Mwah, Weisglas is toch al jaren een beetje wat roepende aan de zijlijn. Wat zelden relevant blijkt te zijn.quote:Op zondag 28 maart 2021 11:22 schreef DarkwingDuck het volgende:
Voor de mensen die dachten dat het allemaal een storm in een glas water was:
https://joop.bnnvara.nl/n(...)anwege-notitiecrisis
[ twitter ]
Net als Nijpels, Wiegel, Jorritsma... tief gewoon op.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Mwah, Weisglas is toch al jaren een beetje wat roepende aan de zijlijn. Wat zelden relevant blijkt te zijn.
Een beetje dus zoals minister Ollongren op haar eigen departement de afgelopen jaren.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Mwah, Weisglas is toch al jaren een beetje wat roepende aan de zijlijn. Wat zelden relevant blijkt te zijn.
Dat geldt ook voor de zittende kamerleden.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nou daar moet onderzoek naar komen, de onderste steen moet bovenquote:Op zondag 28 maart 2021 18:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het is nog niet bekend of het een verslag is van een overleg of dat het notities voorafgaand een overleg zijn.
Laat staan door wie het getypt is.
Rutte had vreselijk de pest aan de naam Rutte doctrine , en hij wil daar een eind aanquote:Op zondag 28 maart 2021 22:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik blijf het nog steeds een lastig te duiden verhaal vinden. Ik switch continue tussen dat Rutte dit heeft ingefluisterd of dat het CDA een dubieuze rol speelt...
De afdronk zal wel worden dat ze iets teveel van de rol van verkenner zijn afgedreven en al iets teveel op de risico's van coalitiepartners zijn ingezoomd, en dan komen er natuurlijk issues als een mogelijk dissident kamerlid aan de orde. Omtzigt kan het CDA in tweeën splijten hebben we gezien op basis van zijn voorkeursstemmen en de peiling van De Hond vandaag. Het is dus niet vreemd dat er wordt ingezoomd over hoe stabiel het CDA de komende tijd zal zijn en of er een kans bestaat dat Omtzigt wordt gewieberd door het CDA.
Aanstaande woensdag is er een kamerdebat over de gehele affaire (https://www.msn.com/nl-nl(...)ubbelrol/ar-BB1f2pG3), waar Ollongren en Jorritsma figuurlijk gesproken "met de billen bloot" zullen moeten gaan. De NOS zendt vaak kamerdebatten live uit, dus ik hoop vurig dat dit debat ook live wordt uitgezonden. Als ik de mogelijkheid heb, ga ik zeker kijken, want dit zou wel eens "explosief" kunnen gaan worden. Zou dit ernstige gevolgen kunnen hebben voor de verantwoordelijke(n)/betrokkene(n)? Misschien zelfs reden voor een parlementaire enquete?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 15:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het zal inderdaad iets in die richting zijn. Het kan ook zijn dat Omtzigt eerder ter sprake is gekomen tijdens een ministerraad of na een ministerraad bij de koffiemachine en dat Rutte daar heeft gezegd dat het CDA een positie voor hem elders moet zoeken. Misschien dat Ollongren in het gesprek met Rutte dit nog een keer ter sprake wilde brengen om te kijken of hij hier nog zo over denkt.
Ooit gehoord van politiek24??? Zit gewoon in je tv pakket. Daarnaast is alles live te zien via de website van de tweede kamer.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:05 schreef Forumtijger het volgende:
[..]
Aanstaande woensdag is er een kamerdebat over de gehele affaire (https://www.msn.com/nl-nl(...)ubbelrol/ar-BB1f2pG3), waar Ollongren en Jorritsma figuurlijk gesproken "met de billen bloot" zullen moeten gaan. De NOS zendt vaak kamerdebatten live uit, dus ik hoop vurig dat dit debat ook live wordt uitgezonden. Als ik de mogelijkheid heb, ga ik zeker kijken, want dit zou wel eens "explosief" kunnen gaan worden. Zou dit ernstige gevolgen kunnen hebben voor de verantwoordelijke(n)/betrokkene(n)? Misschien zelfs reden voor een parlementaire enquete?
Dat de stabiliteit van een kansrijke regeringspartij onderdeel van een verkenning is, is niet onlogisch. En misschien waren de gesprekken achter de schermen al een stuk verder en gingen ze inzoomen op risico voor de informatie ronde.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik blijf het nog steeds een lastig te duiden verhaal vinden. Ik switch continue tussen dat Rutte dit heeft ingefluisterd of dat het CDA een dubieuze rol speelt...
De afdronk zal wel worden dat ze iets teveel van de rol van verkenner zijn afgedreven en al iets teveel op de risico's van coalitiepartners zijn ingezoomd, en dan komen er natuurlijk issues als een mogelijk dissident kamerlid aan de orde. Omtzigt kan het CDA in tweeën splijten hebben we gezien op basis van zijn voorkeursstemmen en de peiling van De Hond vandaag. Het is dus niet vreemd dat er wordt ingezoomd over hoe stabiel het CDA de komende tijd zal zijn en of er een kans bestaat dat Omtzigt wordt gewieberd door het CDA.
Nog even ter aanvulling: om nog meer te begrijpen van alles wat er speelt rondom deze affaire, moet je eigenlijk echt even de video bekijken in deze link: (https://www.nporadio1.nl/(...)aantastbaar-geworden) Echt een must-see en een eye-opener, om nog beter te begrijpen wat voor mogelijke gevolgen dit alles heeft.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:05 schreef Forumtijger het volgende:
[..]
Aanstaande woensdag is er een kamerdebat over de gehele affaire (https://www.msn.com/nl-nl(...)ubbelrol/ar-BB1f2pG3), waar Ollongren en Jorritsma figuurlijk gesproken "met de billen bloot" zullen moeten gaan. De NOS zendt vaak kamerdebatten live uit, dus ik hoop vurig dat dit debat ook live wordt uitgezonden. Als ik de mogelijkheid heb, ga ik zeker kijken, want dit zou wel eens "explosief" kunnen gaan worden. Zou dit ernstige gevolgen kunnen hebben voor de verantwoordelijke(n)/betrokkene(n)? Misschien zelfs reden voor een parlementaire enquete?
Vermakelijk stuk.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:19 schreef Forumtijger het volgende:
[..]
Nog even ter aanvulling: om nog meer te begrijpen van alles wat er speelt rondom deze affaire, moet je eigenlijk echt even de video bekijken in deze link: (https://www.nporadio1.nl/(...)aantastbaar-geworden) Echt een must-see en een eye-opener, om nog beter te begrijpen wat voor mogelijke gevolgen dit alles heeft.
Je kunt altijd op de stream van de Tweede Kamer kijken. De NOS wil debatten, comissies en persconferenties nog wel eens op cruciale momenten afbreken om over te schakelen naar een duider die wel even komt vertellen wat we ervan moeten denken.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:05 schreef Forumtijger het volgende:
[..]
Gelukkig gaat de moeder van Jorrit figuurlijk met de billen bloot en niet letterlijk.quote:Op maandag 29 maart 2021 00:05 schreef Forumtijger het volgende:
[..]
De moeder van Jorrit hoeft niet met de billen bloot, daar is niemand mee gediendquote:Op maandag 29 maart 2021 08:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Gelukkig gaat de moeder van Jorrit figuurlijk met de billen bloot en niet letterlijk.
Vond ik wel passen hier. Na alle shitzooi de afgelopen jaren met dit topic als 1 van de hoogtepunten, maakt het uiteindelijk geen reet uit, we krijgen alleen maar meer vertrouwen in onze tweede kamer.quote:Een forse stijging geldt voor het vertrouwen in de Tweede Kamer, dat toenam van 39,2 in 2019 naar 52,4 procent een jaar later.
Ik krijg steeds minder vertrouwen in het CBS. Ook al gepolitiseerd. Op een overheidswebsite even een goed nieuwsshow boekje met persoonlijke meningen promoten. Onder Rutte kan het allemaal.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:28 schreef Scrummie het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)jwel-gelijk-gebleven
[..]
Vond ik wel passen hier. Na alle shitzooi de afgelopen jaren met dit topic als 1 van de hoogtepunten, maakt het uiteindelijk geen reet uit, we krijgen alleen maar meer vertrouwen in onze tweede kamer.
quote:CBS-hoofdeconoom ontkracht mythes in nieuw boek
23-6-2020 10:00
Peter Hein van Mulligen met zijn nieuwe boek: 'Met ons gaat het nog altijd goed.'
© Sjoerd van der Hucht Fotografie / My Eyes4u productions
Het gaat veel beter dan we denken. Ja, zelfs in tijden van corona. Dat stelt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS. Hij schreef er een boek over en vertelde daar inmiddels over in verschillende media. 'Te midden van de coronacrisis en het racismedebat is er behoefte aan positieve feiten.'
Dit boek hing al een tijd in de lucht, zegt hij. 'In 2018 las ik het boek Feitenkennis van de Zweedse hoogleraar Hans Rosling. Daarin staat: het gaat best goed met de wereld, maar niemand weet het. Mensen denken veel negatiever over de wereld dan nodig is.' Rosling bewees dit onder meer met een quiz die hij mensen voorlegde, over thema's als analfabetisme, armoede, levensverwachting en natuurrampen. Van Mulligen: 'Niet om op te scheppen, het is mijn werk, maar ik had 12 van de 13 vragen goed. Ik ben bij het CBS nu eenmaal in de ketel met cijfers gevallen.'
Hardnekkig beeld
Van Mulligen realiseerde zich dat niet alleen wereldwijd maar ook over Nederland veel sombere aannames bestaan. Dat de economische groei altijd vervuiling oplevert bijvoorbeeld, of dat het slecht gaat met de ongelijkheid in Nederland of de criminaliteit. 'Met mij gaat het goed, maar met Nederland gaat het slecht: die gedachte is nogal hardnekkig', zegt Van Mulligen. 'Dat komt natuurlijk door alles wat er dagelijks in het nieuws te zien is. Daar zien we wat slecht gaat, niet wat goed gaat. Dat is begrijpelijk, want aandacht voor problemen is nodig om zaken te verbeteren. Maar het levert wel een vertekend beeld op.'
'Met mij gaat het goed, maar met Nederland gaat het slecht: die gedachte is nogal hardnekkig'
Eigen mening of eigen feiten
Dat vertekende beeld wil Van Mulligen bijstellen door 'acht sombere mythes' over Nederland te ontkrachten, op basis van statistieken. 'Het past in de missie van het CBS om mensen goed voor te lichten', verklaart hij. 'Het is belangrijk dat mensen weten hoe het echt zit. En natuurlijk: ieders situatie is anders en de een vindt dit belangrijk, de ander dat. Dat heeft invloed op hoe je je omgeving ervaart. Maar ik zeg altijd: iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten. Mijn boek baseer ik volledig op statistieken van het CBS, op objectieve cijfers. Ik doe geen normatieve uitspraken. Daarom is het ook niet ingewikkeld dat ik dit boek op persoonlijke titel maar als gezicht van het CBS schrijf.'
Multicultureel
Wat vindt Van Mulligen zelf de belangrijkste mythe die hij in zijn boek ontkracht? 'Naast de mythe over de economische groei springt voor mij de mythe over het multiculturele drama eruit. Die term is 20 jaar geleden geïntroduceerd door publicist Paul Scheffer in het gelijknamige essay. Daarna kwam de aanslag op de Twin Towers en in Nederland op Pim Fortuin en Theo van Gogh. Sindsdien is er een obsessie rond dit thema, met een sombere teneur: immigratie lijkt alleen maar slechte kanten te hebben. Ik laat in mijn boek zien dat er zeker verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen, maar dat die verschillen ook kleiner worden, dat de integratie toeneemt.'
Twijfel zaaien
Van Mulligen hoopt met zijn boek te bereiken dat het mensen lukt hun wereldbeeld een klein beetje aan te passen: 'Dat is moeilijk. Je wereldbeeld heeft invloed op hoe je feiten interpreteert. We gaan er in het algemeen gemakkelijker van uit dat de feiten niet kloppen, dan dat ons wereldbeeld verkeerd is. Toch hoop ik een aanzet te doen voor een feitelijker beeld, een kleine twijfel te zaaien wellicht over wat mensen denken zeker te weten.'
Met ons gaat het nog altijd goed van Peter Hein van Mulligen is op 13 juni 2020 verschenen bij uitgever Prometheus.
Dat heeft waarschijnlijk met Corona te maken dat immers een mondiaal probleem is en waarbij Rutte behoorlijk rustig lijkt te blijven, dat helpt vast.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:28 schreef Scrummie het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)jwel-gelijk-gebleven
[..]
Vond ik wel passen hier. Na alle shitzooi de afgelopen jaren met dit topic als 1 van de hoogtepunten, maakt het uiteindelijk geen reet uit, we krijgen alleen maar meer vertrouwen in onze tweede kamer.
Hoekstra is het aan Omtzigt en aan zichzelf verplicht om niet mee te gaan met dit opzichtig opgetrokken rookgordijn.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:20 schreef Bananenpap het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)lunder-met-memo.html
De kogel wordt opgevangen. Mag toch hopen dat het hiermee niet klaar is.
Wat wou je nog meer gaan doen dan? Woensdag nog even kritisch maar als ze blijven ontkennen dat de lijsttrekkers hiermee van doen hebben kan je niet veel.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:20 schreef Bananenpap het volgende:
Ik hoop dat de partijen zich hardmaken en pas willen samenwerken zodra de waarheid boven water is. Dit is een enorme vertrouwensbreuk.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat wou je nog meer gaan doen dan? Woensdag nog even kritisch maar als ze blijven ontkennen dat de lijsttrekkers hiermee van doen hebben kan je niet veel.
Tja, als dat de verklaring is dat Jorritsma en Ollongren de kogel opvangen dan kun je daar verder niet meer op doorvragen lijkt me. Ollongren zal ook nog wel aftreden als demissionair minister, maar dan heb je het wel gehad.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:20 schreef Bananenpap het volgende:
Bij gebrek aan steekhoudende antwoorden vanuit de verkenners weigeren om verdere verkennings en formatiegesprekken te voeren.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat wou je nog meer gaan doen dan? Woensdag nog even kritisch maar als ze blijven ontkennen dat de lijsttrekkers hiermee van doen hebben kan je niet veel.
Natuurlijk kan je daar wel over doorvragen. Deze twee hebben van de kamer de opdracht gekregen en ze zullen aan de kamer steekhoudende verantwoording moeten afleggen.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tja, als dat de verklaring is dat Jorritsma en Ollongren de kogel opvangen dan kun je daar verder niet meer op doorvragen lijkt me. Ollongren zal ook nog wel aftreden als demissionair minister, maar dan heb je het wel gehad.
Benieuwd hoe ze dat geloofwaardig gaan volhouden dat dat hun eigen inbreng was.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Steekhoudend is niet per se een lijsttrekker benoemen. Er is gewoon de mogelijkheid dat ze het zelf als puntje hebben opgeschreven. Dus om daarom nou formaties te blokkeren...quote:Op maandag 29 maart 2021 15:25 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Bij gebrek aan steekhoudende antwoorden vanuit de verkenners weigeren om verdere verkennings en formatiegesprekken te voeren.
Laat VVD en D66 dan maar een minderheidsregering vormen met eventueel wat partijen die het wel aandurven om bij deze 2 aan te schuiven. Ben benieuwd.
Maar hoe weet je wanneer de waarheid boven tafel is? Dat is nou net een beetje het puntquote:Op maandag 29 maart 2021 15:25 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik hoop dat de partijen zich hardmaken en pas willen samenwerken zodra de waarheid boven water is. Dit is een enorme vertrouwensbreuk.
De Kamer kan een onderzoek instellen en de betrokken personen onder ede horen.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen hierom gaan ze echt geen hele parlementaire enquête optuigen hoor. Plus dat we dan de komende maanden demissionair doorkabbelenquote:Op maandag 29 maart 2021 15:29 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
De Kamer kan een onderzoek instellen en de betrokken personen onder ede horen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |