abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198605447
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dan ben je nog nooit op de markt geweest, of bij de Welkoop, of in het Kruidvat, of op het schoolplein om kinderen af te halen.
Die winkels oke, ze moeten ook spullen inkopen. Maar dat laatste kan een stevige infectiebron zijn...
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:38:04 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198605462
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:35 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En juist omdat alle partijen en groepen er last van hebben vind ik het onbegrijpelijk dat het voor velen wèl okay is om zo’n vaccinatie bewijs in te voeren wat bepaalde groepen meer voordelen oplevert.

Maar ouderen een paar weken vragen om wat extra op te letten worden meteen vraagtekens bij geplaatst.

Doe het dan geen van beiden. Of allebei. Zorg dat de lasten eerlijk gespreid worden. Doe je dat (als maatschappij) niet; dan zorg je onbewust voor een tweedeling binnen de maatschappij imo.
Verdeel en heers, historisch bewezen tactiek.

Binnen de politieke besluitvorming komen jongeren er al jaren bekaaid vanaf. Dat is nu eigenlijk niet anders dan normaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198605489
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:37 schreef diedrick het volgende:

[..]

Die winkels oke, ze moeten ook spullen inkopen. Maar dat laatste kan een stevige infectiebron zijn...
De kinderen of de locatie waar ze zijn?
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:40:21 #129
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_198605505
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:33 schreef opreis het volgende:

[..]

Kanttekening wel is dat de jonge generatie waarschijnlijk een achterstand gaat op lopen die niet 1,2,3 gecorrigered kan worden. In principe worden zij geforceerd een deel van hun jeugd op te geven ten behoeven van een oudere generatie.
Wijzen hoeft niet, maar hoe je het wend of keert gaat worden bepaalde groepen harder getroffen dan anderen (horeca ondernemers failliet, maar andere plekken wel open). Het is niet alleen een leeftijdskwestie. De vraag is in hoeverre kan je nog solidariteit verplichten, helemaal als je zelf het gevoel hebt dat je zelf ook wel wat solidariteit kan gebruiken.
Ik ben 't ook niet geheel met je oneens, hoor.
Dit 'gedoe' is mentaal ook gewoon niet lekker. Ook voor de middenmoot qua leeftijd is het gewoon geen pretje. Zou wel eens, al was het maar een uurtje, even lekker 'normaal' willen doen. Dat zou al een enorme oppepper zijn.
(Un)masking for the greater good.
pi_198605547
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zou het niet kunnen dat we beiden niet volledig gelijk hebben en het een stuk genuanceerder ligt?

Zoals ik zeg; in alle groepen zijn er mensen die zich er niet, beter goed en supergoed aan houden. Het is niet afhankelijk van leeftijd, denk ik. En de mensen die zich nergens iets van aantrekken, gaan dat ook niet doen als ze gevraagd wordt dat we te doen.
Mensen die zich niet aan de regels houden gaan dat dan inderdaad niet opeens wel doen. Maar je zal ook een aardige groep bereiken die een extra verzoek voor een paar weken wel zouden respecteren. De mensen die zich nu ook aan de regels houden maar wel gewoon familie zien ed. Als ze dat dan een paar weken niet doen kan dat potentieel wel wat schelen.
pi_198605553
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:39 schreef Questular het volgende:

[..]

De kinderen of de locatie waar ze zijn?
Beide, maar ik besef dat het met de BSO gesloten en moeten werken voor de ouders vaak weinig anders kan dan dat opa's en oma's voor oppas moeten spelen. BSO open levert weer nieuwe problemen op, omdat daar kinderen van diverse scholen/klassen gemengd worden wat ook weer een risico is... en zo gaan we verder.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:42:31 #132
5428 crew  miss_sly
pi_198605556
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:36 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ik had niet anders van je verwacht dat je dit zou gaan zeggen, zelf zeg je ook "in mijn omgeving zie ik het niet" (dus is het er niet). En asociale ouderen maak jij er van, ik denk dat ze gewoon zelf denken dat ze zich prima aan de regels houden. Volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd, toen ik aan mijn schoonmoeder vroeg waarom ze op een zaterdag naar het Kruidvat ging en zei dat ik dat raar vond kreeg ik als antwoord "Rutte heeft nooit gezegd dat dit tegen de regels is". En dat klopt ook, maar verstandig is het niet, dus als hij dat nou eens zou benoemen.

Ik ken een hoop mensen die in de horeca en/of winkels werken en zij zeggen hetzelfde, er zijn er genoeg die gewoon hun gang gaan. Dus... wat is er op tegen als Markie deze groep eens op hun verantwoordelijkheid aanspreekt? Of in ieder geval eens wakker schudt?
Iedereen moet op zijn verantwoordelijkheid worden aangesproken. Niet een bepaalde groep. Maar er zijn simpelweg veel mensen die het niet doen. Die zich aan allerlei maatregelen niet houden omdat ze vinden dat wat zij doen best even kan. Zoals ik al een paar keer gepost heb vanmiddag: in alle groepen zitten mensen die zich niet aan maatregelen houden, dat za bij ouderen niet anders zijn.

Ik zie van jou nooit een post waarin je ook anderen op hun verantwoordelijkheid aanspreekt, het gaat bij jou alleen over de ouderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198605574
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja en dat is dus fout. Je kunt dat geen maanden van mensen vragen. Dat is tweederangsburgers creëren. Maar juist in de huidige situatie waarin het vaccin voor deze groep onder handbereik is en de coronadruk heel hoog vind ik het een redelijke vraag. Juist gelet op de korte tijd en het uitzicht van de facto risicovrij zijn in een aantal weken.
Ik wil zeker geen tweederangsburgers creëren, ik vind het alleen opmerkelijk dat hier lekker makkelijk wordt gedaan over scholen dicht/sporten verbieden/zwemles verbieden/dierentuinen dicht, kortom alles wat voor kinderen aantrekkelijk is (en hen dus het huis in dwingt) maar als het gaat om eens een woordje richting de zogenaamde (oudere) risicogroep te richten of te vragen extra voorzichtig te zijn dat dit dan onmogelijk is want "kan niet", "discriminatie", "je kunt ze niet isoleren", "onmenselijk" etc.

Bij kinderen is het echter geen probleem.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:44:05 #134
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_198605583
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:35 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En juist omdat alle partijen en groepen er last van hebben vind ik het onbegrijpelijk dat het voor velen wèl okay is om zo’n vaccinatie bewijs in te voeren wat bepaalde groepen meer voordelen oplevert.
Ja, dat voelt ook oneerlijk.
Je denkt: 'Ja, hallo, en wij dan?'

quote:
Maar ouderen een paar weken vragen om wat extra op te letten worden meteen vraagtekens bij geplaatst.

Doe het dan geen van beiden. Of allebei. Zorg dat de lasten eerlijk gespreid worden. Doe je dat (als maatschappij) niet; dan zorg je onbewust voor een tweedeling binnen de maatschappij imo.
Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn, maar dat gezegd hebbende voelt het alsof ik daarmee mijn ouders huisarrest geef.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:44:39 #135
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_198605591
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:02 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor ouders met een baan een stuk lastiger is om in isolatie te gaan dan voor een 60+er. En daarvan werd het al niet gevraagd.
Je hoeft niet voor de reat van je leven in isolatie. Maar als een klasgenootje van je zoon/dochter thuis is vanwege wat voor Corona symptoom dan ook, dan zou je als ouder zijnde zelf de conclusie kunnen trekken dat ook jouw kind (en dus jij ook) een behoorlijke kans hebt besmet te zijn.
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:45:00 #136
5428 crew  miss_sly
pi_198605597
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:37 schreef diedrick het volgende:

[..]

Maar dan moeten de ouders ineens weer thuis blijven en zelf hun kinderen opvangen.
pi_198605604
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:30 schreef Celestien het volgende:

[..]

Tell me about it. Ik zit het hier wel op te nemen voor de 'oudjes', maar ken voldoende in mijn omgeving die 't niet zo nauw nemen met de maatregelen. Dat steekt mij, zéker omdat wij hier wel heel voorzichtig doen. Dat geldt overigens ook voor jongeren. Die zie ik ook niet altijd even voorzichtig zijn. Denk dat iedereen zich wel eens even níet aan de regels houdt, of het nu bewust of onbewust is.

Ik ga er in ieder geval allang niet meer vanuit dat iedereen-om-me-heen voorzichtig is & neem zélf afstand van anderen. Dan weet ik tenminste zeker dat het gebeurt.

Triest, eigenlijk.
Het geldt voor alle groepen, deze week al 2 moeders van kinderen die zonder mondkapje wat willen "vragen" bij de kassa van de LIdl over die mini's (komen dus door de uitgang naar binnen) en dus ook geen afstand hielden.

Bij de fietsenmaker ook iemand zonder kapje, was ze "vergeten" op te doen, ja hoeft pas 5 maanden.
En dan nog talloze mensen gezien die buiten winkels maar wel hinderlijk wachten op de partner die in de winkel is.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:46:47 #138
342627 tja77
pi_198605630
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:06 schreef Celestien het volgende:

[..]

Sinds begin februari mogen snotterende kinderen niet meer naar school, dus ik denk dat de meeste ouders hun grut wel laat testen.
De meeste ja, maar lang niet iedereen.
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:47:23 #139
5428 crew  miss_sly
pi_198605639
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:42 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Mensen die zich niet aan de regels houden gaan dat dan inderdaad niet opeens wel doen. Maar je zal ook een aardige groep bereiken die een extra verzoek voor een paar weken wel zouden respecteren. De mensen die zich nu ook aan de regels houden maar wel gewoon familie zien ed. Als ze dat dan een paar weken niet doen kan dat potentieel wel wat schelen.
En ik denk dus dat dat aantal heel erg tegenvalt.

Maar goed, van mij mag Mark dinsdag een dergelijke oproep doen, hoor. Als dat mensen blij maakt dat die ouderen nu eens even lekker op de vingers getikt worden.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:48:24 #140
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_198605653
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het geldt voor alle groepen, deze week al 2 moeders van kinderen die zonder mondkapje wat willen "vragen" bij de kassa van de LIdl over die mini's (komen dus door de uitgang naar binnen) en dus ook geen afstand hielden.

Bij de fietsenmaker ook iemand zonder kapje, was ze "vergeten" op te doen, ja hoeft pas 5 maanden.
En dan nog talloze mensen gezien die buiten winkels maar wel hinderlijk wachten op de partner die in de winkel is.
Ja, herkenbaar. Helaas.
pi_198605664
quote:

[..]

Buiten hinderlijk wachten is ook al een reden tot besmettingen met corona? Vraag me af hoeveel mensen ik al besmet heb met buiten de winkel wachten.
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:48:54 #142
5428 crew  miss_sly
pi_198605666
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:43 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ik wil zeker geen tweederangsburgers creëren, ik vind het alleen opmerkelijk dat hier lekker makkelijk wordt gedaan over scholen dicht/sporten verbieden/zwemles verbieden/dierentuinen dicht, kortom alles wat voor kinderen aantrekkelijk is (en hen dus het huis in dwingt) maar als het gaat om eens een woordje richting de zogenaamde (oudere) risicogroep te richten of te vragen extra voorzichtig te zijn dat dit dan onmogelijk is want "kan niet", "discriminatie", "je kunt ze niet isoleren", "onmenselijk" etc.

Bij kinderen is het echter geen probleem.
Er denken volgens mij maar heel weinig mensen gemakkelijk over alles wat gesloten is en niet kan.
pi_198605681
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:44 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, dat voelt ook oneerlijk.
Je denkt: 'Ja, hallo, en wij dan?'
[..]

Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn, maar dat gezegd hebbende voelt het alsof ik daarmee mijn ouders huisarrest geef.
Daarom (je laatste alinea) moeten ze het gewoon allebei niet doen. Gewoon sneller prikken, en dan tegen de zomer aan (zodra de kwetsbaren gevaccineerd zijn) voor iedereen de samenleving weer openen. En dan gewoon kijken hoe het gaat in de ziekenhuizen. Terwijl je ondertussen snel door blijft prikken.

Niemand is fan van een tweedeling, maar als overheid zorgen ze er nu specifiek voor dat die wel gaat ontstaan. Dan vind ik het niet heel gek dat er wat mensen zijn die daar gefrustreerd over raken; gezien de maatregelen er vooral waren om een groep te beschermen die straks juist als eerste weer dingen mogen.

En dat gun ik ze hoor. Van harte. Maar ik gun het iedereen. Niet enkel de generatie die we het afgelopen jaar hebben geprobeerd te beschermen. Waardoor talloze ondernemers failliet zijn gegaan. Waardoor mensen vereenzaamd zijn. Waardoor kinderen potentiële leerachterstanden hebben opgelopen, etc.

Het voelt niet meer als ‘we doen het met z’n allen’ op deze manier :{
pi_198605682
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Iedereen moet op zijn verantwoordelijkheid worden aangesproken. Niet een bepaalde groep. Maar er zijn simpelweg veel mensen die het niet doen. Die zich aan allerlei maatregelen niet houden omdat ze vinden dat wat zij doen best even kan. Zoals ik al een paar keer gepost heb vanmiddag: in alle groepen zitten mensen die zich niet aan maatregelen houden, dat za bij ouderen niet anders zijn.

Ik zie van jou nooit een post waarin je ook anderen op hun verantwoordelijkheid aanspreekt, het gaat bij jou alleen over de ouderen.
Maar dan kan je je afvragen. Waarom is het de verantwoordelijkheid van een jong iemand dat een oud iemand niet ziek wordt? Want dat zeg je eigenlijk wanneer je een beperkende maatregel oplegd. Jij mag niet naar school, want anders puilen de ziekenhuizen straks uit met corona patienten. Want het is niet zo dat scholieren de ziekenhuizen vullen.
pi_198605694
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En ik denk dus dat dat aantal heel erg tegenvalt.

Maar goed, van mij mag Mark dinsdag een dergelijke oproep doen, hoor. Als dat mensen blij maakt dat die ouderen nu eens even lekker op de vingers getikt worden.
Waarom nou dat laatste zinnetje? Waar zeg ik dat ouderen op de vingers getikt moeten worden? Dat vind ik flauw.
pi_198605709
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:36 schreef Wirelessmouse het volgende:
ik denk dat ze gewoon zelf denken dat ze zich prima aan de regels houden
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt en ik zie het ook in mijn kennissenkring bij sommige mensen. Hun gedrag qua sociale contacten is wel een potentiële enorme verspreidingsketen, maar strikt genomen houden ze zich aan de regels. Of hielden, want die max. van 1 persoon op bezoek leggen ze wel naast zich neer.
pi_198605710
quote:

[..]

Heel herkenbaar dit. Ik kom weinig in winkels of supermarkt, maar pas me gewoon aan. Op het werk idem dito trouwens. Vanuit directie opgelegd dat je een mondkapje draagt zodra je van je plek bent, maar zowat iedereen draagt het op de kin of “vergeet” het bij tijd en wijlen. De laksheid van ons volk is mede debet aan de voortdurende crisis waar we in zitten wat mij betreft.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:52:42 #148
5428 crew  miss_sly
pi_198605721
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:49 schreef opreis het volgende:

[..]

Maar dan kan je je afvragen. Waarom is het de verantwoordelijkheid van een jong iemand dat een oud iemand niet ziek wordt? Want dat zeg je eigenlijk wanneer je een beperkende maatregel oplegd. Jij mag niet naar school, want anders puilen de ziekenhuizen straks uit met corona patienten. Want het is niet zo dat scholieren de ziekenhuizen vullen.
Maar als de ziekenhuizen uitpuilen kunnen die scholieren ook niet naar het ziekenhuis als ze iets anders hebben. Dat is de gedachte.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:52:58 #149
342627 tja77
pi_198605728
Mensen zijn er ook gewoon klaar mee.
Ik deed vandaag boodschappen en moest bij het koelvak zijn dat net werd bijgevuld. Ik hield netjes afstand en wachtte tot de medewerker klaar was. Komt er ineens een opdringerige knakker tussen mij en die medewerker gewurmd en heeft gewoon schijt aan die 1,5 meter en dringt gewoon voor.
WTF? Hij keek me aan en ik voegde hem toe, ow ik wacht nog wel ff hoor, ik sta me hier voor lul met de korte voornaam aan de regeltjes te houden.
pi_198605729
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat wordt al genoeg gedaan hier, jongeren zijn al flink afgezeken, krijgen de zwarte piet toegespeeld en Mark heeft ze als groep ook al onder vuur genomen in zijn speeches. Ook is het altijd zo dat besmettingen van jong naar oud gaan.

Elke groep moet worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid, dus ook jongeren met stiekeme feestjes (maar daar zijn al pagina's vol over geschreven).

Alleen de groep die het ziekenhuis bezet wordt om de een of andere reden altijd overgeslagen... ik dacht altijd dat het door de verkiezingen kwam... jongeren kun je lekker afzeiken/aanspreken want die stemmen toch niet of ze stemmen op Groenlinks/D66, de ouderen hebben ze wel nodig. Dus misschien verrast Markie mij komende week, dat hij het wel eens benoemd, gewoon een simpele "pas niet op de kleinkinderen" , "vermijd de drukte op zaterdag" of "met de vaccinatie in zicht, blijf extra veel thuis".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')