quote:
Op vrijdag 26 maart 2021 21:30 schreef -Amfoor- het volgende:[..]
Kunnen we heel lang over discussieren wat er met die uitspraak bedoelt wordt. Feit is dat er heel veel profeten, vrome en gelovigen mensen lang vóór jezus hun weg hebben gevonden naar God (zie bijv. OT). Gezien dat de discipelen daar niet lijken te begrijpen wat Jezus bedoelt, terwijl hij in levenden lijve bij hen was, laat staan dus wij (die puur moeten afgaan op tekst). Ik begrijp die tekst in de zin van dat elke profeet met de weg, de waarheid en het leven kwam: respectievelijk de leiding, boodschap en beloning van God. Evenzo Jezus. Ik begrijp echter dat je het anders ziet.
God openbaart zich inderdaad geleidelijk, maar de boodschap is vanaf het begin hetzelfde geweest: God zal een verlosser sturen die korte metten zal maken met het kwaad en de mens zal redden. Dat zien we bijv. al in Genesis 3, waar God zegt: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
Dat wordt ook wel het proto-evangelion genoemd, de allereerste keer dat het evangelie aan de mens werd gepredikt.
Vervolgens zie je in typologieën wat God voor de toekomst had gepland, bijv. Abraham die wordt opgeroepen zijn eigen zoon te offeren, het heiligdom en de tempel van de Joden dat het plan van verlossing uitbeeldde, het verhaal van Jozef, de Exodus, enzovoorts. Dit zijn allemaal fysieke gebeurtenissen die het plan van verlossing uitbeeldden, en iedereen die deel wilde uitmaken van die verlossing, of ze nu Jezus al kenden of niet, diende zich aan de toen geldende instructies te conformeren, met als kern het vertrouwen en geloof in God. Die kernboodschap, dat geloof de weg naar verlossing is, is nooit anders geweest in de Bijbel, oud of nieuw testament.
De discipelen begrepen inderdaad niet veel van wat er afspeelde. Ze waren erg gefocussed op een komend aards koninkrijk waarin zij het voor het zeggen kregen. Dat was het overheersende idee onder de Joden: de messias zou de Joden tot heersers over de aarde maken. Maar Jezus probeerde hen duidelijk te maken dat het koninkrijk van God in ons is. Dwz dat God zelf in het menselijk hart moet regeren, om ons te transformeren in mensen die handelen vanuit de liefde en rechtvaardigheid van God, ipv vanuit de zonde.
Ze begrepen dit niet totdat Jezus ze na Zijn wederopstanding nogmaals uitlegde wat exact Zijn missie was. Pas toen ging het lichtje branden. God lijkt vaker zo te handelen, niet iedereen heeft meteen alle kennis, ik weet ook niet precies waarom dit is, maar vaak om het kaf van het koren te scheiden of om mensen zich bewust te laten worden van iets (bijv. Petrus, die zijn mond vol had over zijn leven geven voor God, maar bij de vervolging toegaf aan sociale druk. Hij moest eerst nederig worden voordat hij werkelijk nuttig kon zijn voor de missie die voor hem lag).
De 'weg, waarheid en het leven' zijn precies dat. Alleen God kan het eeuwige leven geven, want God is het leven. Dus nee, niet elke profeet kan het leven geven. Want mensen zijn dood in hun zonden en hebben geen leven in zichzelf. We zijn als leeglopende batterijen en moeten opnieuw in de oplader worden gestoken. Of een ventilator die langzaam tot stilstaan komt en waarvan de stekker weer in het stopcontact moet. Iedereen moet weer verbonden worden met de bron van het leven zelf, God, en dat kan alleen via vergeving van je zonden. Alleen Jezus, die zonder zonden is gestorven, kan die vergeving je bieden. Niemand anders, geen profeet, geen heilige, geen goeroe, niemand, en al helemaal geen religie. God moet je dat leven zelf geven uit genade door geloof in Zijn Enige Zoon.
quote:
God 'sterft' niet. En Hij heeft geen zoenoffer ‘nodig’ om je te vergeven, behalve dat je zelf oprecht om vergeving ‘vraagt’. Ook al heb je hier imo een verkeerd idee over God (die ‘sterft’ en zaken ‘nodig’ heeft) denk ik niet dat je een “andere” of “mindere” god bedoelt dan Die waarin ik geloof. Hier ging het topic om.
In het Christendom sterft God dus wel, in ieder geval Jezus Christus die in een mensenlichaam incarneert. Hij legt zijn leven neer, en neemt het ook weer terug door uit de dood op te staan. God komt in de persoon Jezus met ons leven en lijden. Hij wordt een van ons en begrijpt ons. Tegelijkertijd betaalt hij de prijs die staat op het overtreden van Gods wet: de dood. En daarmee opent hij de deur voor de mensheid om verzoend te worden met God. Daarnaast is hij het begin van een nieuwe soort mens, die uit God is geboren. Als je het eeuwige leven wil, zul je zelf opnieuw moeten worden geboren en deel uitmaken van deze creatie. Want met ons gevallen, zondige, rebelse lichaam, zijn we niet geschikt voor een wereld waarin God heerst.
Johannes 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
We zijn als zwervers met zwerverkleren die naar een bruiloft moeten. De enige oplossing is om gewassen te worden en je kleding te veranderen. Dat is wat verlossing in Jezus Christus ons biedt: ons geweten wordt gezuiverd en we krijgen een volledig nieuw bestaan, wat ons geschikt maakt voor de komende wereld waarin God heerst. Want waar God heerst, heerst gerechtigheid. Dus moeten wij daar ook ons aan conformeren.
quote:
Ik vind het overdreven als je stelt dat het er vol mee zit. Veel verwijzingen waar christenen Jezus in lijken te herkennen zijn op andere manieren uit te leggen, vooral als je die teksten in context leest. Ik ontken ook niet dat er verwijzingen in het OT staan. Maar je zegt het zelf ook al: ‘Verwijzingen naar Jezus en wat hij kwam doen’, maar niet naar zijn goddelijkheid of dat hij letterlijk de zoon is van God of een onderdeel is van een drie-eenheid. Deze zaken worden zelfs in het NT veelvuldig door Jezus zelf ontkracht (uitspraken en handelen) of door hemzelf anders uitgelegd. De absolute eenheid van God en het veroordelen van alles wat hier een beetje van afwijkt is een rode draad in het OT en vormt de basis daarvan. Joden en moslims (en ook veel christenen) zijn het hierover eens.
Jezus zelf was er zeer helder over dat Hij God was, hoor. Hij accepteerde ook aanbidding, noemde zichzelf "Ik ben", een verwijzing naar de naam van God die God aan Mozes geeft, en er zijn tal van andere voorbeelden.
Het OT kun je over twisten, maar als we er een serieuze studie van maken, denk ik dat je verbaasd zult zijn. De specifieke tijd van zijn komst is zelfs geprofeteerd.
God is absoluut een, maar er zijn drie personen in God: Vader, Zoon, Heilige Geest, met alle drie agency, met eigen handelen, met een persoonlijkheid en een hierarchie. Jezus zegt dan ook: ik en de Vader zijn één. Dus het feit dat er drie personen zijn, wil niet zeggen dat God drie is, maar gewoon één. Ik denk dat dit met onze beperkte hersenen moeilijk of niet te vatten is, maar dat maakt het niet minder waar.
quote:
Ik doelde hier niet op. Je stelde dat het geloof in Jezus als de zoon van God en de kruisdood de kernleer zijn in het christendom en je alleen daardoor vergeven en gered kan worden. Ik vroeg daarop dat áls dat de kernleer is dan neem ik aan dat Jezus zelf daar iets over heeft gezegd (in het NT), aangezien dat zo belangrijk is. Wat volgens mij niet zo is. …
Tja, heb je even?
Johannes 3:13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; (dit is een verwijzing naar een passage in het OT waarbij het volk in de woestijn door slangen wordt gebeten vanwege hun zonden. Mozes krijgt de instructie om een koperen slang op een kruis te maken en neer te zetten. Iedereen die zich tot die slang keerde, werd gered. Dit was een symbool voor Jezus die de zonden van de wereld op zich zou nemen en ermee aan het kruis zou sterven).
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Johannes 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (dit zei Johannes de doper, maar die kennis had hij uiteraard van God zelf).
Mattheus 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Mattheus 16:24 Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.
25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.
26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Enz. enz.
Mensen die het Christelijk geloof nauwelijks kennen, hebben bij Jezus een beeld van een slap lammetje. Maar hij was zeer helder in zijn uitspraken en wond er geen doekjes om: het is alles of niks. En Hij was degene die de poort tot het leven kon openen, alleen Hij. Dat wil niet zeggen dat niemand voor zijn komst kon worden vergeven. Nee, God in Zijn voorkennis wist dat het plan van verlossing zou slagen. Dus mensen konden daarvoor ook worden gerechtvaardigd. Maar de volledige openbaring van dat plan was pas bij Jezus Christus.
Johannes 10:7 Jezus dan zeide wederom tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Ik ben de Deur der schapen.
8 Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord.
9 Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
10 De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben.
11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
Mattheus 8:3 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 26-03-2021 22:55:43 ]