quote:
Moeilijk in te schatten wanneer precies. Dat het eraan zit te komen is in mijn ogen evident, maar bij het prikken van een “datum” heb ik er al 3 keer naast gezeten inmiddels 

Wat ik wel met je kan delen:
Het verticaal geïntegreerde business model van Tellurian zal in positieve zin worden bijgesteld. De mondiale ontwikkelingen rondom LNG zijn dusdanig in ons voordeel verschoven, dat Tellurian aanbiedingen kan doen op basis van de LNG-prijzen zoals die binnen de economie van de parter/afnemer is. Met andere woorden: de LNG prijzen van de US als uitgangspunt zullen geen vereiste meer zijn. Feitelijk komt het er dan op neer dat je als (bijvoorbeeld) Aziatisch land een LNG voorraad hebt in de US, die je voor (een iets gunstigere variant van) je plaatselijke tarieven af kunt nemen. 
Zoals ik eerder al eens heb laten doorschemeren, verwacht ik dat Petronet sowieso een partner zal zijn. In het meest recente interview met Octavio bleek ook dat ze bezig zijn met 10-jaars contracten, iets wat naadloos aansluit op de termijnen die India doorgaans in acht neemt.
Uit hetzelfde interview, in combinatie met de wekelijkse “coffee chats” met Charif Souki, is duidelijk dat er meer deals in de wacht staan, en dat ze in de afrondende fase zitten alvorens deze te verzilveren. Wie hier dan voor aan tafel zitten is moeilijk in te schatten.
Wat ikzelf verwacht is het volgende: De contracten m.b.t. LNG uit Qatar verlopen in december 2021 voor Exxon en Total. Die zullen dus ergens anders moeten shoppen. Total is al partner van TELL (voorwaarden verlopen Juni a.s.) en exxon heeft belangen in de Golden Pass.
Wat echter in mijn ogen mooi samenkomt: TELL heeft assets nodig uit haynesville om genoeg LNG te kunnen boren voor hun Driftwood export en ze hebben extra financiering nodig (in de vorm van partners). Toevallig heeft Exxon diverse assets aldaar en vergunningen om te te mogen exploiteren, inclusief pijplijn. Wat ik dus ook voor me zie is een partnerschap met Exxon zonder dat hierbij kapitaal gemoeid is, simpelweg omdat de assets dan rechtstreeks beschikbaar zullen zijn.
Naar mijn mening kan het niet veel langer meer uitblijven: parters zijn aanwezig en ze zijn in de afrondende fase voor bijbehorende deals. DriftWood is al voor 30% voorbereid door Bechtel en betaald, dus de tijdlijn voor de start van constructie in de zomer staat nog steeds. Op het moment dat er genoeg aanvoer zal zijn voor de DW export in de vorm van assets, zal Bechtel begin volgend jaar een GO krijgen voor verdere constructie als gevolg van FID.
Korte termijn stimulans m.b.t. de aandelenkoers:
- Schuldenvrij (1-2 weken) PT: $3,-
- benodigde Assets bemachtigd om aan productiecapaciteit te voldoen (1-4 weken) $3-5
- Aankondiging van partners (2-4 weken) PT: $12,-
- FID (eind 2021) $12-15
- Go voor Bechtel (Begin 2022) $15+
Maar wie ben ik?