abonnement Unibet Coolblue
pi_199024128
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:14 schreef Hupje het volgende:
Ik was al aan het uitzoeken waar ik muggenlarven kan kopen inderdaad.
Geen idee of daar nu al de tijd voor is, maar je zou wat Hengelsportzaken kunnen afbellen en vragen of en wanneer ze Ver de Vase hebben. :)

Volgens deze jongens moet dat nu al kunnen.
https://www.versdevase.nl/

Sommige aquariumspeciaalzaken hebben het ook in kleiner formaat. DIe krijgen het mogelijk van Ruinemans.
https://www.ruinemans.com(...)svoer/levend-visvoer

Ze hebben ook een Shop finder op hun website. Kun je de zaken vinden die door hun worden aangeleverd.
Petsplace En hornbach zijn daar 2 van dacht ik... Bij Petsplace heb ik het wel al gekocht en daar kun je ook een bestelling plaatsen.
pi_199025145
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 09:47 schreef Smelfie het volgende:
Later kun je trouwens ook nog een rupsenbak maken, vinden kleuters ook heel interessant
Die heb ik ooit in de klas gehad, maar dat werden al vlinders toen het weer nog niet zo best was. Die zullen het niet lang gered hebben toen ze vrijgelaten waren. :'(

[ Bericht 7% gewijzigd door Hupje op 16-04-2021 11:56:16 ]
pi_199030767
Ook maar weer even wat plaatjes van afgelopen week.
Ze krijgen al een beetje een kikkervorm. In het midden lijkt het alsof het vel loskomt van hun lijfje.

Hun bekjes worden al breder.


Kleine visjes worden groot, en dan poepen ze ook meer :D. Het was echt nodig na 3 dagen om het water te verversen.

Met het nieuwe water kwamen ook nieuwe plantjes mee. Én een paar vreemde beestjes. Dat bleken bloedzuigers te zijn, die heb ik er maar weer uitgehaald.

Volgens mij zie ik het allereerste beginnetje van de achterpootjes!
pi_199135698
Achterpootjes spam!
Begin van de week


Nu zie je duidelijke pootjes. De grootste visjes beginnen ze al een beetje op en neer te flapperen.



Ik heb gevriesdroogde rode muggenlarven om ze extra mee te voeren. Daar zijn ze dol op. Grappig hoe ze die eten: ze gaan aan het wateroppervlak hangen als het ware en blijven hun bek open en dichtdoen. Daardoor komt er een stroming richting hun bek en komt het voer er vanzelf in. Duurt even, maar dan heb je ook wat :D
https://i.imgur.com/AwmtGGG.gifv

In CUL in het wildplukken topic schreef ik dat het best awkward voelt om slootwater te halen voor de kikkervisjes. Alsof je iets doet wat niet mag...
De sloot

Zo neem ik het mee naar huis.

Ik neem nu als het lukt ook steeds een schepje algen mee, dat eten ze in een paar dagen helemaal op. In het begin is de kom dan helemaal groen, maar tegen water ververs tijd is het weer gewoon doorzichtig.


Ik heb al een andere bak klaarstaan voor als ze binnenkort uit het water willen klimmen. Volgens mij gaat dat best hard zo ineens.
pi_199153030
Ik had tijd en het was lekker weer, dus heb ik project verhuizing maar gedaan vanmiddag.

Bij de grootste steen kunnen ze al uit het water als ze dat zouden willen, en tegen de tijd dat ze dat gaan doen doe ik wat minder water in de bak zodat ze ook op de andere stenen kunnen klimmen.
Nu alleen niet meer zulke mooie zijaanzichten onder water ;)

Blijken we toch al die tijd verkeerd geteld te hebben :D Het zijn er 14!
pi_199155163
Wij lieten er vroeger gewoon een stukje hout in drijven om ze op te laten klimmen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_199156346
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 19:15 schreef Jordy-B het volgende:
Wij lieten er vroeger gewoon een stukje hout in drijven om ze op te laten klimmen.
Dat kan inderdaad ook, maar ik had geen geschikt stukje hout en wel stenen. Leek me ook prima zo.

Ze vinden het wel leuk, volgens mij, dat ze nu een stukje verder rechtuit kunnen zwemmen. Ze racen de bak door!
  zondag 25 april 2021 @ 20:39:38 #33
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199156492
Wat mooi!
Tja misschien is het een beschermde diersoort, maar daar hebben vissen en reigers sowieso altijd schijt aan. En de meeste kikkersoorten zijn absoluut niet zeldzaam in Nederland.
pi_199160441
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:39 schreef BasEnAad het volgende:
Wat mooi!
Tja misschien is het een beschermde diersoort, maar daar hebben vissen en reigers sowieso altijd schijt aan. En de meeste kikkersoorten zijn absoluut niet zeldzaam in Nederland.
Die discussie staat boven in dit topic. Kikkervisjes mag en wordt zelfs gepromoot door natuurorganisaties. Kikkers zijn wel beschermd.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 april 2021 @ 14:41:45 #35
414785 sirdanilot
pi_199164433
Ik zag vorige week kikkervisjes in de sloot hier in Ierland, er stond een bordje bij dat het een beschermde diersoort is. Je kon ze duidelijk zien zwemmen !

Erg leuk project hoor dit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199199470
Leuk om te lezen!

Let er wel op dat onder de stenen geen 'val' is dmv een overhangend stuk waar ze wel onder kunnen zwemmen maar niet omhoog kunnen om te ademen als ze longen hebben... Ze zijn niet zo slim namelijk en zo had ik er vorig jaar 2 die daar verdronken waren (toen dus andere steen genomen die recht liep... ;(

Verder is het als ze eenmaal pootjes hebben en meer aan land gaan echt een must om ze snel genoeg uit te zetten omdat levend (vliegend) voer dan erg moeilijk aan te bieden is en ze snel verhongeren...

Leuk project, wij hebben ook weer (een deel van het kikkerdril was bevroren en is helaas niet uitgekomen maar ook echt genoeg wel O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199200213
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:33 schreef tombolafan het volgende:
Let er wel op dat onder de stenen geen 'val' is dmv een overhangend stuk waar ze wel onder kunnen zwemmen maar niet omhoog kunnen om te ademen als ze longen hebben... Ze zijn niet zo slim namelijk en zo had ik er vorig jaar 2 die daar verdronken waren (toen dus andere steen genomen die recht liep... ;(
Ahw, dat is sneu. Nu hebben we wel 'gangetjes' onder water onder de stenen. Dat vinden ze nu toffe plekjes om te gaan hangen. Maar dat wordt dus gevaarlijk als ze longen krijgen? Hmz.

Leuk dat je ook kikkervisjes hebt! Hoe ver zijn ze bij jou?
pi_199200265
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 23:17 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ahw, dat is sneu. Nu hebben we wel 'gangetjes' onder water onder de stenen. Dat vinden ze nu toffe plekjes om te gaan hangen. Maar dat wordt dus gevaarlijk als ze longen krijgen? Hmz.

Leuk dat je ook kikkervisjes hebt! Hoe ver zijn ze bij jou?
Ja die gangetjes zijn later gevaarlijk. Dan zou ik het bij een steen houden die recht omhoog gaat zeg maar.

Wij hebben een deel met alleen buiten-kieuwen en een deel met al inwendige kieuwen :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199200456
leuk topic ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199223023
Welkom bij de kikker(visjes)club!

In de favoriete hoekjes is het vaak druk :D
2/3 van de kikkervisjes heeft nu al voorpootjes. Met en zonder voorpootjes hangt vrolijk bij elkaar.

Ik heb nav de post van @tombolafan de bak aangepast. En wat minder slootwater erin gedaan, zodat ze met hun kopje bovenkomen als ze op een steen zitten.

Het worden steeds meer echte kikkertjes: https://i.imgur.com/VtmkW1W.gifv

En met de laatste slootwater schep kwam een bijzondere slak mee. Hij heeft echt zo'n gedraaid plat slakkenhuis, heel bijzonder. Het zwabbert ook steeds op en neer, alsof hij hem niet recht kan houden :D
pi_199229625
Cool!... 8-) De Bruine Kikker... En de posthoornslak... ^O^

Er zitten beslist ook Poelslakken in de sloot... Die kun je zelfs handtam maken, nou ja dat zijn ze altijd wel. Maar wanneer je ze structureel met de hand voert zullen ze je op den duur herkennen en naar je toe komen. Zijn ook leuk om te zien, de voelsprieten zien er uit als kleine Batman oortjes.
pi_199242338
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 09:56 schreef Watuntrik het volgende:
Cool!... 8-) De Bruine Kikker... En de posthoornslak... ^O^
Leuk dat jij dat weet. :)

quote:
Er zitten beslist ook Poelslakken in de sloot...
https://i.imgur.com/N5dLx2T.gifv
Dat zijn deze, denk ik? Die heb ik inmiddels een stuk of 5, die groeien hard!
pi_199242389
Het gaat heel hard. Gisteren begonnen de eerste kikkertjes op het land te gaan zitten (echt zitten in plaats van liggen). Gisteravond hadden alle kikkervisjes voorpootjes (oke, eentje had er nog maar 1, maar volgens mij is die andere nu ook gekomen). En inmiddels beginnen van een aantal kikkertjes de staartjes te krimpen.

Kikkervergadering

Korte en lange staart

Het wordt al een echt kikkertje

Maar als je dan kijkt naar de schaal is het bijna niks :D Deze zit op mijn pink.
pi_199243752
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:16 schreef Hupje het volgende:

https://i.imgur.com/N5dLx2T.gifv
Dat zijn deze, denk ik? Die heb ik inmiddels een stuk of 5, die groeien hard!
Dankjewel... :) Dat krijg je als je vanaf je 7de al met een emmer en net tot je knieën in de sloot staat. En ook altijd alles me naar huis neemt om in een aqaurium te bestuderen. Nu sta ik niet meer in de sloot maar van aqauriums en terrariums etc.ben ik nooit meer vanaf gekomen.

Die in je video is een schattig slakje... En het is een Puntige Blaashoornslak :) (Physella acuta). Het zijn longslakjes hebben de voorkeur aan water maar gaan er ook wel eens uit. Vooral als de waterkwalitiet of temperatur te wensen over laat, daar stellen ze hoge eisen aan. Dus als ze zich bij jou thuis voelen zit je wat dat betreft goed. ^O^

Ik denk dat je deze site wel leuk zult vinden.
https://www.waterwereld.nu/poelslak.php
pi_199302459
In 3 etappes hebben we de afgelopen dagen onze kikkertjes naar de sloot gebracht. Als ze voorpootjes hebben, gaat het ineens heel snel met hun staart... 1 visje heeft het niet gered; die hield het langst zijn staart en lag toen ineens dood in de bak.

Het zijn echte kikkertjes geworden!

Ze kunnen ook goed klimmen. Lang leve het net aan de bovenkant ;)


Het nieuwe huis van de froggy's

Vrijlating

Dag kikkertje!


Nu hebben we nog een kleine kom met de slakken. Na de vakantie wil ik namelijk met mijn klas kijken naar wat er leeft in de sloot. Zolang ze het naar hun zin lijken te hebben, houd ik ze hier. Hoef ik niet opnieuw op zoek over een week ;)
pi_199305077
We hadden een jaar kikkervisjes in de klas, maar daar bleek toen een larve van de geelgerande waterrooftor bij gekomen te zijn.

We hadden dat jaar dus geen kikkervisjes in de klas, maar het was wel een leerzaam jaar over het leven in de sloot.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_199308234
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:08 schreef Hupje het volgende:
In 3 etappes hebben we de afgelopen dagen onze kikkertjes naar de sloot gebracht. Als ze voorpootjes hebben, gaat het ineens heel snel met hun staart... 1 visje heeft het niet gered; die hield het langst zijn staart en lag toen ineens dood in de bak.

Het zijn echte kikkertjes geworden!
[ afbeelding ]
Ze kunnen ook goed klimmen. Lang leve het net aan de bovenkant ;)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het nieuwe huis van de froggy's
[ afbeelding ]
Vrijlating
[ afbeelding ]
Dag kikkertje!
[ afbeelding ]

Nu hebben we nog een kleine kom met de slakken. Na de vakantie wil ik namelijk met mijn klas kijken naar wat er leeft in de sloot. Zolang ze het naar hun zin lijken te hebben, houd ik ze hier. Hoef ik niet opnieuw op zoek over een week ;)
[ afbeelding ]
Mooie kleine kikkertjes geworden. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199535670
@Watuntrik

Wat zijn die klodders hier op de foto? Kunnen dat slakken eitjes zijn?
pi_199536843
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 08:28 schreef Hupje het volgende:
@:Watuntrik
[ afbeelding ]
Wat zijn die klodders hier op de foto? Kunnen dat slakken eitjes zijn?
Yup! Dat is van de slak... :) ^O^ Heel af en toe, althans afhankelijk van de organische belasting van het water. Kun je ook van zulke slijmerige klodders vinden die bestaan uit een bacteriën populatie. Maar dan zie je die puntjes niet erin.
  Spellchecker vrijdag 21 mei 2021 @ 11:17:11 #50
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199537385
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 08:28 schreef Hupje het volgende:
@:Watuntrik
[ afbeelding ]
Wat zijn die klodders hier op de foto? Kunnen dat slakken eitjes zijn?
Doen ze goed bij jou _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')