 2021 10:40 schreef MevrouwKees het volgende:
[..]
Wij gaan voor afvoer naar buiten. Welke heb je ? die met de losse knop ?
https://www.neff-home.com(...)kookplaten/T58TL6EN2 overwegen wij als het geen Bora zou worden.
Ik twijfel enorm.. Fora roepen Bora maar je leest nauwelijks reviews van mensen. De dingen die ik lees zijn positief, vooral geluidsniveau ervaren mensen als fijn. Afzuiging maakt altijd lawaai natuurijk. Die Neff ziet er wel erg mooi uit .. DUs of Bora of Neff. Prijs van Bora ligtop 1900 euro ,neff zit rond 2700 euro.quote:Op dinsdag 6 april 2021 11:49 schreef J1981 het volgende:
Wij staan momenteel voor exact dezelfde keuze. Ben dus ook wel benieuwd naar ervaringen en/of afwegingen die anderen gemaakt hebben.
De keukenleverancier adviseert ons de Neff. Argument daarbij is dat BSH groep (Bosch/Siemens/Gaggenau/Neff) dusdanig veel geld steekt in de ontwikkeling van werkbladafzuiging dat de kwaliteit ervan met enorme sprongen omhoog gegaan is. Bora is weliswaar de eerst op dit vlak en heeft dit erg goed gedaan, maar kan qua ontwikkeling (investering) niet mee met de grote jongens. Ze leveren nu standaard Neff, maar kunnen ook Bora als ik daar een beter gevoel bij heb.
Klinkt voor mij als een logische redenering, maar blijft een lastige keuze. Met name omdat er ook nog steeds keukenleveranciers zijn die alleen Bora willen leveren vanwege de kwaliteit daarvan. Lastig, lastig, lastig.
Waar gaat jullie voorkeur nu naar uit MevrouwKees?
gietijzeren plaat?quote:Op dinsdag 6 april 2021 11:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We hebben met losse knop, maar in het midden een gietijzeren plaat bovenop het afzuiggedeelte.
Dit is de standaard bora , de Pure,de Xpure heeft als bonus dat je zones kunt koppelen en zit qua prijs bij de Neff.quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:07 schreef J1981 het volgende:
De Bora van 1900 euro is qua functies niet echt te vergelijken met de Neff. De Bora X Pure komt qua functies al wat dichter in de buurt van de Neff, maar dan is de prijs ook vergelijkbaar (of zelfs iets hoger).
Heb tot nu toe vooral ervaring met Siemens apparatuur (ook BSHgroep) en daarvan is de service in elk geval super.
Geluid is inderdaad wel een belangrijk punt. Ik ga eens googlen hoe het zit met de dB bij beide.
Ik weet niet zo goed hoe handig het koppelen is. En hoeveel stiller is de Bora ? Ik moet nog even alles bij elkaar zetten ..quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:16 schreef J1981 het volgende:
Ja precies. Flexzone/koppelen is wel een vereiste voor mij, dus dan zijn de bedragen ongeveer gelijk. Qua geluid is de Bora wel een stukje stiller.
nou ja dat dus. Ik wil domweg weten, hoe goed zuigt ie af qua geur.. Dat is voor mij echt wel heel belangrijk. Irritant dat je dat dus niet kunt testen (uberhaupt apparatuur werkend zien is al een ding).quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:36 schreef J1981 het volgende:
Klopt. Alleen is de Neff wel veel intelligenter/makkelijker in gebruik.
De Neff detecteert zelf of de zones gekoppeld moeten worden als je er een pan op zet die wat groter is. Je kunt er sowieso meer pannen op kwijt dan de Bora. Als je een pan verzet van links naar rechts, dan neemt hij automagisch de instellingen mee over. Pan van voor naar achteren schuiven zorgt voor afname van vermogen (van bakken naar sudderen), etc. Functioneel is de Neff zoveel verder dan de Bora. Maar idd, qua geluid/verbruik is de Bora veel beter. En recensies over de effectiviteit zijn bijna niet te vinden. Hoe goed wordt de geur van bijv. een gebakken visje afgezogen. Dat kan ik nergens vinden in recensies. En juist dat wil ik weten :-(
Hoe lawaaiig is jullie plaat en hoe is de geur ervaring (of liever gezegd, is geur goed weg)quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, gietijzeren plaat.
De voorloper van het model dat je net linkte.
Hangt van de stand af. Volle bak aan is behoorlijk lawaaiig, dan kan je geen gesprekken voeren. Maar dat is eigenlijk nooit nodig. Als ie op een normaal standje staat altijd het heel erg mee. Geur is niet goed te vergelijken omdat wij recirculatie hebben. Echt vis bakken doen eigenlijk nooit, maar overall zuigt ie goed af. Zeker bij lage pannen (kan je zien als je water kookt). Enige wat ik minder vind is dat je na 8 a 10 maanden merkt dat de geur niet goed afgevoerd wordt. Maar dat komt bij ons dus door die koolstoffilter.quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:47 schreef MevrouwKees het volgende:
[..]
Hoe lawaaiig is jullie plaat en hoe is de geur ervaring (of liever gezegd, is geur goed weg)
Goed om te weten. Wij zouden wel gaan voor recirculatie (want handig met eiland midden in het huis), dus dan is het goed om een filter op voorraad te hebben liggen.quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hangt van de stand af. Volle bak aan is behoorlijk lawaaiig, dan kan je geen gesprekken voeren. Maar dat is eigenlijk nooit nodig. Als ie op een normaal standje staat altijd het heel erg mee. Geur is niet goed te vergelijken omdat wij recirculatie hebben. Echt vis bakken doen eigenlijk nooit, maar overall zuigt ie goed af. Zeker bij lage pannen (kan je zien als je water kookt). Enige wat ik minder vind is dat je na 8 a 10 maanden merkt dat de geur niet goed afgevoerd wordt. Maar dat komt bij ons dus door die koolstoffilter.
Ik ga gewoon via kruipruimte naar buiten.quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:54 schreef J1981 het volgende:
[..]
Goed om te weten. Wij zouden wel gaan voor recirculatie (want handig met eiland midden in het huis), dus dan is het goed om een filter op voorraad te hebben liggen.
Wij hebben geen kruipruimte, maar een fundering/vloer rechtstreeks op de zandgrond.quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:56 schreef MevrouwKees het volgende:
[..]
Ik ga gewoon via kruipruimte naar buiten.
De vraag is alleen; hoevaak gebruik je dat allemaal ? Op mijn bora kan ik ook koppelen inderdaad maar misschien in het jaar 1 keer gebruikt :-)quote:Op dinsdag 6 april 2021 12:36 schreef J1981 het volgende:
Klopt. Alleen is de Neff wel veel intelligenter/makkelijker in gebruik.
De Neff detecteert zelf of de zones gekoppeld moeten worden als je er een pan op zet die wat groter is. Je kunt er sowieso meer pannen op kwijt dan de Bora. Als je een pan verzet van links naar rechts, dan neemt hij automagisch de instellingen mee over. Pan van voor naar achteren schuiven zorgt voor afname van vermogen (van bakken naar sudderen), etc. Functioneel is de Neff zoveel verder dan de Bora. Maar idd, qua geluid/verbruik is de Bora veel beter. En recensies over de effectiviteit zijn bijna niet te vinden. Hoe goed wordt de geur van bijv. een gebakken visje afgezogen. Dat kan ik nergens vinden in recensies. En juist dat wil ik weten :-(
True! Misschien wel nooit inderdaad. Al zou ik zo'n teppen yaki plaat wel top vinden.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:03 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
De vraag is alleen; hoevaak gebruik je dat allemaal ? Op mijn bora kan ik ook koppelen inderdaad maar misschien in het jaar 1 keer gebruikt :-)
Het verschuiven van de pan klinkt leuk maar in de praktijk staat er een pan achter , en hoeveel meer werk is dat ten opzichte van met je vinger het vermogen verschuiven.
Anyway, mijn ervaring met de bora is goed. Zuigt goed af en geen overdreven herrie. Het is overigens ook niet zo dat mijn vriendin er dan met een glaasje wijn naast komt zitten. Die is of nog op haar werk of met de kinderen bezig of wat dan ook. Daarmee kom ik weer bij mijn punt; het is een afzuigkap en kookplaat en dat functioneert prima! Moest alleen even wennen aan het koken op inductie maar daar kan bora niks aan doen.
Het is ook maar net hoe je kookt. Bij ons is koken ook vaak een gezelligheidsmoment. Mjin vriend zit wel vaak met een glaasje wijn erbij. Ik vind het ook leuk om dingen uit te proberen, en ik gebruik het koppelen juist heel vaak.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:03 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
De vraag is alleen; hoevaak gebruik je dat allemaal ? Op mijn bora kan ik ook koppelen inderdaad maar misschien in het jaar 1 keer gebruikt :-)
Het verschuiven van de pan klinkt leuk maar in de praktijk staat er een pan achter , en hoeveel meer werk is dat ten opzichte van met je vinger het vermogen verschuiven.
Anyway, mijn ervaring met de bora is goed. Zuigt goed af en geen overdreven herrie. Het is overigens ook niet zo dat mijn vriendin er dan met een glaasje wijn naast komt zitten. Die is of nog op haar werk of met de kinderen bezig of wat dan ook. Daarmee kom ik weer bij mijn punt; het is een afzuigkap en kookplaat en dat functioneert prima! Moest alleen even wennen aan het koken op inductie maar daar kan bora niks aan doen.
Wij gaan dus ook over naar een woonkeuken waardoor ik gezelschap kan hebben in de keuken. ik kook ook graag en uitgebreid. Er komt bijv. een full steam oven in de keuken straks.. Ik heb dus wel baat bij een plaat met " toeters en bellen", of ik een losse teppan plaat zal gebruiken weet ik niet .quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ook maar net hoe je kookt. Bij ons is koken ook vaak een gezelligheidsmoment. Mjin vriend zit wel vaak met een glaasje wijn erbij. Ik vind het ook leuk om dingen uit te proberen, en ik gebruik het koppelen juist heel vaak.
Ik maak nog niet voldoende gebruik van alle opties van de NEFF, maar dat gaat zeker wel gebeuren. Het is voor mij ook echt wel meer dan een vervanging van de gaskookplaat: koken en afzuigen en verder niets.
Wat zijn de plussen en minnen van de Neff wat jou betreft miss_sly?quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ook maar net hoe je kookt. Bij ons is koken ook vaak een gezelligheidsmoment. Mjin vriend zit wel vaak met een glaasje wijn erbij. Ik vind het ook leuk om dingen uit te proberen, en ik gebruik het koppelen juist heel vaak.
Ik maak nog niet voldoende gebruik van alle opties van de NEFF, maar dat gaat zeker wel gebeuren. Het is voor mij ook echt wel meer dan een vervanging van de gaskookplaat: koken en afzuigen en verder niets.
Sowieso was voor mji belangrijk dat beide kanten flexzones hadden. En die gebruik ik ook bijna dagelijks. Ik heb ook een eiland in de ruimte, en wilde daar geen afzuiging boven. Ik vind de afzuiging prima. Als ik iets met een flinke geur heb gebakken bijvoorbeeld, zet ik wel eens een raampje open of de mechanische ventilatie aan. Daarmee vind ik het zelf voldoende werken. Wij hebben ook recirculatie, en wellicht zou ik als het zou kunnen wel voor afzuiging naar buiten zijn gegaan.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:21 schreef J1981 het volgende:
[..]
Wat zijn de plussen en minnen van de Neff wat jou betreft miss_sly?
Ik vind het verschil in geluid tussen Bora en NEFF niet heel groot. Gisteren gekookt op een Bora, maar die was zeker niet veel stiller dan mijn NEFF.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:43 schreef MevrouwKees het volgende:
[..]
Wij gaan dus ook over naar een woonkeuken waardoor ik gezelschap kan hebben in de keuken. ik kook ook graag en uitgebreid. Er komt bijv. een full steam oven in de keuken straks.. Ik heb dus wel baat bij een plaat met " toeters en bellen", of ik een losse teppan plaat zal gebruiken weet ik niet .
Ik zit voornamelijk even met geluid dan .. ik geloof best dat beide platen an sich meer dan prima hun werk doen. Dan zal het gaan over herrie en geur beleving.
Nee, als je een kookplaat met ingebouwde afzuiging wil dan kan daar geen oven meer onder.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:13 schreef DerekB het volgende:
Ik zou ook zo'n plaat willen met afzuiging, maar dan heb je volgens mij veel ruimte nodig onder de kookplaat en daar zit bij mij de oven.
Zijn daar oplossingen voor?
Bij ons was het eiland ook het argument om geen aparte afzuiging te hebben. Ook hier een woonkeuken en vind het gewoon erg storend als je dan tegen een afzuigkap aan zit te kijken.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het verschil in geluid tussen Bora en NEFF niet heel groot. Gisteren gekookt op een Bora, maar die was zeker niet veel stiller dan mijn NEFF.
En als je toch naar buiten geleid, maakt de geur niet veel uit. Het afzuigen op zichzelf gaat namens zeker zo goed als bij een gewone afzuiging boven de plaat. Het is hooguit het recirculatie-gedeelte dat maakt dat de afzuiging als minder goed ervaren kan worden.
Jaquote:Op dinsdag 6 april 2021 19:53 schreef Vonkenboer het volgende:
@:Viv ,hadden jullie geen kookplaat met ingebouwde afzuiging ?
Nee, wij hebben een Neff.quote:Was dat geen Bora ?
dat weegt niet op tegen vocht en geur volgens mij. Een normale afzuigkap zuigt toch ook lucht uit je huis naar buiten ?quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Let wel, als je de Bora naar buiten uitblaast dan blaas je wel veel warme lucht naar buiten, je zal ergens de lucht weer moeten laten binnenkomen door een rooster (of een huis met kieren haha).
In de winter kost dit best veel energie die je bespaart met recirculatie.
Nadeel zijn de filterkosten en tja minder frisse lucht toch nog.
Ja de meeste blazen naar buiten. Alleen doen de bladafzuigingen nog veel meer M3/h (meer lucht)quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:55 schreef MevrouwKees het volgende:
[..]
dat weegt niet op tegen vocht en geur volgens mij. Een normale afzuigkap zuigt toch ook lucht uit je huis naar buiten ?
Recircuatie zou ik alleen doen als ik echt nergens naar buiten kan.
Wij hadden een gasfornuis en een ouderwetse afzuigkap boven ons hoofd, dus we kunnen de NEFF (het nieuwste model) alleen daarmee vergelijken en niet met Bora.quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hoe zijn jullie ervaringen nu je hem een tijdje hebt ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |