Hahahahaha ja alsof mensen in/uit het onderwijs altijd gelijk hebbenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:00 schreef oh-oh het volgende:
Ik wist dat hoor. Maar ja tis niet dat ik in het onderwijs werk of zo dus wie ben ik...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Weet ik, maar een gymnasiast zal "gymnasia" gebruiken, simpelweg omdat dat het logische meervoud is als je in de klassieke talen geschoold bent.quote:Op donderdag 1 april 2021 23:48 schreef tombolafan het volgende:
Mijn laatste post;
[..]
Eeeeeh...
https://www.vandale.nl/gr(...)/betekenis/gymnasium
Apenkooienquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:33 schreef vencodark het volgende:
Ooh en ik dacht nog wel dat we met z’n allen gingen gymmen!![]()
Dat kan, maar ik vind "forums", "museums" en "datums" ook niet klinken, nog even en "mediums" wordt gebruikt als men "media" bedoelt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 07:58 schreef Tink89 het volgende:
Ben ik niet per definitie met je eens leandra. Ik heb m'n gymnasium afgemaakt met Latijn en Grieks, maar ik vind gymnasia echt voor geen meter klinken.
Dit. Data’s. Au! Maar ik kan er ook niet tegen als men hun ipv hen gebruikt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 08:33 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik krijg vooral de kriebels van mensen die van een Latijns meervoud nog eens een meervoud maken. Criteria's
Of 'die' in plaats van 'hij' (of desnoods 'ie'). 'Ja, dan slaapt die moeilijk in'. Wie? Die man, die fiets, die postbode? Huuuuh.quote:Op vrijdag 2 april 2021 08:53 schreef Leandra het volgende:
En mensen die turbotaal niet snapten en nu denken dat:
Eens = 1s = is.
Hoe kun je in hemelsnaam "eens" als "is" schrijven?
Gisteren in het rapport van Soneal: "Je kan"quote:Op vrijdag 2 april 2021 08:53 schreef Clubsoda het volgende:
Oh, ik kan wel een heel topic opsommen met taalergernissen
Vreselijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:03 schreef Nanukerst het volgende:
Taalfouten door leerkrachten vind ik nog wel een graadje erger (sorry leerkrachten!). Sticker kreeg ooit een kerstkaart van zijn juf met daarin de liefdevolle boodschap 'Ik wens jouw fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!'
Ooh ja, gatver, de 'hij wilt'quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:06 schreef -Spring het volgende:
[..]
Vreselijk.
L zegt vaak 'hij wilt' en ik krijg het er maar niet uit. In vorig rapportverslag zag ik de reden. De juf schreef: 'L wilt graag...'
Is dat niet iets van de Zuidelijke provincies? Hier in Limburg wordt het veel gebruikt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:10 schreef Phaidra het volgende:
Tt change naar ‘Het taalergernissenbankje’?
Eens/is, als/dan, me/mijn, jou/jouw... brrrr.
De oudste zegt ineens joun ipv jouw. Geen idee hoe hij daar bij gekomen is.
Als het goed is, wordt vandaag de verbouwing afgerond. Douchen ftw
Wat heerlijk! Zo ingrijpend, een badkamerverbouwing! Is het mooi geworden?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:10 schreef Phaidra het volgende:
Soort hypercorrectie denk ik met mijn, zijn, hun?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:15 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Is dat niet iets van de Zuidelijke provincies? Hier in Limburg wordt het veel gebruikt.
Als het goed eens, bedoel je?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:10 schreef Phaidra het volgende:
De oudste zegt ineens joun ipv jouw. Geen idee hoe hij daar bij gekomen is.
Oh... dat is wel heel ergquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:06 schreef -Spring het volgende:
[..]
Vreselijk.
L zegt vaak 'hij wilt' en ik krijg het er maar niet uit. In vorig rapportverslag zag ik de reden. De juf schreef: 'L wilt graag...'
Ken ik niet. Klinkt spannend.quote:
Zelf bedacht door onze gymleraar denk ik. Misschien heb ik een foto. Even opzoeken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ken ik niet. Klinkt spannend.![]()
Ik was trouwens nooit goed in gym. Altijd als bijna laatste gekozen en duurde me nooit goed en helemaal in te zetten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij dacht werkelijk dat het goed was, maar voor zover ik weet is er niemand in de omgeving met Zuidelijke roots (mijn moeder wel, maar zij overleed toen hij 1,5 was). Grappig, ik had die link nog niet gelegd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:15 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Is dat niet iets van de Zuidelijke provincies? Hier in Limburg wordt het veel gebruikt.
Waar ligt dan de klemtóón?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:56 schreef Bottoms_up het volgende:
Oh, en geen spelling ergernis maar wel gerelateerd aan Latijn: ik erger mij vaak dood aan de uitspraak van idealiter of normaliter etc. Nee mensen, het heeft niets met liters te maken
Die is ook storend ja.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:57 schreef _NIKKI_ het volgende:
Wat tof @:amaranta !
Ik heb een collega die na gebruikt als hij naar wil schrijven. Ik snap dat echt niet.
Oh jaaaa! En catalooogusquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:56 schreef Bottoms_up het volgende:
Oh, en geen spelling ergernis maar wel gerelateerd aan Latijn: ik erger mij vaak dood aan de uitspraak van idealiter of normaliter etc. Nee mensen, het heeft niets met liters te maken
Daar heb ik LETTERLIJK afgelopen dinsdag een discussie over gehad met mijn klas.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:01 schreef vencodark het volgende:
Ik heb jarenlang ‘paprika’ uitgesproken als “pap-rika” ipv “paap-rika”
Sue me.
11 jaar geleden hield ik mijn verjaardag met wat vrienden. En die liepen te emmeren dat ik het toen verkeerd uitsprak. Dat ben ik nooit vergeten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:04 schreef amaranta het volgende:
[..]
Daar heb ik LETTERLIJK afgelopen dinsdag een discussie over gehad met mijn klas.
Volgens HEN is het paaaaprika.
Ik heb de tegels voor ons huis zelf besteld en ben erg tevreden over het bedrijf: makkelijk contact, netjes geleverd, wellicht dat zij op tijd kunnen leveren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:10 schreef exode het volgende:
Ik heb echt totaal geen taal ergenissen, nooit eigenlijk. Ik moet wel altijd heel hard lachen om verassen, maar verder valt het me vaak niet eens op.
Ik heb wel moeite met mensen die te pas en te onpas jargon gebruiken die verder niemand snapt. Of nou ja, veel mensen niet. Ik heb echt veel collega's die dat doen. Vooral in mailtjes.
Ook externe partijen, zo kreeg ik gisteren een mail met 3 keer het woord submissie erin....en hoe ik dit woord ook probeerde te 'vertalen' het klopte gewoon niet bij de rest van de inhoud.
Maar goed ik heb alleen de Havo afgemaakt![]()
In de klas van mijn vriendin zijn best veel kinderen uitgeloot bij hun eerste keuze, vandaag allerlei gesprekken gepland met ouders over de tweede keuze.
En in goed nieuws: We hebben tegels uitgekozenNiet van de samples, ik heb al heel lang een bepaald soort tegels op het oog. Mijn vriendin zag het niet helemaal zitten maar ze is om na een avond Pinteresten.
Nu kijken waar we ze bestellen want bij veel winkels moeten ze besteld worden en dat duurt 4 weken. Aangezien ze over 5 weken gaan tegelen, vind ik dat best krap.
Het zijn voor de keuken en het toilet beneden Zellige tegels geworden, van die Marokaanse wandtegels.
Ze schrijven het niet alleen, ze zeggen het ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 08:53 schreef Leandra het volgende:
En mensen die turbotaal niet snapten en nu denken dat:
Eens = 1s = is.
Hoe kun je in hemelsnaam "eens" als "is" schrijven?
DATquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:33 schreef amaranta het volgende:
Of (ook hier op Fok!) mensen die dingen schrijven zoals....
Wij wilde dus een nieuwe keuken kopen....
Of 'daar' ipv 'omdat'.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:32 schreef Amsel het volgende:
Weet je wat ik haat? Het gebruik van 'welke' als betrekkelijk voornaamwoord, met name gebruikt door mensen die dan denken dat ze heel slim klinken. Het is niet per se fout, maar zó stom
Ja...quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:46 schreef Leandra het volgende:
Horen en luisteren zijn dan ook verschillende dingen
Dit! Wie oh wie heeft ooit beslist dat daar Duitse termen voor gebruikt moeten worden?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:50 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb trouwens ook wel wat moeite met de mensen op mijn werk (Hollanders) die graag over ist en soll situaties praten maar de s van soll dan superhard als een Hollandse SSSSSS uitspreken.
Rrrrril.
Mijn man ook. Altijd. En dan bijdehand lopen doen als ik hem verbeterquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:50 schreef douche-eendje het volgende:
Dan / Als verkeerd gebruiken. Mijn schoonmoeder en man maken zich daar schuldig aan.
Ja, dat snap ik. Maar het is geen vraag of niks vanuit de vereninging.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:10 schreef oh-oh het volgende:
Ik had begrepen dat de meeste verenigingen en zo hun leden vragen om toch te betalen in verband met de kosten maar ik denk niet dat ze je kunnen dwingen?
Ik schrijf ‘enigszins’ altijd verkeerd. Heb echt de spellingscontrole nodig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:47 schreef oh-oh het volgende:
Goede discussie wel over taal.
Sowieso is mijn grootste ergernis.
Dat kun je echt op 1000 manieren verkeerd schrijven.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 12:02 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik schrijf ‘enigszins’ altijd verkeerd. Heb echt de spellingscontrole nodig.
Uit mijn hoofd weet/onthoud ik dat gewoon niet.
Soberso.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:47 schreef oh-oh het volgende:
Goede discussie wel over taal.
Sowieso is mijn grootste ergernis.
Dat kun je echt op 1000 manieren verkeerd schrijven.
Waar die ‘z’ en die ‘s’ wel of niet passen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 12:06 schreef oh-oh het volgende:
[..]Waar twijfel je dan over? De s?
Ik ga even lekker een paar uurtjes lopen, het is mijn vrije dag vandaag, hierna weer vier dagen werken.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 12:17 schreef vencodark het volgende:
[..]
Waar die ‘z’ en die ‘s’ wel of niet passen.
En die ‘d’ natuurlijk, die er niet in hoort.![]()
Overigens heb ik ook een tic met februari en augustus.
Als ik dan de datum ergens moet schrijven (vaak op werk), wil ik in februari weleens een ‘8’ gebruiken en in augustus een ‘2’.
Ik verbeter het gelijk maar die neiging komt minstens 2 keer in die maanden voor.
En mijn collega zou best 13 februari óf 13 augustus jarig kunnen zijn.
Met 2 y ookquote:Op vrijdag 2 april 2021 12:30 schreef mefke79 het volgende:
Tip voor taalnazi's: niet in het mbo gaan werkenIk kom de meest wonderlijke spelling tegen. Sowieso in allerlei vormen en sinds kort is het woord 'opzoek' ineens hip. En ja, je kan iets opzoeken, dat klopt, maar je bent toch ergens naar op zoek. En niet opzoek.
Maar goed, ergens is het wel triest dat onze kinderen gewoon niet meer fatsoenlijk kunnen spellen en vraag ze al helemaal niet om een goed lopend stuk te schrijven met echte zinnen. Ik kom vaak ellenlange zinnen tegen, voorzien van tig bijzinnen en heel veel 'welke' erin. En echt, ik ben zelf geen held en maak heus fouten (ja, ook als docent, mijn excuus is dat ik maar een zij-instromer ben) maar je eigen tekst na lezen is al te moeilijk. Het eerste dat ik de meeste studenten leer is het fatsoenlijk opstellen van een e-mail, het simpele 'Beste mevrouw x' ipv 'Heyy' naar een docent.
Tuurlijk, het blijft Helmond he. Waar je een y kan gebruiken kan je er ook twee gebruikenquote:
Het is "nalezen".quote:Op vrijdag 2 april 2021 12:30 schreef mefke79 het volgende:
En echt, ik ben zelf geen held en maak heus fouten (ja, ook als docent, mijn excuus is dat ik maar een zij-instromer ben) maar je eigen tekst na lezen is al te moeilijk.
Het is ook niet zo vreemd dat studenten zulke fouten maken als ik zie hoeveel fouten hun docenten maken. Dan is een lesuur Nederlands per week niet voldoende.quote:Op vrijdag 2 april 2021 12:30 schreef mefke79 het volgende:
Tip voor taalnazi's: niet in het mbo gaan werkenIk kom de meest wonderlijke spelling tegen. Sowieso in allerlei vormen en sinds kort is het woord 'opzoek' ineens hip. En ja, je kan iets opzoeken, dat klopt, maar je bent toch ergens naar op zoek. En niet opzoek.
Maar goed, ergens is het wel triest dat onze kinderen gewoon niet meer fatsoenlijk kunnen spellen en vraag ze al helemaal niet om een goed lopend stuk te schrijven met echte zinnen. Ik kom vaak ellenlange zinnen tegen, voorzien van tig bijzinnen en heel veel 'welke' erin. En echt, ik ben zelf geen held en maak heus fouten (ja, ook als docent, mijn excuus is dat ik maar een zij-instromer ben) maar je eigen tekst na lezen is al te moeilijk. Het eerste dat ik de meeste studenten leer is het fatsoenlijk opstellen van een e-mail, het simpele 'Beste mevrouw x' ipv 'Heyy' naar een docent.
Of de achterlijke DMT toets.(snel losse woordjes)quote:Op vrijdag 2 april 2021 13:56 schreef kwakz0r het volgende:
Het grootste punt is dat jongeren niet meer lezen. En dat hebben ze/we (de regering, het onderwijsveld), zelf in de hand gewerkt met de achterlijke nadruk op begrijpend lezen vanaf groep 3... helaas.
Mijn arme jongste met zijn dyslexie vervloekt die toetsen. En dan moet je ook nog een aantal keren de laagste score halen om uberhaupt getest te mogen worden, hoe onaardig is dat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:00 schreef amaranta het volgende:
[..]
Of de achterlijke DMT toets.(snel losse woordjes)
Vaardigheid die niks toevoegt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
Inderdaad. Ik zou haast zeggen. Verpruts de toets expresquote:Op vrijdag 2 april 2021 14:06 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Mijn arme jongste met zijn dyslexie vervloekt die toetsen. En dan moet je ook nog een aantal keren de laagste score halen om uberhaupt getest te mogen worden, hoe onaardig is dat.
Oh god, dit. Mijn zoon had een ''zwak'' op lezen vanwege die klotetoets. Terwijl hij bij mij thuis prima een Dolfje Weerwolfje (avi 6?) kan voorlezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:00 schreef amaranta het volgende:
[..]
Of de achterlijke DMT toets.(snel losse woordjes)
Vaardigheid die niks toevoegt
Ik ook. Ik kon de rijen met woordjes alleen lezen als ik een vast tempo aanhield, alleen werd ik steeds opgejut want ik moest bij de korte woordjes in het begin veel sneller.quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:06 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Mijn arme jongste met zijn dyslexie vervloekt die toetsen. En dan moet je ook nog een aantal keren de laagste score halen om uberhaupt getest te mogen worden, hoe onaardig is dat.
Wat is dit?quote:Op vrijdag 2 april 2021 13:56 schreef kwakz0r het volgende:
Het grootste punt is dat jongeren niet meer lezen. En dat hebben ze/we (de regering, het onderwijsveld), zelf in de hand gewerkt met de achterlijke nadruk op begrijpend lezen vanaf groep 3... helaas.
Het is toch ook paaprika?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:04 schreef amaranta het volgende:
[..]
Daar heb ik LETTERLIJK afgelopen dinsdag een discussie over gehad met mijn klas.
Volgens HEN is het paaaaprika.
Dat herken ik. Bij mij klopt de verbinding tussen geschreven taal en gesproken taal niet helemaal waardoor voorlezen voelt als vertalen en in die vertaling kan een woord als kasteel ineens paleis worden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:54 schreef Omentielvo het volgende:
Of ze leest een woord als kasteel als paleis.
Dit vind ik juist wel begrijpelijk, het is ook zo’n absurde titel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:29 schreef vencodark het volgende:
Ohja, taalfouten.
Ik sprak vannacht iemand op werk over het boek: The man who mistook his wife for a hat.
Dus hij vroeg of ik de titel en schrijver wilde opschrijven.
Loopt ie weg en een paar minuten later twijfelde ik of ik ‘hat’ of soms per ongeluk ‘head’ heb geschreven.![]()
Terwijl ik het verschil gewoon weet.
Dat stoort me dan. Kon er ook niet meer op terugkomen want hij was al weg.
“Geef dat briefje terug!!!”![]()
Helemaal mee eens, super ergerlijk!!quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:32 schreef Amsel het volgende:
Weet je wat ik haat? Het gebruik van 'welke' als betrekkelijk voornaamwoord, met name gebruikt door mensen die dan denken dat ze heel slim klinken. Het is niet per se fout, maar zó stom
Jawel maar toch is het ‘hat’ ipv ‘head’.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:03 schreef trui het volgende:
[..]
Dit vind ik juist wel begrijpelijk, het is ook zo’n absurde titel.
Weer ik, ik heb het boek ook gelezen, maar dat iemand zich daarbij afvraagt of het echt ‘hat’ is is toch niet zo vreemd?quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:09 schreef vencodark het volgende:
[..]
Jawel maar toch is het ‘hat’ ipv ‘head’.
En als je dan een boektitel doorgeeft, moet je het wel goed doen.
Is een vrij logische fout omdat ‘hij wil’ een uitzondering is op de regel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef Leandra het volgende:
Ik snap sowieso niet waar dat stupide "hij wilt" vandaan komt.
Die mensen weten toch niet dat ze het verkeerd gebruiken?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:46 schreef BE het volgende:
Bedoeling ipv bedoeNing!
Ook zo tenenkrommend. Gebruik het dan niet als je niet weet wat je zegt.
Wij hebben sinds november elke maand het volle pond overgeschreven... maar ook geen enkele online les over geslagen, dus tja.. ach...quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:13 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar het is geen vraag of niks vanuit de vereninging.
Bij de eerste lockdown kregen we netjes een brief. En werd er zelfs korting gegeven op het lesgeld.
Nu weet ik niet wat ze bij de leden doen waarvan het geld wordt afgeschreven. Of zij wel bericht hebben gehad. Maar wij betalen dus contant.
Daar heb ik overigens ook vraagtekens bij....
Misschien kan @:Shandaly dat wel beantwoorden.
Ik begrijp je niet, geloof ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:13 schreef trui het volgende:
[..]
Weer ik, ik heb het boek ook gelezen, maar dat iemand zich daarbij afvraagt of het echt ‘hat’ is is toch niet zo vreemd?
Mja, ik vind een online dansles leuk bedacht, maar zeker geen alternatief...quote:Op vrijdag 2 april 2021 13:34 schreef FlyingFish het volgende:
Volgens mij is het zo dat als er een alternatief geboden wordt, dat je lidmaatschap dan gewoon doorloopt, tenzij je tussentijds opzegt. Maar dan moet je wel een officieel maandelijks/jaarlijks lidmaatschap hebben dat automatisch doorloopt, en daar heb ik bij handje contantje afrekenen in de huidige tijd een beetje mijn twijfels bij.
Hoe zit het normaal als je een of meerdere lessen niet komt, betaal je dan wel? Meestal worden alleen losse lessen, zonder lidmaatschap, nog contant/per stuk betaald. Banenzwemmen in het zwembad bijvoorbeeld.
De school van mijn jongens heeft letterlijk stapels Donald Ducks onder het mom 'het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen'. Ze hebben ook een bank en hangstoelen in elke ruimte want waarom zou je perse op een stoel moeten lezen? Jongste heeft een Ipad met een luisterboek- app-iets van de bieb, dan is het luisteren en meelezen tegelijk. Kan hij ook meedoen met het leeskwartier zonder al te veel frustratie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Juf begon hier het jaar met de opmerking dat kinderen 25 boeken per jaar zouden moeten lezen. Een paar gingen bij voorbaat al in weerstand. Langzame lezers, of gewoon niks gevonden wat ze leuk vinden.
Ik beheer de schoolbieb, dus ik probeer altijd te kijken of ik dan kan helpen. Maar sommige willen echt niks anders dan een donald duck.
Of leraren die kinderen terugsturen met het leven van een loser om wat beters te halen. Wees blij dat dat kind iets leest. Boeiend dat er plaatjes in staan![]()
De mijne leest in een vakantieweek zo een boek per dag of 2 (categorie warrior cats/grijze jager). Maar hij leest snel, heeft een paar leuke series. Hij was eind groep 3 ook al avi-uit en jaar ervoor nog niet eens avi-start. Mijn referentie is nogal eens scheef..
Door de groeiende nadruk op leesvaardigheid wordt het leesplezier steeds kleiner, waardoor de leesvaardigheid (en woordenschat en schrijfvaardigheid) ook slechter worden.quote:
quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:09 schreef mefke79 het volgende:
Ze lijken ook amper meer uitdrukkingen en gezegden te leren. Dat levert overigens leuke versprekingen op, maar het maakt de taal ook armer. Je moet een goede woordenschat en een goede kennis van uitdrukkingen, gezegden en vaste woordcombinaties hebben om een goede tekst te maken. Weet en ken je dat niet, dan krijg je snel een 'en toen' verhaal.Voor mijn beeldvorming: hoe oud zijn deze leerlingen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat schijnt dus niet laat te zijn als je Europees kijkt maar wel als je vergelijkt met Nederland. Nederlandse kinderen leren vrij vroeg lezen kennelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
MBO dus ik heb ze grofweg van eind 15 jaar en dan de oudsten tot een jaar of 22. Met andere woorden, die zijn in deze eeuw geboren en weten niet beter of je kan internetten op je telefoon.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Voor mijn beeldvorming: hoe oud zijn deze leerlingen?
Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:49 schreef mefke79 het volgende:
[..]
MBO dus ik heb ze grofweg van eind 15 jaar en dan de oudsten tot een jaar of 22. Met andere woorden, die zijn in deze eeuw geboren en weten niet beter of je kan internetten op je telefoon.
Dit is wel een mooie uitleg: https://www.leesdetective(...)en-reactie-op-lubachquote:Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:56 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:09 schreef mefke79 het volgende:
Ze lijken ook amper meer uitdrukkingen en gezegden te leren. Dat levert overigens leuke versprekingen op, maar het maakt de taal ook armer. Je moet een goede woordenschat en een goede kennis van uitdrukkingen, gezegden en vaste woordcombinaties hebben om een goede tekst te maken. Weet en ken je dat niet, dan krijg je snel een 'en toen' verhaal.Zo grappig, we hebben nog een ouderwetse klok die je ieder half uur moet laten slaan als je de wijzers vooruit draait (NOOIT achteruit draaien, als we naar wintertijd gaan zet ik hem een uur stil), en dat weet ik al 100 jaar, want vroeger was die klok van mijn ouders, en toch ging ik vorige week zondag de fout in door hem zo voorbij het halve uur te draaien zonder hem te laten slaan, en toen sloeg hij dus 1 keer bij 10 uur en 10 keer bij half 11.... hij was van slag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelijk maar even een spreekwoordlesje van gemaakt
Hij slaat weer goed, de boel een beetje snel doorgedraaid, en toen sloeg hij weer het juiste aantal op het hele uur, om 3 uur pas, dus hij heeft wel de halve dag stilgestaan om de slinger net na 3 uur weer een zwaai te geven.
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:37 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Door de groeiende nadruk op leesvaardigheid wordt het leesplezier steeds kleiner, waardoor de leesvaardigheid (en woordenschat en schrijfvaardigheid) ook slechter worden.
Er is al heel veel onderzoek gedaan naar hoe de leesmotivatie van kinderen daalt en begrijpend lezen / leesonderwijs / tekstbegrip trainen is de grootste demotivator...
Daarom app ik ook graag met hem, omdat ik dan inderdaad ook enige correctie kan aanbrengen. En lang leve de spellingchecker in Word!quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:59 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.
Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:
[..]
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.
Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomenmaar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.
Zie jij een betere oplossing?
Voor de pauze mogen ze dat wel. Maar het halfuurtje van half 9 tot 9 moeten ze 'echt' lezen. Sommige leraren denken dat pushen de kinderen uitdaagd, maar met lezen werkt het eerder averechts. En precies die leraren waar we een andere optie niet in hun hoofd krijgen (zoals aanbieden om het kind 1 keer 1-op-1 te helpen zoeken tijdens leestijd)quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:32 schreef mefke79 het volgende:
[..]
De school van mijn jongens heeft letterlijk stapels Donald Ducks onder het mom 'het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen'. Ze hebben ook een bank en hangstoelen in elke ruimte want waarom zou je perse op een stoel moeten lezen? Jongste heeft een Ipad met een luisterboek- app-iets van de bieb, dan is het luisteren en meelezen tegelijk. Kan hij ook meedoen met het leeskwartier zonder al te veel frustratie.
Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..
Die ken ik uiteraard.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.
Eigenlijk kwam het er op neer dat het verplicht onderdeel begrijpend lezen in NL juist de oorzaak is dat we het zo slecht doen.
Toen ik zelf op school zat deden we ook wel taallessen, maar de afgelopen jaren is de ene na de andere interventie op leesonderwijs gepleegd en de reactie op afnemende leesmotivatie en minder lezen is telkens weer “meer schools lezen”.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Kinderen veel tijd geven om te lezen op school en vrije keuze in wat ze lezen zonder sturende vragen, doelen en controle op begrip achteraf.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:
[..]
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.
Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomenmaar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.
Zie jij een betere oplossing?
Hoe erg is het als je dat in groep 3 of zelfs 6 als leerkracht nog niet zeker weet?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef Loj het volgende:
Zeker
En (maar dat is meer mijn probleem), hoe weet je zeker dat ze het “goed” hebben gelezen?
En dat ze van een fictie boek een eigen verhaal maken, dat vind ik juist een talent. Maar die handleiding van twee draadjes goed koppelen, dat is wel belangrijk om goed te begrijpen wat je moet doen.
Maar het is ook zelf dat ik graag los wil komen van de controle maatschappij op scholen, maar het lukt nog niet helemaal. Ik leer en probeer dit nu vooral in mij hb klasjes, dus ben er wel mee bezig.
Dus ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dit beter zou kunnen.
Als juf en moeder trouwens: chilllezen ipv stillezen, oftewel hangend over je tafel, op de bank, op de grond lezen wat je wilt (van Donald Duck tot handleiding van een nieuw computerspel). En oprechte vragen stellen over je mening of juist lekker out of the box denkend.
Ik ken vrij veel ouders die regelmatig lezen eigenlijk. Eens wat betreft het voorleven hoor, maar als je als kind de pech hebt om niet in een gezin terecht te komen waar lezen normaal is, word je vanuit school dus waarschijnlijk ook niet op de juiste manier geprikkeld.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:55 schreef oh-oh het volgende:
Hoeveel ouders lezen er nog boeken dan?
Volgens mij is dat echt een kwestie van voorleven, en niet alleen een taak voor school.
Mijn zusje en ik lezen altijd elkaars boeken, en de twee oudste kinderen lezen nu echt alles wat wij lezen ook, die zijn 14 en 16. Die van 14 verslindt alles wat ze te pakken kan krijgen, ze kreeg de biografiereeks van Maya Angelou van me voor haar verjaardag dit jaar, en de Ontdekking van de hemel, the Color Purple en een paar boeken van Murakami, alleen de Ontdekking in het Nederlands, de rest in het Engels en het is allemaal al uit. Het zijn mijn eigen boeken, ze maakt er aantekeningen bij voor als ze ze nog eens wil lezen als ze later groot is ( haar eigen woorden hoor). Ik ken best veel mensen die geen boeken in huis hebben, dan gaat je kind denk ik ook minder snel lezen. Mijn moeder legde vroeger overal boeken neer voor ons.
Unpopular opinion wellicht maar ik vind Harry Mulisch afschuwelijk. Als ik hem lees denk ik nooit: hier schrijft iemand met liefde voor taal maar meer: hier schrijft iemand die erg graag wil laten weten aan de wereld hoeveel moeilijke woorden hij kent.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:08 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik vond dat echt een heel erg tof boek, en mijn zus en mijn nichtje ook. Ze gaat nu aan mijn Boudewijn Büch collectie beginnen, en de rest van de Murakami's. Daar is ze tot haar volgende verjaardag in januari wel mee bezig gok ik.
Kan, ik heb van hem alleen de ontdekking uitgelezen. Toen lag ik ziek in bed met longontsteking , en vroeg ik om het dikste nieuwe boek wat er was, ik las het in drie dagen uit, maar wellicht lag het aan de prednison of zoquote:Op vrijdag 2 april 2021 17:13 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Unpopular opinion wellicht maar ik vind Harry Mulisch afschuwelijk. Als ik hem lees denk ik nooit: hier schrijft iemand met liefde voor taal maar meer: hier schrijft iemand die erg graag wil laten weten aan de wereld hoeveel moeilijke woorden hij kent.
Ouchquote:Op vrijdag 2 april 2021 17:21 schreef Jentin het volgende:
Zulke docenten, @:nanukerstEen collega van mij snauwde onlangs een brugklasser af, die jankend boven z’n toets zat omdat ie helemaal vastliep: ‘Een black out? Pfff, ga toch weg. Een black out is onzin, ik heb dit vorige week nog uitgelegd.’
Ik lees best veel, en we hebben de kinderen ook altijd voorgelezen. Voorgelezen worden is nog steeds de bom (oudste is 8) maar zelf lezen is een stuk minder hip helaas. Ik ben allang blij dat hij nu elke week met plezier de Donald Duck leest inderdaad. En boeken als Dog manquote:Op vrijdag 2 april 2021 16:55 schreef oh-oh het volgende:
Hoeveel ouders lezen er nog boeken dan?
Volgens mij is dat echt een kwestie van voorleven, en niet alleen een taak voor school.
Mijn zusje en ik lezen altijd elkaars boeken, en de twee oudste kinderen lezen nu echt alles wat wij lezen ook, die zijn 14 en 16. Die van 14 verslindt alles wat ze te pakken kan krijgen, ze kreeg de biografiereeks van Maya Angelou van me voor haar verjaardag dit jaar, en de Ontdekking van de hemel, the Color Purple en een paar boeken van Murakami, alleen de Ontdekking in het Nederlands, de rest in het Engels en het is allemaal al uit. Het zijn mijn eigen boeken, ze maakt er aantekeningen bij voor als ze ze nog eens wil lezen als ze later groot is ( haar eigen woorden hoor). Ik ken best veel mensen die geen boeken in huis hebben, dan gaat je kind denk ik ook minder snel lezen. Mijn moeder legde vroeger overal boeken neer voor ons.
Tnx, klinkt logisch. En afschuwelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:57 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Dit is wel een mooie uitleg: https://www.leesdetective(...)en-reactie-op-lubach
Focussen op signaal- en verwijswoorden is gewoon saai, maar dat is in Nederland lezen. Nieuwsbegrip, iedereen die dat ergens in een lockdown met een kind mee moest doen kan beamen dat je het na 1 keer wel gezien hebt. Natuurlijk is het belangrijk dat iemand een krant kan lezen en daarvoor moet je signaalwoorden kennen, maar zorg nou eerst maar eens dat kinderen plezier in lezen hebben en in aanraking komen met veel teksten, dan komt die krant later vanzelf. Dolfje Weerwolfje, de Boomhut, Leven van een loser...allemaal teksten met signaalwoorden en die zijn wel leuk!
Ik ben Engels in Havo 4 eindelijk gaan begrijpen omdat ik een docent kreeg die geweldig kon voorlezenquote:Op vrijdag 2 april 2021 17:21 schreef Jentin het volgende:
Ik ben al jaren terug gestopt met verplichte boekverslagen. Ik lees liever gezamenlijk een boek en voer er dan klassikale gesprekken over, of ze maken een soundtrack bij hun boek, waarin ze proberen de sfeer of het gevoel dat ze hadden bij (delen van) het boek te vangen. Ik heb liever dat ze nadenken over de vraag waarom een auteur bepaalde keuzes maakt en over wat een boek bij hen losmaakt
Spuit 11 vast, maar ik vind vooral het ‘lezen voor de lijst’ zo’n gemiste kans. Hoe demotiverend om Nederlandse literatuur van tig jaar geleden te moeten lezen, terwijl er zoveel leuks geschreven wordt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 13:56 schreef kwakz0r het volgende:
Zo enorm mee eens! Wij hebben hier thuis een soortgelijke lijst gemaakt, met boeken waarvan wij vinden dat het must-reads zijn. Met recente boeken zoals De meeste mensen deugen en Lampje, daar staan maar weinig echte klassiekers van lang geleden tussen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:44 schreef LeSage het volgende:
[..]
Spuit 11 vast, maar ik vind vooral het ‘lezen voor de lijst’ zo’n gemiste kans. Hoe demotiverend om Nederlandse literatuur van tig jaar geleden te moeten lezen, terwijl er zoveel leuks geschreven wordt.
Liever íets lezen dan een boekverslag van internet plukken over De Aanslag van Mulisch.
Eh ja...quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:16 schreef trui het volgende:
[..]
Die mensen weten toch niet dat ze het verkeerd gebruiken?
Dit idd. Ik lees best veel en graag, maar literatuur gruwel ik van. Ik heb ook geen enkel boek op mijn literatuurlijst gelezen, op twee middeleeuwse boeken na, waarvan ik een ‘vertaling’ heb gelezen. Die leverden lekker veel punten op voor weinig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:44 schreef LeSage het volgende:
[..]
Spuit 11 vast, maar ik vind vooral het ‘lezen voor de lijst’ zo’n gemiste kans. Hoe demotiverend om Nederlandse literatuur van tig jaar geleden te moeten lezen, terwijl er zoveel leuks geschreven wordt.
Liever íets lezen dan een boekverslag van internet plukken over De Aanslag van Mulisch.
Haha, ik ben zelf dan niet het goede voorbeeld. Ik lees heel veel literatuur en ben vorig jaar begonnen met klassiekers. Nu lees ik bijvoorbeeld Mevrouw Dalloway van Virginia Woolf.quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:46 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dit idd. Ik lees best veel en graag, maar literatuur gruwel ik van. Ik heb ook geen enkel boek op mijn literatuurlijst gelezen, op twee middeleeuwse boeken na, waarvan ik een ‘vertaling’ heb gelezen. Die leverden lekker veel punten op voor weinig.
Begrijpend lezen vond ik op de basisschool trouwens wel een erg leuk vak. Heel makkelijk en zo klaar, maar ook omdat ik toen al veel las. En mijn jeugdheld van vroeger (Paul van Loon) lees ik nu weer voor aan mijn kinderen
Ik denk overigens wel dat ik mijn kinderen qua lezen geen goed voorbeeld geef omdat ik alles digitaal lees, ook tijdschriften. De enige fysieke boeken die ik nog koop zijn kinderboeken. Plus ik lees in bed, dus daar zien zij sowieso niets van.
toch is het ook wel echt een kwestie van ‘tijd ervoor maken’ hoor, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:03 schreef Hupje het volgende:
Nou, dat is dus precies het probleem. Even een filmpje/serie kijken of even forummen, daar heb ik niet veel concentratie voor nodig. Maar bij een boek de rode draad onthouden en dan in (korte) delen verder lezen, dat vind ik lastiger. Ik las vroeger alles wat los en vast zat en lees op vakantie op mijn e-reader ook gerust meer dan 1 boek per dag. Maar de dagelijkse beslommeringen slokken zoveel van mijn tijd op dat ik me vaak niet tot lezen kan zetten.
In de eerste lockdown heb ik de minibieb hier in het dorp ontdekt, maar nu een groot deel van het dagelijkse leven weer gewoon doorgaat, merk ik dat het boek blijft liggen...
Mijn groep 3 er leest alles wat los en vast zit. Leest gerust in 1 dag een Dolfje Weerwolfje boek uit. Gisteren lag hij stiekem te lezen in bed, tot 23u
Er is inderdaad ook genoeg literatuur te vinden die ik helemaal niet kan waarderen. Idem voor klassiekers.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:10 schreef trui het volgende:
Wat leuk LeSage, ik ben ook dol op lezen en liefst juist wel ‘literatuur’ al is dat natuurlijk best een breed begrip. Niet alles wat daaronder valt vind ik mooi, en ik denk ook dat je niet zomaar kunt zeggen dat je niet van alles wat literatuur is houdt.
Ik heb tijden dat ik wat minder lees maar ben dit jaar ook weer enorm op dreef. Nou zit ik ook al heel wat jaren in een leesclubje, dat helpt wel om de vaart er een beetje in te houden merk ik.
+1. Ik lees ook veel samen via Goodreads, dat werkt super motiverend.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:15 schreef oh-oh het volgende:
Goodreads helpt mij ook, je kan een challenge vastzetten voor het jaar, en je krijgt ook leuke aanbevelingen naar aanleiding van je eigen leesgedrag.
Misschien kan je niet alles afschrijven maar ik vind het dan teveel moeite om iets te zoeken wat mij aanspreekt. Deprimerende onderwerpen probeer ik meestal te vermijden, ik blijf daar achteraf heel lang mee zitten. Recensies helpen mij ook niet vooruit. Laatste keer dus een prijzenwinnend boek gelezen. Bah bahquote:Op vrijdag 2 april 2021 20:10 schreef trui het volgende:
Wat leuk LeSage, ik ben ook dol op lezen en liefst juist wel ‘literatuur’ al is dat natuurlijk best een breed begrip. Niet alles wat daaronder valt vind ik mooi, en ik denk ook dat je niet zomaar kunt zeggen dat je niet van alles wat literatuur is houdt.
Ik denk dat dit soort opmerkingen/meningen er aan bijdragen dat mensen die niet zo snel lezen er minder plezier in hebbenquote:Op vrijdag 2 april 2021 20:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn man leest ook wel, maar hij leest zo langzaam, dus qua aantallen blijft hij achter. En de kinderen en ik best snel.
Hij snapt niet ik er plezier aan heb als ik zo snel lees. Ik snap hoe je in een verhaal komt als je echt woord voor woord leest. Kwestie van leesstijl. En iedereen moet bijpassende boeken zoeken. Hij leest er echt niet minder om. Hij is de enige in huis met een e-reader.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:31 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ik denk dat dit soort opmerkingen/meningen er aan bijdragen dat mensen die niet zo snel lezen er minder plezier in hebben
Ik lees graag maar eigenlijk te weinig. Dochter van 8 vindt lezen leuk en dochter van 4 vindt dat ze al kan lezen
quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:25 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
OuchZulke docenten beseffen niet hoe schadelijk zoiets is. Ben jij docent Nederlands?
Daar heb ik toevallig laatst ook gebruik van gemaakt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier in de straat staat er een kastje in een tuin waar je boeken uit mag halen om te lezen. Je mag er ook boeken in zettenIk loop er eigenlijk altijd langs, maar ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt.
Ja ok dank je wel dit is precies wat ik ook wilde zeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:53 schreef Jentin het volgende:
[..]![]()
En vanuit die rol wil ik toch even opmerken dat heel veel docenten Nederlands inmiddels echt wel verder kijken dan Mulisch en CouperusMijn leerlingen raad ik bijvoorbeeld vaak Lubach, Bregman, Japin, Eus, Brijs of Splinter Chabot aan. Boeken waarvan het jaar van uitgave in elk geval met 20.. begint
Voor velen gaat er een wereld open, nadat ze waren begonnen in de boeken die hun ouders zelf nog hadden gelezen voor de lijst en daarop keihard waren afgeknapt.
En toch... afgelopen week deed ik een mondeling met een jongen uit havo 5 die echt geraakt was door Karakter van Bordewijk en daar prachtig over vertelde. Hersenschimmen van Bernlef maakt veel los, omdat ze er hun eigen opa’s en oma’s in herkennen. Een paar jaar geleden had ik een meisje in de klas dat De Avonden van Reve zo mooi naar het heden tilde. Ik zou die titels niet snel meer aanraden, maar er zijn dus wel degelijk leerlingen die ervan genieten.
Wat maakt de boeken van Chabot en Michelle zo interessant voor je?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:02 schreef oh-oh het volgende:
Aanraders die ik las dit jaar:
De hand van mijn vader van Bart Chabot ( het boek van Splinter willen we allemaal nog lezen dus dat komt er ook aan, van Bart Chabot is die reeks over Herman Brood ook echt fenomenaal)
Souveniers van Ferry Zandvliet.
Becoming van Michelle Obama heb ik twee keer achter elkaar gelezen.
Nu ben ik bezig in die van Barack maar die is zoals verwacht een stuk langdradiger.
Ik heb zelf voor lezen concentratie nodig. Tijdschriften lees ik wel veel tussendoor maar in mijn hoofd past een boek vaak niet meer 's avonds. Ik lees voor mijn werk ook veel, vooral in het Engels.quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:57 schreef LeSage het volgende:
Ik moet altijd een beetje grinniken als mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om te lezen.
Hoe vaak zit je doelloos op je telefoon te klikken? Hoeveel films en series kijk je per week?
Ik kijk sinds vorig jaar nog maar weinig tv, die tijd gebruik ik bewust om te lezen. Ik maak mijn hoofd beter leeg als ik lees, heb er daarna ook een veel fijner gevoel van![]()
Geen verwijt, we zijn allemaal druk en ik snap het, maar het is vooral een kwestie van tijd voor vrij maken
Ik heb ze allemal gelezen. Volgende deel komt in april. Leest lekker weg, beetje bouquet reeks, maar hoog hoogstaande literatuurquote:
Ja, wellicht ga ik er meer van lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:31 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik heb ze allemal gelezen. Volgende deel komt in april. Leest lekker weg, beetje bouquet reeks, maar hoog hoogstaande literatuur
quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:53 schreef Jentin het volgende:
[..]
En toch... afgelopen week deed ik een mondeling met een jongen uit havo 5 die echt geraakt was door Karakter van Bordewijk en daar prachtig over vertelde. Hersenschimmen van Bernlef maakt veel los, omdat ze er hun eigen opa’s en oma’s in herkennen. Een paar jaar geleden had ik een meisje in de klas dat De Avonden van Reve zo mooi naar het heden tilde. Ik zou die titels niet snel meer aanraden, maar er zijn dus wel degelijk leerlingen die ervan genieten.
Jaaaa zullen we goodreads vrienden worden?quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:15 schreef oh-oh het volgende:
Goodreads helpt mij ook, je kan een challenge vastzetten voor het jaar, en je krijgt ook leuke aanbevelingen naar aanleiding van je eigen leesgedrag.
Ik las Kanjer Guusje bij het zwembad.. heb mijn zonnebril maar opgezet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:34 schreef exode het volgende:
Ik las jaren geleden 'komt een vrouw bij de dokter' op het strand van Thailand. Tranen, tranen, tranen. Wat zullen de mensen om me heen gedacht hebben.
Ik ben inmiddels al een half jaar met een boek bezig. Over Friends. Ik moet elke zin 3x lezen, het lukt me gewoon niet na een dag werken.
Ik heb mijn hoop gevestigd op de meivakantie.
Ja wat een armoede hè waar ze daar uit kunnen kiezen!!quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:44 schreef LeSage het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:53 schreef Jentin het volgende:
[..]![]()
En vanuit die rol wil ik toch even opmerken dat heel veel docenten Nederlands inmiddels echt wel verder kijken dan Mulisch en CouperusMijn leerlingen raad ik bijvoorbeeld vaak Lubach, Bregman, Japin, Eus, Brijs of Splinter Chabot aan. Boeken waarvan het jaar van uitgave in elk geval met 20.. begint
Voor velen gaat er een wereld open, nadat ze waren begonnen in de boeken die hun ouders zelf nog hadden gelezen voor de lijst en daarop keihard waren afgeknapt.
Edit: Lampje![]()
Vorig jaar heb ik Gebr. van Ted van Lieshout voorgelezen aan mijn brugklas. Dat is toch wel een van mijn allerliefste lievelingsboeken. Dikke tip.
In een ander genre: mijn vriendin las op vakantie zonder mij Typisch wijntje. Is een lesbo klassieker met nogal wat sex scenes. Ook geen aanrader aan een zwembad met je geliefde ver wegquote:Op vrijdag 2 april 2021 21:41 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik las Kanjer Guusje bij het zwembad.. heb mijn zonnebril maar opgezet.
Ik hou ook erg van Goodreads. Vooral sinds ik een Ereader heb, en ik mijn gelezen boeken niet meer in onze gewone boekenkast kan bekijken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:18 schreef LeSage het volgende:
[..]
+1. Ik lees ook veel samen via Goodreads, dat werkt super motiverend.
🤣🤣quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef exode het volgende:
[..]
In een ander genre: mijn vriendin las op vakantie zonder mij Typisch wijntje. Is een lesbo klassieker met nogal wat sex scenes. Ook geen aanrader aan een zwembad met je geliefde ver weg
Om de boeken van Hendrik Groen moest ik juist hardop lachen. Vonden ze op de camping ook heel grappig.
De ruimte van Sokolov hier.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:35 schreef Limone het volgende:
[..]Ik was zelf op die leeftijd helemaal van slag van De komst van Joachim Stiller.
Ik kan een boek met ‘rode oortjes teksten’ ook prima waarderen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef exode het volgende:
[..]
In een ander genre: mijn vriendin las op vakantie zonder mij Typisch wijntje. Is een lesbo klassieker met nogal wat sex scenes. Ook geen aanrader aan een zwembad met je geliefde ver weg
Om de boeken van Hendrik Groen moest ik juist hardop lachen. Vonden ze op de camping ook heel grappig.
Ik ken het niet eigenlijk, is dat verplicht op school? Bij dochter moet het boek goedgekeurd worden door docent. Ook geen boekverslagen hoeven maken, wel een recensievlog, een mindmap en een vrije creatieve uiting (filmposter bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:44 schreef trui het volgende:
[..]
Ja wat een armoede hè waar ze daar uit kunnen kiezen!!
dat is een website waar boeken op staan die dan gesorteerd zijn naar niveau. Maar ik vind het echt een heel beperkte lijst. Gelukkig kunnen ze hier ook wel zelf nog wat aandragen hoor, en moet dat dan inderdaad goedgekeurd worden door de docent.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ken het niet eigenlijk, is dat verplicht op school? Bij dochter moet het boek goedgekeurd worden door docent. Ook geen boekverslagen hoeven maken, wel een recensievlog, een mindmap en een vrije creatieve uiting (filmposter bijvoorbeeld).
En vandaag had ze haar mondeling, waarbij ze een presentatie moest houden over wat literatuur voor haar betekend heeft dit jaar en hoe ze haar ontwikkeling op gebied van lezen zou willen omschrijven.
Doe ik!quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:54 schreef oh-oh het volgende:
@:vencodark ik kom daar morgen even op terug! En Trui pm me even je username!
Voor wie wil lachen,de boeken van Tosca Niterink zijn echt hilarisch.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef Nanukerst het volgende:
[..]Je klinkt als een bevlogen en inspirerend docent!
Puber moest laatst een gedicht voordragen, hij koos 1-1 van Erik van Os. Ik vond het geweldig, ook omdat het gedurfd is in een klas met 22 meisjes die allemaal een gedicht over liefde kiezen, maar de docent kon er niet van genieten.ThanksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Tof gedicht, toepasselijk ook trouwens, bij de reactie van z’n docent. Zo jammer. Een van mijn leerlingen droeg laatst Zwemless van Tim Hofman voor. Ik blijf het mooi vinden hoe een gedicht hen soms tot hun eigen stomme verbazing weet te pakken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vorig jaar ben ik met een klas levensgrote gedichten gaan stoepkrijten hier in de stad![]()
Leuk, al die leesverhalen hier. Ik lees vrijwel alleen maar boeken waarvan ik denk dat ik ze op school kan slijten. Nu ‘Ilyas’ van Ernest van der Kwast en ‘Orakel’ van Thomas Olde Heuvelt. En tussendoor Stephen King, omdat King
En @Limone, dat soort verhalen vind ik zo mooi
[ Bericht 3% gewijzigd door Jentin op 02-04-2021 22:02:05 ]
quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:57 schreef Jentin het volgende:
[..]
Thanks![]()
Tof gedicht, toepasselijk ook trouwens, bij de reactie van z’n docent. Zo jammer. Een van mijn leerlingen droeg laatst Zwemless van Tim Hofman voor. Ik blijf het mooi vinden hoe een gedicht hen soms tot hun eigen stomme verbazing weet te pakken.Kun jij me een lijstje PM'en (of hier plaatsen) wat jij je puberleerlingen zoal aanraadt? En dan liefst titels bij de schrijvers. Wij willen hier ook het repertoire uitbreiden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vorig jaar ben ik met een klas levensgrote gedichten gaan stoepkrijten hier in de stad![]()
Leuk, al die leesverhalen hier. Ik lees vrijwel alleen maar boeken waarvan ik denk dat ik ze op school kan slijten. Nu ‘Ilyas’ van Ernest van der Kwast en ‘Orakel’ van Thomas Olde Heuvelt. En tussendoor Stephen King, omdat King
En @:Limone, dat soort verhalen vind ik zo mooi![]()
Tankstations. Nooit meer hetzelfde.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:51 schreef vencodark het volgende:
‘Het gouden ei’ was 1 van de eerste volwassen boeken die ik las.
Oehh die wil ik ook wel voor de pubers.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Kun jij me een lijstje PM'en (of hier plaatsen) wat jij je puberleerlingen zoal aanraadt? En dan liefst titels bij de schrijvers. Wij willen hier ook het repertoire uitbreiden.
Die had ik op mijn lijst voor Engelsquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:01 schreef vencodark het volgende:
Ohja, ik heb ooit 85% ofzo ‘Het’ van Stephen King gelezen. Maar uiteindelijk kwam ik er niet doorheen.
Het is zooo gedetailleerd, zo traag en veel.
Ik was er op den duur helemaal klaar mee.
Maar echt. Nu vond en vind ik tankstations (in het buitenland) sowieso eng. Vroeger met mijn ouders op vakantie was ik nooit zo op mijn gemak. Werd met dat boek niet beter.quote:
Het Puttertje vond ik ook prachtig! De film heb ik niet gezien.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:12 schreef oh-oh het volgende:
Enige toffe boek van King vind ik the Green Mile.
Het gouden ei is zo een boek dat ik heb geleden maar waarvan ik echt geen idee meer heb waar het over gaat.
Heel spannend vond ik The girl on the train, de film was wel echt buitengewoon slecht. Idem voor the Goldfinch van Donna Tart. Zo een gaaf boek, en wat een flutfilm.
Wij hebben expres een kleine boekenkast genomen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:15 schreef exode het volgende:
Ik lees boeken altijd maar 1x. Wij hebben dus ook geen boekenkast, als ik een boek koop geef ik hem daarna weg.
Ik houd ook ontzettend van boeken over een land lezen op weg er naartoe of als we er zijn. Zoals Solitaire toen we naar Namibie gingen. Of de boeken van Ilja Gort in Frankrijk.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:09 schreef Nanukerst het volgende:
...de keren erna vond ik het erg dat hij naast weduwnaar ook nog een slechte schrijver was.
Ik vond dat eerste boek matig, Secret History, my little Friend vond ik gaaf maar the Goldfinch echt helemaal.Laat die film echt maar zitten. Ik heb zelfs een replica van het schilderij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:13 schreef trui het volgende:
[..]
Het Puttertje vond ik ook prachtig! De film heb ik niet gezien.
Nog even hier op terugkomend: sorry voor de verwarring, helemaal mijn fout: ik had niet goed gelezen wat je schreef, ik dacht dat je vertelde dat diegene aan wie je het boek had aangeraden aan jou vroeg of je wel zeker wist dat het HAT was en niet HEAD. Maar ik lees nu pas dat je zelf twijfelde over hoe je het had opgeschreven.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:19 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet, geloof ik.
Niemand vroeg zich dat af. Ik besefte dat ik het verkeerd doorgegeven heb en dat stoort de vooral mezelf. Die ander merkt dat pas wanneer hij het boek googled.
Ik begon zonder veel verwachting aan Magnus van Lubach. Dat vond ik echt een tof boek.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:53 schreef Jentin het volgende:
[..]![]()
Edit: Lampje![]()
Vorig jaar heb ik Gebr. van Ted van Lieshout voorgelezen aan mijn brugklas. Dat is toch wel een van mijn allerliefste lievelingsboeken. Dikke tip.
Ja, dacht ik al.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:19 schreef trui het volgende:
[..]
Nog even hier op terugkomend: sorry voor de verwarring, helemaal mijn fout: ik had niet goed gelezen wat je schreef, ik dacht dat je vertelde dat diegene aan wie je het boek had aangeraden aan jou vroeg of je wel zeker wist dat het HAT was en niet HEAD. Maar ik lees nu pas dat je zelf twijfelde over hoe je het had opgeschreven.
Die had ik ooit ook voor Willem gekocht maar hij is helaas niet zo’n lezer en kwam er niet door. Ligt hier nog wel op een ‘wil ik nog eens lezen’- stapel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begon zonder veel verwachting aan Magnus van Lubach. Dat vond ik echt een tof boek.
In dezelfde tijd dat IM van Palmen verscheen was ook ‘Taal zonder mij’ van Kristien Hemmerechts uitgekomen. Zij was ook haar partner plotseling verloren, (Herman de Coninck, een bekende Vlaamse dichter). Dat vond ik toen in vergelijking zo ontzettend veel mooier en integerder over komen. Ik kon dat IM toen niet goed meer zonder ergernis lezen. Terwijl ik het anders misschien ook best mooi had gevonden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:09 schreef Nanukerst het volgende:
Er zijn boeken die ik, hoe vaak ik ze ook lees, me tot tranen toe blijven roeren. IM van Palmen is daar een van. Zo indrukwekkend hoe ze dat verlies beschrijft. Dat heb ik dan met Kluun helemaal niet: dat was de eerste keer janken want het is tragisch, de keren erna vond ik het erg dat hij naast weduwnaar ook nog een slechte schrijver was.
Bij IM vind ik het knapste nog dat ik het twee vieze onsympathieke mensen vond. Maar hoe zij die liefde op papier weet te zetten.Je gaat echt van hun liefde houden. Die serie vond ik ook maar niks trwens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:09 schreef Nanukerst het volgende:
Er zijn boeken die ik, hoe vaak ik ze ook lees, me tot tranen toe blijven roeren. IM van Palmen is daar een van. Zo indrukwekkend hoe ze dat verlies beschrijft. Dat heb ik dan met Kluun helemaal niet: dat was de eerste keer janken want het is tragisch, de keren erna vond ik het erg dat hij naast weduwnaar ook nog een slechte schrijver was.
Ik was gek op die serie over thule. Zou ze nog eens moeten lezen. Leuk voor als ik niks meer kan verzinnen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:27 schreef Sjeen het volgende:
Er zijn boeken die ik keer op keer kan blijven lezen, bijvoorbeeld bijna het hele oeuvre van Thea Beckman, met als ultieme favoriet ‘Hasse Simonsdochter’.
Ik heb onlangs ‘Jager’ gelezen van Lars Kepler.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:30 schreef Deepfreeze het volgende:
Even terug gekeken in de bieb app. Heb daar 13 fictie boeken geleend dit jaar, een allemaal uit. Ook nog 2 Engelse, 15 in 3 maand.
'Mijn leven liep anders' heb ik vanochtend uitgelezen. Over wo2 in de Oekraïne. Vanuit 4 personen.
'Het einde van de oceaan', 'zilveren vleugels', 'huisje boompje feestje' en 'slaap'(Lars kepler) vond ik ook fijn lezen.
Ik vind gewoon teveel leuk. Nu beginnen in 'the queen of nothing' over leven als een mens in het land van de feeën.
Die ken ik nog niet, gaat op mijn lijstje.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:30 schreef trui het volgende:
[..]
In dezelfde tijd dat IM van Palmen verscheen was ook ‘Taal zonder mij’ van Kristien Hemmerechts uitgekomen. Zij was ook haar partner plotseling verloren, (Herman de Coninck, een bekende Vlaamse dichter). Dat vond ik toen in vergelijking zo ontzettend veel mooier en integerder over komen. Ik kon dat IM toen niet goed meer zonder ergernis lezen. Terwijl ik het anders misschien ook best mooi had gevonden.
Ja! Leuk idee!quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:17 schreef Nanukerst het volgende:
Is het niet tijd voor een OUD-boekenclubje?
Dat doe ik ook, vooral bij spannende boeken. Dan skip ik vaak hele stukken om te weten wat er gebeurt. De tweede keer probeer ik dan echt te genieten van de vertelling. Vooral bij John Irving heb ik dat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:13 schreef Nanukerst het volgende:
Ik lees net iets te snel, waardoor ik de eerste keer altijd wel details mis. Dus ik lees een boek altijd twee keer, tenzij ik mijn ogen eruit wil krassen van ellende tijdens het lezen. Dan niet.
Lampje, nog niet aan begonnen hier. Dochter is ook geen echte lezer. Alleen Donald Ducks. En het Achterhuis van Anne Frank. Daar was ze enorm door gegrepen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:22 schreef trui het volgende:
[..]
Die had ik ooit ook voor Willem gekocht maar hij is helaas niet zo’n lezer en kwam er niet door. Ligt hier nog wel op een ‘wil ik nog eens lezen’- stapel.
Lampje vind ik ook fantastisch.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:37 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat doe ik ook, vooral bij spannende boeken. Dan skip ik vaak hele stukken om te weten wat er gebeurt. De tweede keer probeer ik dan echt te genieten van de vertelling. Vooral bij John Irving heb ik dat.Onze gezamenlijke liefde!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga het bad vol gooien en een Irving uit de kast trekken. Cider house of Hotel NH of Owen Meany. Keuzes....Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
Onze Cato is helemaal weg van Lampje, ze heeft het zelfs ook in het Engels gekocht en gelezen. Best een spannend verhaal! Maar Donald Ducks heeft ze ook massaal verslonden hoor.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lampje, nog niet aan begonnen hier. Dochter is ook geen echte lezer. Alleen Donald Ducks. En het Achterhuis van Anne Frank. Daar was ze enorm door gegrepen.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:31 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Bij IM vind ik het knapste nog dat ik het twee vieze onsympathieke mensen vond. Maar hoe zij die liefde op papier weet te zetten.Je gaat echt van hun liefde houden. Die serie vond ik ook maar niks trwens.
Kluun kwam ik de eerste keer al niet doorheen.
Oooh ik vond ‘Ik ben Ik ben Ik ben’ van Maggie O’Farrell ook zo prachtig! Deze ga ik meteen noteren!quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:44 schreef lunapuella het volgende:
Mijn recente tips zijn Hamnet van Maggie O'Farrell en Summerwater van Sarah Moss. Qua literaire fictie dan. Voor lesbische rode oortjes (@:exode) is de Feminine Pursuits serie van Olivia Waite erg fijn.
Zonde, zijn latere werk is erg fijn ook. Alleen Son of the Circus kom ik niet doorheen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:45 schreef trui het volgende:
Ik heb lang geleden ook veel van Irving gelezen, maar heb daar nu niet meer zoveel trek in, geen idee waarom.
Nou, dit. De goorheid moet er wel vanaf stromen, het liefst in stralen sperma, want anders is het niet intellectueel genoeg.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:45 schreef Limone het volgende:
[..]Soms lijkt het wel zo dat in Nederland literatuur alleen ‘hoog’ kan zijn als het viezig en goor is. Seks met rouwrandjes onder de nagels. Arnon Grunberg, Tommy Wieringa, de moeten in de lul van Jan Wolkers.. Ik heb het nieuwe boek van Marieke Lucas Reijneveld, maar ik voel nog steeds weerstand.
Tommy Wieringa vind ik helemaal niet ‘vies’ schrijven?quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:45 schreef Limone het volgende:
[..]Soms lijkt het wel zo dat in Nederland literatuur alleen ‘hoog’ kan zijn als het viezig en goor is. Seks met rouwrandjes onder de nagels. Arnon Grunberg, Tommy Wieringa, de moeten in de lul van Jan Wolkers.. Ik heb het nieuwe boek van Marieke Lucas Reijneveld, maar ik voel nog steeds weerstand.
Maar er is zoveel meer moois, ik heb daar voor mijn gevoel gewoon wel genoeg van gelezen denk ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Zonde, zijn latere werk is erg fijn ook. Alleen Son of the Circus kom ik niet doorheen.
Ik herken dit helemaal niet zo eigenlijk. Wolkers, ok, maar dat was ook een beetje die tijd (alweer flink lang geleden).quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Nou, dit. De goorheid moet er wel vanaf stromen, het liefst in stralen sperma, want anders is het niet intellectueel genoeg.
Maar IM is niet vies en goor en ook echt niet van het niveau van een Grunberg of Wieringa. Alhoewel die laatste nog wel wat leuks geschreven heeft. Die Marieke Lucas trekt mij echt totaal niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:45 schreef Limone het volgende:
Ik denk dat eerder Grunberg en Zwagerman bedoeld worden, maar ik vind dat echt meer het straatje van Kluun...quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:50 schreef trui het volgende:
[..]
Ik herken dit helemaal niet zo eigenlijk. Wolkers, ok, maar dat was ook een beetje die tijd (alweer flink lang geleden).
Oh die ligt hier nog nieuw op de kast. Voor na Obama. Weer geen motivatie om me daar doorheen te worstelen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben begonnen in Het Hooge Nest, waarover ook zo hoog wordt opgegeven, maar ik vind de manier van schrijven helemaal niet fijn. Ik kom er niet door.
Haha, have fun!quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:43 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Onze gezamenlijke liefde!
Ik ga het bad vol gooien en een Irving uit de kast trekken. Cider house of Hotel NH of Owen Meany. Keuzes....
Ah, hier was ik benieuwd naar. Ik vond haar interview met de VK heel boeiend, en wilde daarom het boek graag lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben begonnen in Het Hooge Nest, waarover ook zo hoog wordt opgegeven, maar ik vind de manier van schrijven helemaal niet fijn. Ik kom er niet door.
Giphart kan er ook wat van.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:55 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik denk dat eerder Grunberg en Zwagerman bedoeld worden, maar ik vind dat echt meer het straatje van Kluun...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vergeet er waarschijnlijk nog 100, maar wat ik aanraad is ook sterk afhankelijk van wat een leerling wil, aankan en aandurft. Desalniettemin hoop ik dat het iemand op weg helpt![]()
Ik vind IM niet goor, op de allereerste pagina na waarin ze vertelt hoe ze beide in hun broek shitten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:58 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja bah bahMaar echt wat is er goor aan IM? I wanna know.
Ja maar dat is grappig goor!!!quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:59 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik vind IM niet goor, op de allereerste pagina na waarin ze vertelt hoe ze beide in hun broek shitten.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:58 schreef Jentin het volgende:
Onder spoiler een paar van moderne(re) titels die ik mijn leerlingen tip. Er zit echt geen enkele lijn in qua onderwerpen, niveau of diepgang. ‘IV’ van Lubach geef ik bijvoorbeeld aan leerlingen die ‘grotemensenboeken’ op zich al heel imponerend vinden, gewoon om te laten zien dat die boeken echt niet per se moeilijk leesbaar, onwijs diepzinnig of saai hoeven te zijn.
Dank.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vergeet er waarschijnlijk nog 100, maar wat ik aanraad is ook sterk afhankelijk van wat een leerling wil, aankan en aandurft. Desalniettemin hoop ik dat het iemand op weg helptMeteen even gekopieerd naar onze gedeelde Trello.
Het maakt mij eigenlijk niet uit of het onderwerp van een boek deprimerend is of vrolijk, ik vind het vooral fijn als een schrijver mij goed kan meenemen in het verhaal. En juist als je je niet kunt identificeren met een hoofdpersoon maar toch heel graag wil weten hoe het verder gaat vind ik dat heel knap, en ook een verrijking van mijn leven. Omdat ik zoiets zelf bijv hoogstwaarschijnlijk nooit mee zal maken maar op deze manier toch een beetje. En al blijf ik dan vaak ook nog een tijd in de sfeer van een boek hangen, eigenlijk vind ik ook dat een pluspunt als dat lukt. Hoe ellendig het onderwerp ook. Tenzij ik me stoor aan de schrijfstijl of aan een ‘goedkope’ of te onwaarschijnlijke opbouw van een verhaal, dan laat ik een boek liefst zo snel mogelijk weer achter me.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:26 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Misschien kan je niet alles afschrijven maar ik vind het dan teveel moeite om iets te zoeken wat mij aanspreekt. Deprimerende onderwerpen probeer ik meestal te vermijden, ik blijf daar achteraf heel lang mee zitten. Recensies helpen mij ook niet vooruit. Laatste keer dus een prijzenwinnend boek gelezen. Bah bah
Werkt dat een beetje een abbo delen?quote:
quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:58 schreef Jentin het volgende:
Onder spoiler een paar van de moderne(re) titels die ik mijn leerlingen (bovenbouw havo/vwo) tip. Er zit echt geen enkele lijn in qua onderwerpen, niveau of diepgang. ‘IV’ van Lubach geef ik bijvoorbeeld aan leerlingen die ‘grotemensenboeken’ op zich al heel imponerend vinden, gewoon om te laten zien dat die boeken echt niet per se moeilijk leesbaar, onwijs diepzinnig of saai hoeven te zijn.
mooie lijst, bedankt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vergeet er waarschijnlijk nog 100, maar wat ik aanraad is ook sterk afhankelijk van wat een leerling wil, aankan en aandurft. Desalniettemin hoop ik dat het iemand op weg helptin de haak.
Ik vond Tonio ook mooi om die reden. En er stonden zinnen in die ik steeds teruglas omdat ze me zo raakten. Ik ken ook weinig medeliefhebbersquote:Op vrijdag 2 april 2021 23:00 schreef oh-oh het volgende:
Jentin ik heb echt veel gelezen van die lijst!
Van van der Heijden vind ik Tonio er wel een in het straatje van IM, maar de meeste mensen die ik ken vinden het een rotboek. Ik vind het een schitterend eertebetoon aan zijn zoon.
Ik heb heel wat gerouwd in mijn leven en ben daarom enorm geïnteresseerd in andermans rouwproces, maar ik vind Tonio gewoon niet mooi geschreven. Het is mooi een boek over je overleden kind te schrijven - zelfs ik deed het - maar ik vind hem niet goed in staat de lezer zijn intense pijn te laten ervaren. Het blijft voor mij een reeks vertelde gebeurtenissen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:00 schreef oh-oh het volgende:
Jentin ik heb echt veel gelezen van die lijst!
Van van der Heijden vind ik Tonio er wel een in het straatje van IM, maar de meeste mensen die ik ken vinden het een rotboek. Ik vind het een schitterend eertebetoon aan zijn zoon.
Die had ik gekocht maar ligt nog bij mijn zusje!quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:04 schreef trui het volgende:
Zondagskind van Judith Visser vond ik ook erg mooi.
Het eerste hoofdstuk van Meester Mitraillette vind ik van een ongekende schoonheid. Ik krijg daar elke klas mee stil.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:01 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dank.Meteen even gekopieerd naar onze gedeelde Trello.
Ik heb bij van der Heijden ook altijd dezelfde ergernis als bij Mulisch, dat er zo in doorklinkt dat ze zichzelf als schrijver zo belangrijk vinden. Dus ik ben zelfs nooit aan Tonio begonnen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:03 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik heb heel wat gerouwd in mijn leven en ben daarom enorm geïnteresseerd in andermans rouwproces, maar ik vind Tonio gewoon niet mooi geschreven. Het is mooi een boek over je overleden kind te schrijven - zelfs ik deed het - maar ik vind hem niet goed in staat de lezer zijn intense pijn te laten ervaren. Het blijft voor mij een reeks vertelde gebeurtenissen.
Ik had 1 ander boek van hem gelezen, weet niet eens meer welke, Tonio sleurde me echt mee. Hij was al een gevierd schrijver toen zijn zoon werd doodgereden, zijn vrouw ook he. Tis niet dat ie daardoor is gaan schrijven of zo. Maar goed, de meeste mensen die ik ken vinden het geen fijn boek. Echt een kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:05 schreef trui het volgende:
[..]
Ik heb bij van der Heijden ook altijd dezelfde ergernis als bij Mulisch, dat er zo in doorklinkt dat ze zichzelf als schrijver zo belangrijk vinden. Dus ik ben zelfs nooit aan Tonio begonnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |