quote:Debat over historische misser: dit staat de hoofdrolspelers te wachten.
Ex-verkenners Ollongren en Jorritsma gaan woensdag in debat met de Tweede Kamer - en hebben dan een ongekende dubbelrol.
De abrupt onderbroken verkenning leidt tot een nooit eerder vertoonde politieke situatie. Naar verwachting volgt woensdag een uniek debat met de opgestapte verkenners, die zich moeten verantwoorden voor omstreden informatie die per ongeluk uitlekte via een foto.
Annemarie Jorritsma (VVD) en Kajsa Ollongren (D66) zullen in de grote vergaderzaal letterlijk tegenover de andere spelers in de verkenning staan.
Vlak voor het debat zijn namelijk ook demissionair premier en VVD-leider Mark Rutte, vijf ministers en drie staatssecretarissen zelf beëdigd als Tweede Kamerlid.
Net als Rutte zijn twee ministers ook partijleider: Sigrid Kaag (D66) en Wopke Hoekstra (CDA). Net als de veertien andere gekozen lijsttrekkers zaten ze afgelopen week allemaal bij de verkenners aan tafel voor een eerste gesprek.
Deze tijdelijke dubbelrol van demissionair ministers is gebruikelijk en duurt tot een nieuw kabinet is gevormd. Deze bewindspersonen stemmen mee als Tweede Kamerlid en tegelijk moeten zij tegenover diezelfde Kamer hun beleid verdedigen. Normaliter behandelen beide Kamers in deze demissionaire periode dan ook geen politiek gevoelige zaken.
Rel over het noemen van Pieter Omtzigt
Door de geklapte verkenning is dat ditmaal volstrekt anders. Oud-verkenners Jorritsma en Ollongren zitten in het kabinetsvak en zullen op verzoek van de Kamer opheldering geven over hun uitgelekte aantekeningen.
Vooral de opmerking achter de naam van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt - functie elders - leidde tot grote verontwaardiging. Niet duidelijk is wie dit punt heeft ingebracht en waarom. Zowel Rutte, Kaag als Hoekstra ontkent.
Het punt over Omtzigt is pijnlijk, omdat hij momenteel overspannen thuiszit en volgens geruchten spanningen zou hebben met de partijtop van het CDA.
Ook vanuit het kabinet zouden eerder al pogingen zijn gedaan om de kritische Omtzigt "te temperen", meldde NRC-columnist Tom Jan Meeus eerder dit jaar. CDA-ministers Hugo de Jonge en Wopke Hoekstra, die tevens partijleider is, zouden hebben meegedaan aan die gesprekken volgens NRC.
De oude verkenners en hun opvolgers hebben al aangegeven dat het sowieso onjuist was om individuele Kamerleden in een verkenning te betrekken.
De hoofdrolspelers in de mislukte formatieverkenning kruisen komende week hoogstpersoonlijk de degens in de Tweede Kamer. Onder anderen Mark Rutte (VVD), Sigrid Kaag (D66), Wopke Hoekstra (CDA), Lilianne Ploumen (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) voeren zelf het woord namens hun partij in het door Geert Wilders (PVV) aangevraagde debat.
Nieuwe verkenners willen eerst het vertrouwen herstellen
Door het echec loopt de vorming van een nieuwe coalitie zeker anderhalve week vertraging op.
De nieuwe verkenners Tamara van Ark (VVD) en Wouter Koolmees (D66) gaan pas ná het debat weer met alle lijsttrekkers om tafel. Ze willen een hele nieuwe start maken, onder meer om het vertrouwen te herstellen.
Waarmee we terugkomen bij:quote:Op zaterdag 3 april 2021 13:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het dus niet voor die stemmers.
quote:Op zaterdag 3 april 2021 13:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die meeste Nederlanders zijn dan ook knettergek. Zijn laatste kabinet was gevallen voor gedrag dat de afgelopen jaren keer op keer terugkwam en geheel onverwacht gaat hij er gewoon mee door nadat mensen hem ervoor beloond hadden. Als je nu nog op de VVD stemt ben je gewoon een asociaal met een hekel aan democratie.
Kan het niet lezen, maar dat stukje wat je quote klopt natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 3 april 2021 14:08 schreef Eightyone het volgende:
Vuil stukje van onze zuiderburen:
https://www.topics.nl/ana(...)ery%3Drutte%2520graf
"Analyse. Het graf van Rutte is gedolven. Hij ligt er alleen nog niet in."
Leesbaar voor wie Topics heeft; als je een abonnement hebt op een van de DPG-kranten is dat waarschijnlijk zo.
Met sterke vrees dat PVV en FvD er voordeel uit gaan halen, en dat Rutte nog steeds fier bovenaan staat. Veel VVD-aanhang lijkt wat hardleers.quote:Op zaterdag 3 april 2021 14:16 schreef leolinedance het volgende:
Ik lees dat er misschien nieuwe verkiezingen komen. Dat zou wel tof zijn
Dus niet, hij laat keer op keer blijken dat het niet om hém gaat, dat hij niet van grote ego's houdt.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sowieso dat Rutte een narcist is zou toch super duidelijk moeten zijn.
Dat was dus de media in dat debat wat ik eerder deze week heb gevolgd. Duidelijk.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dus niet, hij laat keer op keer blijken dat het niet om hém gaat, dat hij niet van grote ego's houdt.
Media wil hem weg omdat hij dé grote trekker van stemmen van de VVD is en door hem weg te pesten hopen ze de VVD kleiner te krijgen.
Er wordt helemaal niet meer naar de inhoud gekeken, naar wat partijen willen.
Media was wel de aanleiding toevallig. En via de media krijgen wij, de bevolking, alles binnen. Omdat er geen andere manier is.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:41 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat was dus de media in dat debat wat ik eerder deze week heb gevolgd. Duidelijk.
Wat een onzin, sorry.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dus niet, hij laat keer op keer blijken dat het niet om hém gaat, dat hij niet van grote ego's houdt.
Media wil hem weg omdat hij dé grote trekker van stemmen van de VVD is en door hem weg te pesten hopen ze de VVD kleiner te krijgen.
Zou het D66 zijn die de media bespeeld? Nadat Ollongren de notities bewust heeft gelekt? Een heel toneelspel om Rutte weg te werken, het grootste obstakel voor Kaag/D66?quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Omdat de Duitsers hem aangewezen hadden bedoel je?quote:Op zaterdag 3 april 2021 15:00 schreef Grishenko_ het volgende:
Gezien de felheid van non-argumenten en bagatellisering van grove schendingen van mensenrechten, uitholling van democratie en rechtstaat, bezien vanuit de aanhang van de VVD, kan ik ineens heel goed begrijpen waarom Anton Mussert hier ooit eens premier kon zijn geweest.
Als het niet om hem ging had hij zich niet meer verkiesbaar gesteld.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Er is er maar 1 die niet naar de inhoud kijkt, naar wat partijen willen...quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Er zaten twee verkenners bij dat gesprek. 1 van VVD en 1 van D66, beide hebben ze het niet afgekapt, beide leden ze aan plots selectief geheugenverlies. Schijnbaar vind D66 (vertegenwoordigd door Ollongen) het dus een dikke prima om te bespreken.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:52 schreef Dark het volgende:
[..]
Er is er maar 1 die niet naar de inhoud kijkt, naar wat partijen willen...
Maar 1 die op de persoon speelt...
Wat moeten we met Pieter Omtzigt?
Pieter Omtzigt minister maken of kamervoorzitter?
Allerlei over Pieter Omtzigt...
Pieter Omtzigt, functie elders......maar ik heb wel een onwaarheid gezegd, maar ik lieg niet, ik herinner het mij verkeerd, dus ik lieg niet.
Sneue man, Mark Rutte.
Rutte had het beter direct kunnen bevestigen, geëtter in het CDA kwam hem ook helemaal niet uit.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Er zaten twee verkenners bij dat gesprek. 1 van VVD en 1 van D66, beide hebben ze het niet afgekapt, beide leden ze aan plots selectief geheugenverlies. Schijnbaar vind D66 (vertegenwoordigd door Ollongen) het dus een dikke prima om te bespreken.
Ja erg sneuquote:Op zaterdag 3 april 2021 16:52 schreef Dark het volgende:
[..]
Er is er maar 1 die niet naar de inhoud kijkt, naar wat partijen willen...
Maar 1 die op de persoon speelt...
Wat moeten we met Pieter Omtzigt?
Pieter Omtzigt minister maken of kamervoorzitter?
Allerlei over Pieter Omtzigt...
Pieter Omtzigt, functie elders......maar ik heb wel een onwaarheid gezegd, maar ik lieg niet, ik herinner het mij verkeerd, dus ik lieg niet.
Sneue man, Mark Rutte.
Die 3 hebben echt wel een dealtje gemaakt, meteen na het uitlekken van Pieter Omtzigt, functie elders en daarna konden ze er niet meer onderuit, beloofd is beloofd.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Er zaten twee verkenners bij dat gesprek. 1 van VVD en 1 van D66, beide hebben ze het niet afgekapt, beide leden ze aan plots selectief geheugenverlies. Schijnbaar vind D66 (vertegenwoordigd door Ollongen) het dus een dikke prima om te bespreken.
https://www.telegraaf.nl/(...)eeds-reeler-scenarioquote:Op zaterdag 3 april 2021 14:24 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Met sterke vrees dat PVV en FvD er voordeel uit gaan halen, en dat Rutte nog steeds fier bovenaan staat. Veel VVD-aanhang lijkt wat hardleers.
Waar lees je dat trouwens?
En de normale Nederlander bekrachtigde zijn mandaat door weg te kijken.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:47 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Omdat de Duitsers hem aangewezen hadden bedoel je?
Media moeten ook niet kijken naar wat partijen zeggen te willen, maar wat ze doen. Ik ving toevallig gisteren een stukje OP1 op en meteen werden er alwaar verdedigingslinies voor Rutte opgetrokken. De media vormen zelf al jaren de teflonlaag op Rutte, ze strijken in een beweging met hand over het hard en trekken de mantel der liefde tevoorschijn. Het afgelopen jaar hebben ze Rutte helemaal op een verblindend voetstuk gehesen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Hoe graag ik Rutte ook zie vertrekken. Dit zou voor mij het meest zwarte scenario zijn. De vrouw maakt een gevoel van grote afkeer bij mij los. Dat toontje, die dedain, de houding naar andere kamerleden tijdens het debat. De inhoudsloze campagne met mooie volzinnen, maar in feite weinig zeggen. Alles in die vrouw roept afkeer bij mij op.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:10 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Rutte krijgt een functie bij de EU, er komen nieuwe verkiezingen en Kaag wordt premier.
Haha, 10 jaar op de top van de apenberg en nog niet plaats maken voor een nieuw iemand.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Bittere noodzaak denk ik. Achter Rutte is een grote leegte van non-talent. Terwijl ik de politiek toch redelijk volg, dacht ik op de verkiezingsavond wie komt daar in beeld, bleek gewoon de nummer 3 van de vvd-lijst, Sophia Hermans te zijn. Als ze de lijst dan verder bekijkt is het na Van Ark echt een lijst van nobody's.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:07 schreef Red_85 het volgende:
Vvd blijft dus achter rutte staan.
Dan heb je ook een plaat voor je kop.
100% mee eens.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:19 schreef maan_man het volgende:
[..]
Hoe graag ik Rutte ook zie vertrekken. Dit zou voor mij het meest zwarte scenario zijn. De vrouw maakt een gevoel van grote afkeer bij mij los. Dat toontje, die dedain, de houding naar andere kamerleden tijdens het debat. De inhoudsloze campagne met mooie volzinnen, maar in feite weinig zeggen. Alles in die vrouw roept afkeer bij mij op.
Ik dacht een jaar geleden niet dat ik dit zou zeggen, maar ik verlang terug naar Jetten.
Euh ja, ok. Jammer genoeg was jij er niet bij in 1942 om er tegenin te gaan.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:13 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
En de normale Nederlander bekrachtigde zijn mandaat door weg te kijken.
Echt hequote:Op zaterdag 3 april 2021 17:36 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb ook wel waardering voor Kaag, hoewel ik niet op haar gestemd hebt. Ik las trouwens gisteren dat ze echt een lastige jeugd heeft gehad. Daar was ik helemaal niet van op de hoogte. Jeugd vormt je ook, dus misschien dat ze daarom wat afstandelijk en hard overkomt op bepaalde mensen.
Alle tijd gehad om een nieuwe opvolger klaartestomen, blijkbaar geen prioriteit geweest voor Rutte/VVD.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:27 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bittere noodzaak denk ik. Achter Rutte is een grote leegte van non-talent. Terwijl ik de politiek toch redelijk volg, dacht ik op de verkiezingsavond wie komt daar in beeld, bleek gewoon de nummer 3 van de vvd-lijst, Sophia Hermans te zijn. Als ze de lijst dan verder bekijkt is het na Van Ark echt een lijst van nobody's.
De premierbonus in het putje geen talent klaar staan. Tja, dan zou ik ook nog drie keer nadenken voordat ik Mark zou afserveren.
Iedereen met ervaring en talent is vertrokken omdat ze zagen dat Rutte op het pluche zou blijven plakken tot iemand hem zou wegsturen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:27 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bittere noodzaak denk ik. Achter Rutte is een grote leegte van non-talent. Terwijl ik de politiek toch redelijk volg, dacht ik op de verkiezingsavond wie komt daar in beeld, bleek gewoon de nummer 3 van de vvd-lijst, Sophia Hermans te zijn. Als ze de lijst dan verder bekijkt is het na Van Ark echt een lijst van nobody's.
De premierbonus in het putje geen talent klaar staan. Tja, dan zou ik ook nog drie keer nadenken voordat ik Mark zou afserveren.
Geen enkele politicus is fantastisch. Het zijn allemaal mensen die niet zelden hun ellebogen hebben moeten gebruiken om de positie te bereiken die ze bereikt hebben. Geen enkele reden voor een virtueel fapje.quote:
quote:Op zaterdag 3 april 2021 18:50 schreef TheVulture het volgende:
Rutte die bij de NOS durft te zeggen dat het niet om de personen moet gaan maar om de inhoud
Ik zie Dijkhoff nog terugkeren als premierskandidaat als Rutte vertrektquote:Op zaterdag 3 april 2021 17:27 schreef maan_man het volgende:
[..]
Daar waren ze het in de nacht van donderdag op vrijdag toch alle 150 over eens? Bij de verkenning moet het over inhoud gaan en niet over poppetjes.quote:Op zaterdag 3 april 2021 18:50 schreef TheVulture het volgende:
Rutte die bij de NOS durft te zeggen dat het niet om de personen moet gaan maar om de inhoud
Dat is in elke sector zo waar de plekken gewild doch schaars zijn, en het salaris heel behoorlijk.quote:Op zaterdag 3 april 2021 18:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Geen enkele politicus is fantastisch. Het zijn allemaal mensen die niet zelden hun ellebogen hebben moeten gebruiken om de positie te bereiken die ze bereikt hebben. Geen enkele reden voor een virtueel fapje.
Hij was het alleen zelf even vergeten toen hij Omtzigt benoemde in zijn verkennersgesprekquote:Op zaterdag 3 april 2021 18:54 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Daar waren ze het in de nacht van donderdag op vrijdag toch alle 150 over eens? Bij de verkenning moet het over inhoud gaan en niet over poppetjes.
Dat heeft hij zelf ook ruimschoots toegegeven en is er voor door het stof gegaan. Vervolgens was men het allemaal eens dat het dus niet over poppetjes had moeten gaan bij de verkenning. En wat doen enkele politici vandaag: het over de poppetjes hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2021 18:55 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Hij was het alleen zelf even vergeten toen hij Omtzigt benoemde in zijn verkennersgesprek
Ergens wel pijnlijk om te zien dat interview. Nog zwaar in ontkenning die man. Dat hij daar staat met muts op en winterjas aan helpt ook niet helemaal voor de beeldvorming. Alsof hij al met 1 been in de goot ligt.quote:Op zaterdag 3 april 2021 18:50 schreef TheVulture het volgende:
Yuk.quote:Op zaterdag 3 april 2021 19:06 schreef Jemoederniet het volgende:
Als de VVD nou Yesigöz naar voren schuift, snijden ze mooi Kaag de pas af als eerste vrouwelijke premier.
100% eens. Kaag is een duivel.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:19 schreef maan_man het volgende:
[..]
Hoe graag ik Rutte ook zie vertrekken. Dit zou voor mij het meest zwarte scenario zijn. De vrouw maakt een gevoel van grote afkeer bij mij los. Dat toontje, die dedain, de houding naar andere kamerleden tijdens het debat. De inhoudsloze campagne met mooie volzinnen, maar in feite weinig zeggen. Alles in die vrouw roept afkeer bij mij op.
Ik dacht een jaar geleden niet dat ik dit zou zeggen, maar ik verlang terug naar Jetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |